فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابن حجر در قضیه شورای شش نفره ای که عمر بن خطاب برای خلافت تعیین کرد ، می نویسد :
عمر انها را خواست و با انها صحبت کرد و هنگامی که رفتند به پسرش گفت :
...قَالَ [عمر] إِنْ تُوَلُّوهَا الْأَجْلَحَ يَسْلُكْ بِهِمُ الطَّرِيقَ
فَقَالَ لَهُ ابْنُهُ مَا يَمْنَعُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ
قَالَ أَكْرَهُ أَنْ أَتَحَمَّلَهَا حَيًّا وَمَيِّتًا
📖فتح الباري: العسقلاني، ابن حجر ج : 7 ص : 68
اجلح (صفتی که بی حیا به مولانا أميرالمؤمنين علیه السلام نسبت می دهد) به کسی که موهای دو طرف پیشانیاش ریخته، اطلاق می شود .
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تفاوت باور و دانایی در مفاهیم دینی
🔸اهمیت باور به وجود امام عصر
حجت الاسلام معاونیان
@Sibtayn
از امام صادق علیه السّلام درباره آیه اولی الأمر سؤال شد، حضرت فرمودند:
«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا علیه السّلام إِلَّا فِي تَرْكِ وَلَايَتِنَا وَ جُحُودِ حَقِّنَا
وَ مَا خَرَجَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى أَلْزَمَ رِقَابَ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ حَقَّنَا «وَ اَللّٰهُ يَهْدِي مَنْ يَشٰاءُ إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ»
مراد از آیه که میفرماید: «خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد، و اگر روى از آنان بگردانيد، تنها ابلاغ بر عهده رسول ما است» چیست؟
حضرت فرمودند: به خدا سوگند، پيشينيان شما هلاك نشدند و هيچ كس هم تا زمان قيام قائم ما عليه السلام هلاك نشود، مگر به سبب ترك نمودن ولايت ما و انكار حق ما اهل بیت علیهم السّلام.
و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا نرفت، تا حق ما را بگردن اين امت ثابت و لازم ساخت، و خدا هر كه را بخواهد براه راست هدايت كند.
📗الکافي ج۱ ص۴۲۶
@Sibtayn
باید هر روز صدقه بدهیم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله :
إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً
قَالُوا وَ مَنْ يُطِيقُ هَذَا
قَالَ
▫️ إِمَاطَتُكَ اَلْأَذَى عَنِ اَلطَّرِيقِ صَدَقَةٌ
▫️وَ إِرْشَادُكَ اَلطَّرِيقَ صَدَقَةٌ
▫️وَ عِيَادَةُ اَلْمَرِيضِ صَدَقَةٌ
▫️وَ اِتِّبَاعُ اَلْجِنَازَةِ صَدَقَةٌ
▫️وَ أَمْرُكَ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ
▫️ وَ نَهْيُكَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ
▫️ وَ رَدُّكَ اَلسَّلاَمَ صَدَقَةٌ.
«هر مسلمانى بايد هر روز صدقهاى بدهد»
عرض شد: چگونه مىتوان اين كار را انجام داد؟
فرمود:
«كنار زدن آنچه باعث اذيّت است از قبيل سنگ و چوب از ميان جادّه و راهنمايى كسى،و عيادت مريض،تشييع جنازه، امر به معروف و نهى از منكر و جواب سلام دادنت،همه صدقه است .»
📗سلوة الحزين ج۱ ص۹۸
📙مجموعة ورّام ج۱ ص۸
@Sibtayn
از دجال هم خطرناکترند
💬 امام رضا علیهالسلام فرمودند:
🔹 همانا کسانی هستند که به دوستی و محبت ما اهل بیت را چنگ میزنند، اما خطرشان برای شیعیان ما از دجال بیشتر و شدیدتر است
🔸 به حضرت عرض کردم: چرا؟ ای پسر رسول خدا!
👌 به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما؛ در این صورت است که حق و باطل در هم آمیخته شود و امر (ولایت) مشتبه گردد و #مؤمن از #منافق شناخته نمیشود.
📌 إنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ.
فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! بِمَا ذَا؟ قَالَ:
بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا، وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا؛ إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ، وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ، فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ.
📚 صفات الشيعه، شیخ صدوق، حديث۱۴
@Sibtayn
🔻عبد الجلیل قزوینی رازی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه قرن ششم هجری قمری در کتاب «النقض» در پاسخ به کتاب «بعض فضائح الروافض» در پاسخ به طعنه مخالفین به شهادت حضرت صدیقه علیهاالسلام مینویسد:
✍️
گویند که: عمر در بر شکم فاطمه علیهاالسلام زد و کودکی را در شکم او داشت که رسولالله صلیاللهعلیهوآله آن را محسن علیهالسلام نام نهاده بود
.
👌 اما جواب آن است که این خبریست درست، و برین وجه نقل کردهاند، و در کتب شیعی و سنی مذکور و مسطور است.
📚 النقض، تالیف عبد الجلیل قزوینی رازی، ص۲۹۸.
@Sibtayn
💥کلامِ کوبنده و قابلِ تأملِ امام صادق علیه السّلام، به عَبّاد بن کثیر بصری، یکی از مشاهیر صوفیه
⚠️ قابل توجه آنانکه گمان میکنند فقط "عمل" مهمّ است و از "اعتقاد" غافلند!
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
🔸عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لِعَبَّادِ بْنِ کَثِیرٍ الْبَصْرِیِّ الصُّوفِیِّ وَیْحَکَ یَا عَبَّادُ غَرَّکَ أَنْ عَفَّ بَطْنُکَ وَ فَرْجُکَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّی تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا.
#ترجمه : امام صادق عليه السّلام به عَبّاد بن كثير بصرى صوفی فرمودند: واى بر تو اى عَبّاد! گمان مکن با عفّتِ شكم و عفّتِ عورت، ایمانت کامل شده! به اینها مغرور مشو، اين تنها كافى نيست. خداى عزّوجل در قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً» یعنی «اى كسانى كه به ظاهر ايمان آوردهايد از خدا بترسيد و سخنِ درست بگوييد تا خداوند كردارتان را به اصلاح آورد.» بدان كه خداوند متعال هيچچيز از تو نمىپذيرد مگر اينكه از روی درستی و عدالت سخن بگویی.
📔 الکافی، ج ٨ ص ١٠۷ (ر.ک: تصویر الحاقی)
🔻علامه مجلسی رحمهالله ذیل این روایت مینویسد:
«قوله عليهالسلام: "حتى تقول قولا عدلا" فسّر عليه السلام القول السديد بالاعتقاد الصحيح و لما كان هذا الصوفي المبتدع منحرفا عن ناحية أهل البيت عليهم السلام غير قائل بإمامتهم نبهه عليهالسلام على أنه لا ينفعه أعماله مع تلك العقيدة، فإن قبول الأعمال مشروط بصحة العقائد.»
#ترجمه : امام در این آیه، " قولاً سدیدا _ سخنی استوار و صحیح" را تفسیر کردند به "اعتقاد صحیح و استوار." از آنجا که این صوفیِ بدعتگذار، از طریق اهل بیت علیهمالسّلام انحراف داشت و قائل به امامت ایشان نبود، امام اینگونه به او فرمودند تا او را آگاه کنند که بدون ولایت، عملش سودی نخواهد داشت، شرط قبولی عمل، داشتنِ اعتقادِ سالم و صحیح است.
📔 مرآة العقول، ج ٢۵ ص ٢۶٠
@Sibtayn
📌چند عمل ساده برای چند صد برابر كردن ثواب نمازها؛
🌹اذان و اقامه،
باعث ميشود، دو صف از فرشتگان، پشت سر مومن نماز بخوانند.
📚ثواب الاعمال صدوق، ص ٧٢
🌹ركوع كامل،
باعث، نداشتن وحشت قبر ميشود.
📚ثواب الاعمال صدوق، ص ٧٣
🌹انگشتر عقيق،
دو ركعت نماز با عقيق، معادل هزار ركعت بدون آن است.
📚عدة الداعي ابن فهدحلي، ص ٢٢٠
🌹مسواک زدن،
دو ركعت نماز با مسواک، بهتر از هفتاد ركعت نماز بدون مسواک است.
📚من لايحضره الفقيه صدوق
🌹خواندن سوره قدر،
خواندن سوره قدر در يكی از نمازها، باعث آمرزش گناهان ميشود.
📚ثواب الاعمال، ص ۲۶۷
🌹استنشاق و مزه مزه آب در وضو،
باعث آمرزش، و غلبه بر شيطان است.
📚ثواب الاعمال صدوق، ص ۴۳
🌹عطر،
باعث ميشود، ثواب نماز هفتاد برابر شود.
📚ثواب الاعمال، ص ۱۲۰
🌹تسبيحات حضرت زهراء سلام الله علیها، بهتر از هزار ركعت نماز، نزد حضرت صادق(عليه السلام) است.
📚فلاح السائل، ص ۱۵۵
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیت سید بن طاووس به پسرش محمد
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله در کلام "شوکانی"
❖ "محمد بن علی الشوکانی/۱۲۵۰ه" از جمله عالمانی است که در سیر تحول افکار به مبانی سلفیت نزدیک شد و تمایل بسیاری به باورهای ایشان داشت. او در نزد عالمان متسلف فردی محترم و محقّق بشمار میآید. مع ذلک شوکانی، تحقیقات نافعی حول مسئله (جواز توسل) دارد و با مشهور سلفیون مخالفت کرده است
❂ شوکانی در رسائل متعددی بحث جواز توسل را مطرح میکند و ما به عنوان نمونه عبارتی را از او نقل میکنیم:
• حدیث مذکور دلیلی است برای جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله برای تقرب به خداوند سبحان جهت استجابت دعوات عباد. در حالی که در توسل باید عقیده این باشد که معطی و مجیب حضرت حقّ سبحانه و تعالی است
📖 تحفة الذاکرین ص۱۸۰
🎙 مقطع صوتی کلام "محمد ناصرالدین الالبانی" است که توضیح میدهد محمد بن عبدالوهاب و پیروان او جمیع قائلین به جواز توسل را تکفیر میکردند و نسبت شرک میدادند و در این امر بسیار شدت و غلو داشتند! درحالی که اگر به این شدت باشد لازم میآید برخی ائمه مانند شوکانی را تکفیر کنیم! و حق در تفصیل است و باید مقصود قائلین به جواز را متوجه شد
@Sibtayn
نقل می کنند در زمان آیت الله خوانساری فردی خدمت ایشان می رسد و عرض می کند که: برادری دارم که گنهکار، هر گناهی که شما فکرش را بکنید انجام داده است و خالفی نیست که نکرده باشد ... پدر مادر و برادر خواهر از دست او عاصی و ناراحت شده ایم ... می خواهم اگر اجازه بدهید او را خدمت شما بیاوریم، نصیحتی به او بفرمایید
انشالله که تأثیر گذار باشد .
آیت الله خوانساری فرمودند: با این اوصاف نصیحت من هم کارساز نیست ... تنها یک راه را می شناسم که اگر در مسیر این راه قرار گرفت و تأثیری در او داشت بیاوریدش نزد من که من هم نصیحتی برای او داشته باشم و اگر این راه جواب نداد که دیگر رهایش کنید، اصلاح نمی شود.
او را به کربلا ببرید، اگر در حرم امام حسین گریه کرد، یعنی اینکه در درون او هنوز نوری وجود
دارد و قابل اصلاح و نصیحت پذیر است وگرنه که هیچ.
این فرد تعریف می کند که ما این برادرمان را با هزار ترفند و بهانه که بیا تو مراقب ما باش و ... به کربلا بردیم ... بین
راه که هیچ حسی نداشت ... اصلا این چیزها را قبول نداشت ما و زائرها رو مسخره می کرد... وقتی نزدیک صحن و حرم حضرت شدیم دیدم که او سرش را پایین انداخت و وقتی وارد حرم امام حسین شدیم، گریه که هیچ، ضجه می زد...
بعد در حرم توبه واقعی کرد و درستکار شد.
بعدها جریان را به آیت الله خوانساری نقل کردند: ایشان فرمودند: به چیز دیگری نیاز نیست نور امام حسین در قلب آن جوان کار خودش را کرده است.
علائم آخر الزمان
امام صادق(علیه السلام) به یکى از یاران خود فرمود :
1 . هنگامى که ببینى ظلم و ستم، همه جا فراگیر شده؛
2 . قرآن فرسوده و بدعت هایى از روى هوا و هوس در مفاهیم آن آمده؛
3 . آئین خدا(عملا) بى محتوا شده هماننـد ظرفى کـه آن را واژگون سازند؛
4 . هنگامى که ببینى اهل باطل بر اهل حق پیشى گرفته اند؛
5 . مردان به مردان و زنان به زنان قناعت کنند؛
6 . افراد با ایمان سکوت اختیار کرده اند؛
7 . کوچکترها احترام بزرگترها را رعایت نمى کنند؛
8 . پیوند خویشاوندى بریده شده؛
9 . مداحى و چاپلوسى فراوان شده؛
10 . آشکارا شراب نوشیده شود؛
11 . راه هاى خیر منقطع و راه هاى شر مورد توجّه قرار گرفته؛
12 . حلال تحریم شود؛ و حرام مجاز شمرده شود؛
13 . قوانین و فرمان هاى دینى طبق تمایلات اشخاص تفسیر گردد؛
14 . از افـراد بـا ایمان چنـان سلب آزادى شـود که جـز با دل نتوانند ابراز تنفّر کنند؛
15 . سرمایه هاى عظیم در راه خشم خـدا (و فساد و ابتـذال و ویرانى) صرف گردد؛
16 . رشوه خوارى در میان کارکنان دولت رایج گردد؛
17 . پست هاى حسّاس به مزایده گذارده شود؛
18 . (بعضى از) مردان از خود فروشى زنان خود، ارتزاق کنند؛
19 . قمار آشکار گردد (حتّى در پناه قانون)؛
20 . سرگرمی هاى ناسالـم چنان رواج پیـدا کند کـه هیچ کـس جرأت جلوگیرى از آن نداشته باشد؛
21 . شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران آید امّا شنیدن باطل سهل و آسان؛
22 . هنگامى که ببینى همسایه، همسایه خود را از ترس زبانش احترام مى کند؛
23 . مساجد را به زیورها بیارایند؛
24 . براى غیر خدا به حجّ خانه خدا بشتابند؛
25 . مردم سنگدل شوند (و عواطف بمیرد)؛
26 . مردم طرفـدار کسى باشند کـه پیروز است (خـواه بـر حق باشد یا باطل)؛
27 . آنها که به دنبال حلال هستند نکوهش شوند و آنها که به دنبال حرامند مدح؛
28 .آلات لهو و لعب (حتّى) در مکّه و مدینه آشکار گردد؛
29 . اگر کسى اقدام به امر به معروف و نهى از منکر کند به او توصیه مى کنند که این کار وظیفه تو نیست؛
30 . مساجد پر از کسانى است که از خدا نمى ترسند؛
31 . تمام همّت مردم شکم و فرجشان است؛
32 . امکانات مادّى و دنیـوى فراوان مى گردد و دنیـا به مـردم روى مى کند؛
33. زنان خود را در اختیار افراد بى ایمان مى گذارند؛
34 . پرچم هاى حق پرستى فرسوده و کهنه مى گردد؛
35 . ویـرانگرى (بـه وسیله جنگها) بر عمران و آبـادى پیشى مى گیرد.
36 . در آمد زندگى بعضى تنها از طریق کم فروشى مى شود؛
37 . کسانى هستند با سرمایه فراوان در حالى که در عمرشان حتّى یک مرتبه هم زکات نپرداخته اند.
38 . مردم عصرها در حال نشئه و صبحگاهان مستند؛
39 . هنگامى که ببینى مردم همه به یکـدیگـر نگاه مى کنند و از فـاسدان شرور تقلید مى نمایند؛
40 . هر سال فساد و بدعتى نو، پیدا مى شود؛
41 . مردم و محافل همه پیرو ثروتمندان خود خواه مى شوند؛
42 . در حضـور جمع، همـانند بهائـم مرتکـب اعمال جنسـى مى شوند؛
43 . اموال زیاد در غیر راه خدا صرف مى کنند امّا در راه خـدا از کم نیز مضایقه دارند؛
44. افرادى پیدا مى شوند که اگر یک روز گناه کبیره اى انجام ندهند غمگینند؛
45 . حکومت به دست زنان مى افتد؛
46 . نسیم هـا به سود منافقـان مى وزد و هیچ جریانى به سود افراد با ایمان نیست؛
47 . دادرسان بر خلاف فرمان خدا قضاوت مى کنند؛
48 . بر فـراز منابر دعوت به تقـوا مى شود ولى دعـوت کننـده خود به آن عمل نمى کند؛
49 . مردم نسبت به وقت نماز بى اعتنا مى شوند؛
50 . حتّى کمک به نیازمندان با توصیه و پارتى بـازى صورت مى گیرد، نه براى خدا؛
... در چنین زمانى مراقب خویش باش و از خدا تقاضاى نجات و رهایى از این وضع ناهنجار کن! (که فرج نزدیک است
📚الکافي ج۸ ص۳۶
📚بحارالانوار، ج52، ص256تا260
@Sibtayn
هفت نام امیرمومنان علیه السلام در روز قیامت
از کتب عامه
عن أنس قال : قال رسول الله :
إذا كان يوم القيامة ينادون علي بن أبي طالب بسبعة اسماء :
1️⃣يا صديق ،
2️⃣يا دال ،
3️⃣يا عابد ،
4️⃣يا هادي ،
5️⃣يا مهدي ،
6️⃣يافتى ،
7️⃣يا علي ،
مروا انت وشيعتك إلى الجنة بغير حساب .
انس بن مالک نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
هنگامی که روز قیامت فرا رسد، علی بن ابی طالب (علیهما السلام) را به هفت نام ندا کنند:
1️⃣ای صدیق (درست کردار و راست گفتار)،
2️⃣ ای راهنما،
3️⃣ای عبادت پیشه،
4️⃣ ای هدایت کننده،
5️⃣ای مهدی
6️⃣ ای جوانمرد،
7️⃣ای علی؛
تو و شیعیانت بدون حساب وارد بهشت شوید.
📙المناقب، تالیف موفق بن احمد خوارزمی، حدیث ۳۲۳، صفحه ۳۱۹، چاپ موسسه النشر الاسلامی
@Sibtayn
تعیین خلیفه به دست خدا
از زهری روایت است که حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) به میان قبیله بنیعامر بن صعصعه آمد و آنها را به خداوند متعال دعوت کرد؛
مردی از آن قبیله که به او «بیحرة بن فراس» گفته میشد، ... گفت: اگر ما با تو بیعت کردبم و خداوند تو را بر مخالفین پیروز گردانید آیا حکومت بعد از تو برای ما خواهد بود؟
پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: امر حکومت با خداوند است هر جا که بخواهد آن را قرار میدهد.»
عن الزهری انه اتی بنی عامر بن صعصعة فدعاهم الی الله (عزّوجلّ) وعرض علیهم نفسه فقال رجل منهم یقال له بیحرة بن فراس ... ثم قال ارایت ان نحن بایعناک علی امرک ثم اظهرک الله علی من خالفک ایکون لنا الامر من بعدک.
قال: الامر الی الله یضعه حیث یشاء؛
📚ابنهشام حمیری، عبدالملک، السیرة النبویة، ج۲، ص۱۵۸.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۲، ص۳۵۰.
ابناثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص۶۸۷.
نویری، شهابالدین، نهایة الارب فی فنون الادب، ج۱۶، ص۳۰۳.
ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر، ج۱، ص۲۸۶.
ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۳، ص۱۷۱.
حلبی، علی بن ابراهیم، السیرة الحلبیّة، ج۲، ص۱۵۴.
@Sibtayn
بزرگان اهل سنت از ابنعباس نقل کردهاند:
«لقد اعطی علی تسعة اعشار العلم و ایم الله لقد شارکهم فی العشر العاشر
به علی (علیهالسّلام) نه دهم از علم عطا شده است و به خدا قسم در یک دهم از ده تا نیز با بقیه مردم شریک است.»
📚ابنعبدالبر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، ج۳، ص۱۱۰۴.
ابناثیر جزری، علی بن محمد، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج۴، ص۲۲.
نووی شافعی، یحیی بن شرف، تهذیب الاسماء واللغات، ج۱، ص۳۱۷. تحقیق:مکتب البحوث والدراسات، ناشر:دار الفکر - بیروت، الطبعة:الاولی، ۱۹۹۶م.
شیرازی شافعی، ابراهیم بن علی، طبقات الفقهاء، ج۱، ص۴۲.
طبری، احمد بن عبدالله، ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی، ج۱، ص۷۸، ناشر:دار الکتب المصریة – مصر.
@Sibtayn
پارساترین مردم
🔴 حضرت امام_عسکری علیهالسلام فرمودند:
🌿 «پارساترینِ مردم کسی است که در برخورد با شبهه توقّف کند؛ عابدترینِ مردم کسی است که واجبات را انجام دهد؛ زاهدترینِ مردم کسی است که حرام را ترک نماید و سختکوشترینِ مردم کسی است که گناهانش را کنار بگذارد!»
💠 «عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ علیهالسلام قَالَ: أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ أَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرَامَ أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.»
📚 تحف العقول، ص۴۸۹
بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۳
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلان و فلان چه کسانی هستند ؟
آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله هم تقیه می کردند ؟
استاد غیب غلامی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب عالم اهل تسنن به وهابی
چگونه ممکن است کسی علی را سب کند و ثقه باشد
@Sibtayn
مرحوم سید بن طاووس در کتاب «محاسبه النفس» به اسنادش از وجود مبارک امام باقر سلام الله علیه در روایتی می فرمایند:
« إِذَا کانَ یوْمُ الْخَمِیسِ عِنْدَ الْعَصْرِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَلَائِکةً مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الْأَرْضِ مَعَهَا صَحَائِفُ مِنْ فِضَّةٍ بِأَیدِیهِمْ أَقْلَامٌ مِنْ ذَهَبٍ تَکتُبُ الصَّلَاةَ عَلَی مُحَمَّدٍ ص عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْس »
ترجمه:
وقتی عصر روز پنجشنبه فرا رسد، خداوند بلند مرتبه فرشتگان را از آسمان به زمین فرود می آورد در حالی که اوراقی از نقره و قلم هایی از طلا به همراه دارند و درود و صلوات بر محمد و آل او در آن صفحه ها می نویسند تا خورشید غروب کند.
منبع:
ابن طاووس، علی بن موسی، محاسبة النفس، 1جلد، مرتضوی - تهران، چاپ: چهارم، 1376ش.ص22
💕🌴🌴🌿🌴🌴💕
🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.💚.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.💚.═╝
آیا می دانید نماز وصیت چیست و چگونه خوانده می شود ؟
نمازی است که رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) به آن وصیت فرموده
و آن دو رکعت است بین مغرب و عشا،
در رکعت اول سوره «حمد» و سیزده مرتبه سوره «اِذا زُلزِلَت»
و در رکعت دوم سوره «حمد» و پانزده مرتبه سوره «توحید» خوانده شود.
هر کس در هر ماه این نماز را بخواند از مومنین است
و هر کس در هر سال بخواند از محسنین می باشد
و هر کس در هر جمعه این نماز را بخواند از مخلصین می باشد
و هر کس هر شب انجام دهد در بهشت با من خواهد بود و حد ثواب آن را غیر از خدا نمی داند
عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:
أُوصِيكُمْ بِرَكْعَتَيْنِ بَيْنَ اَلْعِشَاءَيْنِ
يُقْرَأُ فِي اَلْأُولَى اَلْحَمْدُ وَ إِذَا زُلْزِلَتْ ثَلاَثَ عَشْرَةَ مَرَّةً
وَ فِي اَلثَّانِيَةِ اَلْحَمْدُ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً
فَإِنَّهُ مَنْ يُصَلِّي ذَلِكَ فِي كُلِّ شَهْرٍ كَانَ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ
فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ كَانَ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ
فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً كَانَ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ
فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ زَاحَمَنِي فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَمْ يُحْصِ ثَوَابَهُ إِلاَّ اَللَّهُ تَعَالَى .
📖مصباح المتهجد ج۱ ص۱۰۷
@Sibtayn
💎نماز ظهر روز جمعه؛ برای سلامتی از فتنه و بلاها...
▫️✨مرحوم شيخ طوسى
در كتاب «مصباح المتهجد» فرموده است:
🌀از امامان عليهم السّلام روايت شده:
هر كه در روز جمعه پس از نماز ظهر دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» هفت بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد:
✨《اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ✨
✨مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ.✨
✅تا جمعه ديگر دچار فتنه اى نشود، و حق تعالى او را در كنار و به همراه محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد.
✨علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر اين دعا را فردى كه سيّد نيست بخواند به جاى «وَ اَبِينَا» بگويد: "وَ اَبِيهِ".
📚مفاتیح الجنان
@Sibtayn
صلوا علیه را فهمیدیم ولی سلموا تسلیما به چه معناست ؟
💎ابوهاشم می گوید: همراه امام صادق علیهالسلام در مسجد الحرام بودم؛ والی (مکه) بالای منبر رفت تا خطبۀ نماز جمعه را بخواند و این آیه را تلاوت کرد:
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبيِّ يا أَيُّها الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَ سَلِّموا تَسليماً»
(همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر صلوات میفرستند؛ اى مؤمنان! بر او صلوات فرستيد و آن گونه كه شايسته است، تسليم او باشيد؛
[سوره احزاب، آیه ۵۶]).
پس امام علیهالسلام فرمودند:
«ای أباهاشم! (این مرد) چیزی گفت که تفسیرش را نمیداند!
(منظور از تسلیم در آیه این است:) تسلیم ولایت علی علیهالسلام شوید، تسلیم شدنی!»
«عن أبي هاشم قال: كنت مع جعفر بن محمد علیهماالسلام في مسجد الحرام فصعد الوالي المنبر يخطب يوم الجمعة فقال "إن الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما" فقال جعفر علیهالسلام يا أبا هاشم لقد قال ما لا يعرف تفسيره قال و سلموا الولاية لعلي تسليما.»
📖تفسير فرات کوفی، ص۳۴۲
📖بحار الانوار، ج۳۶، ص۱۴۳
@Sibtayn
امام مالك بن انس [متوفاى 179] سه سال در شکم مادر بود
مالك يكى از ائمه اربعه اهل سنّت است و مالكيه از فرقه هاى بزرگ فقهى به شمار مى آيد. اغلب مردم سرزمين هاى الجزاير، مغرب و برخى كشورهاى ديگر مالكى هستند و در فقه از مالك بن انس تقليد مى كنند. مالك علاوه بر اين كه از فقهاى بزرگ اهل سنّت و رئيس فرقه مالكيه است، مؤلف كتاب موطأ نيز باشد. چنان كه پيشتر اشاره شد، برخى معتقدند كتاب موطّأ بايد در زمره صحاح ستّه قرار گيرد. بنابراين مالك نزد اهل سنّت داراى شخصيت بزرگى است، امّا واقعاً همين طور است؟
در احوالات مالك نوشته اند:
وى حدود سه سال در شكم مادرش باقى ماند
📚سير أعلام النبلاء:8 / 55 و 132; تاريخ الإسلام: 11 / 319; العبر في خبر من غبر: 1 / 210; صفة الصفوة: 2 / 177، شماره 189
و اين قضيّه عجيب براى اهل سنّت مشكل ساز شده است!
حافظ قاضى عياض مالكى، در كتاب ترتيب المدارك كه در احوال علماى فرقه مالكيّه تأليف كرده است، به موضوع فوق اقرار نموده است.
📚ترتيب المدارك وتقريب المسالك: 1 / 112. هم چنين ر.ك: الإنتفاء في فضائل الثلاثة الأئمة الفقهاء: 12
محمّد بن اسحاق، مؤلف كتاب سيره و مغازى رسول الله صلى الله عليه وآله، با اشاره به توقف سه ساله مالك در رَحم مادر بر ضد مالك سخن گفته است. محمّد بن اسحاق همواره اين سؤال را مطرح مى كرده است كه اگر مالك واقعاً حلال زاده باشد، چگونه ممكن است نطفه وى سه سال در رحم مادرش باقى مانده باشد؟!
📚تهذيب الكمال: 24 / 415; تاريخ بغداد: 1 / 239
@Sibtayn