eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
دعایی مجرب برای دفع بلا هر روز بخوانید @Sibtayn
🔥 وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان! 📝 روایت شده که حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله به تعدادی از كودكان نگریستند و فرمودند: 🔥 وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان! عرض شد: يا رسول الله از پدران مشرك آن‌ها؟ 🔹فرمودند: نه، از پدران مسلمانشان! که چيزی از فرائض دینی را به فرزندان نمی‌آموزند و اگر خود آن‌ها فرا گيرند بازشان می‌دارند و از آنان فقط به متاع ناچيزی از دنيا قانع هستند. من از اين پدران بریء هستم و آنان نيز از من بریءاند. رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ اَلْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلاَدِ آخِرِ اَلزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ اَلْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لاَ مِنْ آبَائِهِمُ اَلْمُؤْمِنِينَ لاَ يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ اَلْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلاَدُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ اَلدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاءٌ . 📚جامع الأخبار، ص۲۸۵ 📚مستدرك الوسائل، ج۱۵، ص۱۶۴ @Sibtayn
کیفیت تربیت فرزند با استفاده از احادیث کتب اهل تسنن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله : أدِّبُوا أوْلادَكُمْ على ثلاثِ خِصالٍ 1️⃣ حبِّ نَبِيِّكُمْ 2️⃣ و حُبِّ أهْلَ بَيْتِهِ 3️⃣و قِراءَةِ القُرآنِ فرزندانتان را با سه ویژگی تربیت کنید : 1️⃣ دوستی پیامبرتان 2️⃣دوستی اهل بیت او 3️⃣خواندن قران 📖الفتح الكبير في ضم الزيادة إلى الجامع الصغير السيوطي، جلال الدين ج : 1 ص : 57 📖الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة : الهيتمي، ابن حجر ج : 2 ص : 496 📖التنوير شرح الجامع الصغير : الصنعاني، أبو إبراهيم ج : 1 ص : 467 @alsibtayn
ضرورت یادگیری احادیث اهل بیت علیهم السلام پیامبر اكرم (صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله) تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِي زِيَارَتِكُمْ إِحْيَاءً لِقُلُوبِكُمْ، وَ ذِكْراً لِأَحَادِيثِنَا، وَ أَحَادِيثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ، فَإِنْ أَخَذْتُمْ بِهَا رَشَدْتُمْ وَ نَجَوْتُمْ، وَ إِنْ تَرَكْتُمُوهَا ضَلَلْتُمْ وَ هَلَكْتُمْ، فَخُذُوا بِهَا وَ أَنَا بِنَجَاتِكُمْ زَعِيمٌ ديد و بازديد كنيد كه ديدار شما از يكديگر موجب زنـده شدن دلهـاى شما و ياد كرد احاديـث مـا مى شود و احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند اگر به آنها عمل كنيد ، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد پس به احاديــث ما عمــل كنيـد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم . الکافي ج2 ص186 @sibtayn
*⛔️ از کسی که اهل‌بیت را دوست دارد اما در شناخت معارف دین به میزان شما آگاهی یا ظرفیت پذیرش ندارد، بیزاری نجویید!* 📜 یکی از خادمان امام صادق (صلوات الله علیه) گوید: نزد امام علیه السلام از گروهی یاد شد، عرض کردم: ما از آنها بیزاری می‌جوییم زیرا در عقیده مانند ما نیستند. حضرت فرمود: ما را دوست دارند ولی چون در عقیده مانند شما نیستند از آنها بیزاری می‌جویید؟! گفتم: آری. فرمود: ما هم عقایدی داریم که شما ندارید، آیا شایسته است از شما بیزاری جوئیم؟! عرض‌ کردم: نه قربانت گردم. فرمود: نزد خدا هم حقایقی است که نزد ما نیست، آیا فکر می‌کنی خدا ما را دور می‌اندازد؟! عرض کردم: نه به خدا قسم، فدایت شوم، چه کنیم؟ فرمود: آنها را دوست بدارید و از آنها بیزاری نجویید، زیرا برخی مسلمانان یک سهم، برخی دو سهم، ... و برخی هفت سهم(از ایمان و ظرفیت پذیرش را) دارند. شایسته نیست صاحب یک‌سهم را به آنچه صاحب دو سهم دارد، تحمیل و اجبار کنند و نه صاحب دو سهم را بر آنچه صاحب سه سهم دارد و نه صاحب سه سهم را بر آنچه صاحب چهار سهم دارد .... و نه صاحب شش سهم را بر آنچه صاحب هفت سهم دارد... 📗الکافی، ج۲، ص۴۲-۴۳ @sibtayn
امیر المومنین عليه السلام : إذا رَأيتَ اللّه َ سُبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ البلاءَ فقَد أيْقَظَكَ ، إذا رَأيتَ اللّه َ سُبحانَهُ يُتابِعُ علَيكَ النِّعَمَ مَعَ المَعاصي فَهُوَ اسْتِدراجٌ لكَ . 📖[غرر الحكم : 4046 ـ 4047.] هرگاه ديدى خداوند سبحان پياپى بر تو بلا نازل مى كند هر آينه تو را بيدار باش داده است. و چون ديدى خداوند سبحان، با وجود آن كه گناه مى كنى، پياپى به تو نعمت مى دهد، اين، براى غافلگير كردن [و به دام انداختن ]توست. @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوای علمای وهابی در مورد ازدواج با زنان شیعه حجت الاسلام یزدانی @sibtayn
☘️امام باقر علیه ‏السلام در گفتاری امیدآفرین و نشاط ‏بخش به منتظران حقیقی آن حضرت مژده می ‏دهد که «یَأْتِی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغِیبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَیاطُوبی لِلثّابِتِینَ عَلی اَمْرِنا فِی ذلِکَ الزَّمانِ اِنَّ اَدْنی ما یَکُونُ لَهُمْ مِنَ الثّوابِ اَنْ یُنادِیَهُمُ الْبارِی‏ءُ عَزَّ وَجَلَّ عِبادِی آمَنْتُمْ بِسِرّی وَصَدَّقْتُمْ بِغَیْبی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوابِ مِنّی؛(1) بر مردم زمانی می‏آید که امامشان از منظر آنان غایب می‏شود. خوشا به حال آنان‏که در آن زمان در امر [ولایت] ما اهل بیت ثابت ‏قدم و استوار بمانند! کمترین پاداشی که به آنان می ‏رسد، این است که خدای متعال خطابشان می‏کند و می‏فرماید: بندگان من! شما به حجت پنهان من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید. پس بر شما مژده باد که بهترین پاداش من در انتظارتان است.» آن‏گاه امام باقر علیه‏السلام ادامه داد: «خداوند متعال به خاطر ارج‏ گذاری از چنین منتظران راستینی به آنان می ‏فرماید: شما مردان و زنان، بندگان حقیقی من هستید. رفتار نیک و شایسته‏ تان را می‏پذیرم و از کردار ناپسندتان عفو می‏کنم و به خاطر شما سایر گنه کاران را می ‏آمرزم و بندگانم را به خاطر شما با باران رحمت خود سیراب و از آنان بلا را دفع می‏کنم. ای عزیزترین بندگان من! اگر شما نبودید، عذاب دردناک خود را به مردم نافرمان نازل می ‏کردم.» 📚 کمال الدین، ج 1، ص 330 @sibtayn
❗️از اجاره‌ٔ قاطر تا خشکسالی ⚠️ هشدار دربارهٔ قضاوت‌های نابجا ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ أبوولّاد نقل می‌کند: در کوفه از شخصی قاطرش را اجاره کردم تا با آن به جایی روم و طلبم را از شخصی که به من بدهکار بود ستانده و بازگردم. چون به پل کوفه رسیدم با خبر شدم که بدهکارم به سوی نیل (جایی در عراق) رفته، و چون به سوی نیل رفتم خبردار شدم که به بغداد رفته است. در بغداد او را یافتم و طلبم را از او ستانده و به کوفه بازگشتم. رفت و برگشت من مجموعاً ١۵ روز شد. به صاحب قاطر گفتم و از او حلالیّت طلبیدم و برای این‌که راضی‌اش کنم به او ١۵ درهم (به ازای پانزده روز) دادم ولی قبول نکرد (و بیشتر خواست). هر دو رضایت دادیم که میان ما حکم کند. (نزد او رفته و) داستان را برای او بازگفتیم. ابوحنیفه به من گفت: با قاطر چه کردی؟ گفتم: صحیح و سالم به او بازگرداندم. صاحب قاطر گفت: بله، ولی پس از ١۵ روز. ابوحنیفه گفت: از او چه می‌خواهی؟ گفت: کرایۀ قاطر را، چون ١۵ روز بی‌قاطر ماندم. ✖️ابوحنیفه گفت: برای تو حقّی‌نمی‌بینم (و همان ١۵ درهم نیز به تو نمی‌رسد)؛ چون او قاطر را برای رفتن به جایی اجاره کرده بود ولی بدان‌جا نرفته است و به جای دیگری رفته، پس (چون قاطر را در راهی که اجاره کرده، استفاده نکرده) اجاره‌‌ بهای قاطر از ذمّه‌اش ساقط شده و ضامن قیمت آن است (اگر قاطر تلف می‌شد، می‌باید قیمت قاطر را به تو می‌داد). حال که قاطر را صحیح و سالم بازگردانده، قیمت قاطر هم بر عهدۀ او نیست، (پس نه مبلغ اجاره به تو تعلّق می‌گیرد و نه قیمت قاطر). از نزد ابوحنیفه خارج شدیم. صاحب قاطر با خود می‌گفت: «إنا لله و إنا إلیه راجعون». من نیز به خاطر فتوا (و قضاوت) ابوحنیفه دلم به حال او سوخت. از این روی مبلغی (بیش از پیش) به او داده و از او حلالیت طلبیدم. ✅←همان سال به رفتم و برای امام صادق علیه‌السلام (داستان، قضاوت و) فتوای ابوحنیفه را بازگو کردم. امام فرمودند: در این قضاوت و قضاوت‌هایی این‌چنین است که آسمان بارانش و زمین برکاتش را حبس کرده (و نازل نمی‌کند). 🔚🔚آن گاه امام حکم مسأله را به‌نحو کامل برای من بیان کردند. عرض کردم: به او چند درهم (بیشتر) دادم و او نیز راضی شد و مرا حلال کرد. امام فرمودند: چون قضاوت ابوحنیفه را دید به این مقدار رضایت داد. به نزد او برو و سخن من را برایش بازگو کن. اگر حلال کرد چیزی بر ذمّۀ تو نیست. چون (به کوفه) بازگشتم به نزد صاحب قاطر رفته و نظر امام (علیه‌السلام) را برای او نقل کردم. آن‌ گاه گفتم: هر مقدار خواستی بگو تا به تو بدهم (و مرا حلال کن). او نیز گفت: با این سخنت، جعفر بن محمد را نزد من محبوب ساختی، و در قلب‍❤️‍م (بر دیگران) برتری یافت. تو را حلال کردم و اگر خواستی همان مقداری که پرداخت کرده‌ای را نیز به تو باز می‌گردانم. 📙الکافی ۵: ٢٩٠-٢٩١، ح ۶ 📘تهذیب الأحکام ٧: ٢١۵-٢١۶، ح ٢۵ 📗الاستبصار ٣: ١٣۴-١٣۵، ح ٢ @sibtayn
☘️عنْ أبى عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام قالَ: يا أباهارُونَ إنّا نَأْمُرُ صِبْيانَنا بِتَسْبيحِ فاطِمَةَ عليهاالسلام كَما نَأْمُرُهُمْ بِالصَّلاةِ؛ فَالْزِمْهُ فَإنَّهُ لَمْ يَلْزِمْهُ عَبْدٌ فَشَقِىَ. [كافى 1 : 343 ح 13] از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: اى ابو هارون! ما فرزندان خود را به تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمان مى دهيم همانطور كه آنان را به نماز فرمان مى دهيم پس هميشه چنين عمل كن، چون كسى كه به آن مداومت ورزد بدبخت و شقى نخواهد شد. تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام عبارت است از ۳۴ مرتبه «اللّه اكبر» ۳۳ مرتبه «الحمدللّه» و ۳۳ مرتبه «سبحان الله» و يكى از تعقيبات با فضيلت نمازها به شمار مى رود. اين ذكرها را پيامبر خدا به آن حضرت آموخت، تا كمكى در زندگى وى باشد. @Sibtayn
☘️امام محمد باقر علیه‌السّلام فرمود: خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها عبادت نشده است و اگر چیزی بالاتر از این بود، حتماً پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آن را به فاطمه سلام الله علیها می‌آموخت. عن ابی جعفر علیه السّلام قال: ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ سلام الله علیها و لو کانَ شیءٌ لَنَحَلَهُ رسولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله فاطمةَ سلام الله علیها. 📚«اصول کافی، جلد 2، صفحه 504» @Sibtayn
امام صادق علیه السلام : تسْبِيحُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلاَةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است. 📗الکافي ج3 ص343 @Sibtayn
☘️امام باقر(علیه السلام) فرمود: هر کس تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بگوید سپس طلب آمرزش کند آمرزیده خواهد شد. این تسبیح به زبان یک صد مرتبه است ولی در میزان عمل یک هزار تسبیح به‌شمار می‌رود، و شیطان را دور می‌کند، و خداوند رحمان را خشنود می‌سازد 📗صدوق، ثواب الاعمال ص۳۱۵. @Sibtayn
نقل شده است که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از آنکه دستور تسبیحات معروف را از رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) دریافت کرد، در ابتدا، رشته ای از پشم تابیده آماده کرد و به عدد تسبیحات به آن گره زد و با دست خویش آن را می‌چرخاند و تکبیر و تسبیح و تحمید می‌گفت تا اینکه عمویش حمزة بن عبدالمطلب شهید شد، پس حضرت فاطمه از تربت قبر او خاک برداشت و تسبیح ساخت و با آن تسبیح می‌گفت، و مردم نیز چنان کردند و چون سیدالشهداء شهید شد، مردم از تربت او -که فضیلت بیشتری دارد- تسبیح ساختند و با آن به ذکر پرداختند. ان فاطمة علیها السلام کانت مسبحتها من خیط من صوف مفتل معقود علیه عدد التکبیرات، فکانت بیدها علیها السلام تدیرها، تکبر وتسبح إلی أن قتل حمزة بن عبد المطلب علیه السلام، فاستعملت تربته وعملت التسابیح فاستعملها الناس. فلما قتل الحسین علیه السلام وجدد علی قاتله العذاب عدل بالامر علیه، فاستعملوا تربته لما فیها من الفضل والمزیة. 📖الشیخ المفید، المزار، ج١، ص١٥٠ @Sibtayn
🌷امام كاظم عليه ‏السلام: تُسْتَحَبُّ عَرامَةُ الصَّبىِّ فى صِغَرِهِ لِيَكونَ حَليما فى كِـبَرِهِ شایسته است کودک به هنگام خردسالی، بازیگوش و پرنشاط باشد تا در بزرگسالی صبور و شکیبا گردد 📚کافی جلد6 صفحه51 @Sibtayn
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلى عِلمِهِ . 📚[الأمالي للصدوق : 73/41 .] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : داناترين مردم كسى است كه دانش مردم را با دانش خود جمع كند. @Sibtayn
طبرانی محدث مخالفین از عائشه روایت می‌کند: كنت أَرى رسول الله يقبل فاطمة، فقلت: يا رسول الله إِني أراك تفعل شيئا ما كنتُ أَراك تفعله من قبل فقال لي: «يا حميراء، إِنه لما كان ليلة أسري بي إِلى السماء أدخلت الجنة، فوقفت على شجرة من شجر الْجنة لم أَرى في الجنة شجرة هي أَحسن منْها حسنا، ولا أَبيض منها ورقة، ولا أَطْيب منها ثمرة فتناولْت ثمرة من ثمرتها فأكلتها فصارت نطفة في صلبي، فلما هبطت الأرض واقعت خديجة فحملت بفاطمة، فإِذا أنا اشتقت إِلى رائحة الجنة شممت ريح فاطمة، يا حميراء، إِن فاطمة ليست كنساء الآدميين ولا تعتل كما يعتلون» عائشه می‌گوید : می‌دیدم که پیامبر، فاطمه (علیها السلام) را می‌بوسد پس به ایشان اعتراض کردم و گفتم : تا کنون چنین کاری را از شما ندیده بودم حضرت فرمودند: حمیرا در شب معراج بر درختی توقف کردم که از همه درختان بهشت زیباتر بود و برگهایش از همه درختان روشن‌تر بود و میوه اش از همه میوه های بهشت لذیذتر بود ؛ پس از میوه‌اش خوردم و .... پس هنگامی که مشتاق رائحه بهشت باشم فاطمه را می بویم حمیرا، فاطمه مانند زنان عادی نیست و به امراض آنان دچار نمی‌شود. 📗المعجم الکبیر، تألیف طبرانی، جلد ۲۲، صفحه ۴۰۱، چاپ مکتبة ابن تیمیه 📕مجمع الزوائد ومنبع الفوائد , الهيثمي، نور الدين : ج9 صفحه : 202 @Sibtayn
آیا می دانید مصحف فاطمه سلام الله علیها چیست ؟ ابو عبيده گويد: يكى از شيعيان از حضرت صادق عليه السّلام از مصحف فاطمة سلام الله عليها پرسید راوى گويد:مدت زيادى سخن نگفت سپس فرمود: شما از آنچه مى‌خواهيد يا نمى‌خواهيد جستجو و پژوهش مى‌نمائيد، حق اين است كه فاطمه عليها السّلام پس از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله هفتاد و پنج روز زنده بود و اندوه فراوانى از مرگ پدرش در دل داشت و جبرئيل مى‌آمد و او را سرسلامتى مى‌داد و در مرگ پدر تسليت مى‌گفت و او را خوشدل مى‌داشت و از پدرش و جايگاه وى به او گزارش مى‌داد و از آن‌چه پس از وى براى ذريه‌اش پيش مى‌آيد به او خبر مى‌داد و على عليه السّلام آنها را مى‌نوشت،و به مصحف فاطمه معروف شد. 📚الکافي ج۱ ص۲۴۱ @Sibtayn
☘️امام صادق علیه السلام : هِیَ الصِّدِّیقَهُ الْکُبْرَى، وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ‏ الْقُرُونُ‏ الْأُوَلُ او صدیقه کبراست و بنا بر معرفت او قرون اولیه می گذشته است. 📚الأمالي للطوسي: ص 668. «دارت»: به معنای دور زدن و گردیدن می باشد و هم به معنای گیج زدن و متحیر شدن. القرون دو معنا دارد: 1️⃣ می توان به امم قبل تاویل برد. مانند این آیه قرآن که می فرماید: وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ‏ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُوا (یونس 13) و قطعاً نسلهاى پيش از شما را هنگامى كه ستم كردند به هلاكت رسانديم لذا حدیث بدین معناست که: امت موسی و عیسی و ابراهیم و … همه بر مبنای معرفت به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می گذشته است. 2️⃣ و هم می توان به عوالم گذشته تاویل برد. عوالمی که قبل از خلقت آدم موجود بوده است. زیرا قبل از خلقت آدم ابوالبشر نیز عوالم دیگر با انسانهای دیگر موجود بوده است. چنانکه امام باقر صلوات الله علیه در ضمن این آیه: أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ‏ هُمْ‏ فِی‏ لَبْسٍ‏ مِنْ‏ خَلْقٍ‏ جَدِیدٍ (ق 15) یعنی: مگر از آفرينش نخستين [خود] به تنگ آمديم؟ [نه!] بلكه آنها از خلق جديد در شبهه اند. امام باقر علیه السلام فرمودند: لَعلّكَ تَرى أنَّ اللّه َ إنّما خَلقَ هذا العالَمَ الواحِدَ ، و تَرى أنَّ اللّه َ لَم يَخْلُقْ بَشَرا غَيرَكُم ! بلى و اللّه ِ ، لَقد خَلقَ اللّه ُ ألفَ ألفِ عالَمٍ ، و ألْفَ ألفِ آدمَ ، أنتَ في آخِرِ تِلكَ العوالِمِ و اُولئكَ الآدَمِيّينَ . آیا گمان برده ای که خدا تنها و تنها این عالم را خلق کرده است و گمان برده ای خداوند بشری دیگر غیر از شما خلق نکرده است بلکه به خدا قسم هر آینه خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم خلق کرده است که تو در آخر این عوالم هستی و آنها نیز آدم بوده اند 📚الخصال ص 652 به هر ترتیب محور گردش تمامی عوالم گذشته وجود ذی جود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بوده است. همانگونه که بهانه خلقت در حدیث لولاک، وجود قدیسه حضرت است همانگونه کل عوالم بر مبنای معرفت حضرت صدیقه طاهره می گذشته و می گذرد. «دارت» به معنای حیران و سرگردان هم می باشد. ممکن است این معنا را بدهد که عوالم گذشته در معرفت او حیرانند و هم این امت. و موید این معنا روایت ذیل است که می فرماید: اِنَّما سُمِّيَتْ فاطِمَة، لِاَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِها نامیده شد فاطمه بخاطر اینکه کل خلق از شناخت او عاجزند.. و از جمله این خلق قرون اولیه و عوالم گذشته. @Sibtayn
تفاوت قرآن و فرقان ؟ 📜 محمد بن یعقوب، از علی بن ابراهیم، از پدرش، از ابن سنان روایت می‌کند که گفت: از امام صادق علیه السلام پیرامون قرآن و فرقان پرسیدم که «آیا دو چیز هستند یا یک چیز؟ » حضرت فرمود: قرآن، به تمام کتاب اطلاق می‌شود و فرقان، آیات محکمی است که واجب است به آن عمل شود. 📗 کافی، ج ۲، ص ۴۶۱، ح ۱۱
امام رضا عليه السلام : مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ 📗 [ . الكافى ، ج 2 ، ص 200 .] هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد ، خداوند در روز قيامت ، غم از دلش مى زدايد . @Sibtayn
🌺 او «زهراء» است... از علیه‌السلام پرسیدند: چرا فاطمه علیهاالسلام، نامیده شد؟ حضرت فرمودند: 🍃 «برای اینکه آن حضرت، روزی سه بار برای علیه‌السلام نورافشانی می‌کرد (تَزهَرُ)؛ نور چهرۀ آن بانو در وقت نماز صبح، هنگامی که مردم هنوز در رختخواب بودند می‌درخشید؛ سفیدی آن نور داخل خانه‌های اهل مدینه می‌گردید و حیاط منازلشان روشن می‌شد؛ آنها از مشاهدۀ این منظره شگفت‌زده می‌شدند و نزد صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌آمدند و درباره سرچشمۀ نور می‌پرسیدند؛ پیامبر آنان را به سوی خانۀ زهرا علیهاالسلام روانه می‌کرد؛ زمانی که به طرف خانۀ حضرت می‌رفتند، می‌فهمیدند که ایشان بر سر سجادۀ عبادت نشسته و نور صورت وی است که از محراب عبادتش ساطع می‌شود...» [۱] همچنین در روایتی دیگر در وجه تسمیۀ زهراء علیهاالسلام فرمودند: 🌿 «ﺑﺮﺍی ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻓﺎﻃﻤﻪ علیهاالسلام ﺩﺭ ﻣﺤﺮﺍﺏ ﻋﺒﺎﺩﺕ میﺍﻳﺴﺘﺎﺩ، ﺍﻭ ﺑﺮﺍی ﺍﻫﻞ ﺁﺳﻤﺎﻥ میﺩﺭﺧﺸﻴﺪ (زَهَرَ)، ﻫﻤﺎﻥ گونه ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﻫﻞ ﺯﻣﻴﻦ میﺩﺭﺧﺸﺪ.» [۲] 📚 منابع: [۱] علل الشرائع (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۱۸۰ [۲] همان، ص۱۸۱، ح۳ @Sibtayn
⁉️ ناصبی کیست؟ ناصبی دشمن اهل بیت است یا دشمن شیعیان؟! 📜 عبدالله بن سنان از حضرت صادق علیه السّلام نقل کرد که آن حضرت فرمودند: ناصبی کسی نیست که نصب عداوت با ما کند، زیرا تو کسی را نخواهی یافت که بگوید من دشمن محمّد و آل محمّدم. بلکه ناصبی کسی است که با شما [شیعیان] دشمنی بورزد، با این که می‌داند شما ما را دوست می‌دارید و از شیعیان ما هستید. 📓 علل الشرائع،ص۲۰۰ 📕 ثواب الأعمال، ص۲۰۰ 📔 بحارالانوار، ج۲۷،ص۲۳۳،ح۴۲ @Sibtayn