eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔈 قبول ادعای جابر بن عبد الله توسط ابوبکر و عدم مطالبه ی شاهد از او 🔳 بخاری در صحیحش روایت کرده است که: جابر بن عبدالله گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود اگر مال بحرین آمد برای تو فلان مبلغ را می بخشم؛ پس هنگامی که پیامبر خدا از دنیا رفت و غنائم بحرین آمد، ابوبکر گفت: هر کس از پیامبر طلبی دارد بیاید بگیرد. پس من [ به ابوبکر] گفتم که پیامبر به من فرمود: اگر مال بحرین را آوردند، من به تو از غنائم فلان مبلغ عطا خواهم کرد جابر :گفت: ابوبکر از غنائم به من داد و گفت: آنها را بشمار و شمردم پانصد درهم بود؛ پس ابوبکر به من هزار و پانصد درهم عطا کرد هزار درهم نیز افزود ✔️ بدر الدین عینی در شرح این روایت می نویسد: ابوبکر از جابر برای صحت ادعایش شاهدی درخواست نکرد؛ زیرا او به دلیل شهادت قرآن و سنت، عادل است شهادت قرآن بر عدالت جابر آیه ی كنتم خير أمة أخرجت للناس ( آل عمران ۱۰ ) وكذلك جعلناكم أمة وسطا ( البقرة ۱۴۳ ) پس اگر مانند جابر بهترین امت نباشد پس چه کسی بهترین امت است؟! 🔘 دیگر شارحین بخاری نیز شبیه همین سخن را گفته اند، اما وقتی به شرح ماجرای فدک می‌رسند، آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند، تا یک وقت گمان نشود، که ابوبکر بر رسول خدا دروغ بافته است، و همگی نعوذ بالله حضرت زهرا سلام الله علیها را مقصر و خاطی میکنند 📓صحیح بخاری ج ٣ ص١١۵۴ 🔥الا لعنت الله علی القوم الظالمین @Sibtayn
⚠️یک بام و دو هوا فاطمه سلام الله علیها برای ادعای خود شاهد بیاورد ولی جابر لازم نیست شاهد بیاورد‼️ بخاري در صحيح خود روايتي آورده است و اين روايت هم قابل انكار نيست چرا كه أصح الكتب بعد القرآن است مي گويد وقتي كه اموال بيت المال از بحرين آمد أبوبكر دستور داد جار بكشند و فرياد كنند كه هركس از پيغمبر طلب دارد يا پيامبر صلي الله عليه و آله به او وعده دارد بيايد وعده اش را من بپردازم . جابر بن عبدالله انصاري مي گويد من رفتم و گفتم كه پيامبر صلي الله عليه و آله به من قول داده بود اگر اموالي از بحرين بيايد به تو پرداخت مي كنم أبوبكر يك بخشي از اين بيت المال را به من داد ، ظاهر قضيه اين است كه طلا يا نقره اي آمده بود از اموال نقدي آن را شمردم 500 دينار شد نه تنها اين 500 دينار بلكه دو برابرش را هم بگير شما ، يعني اگر پيغمبر به تو 500 دينار قول داده بود من به تو 1500 دينار مي دهم عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِي: ..... قَالَ أَبُو بَكْرٍ: مَنْ كَانَتْ لَهُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِدَةٌ فَلْيَأْتِنِي، فَأَتَيْتُهُ فَقُلْتُ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ كَانَ قَالَ لِي «لَوْ قَدْ جَاءَنَا مَالُ البَحْرَيْنِ لَأَعْطَيْتُكَ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا» فَقَالَ لِي: احْثُهُ، فَحَثَوْتُ حَثْيَةً فَقَالَ لِي: عُدَّهَا، فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ خَمْسُ مِائَةٍ، فَأَعْطَانِي أَلْفًا وَخَمْسَ مِائَةٍ، 📚صحيح البخاري نویسنده : البخاري ج : 4 ص: 98 ح 3164 ❓سؤال مي كنيم : جابر مي گويد پيامبر صلي الله عليه و آله به من چنین وعده اي داده است ؛ پس چرا أبوبكر نمی گوید شاهد و بيّنه بياور؟ نه تنها 500 دينار 2 برابر هم داد مگر بيت المال نيست ؟ پس چرا برای فدک که در اختیار حضرت زهرا سلام الله علیها بود و قاعده ید بر ان جاری می شد ، شاهد و بینه طلبید ؟ آيا حضرت صدیقه طاهره ، پاره تن رسول الله ارزشش از جابر كمتر است ؟ ❎إبن حجر عسقلاني در شرح صحيح بخاري مي گويد : وفيه قبول خبر الواحد العدل من الصحابة ولو جر ذلك نفعا لنفسه اين روايت دلالت مي كند كه خبر واحد عادل سخنش قبول است ، يعني اگر يك صحابه بيايد ادعا بكند ادعايش قبول است ولو جر ذلك نفعا لنفسه اگر صحابه يك ادعايي كرد و ادعاي مالي هم بود و به نفع خودش هم بود اين ادعا قبول است چرا ؟ لان أبا بكر لم يلتمس من جابر شاهدا علي صحة دعواه زیرا ابوبکر از جابر شاهدی برای صحت ادعایش نطلبید 📗فتح الباري - إبن حجر - ج 4- ص 389 يك بام و دو هوا يعني چه ؟ كرماني شرحي بر بخاري دارد که از طحاوي نقل مي كند ، طحاوي هم مورد قبول تمام مذاهب أهل سنّت حتي وهّابي ها است : و اما تصديق أبي بكر جابرا في دعوي اينكه أبوبكر ادعاي جابر را پذيرفت در اينجا و پول به جابر داد فلقوله صلي الله عليه و آله و سلم من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار براي اينكه پيامبر اكرم فرموده بود هركسي به من دروغ بگويد جايگاهش در جهنم آماده است 📚مسند أحمد - الإمام أحمد بن حنبل - ج 2- ص 413 👈فهو وعيد و اين وعده آتش جهنم است و هركس دروغ به پيغمبر ببندد يعني اگر پيامبر صلي الله عليه و آله وعده نداده است و بگويد وعده داده است ولا يظنّ بأن مثله يقدم عليه گمان نمي رود هرگز كه جابر به پيامبر صلي الله عليه و آله دروغ بگويد 📚شرح الكرماني علی البخاري - ج10 - ص 125 يعني جابر ولا يظن ان يقدم عليه ولي فاطمه يظن ؟ 😭آيا اين درد نيست ؟ اين مصيبت نيست ؟ جناب آقاي كرماني تو كه اين طور لالايي بلدي چرا خوابت نمی برد ؟ در رابطه با قضيه حضرت زهرا سلام الله عليها كه مي آيد و مي گويد پيامبر صلي الله عليه و آله به من بخشيده يعني : يظن بانّ فاطمة تكذب علي رسول الله دروغ مي گويد حضرت زهرا سلام الله عليها ؟ ولي جابر دروغ نمي گويد ؟ عيني مي گويد : اينكه أبوبكر از جابر شاهد نخواست اين به خاطر اين است كه خداي عالم در حق صحابه گفته است : كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ شما بهترين امّت هستيد 📖سوره آل عمران - آيه 110 بعد مي گويد : اگر جابر صحابي از خير امّت نباشد چه كسي مي خواهد خير امّت باشد ؟ 📚عمدة القاري - ج 12 - ص 121 👈 آقاي عيني فرداي قيامت در محكمه عدل الهي چه جوابي داري ؟ اگر از تو سؤال كنند كه گفتيد "جابر اگر خير امّت نباشد كه مي تواند باشد "ولی اگر کسی بگوید حضرت زهرا سلام الله عليها خیر امت نیست ، ایرادی ندارد مي گويد اگر جابر خير امّت نباشد مصداق آيه 110 آل عمران نباشد چه كسي مي تواند باشد ؟ ولي حضرت زهرا سلام الله عليها که فرمود : أعطني فدك ، فقد جعلها رسول الله صلي الله عليه وسلم لي . فسألها البينة 📚فتوح البلدان- ج 1- ص 35 @Sibtayn
آیا می دانید چرا از نسل یوسف هیچ پیامبری خارج نشد ؟ از يعقوب بن يزيد،از جماعتى كه مرفوعا از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام نقل كرده‌اند كه آن جناب فرمودند: هنگامى كه يوسف با يعقوب عليهما السّلام ملاقات كردند جناب يعقوب به پاس احترام يوسف پياده شد ولى يوسف پياده نگشت و از معانقه با هم فارغ نشده بودند كه جبرئيل نازل شد و به يوسف گفت: اى يوسف ، صديق(يعقوب)براى تو و به خاطر احترام به تو از مركب پياده شد، ولى تو پياده نشدى. سپس جبرئيل به يوسف گفت:دستت را باز كن،يوسف دست را باز كرد بلافاصله نورى از كف دستش خارج شد، يوسف پرسيد اين چه بود؟ جبرئيل اظهار داشت:اين علامت آنست كه از صلب تو پيامبر خارج نمى‌شود زيرا احترام پدر را رعايت نكردى لذا خداوند متعال عقوبت تو را همين قرار داده است. عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ رَفَعُوهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا تَلَقَّى يُوسُفُ يَعْقُوبَ تَرَجَّلَ لَهُ يَعْقُوبُ وَ لَمْ يَتَرَجَّلْ لَهُ يُوسُفُ فَلَمْ يَنْفَصِلاَ مِنَ اَلْعَنَاقِ حَتَّى أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ لَهُ يَا يُوسُفُ تَرَجَّلَ لَكَ اَلصِّدِّيقُ وَ لَمْ تَتَرَجَّلْ لَهُ اُبْسُطْ يَدَكَ فَبَسَطَهَا فَخَرَجَ نُورٌ مِنْ رَاحَتِهِ فَقَالَ لَهُ يُوسُفُ مَا هَذَا قَالَ هَذَا آيَةٌ لاَ يَخْرُجُ مِنْ عَقِبِكَ نَبِيٌّ عُقُوبَةً. 📗علل الشرائع ج۱ ص۵۵ @Sibtayn
گزارش تصویری از دسته عزاداری شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها قم مقدسه 3 جمادی الثانی 1455 26 آذر 1402 @Sibtayn
⁉️ثروت ابوبکر⁉️ ابوقحافه (پدر ابوبکر) برای خانه عبدالله بن جدعان مشتری آورده و در کوی و برزن مکه ندا سر می‌داد: هر کس طعام و یا فالوده میخواهد به خانه عبدالله بن جدعان برود! 📙المنمق في أخبار قريش ص ۳۷۲ 🔻شیخ مفید رحمه الله میفرماید: و لو كان له من السعة ما يتمكن به من صلة رسول الله ص و الإنفاق عليه و نفعه بالمال كما ادعاه الجاهلون لاغنى أباه ببعضه عن النداء على مائدة عبد الله بن جدعان‌ بأجرة على ذلك‌ بما يقيم به‌ رمقه و يستر به عورته بين الناس 📘الإفصاح في الإمامة، الشيخ المفيد، ص 213 اگر ابوبکر چنان اموالی داشت که با انفاق اموالش در جهت پیشرفت اسلام به پیامبر اعظم (صلی اللّه عليه وآله وسلم) کمک می کرد، همان گونه که نادانان ادعا می کنند، باید او در وهله اول پدر خود را از میهمان خانه عبداللّه بن جدعان نجات می داد تا بتواند لااقل کمی از ضعف خود بکاهد و یا لباسی برای پوشاندن عورت خود تهیه کند @Sibtayn