eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن صباغ مالکی از امام حسن عسکری (علیه‌السلام) چنین یاد می کند: أبومحمد الحسن الخالص بن علی العسکری… الإمام القائم بعد أبی‌الحسن علی بن محمد ابنه أبومحمد الحسن لاجتماع خلل الفضل فیه و تقدمه علی کافه أهل عصره فیما یوجب له الإمامه و یقضی له بالمرتبه من العلم و الورع و النزاهه و کمال العقل و کثره الأعمال المقربه الی الله تعالی ثم لنص أبیه علیه و اشارته الخلافه الیه. 📚علی بن محمد بن أحمد المالکی المکی المعروف ب ابن الصباغ (متوفای۸۸۵هـ)، الفصول المهمه فی معرفه الأئمه، تحقیق: سامی الغریری، ناشر: دار الحدیث للطباعه والنشر ابومحمد حسن بن علی عسکری امام پس از ابوالحسن علی الهادی فرزندش ابومحمد حسن به علی (علیه‌السلام) بود برای این که اوصاف و خصال برتری و فضیلت در او گرد آمده بود و در آنچه لازمه‌ی منصب امامت و مقتضی زمامداری است از علم و زهد کمال عقل و خرد و عصمت و شجاعت، کرم و بزرگواری و بسیاری از اعمالی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، بر همه پیشی گرفته بود و نیز طبق نص صریح پدر بزرگوارش درباره‌ی امامت او و شاراتی که آن حضرت درباره‌ی خلافت و جانشینی او فرموده بود. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️امام حسن عسکری علیه السلام ➖أوْرَعُ اَلنَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ ➖أعْبَدُ اَلنَّاسِ مَنْ أَقَامَ عَلَى اَلْفَرَائِضِ ➖أزْهَدُ اَلنَّاسِ مَنْ تَرَكَ اَلْحَرَامَ ➖أشَدُّ اَلنَّاسِ اِجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ اَلذُّنُوبَ. ▪️با ورع ترين مردم كسى است كه در مورد شبهه توقف نمايد ▫️و عابدترين مردم كسى است كه واجبات را بجا آورد ▪️و زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك نمايد ▫️و كوشاترين مردم كسى است كه گناهان را ترك نمايد. 📚بحار الأنوار ج۷۵ ص۳۷۳ حجت الاسلام شیخ حسین یوسفی @Sibtayn
آیا می دانید پیامبر صلی الله علیه واله اخرین بار بر منبر چه فرمود ؟ سدير صيرفى گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مى‌فرمود: بپيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله خبر وفاتش داده شد، در صورتى كه تن درست بود و دردى نداشت - اين خبر را جبرئيل آورد – حضرت براى نماز همگانى جار زد و مهاجر و انصار را دستور داد تا سلاح برگيرند، مردم جمع شدند و پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بر منبر برآمد و خبر وفات خود را بآنها داد و سپس فرمود: «خدا را بوالى بعد از خود بياد مى‌آورم، از اينكه مبادا بر جماعت مسلمين رحم نكند، بايد بزرگشان را احترام كند و بضعيفشان رحم كند و عالمشان را بزرگ شمرد و به آنها زيان نرساند تا خوارشان كند و نيازمندشان نسازد تا از دينشان بدر برد و در خانه خود را بروى آنها نبندد (و از حال آنها بى‌خبر نماند) تا تواناى آنها ناتوانشان را بخورد و در لشكر كشى آنها سختى روا ندارد [همه را در مرزها نگه ندارد] تا نسل امتم را قطع كند، سپس فرمود: شاهد باشيد كه من ابلاغ كردم و خير خواهى نمودم». امام صادق عليه السلام فرمود: اين آخرين سخنى بود كه پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بالاى منبرش فرمود. سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: نُعِيَتْ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَفْسُهُ وَ هُوَ صَحِيحٌ لَيْسَ بِهِ وَجَعٌ قَالَ نَزَلَ بِهِ اَلرُّوحُ اَلْأَمِينُ قَالَ فَنَادَى صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلصَّلاَةَ جَامِعَةً وَ أَمَرَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارَ بِالسِّلاَحِ وَ اِجْتَمَعَ اَلنَّاسُ فَصَعِدَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمِنْبَرَ فَنَعَى إِلَيْهِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ قَالَ أُذَكِّرُ اَللَّهَ اَلْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَى أُمَّتِي أَلاَّ يَرْحَمُ عَلَى جَمَاعَةِ اَلْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهُمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَذَا آخِرُ كَلاَمٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى مِنْبَرِهِ . الکافي ج۱ ص۴۰۶ قرب الإسناد ج۱ ص۱۰۰ @Sibtayn
💡 عهد بستند .... عَنِ الْحَارِثِ بْنِ حَصِیرَةَ الْأَسَدِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: کُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِی الْکَعْبَةَ فَصَلَّی عَلَی الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَیْنَ الْعَمُودَیْنِ فَقَالَ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَنْ لَا یَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِی أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ کَانَ قَالَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِی وَ أَبُو عُبَیْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِیبَةِ . ▪️ حارث بن حصیره اسدی نقل کرده، امام باقر - علیه السلام - فرمودند: با پدرم به کعبه رفته بودم؛ ایشان بر سنگ مرمر سرخی که بین دو ستون بود نماز گزارد و بعد فرمود: در این جا بود که قوم عهد بستند که اگر رسول خدا - صلی الله علیه و آله - از دنیا رفت هرگز امر حکومت را به یکی از اهل بیت وی برنگردانند. ▪️گفتم: آنان چه کسانی بودند؟ ▪️ فرمود: اولی و دومی و ابوعبیده بن جراح و سالم بن حبیبه. 📚الکافي ج۴ ص۵۴۵ بحارالانوار ،جلد ۲۸، صفحه ۸۵ @Sibtayn
☘️قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: إیّاکَ وَ الاْذاعَهَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَهِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَهِ. 📚«بحارالأنوار، ج. 50، ص. 296» امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمائی و یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آن‌ها انسان را هلاک خواهد نمود. @Sibtayn
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اموالی که برای عایشه حلال و برای حضرت زهرا سلام الله علیها حرام بود حجت الاسلام یزدانی @Sibtayn
در برخی از منابع چنین ذکر شده است: «هنگامی که عثمان به خلافت رسید عایشه و حفصه به پییش عثمان رفته و از او خواستند؛ آن چه که پدرانشان (خلیفه اول و دوم) به آن‌ها می‌دادند، مجدد به آن‌ها بدهد، عثمان گفت: به خدا سوگند چنین چیزی به شما نمی‌دهم. ... فاطمه امروز خواهد دانست که من چه پسر عمویی برای او خواهم بود. سپس رو به آن دو کرده، گفت: آیا شما دو نفر نبودید که در نزد پدرتان شهادت دادید ... پیامبران ارث نمی‌گذارند. روزی چنین شهادتی دادید و روزی میراث پیامبر(ص) را درخواست می‌کنید». 📚طبری آملی کبیر، محمد بن جریر بن رستم، المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السلام، محقق، مصحح، محمودی، احمد، ص 597، قم، کوشانپور، چاپ اول، 1415ق. @Sibtayn
29.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دلیل مختصر بر رد دلیل دروغین نحن معاشر الانبیاء لانورث ماترکناه صدقه که ابوبکر با جعل این حدیث فدک را غصب کرد استاد قزوينی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات دروغ ابوبکر درباره روايت نحن معاشر الانبياء لا نورث حجت الاسلام ابوالقاسمی @Sibtayn
آیا می دانید میراث هموم چیست ؟ جُنَّةُ اَلْأَمَانِ ، رَأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ أَصْحَابِنَا : أَنَّ رَجُلاً جَاءَ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ شَكَا إِلَيْهِ اَلشِّدَّةَ وَ اَلْعُسْرَ وَ اَلْحُزْنَ فِي جَمِيعِ اَلْأَحْوَالِ وَ كَثْرَةَ اَلْهُمُومِ وَ تَعَسُّرَ اَلرِّزْقِ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَعَلَّكَ تَسْتَعْمِلُ مِيرَاثَ اَلْهُمُومِ فَقَالَ وَ مَا مِيرَاثُ اَلْهُمُومِ قَالَ لَعَلَّكَ تَتَعَمَّمُ مِنْ قُعُودٍ أَوْ تَتَسَرْوَلُ مِنْ قِيَامٍ أَوْ تَقْلِمُ أَظْفَارَكَ بِسِنِّكَ أَوْ تَمْسَحُ وَجْهَكَ بِذَيْلِكَ أَوْ تَبُولُ فِي مَاءٍ رَاكِدٍ أَوْ تَنَامُ مُنْبَطِحاً عَلَى وَجْهِكَ اَلْخَبَرَ 📚بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 77 صفحه : 195 @Sibtayn
🔻حسن عاقبت زندانبانانِ حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام به برکت تأثیر پذیری از امام علی بن عبدالغفار گوید : بنی عباس و صالح بن علی و دیگران که روی از خانه امام حسن عسکری علیه السلام برگردانده بودند، نزد صالح بن وصیف رفتند که امام را به زندان کرده بود. صالح در برابر آنها گفت: من چه کنم ! دو مرد از بدترین کسانیکه در اختیار داشتم به مراقبت او گماشتم و هر دو بی نهایت خداپرست و گزار و دار شده‌اند ! من از آنها بازجویی کردم که در او چیزی هست ؟ هر دو (زندانبانان) گفتند: چه گویی درباره مردی که روزها روزه و شبها در عبادت است. نه سخنی میگوید و نه به چیزی توجه دارد. و چون ما به او نگاه کنیم، بدنمان میلرزد و چنان ترسی در دل ما می‌افتاد که خود را از دست میدهیم. چون وارد شدگان از صالح بن وصیف این گزارش را شنیدند ناامید بازگشتند. 📒 اصول کافی جلد ۱ صفحه۳۲۸ @Sibtayn
💎پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: إِنَّ اللهَ فَتَحَ هَذَا الدّيْن بِعَلِيّ، وَ إِذَا قُتِلَ فَسَدَ الدّيْنُ وَلاَ يُصْلِحَهُ إِلاَّ الْمَهَدِيُّ . به درستی که خداوند این دین را به دستان امیرالمومنین علی علیه السلام پیروز کرد و هنگامی که او شهید شود دین خراب خواهد شد و دیگر اصلاح نخواهد شد مگر به دستان حضرت مهدی علیه السلام. 📖منتخب الاثر، ج۲، ص۷۳ 📖احقاق الحق ج۱۳ ص۲۶۰
فایده ی لعن گفتن در کلام مولایمان امام عسکری علیه السلام  امام عسکری فرمود : روایت کرد برایم پدرم از جدم رسول خدا که فرمودند: هر کس که از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد و در تنهایی خود لعنت بفرستد بر دشمنان ما خداوند صدای او را به جميع ملائکه می رساند، بدین گونه که هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت میکند ملائکه آن لعن را بالا می برند و لعنت می کنند بر کسیکه دشمنان ما اهل بیت را لعن نکند، پس هرگاه صدای لعن یکی از شما به ملائکه رسید آنان برای او استغفار میکنند و برای او ثنا می فرستند و می گویند: خدایا بر روح این بنده ای که به اندازه توانش اولیاء خود را یاری کرده درود فرست که اگر بر بیش از این کار توان داشت حتما انجام می داد. در این هنگام ندا از جانب خداوند می آید که :ای ملائکه ی من! دعای شما را در مورد این بنده ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او درود فرستادم به همراه أرواح نیکان و او را جزء برگزیدگان و خوبان قرار دادم 》 📚بحارالأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد50 صفحه316 📚البراهين القاطعة (الأسترآبادي) جلد4 صفحه 116 @Sibtayn
🔶 عدم رضایت از 🔶 علی بن اسباط رفعه الی الرضا ع أنَّ رجلا من اولاد البرامکة عرض لعلی بن موسی الرضا ع فقال له ما تقول فی ابی بکر؟ قال له سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله اکبر فَأَلَحَّ السائل علیه فی کشف الجواب فقال ع کانت لنا أم صالحة ماتت و هی علیهما ساخطة و لم یأتنا بعد موتها خبر أنها رضیتْ عنهما از نقل می‌کند : مردی از اولاد برامکه خدمت عليه‌السلام عرضه داشت: «نظر شما درباره چيست؟» فرمودند: سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله والله اکبر. پرسش کننده اصرار ورزيد که حضرت پاسخ بدهند؛ عليه‌السلام در جواب فرمود: ما را مادری صالحه و بزرگوار بود، او از دنيا رفت در حالی‌که از آن دو نفر ( و ) خشمگين بود و بعد از وفات ايشان هم خبری به ما نرسيده که آن حضرت از آنان راضی و خشنود شده باشد . 📚 الطرائف ج١ ص٢٥٢ @Sibtayn
آیا می دانید یهودیان اولین بار لقب فاروق را برای عمر انتخاب کردند ؟ عَنْ صَالِحِ بْنِ كَيْسَانَ قَالَ: قَالَ ابْنُ شِهَابٍ: بَلَغَنَا أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ، كَانُوا أَوَّلَ مَنْ قَالَ لِعُمَرَ الْفَارُوقَ، وَكَانَ الْمُسْلِمُونَ يُؤْثِرُونَ ذَلِكَ مِنْ قَوْلِهِمْ، وَلَمْ يَبْلُغْنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَكَرَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا ابن شهاب گوید : این گونه به ما رسیده است که یهودیان نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آن‌ها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است. 📚تاریخ طبری ، جلد ۲ ، صفحه ۵۶۲ . ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت ➖تاریخ مدینه دمشق ، جلد ۴۴ ، صفحه ۵۱ . ناشر : دار الفکر - بیروت لبنان ➖الطبقات الکبیر ( الطبقات الکبری ) - چاپ مکتبة الخانجی بالقاهرة - جلد ۳ - کتاب فی البدریین من المهاجرین و الانصار - باب اسلام عمر - صفحه ۲۵۰ ➖تاريخ المدينة نویسنده : ابن شبة جلد : 2 صفحه : 662 @Sibtayn
fa-kholafa-bandani01-barkhord-omar.mp3
1.22M
قضاوت و برخورد عمر بن خطاب با پسری زیبارو حجت الاسلام بندانی نیشابوری @Sibtayn
آیا می دانید عمر سوره حمد را غلط می خواند وَأَخْرَجَ وَكِيعٌ وأبو عُبَيْدٍ وَسَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ وَابْنُ الْمُنْذِرِ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ كَانَ يَقْرَأُ 👈«صِرَاطَ مَنْ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عليهم وغير الضّالّين» فتح القدير(شوکانی)/ج1/ص29 الدر المنثور/ج1/ص40 @Sibtayn
عمر بن خطاب و حضور در کلاس درس یهود! البانی روایت کرده است: 1589 - حديث: " أن النبى صلى الله عليه وسلم غضب حين رأى مع عمر صحيفة فيها شىء من التوراة وقال: أفى شك أنت يا ابن الخطاب؟ ألم آت بها بيضاء نقية؟ لو كان أخى موسى حيا ما وسعه إلا اتباعى " (ص 2/6) . *حسن. إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل (6/ 34) ترجمه: پیامبر صلی الله علیه و آله خشمگین شدند هنگامی که در دست عمر صحیفه ای دیدند که در آن مطالبی از تورات بود. فرمودند: آیا ای پسر خطاب در شک هستی؟ آیا پاک و روشن نیاوردم؟ اگر برادرم موسی زنده بود، چاره ای جز تبعیت از من نداشت. البانی می نویسد: این روایت حسن است. او در ادامه می گوید: اما این حدیث قوی است و برای آن شواهد بسیاری هست. @Sibtayn
پايين كشيدن ابوبكر از منبر، توسط امام حسن عليه السلام: علامه بلاذري در كتاب انساب الأشراف مي‌نويسد: وحدثني عبد الله بن صالح عن حماد بن سلمة عن هشام بن عروة عن عروة قال: خطب أبو بكر يوماً فجاء الحسن فقال: انزل عن منبر أبي. فقال علي: ليس هذا عن ملأ منا. روزي ابوبكر خطبه مي‌خواند، (امام) حسن (عليه السلام) آمد و فرمود: از منبر پدر من بيا پايين. علي عليه السلام گفت: اين كار او به دستور ما نبوده است. 📚البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص 383، طبق برنامه الجامع الكبير. @Sibtayn
پايين كشيدن عمر از منبر، توسط امام حسين عليه السلام: حدثنا أبو مسلم حدثني أبي أحمد حدثنا سليمان بن حرب ثنا حماد بن زيد عن يحيى بن سعيد عن عبيد بن حنين عن حسين بن على قال صعدت إلى عمر رضي الله عنه وهو على المنبر فقلت إنزل عن منبر أبي واذهب إلى منبر أبيك قال من علمك هذا قلت ما علمني أحد قال منبر أبيك والله منبر أبيك والله منبر أبيك والله وهل أنبت الشعر على رؤوسنا إلا أنتم جعلت تأتينا جعلت تغشانا. از حسين بن علي (عليهما السلام) نقل شد است كه: بر منبر بالا رفتم در حالي كه عمر بر منبر نشسته بود، به او گفتم: از منبر پدر من بيا پايين و برو بر منبر پدر خودت بنشين. عمر گفت: چه كسي اين سخن را به تو ياد داده است؟ گفتم: كسي به من ياد نداده است؟ عمر گفت: منبر پدر تو است، سوگند به خدا كه منبر پدر تو است، آيا جز شما كس ديگري بر سر ما مو رويانده است؟ چه قدر شايسته است كه روزي پيش ما بياي و به ما سر بزني. 📚العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاي 261هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج 1، ص 3 1، رقم: 31 ، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولى، 14 5 – 1985م. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل دست بسته نماز خواندن اهل تسنن دست بستن در نماز برای نیافتادن شلوار در کلام عالم اهل تسنن حجت الاسلام یزدانی @Sibtayn