eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر علیه السلام : ای جابر در آیه «و الفجر و لیال عشر» مراد از «و الفجر» پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و مراد از «لیال عشر» امامان دهگانه (از امام حسن مجتبی تا امام حسن عسکری) علیهم السلام و مراد از «الشفع» امیرالمؤمنین علیه السلام است و «الوتر» نیز اسم قائم (امام زمان) عجل الله تعالی فرجه است. جَابِرٌ اَلْجُعْفِيُّ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ وَ اَلْفَجْرِ `وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ يَا جَابِرُ وَ اَلْفَجْرِ جَدِّي وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ عَشْرَةُ أَئِمَّةٍ وَ اَلشَّفْعِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْوَتْرِ اِسْمُ اَلْقَائِمِ . 📖المناقب ج۱ ص۲۸۱ @Sibtayn
✅ تفسیر زیبای حضرت جواد الائمه علیه‌السلام در مورد واقعه غدیر ابن ابی‌عُمَیر گوید: حضرت صلوات‌الله‌علیه در تفسیر آیه‌ شریفه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوفُوا بِالعُقُودِ» (ای مؤمنان! به عهدهای خود وفادار باشید؛ سوره مائده، آیه ۱) فرمودند: 🌿 «رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله در ده مکان مختلف برای خلافت حضرت علی علیه‌السلام از مردم پیمان گرفت و به دنبال آن، خداوند (برای تثبیت و تأکید خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام) فرمود: "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوفُوا بِالعُقُودِ الَّتِي عُقِدَت عَلَيكُم لِأَمِيرِالمُؤمِنِينَ ع‏لیه‌السلام"؛ یعنی ای مؤمنان! به عقد و پیمانهایی که دربارۀ ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام با شما بسته شده، وفادار باشید!» 📚 تفسیر القمی (علی‌بن‌ابراهیم)، ج۱، ص۱۶۰ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در فصل في ذكر المنحرفين عن علي می نویسد : ذكر جماعة من شيوخنا البغداديين أن عدة من الصحابة و التابعين و المحدثين كانوا منحرفين عن علي ع قائلين فيه السوء و منهم من كتم مناقبه و أعان أعداءه ميلا مع الدنيا و إيثارا للعاجلة فمنهم أنس بن مالك ناشد علي ع الناس في رحبة القصر أو قال رحبة الجامع بالكوفة أيكم سمع رسول الله ص يقول من كنت مولاه فعلي مولاه فقام اثنا عشر رجلا فشهدوا بها و أنس بن مالك في القوم لم يقم فقال له يا أنس ما يمنعك أن تقوم فتشهد و لقد حضرتها فقال يا أمير المؤمنين كبرت و نسيت فقال اللهم إن كان كاذبا فارمه بها بيضاء لا تواريها العمامة قال طلحة بن عمير فو الله لقد رأيت الوضح به بعد ذلك أبيض بين عينيه . و روى عثمان بن مطرف أن رجلا سأل أنس بن مالك في آخر عمره عن 1علي بن أبي طالب فقال إني آليت ألا أكتم حديثا سئلت عنه في علي بعد ذاك 📚شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 4 صفحه : 74 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به اعتراف بزرگان اهل تسنن بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله تمام سنت های رسول خدا را تغییر دادند حتی نماز استاد قزوینی با این حساب این اقایان اهل سنت خلفا هستند نه سنت رسول خدا صلی الله علیه و اله @Sibtayn
صحابه کتمان کننده غدیر، دچار نفرین حضرت امیر شدند کتابهای متعددی این کتمان صحابه را نقل کرده اند از جمله «احمد بن حنبل» است که در کتاب مسند خود از عبدالرحمن بن لیلی نقل می کند که گفت: «قَالَ: أَنْشُدُ اللهَ رَجُلًا سَمِعَ رَسُولَ اللهِ وَشَهِدَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ إِلا قَامَ، وَلا يَقُومُ إِلا مَنْ قَدْ رَآهُ، فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا، ... فَقَامَ إِلا ثَلاثَةٌ لَمْ يَقُومُوا، فَدَعَا عَلَيْهِمْ، فَأَصَابَتْهُمْ دَعْوَتُهُ» امیرالمؤمنین گفت: شما را سوگند می دهم هر کسی شاهد بود و شنید کلام پیغمبر را در غدیرخم، قیام کند. هر کسی که دیده قیام کند. پس دوازده نفر قیام کردند... همه قیام کردند مگر سه نفر که بلند نشدند و کتمان کردند، و حضرت امیر آنها را نفرین کرد و نفرین حضرت دامن آنها را گرفت. 📖مسند احمد بن حنبل، ج1، ص 119 این داستان را «مقدسی» نیز در کتاب «الأحادیث المختاره» ج 2، ص 274؛ که از کتاب های معتبر اهل سنت است و معتقدند که تمام روایات این کتاب صحیح است، نقل کرده است. «ابن اثیر» در «اسدالغابه» با ذکر این واقعه، اسم دو نفر از صحابه کتمان کننده را هم نام می برد که به نفرین حضرت، دچار آفت شدند: «فقام نفر شهدوا أنهم سمعوا ذَلِكَ من رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وكتم قوم، فما خرجوا من الدنيا حتَّى عموا، وأصابتهم آفة، منهم: يزيد بْن وديعة، وعبد الرَّحْمَن بْن مدلج» عده ای بلند شدند و شهادت دادند که جانشینی حضرت امیر را از پیامبر شنیدند، ولی عده ای کتمان کردند و هنوز زنده بودند که نابینا شدند و دچار آفت و بیماری شدند. مثل یزید بن ودیعه و عبدالرحمن بن مدلج 📖اسدالغابه ج3، ص 321 @Sibtayn
نفرین سه صحابه کتمان کننده، توسط أميرالمؤمنين صلوات الله علیه از بالای منبر «بلاذری» هم داستان سوگند دادن حضرت امیر را اینگونه نقل می کند: «قَالَ عَلِيٌّ عَلَى الْمِنْبَرِ: نَشَدْتُ اللَّهَ رَجُلا سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ: اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. إِلا قَامَ فشهد. و تحتالْمِنْبَرِ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَ الْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ، وَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ فَأَعَادَهَا فَلَمْ يُجِبْهُ أحد (منهم) فَقَالَ: اللَّهُمَّ مَنْ كَتَمَ هَذِهِ الشَّهَادَةَ وَ هُوَ يَعْرِفُهَا فَلا تُخْرِجْهُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى تَجْعَلَ به آية يعرف بها. قال أبو وائل: فبرص أنس، و عمي البراء، و رجع جرير أعرابيا بعد هجرته» علی بر روی منبر گفت: سوگند می دهم هر کسی که این سخن پیامبر را در غدیر شنید که فرمود خدایا دوست دار علی را دوست بدار و دشمن علی را دشمن بدار، بلند شود و شهادت دهد. پایین منبر، انس بن مالک و براء بن عازب و جریر بن عبدالله نشسته بودند، ولی هیچ یک جواب علی را ندادند، پس علی گفت: خدایا هر کس این شهادت را عالما و عامداً کتمان بکند، تا زنده است بیماری به او بده که مردم او را با آن بیماری بشناسند. ابووائل می گوید: بعد از نفرین علی، انس دچار بیماری برص شد، براء بن عازب نابینا شد و جریر هم عقلش را از دست داد. 📚انساب الأشراف بلاذری، ج2، ص 386 نکته بسیار مهم : اگر کلمه مولا به معنی دوست داشتن بود و پیامبر صلی الله علیه و اله سفارش به محبت امیرالمومنین کرده بودند و مساله جانشینی و خلافت و اولی بامر در کار نبود ، صحابه چه داعی برای مخفی کردن ان داشتند و اصلا چرا امیرالمومنین علیه السلام اینقدر بر ان تاکید داشته و از صحابه اعتراف می گرفتند ؟ قضاوت با شما @Sibtayn
زید بن ارقم حدیث غدیر را کتمان کرد و کور شد هیثمی در مجمع الزوائد این گونه نقل کرده است: «وَعَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ: نَشَدَ عَلِيٌّ النَّاسَ: أَنْشُدُ اللَّهَ رَجُلًا سَمِعَ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يَقُولُ: مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ؟ فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ بَدْرِيًّا، فَشَهِدُوا بِذَلِكَ، وَكُنْتُ فِيمَنْ كَتَمَ فَذَهَبَ بَصَرِي» زید بن ارقم گفت: علی روزی مردم را سوگند داد و گفت:سوگند می دهم چه کسی این سخن پیامبر را در غدیر شنید که فرمود: هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست خدایا دوستان علی را دوست بدار و دشمن علی را دشمن بدار؟ پس دوازده نفر از بدریون بلند شدند و به ادعای علی شهادت دادند. و من جزو کسانی بودم که این مسئله را کتمان کردم پس نابینا شدم. 📖مجمع الزوائد هیثمی، ج9، ص 106 @Sibtayn
امام جواد عليه السلام: قَد عاداكَ مَن سَتَرَ عَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بي گمان با تو دشمنى كرده است 📚بحار الأنوار ج۷۵ ص۳۶۴ @Sibtayn
امام رضا علیه السلام : «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعِينَ حَسَنَةً وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ‌» عمل نيك پنهان برابر با 70 عمل است و كسى كه علنا عمل زشت را انجام دهد خداوند او را رسوا مينمايد و كسى كه معصيت را پنهان مرتكب شود خداوند از او ميگذرد. 📚الکافي ج۲ ص۴۲۸ @Sibtayn
👌 امام رضا علیه السلام می فرمایند : 🔸 حداقلِ تشکر بنده از خداوند برای توفیق خواندنِ نماز واجبش این است که در سجده بعد از نماز بگوید : شُكْراً لِلَّه،ِ شُكْراً لِلَّه،ِ شُكْراً لِلَّهِ 🔹 از حضرت سؤال شد که معنای این گفته چیست؟ 🔸 فرمود : با این سجده می‏گوید این تشکر من است از خدا به جهت اینکه موفقم کرد تا به خدمتش برسم و نماز واجب را به‏ جای آورم. 📚 وسائل الشيعه، ج‏۷، ص۶ @Sibtayn
کلام حکیمانه حجاج بن یوسف ثقفی ملعون آورده‌اند که روزی شعبی ، حجاج را از ظلم و ستم تحذیر نموده و بانصاف ترغیب می‌نمود حجاج دیناری طلبیده و وزن و عیار آن را ملاحظه کرده بدست شعبی داد و گفت این را ببازار بر و از جمیع صرافان استفسار نمای شعبی ببازار رفته صرافان بتصور آنکه بدیشان خواهد فروخت بعضی گفتند که این دینار کم‌عیار است و برخی بر زبان آوردند که وزنش کم است سخن هریک بخلاف دیگری واقع شد شعبی دینار را نزد حجاج برده صورت حال عرض داد حجاج گفت بفلان محله رو و خانهٔ بدین وضع و شکل بنظر تو خواهد آمد خداوند آن خانه را بطلب و این دینار را بدو نمای و حقیقت از او استفسار کن و شعبی آنجا رفته در بزد شخصی از آن منزل بیرون آمد دینار را بوی داد آن مرد گفت این زر در عیار و وزن تمام است و اگر خواهی در عوض نقره بتو دهم شعبی پرسید که از حجاج ظلمی بتو رسیده است جواب داد که من از دولت او آسوده‌ام چه او ظلم دیگران نیز از من بازمیدارد شعبی متعجب شده نزد حجاج آمده حجاج گفت چون اهل روزگار در حق یکدیگر ظلم آغاز کنند خداوند تعالی نیز کسی را بایشان گمارد تا بر ایشان ستم کند و هرکه بر دیگری ستم نکند هیچکس را بر او تعدی میسر نگردد و اگر این طایفه با خدای خود راست شده شرط بندگی بجای می‌آوردند هرگز برنجانیدن ایشان توفیق نمی‌یافتم. 📖مجد الدین محمد الحسینی ، زینت‌المجالس/جزء یک: فصل نه @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬حق داری آقا .... 🎙حاج ‌امیر کرمانشاهی 🔺شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام ╔═.❤️.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.❤️.═╝
✅ تفسیر زیبای سورۀ عصر مفضّل گوید: از حضرت علیه‌السلام درباره سورۀ والعصر پرسیدم؛ حضرت فرمودند: 🌿 «وَالعَصرِ: یعنی عصر و دوران ظهور حضرت قائم علیه‌السلام؛ إِنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ: یعنی دشمنان ما در زیانکاری و خسران هستند؛ إِلاَّ الَّذينَ آمَنوا: غیر از کسانی که ایمان به آیات ما دارند؛ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ: و (مالی) با برادران دینی خود می‌کنند؛ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ: و یکدیگر را سفارش به و می‌کنند؛ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ: و یکدیگر را توصیه به و استقامت در دوران سخت می‌نمایند.» 💠 «عن المفضل قال: سألت الصادق علیه‌السلام عن قول الله عزوجل (والعصر إن الإنسان لفي خسر) قال علیه‌السلام (والعصر) عصر خروج القائم علیه‌السلام (إن الإنسان لفي خسر) يعني أعداءنا (إلا الذين آمنوا) يعني بآياتنا (وعملوا الصالحات) يعني بمواساة الإخوان (وتواصوا بالحق) يعني بالإمامة (وتواصوا بالصبر) يعني فی الفترة.» 📚 کمال الدین (شیخ‌صدوق)، ج۲، ص۶۵۶ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۲۴، ص۲۱۴ @Sibtayn
در برخورد با روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام ادب را رعایت کنیم؟ -ابى عبيده حذّاء،گويد:از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه فرمود: محبوب‌ترين يارانم نزد من پارساترين و داناترين آنها به دين و راز نگهدارترين آنها نسبت به حديث ما 👈و بدترين و مبغوض‌ترين آنها كسى است كه چون حديثى را بشنود به ما نسبت دهند و از ما روايت كنند و ان حدیث دلپذیرش نيست ▫️از آن اظهار تنفّر كند و آن‌را منكر گردد ▫️و هركس پيرو آن باشد،او را كافر داند با اينكه نمى‌داند،شايد حديث از ما باشد و به ما مستند باشد و به اين سبب از ولايت ما بيرون رود. وَ اَللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالاً وَ أَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ اَلْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اِشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لاَ يَدْرِي لَعَلَّ اَلْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلاَيَتِنَا . 📖الکافي ج۲ ص۲۲۳ @Sibtayn
فضایل امام محمدباقرعلیه السلام از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمودند: 🔸لوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِيَ اَلَّذِي آتَانِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمَلَةً لَنَشَرْتُ اَلتَّوْحِيدَ وَ اَلْإِسْلاَمَ وَ اَلْإِيمَانَ وَ اَلدِّينَ وَ اَلشَّرَائِعَ مِنَ اَلصَّمَدِ وَ كَيْفَ لِي بِذَلِكَ وَ لَمْ يَجِدْ جَدِّي أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَمَلَةً لِعِلْمِهِ 🔸اگر براي علم و دانشی که خداوند به من عنایت فرموده حاملینی می یافتم یعنی کسانی بودند که ظرفیّت پذیرش و تحمّل قبول ان را داشتند ، هر آينه نشر توحيد و اسلام و ايمان و دين و شريعتها از لفظ‍‌ الصمد ميكردم حال آنکه جدّم امیرالمؤمنین علیه السلام چنین اشخاصی را نیافت . قتاده فقیه اهل بصره به آن حضرت عرض کرد : بخدا قسم ! در مقابل فقهاء و پیش روي ابن عبّاس نشسته ام ، در برابر هیچکدام از آنها قلب من دچار اضطراب و پریشانی مانند اضطرابی که در حضور شما پیدا می کنم نگشته است . امام علیه السلام به او فرمود : 🔸آیا می دانی کجا جاي گرفته اي ؟ تو در پیشگاه بیت رفیع ولایت ، همان بیتی که قرآن کریم درباره اش فرموده است در خانه هائی که خدا خواسته است رفعت یابد و در آنها نام خدا و عظمت او قرار گرفته اي. و نیز جابر بن عبداللَّه انصاري وقتی در مقابل آن حضرت قرار گرفت بندهاي بدنش به لرزه درآمد و موهاي او از ترس راست شد . 📚کتاب نفیس القطره ، جلد اول، صفحه ۵۱۲ @Sibtayn
33.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره امام باقر علیه السلام با عالم سرشناس اهل تسنن حجت الاسلام ابوالقاسمی 📚الکافي ج۶ ص۲۵۶ @Sibtayn
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله : الصِّدِّيقُونَ ثلاثةٌ : حَبيبٌ النَّجّارُ مُؤمِنُ آلِ ياسِينَ الذي يقولُ : «اتَّبِعُوا المُرْسَلِينَ * اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسألُكُمْ أجْرا وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» .[يس : 20 و 21 .] 2️⃣و حِزقيلُ مُؤمِنُ آلِ فِرعَونَ ، 3️⃣و عليُّ بنُ أبي طالبٍ و هُو أفضَلُهُم . صدّيقان سه نفرند : 1️⃣حبيب نجّار ، مؤمن آل ياسين ؛ همو كه گفت : «از رسولان تبعيّت كنيد ، از كسانى تبعيّت كنيد كه از شما مزد نمى خواهند و خود هدايت يافتگانند» 2️⃣ و حزقيل ، مؤمن آل فرعون ، 3️⃣و على بن ابى طالب ، كه از همه صدّيقان برتر است . 📚كنز العمال نویسنده : المتقي الهندي جلد : 11 صفحه : 601 📚تفسير فرات ج۱ ص۳۵۴ 📚بحار الأنوار : 38/212/14 @Sibtayn
آب نیست ؟ نماز نخوان...!🦦 ┄┄┅━✺••✺━┅┄┄ ⫸طبق تصریح عمر بن خطاب و علمای اهل سنت ، خلیفه ثانی هنگام بی آبی نماز نمیخواند! سوال این است که چطور جناب عمر بن خطاب نمیدانسته که شارع تیمم را بدل از وضو و غسل قرار داده است در مواقعی که آب یافت نمیشود بر طبق دو آیه (نساء/45)و(مائده/6) وظیفه مکلفین تیمم است؟! ... وَ إِنْ کنْتُمْ مَرْضى‌ أَوْ عَلى‌ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْکمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیمَّمُوا صَعِیداً طَیباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکمْ وَ أَیدِیکمْ.(مائده/6) این آیه موارد جواز و کیفیت انجام تیمم است و بیانگر مشروعیت بدل از وضو یا غسل و نیز چگونگی تیمم یعنی مسح صورت و دو دست و آنچه تیمم برآن صحیح است می باشد. ✔️این اجتهاد عمر بن خطاب در مقابل نص آیه تیمم نشان دهنده عدم اطلاع و جهل خلیفه ثانی از آیات قرآن است. و تغییر در شریعت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) توسط عمر بعد از انقطاع وحی و بعد از اکمال دین و اتمام نعمت از جانب خداوند متعال ، (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا /مائده /3) نشانگر این است که به علت جهلی که درساده ترین و ابتدایی ترین مسائل احکام اسلام دارد، نمیتواند حافظ شریعت و جانشین به حق رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم باشد. ✍️به تعدادی از اسناد توجه کنيد: فقال عمر ، أما أنا فلم أكن أصلى حتى أجد الماء(١) فقال عمر أما أنا فإذا لم أجد الماء لم أكن لأصلي حتى أجد الماء(2) فقال عمر أما أنا فلم أكن أصلي حتى أجد الماء (٣) قال عمر : أما أنا فلم أكن لأصلي حتى أجد الماء(4) فقال عمر أما أنا فإذا لم أجد الماء لم أكن لأصلي حتى أجد الماء(5) فقال عمر أما أنا فلم أكن أصلي حتى أجد الماء(6) ما صليت حتى أجد الماء(7) قال عمر أما أنا فلم أكن أصلي حتى أجد الماء(8) قال عمر : أما أنا فلم أكن لأصلي حتى أجد الماء(9) فقال عمر : أما أنا فلو لم أجد الماء لم أكن لأصلي حتى أجد الماء(10) 📚(١)سنن أبي داود - ابن الأشعث السجستاني - ج 1 - ص 81 📚(2)سنن النسائي - النسائي - ج 1 - ص 168 📚(3)عمدة القاري - العيني - ج 4 - ص 19 📚(4)المصنف - عبد الرزاق الصنعاني - ج 1 - ص 238 - 239 📚(5)السنن الكبرى - النسائي - ج 1 - ص 133 📚(6)مسند أبي يعلى - أبو يعلى الموصلي - ج 3 - ص 181 📚(7)المعجم الكبير - الطبراني - ج 9 - ص 314 📚(8)التمهيد - ابن عبد البر - ج 19 - ص 273 📚(9)كنز العمال - المتقي الهندي - ج 9 - ص 588 📚(10)جامع البيان - إبن جرير الطبري - ج 5 - ص 159 @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬نماز امام باقر علیه السلام 🎙استاد معاونیان 🔺شهادت امام محمد باقر علیه السلام 📌هیات عشاق الحسین علیه السلام شب هجدهم ماه رمضان ۱۴۰۲ ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬یادگار خیمه 🎙محمد رضا لبانی 🔺سوگواره ای در مرثیه ی امام باقر علیه السلام ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
☘️قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «صَوْمُ يَوْمِ اَلتَّرْوِيَةِ كَفَّارَةُ سَنَةٍ وَ يَوْمِ عَرَفَةَ كَفَّارَةُ سَنَتَيْنِ» . روزۀ روز ترويه - يعنى هشتم ماه ذى الحجّه - كفّاره يك سال، و روزۀ روز عرفه كفّاره دو سال است. 📚من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۸۷ @Sibtayn
روز ترویه به روز هشتم ماه ذی‌ الحجه اطلاق می‌شود و روزی است که حجاج نیت حج تمتع می‌نمایند و محرم شده، از مکه به سمت منا حرکت کرده و شب را در آنجا بیتوته می‌کنند و صبح عرفه به جانب عرفات رهسپار می‌گردند. طبق روایات وارده، این روز یکی از ارزشمندترین روزهای سال شمرده شده و آداب و اعمالی مخصوصی دارد؛ غسل کردن و روزه گرفتن از اعمال مستحبی آن است؛ همچنین روز ترویه دارای احکام خاصی است که در کتب فقهی به آن پرداخته شده است. امام حسین (علیه‌السلام) در سال ۶۱ق روز ترویه از مکه خارج شده و به سمت کوفه حرکت کرده است. درباره وجه تسمیه روز ترویه به روایاتی توجه کنید: در علل الشرایع در سر نامیدن این روز به ترویه حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) که راوی می‌گوید: از حضرت پرسیدم چرا روز ترویه را روز ترویه نامیده‌اند؟ حضرت فرمود: زیرا در عرفات آب نبود و حاجی‌ها روز هشتم ذی‌ الحجه از مکه آب برمی‌داشتند و به عرفات می‌بردند و برخی از ایشان به بعضی دیگر می‌گفتند: تروّیتم، تروّیتم (سیراب شدید، سیراب شدید)، لذا به خاطر همین، روز هشتم را روز ترویه نامیدند. 📗علل الشرایع، ج۲، ص۴۳۵، باب ۱۷۱. @Sibtayn