eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2.1هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تاثیر صلوات در حسابرسی آخرت 🌕 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: در ترازوى سنجش اعمال در قيامت چيزى سنگين‌تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نيست؛ كسانى هستند كه اعمالشان را در ترازوى سنجش عمل مى‌گذارند، سبك و ناچيز است؛ سپس صلوات بر آن حضرت را بيرون آورده و بر آن مى‌نهند سنگينى مى‌كند و برترى مى‌يابد. 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ. مَا فِي اَلْمِيزَانِ شَيْءٌ أَثْقَلَ مِنَ اَلصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي اَلْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلصَّلاَةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَيَرْجَحُ بِهِ . 📗الکافی، ج ۲، ص ۴۹۴ @Sibtayn
‼️ گشت ارشاد به سبک عمر بن خطاب! 🔹 جلال سیوطی از علمای بزرگ اهل سنت صحابه روایت کرده است: ✍️ وأخرج الخرائطي فِي مَكَارِم الْأَخْلَاق عَن ثَوْر الْكِنْدِيّ أَن عمر بن الْخطاب [...] كَانَ يعس بِالْمَدِينَةِ من اللَّيْل فَسمع صَوت رجل فِي بَيت يتَغَنَّى فتسوّر عَلَيْهِ فَوجدَ عِنْده امْرَأَة وَعِنْده خمر فَقَالَ: يَا عَدو الله أظننت أَن الله يسترك وَأَنت على مَعْصِيَته فَقَالَ: وَأَنت يَا أَمِير الْمُؤمنِينَ لَا تعجل على أَن أكون عصيت الله وَاحِدَة فقد عصيت الله فِي ثَلَاث قَالَ الله: {وَلَا تجسسوا} وَقد تجسست وَقَالَ (وَأتوا الْبيُوت من أَبْوَابهَا) (الْبَقَرَة ۱۸۹) وَقد تسوّرت عليَّ وَدخلت عليَّ بِغَيْر إِذن وَقَالَ الله (لَا تدْخلُوا بُيُوتًا غير بُيُوتكُمْ حَتَّى تستأنسوا وتسلموا على أَهلهَا) (الثور ۲۷) 🔸 عمر بن خطاب شبانه در مدینه پرسه می‌زد که از خانه‌ای صدای مردی آوازخوان به گوشش خورد، پس بر دیوار خانه او پریده و وارد خانه‌اش شد و فریاد زد: دشمن خدا! فکر می‌کنی خدا آبروی تو را در حال گناه حفظ می‌کند؟ مرد گفت: تو چطور؟ عجله نکن، اگر من یک گناه کردم تو سه گناه کردی: فرموده «تجسس نکنید» (آیه ۱۲ سوره حجرات) و تو تجسس کردی، فرموده: «به خانه ها از درب‌ها وارد گردید» (آیه ۱۸۹ سوره بقره) تو بر دیوار خانه‌ام پریدی و فرموده: «در خانه‌هايى غير از خانه‌ی خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد» (آیه ۲۷ سوره نور) و تو بی‌اجازه وارد خانه‌ام شدی. 📚 الدر المنثور فی التفسیر الماثور، تالیف جلال سیوطی، جلد ۷، صفحه ۵۶۸، چاپ دار الفکر @Sibtayn
🗯 چگونه دعا کنیم؟! 👌 امام صادق عليه السلام فرمود: 🔹منْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةٌ فَلْيَبْدَأْ بِالصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ يَسْأَلُ حَاجَتَهُ ثُمَّ يَخْتِمُ بِالصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَقْبَلَ اَلطَّرَفَيْنِ وَ يَدَعَ اَلْوَسَطَ إِذَا كَانَتِ اَلصَّلاَةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لاَ تُحْجَبُ عَنْهُ 🔸 هر كس از خداوند عزّ و جلّ درخواستى دارد ، ابتدا بر محمّد و خاندان او درود بفرستد و سپس ، حاجتش را بخواهد و در پايان نيز بر محمّد و خاندان محمّد ، درود بفرستد ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ كريم تر از آن است كه اوّل و آخر [دعا] را بپذيرد ، چون درود بر محمّد و خاندان محمّد از او محجوب نيست ، و وسط آن را رها كند. 📚 الکافي ج۲ ص۴۹۴ @Sibtayn
💢 خليفه ای که هنگام عصبانیت، تنها با گاز گرفتن طرف مقابلش آرام میگیرد‼️ ♦️ یکی از خصوصیات بارز اخلاقی خشونت و تند خویی بی حدی بوده که در موقعیت های گوناگون خود را بروز میداده است. از جمله این موارد هنگام عصبانیت عمر ابن الخطاب است که نوشته اند: عمر هنگام عصبانیت تا طرف مقابل را گاز نمیگرفت آرام نمیشد‼️ 👳ابن أبی الحدید معتزلی از علمای متعصب مکتب سقیفه مینویسد: شخصی نزد عمر آمد و از عبید الله (فرزند عمر) شکایت کرد. عمر فرزند خویش را فراخوانده و 👈👈دست او را گاز گرفت و سپس او را کتک زد. زبیر میگوید: "كان عمر إذا غضب على بعض أهله لم يسكن غضبه حتى يعض يده عضا شديدا" 👈👈عمر هر گاه نسبت به یکی از اعضای خانواده اش عصبانی میشد، خشمش فرو نمی نشست مگر اینکه دست او را شدیدا گاز 😬 بگیرد‼️ 📚📚شرح نهج البلاغة لإبن أبي الحديد، ج۶، ص٣۴٣ @Sibtayn
چه کسی می خواهد با محمد و ال محمد صلوات الله علیهم باشد ؟ حضرت صادق عليه السلام فرمود: كه امير المؤمنين عليه السلام ميفرمود: هر كه اين كلام را بگويد با محمد و آل محمد خواهد بود، هنگامى كه (براى نماز) برخيزد پيش از اينكه شروع به نماز و (تكبيرة الاحرام) كند (بگويد) اَللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أُقَدِّمُهُمْ بَيْنَ يَدَيْ صَلاَتِي وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمْ إِلَيْكَ فَاجْعَلْنِي بِهِمْ «وَجِيهاً فِي اَلدُّنْيٰا وَ اَلْآخِرَةِ وَ مِنَ اَلْمُقَرَّبِينَ» مَنَنْتَ عَلَيَّ بِمَعْرِفَتِهِمْ فَاخْتِمْ لِي بِطَاعَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ وَ وَلاَيَتِهِمْ فَإِنَّهَا اَلسَّعَادَةُ وَ اِخْتِمْ لِي بِهَا فَ‍ «إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» سپس نماز خود را مى‌خوانى و چون فارغ شدى مى‌گوئى: اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِي مَعَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فِي كُلِّ عَافِيَةٍ وَ بَلاَءٍ وَ اِجْعَلْنِي مَعَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فِي كُلِّ مَثْوًى وَ مُنْقَلَبٍ اَللَّهُمَّ اِجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَاهُمْ وَ مَمَاتِي مَمَاتَهُمْ وَ اِجْعَلْنِي مَعَهُمْ فِي اَلْمَوَاطِنِ كُلِّهَا وَ لاَ تُفَرِّقْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ «إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» . 📚الکافي ج۲ ص۵۴۴ @Sibtayn
🔻عاقبت خوش شیعیان / خجالت امام صادق صلوات الله علیه از زیاد تکرار کردن .. ✍🏻ابن ابى يعفور می‌گوید: امام صادق عليه السلام فرمودند: من خجالت می‌كشم از زياد تكرار كردن اين سخن براى شما ! فاصله بين شما و بين اينكه حسرتتان را بخورند همين قدر است كه جان شما به اينجا برسد - با دست اشاره به حنجره خود نمود - رسول خدا و على عليهما السلام پيش او می‌‏آيند و به او می‌گويند از آنچه می‌ترسيدى خداوند به تو امان داد و آنچه اميدوار بودى در پيش روى تو است مژده باد شما را شما طيبين هستيد و زنانتان طيبات. هر زن مؤمنى حوريه است زيبا و هر مرد مؤمنى صديق و شهيد. 📕أعلام الدين في صفات المؤمنين، ص۴۵۶ @Sibtayn
🔹کلام علامه مجلسی (ره) درباره روز قتل سامری امت🔹 🖌و یظهر منه ورود رواية أخرى عن الصادق عليه السلام بهذا المضمون رواها الصدوق رحمه الله، و يظهر من كلام خلفه الجليل ورود عدة روايات دالة على كون قتله في ذلك اليوم، فاستبعاد ابن ادريس و غيره رحمة الله عليهم ليس في محله، اذ اعتبار تلك الروايات مع الشهرة بين أكثر الشيعة سلفاً و خلفاً لايقصر عما ذكره المؤرّخون من المخالفين، و يحتمل أن يكونوا غيٌروا هذا اليوم ليشتبه الامر على الشيعة فلا يتخذوه يوم عيد وسرور. 📕بحار الانوار ج ٣١ ص ١٣٢ ✏️ترجمه: از کلام ایشان (سید علی بن طاووس قدس الله روحه در کتاب اقبال) معلوم می شود که روایت دیگری غیر از این روایت (یعنی روایت احمد ابن اسحاق قمی ره از امام هادی علیه السلام درباره فضیلت روز ۹ ربیع الاول و اینکه قتل خلیفه ثانی در این روز بوده)، از امام صادق علیه السلام با همین مضمون وارد شده که شیخ صدوق رحمت الله علیه آنرا نقل کرده است. واز کلام فرزند جلیل القدر سید ابن طاووس (در کتاب زوائد الفوائد) معلوم می شود که روایات متعدد و زیادی وارد شده است که دلالت می کند روز کشته شدن خلیفه ثانی روز ۹ ربیع بوده است. بنا بر این، اینکه ابن ادریس و غیر او رحمت الله علیهم بعید دانسته اند که زمان قتل ثانی روز ۹ ربیع الاول باشد، نابجا می باشد. زیرا که اعتبار این روایات متعدد، با توجه به اینکه این امر در بین اکثر شیعیان از نسلهای پیشین شیعه تا شیعیان عصرهای متاخر مشهور ومعروف است ، کمتر از کلام تاریخ نگاران نیست (که نقل کرده اند قتل خلیفه ثانی در زمان دیگری بوده) در حالی که خود این تاریخ نگاران از مخالفین شیعیان می باشند (و علمایی مانند ابن ادریس این نقل تاریخی را از این مورخین نقل می کنند) . واحتمال دارد که مورخین روز قتل خلیفه ثانی را عمداً از روز ۹ ربیع الاول تغییر داده اند تا امر بر شیعیان مشتبه گردد و روز ۹ ربیع الاول را روز عید وسرور قرار ندهند. @Sibtayn
✍️ ابر مرد تاریخ! 🔹 مایکل اچ. هارت یک نویسنده، پژوهشگر و اختر فیزیکدان آمریکایی است که کتابی تحت عنوان «کتاب صـ۱۰۰ـد» دارد که در آن نام صد نفر از تاثیر گذارترین شخصیت‌های تاریخ را با ذیل توضیحات ذکر کرده است. نکته‌ی جالب اینجاست که وی در این کتاب، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را به عنوان اولین نفر و تاثیر گذارترین شخص تاریخ بشریت نام برده است و توضیحات جالبی در این باره ارائه می‌دهد. 📕موثرترین صد نفر تاریخ، ص۳ [نسخه انگلیسی] و ص۲۵ [نسخه فارسی] + (اسکن) 🔺این نکته را فراموش نکنید که نویسنده این کتاب، اگرچه یهودیست اما به پیامبر خود علیه السلام، رتبه پانزدهم لیست را داده است و پیامبران دین اسلام و مسیحیت و بودا و دانشمندانی از جمله نیوتون، آلبرت انیشتین، لویی پاستور، گالیله و فیلسوفانی مثل ارسطو و اقلیدوس و حتی جهانگردی مثل کریستوف کلمب -کاشف قاره ی آمریکا- را از پیامبر خود موثرتر معرفی می‌کند. پس می‌توان مطمئن بود که رتبه بندی او عادلانه و بدون هیچگونه غرض شخصی بوده است. @borrhan @Sibtayn
صفوان ابن يحيى روايت می کند : 🔸ابو قرّه دوست جاثليق از من خواست كه او را به مجلس حضرت رضا عليه السّلام ببرم،من در اين باره اذن طلبيدم، 🔹فرمود:او را بياور، و چون بر آن بزرگوار وارد شد،فرش زير پاى آن حضرت را بوسيد،و گفت:رسم دين ما اين است كه با اشراف اهل زمان خود چنين رفتار كنيم، 🔸خداى شما را بسلامت دارد،اكنون بفرماييد:نظر شما در بارۀ فرقه‌اى كه ادعائى دارد،و فرقۀ ديگرى از غير ايشان كه خود به عدالت معرّفى شده‌اند آنان را در ادّعايشان تصديق ميكنند؟ 🔹حضرت فرمودند:ادّعايشان ثابت است، 🔸مرد گفت:فرقۀ ديگرى ادعائى دارند،و شاهدى پيدا نمى‌كنند كه آنان را تصديق كند مگر از خودشان،اينان چه‌؟ 🔹فرمود:ادعايشان مردود است. 🔸مرد گفت:اينك ما و شما، ما ادّعا ميكنيم كه عيسى روح اللّٰه و كلمۀ اوست كه به مريم القاء نمود، مسلمانان با ما در اين ادّعا موافقند و ما را تصديق مى‌كنند، ولى مسلمانان مدعى آنند كه محمّد پيامبر و فرستادۀ خدا است و ما آنان را تصديق نمى‌كنيم، و آنچه را كه هر دو فرقه موافقند،بر آنچه يك فرقه فقط‍‌ ادّعا مى‌كنند برترى دارد، 🔹حضرت پرسيد:اسم تو چيست‌؟ 🔸گفت:يوحنّا، 🔹فرمود:اى يوحنّا ما به عيسى بن مريم و روح اللّٰه و كلمۀ خدائى ايمان داريم كه به محمّد صلى اللّٰه عليه و آله ايمان داشته و مژدۀ آمدن او را داده است و خود اقرار كرده باشد كه بنده است و پروردگارى دارد، پس اگر آن عيسى كه تو به او اقرار دارى اين چنين نيست كه به محمد ايمان آورده باشد و اقرار بعبوديّت كرده و خدا را پروردگار خود بداند، ما از چنين عيسائى بيزاريم! پس كجا بر آن اجماع داريم‌؟ 🔸ابو قرّه برخاست و به صفوان بن يحيى گفت:برخيز!اين مجلس ما را بى‌نياز نكرد و ما بسود و نفع خود از آن بهره نبرديم و ثمر بخش براى ما نبود. 📗عيون الأخبار ج۲ ص۲۳۰ @Sibtayn