eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 تقویم شیعه - 4 شعبان ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام روز چهارم شعبان سال 26 هـ .ق علمدار كربلا، ‌سقای نینوا، قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) چشم به جهان گشود . پدر گرامی آن حضرت، مولای متقیان امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) و مادر بزرگوارشان فاطمه كلابیه ملقب به « ام البنین» بودند. پس از ولادت، قنداقه این مولد مبارك را به دست پدر گرامی شان امیرمؤمنان(علیه السلام) دادند. امام با دیدن او، ‌اشك در چشمان مبارکشان حلقه زد و سپس طبق سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند. آن گاه از ‌ام البنین پرسیدند: « نام او را چه نهاده‌اید؟» ایشان گفتند: «من در هیچ امری از شما پیشی نگرفته‌ام؛ هر نامی را كه خود می ‌پسندید برای او برگزینید». امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: « من این كودك را به نام عمویم، عباس می‌نامم». كنیه حضرت عباس (علیه السلام) ابوالفضل است؛ زیرا زندگانی آن حضرت سراسر فضیلت و برتری بوده است. مشهورترین القاب ایشان: قمر بنی هاشم، باب الحوائج، باب الحسین (علیه السلام)، سقا، عبد صالح، الحواسی (ایثار كننده)،‌ صدیق،‌ صاحب اللواء پرچم دار. حضرت عباس(علیه السلام) خوش سیما و زیبارو بودند و به همین دلیل به ماه بنی هاشم ملقب شدند.‌ قامتشان بلند و بازوهایی قوی داشتند و بر اسب كه سوار می‌شدند، زانوی آن حضرت تا گردن اسب می‌رسید؛ مظهر جلال و جبروت كردگار بودند و در شجاعت و صفات بعد از امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) سرآمد اولاد امیرمؤمنان(علیه السلام) به شمار می رفتند. آن حضرت یك پارچه ایمان و بصیرت بود؛ چنان که امام صادق (علیه السلام) در زیارت نامه‌ ایشان چنین می‌فرمایند: «اَشهَدُ اَنَّكَ لَم تَهِن وَ لَم تَنكُل وَ اَنَّكَ مَضَیتَ عَلی بَصیرةِ مِن اَمرِك؛ گواهی می‌دهم كه تو لحظه‌ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی؛ بلكه مشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود» . در جایی دیگر فرمودند: «عموی ما، حضرت عباس(علیه السلام) دارای بینشی ژرف و ایمانی استوار بود؛ در ركاب برادرش جهاد کرد و از آزمون الهی پیروز درآمد و با شهادت رحل زندگی برچید». در پایان به روایتی از امام باقر(علیه السلام) در مقام و منزلت آن حضرت اشاره می‌كنیم. ایشان می‌فرمایند: «وقتی قیامت برپا می‌شود، پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می‌فرماید: "به فاطمه ‌ام بگو برای شفاعت امت چه چیز را به پیشگاه خداوند عرضه می‌داری؟ حضرت امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) پیام ایشان را می‌رساند و آن بانوی بزرگوار در پاسخ می‌فرمایند: "كفانا لاجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من ابنی العباس؛ دو دست بریده پسرم عباس(علیه السلام) برای این مقام (شفاعت) كافی است"». 📋 منبع : کتاب تقویم شیعه حجت الاسلام بندانی نیشابوری ➖➖🔆🔆 ❇️ 🔆🔆➖➖ 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا 🆔 @Sibtayn ┗━🍃🌺━━━┛
آیا می خواهی بدانی اهل بهشت هستی یا نه ؟ از ابى بكر حضرمى، از حضرت ابى جعفر عليه السّلام، ابى بكر حضرمى گويد: شنيدم كه حضرت ابو جعفر عليه السّلام مى‌فرمودند: كسى كه مى‌خواهد بداند آيا اهل بهشت هست يا نه، پس حبّ‌ و دوستى ما را بر دلش عرضه كند اگر دلش آن را پذيرفت پس او مؤمن است و كسى كه محبّ‌ و دوست‌دار ما است بايد در زيارت امام حسين عليه السّلام راغب باشد، بنا بر اين شخصى كه زائر امام حسين عليه السّلام باشد ما او را محبّ‌ خود مى‌دانيم و از اهل بهشت خواهد بود و كسى كه زوار حضرت ابا عبد اللّٰه الحسين عليه السّلام نباشد ناقص الايمان است. عَنْ أَبِي بَكْرٍ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فَلْيَعْرِضْ حُبَّنَا عَلَى قَلْبِهِ فَإِنْ قَبِلَهُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَ مَنْ كَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْيَرْغَبْ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَمَنْ كَانَ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ كَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زَوَّاراً كَانَ نَاقِصَ اَلْإِيمَانِ . 📗كامل الزيارات ج۱ ص۱۹۳ @sibtayn
🍀 🌺 قلم که در دستم پای راستین دارد سرِ ستایش مولی الموحّدین دارد به حُرمت قدمش کعبه را شرف بخشید شرافتی که مکان دارد، از مکین دارد خدای ماست علی؟ نه؛ خدانماست علی همان که مثل خدا نام دل‌نشین دارد «تبارک‌الله» از این رو به خویش گفته خدا که خلق مثل تویی _ الحق _ «آفرین» دارد عجیب نیست که دیده تو را نبی در عرش مگر به جز تو خداوند، هم‌نشین دارد؟ چنان به درّ نجف داده‌ای شرف که به کف ز خاک تربت تو هر مَلک، نگین دارد از آن زمان که مرا بر گرفته‌ای از خاک هنوز سایه‌ی من، ناز بر زمین دارد چهار فصلِ ضریحت پُر است از انگور که روز و شب، همه‌ی سال، خوشه‌چین دارد به خوشه‌ها که رسیدی فقط ببوی و برو هزار زائر لب‌تشنه در کمین دارد چنان به هم زده‌ای کار طبع خلقت را که قهوه‌های نجف، مزّه‌ی دهین دارد + به حکم اشهد "انّ علی ولیّ الله" اذان شیعه فقط رنگ و بوی دین دارد شراب عشق علیّ و شرار بغض عمر خوشا به حال کسی که هم آن، هم این دارد تخلّص شعرای تو، جمع اضداد است وگرنه جز تو چه کس و دارد؟ چقدر شوق، دل تو، ای اوّلین خورشید! برای دیدن خورشید آخرین دارد! @sibtayn
22.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عبدالله بن زبیر ثمره ازدواج موقت و متعه مادرش بود حجت الاسلام یزدانی @sibtayn
🔻 اَبوالفَرَجِ اِصفَهانی (۲۸۴-۳۵۶ق) از عالمان و نویسندگان قرن سوم و چهارم هجری است. کتاب مقاتل الطالبیین، مشهورترین اثر اوست که حاوی سرگذشت فرزندان و نوادگان حضرت از زمان پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله تا نیمه قرن چهارم قمری است ، می‌نویسد: شاعری درباره عبّاس (علیه السّلام) سروده: أحقُّ الناسِ أنْ یُبکیٰ علیه فتیًٍ ابْکیَ الْحسینُ بکربلا اخوه و ابْنُ والده علیٍّ ابوالفضلَ المُضرَّج بالدماءِ و مَنْ واساهُ لا یثْنیهِ خوفٌ و جادَلَهُ علیٰ عطشٍ بماء. ✍🏻 سزاوارترین کسی که باید بر او گریست، جوانمردی است که حسین در کربلا برای او گریست. برادر و فرزندِ پدرش علی یعنی ابوالفضل، همانکه آغشته بر خون خویش بود. همانکه مواسات نموده و حسین را یاری نمود و هرگز ترس، او را از تصمیمش باز نداشت، و در حالی که لب تشنه بود، برای آب آوردن برای حسین جانبازی نمود. و کُمیت (رحمه الله) سروده: و أَبُو الفَضلِ انّ ذِكرَهُمُ الحُلَو شِفاءُ النُّفوُسِ مِن اَسقام‏ِ قتلَ الاَدعِياءَ اِذ قَتَلوُه اَكرَمُ الشّارِبِينَ صَوبَ الغَمام‏. ✍🏻 و ابوالفضل (يكى از جوانمردان بود) كه ياد شيرين آنها شفاى درد هر دردمندى است. آن كه زنازادگان را كُشت در آن هنگامى كه او را كشتند، و از هر كسى كه بارش ابر را می‌خورد افضل است. ( یعنی از تمام مردم زیر آسمان که ابر بر آنان سایه افکنده برتر است.‌ )
38.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک کاری کنیم مولانا امیرالمومنین علیه السلام برامون دعا کنه 🎤 حجت الاسلام اسماعیل رمضانی @sibtayn
🖌 نسبت دادن حدیث جعلی به امیرالمؤمنین (علیه السلام) توسط اهل تسنن ✍️ عماد الدین طبری (ره): [اهل سنت] روایت کرده اند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر سر منبر فرمودند: «خير هذه الامة بعد نبيها ابوبكر و عمر»، «بهترینِ امت بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ابوبکر و عمر هستند» 📖(تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص ۶۹). اگر این حدیث راست بود، پیامبر (صلی الله علیه واله) عمرو عاص را بر ابوبکر و عمر، فرمانده و امیر قرار نمی دادند در جنگ خیبر و جنگ ذات السلاسل و اسامة بن زید را نیز بر آن دو امیر قرار نمی دادند و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را نیز بر ایشان والی نمی گذاشتند در جنگ های بسیار و اگر آن دو برتر بودند، خداوند وظیفه ابلاغ سوره برائت را از ابوبکر بازنمیستاند و به امیرالمؤمنین (علیه السلام) واگذار نمی فرمود، 👈بنابراین معلوم شد که [حدیث مذکور] دروغی است که به امیرالمؤمنین (علیه السلام) منسوب کرده اند و همچنین کسی که سجده لات و عزی (نام دو بت) کرده باشد، چگونه او را برترینِ امت خوانند [منظور ابوبکر و عمر هستند که قبل از اسلام، مشرک و بت پرست بودند] 📚 کامل بهایی، عماد الدین طبری، صفحه ۱۳۳. @sibtayn
آیا می دانید چرا به امام سجاد علیه السلام زین العابدین می گویند ؟ زهرى يكى از تابعان و فقيهان عصر امام سجاد(علیه السلام) و از محدثان بزرگ مدينه بود و علم و دانش فقهاى هفتگانه جهان تسنن در آن زمان را فرا گرفته حضور ده نفر از صحابه را درك كرده بود، به طورى كه گروهى از بزرگان فقه و حديث، از او روايت كرده اند و علمای سنی برای زهری جایگاهی بس بلند مرتبه در روایت و نقل احادیث ترسیم کرده‌اند 🔸زهرى هر گاه از على بن الحسين عليهما السّلام حديثى نقل مى‌كرد مى‌گفت:زين العابدين برايم حديث فرمود. 🔹سفيان بن عيينه به او گفت:براى چه به على بن الحسين عليهما السّلام زين العابدين مى‌گويى‌؟ 🔸گفت:براى اين كه از سعيد بن مسيّب شنيدم كه از ابن عبّاس نقل نمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند: هر گاه قيامت بپا شود منادى ندا مى‌كند:كجا است زين العابدين‌؟ پس گويا من به فرزندم على بن الحسين بن على بن ابى طالب مى‌نگرم و مى‌بينم كه از بين صفوف گام بر مى‌دارد و جلو حاضر مى‌شود. كَانَ اَلزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ 🔹فقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ ♦️قالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ اَلْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ 💎أنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ اَلصُّفُوفِ . 📗علل الشرایع ج۱ ص۲۲۹ @Sibtayn
دانشمند سرشناس اهل تسنن اینگونه امام سجاد علیه السلام را توصیف می کند 🔸یعقوبی مورخ نامی در تاریخ خود چنين می‌نویسد: «او برترين مردم زمانش بود و شدیدترین آنان در عبادت بود و او زین العابدين نامگذاری شده بود و همچنین به ایشان ذا الثفنات گفته می‌شد چرا که در صورت ایشان اثر سجده بود و ایشان در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و هنگامی ایشان را غسل می‌دادند، بر روی دوش ایشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود؛ به خانواده ایشان گفته شد: این‌ها آثار چیست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که بر منزل فقرا می‌بردند. سعید بن مسیب گفت: برتر از علی بن حسین نديدم.» 📚 تاریخ الیعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۲۸-۲۲۹، چاپ شرکة الاعلمی للمطبوعات @Sibtayn
امام سجاد عليه السلام: بينوا آدمى! هر روز، سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختى ها و كار دنيا بر او آسان مى شد: 1️⃣مصيبت نخست، روزى است كه از عمر او كم مى شود، در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم شود، غمگين مى شود، حالْ آن كه مال، جايگزين دارد؛ اما عمرِ از دست رفته جبران نمى شود. 2️⃣مصيبت دوم، آن است كه روزى اش را به طور كامل مى طلبد كه اگر از راه حلال باشد، بايد حساب پس بدهد و اگر از راه حرام باشد، كيفر مى بيند. 3️⃣مصيبت سوم، از همه اينها بزرگ تر است. هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر آن كه يك منزل به آخرت، نزديك شده است؛ امّا نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به سوى آتش. الامام السجاد عليه السلام : مِسْـكينٌ ابْنُ آدَمَ! لَهُ فى كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائِبَ لا يَعْتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ، وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ الْمَصائِبُ وَ اَمْرُ الدُّنْيا، 1️⃣فَاَمَّا الْمُصيبَةُ الاُْولى: فَالْـيَوْمُ الَّذى يَنْقُصُ مِن عُمُرِهِ وَ اِنْ نالَهُ نُقْصانٌ فى مالِهِ اغْتَمَّ بِهِ، وَ الدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ الْعُمُرُ لايَرُدُّهُ شَىْ ءٌ. 2️⃣ وَ الثّانيةُ اَنَّهُ يَسْتَوفى رِزْقَهُ فَاِنْ كانَ حَلالاً حوسِبَ عَلَيْهِ وَ اِنْ كانَ حَراما عوقِبَ عَلَيهِ. 3️⃣ وَ الثّالِثَةُ اَعْظَمُ مِنْ ذالِكَ ـ قيلَ: وَ ما هىَ؟ قالَ: ـ ما مِنْ يَوْمٍ يُمْسى اِلاّ وَ قَددَنا مِنَ الاْخِرَةِ مَرْحَلَةً لايَدرى عَلَى الْجَنَّةِ اَمْ عَلَى النّارِ! 📚[بحار الأنوار، ج 78، ص 160، ح 20.] @sibtayn
📌پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه وآله میفرمایند: هر جمعه غسل كن، حتّى اگر لازم شود براى تهيّهٔ آب آن، خوراک روزانه‌ات را بفروشى، و گرسنه بمانى؛ زيرا هيچ امر مستحبّى بالاتر از غسل جمعه نيست. 📚بحارالأنوار، ج ۸۱، ص ۱۲۹ 👌وقت غسل جمعه از اذان صبح تا ظهر روز جمعه است، و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود؛ اگر تا ظهر انجام ندهد، بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا غروب جمعه به جا آورد؛ اگر در روز جمعه غسل نکند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را به آورد؛ و کسی که می‌ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند، می‌تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه غسل را به امید آن که مطلوب خداوند عالم است به جا آورد، صحیح است، و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشهَدُ اَن لاٰ اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَحدَهُ لاٰ شَریٖکَ لَهُ، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمّدً عَبدُهُ وَ رَسوُلهُ، اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلنٖی مِنَ التَّوّاٰبیٖنَ، وَاجْعَلنٖی مِنَ المُتَطَهِّریٖنَ»
🌺 امام سجاد (علیه السلام) ✅ سفیان بن عیینه از زهری نقل می کند که: شب سردی امام زین العابدین (علیه السلام) را در کوچه های مدینه دیدم که مقداری آرد و هیزم بر پشت گرفته و حمل می کند. عرض کردم: ای پسر رسول خدا (صلوات الله علیه)! چه بر دوش دارید؟ 🔷 امام سجاد (علیه السلام) با صدای ضعیفی فرمودند: « أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ»؛ سفری در پیش دارم و توشه آن را آماده کرده ام و می خواهم در جای امنی قرار دهم. 🍃 عرض کردم: آیا اجازه می دهید خدمتکار من، شما را در حمل این آذوقه و بار کمک کند؟ حضرت فرمودند: خیر. عرض کردم: اجازه بفرمایید خودم شخصا حمل می کنم و کمکتان می نمایم. ♦️ امام بار دیگر فرمودند: « لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْه أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي»؛ خیر، چیزی را که در سفر به کار من می آید چرا خودم آن را متحمل نشوم. تو را به خدا سوگند مرا تنها بگذار! ▫️ زهری می گوید: آن شب گذشت چندی بعد خدمت امام رسیدم و عرض کردم: یابن رسول الله! گویا به آن مسافرتی که در نظر داشتید نرفته اید؟ ✨ امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: « لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر»؛ آن سفر از آن نوع سفرها که تو پنداشتی نبود. منظور من سفر آخرت بود و من برای آن جهان خود را آماده می کنم. آمادگی برای مرگ آن هم با دوری از حرام و بذل و بخشش وکثرت انجام کارهای نیک. 📚 بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶؛ علل الشرائع، ج‏۱، ص۲۳۱؛ وسائل الشیعه، ج۹، ص۴۰۱. @Sibtayn
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خصائص و فضائل امام سجاد علیه السلام حجت الاسلام بندانی نیشابوری @Sibtayn
🔸مالک بن انس می ‏گوید: علی بن حسین در شبانه روز هزار رکعت نماز می‏خواند تا این که از دنیا رحلت کرد. لذا به ایشان «زین ‏العابدین» می‏گویند. 📗 العِبَر، ج 1، ص 83. 🔹ابن عبد ربّه می‏ نویسد: هنگامی که علی بن حسین آماده نماز می ‏شد، لرزه عجیبی وجودش را فرا می‏گرفت. از ایشان در این باره سؤال شد، فرمود: «وای بر شما! آیا می‏دانید که من در برابر چه کسی می‏خواهم بایستم و در برابر چه کسی می‏خواهم مناجات کنم؟!» 📚عقدالفرید، ج 3، ص 169؛ تاریخ دمشق، ج 44، ص 162؛ سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 392 @Sibtayn
ابن کثیر دمشقی مورخ و عالم بزرگ اهل تسنن نقل می‌نویسد: وقال محمد بن إسحاق: كان ناس بالمدينة يعيشون لا يدرون من أين يعيشون ومن يعطيهم، فلما مات علي بن الحسين فقدوا ذلك فعرفوا أنه هو الذي كان يأتيهم في الليل بما يأتيهم به. ولما مات وجدوا في ظهره وأكتافه أثر حمل الجراب إلى بيوت الارامل والمساكين في الليل. وقيل إنه كان يعول مائة أهل بيت بالمدينة ولا يدرون بذلك حتى مات. 🔸محمد بن اسحاق گقت: عده‌ای از مردم مدینه زندگی می‌کردند و نمی‌دانستند که زندگیشان از کجا تامین می‌شود و چون علی بن الحسین (علیهما السلام) از دنیا رفت، آنچه شبانگاهان به ایشان می‌رسید قطع شد و فهمیدند که او بود کسی که شب‌ها آن چیزها را برایشان می‌آورد. 😭😭😭😭😭 موقع غسل بر کمر حضرت آثار کبودی دیده شد، پرسیدند: این چیست؟ گفتند: اثر کيسه‌های آرد است که حضرت شب‌ها بر پشت حمل کرده و خود برای فقرای مدينه می‌بردند. منبع : البدایة و النهایة، تألیف ابن کثیر دمشقی، جلد ۹، صفحه ۲۸۲ @Sibtayn
امام کاظم علیه السلام: اَلْمُؤْمِنُ قَلیلُ الْکَلامِ کَثیرُ الْعَمَلِ، وَ الْمُنافِقُ کَثیرُ الْکَلامِ قَلیلُ الْعَمَلِ مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار تحف العقول صفحه۳۹۷ @Sibtayn
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَا مِنْ أَحَدٍ يَتِيهُ إِلاَّ مِنْ ذِلَّةٍ يَجِدُهَا فِي نَفْسِهِ امام صادق عليه السّلام فرمود: هيچ كس لاف بزرگى نزند جز بسبب ذلتى كه در خود ميبيند، وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ مَا مِنْ رَجُلٍ تَكَبَّرَ أَوْ تَجَبَّرَ إِلاَّ لِذِلَّةٍ وَجَدَهَا فِي نَفْسِهِ. هيچ مردى نيست كه تكبّر ورزد و به جبر و زور دست زند جز براى زبونى و خوارى كه در خود درك كند. 📚الکافي ج۲ ص۳۱۲ @Sibtayn
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رد مظالم چیست و به چه کسی می توان پرداخت ؟ حجت الاسلام حسینی قمی @Sibtayn
امام صادق عليه السلام: إنّ خَيْرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لأبنائهِمُ الأدبُ لا المالُ فإنّ المالَ يَذهبُ و الأدبَ يَبقى
 بهترين ميراثى كه پدران براى فرزندان مى گذارند ادب است، نه ثروت؛ زيرا كه ثروت مى رود و ادب مى ماند 

الكافی ج8 ص150 @sibtayn
🔵 نحوه عطای مال توسّط امام رضا عليه السّلام به یک نیازمند ➖ يسع بن حمزه گويد: در حضور امام رضا عليه السّلام بودم و با حضرتش گفت‌وگو مى‌كردم و اطراف امام، جمعيّت زيادى از مردم بودند كه از حلال و حرام سؤال مى‌كردند. ناگاه شخص گندمگون قد بلندى خدمت امام شرف‌ياب شد و گفت: درود بر تو اى فرزند رسول خدا! مردی هستم از محبین شما اهل بیت علیهم السّلام، كه از حجّ برمى‌گردم و دارايى خودم را گم كرده‌ام، چيزى ندارم كه مرا به وطنم برسانم. اگر خواستيد به من كمك كنيد كه به وطنم برگردم. زندگى من خوب است، وقتى كه آنجا رسيدم مال شما را صدقه مى‌دهم، زيراكه من مستحق صدقه نيستم. حضرتش فرمودند: بنشين! خداوند تو را رحمت كند. آن‌گاه حضرت توجّه به مردم كرده و با آنان سخن می‌فرمودند، تا اين‌كه همۀ مردم رفتند. من با سليمان جعفرى و خيثمه مانديم. امام عليه السّلام داخل حجره شد و ساعتى در حجره بود و بعد خارج شد و درب را بست. «و ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ اَلْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى اَلْبَابِ وَ قَالَ أَيْنَ اَلْخُرَاسَانِيُّ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا فَقَالَ خُذْ هَذِهِ اَلْمِائَتَيْ دِينَارٍ وَ اِسْتَعِنْ بِهَا فِي مَئُونَتِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لاَ تَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي وَ اُخْرُجْ فَلاَ أَرَاكَ وَ لاَ تَرَانِي» سپس دست مبارک خود را از بالاى درب بيرون كرده و فرمودند: خراسانى كجاست‌؟ آن مرد عرض كرد: من اينجا هستم. فرمودند: اين دويست دينار را بگير برای هزينه و زندگى خود خرج كن و تبرّك بجوى، و از جانب من صدقه نده، و برو كه من تو را نبينم و تو مرا نبينى. آن مرد رفت. سليمان عرض كرد: جانم به قربان شما! بخشش كردید به آن مرد و او را مورد رحمت قرار دادید، چرا صورت خود را از او پوشاندید؟ امام فرمودند: برای اين‌كه خجالتِ درخواست کردن را در صورتش نبينم. آيا حديث پيامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله را نشنيده‌اى كه فرمودند: انجام كار نیک در پنهان، ثواب هفتاد حجّ را دارد، و كسى كه گناه را آشكار كند، پيش خداوند متعال ذليل است، و كسى كه گناه را آشکار نکند مورد مغفرت خداوند قرار مى‌گيرد. آيا قول پيشينيان را نشنيده‌اى كه گفته: مَتَى آتِهِ يَوْماً لِأَطْلُبَ حَاجَةً رَجَعْتُ إِلَى أَهْلِي وَ وَجْهِي بِمَائِهِ. چون روزى براى طلب حاجت نزد او آيم، پيش خانواده‌ام باز مى‌گردم در حالى كه آبرويم را حفظ كرده‌ام. 📚 الکافی، ج ۴ ص ٢٣ @sibtayn
آیا می دانید درخت ممنوعه چه میوه ای داشت ؟ 🔸هروی می گوید: به امام رضا علیه السّلام عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! بفرمایید آن درختی که آدم و حوا از آن خوردند، مردم در این مورد اختلاف دارند. بعضی روایت می‌کنند که گندم بوده و بعضی انگور و بعضی می‌گویند که درخت حسد است. 🔹فرمود: همه اینها درست است. 🔸عرض کردم: پس این وجوه با اختلافی که دارند به چه نحو توجیه می‌شود؟ 🔹فرمود: ابا صلت! درخت بهشت دارای انواع میوه‌ها است؛ در درخت گندم، انگور نیز هست، مانند درخت‌های دنیا نیست. وقتی خداوند آدم را به واسطه سجده کردن ملائکه گرامی داشت و او را داخل بهشت نمود، در دلش خطور کرد که آیا خدا خلقی بهتر از من آفریده است؟ ▫️خداوند از حدیث نفس او مطلع گردید و به او وحی کرد که: ای آدم! سر بلند کن و ساق عرش را نگاه کن! آدم سر بلند نمود و به ساق عرش نگاه کرد. دید نوشته شده: «لا اله الا اللَّه، محمّد رسول اللَّه. علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین و زوجته فاطمة سیدة نساء العالمین. الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة» {نیست خدایی جز خدای یگانه، محمد فرستاده اوست، علی بن ابی طالب امیر مؤمنان است و همسرش فاطمه سرور زنان جهان است. حسن و حسین سرور جوانان بهشتی هستند} ➖آدم عرض کرد: خدایا! اینها کیانند؟ ▫️فرمود: از فرزندان تو هستند. آنها از تو و از تمام مردم بهترند. اگر آنها نبودند، نه تو را خلق می‌کردم و نه بهشت و جهنم و نه آسمان و زمین را. مبادا به آنها با دیده حسد نگاه کنی که از جوار خود خارجت می‌کنم! اما او با چشم حسد به آنها نگاه کرد و شان و مرتبه آنها را تمنا کرد. پس شیطان بر او چیره شد، تا اینکه از درختی که از آن نهی شده بود خورد. و شیطان بر حوا چیره گشت به خاطر اینکه حوا با چشم حسد به فاطمه سلام الله علیها نگریست، تا اینکه همچنان که آدم از آن درخت خورد، حوا نیز خورد و خدا آن دو را از بهشت اخراج کرد و از جوار خود خارج کرد و به زمین آورد. 📖عیون اخبارالرضا علیه السلام، ص۱۷۰ 📖بحارالانوار، ج۲۶،ص۲۷۳،ح۱۵ @Sibtayn
آیا می دانید نار القری به چه معناست و لقب کدامیک از بنی هاشم است ؟ در بین فرزندان بنی هاشم تنها به حضرت علی اکبر(علیه السلام) لقب (صاحب نَارِ القُرَی) داده اند. و این لقب به کسی گفته می شد که بر بام خانه خود، شعله آتشی را بر می افروخت تا اگر مستمندی یا بیچاره ای و یا مهمانی که پناه ندارد، به سمت شعله های کرامت بیاید و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشیند. و این شخص، به قدری هیزم میهمان نوازی اش را زیاد می کرد که هر فقیر و درمانده ای از دورترین نقطه آن را می دید و نظرش را جلب می کرد. 📗( مجمع البحرین یازجی، ج۱، ص۳۵) نقل است که؛ وَ لَم تُذکر هَذِهِ المُکرَّمَةُ مِن نَارِ القُرَی لِوَاحِدِِ مِن أَبنَاءِ الأَئِمَّةِ إِلَّا لِشَبِیهِ رَسَوُلِ اللهِ(صلی الله علیه و اله) عَلِی الأَکبَرِ(علیه السلام) این لقب با کرامت نار القری به هیچ یک از فرزندان ائمه اطهار(ع) نسبت داده نشده است، مگر به حضرت علی اکبر(علیه السلام) که شبیه حضرت رسول اکرم(ص) بود. 📗( فرسان الهیجاء محلاتی، ج۱، ص۴۱۶) حضرت علی اکبر(علیه السلام) در بالای پشت بام منزل خود، آتشی می افروختند که در میان عرب، آن آتش به معنای این است که؛ در آن محل میهمانی است و هر فقیر و مسکین و غریبی در آن، راه دارد. واین نشان از سخاوت زیاد حضرت علی اکبر(ع) دارد. آن حضرت(علیه السلام) در دامان عمویش حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، کریم اهل بیت(علیهم السلام) پرورش یافته بود، و حضرت(علیه السلام) مربی و معلم حضرت علی اکبر(علیه السلام) بوده است. تا جایی که در زیارت نامه علی اکبر(علیه السلام) می خوانیم؛ السَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ(علیهماالسلام) سلام بر تو ای پسر حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام)! 📗( کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۲۰۰) @Sibtayn