eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام حکیمانه حجاج بن یوسف ثقفی ملعون آورده‌اند که روزی شعبی حجاج را از ظلم و ستم تحذیر نموده و بانصاف ترغیب می‌نمود حجاج دیناری طلبیده و وزن و عیار آن را ملاحظه کرده بدست شعبی داد و گفت این را ببازار بر و از جمیع صرافان استفسار نمای شعبی ببازار رفته صرافان بتصور آنکه بدیشان خواهد فروخت بعضی گفتند که این دینار کم‌عیار است و برخی بر زبان آوردند که وزنش کم است سخن هریک بخلاف دیگری واقع شد شعبی دینار را نزد حجاج برده صورت حال عرض داد حجاج گفت بفلان محله رو و خانهٔ بدین وضع و شکل بنظر تو خواهد آمد خداوند آن خانه را بطلب و این دینار را بدو نمای و حقیقت از او استفسار کن و شعبی آنجا رفته در بزد شخصی از آن منزل بیرون آمد دینار را بوی داد آن مرد گفت این زر در عیار و وزن تمام است و اگر خواهی در عوض نقره بتو دهم شعبی پرسید که از حجاج ظلمی بتو رسیده است جواب داد که من از دولت او آسوده‌ام چه او ظلم دیگران نیز از من بازمیدارد شعبی متعجب شده نزد حجاج آمده حجاج گفت چون اهل روزگار در حق یکدیگر ظلم آغاز کنند خداوند تعالی نیز کسی را بایشان گمارد تا بر ایشان ستم کند و هرکه بر دیگری ستم نکند هیچکس را بر او تعدی میسر نگردد و اگر این طایفه با خدای خود راست شده شرط بندگی بجای می‌آوردند هرگز برنجانیدن ایشان توفیق نمی‌یافتم. 📖مجد الدین محمد الحسینی ، زینت‌المجالس/جزء یک: فصل نه @Sibtayn
بعضی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر 💎امام صادق عليه السلام فرمودند : إنَّما يَأمُرُ بِالمَعروفِ ويَنهىعَنِ المُنكَرِ مَن كانَت فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ : عامِلٌ بِما يَأمُرُ بِهِ وتارِكٌ لِما يَنهى عَنهُ ، عادِلٌ فيما يَأمُرُ عادِلٌ فيما يَنهى ، رَفيقٌ فيما يَأمُرُ ورَفيقٌ فيما يَنهى . كسى [بايد] امر به معروف و نهى از منكر كند كه سه خصوصيت در او باشد: به آنچه فرمان مى دهد، خود عمل كند. آنچه را نهى مى كند، خود نيز ترك گويد. در امر و نهى خود عدالت را رعايت كند و در امر و نهيش، طريق ملايمت پيش گيرد. 📖الخصال،ص۱۰۹،ح۷۹ @Sibtayn
آیا واقعا شیعه امیرالمومنین علی علیه السلام هستیم ؟ 💎 محَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ‌ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصُّوفِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ بَكْرٍ الْوَاسِطِيُّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ ع‌ لَوْ مَيَّزْتُ شِيعَتِي لَمْ أَجِدْهُمْ إِلَّا وَاصِفَةً و لَوِ امْتَحَنْتُهُمْ لَمَا وَجَدْتُهُمْ إِلَّا مُرْتَدِّينَ و لَوْ تَمَحَّصْتُهُمْ‌ لَمَا خَلَصَ مِنَ الْأَلْفِ وَاحِدٌ و لَوْ غَرْبَلْتُهُمْ غَرْبَلَةً لَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ إِلَّا مَا كَانَ لِي إِنَّهُمْ طَالَ مَا اتَّكَوْا عَلَى الْأَرَائِكِ فَقَالُوا نَحْنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُهُ. امام کاظم علیه السلام فرمودند: «اگر شیعیانم را زیر و رو کنم جز ادعا چیز دیگری ندارند و اگر امتحانشان کنم آن‌ها را جز مرتد و از دین‌برگشته نبینم و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی‌غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکان نمانند. فراوانند افرادی که بر بالش و پشتی‌ها تکیه می‌زنند و می‌گویند: ما شیعه علی صلوات الله علیه هستیم اما شیعه علی علیه السلام کسی است که گفتارش گواه رفتارش باشد.» 📖الکافی، ج۸، ص ۲۲۸، ح ۲۲۰ @Sibtayn
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر حضرت علی علیه السلام طبق عقیده شیعه اطلاع داشت که همسرش شهید می شود و در آخر بیعت میکند، چرا با ابوبکر بیعت نکرد؟ @Sibtayn لینک عضویت : https://eitaa.com/joinchat/2737897474Ca5104a1328
حضرت مریم بنت عمران علیها السّلام ، خدمتگذار صدّيقه کبری سلام الله علیها و اما دخترم فاطمه كه بانوى زنان جهانيان است از اولين و آخرين و پاره تن منست و نور ديده منست و ميوه دل منست و روح منست كه درون منست و حوراء انسيه است هر وقت در محراب خود برابر پروردگارش جل جلاله بايستد نورش بفرشتگان آسمان بتابد چنانچه نور اختران بر زمين بتابد و خداى عز و جل بفرشتگانش فرمايد فرشتگانم ببينيد كنيزم فاطمه با وى كنيزانم را برابرم ايستاده و دلش از ترسم ميلرزد و دل بعبادتم داده، گواه باشيد كه شيعيانش را از آتش امان دادم و چون او را ديدم بيادم افتاد آنچه پس از من با وى مى‌شود گويا مى‌بينم خوارى بخانه‌اش راه يافته و حرمتش زير پا رفته و حقش غصب شده و ارتش ممنوع شده و پهلويش شكسته و جنين او سقط‍‌ شده و فرياد ميزند يا محمداه و جواب نشنود و استغاثه كند و كسى بدادش نرسد و هميشه پس از من غمنده و گرفتار و گريان است يك بار يادآور شود كه وحى از خانه‌اش بريده و بار ديگر ياد جدائى من كند و شب كه آواز مرا نشنود بهراس افتد آوازى كه من با تلاوت قرآن تهجد ميكردم و خود را خوار بيند پس از آنكه در دوران پدر عزيز بوده در اينجا خداى تعالى او را با فرشتگان مأنوس سازد و او را بدان چه بمريم بنت عمران گفتند ندا دهند و گويند اى فاطمه خدايت گزيد و پاك كرد و بر زنان جهانيان برگزيد اى فاطمه قنوت كن بر پروردگارت و سجود و ركوع كن با راكعان سپس بيمارى او آغاز شود و خدا مريم بنت عمران را بفرستد او را پرستارى كند و در بيمارى او انيس او باشد اينجا است كه گويد پروردگارا من از زندگى دلتنگ شدم و از اهل دنيا ملولم مرا بپدرم رسان خداى عز و جل او را بمن رساند و اول كس از خاندانم باشد كه بمن رسد 📖الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۱۲ 📖بشارة المصطفی (ص) ج۱ ص۱۹۷ 📖المحتضر ج۱ ص۱۹۶ 📖نوادر الأخبار ج۱ ص۱۶۱ 📖بحار الأنوار ج۲۸ ص۳۷ @Sibtayn
عَنْ دَاوُدَ الصَّرْمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام : يَا دَاوُدُ إِنَّ الْحَرَامَ لَا يَنْمِي وَ إِنْ نَمَى لَا يُبَارَكُ لَهُ فِيهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ كَانَ زَادَهُ إِلَى النَّارِ. 📚الکافي ج۵ ص۱۲۵ داوود صرمى گويد: امام ابو الحسن عليه السّلام فرمود: اى داوود! به راستى كه حرام رشد نمى‌كند و اگر هم رشد كند خداوند بدان بركت نمى‌دهد، و هرچيز حرامى را كه كسى انفاق كند اجر و پاداشى در برابرش نمى‌گيرد و هر چه باقى بگذارد نيز توشه او براى رفتن به آتش دوزخ است. @Sibtayn
آیا می دانید نماز وصیت چیست و چگونه خوانده می شود ؟ نمازی است که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آن وصیت فرموده و آن دو رکعت است بین مغرب و عشا، در رکعت اول سوره «حمد» و سیزده مرتبه سوره «اِذا زُلزِلَت» و در رکعت دوم سوره «حمد» و پانزده مرتبه سوره «توحید» خوانده شود. هر کس در هر ماه این نماز را بخواند از مومنین است و هر کس در هر سال بخواند از محسنین می باشد و هر کس در هر جمعه این نماز را بخواند از مخلصین می باشد و هر کس هر شب انجام دهد در بهشت با من خواهد بود و حد ثواب آن را غیر از خدا نمی داند عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: أُوصِيكُمْ بِرَكْعَتَيْنِ بَيْنَ اَلْعِشَاءَيْنِ يُقْرَأُ فِي اَلْأُولَى اَلْحَمْدُ وَ إِذَا زُلْزِلَتْ ثَلاَثَ عَشْرَةَ مَرَّةً وَ فِي اَلثَّانِيَةِ اَلْحَمْدُ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً فَإِنَّهُ مَنْ يُصَلِّي ذَلِكَ فِي كُلِّ شَهْرٍ كَانَ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ كَانَ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً كَانَ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ زَاحَمَنِي فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَمْ يُحْصِ ثَوَابَهُ إِلاَّ اَللَّهُ تَعَالَى . 📖مصباح المتهجد ج۱ ص۱۰۷ @Sibtayn
28.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مقتدر مظلوم (من پای تو هستم) 🎙کربلایی حسین طاهری 🔺روز شهادت ‌‌حضرت ‌‌زهرا سلام ‌الله ‌علیها ( به‌ روایت چهل و پنج روز ) - فاطمیه ۱۴۰۱ ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬سینه زنی زمینه: غمی بزرگتر دلم،مرا عذاب میدهد..تورا صداکه میزنم..سنان جواب میدهد حاج حسین سیب سرخی
💎امام باقر عليه السّلام فرمودند: خداوند عزوجل‌ از ميان‌ بندگان‌ مؤمنش‌ آن‌ بنده‌اى‌ را دوست‌ دارد كه‌ بسيار دعا كند، پس‌ بر شما باد دعا در هنگام‌ سحر تا طلوع‌ آفتاب‌ ، زيرا آن‌ ، ساعتى‌ است‌ كه‌ درهاى‌ آسمان‌ در آن‌ هنگام‌ باز گردد و روزيها در آن‌ تقسيم‌ گردد و حاجتهاى‌ بزرگ‌ بر آورده‌ شود . عنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليهماالسلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ كُلَّ عَبْدٍ دَعَّاءٍ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فِي السَّحَرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ تُفَتَّحُ فِيهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ تُقَسَّمُ فِيهَا الْأَرْزَاقُ وَ تُقْضَى فِيهَا الْحَوَائِجُ الْعِظَامُ. 📖الكافي ج 2 ص 478 @Sibtayn
ارتحال فقیه گرانقدر حضرت ایت الله العظمی سید صادق روحانی را به عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم مراسم تشییع آیت الله سیدصادق روحانی امروز یکشنبه مورخه ۲۷ آذرماه از ساعت۱۰ صبح از مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) واقع در سه راه بازار به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار می شود.
⚜️ عمر و آزادی بیان... 📌دکتر محمد السید الوکیل مورخ اهل سنت در کتاب "جولة تاریخیة في عصر خلفاء الراشدين" _بعد از نقل ماجرای شورای شش نفره که عمر در فرض مخالفت اعضاء شوری دستور به قتل و بریدن سر اعضای مخالف داد_ چنین آورده است: 🖋 عمر بن الخطاب چندین بار بر کشتن مخالفین تاکید می کند. چه یک نفر باشند و چه بیشتر چرا که او می دانست نتیجه ی این اختلاف تلخ است ..... بنا بر این کشتن یک یا دو یا سه نفر به منظور بقای حکومت بر اسلام و این که حکومت اسلام سر بلند بماند و کرامتش تمام و کمال حفظ شود و پرچم حق برافراشته شود و کلمة الله در اوج بماند اشکالی ندارد حتی اگر این افراد از بزرگان صحابه باشند. 📖جولة تاریخیة فی عصر الخلفاء الراشدین ص۳۱۰ @Sibtayn
▪️ واکنش مولوی عبدالعزیز دهلوی (محدث مشهور مکتب دیوبند) به تهدید عمر بن الخطّاب به آتش زدن خانه حضرت صدیقه سلام الله علیها ▫️تهدید عمر به آتش زدن خانه حضرت زهرا سلام الله علیها جایز بوده و هیچ نیازی به رعایت ادب در آن مساله نبود چرا که خانه حضرت زهرا سلام الله علیها محل تجمع مفسدان شده بود! (نستجیر بالله) @Sibtayn
خداوند متعال در سوره احزاب می فرماید : يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاتَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبِيِ ّ إِلا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ. الأحزاب /53. ‌اى کسانى که ایمان آورده‌اید، واردِ خانه‌هاى پیامبر نشوید، مگر آنکه [خودش] به شما اجازه دهد. و هچنین در سوره نور می فرماید : فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ. النور/36. در خانه ‏هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ يابد و نامش در آنها ياد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى كنند به اعتراف خاصه و عامه ، خانه امیرالمومنین و صدیقه کبری سلام الله علیهما خانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله است که هیچ کس حق ندارد بدون اذن وارد ان شود و از خانه هایی است که خداوند متعال به ان بزرگی و رفعت داده است . شاهد ان روایتی است که نقل از انس بن مالک در کتب اهل تسنن وجود دارد . انس می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ایه فی بیوت اذن الله ان ترفع ... را قرائت می کردند که مردی از جای خود بلند شد و پرسید : منظور خداوند در این ایه کدام خانه هاست . پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند : خانه های انبیاء ابوبکر بلند شد و پرسید : آیا خانه علی و فاطمه سلام الله علیهما هم از جمله خانه های انبیاست ؟ پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند : بله از بهترین ان خانه هاست وأخرج ابن مردويه عن أنس بن مالك وبريدة قال: قرأ رسول الله صلي الله عليه وسلم هذه الآية في بيوت أذن الله أن ترفع فقام اليه رجل فقال: أي بيوت هذه يا رسول الله قال: بيوت الأنبياء. فقام اليه أبو بكر فقال: يا رسول الله هذا البيت منها البيت علي وفاطمة قال: نعم من أفاضلها. 📗السيوطي، عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين (المتوفی911هـ)، 📗الدر المنثور، ج 6، ص 203، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1993 م؛ @Sibtayn
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬همه مادر دارن من ندارم 🎙محمد حسین پویانفر 🔺شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - فاطميه ١٤٤٤ ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
🔺اثبات بنده بودن اميه ( اصل و ریشه بنی امیه ) از گزارش های تاریخی ▫️ابن عساكر در کتاب تاریخ دمشق گزارش تاریخی جالبی از دیدار شریک بن اعور شاعر سرشناس اهل بصره که از یاوران امیرالمومنین عليه السلام در جنگ صفین بود با معاویه بن ابی سفیان نقل می کند که خواندن ان خالی از لطف نیست . ➖روزی معاویه در قصر خود نشسته بود در حالی که دو دسته و صف در مقابل او نشسته بودند و اشراف و بزرگان عرب نزد او می امدند و با او دیدار می کردند. شریک ابن اعور در ضمن گروهی به عنوان میهمان بر معاویه وارد شد . شریک بزرگ قوم خود بود ولی چهره ای نازیبا داشت . 🔸نگاه معاویه که به شریک افتاد ، انگار که سوژه اش را پیدا کرده باشد از او پرسید : نامت چیست ؟ 🔹شریک : شریک بن اعور 🔸معاویه با تمسخر گفت : ➖نام تو شريك است و براي خدا شريكي نيست ➖تو پسر اعوري و سالم از اعور ( یک چشم ) بهتر است ➖صورت زشتی داري و خوشگل بهتر از بدگل است ➖چرا قبيله‌ات تو را با همه نقص و زشتي، به سيادت و آقايي خود برگزيده‌اند؟» 🔹شریک گفت : به خدا قسم غیرتم را به جوش اوردی پس باید جوابت را بدهم . ➖به خدا قسم تو معاويه هستي و معاويه، سگي است كه عوعو مي‌كند.( اشاره به معنای لغوی اسم معاویه ) تو عوعو كردي، پس نامت را معاويه گذارده‌اند. ➖تو فرزند «حربي»‌ و صلح از حرب بهتر است. ➖تو فرزند «صخري» و زمين هموار، از سنگلاخ بهتر است. ➖تو پسر امیه هستی و امیه کوچک شده( مصغر) امه ( کنیز) است که کوچک شمرده شده است ( یعنی حتی از کنیز هم کوچک تر و پست تر است ) 🔺شریک با این کلمات کنایه امیز به شکل ظریف و دقیق به نسب امیه جد معاویه اشاره می کند که او از قریش نیست و بنده عبد شمس بود و چون عبد شمس او را به فرزند خواندگی پذیرفت ، از قریش خوانده شد . ➖با این همه چگونه سید قومت (بنی امیه ) شدی ؟ ▫️معاویه که خشمگین شده بود به غلامش دستور داد او را از جای بلند کند . 🔹شریک که از جایش بلند شده بود این ابیات را سرود : آیا معاویة بن حرب مرا بد می گوید در حالی که شمشیر برانم همراه من است و زبان گویایم و از قبیله ام شیر مردانی گرداگرد منند که از سر شیفتگی به نبرد و هجوم در غرشند؟! از بیخردی مرا بخاطر زشتروئی ام سرزنش می کند و نمی داند که زیبا رویان بدکاره اند! 📖تاريخ دمشق نویسنده : ابن عساكر، أبو القاسم جلد : 73 صفحه : 166 👈 ظاهرا این مطلب که امیه بنده ی عبد شمس بود و نسبش از قریش نبوده از مسلمات تاریخی است و همه از ان مطلع بودند و به ان استشهاد می کرده اند . @Sibtayn
⁉️❔ آیا نسبتی با بنی هاشم و قریش داشتند؟! 🔹 سید مرتضی رازی (یا جمال الدین مرتضی رازی) رضوان الله علیه می‌نویسد: «اما امیه: ابو عبیده و جمله اصحاب انساب متفقند که عبد الشمس او را بخرید و خواست با او لواطه کند؛ رام نمی‌شد، عبد شمس او را گفت: تو را به فرزندی قبول کردم، چون من بمیرم مال من جمله تو را باشد. امیه مطیع شد. بعد از آن او را امية ابن عبد شمس خواندند. و در عرب قاعده چنان بود که اگر کسی به فرزندی قبول کرده بودی اگر فرزند دیگر بودی شریک بودندی، چون چنین بود نسبت بنی امیه حقيقتا نه از قریش بود. (یعنی نسبتی با قریش نداشت)» 📚 تبصرة العوام (۱) ، تالیف سید مرتضی رازی، باب ۲۴، صفحه ۳۱۵، چاپ دفتر انتشارات اسلامی برخلاف تبلیغات و شبهات دروغین نواصب در فضای مجازی ، امیه فرزندخوانده عبد الشمس بود نه فرزندش و نسل منحوسش نسبتی با بنی هاشم و خصوصا اهل بیت علیهم السلام و حتی قریش نداشته‌اند. در کتب دیگر نیز آمده که امیه اصالتاً رومی بوده! @Sibtayn
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صاحب اصلی باغ فدک کیست ؟ نظر علمای اهل تسنن در این مورد چیست ؟ برای رسیدن به جواب این سوال این ویدئو را تماشا کنید @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها شبانه دفن شدند ؟ حجت الاسلام ابوالقاسمی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با ابوبکر بیعت کردند ؟ حجت الاسلام بندانی @Sibtayn
🔴 آیا می دانید 4 نفری که سرهایشان را تراشیدند چه کسانی بودند ؟ 🔴 آیا حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) پس از غصب خلافت، در مقابل ابوبکر و عمر سکوت فرمودند؟ یا اولین عکس‌العمل ایشان، اقدام نظامی علیه شیخین بود؟ این سوال تکراری همیشه از جانب اهل تسنن مطرح می شود که علی علیه السلام با ان همه شجاعت و جسارت ، اگر خلافت را حق خویش می دانست ، ساکت نمی نشست و شمشیر کشیده و علیه خلفا قیام می نمود . حتما خود او از این جریان راضی بوده که سکوت می کند و تسلیم خلافت ابوبکر می شود ؟ این سوال تکراری از زمان خلافت ظاهری امیرمؤمنان علیه السلام نزد مردم مطرح بوده و امام نیز بارها در خطبه های مختلف پاسخ آن را فرموده اند . در کتاب شریف بحارالانوار می خوانیم : امیرمؤمنان امام علی علیه السلام در اولین خطبه ای که پس از ورود به شهر کوفه ایراد می نمودند به قضایای غصب حق خلافتشان اشاره می کردند که از میان جمع شخصی با اعتراض عرض نمود : چرا شمشیر نکشیدی و ظلم را تحمل نمودی . امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمودند : سخنی گفتی و اینک جواب آن را بگیر. هرگز از ترس مردن نبود که به قتال بر نخاستم ؛ بلکه بخاطر عهدی بود که با پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) داشتم . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به من فرمود : ای ابالحسن پس از من ، امت عهدی که با من بسته اند را شکسته و در حق تو ظلم می کنند در حالی که تو به منزله هارون برای موسی هستی (اشاره به جانشینی امیرالمومنین بعد از پیامبر). عرض کردم ای رسول خدا در آن هنگام دستور شما چیست و چگونه عمل نمایم . رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) با من عهد کرد: اگر یاور یافتی به سوی آنان بشتاب و با آنان بجنگ ولی اگر یاور نیافتی، دست بکش و خون خود را حفظ کن تا مظلومانه به من ملحق شوی. در عمل به عهد رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از وفات ایشان و فراغت از تجهیزشان و جمع آوری قرآن، دست فاطمه و حسن و حسین را گرفتم و به در خانه اهل بَدْر و سابقان در دین رفتم و آنان را به حقم قسم دادم و به یاری ام خواندم ولی جز چهار نفر: سلمان، عمار، مقداد و ابوذر، کسی مرا اجابت نکرد و (از اهل بیتم نیز) آنان که یاورم در دین بودند: جعفر و حمزه، از بین رفته بودند و مانده بودم بین دو آزاد شده ای که تازه مسلمان بودند: عباس و عقیل. قسم به آن که محمد را بحق مبعوث کرد اگر آن روز که با خویشاوندان تَیْم (ابوبکر که از قبیله تیم بود) بیعت شد، چهل نفر یاور داشتم، در راه خدا با آنان می جنگیدم.[ بحارالانوار، ج29، ص419- 420 🔸در خطبه 217 نهج البلاغه می خوانیم : من هر چه کمک خواستم برای اقامه حقم ، جز اهل بیتم کسی اعلام وفاداری با من نکرد. دیدم که اگر اهل بیتم را هم در برابر شمشیر دیگران قرار دهم به صلاح نیست. امیرمؤمنان امام علی علیه السلام برای قیام به سیف در مقابل غاصبان خلافت ، از میان آن همه مسلمان ، فقط نیاز به 40 نفر داشتند که متاسفانه بیش از چهار نفر نیافتند . 🔹در خطبه ای دیگر مولا علی (علیه السلام) شرایط آن روز را بیان نموده و می فرمایند ؛ ◆ لَمَّا بُويِعَ أَبُوبَكْرٍ أَتَانِي أَرْبَعُونَ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَبَايَعُونِي، فَأَمَرْتُهُمْ أَنْ يُصْبِحُوا عِنْدَ بَابِي مُحَلِّقِينَ رُءُوسَهُمْ عَلَيْهِمُ السِّلَاحُ. فَمَا وَفَي لِي وَ لَا صَدَقَنِي مِنْهُمْ أَحَدٌ غَيْرُ أَرْبَعَةٍ سَلْمَانَ وَ أَبِي‌ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ بْنَ صَفِیَّةَ. شرح حدیث؛ ◆ هنگامی كه مردم با ابوبكر بيعت كردند ٤٠ نفر از مهاجرين و انصار به نزد من آمدند و با من بيعت كردند. به آنان دستور دادم كه فردا صبح با سری تراشيده، همراه با سلاح درب خانه من جمع شوند. اما احدی از ايشان به وعده خود وفا نكرد و كسی از ايشان تصدیق امر من نکرد مگر ٤ نفر؛ سلمان و ابوذر و مقداد و ابن صفیة. 📚منابع روایت؛ طرف من الانباء، ص ۵۰٤. بحار الانوار، ج ۲۹، ص ٤٧١. مصباح البلاغة، ج ۳، ص ۱۲. ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۳۹۷. سلیم بن قیس الهلالی، ص ۲۱۸. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۷٦. @sibtayn
20.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬فاطمه 🎙کربلایی حمید علیمی 🔺شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - ایام فاطمیه 99 📌هیئت ام ابیها قم ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
امام ‌صادق(عليه السلام) فرمود: شنيدم اهل ‌سنّت و جماعت، مردى ‌را بسيار مى‌ ستايند و احترامش مى‌‌ كنند؛ ميل داشتم به طور ناشناس او را ببينم؛ اتّفاقاً روزى در محلّى ملاقاتش كردم؛ مردم اطرافش را گرفته بودند؛ ولى او از آنها كناره‌ گيرى مى‌ كرد؛ با پارچه‌‌ اى صورت خود را تا بينى پوشانده بود؛ پيوسته در صدد بود از مردم جدا شود؛ بالاخره راهى را انتخاب كرده، اطرافيان او را رها كردند. من از پى او رفتم و كارهايش را زير نظر داشتم، به دكّان نانوايى رسيد، در يك موقع مناسب كه صاحب دكّان غافل بود، دو گرده نان برداشته از آن‌ جا گذشت؛ به انار فروشى برخورد، از او نيز دو انار سرقت كرد. در شگفت شدم كه چرا اين مرد دزدى مى ‌كند! سرانجام در بين راه به بيمارى رسيد، آن دو نان و دو انار را به او داد. من او را تعقيب كردم تا از شهر خارج شد. خواست در آن ‌جا وارد خانه‌ اى شود، گفتم بنده خدا! آوازه تو را شنيده بودم، مايل بودم از نزديك ببينمت؛ ولى از تو بيزار شدم! پرسيد چه ديدى؟ گفتم از نانوا دو گرده نان و از انار فروشى، دو انار دزديدى؛ مجال ادامه سخن نداده، پرسيد: تو كيستى؟ پاسخ دادم مردى از اهل بيت پيغمبر(صلی الله عليه و آله و سلم) از وطنم سؤال كرد، گفتم «مدينه» است؛ گفت: شايد تو جعفر بن محمّد بن ‌علي بن حسين باشى، جواب‌ دادم آرى همين‌ طور است! گفت: اين نسب تو به پيامبر اكرم(صلی الله عليه و آله و سلم) چه سودى دارد كه علم جدّت را واگذاشته‌ اى!؟ پرسيدم از چه رو؟ گفت: زيرا از قرآن اطّلاع ندارى كه خداوند مى‌‌ فرمايد: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلاَيُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا»(1)؛ هر كس كار نيكى به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد و هر كس كار بدى انجام دهد، جز به مانند آن، كيفر نخواهد ديد. من دو نان با دو انار دزديدم، در اين صورت چهار گناه كرده‌‌ ام؛ ولى چون آنها را انفاق كردم و به آن بيمار دادم، به دليل همان آيه، چهل حسنه دارم، وقتى ‌كه چهار از چهل كسر شود، سى ‌و شش حسنه ديگر طلبكار مى‌ شوم! گفتم: «ثَكَلَتْکَ اُمُّکَ»؛ (مادرت به سوگواريت بنشيند!) تو جاهل به كتاب خدايى! نشنيده‌ اى كه خداوند مى‌ فرمايد: «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقِينَ»؛ (خدا، تنها از پرهيزكاران مى‌ پذيرد!) سپس افزودم: دو نان و دو انار دزديدى، چهار گناه كردى، چون بدون اجازه صاحبش به ديگرى دادى، چهار گناه ديگر نيز به آن اضافه شد. [او جوابى نداشت، ناچار سكوت كرد] با تعجّب نگاهى دقيق به من كرد، او را واگذاشتم و دور شدم.(2) پی نوشت: (1). قرآن کریم، سوره انعام، آيه 160. (2). الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، احمد بن على‏، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، نشر مرتضى‏، مشهد، 1403 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏2، ص 369. @Sibtayn