eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🩸 فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ ... در نقل‌ها آمده است: در شب بیست و هشتم ماه رجب، هنگام خروج از مدینه و رهسپار شدن به سوى مکّه که فرزندان، برادرزادگان و برادران سیدالشهداء علیه‌السلام با بیشتر خاندانش همراه او بودند، آن حضرت دائما این آیه شریفه را قرائت می‌فرمود: 📋 «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنی‌ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ» 🔹(موسى ترسان و نگران از آن‌جا بیرون رفت در حالى که می‌گفت: «پروردگارا، مرا از گروه ستم‌کاران نجات بخش».) قصص، ۲۱ 🔻 طبق این آیه؛ حضرت موسی علیه‌السلام برای رهایی از شرّ فرعونیان از مصر به سوی مَدین خارج شد. 📚 الإرشاد ج۲، ص۳۵ 📚 إعلام الورى ج۱، ص۴۳۵ ✍ امام حسین علیه‌السلام با خواندن این آیه شریفه، حال خروج خود را از شهر مدینه به حال خروج حضرت موسی علیه‌السلام از مصر تشبیه کرده که آن‌حضرت از ترس فرعون مصر ناچار به ترک شهر و دیار و فرار از شهر گردید، و امام حسین علیه‌السلام نیز به خاطر شرّی که از جانب یزید و یزیدیان به آن حضرت می‌رسید، مجبور به ترک دیار و خانه و کاشانه خود شدند. ➖ در نَقلی آمده است: حضرت سکینه سلام‌الله‌علیها جملاتی به این مضمون فرموده‌اند: هیچ شبی مانند آن شبی که ما از مدینه خارج شدیم، مضطرب و نگران نبودیم ... 📚 ریاض القدس ج۱ ص۸۰ 📝 وقتی که می‌رفتند، دنیا گریه می‌کرد شهر مدینه مثل زهرا گریه می‌کرد وقتی که می‌رفتند، پشت پای آن‌ها چشمان جبرائیل حتی گریه می‌کرد پائین پای ناقه مریم گریه می‌کرد دورِ سر گهواره عیسی گریه می‌کرد این است آن داغ عظیمی که برایش حتّی میان تشت، یحیی گریه می‌کرد بوسید اکبر دست‌های مادرش را در زیر چادر، امّ لیلا گریه می‌کرد بر روی دامن مادری در گوش طفلش آهسته تا می‌گفت "لالا" گریه می‌کرد یک کاروانِ گریه شد وقتی رقیه با گفتنِ "بابا بابا" گریه می‌کرد در زیر پای محمل مستوره‌ی عشق منزل به منزل ریگِ صحرا گریه می‌کرد وقتی که می‌رفتند، عالم سینه می‌زد وقتی که می‌رفتند، دنیا گریه می‌کرد @maghaatel @Sibtayn
عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بنویسم @Sibtayn
اول شعبان و دعوت منادی به زیارت نیمه شعبان کربلا ●عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يَا وَفْدَ الْحُسَيْنِ لَا تُخْلُو لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهَا لَطَالَتْ عَلَيْكُمُ السَّنَةُ حَتَّى يَجِي‌ءَ النِّصْفُ. ●امام صادق علیه السلام: هنگامى كه روز اوّل شعبان مى شود ، منادى اى از زير عرش ، ندا می دهد: «اى ميهمانان حسين! شب نيمه شعبان ، از زيارت حسين (عليه السلام) جا نمانيد كه اگر مى دانستيد چه در آن است ، سال بر شما طولانى مى نمود [و دير مى گذشت] تا اين كه نيمه (شعبان) بيايد» 📗إقبال الأعمال - ط القديمة/ج2/ص711 📚بحار الأنوار/ج101/ص98/ح26 📚وسائل الشيعة ط-آل البیت/ج14/ص470/ح9 @Sibtayn
🔸ابو ايوب انصارى-كه نامش خالد بن زيد بود-به نزد رسول خدا آمد و عرض كرد: اى رسول خدا مرا سفارشى كن و اندك بفرما تا حفظ‍‌ كنم. 💎حضرت فرمودند: تو را به پنج چيز سفارش مى‌كنم: 1️⃣نااميدى از آنچه در دست مردم است كه همان توانگرى است. 2️⃣از حرص و آزمندى پروا كن كه فقرى آماده است. 3️⃣چونان كسى نماز بخوان كه آخرين نماز عمرش را مى‌خواند. 4️⃣از آنچه تو را به عذرخواهى وادارد بپرهيز 5️⃣و براى برادرت چيزى را دوست بدار كه براى خودت دوست مى‌دارى. جَاءَ أَبُو أَيُّوبَ اَلْأَنْصَارِيُّ - وَ اِسْمُهُ خَالِدُ بْنُ زَيْدٍ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي وَ أَقْلِلْ لَعَلِّي أَنْ أَحْفَظَ. قَالَ: أُوصِيكَ بِخَمْسٍ: 1️⃣ بِالْيَأْسِ عَمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ فَإِنَّهُ اَلْغِنَى، 2️⃣ وَ إِيَّاكَ وَ اَلطَّمَعَ فَإِنَّهُ اَلْفَقْرُ اَلْحَاضِرُ، 3️⃣وَ صَلِّ صَلاَةَ مُوَدِّعٍ، 4️⃣وَ إِيَّاكَ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ، 5️⃣وَ أَحِبَّ لِأَخِيكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ . 📗الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۵۰۸ @Sibtayn
🗓29 رجب 1️⃣مرگ ابوحنیفه در روز آخر رجب سال ۱۵۰ هـ .ق. نعمان بن ثابت مشهور به ابوحنیفه، رییس حنفی‌ها در بغداد درگذشت و در همان شهر دفن شد. 2️⃣مرگ شافعی در روز آخر ماه رجب سال ۲۰۴ هـ .ق. محمد بن ادریس شافعی رئیس شافعی ها در مصر درگذشت. او رییس فرقه شافعی‌ها به شمار می‌رود @Sibtayn
بی‌سوادی ابو حنیفه در کلام غزالی ابو حامد غزالی از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد: وأما أبو حنيفة فلم يكن مجتهدا لأنه كان لا يعرف اللغة وعليه يدل قوله ولو رماه بأبو قبيس وكان لا يعرف الأحاديث ولهذا ضري بقبول الأحاديث الضعيفة ورد الصحيح منها ولم يكن فقيه النفس بل كان يتكايس لا في محله على مناقضة مآخذ الأصول. اما ابو حنیفه، او مجتهد نبود چون زبان عربی را بلد نبود و قول او که گفته «ولو رماه بابو قبیس» بر این دلالت می‌کند و احادیث را نمی‌شناخت و برای همین احادیث ضعیف را قبول می‌کرد و احادیث صحیح را رد می‌کرد و شخص فقیهی هم نبود بلکه کاری می‌کرد که اصول در تناقض با یکدیگر قرار می‌گرفتند… 📗المنخول من تعلیقات الاصول، تالیف غزالی، جلد ۱، صفحه ۵۸۱، چاپ دار الفکر 👈متاسفانه اهل تسنن این بی‌سواد را امام اعظم نامیده و جای اهل بیت علیهم السلام علیهم السلام، وارثین علم رسول خدا صلی الله علیه و آله از او پیروی می‌کنند @Sibtayn
شدت عناد و دشمنی ابوحنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام @Sibtayn
خطیب بغدادی از علمای بزرگ اهل تسنن نقل کرده است: أخْبَرَنِي ابن رزق، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَد بن سلمان الفقيه المعروف بالنجاد، قَالَ: حَدَّثَنَا عبد الله بن أَحْمَد بن حنبل، قَال: حَدَّثَنَا مهنى بن يحيى، قال: سمعت أَحْمَد بن حنبل، يقول: ما قول أبي حنيفة والبعر عندي إلا سواء . مهنی بن یحیی گفت که از احمد بن حنبل شنیدم که می‌گفت: کلام ابو حنیفه و پشکل نزد من یکسان است!!! بشار عواد معروف محقق کتاب می‌نویسد: إسناده إلى مهنى صحيح، ومهنى ثقة الشديد في السنة. اسناد روایت تا مهنی بن یحیی صحیح است و خود مهنی ثقه (قابل اطمینان) و سخت‌گیر در سنت بود. 📚تاریخ مدینة السلام، تالیف خطیب بغدادی، جلد ۱۵، صفحه ۵۶۹، چاپ دار الغرب الاسلامی @Sibtayn
خطیب بغدادی در کتاب تاریخش می نویسد: حدثنا الفزاری، قال: سمعت الأوزاعی، وسفیان، یقولان: ما ولد فی الإسلام مولود أشام علیهم، وقال الشافعی: شر علیهم، من أبی حنیفة از ابراهیم بن محمد الفزاری روایت است که گفت: شنیدم از اوزاعی و سفیان که می گفتند: در اسلام فرزندی شوم تر از ابوحنیفه بر مسلمانان به‌ دنیا نیامده است، و امام شافعی هم می گفت: در اسلام شرورتر بر مسلمانان از ابوحنیفه به دنیا نیامده است 📚تاریخ بغداد.ج15 ص549.ط دار الغرب الاسلامی @Sibtayn
💥 ارزش سخنان ابو حنیفه در کلام احمد بن حنبل 🔹 خطیب بغدادی از علمای بزرگ اهل تسنن نقل کرده است: ✍️ أخْبَرَنِي ابن رزق، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَد بن سلمان الفقيه المعروف بالنجاد، قَالَ: حَدَّثَنَا عبد الله بن أَحْمَد بن حنبل، قَال: حَدَّثَنَا مهنى بن يحيى، قال: سمعت أَحْمَد بن حنبل، يقول: ما قول أبي حنيفة والبعر عندي إلا سواء . 🔸 مهنی بن یحیی گفت که از احمد بن حنبل شنیدم که می‌گفت: کلام ابو حنیفه و پشکل نزد من یکسان است!!! 🔹 بشار عواد معروف محقق کتاب می‌نویسد: ✍️ إسناده إلى مهنى صحيح، ومهنى ثقة الشديد في السنة. 🔸 اسناد روایت تا مهنی بن یحیی صحیح است و خود مهنی ثقه (قابل اطمینان) و سخت‌گیر در سنت بود. 📚 تاریخ مدینة السلام، تالیف خطیب بغدادی، جلد ۱۵، صفحه ۵۶۹، چاپ دار الغرب الاسلامی @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فتوای عجیب ابوحنیفه سوالات امام صادق علیه السلام از ابو حنیفه و ذلت او در مقابل مقام علمی امام صادق علیه السلام مرحوم ایت الله ضیاء آبادی @sibtayn
فتاوای وحشتناک ابو حنیفه امام اعظم اهل سقیفه ✍️قال أبو حنیفة : ... لاَ حَدَّ على من تَزَوَّجَ أُمَّهُ التی وَلَدَتْهُ وَابْنَتَهُ وَأُخْتَه وَجَدَّتَهُ وَعَمَّتَهُ وَخَالَتَهُ وَبِنْتَ أَخِیهِ وَبِنْتَ أُخْتِهِ عَالِمًا بِقَرَابَتِهِنَّ منه عَالِمًا بِتَحْرِیمِهِنَّ علیه وَوَطِئَهُنَّ کُلَّهُنَّ فَالْوَلَدُ لا حق بِهِ وَالْمَهْرُ وَاجِبٌ لَهُنَّ علیه. 👺ابوحنیفه گفته است: اگر کسى با مادرى که او را به دنیا آورده و نیز با دختر، خواهر، مادر بزرگ، عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر خود ازدواج کند؛ در حالى که مى‌داند آن‌ها با وى این نسبت‌ها را دارند و نیز مى‌داند که این ازدواج حرام است و در عین حال با آن‌ها نزدیکى کند، فرزندى که به دنیا مى‌آید به پدرش ملحق مى‌شود، مهرى که تعیین شده واجب است که داده شود.ابوحنیفه گفته است: در هیچ یک از این موارد، حد جارى نمى‌شود. 📚 المحلى، ج11، ص253 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فهم ابو حنیفه از دین ابو حنيفه با امام صادق عليه السّلام همخوراك شد و چون آن حضرت دست از غذا كشيد گفت: 🔹سپاس خدا را پروردگار جهانيان بار خدايا اين از تو و از رسول اللّٰه است، 🔸ابو حنيفه گفت:اى ابا عبد اللّه با خدا شريك آوردى 🔹امام فرمود: واى بر تو خدا در قرآنش فرمايد: وَ مٰا نَقَمُوا إِلاّٰ أَنْ أَغْنٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ «و كينه‌اى نداشتند جز اينكه بى‌نيازشان كرد خدا و رسولش از فضل خود،74-التوبه» و در جاى ديگر فرمايد: وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ سَيُؤْتِينَا اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ «و كاش خشنود بودند بدان چه خدا و رسولش براشان آرند و گفتندى:بس است ما را خدا،البته بدهد بما خدا از فضل خود و هم رسولش،59-التوبه» ابو حنيفه گفت:گويا من هرگز اين دو آيه را نخوانده بودم. 📚وسائل الشیعة ج۲۴ ص۳۵۱ @Sibtayn
💠 قسیم النار و الجنة 🔸 ابو حنیفه در لحظات احتضار سلیمان اعمش بر بالین او حاضر شد و گفت: احادیثی راجع به علی بن ابی طالب [علیهما السلام] گفتی که اگر از آنان برمی‌گشتی بهتر بود. 🔹سلیمان پرسید مثل چه حدیثی ای نعمان؟ 🔸گفت: مانند حدیث «قسیم النار» 🔹پس سلیمان گفت: به چون منی اینچنین می‌گویی ای یهودی! مرا بنشانید مرا تکیه دهید قسم به آنکه برگشتم به سوی اوست خود از عبایة شنیدم که گفت از علی امیر المومنین (علیه السلام) شنیدم که فرمود: من تقسیم‌کننده‌ی نار ام می‌گویم این دوست من است رهایش کن و این دشمن من است بگیرش؛ ▫️و خود در زمان حکمرانی حجاج از ابو المتوکل شنیدم که ابا سعید خدری از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل فرمود: قیامت، من و علی بر صراط می‌نشینیم و به ما گفته می‌شود محب تان را در بهشت و مبغض تان را در نار بیندازید و سپس آیة {القیا فی جهنم کل کفار عنید} (شما دو تن «پیامبر و امیر المومنین علیهما السلام» هر کافر عنیدی را به جهنم اندازید.) 🔸پس ابو حنیفه إزارش را بر سرش کشید و گفت برخیزید تا بیش از این غلو نکرده است! 📚 الامالی، تألیف شیخ طوسی، صفحه ۶۲۸-۶۲۹، چاپ مؤسسة البعثة @Sibtayn
☘️رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود: هر گاه مرد بميرد عملش تمام مى‌شود و ارتباطش با دنيا قطع مى‌شود مگر سه عمل كه قطع‌شدنى نيست 1️⃣صدقۀ جاريه(بناهاى خيريه كه ساخته است) 2️⃣علم و دانشى كه مردم از آن بهره ببرند(كتابهاى علمى كه بعد از او باقى بماند) 3️⃣فرزند صالح و شايسته‌اى كه بعد از او بماند و براى پدر طلب آمرزش كند. قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا مَاتَ اَلرَّجُلُ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ 1️⃣صدَقَةٍ جَارِيَةٍ 2️⃣و عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ 3️⃣ و وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ. 📗إرشاد القلوب ج۱ ص۱۴ ☘️قالَ الصادق عليه السلام: لَيْسَ يَتْبَعُ اَلرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ اَلْأَجْرِ إِلاَّ ثَلاَثُ خِصَالٍ 1️⃣صدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِي حَيَاتِهِ فَهِيَ تَجْرِي بَعْدَ مَوْتِهِ 2️⃣و صَدَقَةٌ مَبْتُولَةٌ لاَ تُورَثُ أَوْ سُنَّةُ هُدًى يُعْمَلُ بِهَا بَعْدَهُ 3️⃣ أوْ وَلَدٌ صَالِحٌ يَدْعُو لَهُ . 📚الکافي ج۷ ص۵۶ @sibtayn
♨️لعن امام صادق علیه السّلام بر ابوحنیفه امام اعظم حنفي ها 👳‍♂️ ابن حبان از عُلمای بزرگ اهل تسنن می‌نویسد : ♦️ أخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ الأُبَلِّيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدٍ الأنس ، عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ ، قَالَ : سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ، يَقُولُ : " اللَّهُمَّ إِنَّا وَرِثْنَا هَذِهِ النُّبُوَّةَ عَنْ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ الرَّحْمَنِ ، وَوَرِثْنَا هَذَا الْبَيْتَ عَنْ أَبِينَا إِسْمَاعِيلَ ابْنِ خَلِيلِ الرَّحْمَنِ ، وَوَرِثْنَا هَذَا الْعِلْمَ عَنْ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَاجْعَلْ لَعْنَتِي وَلَعْنَةَ آبَائِي وَأَجْدَادِي عَلَى أَبِي حَنِيفَةَ. 👈 جعفر بن محمد (امام صادق علیه السلام ) می‌فرمود: خداوندا، ما این نبوت را از پدرمان ابراهیم و این خانه را از پدرمان اسماعیل و این علم را از جدمان محمد صلی الله علیه و آله به ارث برده‌ایم. پس لعنت من و پدرانم و اجدادم را بر ابو حنیفه قرار ده. 📚 المجروحین من المحدثین، تألیف ابن حبان، جلد ۲، صفحه ۴۰۷، چاپ دار الصمیعی @Sibtayn
مذمت قهقهه و بلند خندیدن الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :  القَهقَهَةُ مِن الشَّيطانِ . 📚  [ الكافي : 2/664/10 . ] امام صادق عليه السلام :  قهقهه زدن ، كار شيطان است .  الإمامُ الباقرُ عليه السلام :  إذا قَهْقَهتَ فقُلْ حينَ تَفرُغُ : اللّهُمّ لا تَمقُتْني .   [الكافي : 2/664/13 ] امام باقر عليه السلام :  هرگاه قهقهه زدى ، در پى آن بگو : خدايا! بر من خشم مگير . رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :  إيّاكَ وكَثرَةَ الضِّحكِ؛ فإنّهُ يُمِيتُ القَلبَ .  [ معاني الأخبار : 335/1 . ] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  زنهار از خنده زياد ، كه آن دل را مى ميراند @sibtayn
🟢 اصلاح امر معیشت با روزۀ ماه شعبان 🌺 حضرت علیه‌السلام فرمودند: 🔰 روزۀ شعبان، ذخیرۀ بنده است برای روز قیامت 👈 و هیچ بنده‌اى نیست که در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد 👌 مگر اینکه خداوند امر معیشت او را اصلاح نماید 👌 و شرّ دشمنش را از او دفع کند؛ 👌 و کمترین اجر کسی که یک روز از ماه شعبان را روزه بدارد، این است که بهشت بر او واجب می‌شود. 📚 اقبال الأعمال، ج۲، ص۶۸۴. @Sibtayn
🌹 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: *إنَّما سُمِّي شَعبانَ لِأَنَّهُ تَتَشَعَّبُ فیهِ أرزاقُ المُؤمِنینَ لِرَمَضانَ، وهُوَ شَهرُ العَمَلِ، فیهِ تُضاعَفُ الحَسَنَةُ سَبعینَ، وَالسَّیِّئَةُ مَحطوطَةٌ، وَالذَّنبُ مَغفورٌ، وَالحَسَنَةُ مَقبولَةٌ.* ___ 🌸 ماه شعبان را شعبان می گویند؛ چون روزی های مردم تا رمضان، در آن تقسیم می شود . این ماه ، ماه عمل است. در این ماه ، کار نیک، هفتاد برابر می گردد؛ سیّئه (بدی) ریخته می شود؛ گناه ، آمرزیده می گردد؛ و حَسَنه (خوبی)، پذیرفته می شود. 📚 ثواب الأعمال: ص ۸۷ ح ۱۶؛ روضة الواعظین: ص ۴۴۲. @Sibtayn
حذف فضائل اهل بیت علیهم السلام از صحاح اهل تسنن ابن حجر هیتمی از علمای بزرگ مخالفین در کتاب الصواعق المحرقه این حدیث مشهور را نقل می کند : وجَاء من طرق عديدة يُقَوي بَعْضهَا بَعْضًا (إِنَّمَا مثل أهل بَيْتِي فِيكُم كَمثل سفينة نوح من ركبهَا نجا) وَفِي رِوَايَة مُسلم (وَمن تخلف عَنْهَا غرق) و از طرق بسیار ،که هر یک دیگری را تقویت می کند،آمده است: مَثَل اهل بیتم در میان شما مَثَل کشتی نوح است که هر که کس سوار آن شود،نجات می یابد. در ادامه می نویسد : و در روایت مسلم آمده است: و هر که از آنها تخلف کند غرق میشود. يعنی مسلم نیشابوری در صحیح خود این حدیث معروف از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را کامل تر اورده و در اخر حدیث - و من تخلف عنها غرق – را اورده است. الصواعق المحرقة صفحه ۴۳۷ چرا این حدیث در صحیح مسلم کنونی یافت نمی شود ؟ براستی این روایت صحیح مسلم کجاست⁉️ @Sibtayn
📔 تقویم شیعه 🗓 ماه شعبان المعظم 🔹 ماه شعبان ماه سرور شیعه به قدوم امامان معصوم علیهم السلام است. روزهای ۲، ۳، ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۵، ۱۸، ۱۹ این ماه روزهای مهمی از تاریخ اسلام است. ولادت امام حسین علیه السلام، امام زین العابدین علیه السلام، حضرت بقیه الله الاعظم علیه السلام، حضرت عباس علیه السلام و حضرت علی اکبر علیه السلام مهم‌ترین اخبار سراسر سرور در این ماه هستند. مرگ حفصه و مغیره بن شعبه نیز دو خبر مسرور کننده در این ماه‌اند. از سوی دیگر شهادت سعید بن جبیر، وفات علی بن محمد سمری و حسین بن روح نوبختی دو نایب امام زمان (علیه السلام) روزهای حزن این ماه‌اند. جنگ بنی سعد جنگ رخ داده در این ماه است. آغاز وجوب روزه یک روز تاریخی در زمینه احکام اسلامی است. ورود امام حسین علیه السلام به مکه، آخرین توقیع امام زمان علیه السلام و شناساندن امام زمان علیه السلام به شیعیان نیز سر آغاز تحولات عظیمی در تاریخ اسلام‌اند. 📚 تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۳۱ @Sibtayn