eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 مرامنامه اعتقادی شیعه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام گوید: بر سرورم امام هادی علیه السلام وارد شدم. وقتی مرا دید؛ فرمود: ابوالقاسم، خوش آمدی. به راستی که تو ولیّ ما هستی. گفتم: فدایت شوم. میخواهم دین خود را بر تو عرضه کنم تا اگر پسندیده است؛ تا هنگام ملاقات خدا بر آن ثابت بمانم. امام فرمود: عرضه کن. گفتم: 1. اعتقاد دارم خداوند واحد است. چیزی مانند او نیست و از دو حد ابطال و تشبیه بیرون است. نه جسم است؛ نه صورت؛ نه عَرَض و نه جوهر. بلکه اجسام را جسمیّت بخشیده و صورتها را صورت کرده و اعراض و جواهر را آفریده است. او ربّ هر چیز و مالک، جاعل و پدیدآورنده آنها است. 2. محمدّ (صلّی الله علیه و آله) بنده و فرستاده خدا و آخرین پیامبران است و بعد از او تا روز قیامت نبیّی نخواهد بود. 3. و معتقدم: امام و خلیفه و ولی امر بعد از او امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهما السلام) است. سپس به ترتیب حسن، حسین، علی بن الحسین، محمد بن علی، جعفر بن محمد، موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمد بن علی و سپس شما مولای من. امام هادی علیه السلام در این جا فرمود: و بعد از من پسرم حسن. پس چگونه خواهد بود حال مردم در زمان جانشین او؟ گفتم: چطور مگر مولای من؟ امام فرمود: ظاهرش دیده نمیشود و بردن نامش حلال نیست؛ تا زمانی که قیام کند و زمین را از عدل و داد پر نماید؛ چنان که از جور و ستم پر شده است. گفتم: به این نیز اقرار می کنم و نیز معتقدم: 4. دوست آنان دوست خدا و دشمنشان دشمن خدا است. طاعتشان طاعت خدا و نافرمانی از آنان نافرمانی خدا است. 5. و معتقدم: معراج حق است. 6. و سؤال و جواب در قبر حق است. 7. و بهشت حق است. 8. و دوزخ حق است. 9. و صراط حق است. 10. و میزان حق است. 11. و قیامت بی هیچ شکی خواهد آمد و خداوند اهل قبور را برمی انگیزد. 12. و معتقدم فرائض واجب بعد از ولایت عبارت است از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر. امام هادی علیه السلام فرمود: ابوالقاسم! به خدا سوگند این همان دین خدا است که برای بندگانش پسندیده؛ پس بر آن ثابت بمان. خداوند تو را در دنیا و آخرت بر قول حق ثابت بدارد. 📙كفاية الأثر، علی بن محمد الخزّاز، نشر بیدار ص 286 و 287 🌸💫💫☀️💫💫🌸 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.🍃.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🍃.═╝
🔵 نامه امام رضا به حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهما السلام) و توصیه‌هایی به شیعیان شیخ مفید در کتاب خویش، پیام جامع، آموزنده و جالبی را از امام رضا علیه‌السلام آورده است. امام این پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) فرستاده‌اند. متن پیام این است: بسم الله الرحمن الرحیم ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم. متن حدیث: بسم الله الرحمن الرحیم یا عبدالعظیم! أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: أن لا یجعلوا للشیطان علی أنفسهم سبیلاً، ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وأداء الأمانة، ومُرْهم بالسکوت وترک الجدال فیما لا یَعْنیهم، وإقبالِ بعضهم علی بعض والمُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ علی نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذی ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّی یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک. 📋 اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 ✅كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا 🆔 @Sibtayn ┗━🍃🌺━━━┛
20.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️غیرت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام حجت الاسلام احمدی اصفهانی اگر مولای غریب ما امیرالمومنین سلام الله علیه، حضرت حمزه و جعفر علیهما السلام را داشت... ▪️امیرالمومنین صلوات الله علیه دائما می فرمودند: اگر حمزه و جعفر زنده بودند ابوبکر و عمر در خلافت طمع نمی کردند. 📚 دلائل الامامه ج۲ص۱۸۹ @sibtayn
15.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من با این بنده ام چه کنم ؟ سجده شکر بعد از نمازها فراموش نشود حجت الاسلام یوسفی @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرط بندی لات ها برای عصبانی کردن میرزای قمی رحمه الله حجت الاسلام هاشمی نژاد @sibtayn
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬آیا شرابخواری صحابه واقعیت دارد؟ 🎤سید محمد اشرفی معروف به سلطان الواعظین شیرازی 🔹گوشه ای از مناظرات مرحوم سلطان الواعظین با علمای اهل تسنن در شبهای پیشاور ╔═.❤️.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.❤️.═╝
🔴 شیعهٔ علی بودن، تمنای همهٔ انبیاء 🌕 قاسم بن عبدالرحمن بن عوف نقل می‌کند که پیامبر صلی ﷲ علیه و آله به پدرش فرمودند: خداوند به تو مال و ثروت عطا کرده، حال آنکه به [امیرالمؤمنین] علی بن ابی طالب علیه السلام خیلی عظیم تر از آن را عطا نموده. عبدالرحمن عرض کرد چه چیز را؟ پیامبر فرمودند: خداوند قلبش را لبریز از نور و ایمان کرده است؛ و علی را در فضائل پیامبران شریک گردانیده؛ تا حدّی که پیامبران تمنا و آرزو می‌کنند که شیعهٔ او باشند. عن أبي جعفر الطبري رفع الإسناد إلى عبدالله بن زریق عن القاسم بن عبد الرحمن بن عوف الزهري عن أبيه قال قال رسول ﷲ صلی ﷲ علیه و آله لي يوما: إن الله أعطاك مالا و أعطى على بن أبي طالب ما هو أعظم منه. قلت وما ذاك يا رسول الله قال: حشا قلبه نورا و إيمانا و شرك في فضل النبيين حتى تمنوا أنهم من شیعته. 📗إقرار الصحابة بفضل إمام الهدى و القرابة، ص ۴٠۸ @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬هر بار من تورو گم گردم 🎙حاج امیر کرمانشاهی 🔺شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
41.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬زیارته جزو زندگیم 🎤کربلایی حسین طاهری 🔺شب شهادت‌ حضرت‌ حمزه‌ علیه‌السلام و حضرت‌عبدالعظیم‌حسنی‌علیه‌السلام - ۱۴ شوال ۱۴۴۵ ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
📆 17 شـوال جنگ خندق (1) در این روز در سال 5 هـ غزوه ی خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست، و این جنگ در زمستان به وقوع پیوست. (2) وقوع جنگ خندق را بعضی در 8 ذی القعده (3) و بعضی در 15 شوال گفته اند، (4) و استبعادی ندارد که شروع جنگ در 15 شوال باشد. همچنین به قولی غزوه ی خندق در سال 4 هـ اتّفاق افتاده است. (5) در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد شهدای مسلمانان 6 نفر بود. تعداد کفّار 10000 نفر بود ولی تعداد مقتولین کفّار ذکر نشده است. در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندقی کندند. مشرکین 25 روز مدینه را محاصره کردند و از هر طرف که خواستند وارد شوند خندق بود. در اثنای این کار منافقین جسارت ها به پیامبر صلّی الله علیه و آله نمودند و عمرو بن عبدود مبارز طلبید ولی کسی جرأت نکرد. عُمَر بن خطاب از شجاعت های عمرو سخن گفت، و در مردم ایجاد ترس کرد. عُمَر که از شجاعت عمرو بن عبدود سخن گفت و رعب و وحشتی در دل مسلمانان انداخته بود به عبد الرحمن بن عوف گفت : «اگر عمرو بر ما چیره شود همه ی ما را خواهد کشت. بهترین راه این است که محمّد را دست بسته تحویل آن ها دهیم؛ و خودمان به قوممان ملحق شویم» !! (6) این جا بود که آیاتی از سوره ی احزاب نازل شد !! (7) در چنین شرایطی پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند : «چه کسی به مبارزه ی عمرو می رود تا من بهشت را برایش ضمانت کنم» ؟ آیا دوستی هست که شرّ این دشمن را کفایت کند ؟ آقا و مولایمان اسد الله الغالب علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود : «من به مبارزه ی او می روم». پیامبر صلّی الله علیه و آله سکوت کردن ، و تا سه بار این کلام را فرمودند، و هر سه بار امیر المؤمنین علیه السلام برای مبارزه اعلام آمادگی نمودند. آخر الأمر پیامبر صلّی الله علیه و آله اجازه فرمودند و با دستانش عمامه بر سر آن حضرت پیچیدند و امیر المؤمنین علیه السلام حرکت کردند. در این هنگام پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود : «بَرَزَ الْاِیمانُ كُلُّهُ اِلَی الشِّرْکِ كُلِّهِ» (8) : به تحقیق تمام اسلام در مقابل تمام کفر ایستاد. بعد از آن عمرو بن عبدود اسلام اختیار نکرد و دست از جنگ بر نداشت، امیر المؤمنین علیه السلام او را به یک ضربت از پا در آورد. در این حال صدای تکبیر مسلمین بلند شد و پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود : «مبارزه ی علی بن ابی طالب علیه السلام با عمرو بن عبدود در روز خندق از اعمال امّت من تا روز قیامت افضل است». (9) 📚 منابع : 1. بحار الأنوار : ج 20، ص 281 ـ 186، ج 39، ص 7 ـ 1. و ... . 2. فیض العلام : ص 77 ـ 76. و ... . 3. کشف الغمّة : ج 1، ص 150. الموسوعة الکبری فی غزوات النبیّ الأعظم صلّی الله علیه و آله : ج 3، ص 58. 4. توضیح المقاصد : ص 29. و ... . 5. بخاری : ج 4، ص 1504. و ... . 6. کتاب سلیم بن قیس هلالی رَحِمَهُ الله : ج 2، ص 701. و ... . 7. «إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللهِ الظُّنُونَا، هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً، وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً ... يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِی الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ وَ لَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلاً». 8. کنز الفوائد : ص 137. و ... . 9. الغدیر : ج 7، ص 206. و ... .
رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: 🔸لمبارزة عليّ بن أبي طالب لعمرو بن عبد ود -يوم الخندق- أفضل من عمل امتي إلى يوم القيامة» . : مبارزه علی بن ابی طالب (علیهما السلام) با عمرو بن عبدود از تمامی اعمال امت من تا روز قیامت برتر است. 📔شواهد التنزيل لقواعد التفضيل في الآيات النازلة في اهل البيت (ع) - حاكم حسكانى تحقيق : شيخ محمد باقر المحمودى طبع ونشر : مؤسسة الأعلمى ج۲ ص۹ @Sibtayn
قاضي ايجي در كتاب «المواقف» در باب فضائل امير المؤمنين عليه السلام مي نويسد : الرابع الشجاعة : تواتر مكافحته للحروب ولقاء الأبطال وقتل أكابر الجاهلية حتي قال صلي الله عليه وسلم يوم الأحزاب (لضربة علي خير من عبادة الثقلين) وتواتر وقائعه في خيبر وغيره. 📖الإيجي، عضد الدين (متوفاى756هـ)، كتاب المواقف، ج 3 ، ص 628 ، تحقيق: عبد الرحمن عميرة، ناشر: دار الجيل، لبنان، بيروت، الطبعة: الأولى، 1417هـ، 1997م. چهارم شجاعت حضرت علي (عليه السلام): رويارويي علي [عليه السلام] با قهرمانان عرب در جنگ ها و كشتن بزرگان مشركان ، متواتر است تا آنجايي كه رسول خدا در جنگ احزاب در باره ايشان فرمود : ضربت علي در خندق برتر از عبادت جن و انس است .و جنگهاي ايشان در خيبر و غير آن متواتر است. @Sibtayn
19.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین در کتب اهل تسنن استاد قزوینی @Sibtayn
🔹 مردی نزد صلى‌الله‌علیه‌وآله آمد و عرض کرد: ✍️ من همسري دارم که وقتی به منزل برمی‌گردم به پیشواز من می‌آید و هنگامی که از منزل بیرون می‌روم مرا بدرقه می‌کند 💠 هرگاه مرا اندوهگين می‌بیند می‌پرسد چه چیز تو را اندوهگين ساخته؛ 👈
اگر نگرانی تو به خاطر درآمد و روزی کم است که آن به عهده تو نیست و ديگری یعنی خداوند آن را به عهده گرفته است و نگرانی تو بی‌جهت است

👈 ولی اگر اندوهناکی تو راجع به امور آخرتی و ترس از حساب و کتاب آخرت است پس خداوند بر اندوهت بیافزاید که شایسته است انسان نگران فردایش باشد. ♦️ رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 👌 خداوند کارگزارانی دارد و این زن به خاطر این اوصاف زیبایش یکی از کارگزاران خداست و خداوند نیمی از پاداش شهید را به او می‌دهد. 📚 من لايحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۹. @Sibtayn
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لمبارزة علي بن أبي طالب لعمرو بن عبد ود يوم الخندق أفضل من أعمال أمتي إلى يوم القيامة. مبارزه علي بن ابي طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عبادت تمام امتم تا روز قيامت مي‌باشد. 📖الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج 3 ، ص 34 🔸سيوطی عالم سرشناس اهل تسنن در مورد این حدیث می گوید : اين روايت را حاكم نيشابوري به نقل از بهز بن حكيم از پدرش و او از جدش نقل كرده است و ذهبي مي گويد: اين روايت صحيح است. 📖السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج7 ، ص 108 @sibtayn
سعد الدين تفتازاني يكي ديگر از بزرگان اهل سنت نيز مي‌گويد: شجاعت حضرت علي (عليه السلام) مشهور تر از اين است كه قابل بيان باشد: همچنين حضرت علي [عليه السلام] شجاع ترين مردم است، فراواني پيكارها و كارهاي خوب او در جنگها دليل بر شجاعت اوست. شجاعت ايشان امري مشهور و بي نياز از بيان است؛ به همين جهت رسول خدا در باره وي فرمود : جوانمردي نيست جز علي، و شمشيري نيست مگر ذوالفقار ، و در روز جنگ احزاب فرمود : يك ضربه شمشير علي از عبادت جن و انس بهتر است . وأيضا هو [ اي علي بن ابي طالب ] أشجعهم يدل عليه كثرة جهاده في سبيل الله وحسن إقدامه في الغزوات وهي مشهورة غنية عن البيان ولهذا قال النبي صلي الله عليه وسلم لا فتي إلا علي ولا سيف إلا ذو الفقار وقال صلي الله عليه وسلم يوم الأحزاب لضربة علي خير من عبادة الثقلين 📖شرح المقاصد في علم الكلام ، سعد الدين التفتازاني (متوفاي791هـ) ، ج 2 ، ص 301 ، ناشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولي . @Sibtayn
روز خندق مسلمین کجا بودند ؟ 🔸ربيعه بن مالک مي گويد: رفتم پيش حذيفه و گفتم اي ابا عبد الله! مردم در مورد مناقب و فضائل حضرت علي (عليه السلام) صحبت مي کنند و اهل بصره به آنها مي‌گويند: شما در مورد اين مرد زياده روي مي‌کنيد و آيا شما حديث در اين باره براي من ذکر مي‌کنيد که به مرم بگويم، 🔹 ايشان گفت: اگر کسي از حضرت علي (عليه السلام) سوال کرد و يا سخن گفت و قسم به خداي که نفس حذيفه در دست اوست اگر تمام اعمال امت پيامبر صلي الله عليه و آله را در يک کفه ترازو و يک عمل حضرت را در کفه ديگر قرار بدهد، عمل حضرت بر تمام اعمال امت رجحان و برتري پيدا مي کند. 🔸ريبعه مي گويد: اين حرف شما در مورد حضرت قابل پذيرش و تحمل نيست و من گمان مي کنم که زياده روي در حق حضرت مي باشد، 🔹حذيفه در جواب مي گويد: اين ناکس، چگونه قابل تحمل نيست، کجا بودند مسلمين روز خندق؛ در حاليکه عمرو عبدو و اصحابش از خندق عبور کرد و همگي ترسيدن و مبارزه طلبيدن؛ تا اينکه حضرت علي (عليه السلام) به مبارزه بر خواست و او را کشت و قسم به خدا که نفس حذيفه بدست اوست اين عمل حضرت از اعمال تمام امت حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) تا روز قيامت برتر است. عن حذيفة بن اليمان ما يناسب هذا ، بل ما هو أبلغ منه ، روى قيس بن الربيع عن أبي هارون العبدي ، عن ربيعة بن مالك السعدي ، قال : 🔸أتيت حذيفة بن اليمان فقلت : يا أبا عبد الله ، إن الناس يتحدثون عن علي بن أبي طالب ومناقبه ، فيقول لهم أهل البصيرة : إنكم لتفرطون في تقريظ هذا الرجل ، فهل أنت محدثي بحديث عنه أذكره للناس ؟ 🔹 فقال : يا ربيعة ، وما الذي تسألني عن علي ، وما الذي أحدثك عنه والذي نفس حذيفة بيده لو وضع جميع أعمال أمة محمد صلى الله عليه وسلم في كفة الميزان منذ بعث الله تعالى محمداً إلى يوم الناس هذا ، ووضع عمل واحد من أعمال علي في الكفة الأخرى لرجح على أعمالهم كلها ، 🔸فقال ربيعة : هذا المدح الذي لا يقام له ولا يقعد ولا يحمل ، إني لأظنه إسرافاً يا أبا عبد الله 🔹فقال حذيفة : يا لكع ، وكيف لا يحمل وأين كان المسلمون يوم الخندق وقد عبر إليهم عمرو وأصحابه فملكهم الهلع والجزع ، ودعا إلى المبارزة فأحجموا عنه حتى برز إليه علي فقتله والذي نفس حذيفة بيده لعمله ذلك اليوم أعظم أجراً من أعمال أمة محمد إلى هذا اليوم وإلى أن تقوم القيامة . إبن أبي‌الحديد المدائني المعتزلي، ابوحامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج ج 19، ص 26- 27، تحقيق: محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م. @Sibtayn
عمرو بن عبدود، قهرمان بی‌بدیل عرب بود و او را با هزار مرد جنگی می‌سنجیدند، با نعره‌های پیاپی مبارز می‌طلبید و می‌گفت: «و لقد بححت من النداء بجمعکم هل من مبارز... ؛ صدایم از فریاد کشیدن، گرفت و خسته شدم، آیا کسی هست که به نبرد با من به میدان آید؟» مسلمانان از وحشت، خشکشان زده بود مانند کسی که پرنده ای روی سرش نشسته است ، بی حرکت در سکوت فرو رفته بودند، تنها حضرت علی (علیه‌السّلام) با شنیدن صداهای پیاپی «عمرو»، مکرر به پیامبر التماس می‌کرد تا اجازه رفتن به میدان را به او بدهد. سرانجام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به علی (علیه‌السّلام)اجازه داد، و عمامه خود را بر سر او بست و شمشیرش را به دست او داد 📖الإرشاد نویسنده : الشيخ المفيد ج : 1 ص : 100 📖مغازي الواقدي ج ٢ : ص ٤٧١ و هنگام بدرقه، در حق علی (علیه‌السّلام) چنین دعا کرد: «أللّهمّ اِنّکَ اَخَذْتَ مِنّی عُبیدة یومَ بَدر وَ حمزة یَوْمَ اُحُد فَاحْفَظ عَلَیَّ الیومَ علیّا ...رَبِّ لاَ تَذَرْنِی فَرْدا وَأَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ 📖شرح نهج البلاغه، ج19، ص61 «خدایا! در جنگ بدر، «عبیده بن حارث» (پسر عمویم) را از من گرفتی، و در جنگ احد، حمزه (عمویم) را از من گرفتی، اینک این علی بن ابیطالب برادر من است پروردگارا مرا تنها نگذار.» سپس فرمود: « برز الإيمان كلّه إلى الشرك كلّه » «تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفت.» 📖شرح نهج البلاغة ١٣ / ٢٦١ و ٢٨٥ ، حياة الحيوان الكبرى ـ للدميري ـ ١ / ٢٧٤ ، ينابيع المودّة ١ / ٢٨١ ح ٢ وص ٢٨٤ ضمن ح ٧. @Sibtayn
تجليل خواهر عمر بن عبدود از جوانمردی مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام مولای رادمردان هنگامی که عمرو بن عبدود را کشت، به لباس های فاخر و تجهیزات جنگی او دست نزد. برخلاف پهلوانان عرب که پس از کشتن حریف، او را لخت و عور می کردند و برخی حتّی از سر عداوت و دنائت، مقتول را مُثله می نمودند، قهرمان با فتوّتِ اسلام، هرگز حریم حریف را نشکست و او را بسیار محترمانه در میدان رها کرد. عمر بن خطّاب به حضرت علی علیه السلام اعتراض کرد و گفت: چرا لباس هایش را نکندی که زره اش سه هزار می ارزید و مانند آن در میان عرب پیدا نمی شد. پاسخ داد: شرمم آمد که لختش کنم. وقتی که خواهر عمرو بن عبدودّ به بالای سر جنازه برادرش رسید و او را با لباس های گران بهایش دید، بی اختیار گفت: «ما قَتَلَهُ اِلاّ کفْوٌ کریمٌ / قاتل برادرم همآوردِ بزرگواری بوده است.» و پرسید که برادرم را چه کسی کشته است؟ پاسخ دادند: علی بن ابی طالب. خواهر عمرو بن عبدودّ تا نام علی علیه السلام شنید با افتخار گفت: «قاتله کفْوٌ کریمٌ / قاتل برادرم همآورد بزرگواریست.» و اضافه کرد: برادرم خود همیشه آرزو می کرد، روزی که بالاخره کشته می شود به دست مرد کریمی کشته شود، و سپس در رثای برادر مقتولش مرثیه ای سرود به این ترتیب: لو کانَ قاتلُ عَمروٍ غیر قاتِله * لکنتُ اَبکی علیه آخرَ الابدی لکنَّ قاتلَه مَن لایعابُ به * مَن کانَ یدعی قدیما بیضةَ البلدی - اگر قاتل برادرم غیر از علی بود، تا ابد برایش می گریستم، ولی قاتل برادرم مردی است که بر او عیبی نیست و کسی است که از قدیم، بزرگ مرد شهر و ماه مکه خوانده شده است. افزون بر این مرثیه، خواهر عمرو بن عبدودّ مرثیه بلند دیگری نیز دارد که در آن بیش از آن که در مرگ برادرش بنالد، به قاتل برادرش - یعنی حضرت علی علیه السلام - می بالد و فتوّت و جوانمردی مولا علی علیه السلام را می ستاید. جوانمرد اگر راست خواهی ولیست * کرم، پیشه شاه مردان علیست 📚شیخ مفید، الارشاد 1 / 107 - 109؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20؛ غروی یوسفی، موسوعة التاریخ 2 / 496 @Sibtayn
23.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه ایمان داستان نبرد امیرالمومنین علی علیه السلام و عمر بن عبد ود در جنگ خندق به صورت انیمیشن @Sibtayn
غضب الهی و سلب توفیقِ در کنار اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم بودن ┄═๑◌‌◇◌‌๑═┄ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَرَجِ قَالَ: کَتَبَ إِلَیَّ أَبُو جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ. محمد بن فرج گويد: امام باقر (صلوات الله عليه) به من نوشت: زمانی كه خداى تبارک و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند. 📚الکافی ج 1 ص 343 ح 31 ⇠علامه مجلسی رحمة الله علیه ذیل این روایت می نویسد: و یدل على أن غيبة الإمام عليه‌السلام غضب على أكثر الخلق. این روایت دلالت می کند که غیبت امام عصر عجل الله فرجه، نشانه غضب خدا بر بیشتر مردم است. 📕مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ج 4 ص 61
👌 برتری حضرت فاطمه علیهاالسلام از حضرت مریم علیهاالسلام از دیدگاه سیوطی 💠 محمدبن عمر سفیری شافعی از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد: 🔸
و هل مريم أفضل أم فاطمة؟ قال شيخنا العلامة جلال الدين السيوطي: لم يتعرض أحد للتفضيل بين مريم و فاطمة، والذي نختاره بمقتضى الأدلة تفضيل فاطمة عليها.

⁉️ آیا مریم علیهاالسلام با فضیلت‌تر است یا فاطمه سلام‌الله‌علیها؟ 👈 استاد ما علامه جلال‌الدین سیوطی گفته است: کسی در این‌باره بحث نکرده است، اما به اعتقاد من بر اساس مقتضای ادله، فاطمه از او (مریم علیهاالسلام) با فضیلت‌تر است. 📚 المجالس الوعظية فی شرح أحاديث خيرالبرية، ج۱، ص۱۶۳. @Sibtayn
انگشتر انداختنی که سنّتِ قوم لوط هست ▪️الحسن بن علي بن شعبة في ( تحف العقول ) عن النبي صلى‌ الله‌ عليه‌ و آله أنّه قال : يا علي ، لا تختّم في السبّابة و الوسطى فإنه كان يتختّم قوم لوط فيهما ، ولا تعر الخنصر. 🔸فرمودند : یا علی ! انگشتر در انگشت وسط و اشاره قرار نده که قوم لوط انگشتر را در این دو انگشت قرار می دادند و انگشت کوچک را خالی از انگشتر نگذار . 📚وسائل الشیعة، جلد۵ صفحه ۹۷ @Sibtayn