محاكمه ى او بر همه تقدّم دارد و سزاى قاتلينش سخت ترين درجه ى عذاب است.
فأوّل من يُحكم فيه محسن بن علي عليه السلام و في قاتله، ثم في قنفذ.
فيؤتيان هو و صاحبه و يُضربان بسياط من نار لو وقع سوط منها على البحار لَغَلَت من مشرقها إلى مغربها، و لو وضع على جبال الدنيا لذابت حتى يصير رماداً، فيضربان بها.
📚تأويل الآيات: ص 840
اول كسى كه درباره اش حكم مى شود محسن بن على عليه السلام است.
سپس قاتل او و سپس قنفذ را مى آورند و با شلاق هايى از آتش مى زنند بطورى كه اگر يك ضربه ى آن بر درياها زده شود از شرق تا غرب آن بجوش مى آيد، و اگر بر كوه هاى دنيا گذارده شود ذوب مى شود بطورى كه خاكستر شود. با چنين تازيانه اى آن دو را مى زنند.
@Sibtayn
🏴پنجم ربیع الاول سالروز وفات حضرت آمنه بنت الحسین (علیهما السلام) ملقب به سکینه
🚩🚩🚩
حضرت آمنه بنت الحسین (علیه السلام) در پنجم ربیع الاول سال 117 هـ .ق. یعنی 56 سال پس از واقعه غم انگیز كربلا در مدینه منورّه دار فانی را وداع گفتند. آن حضرت دارای اخلاقی فاضله و صفاتی حمیده، و نیز فصاحت و بلاغت در بیان بودند و در شعر و ادب مهارت داشتند. ایشان همسر پسر عموی خویش، عبد الله بن حسن(علیه السلام) شدند .
امام حسین(علیه السلام) با چنین جملاتی نسبت به ایشـان و مـادر گـرامیشان، حضرت رباب(سلام الله علیها) ابراز علاقه مینمودند:
لَعَمْــركَ إنّنی لأُحِبُّ دَاراً تَكونُ بِهَا سَـكینه و الرُّبَابُ
أُحِبُّــها وَ أَبــْذُلُ جـُلَّ مالِی وَ لَیس لَعاتبٍ عِندی عِتَابٌ
«به خدا سوگند! خانهای را كه سكینه و رباب در آن است دوست دارم؛ آن دو را دوست میدارم و همه مالم را به آنان میبخشم و كسی در این باره نمیتواند مرا سرزنش كند».
حضرت سكینه(سلام الله علیها) در كربلا حضور داشتند كه پس از مصایب دشوار روز عاشورا در كنار سایر زنان، رنج سنگین اسارت را نیز به دوش كشیدند. آن حضرت سالهای آخر عمر شریفشان را در مدینه گذراندند و سر انجام در 75 سالگی در آن شهر چشم از جهان فرو بستند. صبح روز رحلتشان فرزند خواهر آن حضرت، محمد بن عبدالله ـ نفس زكيّه ـ چهار صد دینار عطر و عود خرید و پیرامون تابوت ایشان در مجمرهها سوزانید. امام سجاد(علیه السلام) یا به قولی محمدبن عبد الله بر جنازه آن حضرت نماز خواندند و ایشان را با احترام به خاك سپردند
📕روزشمار تاریخ اسلام
@Sibtayn
اسم اصلی کتاب: عقیلة قریش آمنة بنت الحسین(علیهاالسلام)
مؤلف: سید محمد علي سید یحیی الحلو
چاپ: دوم
ناشر: مؤسسه جهانی سبطین (علیهماالسلام)
تاریخ: 1424 هـ.ق / 1382 هـ.ش
برای مطالعه متن کتاب "عقیلة قریش آمنة بنت الحسین(علیهاالسلام)" بر روی لینک زیر کلیک کنید
https://www.sibtayn.com/ar/index.php?option=com_content&view=category&id=167&Itemid=4896
🔸در روايت آمده است كه روزى حسنِ مثنّى پسر امام حسن مجتبى(عليه السلام)نزد عموىِ خود، امام حسين(عليه السلام) آمد و يكى از دختران آن حضرت، فاطمه و سكينه، را براى همسرىِ خود خواستگارى كرد. حضرت امام حسين(عليه السلام) وى را فرمود:
🔹«من فاطمه را برايت برگزيده ام كه به مادرم فاطمه(عليها السلام)، دختر رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)شبيه تر است. اما از نظر خداپرستى تمام شب را به نماز مى ايستد و روز را روزه مى گيرد; از نظر زيبايى به حوريه هاى بهشتى مى ماند. اما سكينه چنان در ]ذاتِ[ خداوند غرق و فنا شده است كه مناسب همسرى هيچ مردى
نيست».
📗اسعاف الراغبين، محمد بن الصبان مصرى، (چاپ شده در حاشيه نور الابصار)، ص 210
@Sibtayn
سکینه پرده نشین قریش
کاری از موسسه جهانی سبطین علیهماالسلام
برای مطالعه این کتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید
www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=category&id=480&Itemid=1038
🖌 حقوق هفتگانه مؤمن
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
مؤمن برگردن برادر مؤمنش هفت حقّ واجب دارد كه از سوى خدا بر او واجب شده است:
۱ ـ در چشمش به ديده احترام به او بنگرد.
۲ ـ در دلش محبّت او را داشته باشد.
۳ ـ در مالش او را هم شريك سازد.
۴ ـ غيبت او را حرام بشمارد.
۵ ـ هنگام بيمارى از او عيادت كند.
۶ ـ جنازه اش را تشييع كند.
۷ ـ پس ازمرگش، جز خيروخوبى درباره او نگويد.
قالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله:
لِلْمُؤمِنِ عَلَى الْمُؤمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ عَلَيه:
اَلِأجْلالُ فى عَيْنِهِ،
وَ الْوُدُّ لَهُ فى صَدْرِهِ،
وَ المُواساةُ لَهُ فى مالِهِ،
وَ اَنْ يُحَرِّمَ غَيْبَتهُ
وَ اَنْ يَعُودَهُ فى مَرَضِهِ،
وَ اَنْ يُشَيِّعَ جِنازَتَهُ
وَ اَنْ لايَقُولَ فيهِ بَعْدَ مَوْتِهِ اِلاّ خَيْرا.
📚من لايحضره الفقيه، ج 4 ص 398
@Sibtayn
داستان ملاقات بهلول با حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در کتب مخالفین
ابن حجر هیثمی در کتاب الصواعق محرقه، که بر رد تشیع نگاشته است، درباره امام عسکری (علیهالسلام) می نویسد:
أبو محمد الحسن الخالص وجعل ابن خلکان هذا هو العسکری ولد سنه اثنتین وثلاثین ومائتین ووقع لبهلول معه أنه رآه وهو صبی یبکی والصبیان یلعبون فظن أنه یتحسر على ما فی أیدیهم فقال اشتری لک ما تلعب به فقال یا قلیل العقل ما للعب خلقنا فقال له فلماذا خلقنا قال للعلم والعباده فقال له من أین لک ذلک قال من قول الله عز وجل (أفحسبتم أنما خلقناکم عبثا وأنکم إلینا لا ترجعون) المؤمنون ۱۱۵. ثم سأله أن یعظه فوعظه بأبیات ثم خر الحسن مغشیا علیه فلما أفاق قال له ما نزل بک وأنت صغیر لا ذنب لک فقال إلیک عنی یا بهلول إنی رأیت والدتی توقد النار بالحطب الکبار فلا تتقد إلا بالصغار وإنی أخشى أن أکون من صغار حطب نار جهنم.[۶]
ابومحمد حسن خالص… بین او و بهلول جریانی بدین ترتیب اتفاق افتاد که بهلول در حالی که امام هنوز کودک خردسالی بود او را دید که بچهها بازی میکردند و او گریه میکرد.
بهلول خیال کرد او حسرت اسباب بازی هایی را که کودکان دیگر دارند، میخورد. گفت: برای تو هم از همان اسباب بازی که آنها دارند، میخرم.
ابومحمد حسن (علیهالسلام) فرمود: ای کم عقل! ما برای بازی کردن آفریده نشدهایم.
بهلول گفت: پس برای چه آفریده شدهایم؟
فرمود: برای علم و عبادت.
بهلول گفت: این مطلب را تو از کجا میگوئی؟
فرمود: از قول خداوند متعال:
(أفحسبتم أنما خلقناکم عبثا و انکم إلینا لا ترجعون)
سپس خواست او را موعظه کند او هم با چند بیت وی را موعظه کرد و اینجا بود که امام حسن عسکری غش کرد و مدهوش به زمین افتاد
چون به هوش آمد، بهلول خواست به او دلداری بدهد، گفت: این آیات دربارهی تو نازل نشده تو هنوز کودکی و گناهی از تو سر نزده است.
امام روی برگرداند و فرمود: ای بهلول چه میگوئی؟ من مادرم را دیدم هر موقع میخواهد هیزم های بزرگ را بسوزاند از هیزم های ریز و کوچک استفاده میکند و من از این میترسم که آتش گیره جهنم باشم.
📕الهیثمی، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر (متوفاى۹۷۳هـ)، الصواعق المحرقه علی أهل الرفض والضلال والزندقه، ج ۲ ص ۵۹۹-۶۰۰، تحقیق: عبد الرحمن بن عبد الله الترکی – کامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسه الرساله – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۷هـ – ۱۹۹۷م.
@Sibtayn
ابن صباغ مالکی از امام حسن عسکری (علیهالسلام) چنین یاد می کند:
أبومحمد الحسن الخالص بن علی العسکری… الإمام القائم بعد أبیالحسن علی بن محمد ابنه أبومحمد الحسن لاجتماع خلل الفضل فیه و تقدمه علی کافه أهل عصره فیما یوجب له الإمامه و یقضی له بالمرتبه من العلم و الورع و النزاهه و کمال العقل و کثره الأعمال المقربه الی الله تعالی ثم لنص أبیه علیه و اشارته الخلافه الیه.
📚علی بن محمد بن أحمد المالکی المکی المعروف ب ابن الصباغ (متوفای۸۸۵هـ)، الفصول المهمه فی معرفه الأئمه، تحقیق: سامی الغریری، ناشر: دار الحدیث للطباعه والنشر
ابومحمد حسن بن علی عسکری امام پس از ابوالحسن علی الهادی فرزندش ابومحمد حسن به علی (علیهالسلام) بود برای این که اوصاف و خصال برتری و فضیلت در او گرد آمده بود و در آنچه لازمهی منصب امامت و مقتضی زمامداری است از علم و زهد کمال عقل و خرد و عصمت و شجاعت، کرم و بزرگواری و بسیاری از اعمالی که انسان را به خدا نزدیک میکند، بر همه پیشی گرفته بود و نیز طبق نص صریح پدر بزرگوارش دربارهی امامت او و شاراتی که آن حضرت دربارهی خلافت و جانشینی او فرموده بود.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️امام حسن عسکری علیه السلام
➖أوْرَعُ اَلنَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ
➖أعْبَدُ اَلنَّاسِ مَنْ أَقَامَ عَلَى اَلْفَرَائِضِ
➖أزْهَدُ اَلنَّاسِ مَنْ تَرَكَ اَلْحَرَامَ
➖أشَدُّ اَلنَّاسِ اِجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ اَلذُّنُوبَ.
▪️با ورع ترين مردم كسى است كه در مورد شبهه توقف نمايد
▫️و عابدترين مردم كسى است كه واجبات را بجا آورد
▪️و زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك نمايد
▫️و كوشاترين مردم كسى است كه گناهان را ترك نمايد.
📚بحار الأنوار ج۷۵ ص۳۷۳
حجت الاسلام شیخ حسین یوسفی
@Sibtayn
آیا می دانید پیامبر صلی الله علیه واله اخرین بار بر منبر چه فرمود ؟
سدير صيرفى گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مىفرمود: بپيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله خبر وفاتش داده شد، در صورتى كه تن درست بود و دردى نداشت - اين خبر را جبرئيل آورد –
حضرت براى نماز همگانى جار زد و مهاجر و انصار را دستور داد تا سلاح
برگيرند، مردم جمع شدند و پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بر منبر برآمد و خبر وفات خود را بآنها داد و سپس فرمود:
«خدا را بوالى بعد از خود بياد مىآورم، از اينكه مبادا بر جماعت مسلمين رحم نكند، بايد بزرگشان را احترام كند و بضعيفشان رحم كند و عالمشان را بزرگ شمرد و به آنها زيان نرساند تا خوارشان كند و نيازمندشان نسازد تا از دينشان بدر برد و در خانه خود را بروى آنها نبندد (و از حال آنها بىخبر نماند) تا تواناى آنها ناتوانشان را بخورد و در لشكر كشى آنها سختى روا ندارد [همه را در مرزها نگه ندارد] تا نسل امتم را قطع كند،
سپس فرمود: شاهد باشيد كه من ابلاغ كردم و خير خواهى نمودم».
امام صادق عليه السلام فرمود: اين آخرين سخنى بود كه پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بالاى منبرش فرمود.
سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
نُعِيَتْ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَفْسُهُ وَ هُوَ صَحِيحٌ لَيْسَ بِهِ وَجَعٌ قَالَ نَزَلَ بِهِ اَلرُّوحُ اَلْأَمِينُ قَالَ فَنَادَى صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلصَّلاَةَ جَامِعَةً وَ أَمَرَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارَ بِالسِّلاَحِ وَ اِجْتَمَعَ اَلنَّاسُ فَصَعِدَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمِنْبَرَ فَنَعَى إِلَيْهِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ قَالَ
أُذَكِّرُ اَللَّهَ اَلْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَى أُمَّتِي أَلاَّ يَرْحَمُ عَلَى جَمَاعَةِ اَلْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهُمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَذَا آخِرُ كَلاَمٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى مِنْبَرِهِ .
الکافي ج۱ ص۴۰۶
قرب الإسناد ج۱ ص۱۰۰
@Sibtayn
💡 عهد بستند ....
عَنِ الْحَارِثِ بْنِ حَصِیرَةَ الْأَسَدِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
کُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِی الْکَعْبَةَ فَصَلَّی عَلَی الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَیْنَ الْعَمُودَیْنِ فَقَالَ
فِی هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَنْ لَا یَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِی أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً
قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ کَانَ
قَالَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِی وَ أَبُو عُبَیْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِیبَةِ .
▪️ حارث بن حصیره اسدی نقل کرده، امام باقر - علیه السلام - فرمودند: با پدرم به کعبه رفته بودم؛ ایشان بر سنگ مرمر سرخی که بین دو ستون بود نماز گزارد و بعد فرمود: در این جا بود که قوم عهد بستند که اگر رسول خدا - صلی الله علیه و آله - از دنیا رفت هرگز امر حکومت را به یکی از اهل بیت وی برنگردانند.
▪️گفتم: آنان چه کسانی بودند؟
▪️ فرمود: اولی و دومی و ابوعبیده بن جراح و سالم بن حبیبه.
📚الکافي ج۴ ص۵۴۵
بحارالانوار ،جلد ۲۸، صفحه ۸۵
@Sibtayn
☘️قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –:
إیّاکَ وَ الاْذاعَهَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَهِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَهِ.
📚«بحارالأنوار، ج. 50، ص. 296»
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود:
مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمائی و یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آنها انسان را هلاک خواهد نمود.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قانون سوم نیوتون
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اموالی که برای عایشه حلال و برای حضرت زهرا سلام الله علیها حرام بود
حجت الاسلام یزدانی
@Sibtayn
در برخی از منابع چنین ذکر شده است:
«هنگامی که عثمان به خلافت رسید عایشه و حفصه به پییش عثمان رفته و از او خواستند؛ آن چه که پدرانشان (خلیفه اول و دوم) به آنها میدادند، مجدد به آنها بدهد،
عثمان گفت: به خدا سوگند چنین چیزی به شما نمیدهم. ... فاطمه امروز خواهد دانست که من چه پسر عمویی برای او خواهم بود.
سپس رو به آن دو کرده، گفت: آیا شما دو نفر نبودید که در نزد پدرتان شهادت دادید ... پیامبران ارث نمیگذارند.
روزی چنین شهادتی دادید و روزی میراث پیامبر(ص) را درخواست میکنید».
📚طبری آملی کبیر، محمد بن جریر بن رستم، المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السلام، محقق، مصحح، محمودی، احمد، ص 597، قم، کوشانپور، چاپ اول، 1415ق.
@Sibtayn
29.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دلیل مختصر بر رد دلیل دروغین نحن معاشر الانبیاء لانورث ماترکناه صدقه که ابوبکر با جعل این حدیث فدک را غصب کرد
استاد قزوينی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات دروغ ابوبکر درباره روايت نحن معاشر الانبياء لا نورث
حجت الاسلام ابوالقاسمی
@Sibtayn
آیا می دانید میراث هموم چیست ؟
جُنَّةُ اَلْأَمَانِ ، رَأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ أَصْحَابِنَا :
أَنَّ رَجُلاً جَاءَ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ شَكَا إِلَيْهِ اَلشِّدَّةَ وَ اَلْعُسْرَ وَ اَلْحُزْنَ فِي جَمِيعِ اَلْأَحْوَالِ وَ كَثْرَةَ اَلْهُمُومِ وَ تَعَسُّرَ اَلرِّزْقِ
فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَعَلَّكَ تَسْتَعْمِلُ مِيرَاثَ اَلْهُمُومِ
فَقَالَ وَ مَا مِيرَاثُ اَلْهُمُومِ
قَالَ لَعَلَّكَ تَتَعَمَّمُ مِنْ قُعُودٍ
أَوْ تَتَسَرْوَلُ مِنْ قِيَامٍ
أَوْ تَقْلِمُ أَظْفَارَكَ بِسِنِّكَ
أَوْ تَمْسَحُ وَجْهَكَ بِذَيْلِكَ
أَوْ تَبُولُ فِي مَاءٍ رَاكِدٍ
أَوْ تَنَامُ مُنْبَطِحاً عَلَى وَجْهِكَ
اَلْخَبَرَ
📚بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 77 صفحه : 195
@Sibtayn
🔻حسن عاقبت زندانبانانِ حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام به برکت تأثیر پذیری از امام
علی بن عبدالغفار گوید : بنی عباس و صالح بن علی و دیگران که روی از خانه امام حسن عسکری علیه السلام برگردانده بودند، نزد صالح بن وصیف رفتند که امام را به زندان کرده بود. صالح در برابر آنها گفت: من چه کنم ! دو مرد از بدترین کسانیکه در اختیار داشتم به مراقبت او گماشتم و هر دو بی نهایت خداپرست و #نماز گزار و #روزه دار شدهاند ! من از آنها بازجویی کردم که در او چیزی هست ؟ هر دو (زندانبانان) گفتند:
چه گویی درباره مردی که روزها روزه و شبها در عبادت است. نه سخنی میگوید و نه به چیزی توجه دارد. و چون ما به او نگاه کنیم، بدنمان میلرزد و چنان ترسی در دل ما میافتاد که خود را از دست میدهیم.
چون وارد شدگان از صالح بن وصیف این گزارش را شنیدند ناامید بازگشتند.
📒 اصول کافی جلد ۱ صفحه۳۲۸
@Sibtayn
💎پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
إِنَّ اللهَ فَتَحَ هَذَا الدّيْن بِعَلِيّ، وَ إِذَا قُتِلَ فَسَدَ الدّيْنُ وَلاَ يُصْلِحَهُ إِلاَّ الْمَهَدِيُّ .
به درستی که خداوند این دین را به دستان امیرالمومنین علی علیه السلام پیروز کرد و هنگامی که او شهید شود دین خراب خواهد شد و دیگر اصلاح نخواهد شد مگر به دستان حضرت مهدی علیه السلام.
📖منتخب الاثر، ج۲، ص۷۳
📖احقاق الحق ج۱۳ ص۲۶۰
فایده ی لعن گفتن در کلام مولایمان امام عسکری علیه السلام
امام عسکری فرمود : روایت کرد برایم پدرم از جدم رسول خدا که فرمودند: هر کس که از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد و در تنهایی خود لعنت بفرستد بر دشمنان ما خداوند صدای او را به جميع ملائکه می رساند، بدین گونه که هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت میکند ملائکه آن لعن را بالا می برند و لعنت می کنند بر کسیکه دشمنان ما اهل بیت را لعن نکند، پس هرگاه صدای لعن یکی از شما به ملائکه رسید آنان برای او استغفار میکنند و برای او ثنا می فرستند و می گویند: خدایا بر روح این بنده ای که به اندازه توانش اولیاء خود را یاری کرده درود فرست که اگر بر بیش از این کار توان داشت حتما انجام می داد. در این هنگام ندا از جانب خداوند می آید که :ای ملائکه ی من! دعای شما را در مورد این بنده ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او درود فرستادم به همراه أرواح نیکان و او را جزء برگزیدگان و خوبان قرار دادم 》
📚بحارالأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد50 صفحه316
📚البراهين القاطعة (الأسترآبادي) جلد4 صفحه 116
@Sibtayn
🔶 عدم رضایت #حضرت_صدیقه از #غاصبین_خلافت 🔶
علی بن اسباط رفعه الی الرضا ع أنَّ رجلا من اولاد البرامکة عرض لعلی بن موسی الرضا ع فقال له ما تقول فی ابی بکر؟ قال له سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله اکبر فَأَلَحَّ السائل علیه فی کشف الجواب فقال ع کانت لنا أم صالحة ماتت و هی علیهما ساخطة و لم یأتنا بعد موتها خبر أنها رضیتْ عنهما
#سید_بن_طاووس از #علی_بن_اسباط نقل میکند :
مردی از اولاد برامکه خدمت #حضرت_امام_رضا عليهالسلام عرضه داشت: «نظر شما درباره #ابوبکر چيست؟»
#حضرت_رضا فرمودند: سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله والله اکبر.
پرسش کننده اصرار ورزيد که حضرت پاسخ بدهند؛
#امام_رضا عليهالسلام در جواب فرمود: ما را مادری صالحه و بزرگوار بود، او از دنيا رفت در حالیکه از آن دو نفر ( #غاصب_اولی و #غاصب_دومی ) خشمگين بود و بعد از وفات ايشان هم خبری به ما نرسيده که آن حضرت از آنان راضی و خشنود شده باشد .
📚 الطرائف ج١ ص٢٥٢
@Sibtayn
آیا می دانید یهودیان اولین بار لقب فاروق را برای عمر انتخاب کردند ؟
عَنْ صَالِحِ بْنِ كَيْسَانَ قَالَ: قَالَ ابْنُ شِهَابٍ:
بَلَغَنَا أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ، كَانُوا أَوَّلَ مَنْ قَالَ لِعُمَرَ الْفَارُوقَ،
وَكَانَ الْمُسْلِمُونَ يُؤْثِرُونَ ذَلِكَ مِنْ قَوْلِهِمْ،
وَلَمْ يَبْلُغْنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَكَرَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا
ابن شهاب گوید : این گونه به ما رسیده است که یهودیان نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آنها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است.
📚تاریخ طبری ، جلد ۲ ، صفحه ۵۶۲ . ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت
➖تاریخ مدینه دمشق ، جلد ۴۴ ، صفحه ۵۱ . ناشر : دار الفکر - بیروت لبنان
➖الطبقات الکبیر ( الطبقات الکبری ) - چاپ مکتبة الخانجی بالقاهرة - جلد ۳ - کتاب فی البدریین من المهاجرین و الانصار - باب اسلام عمر - صفحه ۲۵۰
➖تاريخ المدينة نویسنده : ابن شبة جلد : 2 صفحه : 662
@Sibtayn