eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷من دروغ بنویسم؟ 🔰یکی از فرزندان حاج آقا حسین قمی می خواست شناسنامه بگیرد. در کربلای معلی به کنسولگری مراجعه نموده بود و سه سالی هم شاید از بلوغش گذشته بود. برای فرار از نظام وظیفه می خواست سنش را کمتر از حد بلوغ بگیرد. کنسول گفته بود چون شما بالغ نیستید باید ولیّ شما بنویسند تا ما شناسنامه برای شما صادر کنیم. 🔰 به مرحوم آقا اظهار کرد: چون من سن خود را کمتر گفته ام به کنسولگری دستور دهید برای من شناسنامه صادر نمایند. 🔰آقا خیلی عصبانی شد و فرمود: من دروغ بنویسم تا تو کاغذ را برای آن کنسول ببری؟ خاک بر سرت آقا حسین که تو خودت را مرجع مردم می دانی و مردم هم تو را نایب امام می دانند، دروغ می گویی! 🔰فرمودند: اگر من صد پسر داشته باشم و آنها را دم توپ بگذارند، یک دروغ نخواهم گفت، چون دروغ گفتن من ضرر به اسلام می زند، ولی از بین رفتن آنها ضرری به اسلام نمی زند. 📚عنصر فضیلت و تقوی ج ۱ ص۸۵
🔘روزه گرفتن سه روز آخر ماه شعبان امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ ‌ هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و آن را به ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را محسوب می کند. ‌ 📚 کتاب من لایحضره فقیه، ج۲، ص۵۷ ‌@sibtayn
در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در حدیثی از پدرانشان از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل می فرمایند : کسی که بصیرتش قوی باشد، و معرفتش به ولایت اهل البیت عليهم السلام و برائت از دشمنان آنها نيكو باشد، چنین کسی برادر دینی شماست و رَحِمی است نزدیک تر به شما از پدران و مادران. اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْعَسْكَرِيُّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَدِيثٍ: ▫️فَأَمَّا مَنْ قَوِيَتْ بَصِيرَتُهُ وَ حَسُنَتْ بِالْوَلاَيَةِ لِأَوْلِيَائِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ مَعْرِفَتُهُ فَذَلِكَ أَخُوكُمْ فِي اَلدِّينِ أَمَسُّ بِكُمْ رَحِماً مِنَ اَلْآبَاءِ وَ اَلْأُمَّهَاتِ 📚التفسير العسکری علیه السلام ج۱ ص۷۹ 📚وسائل الشیعة ج۹ ص۲۲۹ @sibtayn
🔴 متن شایعه : از کوروش بزرگ پرسیدند: چرا زنان شما پوشش سر ندارند؟ کوروش فرمود: پوشش بانوی سرزمین من، "پلک های مردان" سرزمینم است ... ✧❁﷽❁✧ 🔵 پاسخ به شبهه: 1️⃣ همانند تمامی شایعات منبعی برای متن ذکر نشده است! اصولا چنین سوال و جوابی به کوروش به دروغ نسبت داده شده است. 2️⃣ بانوان ایرانی چه در دوران و قبل از و چه بعد از آن بسیار سختی داشته‌اند. از دوران ، و تا به امروز. از روی به‌جا‌مانده در آثار باستانی (، ، و ...)، ظروف، تندیس‌ها و مجسمه‌های محافظت شده در موزه‌ها میتوان تصاویر حجاب زنان ایرانی را مشاهده کرد؛ منابع بسیار است اما برای نمونه از هر دوران سندی می‌آوریم: 1- حجاب در ایران باستان بود، و بسیار سفت و‌ سخت هم بود↓↓ 👤 ویل دورانت باستان شناس و تمدن شناس معروف درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.» 📚 ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص434 2- زنان در ایران باستان روسری به سر میکردند و اجازه نداشتند سرلخت باشند↓↓ 👤 ضیاءپور باستان شناس و در کتاب خود «پوشاک باستانی ایرانیان» در مورد حجاب زنان قوم ماد این چنین بیان میکند : «اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است. وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.» 📚 ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص51 و 54 3- زنان در زمان هخامنشیان چادر به سر میکردند و دامن های بلند می‌پوشیدند↓↓ «زنان در آن دوره چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.» 📚 ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص56 4- چادر به سر کردن زنان تا زمان ساسانیان ادامه داشت و این را از هخامنشیان به ارث برده بودند↓↓ «چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است. حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.» 📚جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص114 📚علی سامی، تمدن ساسانی، ج1 ص186 🔚حال که داشتن حجاب کامل و سخت زنان ایرانی در ایران پیش از اسلام بر همگان ثابت شد ؛ سوال ما از باستان‌گرایان این است: ⁉️شما چرا با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی مخالفت میکنید؟! و به چه حقی میخواهید حجابی که قدمتش به اندازه قدمت این سرزمین است را از سر بانوان این مرز و بوم پایین بکشید؟! ↓↓در انتها اسکنی از کتاب📔پوشاک در ایران باستان نوشته جناب فریدون پوربهمن الحاق می‌شود: «چادر» واژه سانسکریتی است که در ایران باستان نیز رواج داشته است. ➖➖➖➖ @borrhan @sibtayn
آزمایش فهم مردم توسط حاکمان شیطان صفت ابن شهر آشوب می گوید: پس از آنکه معاویة بن ابی سفیان به مخالفت علی علیه السلام تصمیم گرفت، به فکر افتاد مردم شام را آزمایش کند تا از مراتب اطاعت و فرمانبرداری آنان آگاه گردد. عمروبن عاص برای آزمایش، راهی را ارائه کرد و به معاویه گفت: دستور بده که مردم باید کدو را مانند بره ذبح کنند و پس از تذکیه آن را بخورند؛ اگر فرمانت را اجراء نمودند آنها یار و پشتیبان تو هستند و گرنه نه. معاویه دستور داد و مردم هم بدون کوچک ترین اعتراض اجراء نمودند و این امر به نام بدعت امویه در سراسر شام معمول گردید.[1] طولی نکشید که خبر آن بدعت به سمع مردم عراق رسید و کسانی آن را مورد پرسش قرار دادند. ان امیرالمؤمنین سئل عن القرع یذبح؟ فقال: القرع لیس یذکی فکلوه و لا تذبحوه و لا یستهوینکم الشیطان لعنه الله.[2] از علی علیه السلام درباره کدو سؤال شد که آیا باید آن را ذبح کرد؟ در جواب فرمود: خوردن کدو تذکیه و ذبح لازم ندارد. مراقب باشید که شیطان عقلتان را نبرد و افکار شیطانی حیرت زده و سرگردانتان ننماید. مسلمانانی که آن روز فرمان غیرمشروع معاویه را اجرا کردند و به دستور او که مخالف امر الهی بود عمل نمودند همانند آن گروه از اهل کتاب بودند که احبار و رهبانشان حلال خدا را حرام، و حرام خدا را حلال می کردند و آنان کورکورانه اطاعت می نمودند و نا آگاه به شرک گرایش می یافتند. پی نوشت ها: [1] کافى، جلد 6، پاورقى صفحه 370 [2] کافى، جلد 6، صفحه 370 @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاویه و جهل مردم ماجرای عجیب ذبح کدو حلوایی دکتر رفیعی [1] کافى، جلد 6، پاورقى صفحه 370 [2] کافى، جلد 6، صفحه 370 @sibtayn
امام باقر عليه السلام : من نفرت دارم از مرد ـ يا براى مرد ـ كه در كار دنيايش تنبل باشد. هر كه در كار دنيايش تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است. إنّي لاَُبغِضُ الرجُلَ ـ أو اُبغِضُ للرَّجُلِ ـ أن يَكونَ كَسلانَ عن أمرِ دُنياهُ ، و مَن كَسِلَ عَن أمرِ دُنياهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أكسَلُ . 📚[الكافي : 5/85/4.] @sibtayn
فریادهای عایشه بر پیامبر صلی الله علیه و اله ؛ تو علی را بیشتر از پدرم دوست داری نعمان بن بشیر نقل کرده است که در یکی از روزها، «ابوبکر» برای تشرّف به حضور رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) اجازه می‌خواست که همزمان صدای «عایشه» را شنید که فریاد می‌زند! به خدا سوگند! اینک متوجه شدم که علی (علیه‌السّلام) از پدر من و از خود من در نزد تو محبوب‌تر است. ابوبکر، به دخترش عایشه حمله برد تا سیلی به رخسارش بزند و به او گفت: ‌ای دختر فلانه! می‌بینم که تو برسر رسول خدا فریاد می‌زنی! رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این حالت جلوی ابوبکر را گرفت. ابوبکر، خشمگین شد و از منزل بیرون رفت. اخبرنی عبدة بن عبد الرحیم المروزی قال اخبرنا عمرو بن محمد قال اخبرنا یونس بن ابی اسحاق عن العیزار بن حریث عن النعمان بن بشیر قال استاذن ابو بکر علی النبی صلی الله علیه وسلم فسمع صوت عائشة عالیا وهی تقول والله لقد علمت ان علیا احب الیک من ابی فاهوی الیها ابو بکر لیلطمها وقال یا ابنة فلانة اراک ترفعین صوتک علی رسول الله صلی الله علیه وسلم فامسکه رسول الله صلی الله علیه وسلم وخرج ابو بکر مغضبا 📖 النسائی، ابوعبد الرحمن احمد بن شعیب بن علی (متوفای۳۰۳ ه)، خصائص امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب، ج۱، ص۱۲۶، تحقیق:احمد میرین البلوشی، ناشر:مکتبة المعلا - الکویت الطبعة:الاولی، ۱۴۰۶ ه. @sibtayn
نماز شب بیست و هفتم ماه شعبان به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است: وَ مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ السَّابِعَةِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ شَعْبَانَ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى عَشْرَ مَرَّاتٍ هركس در شب بیست و هفتم شعبان دو ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک بار و سوره‌ى«سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى»ده بار-بخواند، كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ تَوَّجَهُ بِتَاجٍ مِنْ نُور خداوند متعال یک میلیون عمل نیک برای او نوشته و یک میلیون گناه او را زدوده و یک میلیون درجه بالا برده و تاجی از نور بر سر او می گذارد. 📖اقبال الاعمال @sibtayn
💥 ♦️عاق‌ والدین‌ باعث‌ ذلت‌ میشود ⭕️عاقِّ والدَیْن یا عُقوق والدَیْن از گناهان کبیره و رذایل اخلاقی به معنای هر نوع آزردن و رنجاندن پدر و مادر یا یکی از آن دو با زبان و رفتار است. 👈در روایات، نافرمانی، نگاه خشم آلود، احترام نکردن و اف گفتن از مصادیق آن دانسته شده و آمده است که اگر چیزی کمتر از گفتن اف وجود داشت خدا از آن هم نهی می کرد ✔️امام هادی علیه السلام می فرمایند: الْعُقُوقُ يُعْقِبُ الْقِلَّةَ وَ يُؤَدِّي إِلَى الذِّلَّه عاق والدین به فقر گرفتار می شود و ذلیل خواهد شد 📚بحار الأنوار- ج۷۱ ص۸۵ @sibtayn
🌸 *دعای جمعه‌ی آخر ماه شعبان المعظم* @sibtayn
✅روزه‌خواری در عربستان آزاد شد وزیر امور داخلی عربستان به پلیس و ادارات ابلاغ کرد هر کسی در طول ماه رمضان روزه‌اش را به صورت علنی یا پنهانی افطار کند نباید مورد تعرض قرار گیرد
🗓27 شعبان شهادت سعید بن جبیر كوفی در بیسـت و هفتم شعبان سال 95 هـ .ق سـعید بن جبـیر كوفی، به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسید. وی مردی فقیه، زاهد و عابد بود كه توفیق كسب علم از محضر مبارك حضرت زین العابدین(علیه السلام) را یافته بود. او چون دارای اعتقاد خالص و محبت كاملی به اهل بیت معصومین(علیهم السلام) بود، نزد ایشان احترام خاصی داشت. هنگام شهادت دعا کرد که حجاج پس از وی قادر به قتل هیچ كس نشود. خداوند متعال دعای او را مستجاب كرد و حجاج 15 روز بعد از شهادت سعید زنده بود و كسی را نكشت تا به مرض آكله به درك جحیم واصل شد. چنین نقل شده است كه حجاج پس از شهادت سعید بن جبیر، سر آن بزرگوار و دو پای او را نیز از ساق جدا نمود. سعید بن جبیر را در شهر « الحی» در واسط عراق مدفون شد كه هم اكنون مزار او زیارتگاه محبان اهل بیت(علیهم السلام) و دارای گنبد و صحنی بزرگ مشتمل بر چهار در است . @sibtayn
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله : کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آن سخن رسوا کند. آنان را در آخرت بهره‌اى نيست عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ أَدْنَى اَلْكُفْرِ أَنْ يَسْمَعَ اَلرَّجُلُ مِنْ أَخِيهِ اَلْكَلِمَةَ فَيَحْفَظَهَا عَلَيْهِ يُرِيدُ أَنْ يَفْضَحَهُ بِهَا أُولٰئِكَ لاٰ خَلاٰقَ لَهُمْ 📚وسائل الشیعة ج۱۷ ص۲۰۷ 📚بحار الأنوار ج۷۲ ص۳۶۰ @sibtayn
❇️حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند : مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَـــانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ ♦️كسي كه در شعبان صدقه اي بدهد اگر چه نيمي از خرمـا باشد خداوند تن او را بر آتــــش حــــرام ميكــــند 📚خصال. ج ۳. ص ۵۸۲ @sibtayn
نماز شب سی ام ماه شعبان به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است: مَنْ صَلَّى لَيْلَةَ الثَّلَاثِينَ مِنْ شَعْبَانَ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى عَشْرَ مَرَّاتٍ هركس در شب سی ام شعبان دو ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک بار و سوره‌ «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» ده بار بخواند فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ ص مِائَةَ مَرَّةٍ فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ اللَّهَ يَرْفَعُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ مَدِينَةٍ فِي جَنَّةِ النَّعِيمِ و بعد از پایان نماز، صد بار بر پیامبر اکرم -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- صلوات بفرستد، سوگند به خدایی که به حق مرا به پیامبری برانگیخت، خداوند یک میلیون شهر در بهشت نعیم برای او بالا می برد وَ لَوِ اجْتَمَعَ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عَلَى إِحْصَاءِ ثَوَابِهِ مَا قَدَرُوا وَ قَضَى اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَاجَة و اگر همه اهل آسمانها و زمین برای شمارش ثواب او گرد هم آیند، نمی توانند ثواب آن را به شماره درآورند و افزون بر این خداوند هزار حاجت او را برآورده می کند. 📗إقبال الأعمال , جلد۲ , صفحه۷۲۴ @sibtayn
رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: هيچ مردمى نباشند كه باهم در مجلسى جمع شوند و از خداى عزّ و جلّ‌ نامى نبرند و بر پيامبر خود درود نفرستند جز اينكه آن مجلس بر ايشان مايه زيان و تأسف باشد. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و اله : مَا مِنْ قَوْمٍ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ فَلَمْ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يُصَلُّوا عَلَى نَبِيِّهِمْ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْمَجْلِسُ حَسْرَةً وَ وَبَالًا عَلَيْهِمْ. 📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج : 2 ص : 497 @sibtayn
فضیلت روزه گرفتن در روز سی ام شعبان «ابو جعفر ابن بابويه» در كتاب «امالى» و «ثواب الاعمال» به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آورده است: وَ مَنْ صَامَ يَوْمَ الثَّلَاثِينَ مِنْ شَعْبَانَ نَادَاهُ جَبْرَئِيلُ ع مِنْ قُدَّامِ الْعَرْشِ يَا هَذَا اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ عَمَلًا جَدِيداً هركس روز سی ام شعبان را روزه بدارد،جبرئیل از پیشاپیش عرش او را ندا می کند: فلانی، عمل خود را از سرگیر و از نو عمل کن، فَقَدْ غُفِرَ لَكَ مَا مَضَى وَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذُنُوبِكَ وَ الْجَلِيلُ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ که خداوند گناهان گذشته و پیشین تو را آمرزید و نیز خداوند بزرگ -عزّوجلّ- خطاب به او می گوید: لَوْ كَانَ ذُنُوبُكَ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ قَطْرِ الْأَمْطَارِ وَ وَرَقِ الْأَشْجَارِ وَ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ الثَّرَى وَ أَيَّامِ الدُّنْيَا لَغَفَرْتُهَا لَكَ‏ اگر به شماره ستارگان آسمان و قطره های باران و برگ درختان و شماره شنزارها و مقدار خاک و تعداد روزهای دنیا گناه داشته باشی، قطعاً خداوند می آمرزد وَ ما ذلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ بَعْدَ صِيَامِكَ شَهْرَ شَعْبَان‏ و ارزانی داشتن این همه برای کسی که ماه شعبان را روزه گرفته، بر خدا دشوار نیست 📗امالى صدوق، ص 30 📗 ثواب الاعمال، ص 87 @sibtayn
رمضان، نامى از نام هاى خدا رمضان اسمى از اسماء الهى مى ‏باشد و نبايد به تنهائى ذكر كرد مثلا بگوئيم، رمضان آمد يا رفت، بلكه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعنى ماه را بايد به اسم اضافه نمود . در اين رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) گوش فرا مى ‏دهيم. هشام بن سالم نقل روايت مى‏ نمايد و مى ‏گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت امام باقر (عليه السلام) بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم. فقال عليه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا يجيى و لا يذهب و انما يجيى‏ء و يذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عيدا امام باقر عليه السلام فرمود: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمى ‏رود و نمى ‏آيد كه شى‏ء زائل و نابود شدنى مى ‏رود و مى‏ آيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله مى ‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است و از حضرت على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت ‏شده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان‏» 📚الکافي ج۴ ص۶۹ 📚من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۱۷۲ @sibtayn
🔘خلاصه زهد در دو جمله... الإمام عليّ عليه السلام : الزُّهدُ كُلُّهُ بَينَ كَلِمَتَينِ مِنَ القُرآن ، قالَ اللّه سُبحانَهُ : «لِكَيْلاَ تَأْسَوْاْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ تَفْرَحُواْ بِمَا ءَاتَاكُمْ»[٢٣ سوره حديد] ، ومَن لَم يَأسَ عَلَى الماضي ولَم يَفرَح بِالآتي فَقَد أخَذَ الزُّهدَ بِطَرَفَيهِ . امام علی عليه السلام فرمودند: تمام زهد در دو جمله از قرآن است؛ "تا بر آنچه از دستتان رفته تاسف نخورید" و "بر آنچه به شما رسیده شاد نگردید" [٢٣ سوره حديد] كسى كه بر گذشته افسوس نخورد و براى آنچه به دستش مى رسد ، شاد نشود ، هر دو جانب زهد (زهد كامل) را گرفته است. 📚نهج البلاغة حكمت ۴۳۹ @Sibtayn
✅✅ حکمت به دنبال اهلش میگردد تا به او برسد!! حمران گوید از امام زین العابدین علیه السلام شنیدم که فرمود: جواهر نفیس را که از زباله دان به دست آورده باشید، حقیر نشمارید پدرم از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت می‌کرد که از آن حضرت شنیدم می‌فرمود: سخن حکمت در سینه منافق، برای اینکه در جایگاهش قرار گیرد، به حرکت در می‌آید تا منافق به آن تلفظ کند، پس مؤمن آن را می‌شنود، و او سزاوار آن است و مؤمن اهل حکمت است، باید آن را بدست آورد 💎جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ الْمُنْعِمِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیهما السلام یَقُولُ لَا تُحَقِّرِ اللُّؤْلُؤَةَ النَّفِیسَةَ أَنْ تَجْتَلِبَهَا مِنَ الْکِبَا الْخَسِیسَةِ فَإِنَّ أَبِی حَدَّثَنِی قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ الْکَلِمَةَ مِنَ الْحِکْمَةِ لَتَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ نِزَاعاً إِلَی مَظَانِّهَا حَتَّی یَلْفَظَ بِهَا فَیَسْمَعَهَا الْمُؤْمِنُ فَیَکُونُ أَحَقَّ بِهَا وَ أَهْلَهَا فَیَلْقَفُهَا. 📚 امالی طوسی،ص۶۳۶، م ۱۴ 📚بحارالانوار، ج۲،ص۹۷،ح۴۶ @Sibtayn
♨️زرتشتی ها هم چهارشنبه سوری را گردن نمی گیرند ✍️موبد موبدان زرتشتی ایران، جهانگیر اوشیدری می نویسد : 👈شک نیست که افتادن این آتش افروزی به شب آخرین چهار شنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهار شنبه نزد اعراب شوم و نحسی بود لذا برای رفع این نحسی اقداماتی می کردند. بنابر این چهار شنبه سوری جزو جشن های ایران باستان نیست. 📚دانشنامه مزدیسنا، تألیف جهانگیر اوشیدری، صحفه ٣٣٣ @Sibtayn