دشمنۍ حضرت عمار رضوان الله علیه با عثمان
ابوغادیه[صحابی] می گوید: درمدینه عمار بن یاسر را شنیدم که به عثمان دشنام میدهد؛ پس او را تهدید به قتل کردم و گفتم: اگر خداوند ممکن سازد، به تحقیق انجام میدهم!
پس زمانی که جنگ صفین شد، عمار بر مردم حمله میکرد. گفتند: این عمار است؛ پس من به عمار بن یاسر حمله کردم و به پای او ضربه زدم و او افتاد؛ پس او را کشتم.
گفتند: عمار بن یاسر را کشتی؟
و خبر به عمرو بن عاص رسید؛ پس گفت: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: همانا قاتل عمار وسلب کننده او در آتش است
أَخْبَرَنَا أَبُو حَفْصٍ وَكُلْثُومُ بْنُ جَبْرٍ عَنْ أَبِي غَادِيَةَ [ الصحابي] قَالَ:
سَمِعْتُ عَمَّارَ بْنَ يَاسِرٍ يَقَعُ فِي عُثْمَانَ يَشْتِمُهُ بِالْمَدِينَةِ
قَالَ: فَتَوَعَّدْتُهُ بِالْقَتْلِ
قُلْتُ: لَئِنْ أَمْكَنَنِي اللَّهُ مِنْكَ لأَفْعَلَنَّ. فَلَمَّا كَانَ يَوْمُ صِفِّينَ جَعَلَ عَمَّارٌ يَحْمِلُ عَلَى النَّاسِ. فَقِيلَ هَذَا عَمَّارٌ. فَرَأَيْتُ فُرْجَةً بَيْنَ الرِّئَتَيْنِ وَبَيْنَ السَّاقَيْنِ.
قَالَ فَحَمَلْتُ عَلَيْهِ فَطَعَنْتُهُ فِي رُكْبَتِهِ.
قَالَ: فَوَقَعَ فَقَتَلْتُهُ.
فَقِيلَ قَتَلْتَ عَمَّارَ بْنَ يَاسِرٍ.
وَأُخْبِرَ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ فَقَالَ:
[سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وسلم - يقول إِنَّ قَاتِلَهُ وَسَالِبَهُ فِي النَّارِ] .
فَقِيلَ لِعَمْرِو بْنِ الْعَاصِ: هُوَ ذَا أَنْتَ تُقَاتِلُهُ.
فَقَالَ: إِنَّمَا قَالَ قَاتِلَهُ وَسَالِبَهُ.
📚الطبقات الكبرى - ط العلمية : ابن سعد كاتب الواقدي ج : 3 ص : 197
@Sibtayn
48.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اثبات حقانیت امیرالمومنین علیه السلام
روایت شهادت عمار
حجت الاسلام کاشانی
@Sibtayn
💠 جواب کوبنده جناب عمار (رضوان الله علیه) به ام المؤمنین خواندن عائشة
🔹 مرحوم علی بن یونس العاملی (رحمه الله) مینویسد:
✍️ و روى الواقدي أن عمارا قال لها: كيف رأيت ضرب بنيك عن أديانهم قالت: لستم لي ببنين قال:صدقت أمهاتنا نساء النبي ذوات الحجاب المطيعات لله و لرسوله و أنت فمخالفة لهما.
🔸 واقدی روایت کرده است بعد از جنگ جمل عمار به عائشه گفت: دفاع فرزندانت از دینشان را چگونه دیدی؟
عايشة گفت: شما فرزندان من نیستید!!
عمار گفت: راست گفتی؛مادران ما زنان باحجاب و عفیف پیامبر هستند که مطیع خدا و رسولاند اما تو مخالف خداوند و پیامبری.
📚 الصراط المستقیم، تألیف علی بن یونس نباطی، جلد ۳، صفحه ۱۶۲، چاپ المکتبة المرتضویة
@Sibtayn
♦️فرار احمد بن حنبل از پاسخ به حدیث " فئة باغیة "! ♦️
یکی از احادیثی که جهنمی بودن و باغی بودن معاویه و اتباعش را به اثبات می رساند، حدیث معروف " فئة باغیة " است که در صحیح بخاری و سایر کتب نقل شده است و پیامبر خطاب به عمار بن یاسر می فرمایند که تو را گروه سرکش و باغی خواهند کشت و آن ها تو را به آتش دعوت می کنند و تو آنان را به بهشت دعوت می کنی.
از آن جا که این حدیث، یکی از احادیثی است که چهرۀ پلید معاویه و اتباعش را برملا می سازد، محبین معاویه سعی کرده اند تا به هر روشی که شده از پاسخگویی و بحث در مورد آن فرار کنند! و اکنون ببینید فرار احمد بن حنبل را از این حدیث نبوی :
أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَازِمٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْعَبَّاسِ الطَّیَالِسِیُّ، أَنَّ إِسْحَاقَ بْنَ مَنْصُورٍ حَدَّثَهُمْ، أَنَّهُ قَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ: قَوْلُ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لِعَمَّارٍ: تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْبَاغِیَةُ . قَالَ: لَا أَتَکَلَّمُ فِیهِ . زَادَ الطَّیَالِسِیُّ: تَرْکُهُ أَسْلَمُ.
📖السنة لابی بکر بن الخلال،ج2،ص462،ح720 ط دار الرایة
اسحاق بن منصور می گوید که از احمد بن حنبل در مورد سخن پیامبر خطاب به عمار که " تو را گروه سرکش می کشند " سوال کردم.
احمد بن حنبل گفت : در این مورد صحبت نمی کنم.
طیالسی در متن روایت اضافه کرده است که : ترک سخن در مورد این روایت بهتر است.
🔹سند روایت صد در صد صحیح است و محقق کتاب سعی کرده تا با تدلیس، از تصحیح سند روایت فرار کند اما برای شما تصحیح روایت را قرار می دهیم.
در اصل روایت دو سند دارد به این شکل :
1. اخبرنا احمد بن محمد بن حازم عن اسحاق بن منصور عن احمد بن حنبل ...
2. اخبرنا عبد الله بن العباس الطیالسی عن اسحاق بن منصور عن احمد بن حنبل
سند اول به دلیل وجود " احمد بن محمد بن حازم " که مجهول است فاقد اعتبار خواهد بود ولی جالب آن که محقق کتاب خواسته تا با استفاده از مجهول بودن ابن راوی، از تصحیح سند فرار کند اما در کنار این راوی مجهول، " عبد الله بن العباس الطیالسی " هم این روایت را از اسحاق بن منصور نقل کرده و با این حساب سند دوم کاملا معتبر است و روایت تصحیح می شود.
* * * * * به راستی چرا احمد بن حنبل از توضیح در مورد این حدیث ثابت قطعی فرار کرده است؟ * * * * *
@Sibtayn
🗓9 صفر
تاکید دوباره پیامبر صلی الله علیه و اله به مساله ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام
از امام کاظم علیه السلام روایت شده گه ایشان از پدرشان و از جدشان روایت کردهاند که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
یکبار رسول الله صلی الله علیه و اله به من دستور داد که بیرون روم و مردم را ندا دهم که:
بدانید هرکس که در پرداخت مزد اجیرش ظلم کند لعنت خداوند بر اوست؛
بدانید هرکس تن به ولایت کسی که واقعا صاحب اختیار و ولیّ او نیست بدهد لعنت خدا بر اوست؛
بدانید که کسی که والدینش را سب و دشنام دهد لعنت خداوند بر اوست.
پس بیرون آمدم و همین طور که رسول الله ص فرموده بود مردم را ندا دادن.
عمر بن خطاب رسید و گفت: آیا تفسیر و توضیح آنچه ندا دادی نزد تو هست؟
گفتم: خداوند و رسولش بهتر میدانند.
پس عمر و جماعتی از اصحاب پیامبر برخاستند و نزد پیامبر صلی الله علیه و اله آمدند و عمر گفت: یا رسول الله! آیا آنچه علی علیه السلام ندا داد تفسیر [خاص]ی دارد؟
پیامبر ص فرمود: بله!
به او امر کردم که ندا دهد «بدانید هرکس که در پرداخت مزد اجیرش ظلم کند لعنت خداوند بر اوست»؛ و خداوند میفرماید: «بگو: از شما در مقابل اين [ابلاغ رسالت خود] مزدى نمىطلبم جز محبت خويشاوندانم» (شوری/۲۳)
پس هرکس به ما ظلم کند لعنت خداوند بر او باد.
به او امر کردم که ندا دهد «بدانید هرکس تن به ولایت و سرپرستی کسی که واقعا صاحب اختیار و ولیّ او نیست بدهد لعنت خدا بر اوست»؛ و خداوند میفرماید: «پیامبر به مومنان سزاوارتر [= ولیّتر] از خودشان است» (احزاب/۶) و هرکس که من مولای اویم پس علی علیه السلام مولای اوست
به او امر کردم که ندا دهد «بدانید که کسی که والدینش را سب و دشنام دهد لعنت خداوند بر اوست» و من خدا را شاهد میگیرم و شما را شاهد میگیرم که من و علی علیه السلام پدران این امتیم؛
پس هرکس ما را سب و دشنام دهد لعنت خداوند بر اوست.
پس چون بیرون آمدند عمر گفت: ای اصحاب پیامبر صلی الله علیه و اله! پیامبر برای علی علیه السلام مساله ولایت را نه در غدیر خم و نه در هیچ جای دیگر به اندازه اینکه امروز انجام داد موکد نکرده بود.
از خباب بن ارت نقل شده که این واقعه هفده [یا: نوزده] روز قبل از رحلت رسول الله ص بود.
عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
أَمَرَنِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ أَخْرُجَ فَأُنَادِيَ فِي اَلنَّاسِ
أَلاَ مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
أَلاَ مَنْ تَوَالَى غَيْرَ مَوَالِيهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
أَلاَ وَ مَنْ سَبَّ أَبَوَيْهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَخَرَجْتُ فَنَادَيْتُ فِي اَلنَّاسِ كَمَا أَمَرَنِي اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
فَقَالَ لِي عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ هَلْ لِمَا نَادَيْتَ بِهِ مِنْ تَفْسِيرٍ
فَقُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ
قَالَ فَقَامَ عُمَرُ وَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَدَخَلُوا عَلَيْهِ
فَقَالَ عُمَرُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ هَلْ لِمَا نَادَى عَلِيٌّ مِنْ تَفْسِيرٍ
قَالَ نَعَمْ أَمَرْتُهُ أَنْ يُنَادِيَ
▫️ أَلاَ مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ اَللَّهُ يَقُولُ
قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبىٰ
فَمَنْ ظَلَمَنَا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
▫️وَ أَمَرْتُهُ أَنْ يُنَادِيَ مَنْ تَوَالَى غَيْرَ مَوَالِيهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ اَللَّهُ يَقُولُ
اَلنَّبِيُّ أَوْلىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ
فَمَنْ تَوَالَى غَيْرَ عَلِيٍّ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
▫️وَ أَمَرْتُهُ أَنْ يُنَادِيَ مَنْ سَبَّ أَبَوَيْهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
وَ أَنَا أُشْهِدُ اَللَّهَ وَ أُشْهِدُكُمْ أَنِّي وَ عَلِيّاً أَبَوَا اَلْمُؤْمِنِينَ
فَمَنْ سَبَّ أَحَدَنَا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
▪️فَلَمَّا خَرَجُوا قَالَ عُمَرُ
يَا أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ مَا أَكَّدَ اَلنَّبِيُّ لِعَلِيٍّ فِي اَلْوَلاَيَةِ فِي غَدِيرِ خُمٍّ وَ لاَ فِي غَيْرِهِ أَشَدَّ مِنْ تَأْكِيدِهِ فِي يَوْمِنَا هَذَا
قَالَ خَبَّابُ بْنُ اَلْأَرَتِّ كَانَ هَذَا اَلْحَدِيثُ قَبْلَ وَفَاةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِتِسْعَةَ عَشَرَ يَوْماً .
📚طرف من الأنباء و المناقب، ص۱۸۷-۱۸۸؛
📚الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج۲، ص۹۳-۹۴
📚بحار الأنوار ج۲۲ ص۴۸۹
@Sibtayn
26.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬اربعین حسینی ، شاهراه ظهور
🎙حجت الاسلام معاونيان
🔺اربعین حسینی
#حجت_الاسلام_معاونيان
#اربعین_حسینی
#سخنرانی
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث عمار
حجت الاسلام کاشانی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 از زیبایی های طریق الحسین
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
إِنَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قُتِلَ مَكْرُوباً وَ حَقِيقٌ عَلَى اَللَّهِ أَنْ لاَ يَأْتِيَهُ مَكْرُوبٌ إِلاَّ رَدَّهُ اَللَّهُ مَسْرُوراً.
اسماعيل بن جابر مىگويد: از حضرت امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:
حضرت امام حسين عليه السّلام با حالى حزين و اندوه كشته شدند و سزاوار است بر خدا كه هيچ حزين و اندوهگينى به زيارت آن جناب نرود مگر آنكه حق تعالى وى را مسرور و شادمان به اهلش برگرداند.
📗كامل الزيارات ج۱ ص۱۶۷
@Sibtayn
مراقب باشیم کافر نشویم
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يُؤْمِنُ بِهِ إِلاَّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ
فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَلاَنَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ
وَ مَا اِشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اَللَّهِ وَ إِلَى اَلرَّسُولِ وَ إِلَى اَلْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ إِنَّمَا اَلْهَالِكُ أَنْ يُحَدِّثَ أَحَدُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْهُ لاَ يَحْتَمِلُهُ فَيَقُولَ وَ اَللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَ اَللَّهِ
مَا كَانَ هَذَا وَ اَلْإِنْكَارُ هُوَ اَلْكُفْرُ .
-امام باقر(عليه السّلام)فرموده:رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرموده:
به راستى حديث آل محمد صعب است و مستصعب بدان ايمان نياورد جز فرشتهاى مقرب يا پيغمبرى مرسل يا بندهاى كه خدا دلش را به ايمان آزموده.
آنچه از حديث آل محمد(صلّى الله عليه و آله) به شما رسيد و دلنشين شما گرديد و آن را فهميديد آن را پذيرا شويد،
آنچه را دل شما نگرفت و آن را نفهميديد آن را به خدا و رسولش و به عالم از آل محمد(صلّى الله عليه و آله) برگردانيد،
هلاكت در اينجاست كه براى يكى از شما آنچه را تحمل ندارد و نمىتواند بفهمد بازگويند و او بگويد به خدا اين نمىشود،به خدا اين نمىشود،انكار همان كفر است.
📚الکافي ج۱ ص۴۰۱
خیلی باید مراقب بود
خیلی وقت ها به روایتی بر می خوریم که معنی انرا نمی فهمیم و یا به نظرمان غیر ممکن و غیر معقول است ؛ در این هنگام بهترین راه این است که انرا کنار بگذاریم و در مورد ان اظهار نظر نکنیم ؛ زیرا اگر مثل بعضی از منور الفکرها که با مطالعه چند تا کتاب احساس می کنند علامه دهر شده اند ، به روایت جسارت کنیم و یا انرا دروغ پنداریم ، عاقبت بدی در انتظارمان است .
امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید :
إن كانَ في الكلامِ البَلاغَةُ، فَفي الصَّمتِ السَّلامةُ مِنَ العِثارِ .
اگر در سخن گفتن بلاغت باشد ، در خاموشى ايمنى از لغزش است .
@Sibtayn