💎[المحاسن] ابْنُ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ الْمَسِیحُ علیه السلام مَعْشَرَ الْحَوَارِیِّینَ لَمْ یَضُرَّکُمْ مِنْ نَتْنِ الْقَطِرَانِ إِذَا أَصَابَتْکُمْ سِرَاجُهُ خُذُوا الْعِلْمَ مِمَّنْ عِنْدَهُ وَ لَا تَنْظُرُوا إِلَی عَمَلِهِ.
🔹 زراره از امام باقر علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: حضرت عیسی علیه السلام گفت:
ای گروه حواریون، شما را بوی تعفن قطران [نوعی سوخت که در چراغ ریخته میشود] ضرر نمی رساند، وقتی چراغ آن را در دست داشته باشید؛ علم را از هر که علم دارد بگیرید و به رفتارش نگاه نکنید.
📖بحارالانوار، ج۲،ص۹۷،ح۴۲
حکمت های لقمان عليه السلام
⚡️لقمان حكيم فرمودند:
پسرم! بدان كه به چهارصد پيغمبر ، خدمت كرده ام و از ميان سخنان آنان ، چهار سخن را دريافته ام ، كه چنين اند :
1⃣ هر گاه در نماز بودى ، دلت را حفظ كن ،
2⃣ و هر گاه سر سفره بودى ، گلويت را نگه دار،
3⃣ و هر گاه در خانه ديگرى بودى ، چشمت را نگه دار،
4⃣ و هر گاه در ميان مردم بودى ، زبانت را نگه دار
♦️عَن وَصايا لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ :
... يا بُنَيَّ ، اِعلَم أنّي خَدَمتُ أربَعَمِئَةِ نَبِيٍّ ، وأخَذتُ مِن كَلامِهِم أربَعَ كَلِماتٍ ، وهِيَ :
إذا كُنتَ فِي الصَّلاةِ فَاحفَظ قَلبَكَ ،
وإذا كُنتَ عَلَى المائِدَةِ فَاحفَظ حَلقَكَ ،
وإذا كُنتَ في بَيتِ الغَيرِ فَاحفَظ عَينَكَ ،
وإذا كُنتَ بَينَ الخَلقِ فَاحفَظ لِسانَكَ .
📖 المواعظ العددية : ص ٢٣٨
@Sibtayn
💠 حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام فرمودند:
👈 بِبَذلِ النِّعمَةِ تُستَدامُ النِّعمَةُ؛ نعمت با بخشش، تداوم يابد.
✅ رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
🔰 إنّ للّهِ عِبادا اختَصَّهُم بالنِّعَمِ، يُقِرُّها فيهِم ما بَذَلوها للنّاسِ، فإذا مَنَعوها حَوَّلَها مِنهُم إلى غَيرِهِم
💠 خداوند بندگانى دارد كه نعمت ها را در اختيار آنان نهاده است.
👌 تا زمانى كه اين نعمت ها را به مردم بذل و بخشش كنند، آنها را در ميانشان نگه مى دارد و هرگاه دريغ ورزند نعمت ها را از آنان به ديگران منتقل مى كند.
📚 غررالحکم، ح۴۳۴۴.
📚 عوالي اللئالي، ج۱، ص۳۷۲.
@Sibtayn
#آیات_مهدوی
📖 و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.
📗سوره بقره، آیه ۱۵۵
📌 محمّد بن مسلم میگوید: از امام صادق عليهالسلام شنيدم كه مىفرمود:
خداوند براى مؤمنان نشانههايى از قيام قائم عليهالسلام بر شمرده است
عرض كردم:آن نشانه ها چيست؟
فرمود: مؤمنان پيش از قيام قائم عليهالسلام را به چيزى از ترس و گرسنگى و كمبود مال و جان و ميوهها مىآزماييم و شكيبايان را نويد ده.
📚كمال الدين، ج۳، ص۶۴۹
@Sibtayn
✨راهزن زائران کربلا✨
مرحوم علامه امینی در الغدیر
می نویسد :
خلیعی شاعری بوده است که از پدر و مادری ناصبی ( دشمن ائمه ) به دنیا آمد .
مادرش نذر کرد که اگر خدا به او پسری روزی نماید ، او را به عنوان راهزن بر سر راه زائران امام حسین علیه السلام بفرستد تا به قتل و غارت آن ها بپردازد ❗️
چون او به دنیا آمد و به حد رشد رسید ، او را برای ادای نذرش فرستاد و چون او به نواحی مُسیّب که در نزدیکی کربلاست ، رسید ، در کمین آمدن زوار نشست .
لحظاتی گذشت و خواب بر او غلبه کرد و قافله و کاروان زوّار گذشت و گرد و غبار مرکب های زوار به او رسید .
وی در خواب دید که قیامت بر پا شده و فرمان آمده که او را به آتش اندازند ، ولی آتش او را به خاطر آن گرد و غبار ِ پاکی که بر او نشسته بود ، نمی سوزاند !
سپس از خواب بیدار شد ، در حالی که از قصد بدش برگشته بود .
در همان جا توبه کرد و محبت و ولایت خاندان پاک پیامبر و خاندانش را به دل گرفت .
بعد از این به کربلا و حائر شریف امام حسین علیه السلام مشرف شد .
و می گویند در آن وقت این دوبیتی را سرود :
💫إذا شئتَ النجاةَ فزُرْ حُسَينـــــاً
💫لكـــــــي تَلقـــى الإله قَريرَ عينِ
اگر نجات و رستگاری می خواهی ، امام حسین علیه السلام را زیارت کن ؛ تا آنکه خدا را با روشنی چشم دیدار کنی
💫فإنّ النار ليس تمسُّ جِسـماً
💫علـيه غبـــار زُوَّار الحسـين
زیرا که آتش لمس نمی کند و نمی سوزاند جسمی را که بر او غبار زائرین حسین علیه السلام باشد
📚الغدیر ج ۶ ص ۱۲
@Sibtayn
بهترین اعمال کدام است؟
🔸«زهرى»مىگويد:
از على بن الحسين عليه السّلام سئوال شد كه بهترين اعمال كدام است؟
🔹در پاسخ فرمود:
پس از شناخت خداى عز و جل و شناخت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله عملى بهتر از بغض دنيا نيست
و به راستى كه آن شعبههاى بسيارى دارد و براى گناهان نيز شعبههاى است.
1⃣اول چيزى كه خدا توسط آن نافرمانى شد:كبر و فخرفروشى بود،
ابليس هنگامى كه تكبّر ورزيد و بزرگى فروخت از كافرين شد،
2⃣و بدنبال آن حرص است و آن لغزش آدم و حواست هنگامى كه خداى عز و جل به آنها فرمود:
«از هرچه خواهيد بخوريد ولى به اين درخت(ممنوعه)نزديك نشويد كه از ستمكاران خواهيد شد(بقره/۳۵)»
آن دو دنبال چيزى رفتند كه به آن نيازى نبود و اين خوى در نژاد آنها تا روز قيامت قرار گرفت و اين است كه بيشتر آنچه آدمىزاده به جستجوى آن است چيزى است كه به آن نيازى ندارد،
3⃣سپس حسد است و اين گناه پسر آدم(قابيل)است هنگامى كه به برادر خود (هابيل)حسد ورزيد و او را كشت
و از اين شعبههائى به وجود آمد مانند دوستى زنان و دوستى دنيا و دوستى رياست و راحتطلبى و علاقه به سخنورى و گفتار و علاقه به برترى و ثروت
و اين خود هفت خصلت شد كه همۀ آنها در حبّ دنيا فراهم هستند
و پيامبران و دانشمندان پس از فهميدن آن گفتهاند:حبّ دنيا اساس هر گناهى است،
و دنيا دو نوع است:
۱-دنياى ساده كه به اندازۀ ضرورت و حل مشكلات زندگى همراه است.
۲-دنياى وسيع و مرفه كه ممكن است انسان را به گناه اندازد و بهمين خاطر لعن و نفرين شده است
@Sibtayn
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر بلایی در عالم گردن ان دو نفر است
حجت الاسلام کاشانی
@Sibtayn
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌨دعای باران
📗دعای نوزدهم صحیفه سجادیه
@Sibtayn
آیا می دانید چرا نماز مغرب سه رکعت است ؟
از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: چرا نماز مغرب سه ركعت و نوافل پس از آن چهار ركعت مقرّر شده و در سفر و حضر آن را كوتاه يا شكسته نميتوان خواند؟
🔹آن حضرت فرمود: همانا خداوند تبارك و تعالى هر نمازى را دو ركعتى بر پيامبر خود (بعنوان تكليف) فرو فرستاد، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به هر نماز در حضر دو ركعت افزود و در سفر آن دو ركعت را انداخته و نماز را بصورت اوليّه باقى گذاشت،
مگر نماز مغرب و نماز صبح را، پس از زمانى پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله نماز مغرب را (دو ركعت به شرحى كه گذشت) مي خواند كه خبر ولادت حضرت فاطمه عليهما السّلام را برايش آوردند پس از شكرگزارى به پيشگاه خداوند عزّ و جلّ بپاس مولود بدنيا آمده يك ركعت به نماز مغرب افزود
📚ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﺋﻊ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺝ 2 ﺹ 66
ﻣﻦ ﻻﯾﺤﻀﺮﻩ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ ﺝ 1 ﺹ 454 ﺡ 1317
ﺗﻬﺬﯾﺐ ﺍﻻﺣﮑﺎﻡ ﺝ 2 ﺹ 113 ﺑﺎﺏ 8 ﺡ 192
وسائل الشیعة ج۴ ص۸۸
@Sibtayn
🌀عوالم در مدار معرفت او حیرانند…
امام صادق صلوات الله علیه در مورد مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می فرماید:
هِیَ الصِّدِّیقَهُ الْکُبْرَى، وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُوَلُ
او صدیقه کبراست و بنا بر معرفت او قرون اولیه می گذشته است.
📓بحار الأنوار: ج 43 ص 105 ح 19
📓الأمالي للطوسي: ص 668.
📓جزاء أعداء الصديقة الشهيدة الزهراء (عليها السلام): ص 11
📓اعلموا أني فاطمة: ج 8 ص 519.
📓فاطمة الزهراء (عليها السلام) بهجة قلب المصطفى (صلّى اللّه عليه و آله): ص 86.
📓فاطمة (عليها السلام) حورية الأرض: ص 23.
📓رياض الأبرار ج 1 ص 49
📓القطرة: ج 1 ص 268 و 270
📓العقائد الحقة: ص 332.
📓مستدرك السفينة: ج 8 ص 244.
📓الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (زنجانی) ج 19 ص 349
📓مسند الإمام الصادق (عطاردی) ج 4 ص 82
📓العوالم: 11/ 360 ح 6
📓الكوثر (موسوی) ج 2 ص 448
🔳«دارت»: به معنای دور زدن و گردیدن می باشد و هم به معنای گیج زدن و متحیر شدن.
القرون دو معنا دارد:
1️⃣می توان به امم قبل تاویل برد. مانند این آیه قرآن که می فرماید:
وَ لَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُوا (یونس 13)
و قطعاً نسلهاى پيش از شما را هنگامى كه ستم كردند به هلاكت رسانديم
لذا حدیث بدین معناست که: امت موسی و عیسی و ابراهیم و … همه بر مبنای معرفت به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها می گذشته است.
2️⃣ و هم می توان به عوالم گذشته تاویل برد. عوالمی که قبل از خلقت آدم موجود بوده است. زیرا قبل از خلقت آدم ابوالبشر نیز عوالم دیگر با انسانهای دیگر موجود بوده است. چنانکه امام باقر صلوات الله علیه در ضمن این آیه:
أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ (ق 15)
یعنی: مگر از آفرينش نخستين [خود] به تنگ آمديم؟ [نه!] بلكه آنها از خلق جديد در شبهه اند.
فرمودند:
➰الإمامُ الباقرُ صلوات الله علیه:
لَعلّكَ تَرى أنَّ اللّه إنّما خَلقَ هذا العالَمَ الواحِدَ ، و تَرى أنَّ اللّه لَم يَخْلُقْ بَشَرا غَيرَكُم ! بلى و اللّه ، لَقد خَلقَ اللّه ألفَ ألفِ عالَمٍ ، و ألْفَ ألفِ آدمَ ، أنتَ في آخِرِ تِلكَ العوالِمِ و اُولئكَ الآدَمِيّينَ .
〰️آیا گمان برده ای که خدا تنها و تنها این عالم را خلق کرده است و گمان برده ای خداوند بشری دیگر غیر از شما خلق نکرده است بلکه به خدا قسم هر آینه خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم خلق کرده است که تو در آخر این عوالم هستی و آنها نیز آدم بوده اند
📓الخصال ص 652
📓تفسیر البرهان ج 5 ص 132
📓تفسير نور الثقلين ج 1 ص 59
و چنانکه در روایات بسیاری است که خداوند عوالم دیگر خلق کرده است و همه و همه مامورند به ولایت اهل بیت و برائت از دشمنانشان و این روایت نیز ناظر بر همان معناست.
☑️به هر ترتیب محور گردش تمامی عوالم گذشته وجود ذی جود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بوده است. همانگونه که بهانه خلقت در حدیث لولاک، وجود قدیسه حضرت است همانگونه کل عوالم بر مبنای معرفت حضرت صدیقه طاهره می گذشته و می گذرد.
حال که قرون اولیه ـ به هر معنایی که اخذ شود ـ بر محور و مدار معرفت حضرت صدیقه می گذشته است در حالیکه ایشان علی الظاهر متولد نشده بوده اند؛ بطریق اولی مبنای گردش دین ودیانت ومحور امت پدر گرامی اش رسول خدا صلی الله علیه و آله معرفت به این وجود قدیسه است.
🔳«دارت» به معنای حیران و سرگردان هم می باشد. ممکن است این معنا را بدهد که عوالم گذشته در معرفت او حیرانند و هم این امت. و موید این معنا روایت ذیل است که می فرماید:
اِنَّما سُمِّيَتْ فاطِمَة، لِاَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِها
نامیده شد فاطمه بخاطر اینکه کل خلق از شناخت او عاجزند.. و از جمله این خلق قرون اولیه و عوالم گذشته.
📓تفسیر الفرات ص 581
@Sibtayn
💟 شاهکاری در مدحِ سیّدة النّساء العالمین، حضرت #فاطمه سلامُ اللهِ علیها
🌱🌾🌸🌱🌿
دختر فكرِ بكرِ من، غنچهٔ لب چو واكند
از نمكين كلام خود، حقّ نمك ادا كند
طوطى طبع شوخ من، گر كه شكر شكن شود
كام زمانه را پر از شكّرِ جانفزا كند
بلبل نطق من زيك نغمهٔ عاشقانه اى
گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند
خامهی مشكساى من گربنگارد اين رقم
صفحهی روزگار را مملكت خَتا كند
مطرب اگر بدين نمَط ساز طرب كند گهى
دائرهٔ وجود را جنّتِ دلگشا كند
منطقِ من هماره بندد چو نِطاقِ نطق را
منطقهٔ حروف را منطقة السّما کند
شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد
شاهد معنى من ارجلوهٔ دلربا كند
نظم برد بدین نَسَق ،ازدمِ عیسوی سبق
خاصه دمیکه ازمسیحا نفسی ثنا کند
وهم به اوج قدس ناموس اله كى رسد؟
فهم كه نَعت بانوى خلوت كبريا كند؟
ناطقهٔ مرا مگر روح قُدُس كند مدد
تا كه ثناى حضرت سيّدهٔ نسا كند
فيض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه
چشم دل از نظاره در مبدأ و منتهى كند
صورت شاهد ازل معنى حسن لم يزل
وهم چگونه وصف آئينهٔ حق نما كند
مطلع نور ايزدى مبدأ فيض سرمدى
جلوهٔ او حكايت از خاتم انبيا كند
بسملهٔ صحيفهٔ فضل و كمال معرفت
بلكه گهى تجلى از نقطهٔ تحت «با» كند
دائرهٔ شهود را نقطهٔ ملتقى بود
بلكه سزد كه دعوى لو كُشِفالغِطا كند
حامل سر مستسرّ، حافظ غيب مستتر
دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند
عين معارف و حكم ، بحر مكارم و كرم
گاهِ سخا محيط را قطرهٔ بى بها كند
ليلهٔ قدر اوليا، نور نهار اصفيا
صبح جمال او طلوع از افق علا كند
بِضعهٔ سيّد بشر، امّ ائمّه غُرَر
كيست جز او كه همسرى با شه لافتى كند؟
وحى نبوّتش نسَب، جود و فتوّتش حسَب
قصّهاى از مروّتش سورهی «هل اتى» كند
دامن كبرياى او دسترسِ خيال نى
پايهٔ قدر او بسى پايه به زير پا كند
لوح قدَر به دست او، كلكِ قضا به شست او
تا كه مشيّتِ الهيّه چه اقتضا كند
در جبروت حكمران، در ملكوت قهرمان
در نشَئَاتِ كُن فكان حكم به ماتَشا كند
عصمت او حجاب او، عفّت او نقاب او
سرّ قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند
نفخهٔ قدس بوى او ،جذبهٔ انس خوى او
منطق او خبر ز «لاينطقُ عن هوى» كند
قبلهٔ خلق روى او، كعبهٔ عشق كوى او
چشم اميد سوى او تا به كه اعتنا كند
بهر كنيزيش بود زهر كمينه مشترى
چشمهٔ خور شود اگر چشم سوى سُها كند
مفتقرا متاب رو از در او به هيچسو
زانكه مسِ وجود را فضّهٔ او طلا كند
📚دیوان شیخ محمّدحسین غروی اصفهانی «ره». تهران ،دارالکتب الاسلامیّه ۱۳۶۷شمسی، ص ۳۹
@Sibtayn