eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ادعای شیعه بودن داشتند؛ دو ماه هر روز اجازه دیدار خواستند، اما امام رضا آنها را اذن ورود نداد ... *️⃣ از امام عسكرىّ نقل است كه فرمود: وقتى ولايتعهدى براى حضرت رضا عليه السّلام قرار گرفت، دربان او بر حضرت وارد شده و گفت: گروهى پشت در ايستاده اند و اذن دخول خواسته و مى گويند: ما از شيعيان علىّ عليه السّلام هستيم!. حضرت فرمود: من فعلًا مشغولم آنان را بازگردان. و اين آمد و شدها و جواب منفى امام دو ماه بطول انجاميد، تا جايى كه ديگر از رسيدن به او نااميد شده و به دربان گفتند: به آقايمان بگو ما از شيعيان پدرت علىّ عليه السّلام هستيم! اين ماجرا موجب شماتت و سرزنش دشمنانمان بر ما شده، و ما اين بار بازگشته و از اين شرمندگى و شكستن غرورى كه بما رسيده، و عجز از احتمال دردى كه به سبب شماتت از ناحيه دشمنانمان به ما خواهد رسيد از شهر خود خواهيم گريخت. حضرت رضا عليه السّلام به دربان خود فرمود: اجازه بده داخل شوند، آنان وارد شده سلام كردند ولى آن حضرت نه جواب سلامشان را داد و نه اذن جلوس صادر كرد، و همان طور ايستادند. همگى گفتند: اى زاده رسول خدا، اين چه جفاى عظيم و استخفاف پس از آن حجاب سخت است! ديگر چه جفائى مانده تا بر سر ما آيد؟! حضرت رضا عليه السّلام فرمود: اين آيه را بخوانيد: «و هر مصيبتى كه به شما رسد به سبب كارهايى (خطا و گناهانى) است كه دستهايتان كرده و از [گناهان] در مى گذرد- شورى ۳۰»، بخدا سوگند كه من در اين كار تنها به خداوند و رسول او و أمير المؤمنين و پدران پاكم پس از او اقتدا كردم، آنان بر شما نكوهش كردند من نيز اقتدا نمودم. گفتند: براى چه اى زاده رسول خدا؟! فرمود: براى اين ادّعا كه شما شيعه أمير المؤمنين هستيد! واى بر شما! شيعيان او حسن و حسين و سلمان و أبو ذرّ و مقداد و عمّار و محمّد بن أبى بكر بودند، همانها كه ذرّه اى از دستورات او سرپيچى نكردند، حال اينكه شما در بيشتر كردارتان با او مخالفيد، و در بيشتر فرائض خود كوتاهى ورزيده و بزرگى حقوق برادران خود را در باره خدا خوار و بى مقدار مى داريد، و آنجا كه نبايد‌؛ تقيّه مى كنيد. و آنجا كه بايد؛ تقيّه نمى كنيد، اگر شما در همان ابتداى كار مى گفتيد ما از موالى و محبّين اوئيم و از دوستداران اولياى او و دشمنان دشمنان او هستيم من منكر اين قول شما نشده بودم، و ليكن اين مقام و مرتبه شريفى بود كه شما مدّعى آن شده ايد، اگر كردار شما گفتارتان را تصديق نكند به هلاكت افتيد، مگر اينكه رحمت پروردگارتان آن را تلافى كند. آنان گفتند: اى زاده رسول خدا، ما همگى بدرگاه خدا استغفار كرده و از اين گفته خود توبه مى كنيم، بلكه مى گوييم- همان طور كه شما بما آموختيد-: ما محبّ شما و اولياى شمائيم، و دشمنان دشمنان شما هستيم. حضرت رضا عليه السّلام فرمود: آفرين و مرحبا به شما برادران و محبّينم! بيائيد بالا، و آنقدر آنان را به بالا خواند تا تك تكشان را در بغل گرفت، سپس به دربان خود فرمود: چند بار ايشان را مانع شدى؟ گفت: شصت بار. فرمود: به همان تعداد نزد ايشان رفته و ضمن سلام؛ سلام مرا به ايشان برسان. اكنون با اين استغفار و توبه همه گناهان خود را محو و پاك ساختند، و به جهت محبّت و موالاتشان به ما مستحقّ كرامت شده اند، و از حال ايشان و امور عیالشان تفقّد كن؛ نفقات بسيار و احسان فراوان و هداياى بسيارى بديشان داده و زيانشان را جبران كن. 📗احتجاج طبرسی ج 2 ص 459 📗وسائل الشيعة - ط الإسلامية ج11 ص 470 📗رسائل فقهية _ الشيخ مرتضى الأنصاري ج1 ص95 📗البرهان في تفسير القرآن ج 4 ص604 @Sibtayn
نزول امیدبخش ترین آیه قران در منزل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها امام باقر (علیه السلام)- از بشربن‌شریح بصری نقل شده که گفت: 🔸به امام باقر (علیه السلام) عرض ‌‎کردم: «امیدوار کننده‌ترین آیه‌ی قرآن کدام است»؟ 🔹امام (علیه السلام) فرمود: «اطرافیانت دراین‌باره چه نظری دارند»؟ 🔸عرض ‎کردم: «معتقدند [امیدوار کننده‌ترین آیه، این آیه است]: یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید. (زمر/۵۳)». 🔹 امام (علیه السلام) فرمود: «ولی ما اهل بیت (علیهم السلام) چنین نظری نداریم»! 🔸عرض‎ کردم: «پس نظر شما دراین‌باره چیست»؟ 🔹امام (علیه السلام) فرمود: «ما معتقدیم [امیدوار کننده‌ترین آیه، این آیه است]: وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی؛ (مراد از این مژده، مقامِ) شفاعت است، به خدا سوگند شفاعت است! به خدا سوگند شفاعت است»! 📖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۷۶ بحارالأنوار، ج۸، ص۵۷/ فرات الکوفی، ص۵۷۰ 👈ثعلبی مفسر سرشناس اهل تسنن در کتاب تفسیر خود از جابر بن عبداللّٰه انصاری روایت می‌کند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) حضرت فاطمه(علیها السلام) را در حالى دید که کسائى از پوست شتر بدوش افکنده و با دست خود مشغول آسیاب کردن و شیر دادن فرزندش است. چشمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) پر از اشک شد و به حضرت فاطمه(علیها السلام) فرمود: اى دختر عزیزم، تلخیهاى دنیا را در مقابل شیرینى آخرت قرار بده. فاطمۀ زهرا(علیها السلام) گفت: یا رسول اللّٰه خدا را سپاس به سبب نعمتهاى فراوانى که عنایت فرموده، و شکر برای اوست در مقابل عطاهایش. در همین موقع بود که خداوند متعال این آیۀ شریفه را نازل فرمود: ﴿وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى﴾؛ و به زودى پروردگارت [در قبال این مرارت و سختی، مقام شفاعت امت در روز قیامت را] به تو عطا مى‏کند که راضى شوى 📚كنز العمّال : ج 12 ص 422 📖تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) نویسنده : الثعلبي ج : 10 ص : 225 @Sibtayn
شرک در عبادت 🔸جرّاح مداينى گويد: از امام صادق عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ در بارۀ سخن خداوند عزّ و جلّ‌ (كه فرموده است): «كسى كه به ديدار پروردگار خود اميد دارد، بايد عمل صالح انجام دهد و در عبادت پروردگار خود، چيزى را شريك او قرار ندهد»، سؤال كردم. 🔹فرمود: او بنده‌اى است كه عملى از طاعت‌ها را انجام مى‌دهد ولى قصد رضاى خدا را ندارد، مگر به عنوان تزكيه خود نزد مردم، علاقه‌مند است كه مردم متوجّه او شوند، اين همان كسى است كه در عبادت پروردگار خود شرك آورده است. و فرمود: بنده‌اى نيست كه كار خير و خوبى را مخفيانه انجام دهد كه با گذشت روزگار، خداوند آن را به صورت خير و خوبى آشكار گرداند؛ و نيست بنده‌اى كه كار شرّ و زشتى را مخفيانه انجام دهد (و توبه نکند) مگر آن كه با گذشت روزگار، خداوند شرى را از او آشكار مى‌گرداند. عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ تَعَالَى « وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً » قَالَ هُوَ اَلْعَبْدُ يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ اَلطَّاعَاتِ لاَ يَطْلُبُ بِهِ وَجْهَ اَللَّهِ إِنَّمَا يَطْلُبُ تَزْكِيَةَ اَلنَّاسِ يَشْتَهِي أَنْ يُسْمِعَ بِهِ فَهَذَا اَلَّذِي أَشْرَكَ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ وَ قَالَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَسَرَّ خَيْراً فَتَذْهََبُ اَلْأَيَّامُ حَتَّى يُظْهِرَ اَللَّهُ لَهُ خَيْراً وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَسَرَّ شَرّاً فَتَذْهَبُ اَلْأَيَّامُ حَتَّى يُظْهِرَ اَللَّهُ لَهُ شَرّاً . 📗الزهد ج۱ ص۶۷ @Sibtayn
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : ای فاطمه! هر كه بر تو درود فرستد، خداوند او را بیامرزد و هر جای بهشت باشم او را به من ملحق کند. يا فاطِمَةُ! مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللهُ لَهُ وألْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ. O Fātimah, if someone utters Salawāt upon you, God will forgive him and lead him to my position in paradise. ✅بحار الأنوار، جلد 43، صفحه 55 @Sibtayn
آهویی که برای فرج ال محمد علیهم السلام دعا کرد . در محضر امام سجاد عليه‌السلام زوزه می‌کشید و ناله می‌کرد هیچ کس نمی‌فهمید دردش چیست حضرت فرمودند: مادر است صیادی از قریش بچه‌اش را صید کرده از من می‌خواهد به او بگویم بچه‌ام را بیاور، که به او شیر دهم آنگاه فرمود: برویم خانه صیاد در زدند صیاد با دیدن حضرت تعجب کرد فرمود: تورا به حقی که به گردنت دارم قسم می‌دهم که بچه آهو را بياور، تا مادرش شیرش دهد سپس فرمود: حاضری آهو را به من ببخشی؟ عرض کرد: (آهو چیه)جانم فدای شما لحظه‌ای بعد بچه‌ آهو کنار مادرش بود و با هم بطرف صحرا رفتند و همانطور که می‌رفت، دم تکان می‌داد و تملق می‌کرد حضرت فرمود: می‌دانید چه می‌گوید؟ عرض کردند نه نمی‌دانیم فرمود: دارد برای من می‌کند می‌گوید: خدا حقی را که از شما ربودند به شما برگرداند و هر مسافر را برساند همانطور که بچه مرا به من برگرداندید و خداوند را بیامرزد 📚اختصاص شیخ مفید ص۲۹۷ @Sibtayn
شفای یتیم نابینا عبد الواحد می‌گوید: در مکه در حال طواف بودم که دختر نوجوانی را دیدم که به پرده کعبه آویزان شده بود و خطاب به دختر دیگری که هم سن او بود می‌گفت: به حق آن که با وصیت (پیامبر) برگزیده شده، کسی که به تساوی حکم می‌کند، نیتش پاک است، همسر فاطمه مرضیه است، چنین و چنان نبوده است. به او گفتم: این اوصاف که می‌گفتی برای کیست؟ گفت: به خدا قسم! این صفات برای کسی است که برترین نشانه (الهی)  است و دروازه احکام (اسلام) است و تقسیم کننده بهشت و جهنم است و مرد الهی امت و رئیس امامان، برادر پیامبر صلی الله علیه و آله و وصی و جانشین او بر امت است؛ این شخص مولای من امیر المؤمنین علی بن ابی طالب است. به او گفتم: چرا علی را مستحق این صفات می‌دانی (و او را چنین مدح می‌کنی)؟ گفت: به خدا سوگند که پدرم یاور او بود در روز صفین در رکاب حضرتش شهید شد. روزی در حالی که مادرم در خیمه‌اش نشسته و من و برادرم به خاطر آبله نابینا شده بودیم، امیر المؤمنین وارد شد. هنگامی که ما را را دید، آهی کشید و شعری را خواند (که مضمونش چنین است): مَا إِنْ‏ تَأَوَّهْتُ‏ مِنْ‏ شَيْ‏ءٍ رُزِيتُ‏ بِهِ        كَمَا تَأَوَّهْتُ لِلْأَطْفَالِ فِي الصِّغَرِ قَدْ مَاتَ وَالِدُهُمْ مَنْ كَانَ يَكْفُلُهُمْ         فِي النَّائِبَاتِ وَ فِي الْأَسْفَارِ وَ الْحَضَرِ برای هیچ مصیبتی آه نکشیدم به اندازه‌ آهی که برای کودکانی کشیدم که در کوچکی پدرشان وفات کرده است، پدری که  در مصیبتها و سفر و حضر آنان را سرپرستی می‌کرد. سپس به ما را به خود نزدیک کرد و درست مبارکش را روی چشم من و چشم برادرم گذاشت و دعایی خواند و سپس دستش را برداشت. سوگند به خدا اینک ـ ای علی که پدرم فدای تو گردد ـ به قدری (چشمانم پر نور شد که) شتر را از فرسخ‌ها فاصله می‌بینم و همه‌ی آن به برکت امیرالمؤمنین است. عبد الواحد می‌گوید: کیسه‌ام را باز کردم و دو دینار که باقیمانده زاد و راحله‌ام بود به او دادم. دخترک به چهره‌ام تبسمی کرد و گفت: هرگز! (نیازی به این ندارم) کریم‌ترین گذشتگان (امیر المؤمنین) ما را بر بهترین جانشین سپرده است. ما الان در سرپرستی امام حسن مجتبی علیه السلام هستیم. آنگاه دخترک پرسید: آیا علی را دوست داری؟ به او گفتم: بله. گفت: بشارت می‌دهم تورا که به ریسمان محکمی چنگ زدی که گسستنی در آن نیست. سپس دخترک پشت به من کرد در حالی که شعری را (در مدح امیر المؤمنین) زمزمه می‌کرد. مَا بَثَّ حُبُّ عَلِيٍّ فِي ضَمِيرِ فَتًی         إِلَّا لَهُ شَهِدَتْ مِنْ رَبِّهِ النِّعَمُ‏ وَ لَا لَهُ قَدَمٌ زَلَّ الزَّمَانُ بِهَا                  إِلَّا لَهُ ثَبَتَتْ مِنْ بَعْدِهَا      📗(بشاره المصطفی لشیعه المرتضی/ص71) @Sibtayn
🔻خاطرهٔ یکی از اساتید در گفتگو با یکی از برادران اهل سنت که به شیعه رهنمون شد... - گفت چرا به صحابه اشکال می‌گیرید؟! + گفتم ما برای صحابه مقام قائل هستیم، کِی به صحابه اشکال گرفتیم، ما میگوییم مقام صحابی بسیار مقام بالایی است هر کسی لیاقت ندارد داخل در این مقام باشد، ما با صحابه مشکلی نداریم بلکه مشکل در اینجاست که قرار نیست هر فاسق و فاجر و بدعت گذاری و مرتدی را جزء اصحاب بدانیم! - گفت: مگر چنین کسانی هم هستند؟ + گفتیم خودتان روایت کردید که صحابه می‌گفتند بعد از پیامبر همه سنت های حضرت را از بین بردیم حتی رسول الله را - گفت دروغ است ←روایت بخاری را نشان دادم، خواند و رنگ صورتش قرمز شد و ساکت بود ، بعد از چند دقیقه از جا بلند شد و بدون خداحافظی رفت، منتظرش نشستم، می‌دانستم برمیگردد، بعد از چند روز بازگشت و...
🔶نماز پرفضیلت یکشنبه های ماه ذی القعده ✔️براى نماز در روز یکشنبه این ماه روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: 🔵 که هر کس آن را بجا آورد: ♦️ توبه اش پذیرفته مى شود ♦️و گناهانش آمرزیده مى گردد ♦️و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، ♦️و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند ♦️و با ایمان از دنیا مى رود ♦️و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد ♦️و پدر و مادرش از او راضى شوند ♦️و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ♦️ذریّه او نیز بخشیده شوند ♦️و روزى او وسیع گردد ♦️فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند ♦️و به آسانى جانش را بگیرد. ✔️🔴🔵 کیفیت نماز : 👈رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: 🔴در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند ؛ و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📗 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده @Sibtayn
ریشه های داعش 💥 ابن عبد البر از مورخین و علمای بزرگ اهل تسنن در کتاب الاستیعاب فی معرفة الاصحاب (ج۱ ص۳۶۸) می‌نویسد: «عثمان بن حنیف، والی بصره در زمان حکومت امام علی ‏(علیه السلام)، با عایشه و طلحه و زبیر صلح‌نامه‌ای امضاء کرد و به نیروهایش گفت: سلاح‌هایتان را رها کنید و جنگ نکنید! ولیکن عبد الله بن زبیر شبی سرد و تاریک و طوفانی همراه با لشکری به سمت دار الاماره رفت و در دار الاماره را شکستند و عثمان بن حنیف را دستگیر کردند، سپس به سمت بیت المال رفتند و چهل نفر از نگهبانان آن را کشتند. خبر دستگیری عثمان بن حنیف و تصرف بیت المال را به عایشه رساندند و از او در باره عثمان بن حنیف مشورت خواستند. فرستاده به سوی عایشه، ابان بن عثمان بود. عایشه گفت: عثمان را بکشید! زنی گفت: از او درگذر ای ام المومنین که او صحابی رسول خداست! عایشه دستور به زندانی کردن عثمان بن حنیف داد. مشاجع بن مسعود، از همراهان عایشه، دستور داد تا موهای ریش عثمان بن حنیف را بکنند و او را شلاق بزنند. پس موهای ریش او و ابروی او و مژه‌های او را کندند و چهل ضربه شلاق به او زدند». @Sibtayn
♨️لعن معاویه و پدر و برادرش توسط رسول الله صلی الله علیه و آله ✍️بلاذری عالم عُمَری می نویسد : 🔸حدَّثَنَا خَلَفٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ بن سعید عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُمْهَانَ عَنْ سَفِینَةَ مَوْلَى أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ جَالِسًا فَمَرَّ أَبُو سُفْیَانَ عَلَى بَعِیرٍ وَمَعَهُ مُعَاوِیَةُ وَأَخٌ لَهُ ، أَحَدُهُمَا یَقُودُ الْبَعِیرَ وَالآخَرُ یَسُوقُهُ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: لَعَنَ اللَّهُ الْحَامِلُ وَالْمَحْمُولُ وَالْقَائدُ وَالسَّائِقُ. 🔹از ام سلمه منقول است که پیامبر خدا(ص)، جایی نشته بود که ابو سفیان رد شد و سوار بر چهار پایی بود، و معاویه و برادرش همراه او بودند که یکی حیوان را می راند و دیگری از پشت پی می کرد، پس رسول الله (ص) فرمودند : خدا لعنت کند حمل کننده و حمل شونده و راه برنده و دنبال کننده را. 📚أنساب الأشراف، تألیف بلاذری، جلد ۵، صفحه ١٣۶ @Sibtayn
گریه دار است عجب نام اباعبدالله جان فدای عطش کام اباعبدالله هرکجا پر بکشم سوی حرم می آیم چون کبوتر شده ام رام اباعبدالله خوش به حال شهدائی که رسیدند آخر با شهادت به سرانجام اباعبدالله غیر ارباب به هر بی سر و پا رو نزنیم ما که جلدیم سر بام اباعبدالله صَلَّی اللهُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِالله الحُسَین @Sibtayn
دشمنانی به نام پدر و مادر! فرزندش خودکشی کرده بود! به او گفتم:« هیچگاه از طفولیت، دست در دست فرزندت به مسجد و نماز جماعت و هیات و شنیدن سخنرانی رفتی؟» جوابی نداد؛ ولی معلوم بود که جواب، منفی بود! سوال دومم این بود:« آیا هیچ کنترلی روی دوستان و رفقای او داشتی؟» باز هم جواب، منفی بود! سوال سوم را پرسیدم:« وقتی برای او تلفن همراه خریدی برای او استفاده صحیح و غیر صحیح را توضیح دادی؟» پاسخ، «نه» بود... آیا رفیق فرزندت بودی؟ -نه! و.... پیامبر اسلام روزی نگاهی به چند طفل کردند و فرمودند:« وای بر اولاد آخرالزمان از دست پدر و مادر هایشان!» سوال شد:« پدر و مادر کافر دارند؟» حضرت فرمودند:« نه از دست پدر و مادر مومن آنها! پدر و مادری که چیزی از فرائض را یاد فرزندان خود نمی‌دهند و به بهره اندکی از مال دنیا برای آنها راضی می‌شوند و چنانچه بخواهند از فرائض چیزی یاد بگیرند منعشان می‌کنند! من از این چنین پدر و مادرانی بیزارم و آنها هم از من بیزار هستند!» 📚 جامع الاخبار ص ۱۰۶ از کوزه همان برون تراود که در اوست! @hakeemaneh
حکومت انبیا اینگونه است در زمان خلافت ظاهری امیرمومنان علی (علیه السلام) در کوفه، زره آن حضرت گم شد و پس از چند روز نزد یک مسیحی پیدا شد. 🔹امیرالمومنین (علیه السلام) او را نزد شريح قاضی خود بر مسلمین برد و اقامه ی دعوی کرد که این زره از آن من است؛ نه آن را فروخته‌ام و نه به کسی بخشیده‌ام و اکنون آن را نزد این مرد یافته ام. 🔸قاضی به مسیحی گفت: خلیفه ادعای خود را اظهار کرد، تو چه می‌گویی؟ 🔺مسیحی گفت: این زره مال من است، در عین حال گفته ی مقام خلافت را نیز تکذیب نمی کنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد). 🔸قاضی رو کرد به امیرالمومنین (علیه السلام) و گفت: تو مدعی هستی و این شخص منکر است؛ بنابراین بر تو است که بر مدعای خود شاهد بیاوری. 🔹 امیرالمومنین (علیه السلام) خندید (1)و گفت: قاضی راست می‌گوید؛ ولی من شاهدی ندارم. ➖شریح روی این اصل که مدعی، شاهدی ندارد به نفع مسیحی حکم داد و او هم زره را برداشت و رفت؛ ولی مرد مسیحی که خود بهتر می دانست زره مال چه کسی است، پس از آن که چند گامی برداشت وجدانش برآشفت شد و برگشت و گفت: این روش حکومت و رفتار از نوع رفتارهای بشر عادی نیست، از نوع حکومت انبیاء است و اقرار کرد که زره از آن امیرالمومنین (علیه السلام) است. طولی نکشید که او را دیدند در حالی که مسلمان شده بود و با شوق و ایمان زیر پرچم امیرالمومنین(علیه السلام) در جنگ نهروان می‌جنگید . سایه، پیغمبر ندارد هیچ میدانی چرا؟ آفتابی چون علی در سایه ی پیغمبر است! 📗الأحكام نویسنده : يحيى بن الحسين جلد : 2 صفحه : 449 📙الغارات - ط الحديثة نویسنده : الثقفي الکوفي، ابراهیم جلد : 1 صفحه : 124 📕بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 34 صفحه : 316 📒 البدايه والنهايه - ط الفكر نویسنده : ابن كثير جلد : 8 صفحه : 4 1- شاید وجه تبسم امیرالمومنین علیه السلام این بود که شریح از ایشان شاهد می خواست در حالیکه خدواند شاهد اوست و در مورد امیرالمومنین علیه السلام شهادت داده إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً پس قاضی ،عالم به صدق ادعای امیرالمومنین علیه السلام بود و باید طبق علم خود به نفع امیرالمومنین علیه السلام حکم می کرد در جای دیگر و در ماجرای عبد اللّه بن قفل تميمى که زره طلحه را از بیت المال به سرقت برده بود ، امام علیه السلام شریح را مورد توبیخ قرار داده و می فرمایند : واى بر تو! امام مسلمانان، درباره امور آنان، بر مسائل بزرگ‌تر از اين مسأله مورد اعتماد و اطمينان است 📚الکافي ج۷ ص۳۸۵ 📚تهذيب الأحكام ج۶ ص۲۷۳ 👈🏻نکته داستان این است که چون مقابل دعوا ، از اهل کتاب بود پس امیرالمومنین علیه السلام برای هدایت او اینگونه برخورد فرمودند @Sibtayn
✅واکنش حضرت امیر مؤمنان امام علی (علیه السلام) به پیشنهاد تبعیض اقتصادی ✍️ امام علی (سلام الله علیه) در پاسخ به پيشنهاد برخى از ياران مبنى بر زيرپا گذاشتن مساوات در تقسيم بهره‌هاى عمومى و سرانهِٔ جامعه، و بيشتر‌دادن به اشراف عرب و قريش و آنان كه بيم مخالفت‌شان مى‌رفت و نگرانى از جداشدن‌شان و پيوستن‌شان به معاويه وجود داشت، فرمود: «أَتَأْمُرونِّي أَنْ أَطلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلّيِتُ عَلَيْهِ؟ وَ اللهِ لاَ أَطُوُرُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِيرٌ، وَ مَا أَمَّ نَجمٌ فِي السَّمَاءِ نَجمًا. لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ، فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ لَهُمْ ». 📗 نهج‌البلاغه ، کلام ۱۲۶ . آيا مرا فرمان مى‌دهيد تا پيروزى بجويم به ‌وسيله ستم‌كردن دربارهٔ آنان كه سرپرست ايشانم؟ سوگند به خدا كه به چنين چيزى نزديك نشوم تا آن‌گاه كه شبانه‌ روزان، از پى يكديگر آيد، و تا هنگامى كه ستاره‌اى در آسمان به دنبال ستارهٔ ديگر برآيد! اگر دارايى از آنِ خود من بود، بى‌گمان همگان را برابر مى‌داشتم، تا چه رسد كه دارايى، از آنِ خودشان است. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فرعون پاک و طاهر از دنیا رفته و حضرت ابوطالب کافر ؟!!! چرندیات ابن عربی و دشمنی با مولانا امیرالمومنین علیه السلام @Sibtayn
روش در امان ماندن از لغزشها ▫️امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: 🔹ریشه سالم ماندن از لغزشها، اندیشیدن پیش از عمل کردن است و سنجیدن پیش از سخن گفتن. 🔹أصلُ السَّلامَةِ مِن الزَّلَلِ الفِکرُ قَبلَ الفِعلِ ؛ و الرَّوِیَّةُ قَبلَ الکلامِ. 📚غرر الحکم: ۳۰۹۸ @Sibtayn
آیا می دانید شیطان تا چه زمانی از ما می ترسد ؟ امام صادق از پدرانش از امیرالمؤمنين عليهم السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مي كند كه فرمود : تا زمانیکه فرزند آدم نمازهای پنج گانه را در وقتش بخواند همواره شیطان از او بیمناک بوده و می ترسد پس هر گاه آن نمازها را ضایع کرد، شیطان بر او جرأت پیدا میکند و او را به گناهان بزرگ می کشاند. عن اسماعیل بن ابی زیاد عن ابی عبدالله عن ابیه عنه آبائه عن امیر المومنین علیهم السلام قال قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ يَزَالُ اَلشَّيْطَانُ هَائِباً لاِبْنِ آدَمَ ذَاعِراً مِنْهُ مَا صَلَّى اَلصَّلَوَاتِ اَلْخَمْسَ لِوَقْتِهِنَّ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ اِجْتَرَى عَلَيْهِ فَأَدْخَلَهُ فِي اَلْعَظَائِمِ. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱ ص۲۳۰ 👈🏻نکته مهمی که باید به ان دقت شود این است که یقینا نمازی موجب ترس شیطان می شود که صحیح و مورد قبول واقع شود . در روایات افعالی به عنوان مانع از قبولی نماز ذکر شده است که انجام انها نماز که تنهی عن الفحشا و المنکر است را از کارایی می اندازد . مثال : رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمودند: مَنْ اَکَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ اَرْبَعِینَ لَیْلَةً؛ کسی که لقمه حرامی بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمی شود . 🔚نتیجه : چه بسیار نمازگزارانی که نمازشان خم به ابروی شیطان هم نمی اورد @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنقدر در صحیح بخاری وصحیح مسلم از راویان ناصبی روایت نقل شده که می‌توان گفت که این دو کتاب صحیح نواصب هست واهل سنت دین خود را از انها می‌گیرند حجت الاسلام یزدانی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقایی که فضائلش شرق و غرب عالم را فرا گرفته ایت الله وحید خراسانی دام ظله @Sibtayn
قال امیرالمؤمنین (علیه السلام) : اَلْعَاقِلُ يَعْتَمِدُ عَلَى عَمَلِهِ. اَلْجَاهِلُ يَعْتَمِدُ عَلَى أَمَلِهِ عاقل تكيه بر عمل خويش كند و جاهل و نادان تكيه بر آرزوى خويش. 📖 غرر الحکم ج۱ ص 66 دانشور آنكه تكيه نمايد بكار خويش سازد بكارها همه دانش شعار خويش آنكس كه اعتماد به آمال خود كند همچون حمار مانده بگل او بكار خويش @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانید فردوسی چه دینی داشت ؟ جواب آقای جلال خالقی مطلق شاهنامه پژوه @sibtayn
🔰خطبه امام رضا علیه السلام در معرفی امام امام رضا علیه السلام هنگام ورود به مرو خطبه درباره امام و صفات او بیان فرمودند؛ مرحوم کلینی چنین روایت کرده است: 🔸عبد العزيز بن مسلم گويد: ما در ايام على بن موسى الرضا (ع) در مرو بوديم، در آغاز ورود خود، روز جمعه در مسجد جامع گرد آمديم و در موضوع امر امامت كه مورد اختلاف فراوان مردم بود گفتگو كرديم و من شرفياب حضور سيد خود امام رضا (ع) شدم و بررسي هاى مردم را در امر امامت به عرض او رسانيدم، تبسمى كرد و فرمود: اى عبد العزيز، اين مردم نادانند و از رأى و دين خود فريب خورده ‏اند، به راستى خدا عز و جل جان‏ پيغمبر خود را نگرفت تا دين را براى او كامل كرد و قرآنى به او فرستاد كه شرح هر چيز در آن است، حلال و حرام و حدود و احكام و آنچه مردم بدان نياز دارند همه را در آن بيان كرده و فرموده : ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ «ما در اين كتاب چيزى را فرو گذار نكرديم» 📖(38 سوره انعام) در سفر حجة الوداع كه آخر عمر پيغمبر بود نازل فرمود : «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» «امروز دين را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را براى شما پسنديدم، تا دين شما باشد» 📖(3 سوره مائده) امر امامت از (كمال دين) تمام نعمت است. پيغمبر از دنيا نرفت تا براى مردم همه معالم دين آنها را بيان كرد و راه آنان را بر ايشان روشن ساخت و آنها را بر جاده حق واداشت و على (ع) را براى آنها رهبر و پيشوا ساخت و از چيزى كه مورد نياز امت باشد صرف نظر نكرد تا آن را بيان نمود، هر كه گمان برد كه خدا دينش را كامل نكرده كتاب خدا را رد كرده است و هر كه كتاب خدا را رد كند كافر است بدان، آيا مى ‏دانند قدر و موقعيت امامت را در ميان امت تا اختيار و انتخاب آنان در آن روا باشد، به راستى امامت اندازه ‏اى فراتر و مقامى والاتر و موقعى بالاتر و آستانى منيع‏تر و عمقى فروتر از آن دارد كه مردم با عقل خود بدان رسند يا با رأى و نظر خود آن را درك كنند يا به انتخاب خود امامى بگمارند. 📚الکافي ج۱ ص۱۹۸ @sibtayn