جعفر بن أبي طالب علیهما السلام هم پیمان أمیرمؤمنان امام علی صلوات الله علیه
امیرمؤمنان امام علی علیه السلام فرمودند:
«بدرستیکه من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده با خداوند بر امری عهد و پیمان بستیم و یارانم بر من پیشی گرفتند و من برای امری که خداوند اراده کرده بود بازماندم، پس خداوند در باره ما این آیه را نازل فرمود:
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ، فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
از ميان مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر (اساس) آن پيمان بسته اند صادقانه (وفا) كرده اند؛ و از آنان كسى است كه پيمانش را به پايان رسانده (و به شهادت رسيده) ؛ و از آنان كسى است كه منتظر است و هيچ تغييرى (در پيمان خود) نداده است.
📖الأحزاب: ۲۳
(آنان که پیشی گرفتند)، حمزه و جعفر و عبیده هستند و من به خدا قسم همان کسی هستم که منتظر وفا به پیمان خویش (شهادت) هستم و هیچ تغییری در پیمان خویش ندادهام.»
قال مولانا أمير المؤمنين صلوات الله عليه و آله :
*«وَ لَقَدْ کُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَا وَ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّي عُبَیْدَةُ عَلَی أَمْرٍ وَفَیْنَا بِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، فَتَقَدَّمَنِي أَصْحَابِي وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِینَا:
(مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا)
حَمْزَةُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَیْدَةُ، وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِرُ.. وَ مَا بَدَّلْتُ تَبْدِیلًا،»
📗الخصال ج۲ ص۳۶۴
📙الإختصاص ج۱ ص۱۶۳
@Sibtayn
چهار خصلت حضرت جعفر طیار قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه و اله که مورد تحسین پروردگار قرار گرفت
امام باقر عليه السّلام فرمود:
خداوند به پيامبرش فرمود:
من چهار خصلت جعفر بن ابى طالب را تحسين ميكنم.
پيامبر جعفر را خواست و به او مژده داد،
جعفر گفت:اگر خدا به پيامبرش نمىگفت،من به آنها اظهار نمىكردم.
1️⃣من تاكنون هرگز مىگسارى نكردهام، زيرا آن باعث تباهى عقلم مىدانستم.
2️⃣هرگز دروغ بر زبان جارى نكردم چون جوانمردى را كم مىكند.
3️⃣ زنا نكردم چون ترسيدم همين كار با خودم بشود،
4️⃣ هرگز بتى را پرستش نكردم،چرا كه نه زيان دارد و نه سود.
پيامبر دست به شانه جعفر گذاشت و فرمود:
بر خداست كه به تو دو بال بخشد كه در بهشت پرواز كنى.
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنِّي شَكَرْتُ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَرْبَعَ خِصَالٍ
فَدَعَاهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَخْبَرَهُ
فَقَالَ لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ أَخْبَرَكَ مَا أَخْبَرْتُكَ
1️⃣ما شَرِبْتُ خَمْراً قَطُّ لِأَنِّي عَلِمْتُ أَنْ لَوْ شَرِبْتُهَا زَالَ عَقْلِي
2️⃣و مَا كَذَبْتُ قَطُّ لِأَنَّ اَلْكَذِبَ يَنْقُصُ اَلْمُرُوءَةَ
3️⃣و مَا زَنَيْتُ قَطُّ لِأَنِّي خِفْتُ أَنِّي إِذَا عَمِلْتُ عُمِلَ بِي
4️⃣ و مَا عَبَدْتُ صَنَماً لِأَنِّي عَلِمْتُ أَنَّهُ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ
قَالَ فَضَرَبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدَهُ عَلَى عَاتِقِهِ فَقَالَ
حَقٌّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَجْعَلَ لَكَ جَنَاحَيْنِ تَطِيرُ بِهِمَا مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ فِي اَلْجَنَّةِ .
📗علل الشرایع ج۲ ص۵۵۸
@Sibtayn
پاداش باورنکردنی نماز حضرت جعفر فقط مخصوص شیعیان
🔸ابراهيم بن ابى البلاد مى گويد: به حضرت ابو الحسن امام رضا علیه السلام گفتم:
پاداش كسى كه نماز جعفر بخواند چيست؟
🔹فرمودند: اگر گناهان او به اندازه توده هاى شن و كفهاى روى دريا باشد خدا آنها را مى آمرزد.
🔸گفتم: آيا اين مخصوص ما شيعيان است؟
🔹فرمود: پس مخصوص چه كسى است؟ فقط مخصوص شماست.
🔸گفتم: در اين نماز چه سورهاى بخوانم؟
🔹فرمود: «اذا زلزلت» و «اذا جاء نصر اللَّه» و «انّا انزلناه في ليلة القدر» و «قل هو اللَّه احد» را بخوان.
📙 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ص۸۳
@Sibtayn
دیدگاه تفتازانی عالم سرشناس اهل تسنن قرن 8ه.ق در مورد عدالت صحابه
آنچه از جنگ ها و درگیری ها بین صحابه اتفاق افتاده است، و بر صفحات تاریخ نوشته و بر زبان راست گویان جاری است، دلالت دارد بر این که بعضی از صحابه از مسیر حق خارج شده و دچار ظلم و فسق شده اند. آنچه باعث این ظلم و فسق شده، کینه، عناد، حسادت، خصومت، دنیاخواهی، حب ریاست و تمایل به هوای نفس و لذات شهوانی است، چرا که هر صحابه ای معصوم نیست و این طور نیست که هرکسی رسول خدا(ص) را ببینید فردی نیکوکار باشد
حال اینکه علما به دلیل حسن ظنشان به اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و سلم برای اعمال ایشان توجیهاتی ذکر کرده اند و برای در امان ماندن عقاید مسلمانان از گمراهی و بدبینی در حق بزرگان اصحاب از مهاجرین و انصار و مبشرین به بهشت ، قائل به عصمت ایشان از گناهانی که موجب گمراهی و فسق انها می شود ، شده اند
ولی ظلمهای شنیع و اشکاری که بعد از انها بر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و اله روا شد ، مجالی برای مخفی کردن و سرپوش گذاشتن بر اشتباه نظرات ایشان نمی گذارد . ظلمهایی که جانداران و جمادات و هر انچه که در زمین و اسمان است بر ان گریه می کنند . ظلمهایی که کوه ها را نابود و صخره ها را می شکافد . و آمد و شد روزگار اعمال سوء و زشتشان را فراموش نمی کند . پس لعنت خداوند بر کسانی که ان ظلمها را انجام دادند و بر کسانی که بر ان جنایات رضایت داشتند و عذاب شدید و ابدی اخرت بر انها باد
📚شرح المقاصد , التفتازاني ج 5 ص 310
@Sibtayn
12.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت زینب شبیه ترین مردم به حضرت خدیجه سلام الله علیهما
استاد معاونیان
@Sibtayn
مرجع تمام علوم عالم
🔹زراره می گوید: نزد امام باقر علیه السلام نشسته بودم، مردی از اهل کوفه به من گفت: از آن حضرت از معنای قول امیرالمؤمنین علیه السلام: «از هر چه میخواهید بپرسید، از چیزی سؤال نمی کنید مگر اینکه من برای شما خبر میدهم» بپرس.
پس من از آن حضرت سؤال کردم.
آن حضرت فرمود: نزد هیچ کس علمی نیست مگر اینکه از نزد امیرالمؤمنین علیه السلام خارج شده باشد.
مردم هر جا میخواهند بروند، به خدا قسم علم در اینجا میآید، و اشاره به سینه مبارکش فرمود.
💎[بصائر الدرجات] أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ الْبَزَنْطِیِّ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ:
کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فَقَالَ لِی رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ سَلْهُ عَنْ قَوْلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام
سَلُونِی عَمَّا شِئْتُمْ وَ لَا تَسْأَلُونَنِی عَنْ شَیْ ءٍ إِلَّا أَنْبَأْتُکُمْ بِهِ
قَالَ فَسَأَلْتُهُ
فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ عِنْدَهُ عِلْمُ شَیْ ءٍ إِلَّا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَلْیَذْهَبِ النَّاسُ حَیْثُ شَاءُوا فَوَ اللَّهِ لَیَأْتِیَنَّ الْأَمْرُ هَاهُنَا وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ.
📖 بصائرالدرجات،ج۱۰،ص ۵۳۸-۵۳۹، ب۱۹، ح۱
📖بحارالانوار، ج۲،ص۹۵،ح۳۴
@Sibtayn
کاسبی اسلامی اینگونه است
پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
هركس خريد و فروش مىكند بايد پنج خصلت و ويژگى را رعايت كند، و گرنه نبايد دست به خريد و فروش بزند:
1️⃣ معامله ربوی
2️⃣قسم خوردن - راست یا دروغ -
3️⃣پنهان کردن عیب کالا
4️⃣تعریف و تمجید از کالایی که قصد فروش انرا دارد
5️⃣بدگویی از کالایی که قصد خرید انرا دارد
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
مَنْ بَاعَ وَ اِشْتَرَى فَلْيَحْفَظْ خَمْسَ خِصَالٍ وَ إِلاَّ فَلاَ يَشْتَرِيَنَّ وَ لاَيَبِيعَنَّ
1️⃣اَلرِّبَا
2️⃣ اَلْحَلْفَ
3️⃣ كِتْمَانَ اَلْعَيْبِ
4️⃣ اَلْحَمْدَ إِذَا بَاعَ
5️⃣ اَلذَّمَّ إِذَا اِشْتَرَى .
📚الکافي ج۵ ص۱۵۰
سوال بسیار مهم :
آیا بازار ما اسلامی است ؟
@Sibtayn
◾️اصول چهارگانه در زندگی
☀️حضرت امام صادق (عليه السلام)
قِيلَ للإمام الصَّادِقِ (علیه السلام) : عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟
☀️فقَالَ : عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ :
١- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ ،
٢- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ ،
٣- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطمَأْنَنْتُ ،
٤- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعدَدتُ .
ترجمه
☀️از حضرت امام صادق عليه السلام پرسیدند:
كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اید؟
☀️فرمودند : بر چهار اصل :
1- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد ،
پس (برای انجام آن) تلاش نمودم .
2- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است ،
پس (از انجام کارهای ناشایست) حيا كردم .
3- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد ،
پس آرام گرفتم .
4- دانستم كه پايان كار من مرگ است ،
پس براى آن آماده شدم .
📗 بحار الأنوار ، جلد 75 ، صفحه 228 .
@Sibtayn
❇️ دعای روز چهارشنبه
🍃🌺 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ🌺🍃
🔹 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ لِبَاسا وَ النَّوْمَ سُبَاتا وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورا لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِي مِنْ مَرْقَدِي وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَدا حَمْدا دَائِما لا يَنْقَطِعُ أَبَدا وَ لا يُحْصِي لَهُ الْخَلائِقُ عَدَدا
🔸 اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ ، وَ تَدَانَى فِي الدُّنْيَا أَمَلُهُ وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِكَ فَاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ وَ كَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ
🔹 فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لا تَحْرِمْنِي صُحْبَتَهُ إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
🔸 اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعا اجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاءُ .
زَمْخَشري در كتاب ربيع الأبرار روايت نموده است :
اسماعيل بن حمّاد نوادۀ أبوحنيفه شنيد كه: يحيي بن أكثم در دولت مأمون، در عيبگوئي جدّ او - ابوحنيفه - قدم گذارده است.
وی به يحيي گفت: آيا اين جزای جَدِّ من ميباشد كه به پاس خدمتي كه به تو كرده است به او ميدهي؟
يحيي گفت: چطور و كدام خدمت؟!
نوادۀ ابوحنيفه گفت: به جهت آنكه حَدّ را از لواط كننده برداشت، و شرب نَبيذ را حلال كرد.
📗ربيع الابرار، ج 4، ص 93 و ص 94
📙 تاريخ بغداد، ج 13 ص 407.
@Sibtayn
خطیب بغدادی در کتاب تاریخش می نویسد:
حدثنا الفزاری، قال: سمعت الأوزاعی، وسفیان، یقولان: ما ولد فی الإسلام مولود أشام علیهم، وقال الشافعی: شر علیهم، من أبی حنیفة
از ابراهیم بن محمد الفزاری روایت است که گفت: شنیدم از اوزاعی و سفیان که می گفتند:
در اسلام فرزندی شوم تر از ابوحنیفه بر مسلمانان به دنیا نیامده است،
و امام شافعی هم می گفت: در اسلام شرورتر بر مسلمانان از ابوحنیفه به دنیا نیامده است
📚تاریخ بغداد.ج15 ص549.ط دار الغرب الاسلامی
@Sibtayn
احمد بن حنبل: علی بن ابی طالب علیه السلام به خلافت زینت بخشید [مصادر اهل سنت]
از احمد بن حنبل (یکی از ائمه اهل سنت) جمله زیبایی در وصف خلافت امام امیرالمومنین علیه السلام وارد شده است که با هم می خوانیم
وروى أَیْضا عَن عبد الله بن الإِمَام أَحْمد قَالَ کنت بَین یَدی أبی جَالِسا ذَات یَوْم فَجَاءَت طَائِفَة من الکرخیة فَذکرُوا خلَافَة أبی بکر وَخِلَافَة عمر وَخِلَافَة عُثْمَان فَأَکْثرُوا وَذکروا خلَافَة عَلیّ بن أبی طَالب فزادوا وأطالوا فَرفع أبی رَأسه إِلَیْهِم فَقَالَ
یَا هَؤُلَاءِ قد أَکثرْتُم القَوْل فِی عَلیّ والخلافة
إِن الْخلَافَة لَا تزین علیا بل عَلیّ یزینها
قَالَ البشاری فَحدثت بِهَذَا بعض الشِّیعَة فَقَالَ لی قد أخرجت نصف مَا کَانَ فِی قلبِی على أَحْمد بن حَنْبَل من البغض
عبد الله فرزند احمد بن حنبل مى گوید: روزى در محضر پدرم بودم گروهى از ساکنان محله کرخ بغداد بر او وارد شدند، و درباره خلافت خلفاى چهارگانه زیاد سخن گفتند، پدرم رو به آنان کرد وگفت:
درباره على(ع) و خلافت او سخن زیاد گفتید، آگاه باشید، خلافت، على(ع) را زینت نداد، على(علیه السلام) بود که به خلافت زینت بخشید
📙المدخل الی مذهب الامام احمد بن حنبل.ص84.ط موسسة الرسالة
@Sibtayn
خطیب بغدادی از علمای بزرگ اهل تسنن نقل کرده است:
أخْبَرَنِي ابن رزق، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَد بن سلمان الفقيه المعروف بالنجاد، قَالَ: حَدَّثَنَا عبد الله بن أَحْمَد بن حنبل، قَال: حَدَّثَنَا مهنى بن يحيى، قال: سمعت أَحْمَد بن حنبل، يقول: ما قول أبي حنيفة والبعر عندي إلا سواء .
مهنی بن یحیی گفت که از احمد بن حنبل شنیدم که میگفت:
کلام ابو حنیفه و پشکل نزد من یکسان است!!!
بشار عواد معروف محقق کتاب مینویسد:
إسناده إلى مهنى صحيح، ومهنى ثقة الشديد في السنة.
اسناد روایت تا مهنی بن یحیی صحیح است و خود مهنی ثقه (قابل اطمینان) و سختگیر در سنت بود.
📚تاریخ مدینة السلام، تالیف خطیب بغدادی، جلد ۱۵، صفحه ۵۶۹، چاپ دار الغرب الاسلامی
@Sibtayn
بیسوادی ابو حنیفه در کلام غزالی
ابو حامد غزالی از علمای بزرگ اهل سنت عمری مینویسد:
وأما أبو حنيفة فلم يكن مجتهدا لأنه كان لا يعرف اللغة وعليه يدل قوله ولو رماه بأبو قبيس وكان لا يعرف الأحاديث ولهذا ضري بقبول الأحاديث الضعيفة ورد الصحيح منها ولم يكن فقيه النفس بل كان يتكايس لا في محله على مناقضة مآخذ الأصول.
اما ابو حنیفه، او مجتهد نبود چون زبان عربی را بلد نبود و قول او که گفته «ولو رماه بابو قبیس» بر این دلالت میکند و احادیث را نمیشناخت و برای همین احادیث ضعیف را قبول میکرد و احادیث صحیح را رد میکرد و شخص فقیهی هم نبود بلکه کاری میکرد که اصول در تناقض با یکدیگر قرار میگرفتند…
📗المنخول من تعلیقات الاصول، تالیف غزالی، جلد ۱، صفحه ۵۸۱، چاپ دار الفکر
👈متاسفانه اهل تسنن این بیسواد را امام اعظم نامیده و جای اهل بیت علیهم السلام علیهم السلام، وارثین علم رسول خدا صلی الله علیه و آله از او پیروی میکنند
@Sibtayn
شدت عناد و دشمنی ابوحنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام
@Sibtayn
🗓10 جمادی الاول
روز دهم جمادیالاول سال 36 هـ .ق جنگ جمل روی داد كه نتیجه آن پیروزی سپاه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) بود.
«جنگ جمل» نخستین فتنه بر علیه امام علی (علیه السلام) پس از پذیرش خلافت اسلامی از سوی آن حضرت بود. در این جنگ، طلحه و زبیر در حالی که عایشه را نیز با خود همراه کرده بودند، به بهانه خونخواهی عثمان بر علیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) شوریدند؛ از این رو در تاریخ اسلام به «ناکثین» (پیمان شکنان) معروف شدند. این جنگ در نزدیکی بصره رخ داد و در آن تعداد زیادی از هر دو گروه کشته شدند و در نهایت جنگ با پیروزی امام علی (علیه السلام) پایان یافت.
@Sibtayn
💠 جواب کوبنده جناب عمار (رضوان الله علیه) به ام المؤمنین خواندن عائشة
🔹 مرحوم علی بن یونس العاملی (رحمه الله) مینویسد:
✍️ و روى الواقدي أن عمارا قال لها: كيف رأيت ضرب بنيك عن أديانهم قالت: لستم لي ببنين قال:صدقت أمهاتنا نساء النبي ذوات الحجاب المطيعات لله و لرسوله و أنت فمخالفة لهما.
🔸 واقدی روایت کرده است بعد از جنگ جمل عمار به عائشه گفت: دفاع فرزندانت از دینشان را چگونه دیدی؟
عايشة گفت: شما فرزندان من نیستید!!
عمار گفت: راست گفتی؛مادران ما زنان باحجاب و عفیف پیامبر هستند که مطیع خدا و رسولاند اما تو مخالف خداوند و پیامبری.
📚 الصراط المستقیم، تألیف علی بن یونس نباطی، جلد ۳، صفحه ۱۶۲، چاپ المکتبة المرتضویة
@Sibtayn
☘️پیشگویی پیامبر صلی الله علیه و اله از شورش منافقین به سرکردگی عایشه علیه امیرالمومنین علیه السلام
📌در روايت است كه عبد اللّٰه بن مسعود مىگويد
🔸به پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم عرض كردم
يا رسول اللّٰه!وقتى كه از دنيا بروى چه كسى شما را غسل مىدهد؟
💎فرمود: هر پيامبرى را وصيّش غسل مىدهد.
🔸گفتم اى رسول خدا وصىّ شما كيست؟
💎فرمود:علىّ بن أبى طالب است.
🔸گفتم اى رسول خدا او پس از شما چند سال زندگى خواهد كرد؟
💎فرمود:سى سال،زيرا يوشع بن نون كه وصىّ موسى عليه السّلام بود،پس از او سى سال زندگى كرد و صفورا دختر شعيب و زوجۀ موسى بر او شوريد و گفت من به خلافت از تو شايستهترم،
يوشع با وى جنگيد و همرزمانش را كشت و خودش را اسير كرد و با او خوشرفتارى نمود.
🔥دختر ابو بكر نيز به زودى بر على بشوردو در ميان چند هزار نفر از امّتم به جنگ او آيد و علىّ نيز با او بجنگد و همرزمانش را بكشد و او را اسير كند و با وى خوشرفتارى نمايد و
دربارۀ عايشه خداى تعالى فرموده است:
«در خانههاى خود بمانيد و بمانند دوران جاهليّت اولى خودنمائى نكنيد»
كه مقصود از آن صفورا دختر شعيب است.
🔸عنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ:
قُلْتُ لِلنَّبِيِّ عَلَيهِ وَ آلِهِ السَّلامُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ يُغَسِّلُكَ إِذَا مِتَّ
💎قالَ يَغْسِلُ كُلَّ نَبِيٍّ وَصِيُّهُ
🔸 قلْتُ فَمَنْ وَصِيُّكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ
💎قالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ
🔸 قلْتُ كَمْ يَعِيشُ بَعْدَكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ
💎قالَ ثَلاَثِينَ سَنَةً فَإِنَّ يُوشَعَ بْنَ نُونٍ وَصِيَّ مُوسَى عَاشَ بَعْدَ مُوسَى ثَلاَثِينَ سَنَةً
وَ خَرَجَتْ عَلَيْهِ صَفْرَاءُ بِنْتُ شُعَيْبٍ زَوْجَةُ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ
▫️فقَالَتْ أَنَا أَحَقُّ مِنْكَ بِالْأَمْرِ فَقَاتَلَهَا فَقَتَلَ مُقَاتِلِيهَا وَ أَسَرَهَا فَأَحْسَنَ أَسْرَهَا
🔥و إِنَّ اِبْنَةَ أَبِي بَكْرٍ سَتَخْرُجُ عَلَى عَلِيٍّ فِي كَذَا وَ كَذَا أَلْفاً مِنْ أُمَّتِي فَتُقَاتِلُهُ فَيَقْتُلُ مُقَاتِلِيهَا وَ يَأْسِرُهَا فَيُحْسِنُ أَسْرَهَا وَ فِيهَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ:
وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لاٰ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ اَلْجٰاهِلِيَّةِ اَلْأُولىٰ
يَعْنِي صَفْرَاءَ بِنْتَ شُعَيْبٍ .
📖كمال الدين ج۱ ص۲۷
@Sibtayn
🔥مادری که شانزده هزار نفر از فرزندان خود را کشته است!
🔹مرحوم «سیّد بن طاووس» در کتاب «الطّرائف» می نویسد: چقدر مرا به تعجّب انداخت حدیثی را که بر آن واقف شدم و آن اینکه :
♦️زنی از اهل کوفه بر عایشه وارد شد و گفت:
ای امّ المؤمنین! چه می گویی درباره زنی که فرزند مؤمن خود را عمدا کشته باشد؟
🔥عایشه گفت: آن زن با کشتن فرزند خود کافر می شود زیرا که خدای تعالی می فرماید:
«وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً[1]: هر کس مؤمنی را به عمد بکشد، جزای او آتش جهنّم است که در آن جاوید خواهد بود، خدا بر او خشم کند و بر او لعنت نماید و برای او عذابی شدید مهیّا سازد. »
♦️سپس آن زن کوفی گفت: پس چه می گویی درباره مادری که شانزده هزار نفر از فرزندان خود را بکشد در حالی که همه آنان مؤمن باشند؟!
🔥عایشه فهمید که منظور آن زن، کنایه به خود اوست که در جنگ جمل، سبب کشته شدن شانزده هزار نفر شده است؛ برای همین گفت: این دشمن خدا را از من دور سازید! [2]
*******************************
[1] نساء/93
[2] الطّرائف ص293
@Sibtayn