eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2.1هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) پس از غصب خلافت، در مقابل ابوبکر و عمر سکوت فرمودند؟ این سوال تکراری همیشه از جانب اهل تسنن مطرح می شود که علی علیه السلام با ان همه شجاعت و جسارت ، اگر خلافت را حق خویش می دانست ، ساکت نمی نشست و شمشیر کشیده و علیه خلفا قیام می نمود . حتما خود او از این جریان راضی بوده که سکوت می کند و تسلیم خلافت ابوبکر می شود ؟ این شبهه از زمان خلافت ظاهری امیرمؤمنان علیه السلام نزد مردم مطرح بوده و امام نیز بارها در خطبه های مختلف پاسخ آن را فرموده اند . در کتاب شریف بحارالانوار می خوانیم : امیرمؤمنان امام علی علیه السلام در اولین خطبه ای که پس از ورود به شهر کوفه ایراد فرمودند به قضایای غصب حق خلافتشان اشاره کردند در این هنگام شخصی از میان جمع با اعتراض عرض کرد: چرا شمشیر نکشیدی و ظلم را تحمل نمودی . امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمودند : سخنی گفتی و اینک جواب آن را بگیر. هرگز از ترس مردن نبود که به قتال بر نخاستم ؛ بلکه بخاطر عهدی بود که با پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) داشتم . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به من فرمود : ای ابالحسن پس از من ، امت عهدی که با من بسته اند را شکسته و در حق تو ظلم می کنند در حالی که تو به منزله هارون برای موسی هستی (اشاره به جانشینی امیرالمومنین بعد از پیامبر). عرض کردم ای رسول خدا در آن هنگام دستور شما چیست و چگونه عمل نمایم . رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) با من عهد کرد: اگر یاور یافتی به سوی آنان بشتاب و با آنان بجنگ ولی اگر یاور نیافتی، دست بکش و خون خود را حفظ کن تا مظلومانه به من ملحق شوی. در عمل به عهد رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از وفات ایشان و فراغت از تجهیزشان و جمع آوری قرآن، دست فاطمه و حسن و حسین را گرفتم و به در خانه اهل بَدْر و سابقان در دین رفتم و آنان را به حقم قسم دادم و به یاری خواندم ولی جز چهار نفر: سلمان، عمار، مقداد و ابوذر، کسی مرا اجابت نکرد و (از اهل بیتم نیز) آنان که یاورم در دین بودند: جعفر و حمزه، از بین رفته بودند و مانده بودم بین دو آزاد شده ای که تازه مسلمان بودند: عباس و عقیل. قسم به آن که محمد را بحق مبعوث کرد اگر آن روز که با خویشاوندان تَیْم (ابوبکر که از قبیله تیم بود) بیعت شد، چهل نفر یاور داشتم، در راه خدا با آنان می جنگیدم. [ بحارالانوار، ج29، ص419- 420 🔸در خطبه 217 نهج البلاغه می خوانیم : من هر چه کمک خواستم برای اقامه حقم ، جز اهل بیتم کسی اعلام وفاداری با من نکرد. دیدم که اگر اهل بیتم را هم در برابر شمشیر دیگران قرار دهم به صلاح نیست. امیرمؤمنان امام علی علیه السلام برای قیام به سیف در مقابل غاصبان خلافت ، از میان آن همه مسلمان ، فقط نیاز به 40 نفر داشتند که متاسفانه بیش از چهار نفر نیافتند . 🔹در خطبه ای دیگر مولا علی (علیه السلام) شرایط آن روز را بیان نموده و می فرمایند ؛ ◆ لَمَّا بُويِعَ أَبُوبَكْرٍ أَتَانِي أَرْبَعُونَ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَبَايَعُونِي، فَأَمَرْتُهُمْ أَنْ يُصْبِحُوا عِنْدَ بَابِي مُحَلِّقِينَ رُءُوسَهُمْ عَلَيْهِمُ السِّلَاحُ. فَمَا وَفَي لِي وَ لَا صَدَقَنِي مِنْهُمْ أَحَدٌ غَيْرُ أَرْبَعَةٍ سَلْمَانَ وَ أَبِي‌ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ بْنَ صَفِیَّةَ. شرح حدیث؛ ◆ هنگامی كه مردم با ابوبكر بيعت كردند ٤٠ نفر از مهاجرين و انصار به نزد من آمدند و با من بيعت كردند. به آنان دستور دادم كه فردا صبح با سری تراشيده، همراه با سلاح درب خانه من جمع شوند. اما احدی از ايشان به وعده خود وفا نكرد و كسی از ايشان تصدیق امر من نکرد مگر ٤ نفر؛ سلمان و ابوذر و مقداد و ابن صفیة. 📚منابع روایت؛ طرف من الانباء، ص ۵۰٤. بحار الانوار، ج ۲۹، ص ٤٧١. مصباح البلاغة، ج ۳، ص ۱۲. ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۳۹۷. سلیم بن قیس الهلالی، ص ۲۱۸. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۷٦. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅شباهت های حضرت فاطمه علیها السّلام با رسول خدا صلی اللّه علیه و آله به اعتراف عایشه 🔹۵٢١٧_عَن أُمَّ المُؤْمِنِینَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا؛ أَنَّهَا قَالَتْ : مَا رَأيتُ أَحَدًا کَانَ أَشْبَههَ سَمْتاً وَ هَدْیاً وَ دَلّاً _بِرَسُولِ اللّه صَلَّي اللَّهُ عَلَیْهَ وَ سَلَّمَ مِنْ فَاطِمَةَ کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهَا، کَانَتْ إِذَا دَخلَتْ عَلَیْهِ قَامَ إِلَیْهَا، فَأَخذَ بِيَدِهَا، وَ قَبَّلَهَا، وَ أَجًلَسَهَا فِي مَجًلِسِهِ، وَ کَانَ إِذَا دَخلََ عَلَیْهَا قَامَتْ إِلَیْهَ، فَأَخذَتْ بِيَدِهِ، فَقَبَّلَتهُ، وَ أَجًلَسَتْهُ فِي مَجًلِسِهَا. 🔸عایشه می‌گوید : هیچ کس را ندیدم که از حیث سمت و هدایت گری و راهنمائی شبیه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله باشد جز فاطمه. او هنگامی که بر پیامبر وارد می‌شد، آن حضرت می‌ایستاد، دست او را می‌گرفت و می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید و پیامبر نیز هر وقت بر فاطمه وارد می‌شد، فاطمه دست پدر خویش را می‌گرفت و می‌بوسید و در جای خود می‌نشانید. 📚صحیح سنن أبي داود، جلد ٣، صفحه ٢٨٠، حدیث ۵٢١٧ 👈البانی عالم بزرگ سَلَفی معاصر نیز این حدیث را صحیح می‌داند. @Sibtayn
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬«به داد علی برس» 🎙حاج محمد علی قاسمی 🔺شهادت حضرت زهرا علیها السلام ایام فاطمیه 1403 📌تهیه شده در رسانهٔ خادم هر کس، هر کجا، در هر زمانی گرفتار شد، تنها شد، بی پناه شد... گفت یاعلی... و از او مدد گرفت... حالا، ملجأ همهٔ دنیا گرفتار شده... تنها شده... ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
💠 گزارشی از ساده زیستی شیخ انصاری بر اساس سفرنامه قاجاری «امروز را، هم به دیدن شیخ مرتضی رفتم. در منزل او حصیری کهنه بود که به هیچ جا نمی‌اندازند. احدی از فقرا مصرف نمی‌کند. می‌گفتند عیالش آن را هم مصرف نمی‌کند. خوراک شبانه‌روز آنها نان خالی است. با این که از اطراف مبالغ خطیر به نزد او می‌آورند، قبول نمی‌کند. مرجع عالم است. از بلاد و ممالک مردم به در خانه‌اش ریخته، بعضی مسائل می‌پرسد و بعضی فتوا می‌خواهد. به توسط سیدی که معتبر و معتمد بود، به خدمتش مشرّف شدم. مسائلی بود که نوشته‌ام. یک یک پرسیدم. جواب دادند. همین که تمام شد برخاست. خیلی مرد بزرگوار است. دقیقه‌ای عمر خود را تلف نمی‌کند. یا تألیف و یا مطالعه و یا نماز می‌کند». همچنین در صفحه 40 می‌نویسد: «جناب شیخ مرتضی هم مرد مجلّل و مجتهد بی نظیر و بدلی است. از اوضاع دنیای دنیّه به یک عبای کهنه و تسبیح صد دانه قانع است. در یک مجلسی دیدم که بی کلال و ملال در صفّ نعال نشسته. چون از احوالش تفتیش نمودم، گفتند: همیشه اوقات، شیوۀ مرضیّۀ او‌این است که در کفشکن می‌نشیند و اصلا تفاوتی به احوال و اخلاق او ندارد». 📚 سفرنامه به شماره 10400-5 نگهداری شده در کتابخانه ملی 🖋 نام نویسنده نامعلوم می‌باشد. 🌿
درمان گناهان..... @Sibtayn
وسعت علم امام حضرت صادق عليه السّلام مى‌فرمود علم ما غابر و مزبور و نكت در دلها و نقر در گوشهاست و جفر احمر و ابيض و مصحف فاطمه و جامعه كه مشتمل بر تمام نيازمنديهاى مردم است نزد ما مى‌باشد. آنها كه حضور داشتند پى به حقيقت اين فرموده نبرده درخواست كردند تا حضرت ، بيان خود را تفسير فرمايد حضرت فرمود غابر، علم به آينده است مزبور علم بگذشته نكت در دلها ، الهامى است كه ويژۀ ما خانواده است نقر در اسماع، خبرهاى فرشتگانست كه براى ما بيان مى‌كنند ، صداى آنها را مى‌شنويم و خود آنها را نمى‌بينيم، جفر احمر، ظرفى است كه اسلحه پيغمبر صلّى الله عليه و آله در آن محفوظ‍‌ است و بيرون نمى‌آيد مگر آن هنگام كه قائم ما ظهور كند. جفر ابيض، ظرفى است كه تورات موسى و انجيل عيسى و زبور داود و كتب پيشينيان از انبيا در آن محفوظ‍‌ است و مصحف فاطمه كتابى است كه در آن تمام حوادث عالم بيان شده و تا فرداى قيامت نامهاى تمام پادشاهان روى زمين در آن آورده شده و جامعه، كتابى است كه هفتاد ذراع طول آنست و اين كتاب را رسول اكرم صلّى الله عليه و آله از دو لب مباركش املا كرده و حضرت امير المؤمنين عليه السّلام بخط‍‌ خود در آن نوشته و كليه نيازمنديهاى مردم را تا فرداى قيامت در آن مكتوب ساخته حتى ارش خراش بدن را ذكر نموده. 📙الإرشاد ج۲ ص۱۸۶ @Sibtayn
نقلی دیگر از چگونگی شهادت حضرت محسن سلام الله علیه امام صادق علیه السلام فرمودند: عُمر از تسلیم کردن سند فدک به حضرت زهرا علیهاالسلام عصبانی شد و ابوبکر را بخاطر برگرداندن سند فدک مذمت کرد و برای پس گرفتن سند فدک، در کوچه راه را بر حضرت زهرا علیهاالسلام گرفت: عمر در راه به او رسید، گفت: دختر محمد! این نوشته چیست؟ حضرت فرمودند: این نوشته‌ای است که ابوبکر در رد فدک برایم نوشته است. عمر گفت: آن را بمن بده. حضرت حاضر نشد نوشته را به او بدهد. در این هنگام عمر لگدی به او زد و فرزند پسری که به نام محسن در شکم داشت، در اثر این ضربه سقط شد. پس از ان چنان سیلی به صورت حضرت فاطمه سلام الله علیها زد که گویا میبینم که گوشواره اش بر زمین افتاد سپس نامه را برداشت و انرا پاره کرد 📙الاختصاص، ص۱۸۵ @Sibtayn
❇️ امام جعفر صادق علیه السلام به ابو هارون مکفوف فرمودند : ▪️یاابَا هُارُونَ اِنَّانَامُرُ صِبیَانَنَا بِتَسبیح فَاطِمَه علیها السلام کَمَا نَامُرُهُم بِالصَّلَاهِ فَاَلزَمهُ فَاِنَّهُ لَم یلزَمهُ عَبدُ فَشَقِیَ. ♦️ای ابا هارون ! ما کودکانِ خود را همانطور که به نماز امر می کنیم به تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها امر می کنیم. چه آنکه هیچ بنده ای که ملازم این تسبیحات باشد و به شقاوت برسد،وجود نخواهد داشت . 📚کافی ،ج۳،ص۳۴۳ @Sibtayn
نقل شده است که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از آنکه دستور تسبیحات معروف را از رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) دریافت کرد، در ابتدا، رشته ای از پشم تابیده آماده کرد و به عدد تسبیحات به آن گره زد و با دست خویش آن را می‌چرخاند و تکبیر و تسبیح و تحمید می‌گفت تا اینکه عمویش حمزة بن عبدالمطلب شهید شد، پس حضرت فاطمه از تربت قبر او خاک برداشت و تسبیح ساخت و با آن تسبیح می‌گفت، و مردم نیز چنان کردند و چون سیدالشهداء شهید شد، مردم از تربت او -که فضیلت بیشتری دارد- تسبیح ساختند و با آن به ذکر پرداختند. ان فاطمة علیها السلام کانت مسبحتها من خیط من صوف مفتل معقود علیه عدد التکبیرات، فکانت بیدها علیها السلام تدیرها، تکبر وتسبح إلی أن قتل حمزة بن عبد المطلب علیه السلام، فاستعملت تربته وعملت التسابیح فاستعملها الناس. فلما قتل الحسین علیه السلام وجدد علی قاتله العذاب عدل بالامر علیه، فاستعملوا تربته لما فیها من الفضل والمزیة. 📖الشیخ المفید، المزار، ج١، ص١٥٠ @Sibtayn
امام صادق علیه السلام : تسْبِيحُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلاَةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است. 📗الکافي ج3 ص343 @Sibtayn