زمان هجوم به خانه حضرت زهرا (س)
بسم الله الرحمن الرحيم
طبق نقل هایی که وجود دارد، سه مرتبه به خانه حضرت زهرا (س) تعرّض شده که اثبات آن نيازمند يك مقاله ديگر است، ولی آنچه در اين مقاله به آن پرداخته شده، این است که با کنار هم گذاشتن برخی روایات دیگر، زمان هر یک از اين هجوم ها بدست می آید:
الف) زمان هجوم اول:
این هجوم سه روز بعد از ارتحال حضرت رسول الله (ص) اتفاق افتاده است.
این مطلب از دو دلیل ذیل به دست می آید:
١- روایت ابی مفضل الشیبانی (الإحتجاج ج ١ ص ٧٣) نشان می دهد که هجوم اول بعد از دفن حضرت رسول الله (ص) صورت گرفته است:
"فلما فرغ من ذلك ... جلس في المسجد فاجتمع عليه بنو هاشم و معهم الزبير بن العوام ... و انصرف علي و بنو هاشم إلى منزل علي (ع) و معهم الزبير. قال: فذهب إليهم عمر في جماعة ... فألفوهم مجتمعين؛ فقالوا لهم بايعوا أبا بكر فقد بايعه الناس ... و أحدقوا بمن كان هناك من بني هاشم و مضوا بجماعتهم إلى أبي بكر" (١)؛
و با توجه به اينکه کل برنامه غسل و نماز و دفن حضرت (ص) لا اقل دو روز طول کشیده است (بحار الانوار ج ٢٢ ص ٥٢٤ و ۵۲۹) (٢) (٣)، لذا هجوم اول در دو یا سه روز بعد از ارتحال حضرت پیامبر (ص) صورت گرفته است که با توجه به روایت ابن شهر آشوب که ذیلا بیان می شود، روز سوم بعد از ارتحال، متعیّن می شود.
٢- روایت ابن شهر آشوب (مثالب النواصب خطى ص ١٣٦):
"و رُوِيَ من غير وجه : إنّ عمر قام إلى بيعة أبي بكر بعد ثلاث من مبايعته ... فقام إليه عمر فقال : ألا ترسل إلى هذا الرجل فليبايع ، فأنفذ قنفذا يدعوه ، فصاحت فاطمة (عليها السلام): يا أبتاه ! ما لقينا من أبي بكر و عمر. فرجع قنفذ فأخبرهم ، فقام عمر و خالد و أسيد بن الحصين و قنفذ و حماد و سلمة بن أسلم من بني الأشهل و عبد الرحمن بن عوف و سعد بن مالك و عبد الله بن زمعة و مضوا إليه."
بنابراین از آنجا که رحلت حضرت رسول الله (ص) طبق روایت شيخ مفيد (الإرشاد ج ١ ص ١٨٩) در روز دوشنبه ٢٨ صفر می باشد (۴)، لذا سه روز بعد از آن، پنجشنبه روز اول ربیع الاول خواهد بود. (با فرض اینکه ماه صفر ٣٠ روزه باشد)
ب) هجوم دوم:
این هجوم، لا اقل ٣ روز قبل از آمدن حضرت امیر المؤمنين (ع) به مسجد برای عرضه قرآن، صورت گرفته است؛ زیرا روایت سلیم از سلمان (كتاب سليم ج ۱ ص ١٤٦) اشاره ای به هجوم دوم داشته و می گوید:
"... بعث الیه ابوبکر أن اخرج فبایع فبعث إلیه علی (ع) إني لمشغول و قد آلیت علی نفسي یمینا أن لا أرتدي رداء إلّا للصلاة حتی اُؤلف القرآن و أجمعه . فسکتوا عنه أیّاماً فجمعه في ثوب واحد و ختمه ثم خرج إلی الناس و هم مجتمعون مع ابي بکر في مسجد رسول الله ... ." (۵)
از این روایت بدست می آید که بین هجوم دوم و عرضه قرآن چند روز (إیّاماً) فاصله شده است؛ لذا با توجه به اینکه از یک طرف اقل جمع سه روز است و از طرف دیگر از روایت جابر جعفی از حضرت امام باقر (ع) (امالی شیخ صدوق ج ١ ص ٣٩٨ و ٣٩٩) به دست می آید که آمدن حضرت امیرالمؤمنين (ع) به مسجد بعد از جمع قرآن، ٩ روز بعد از ارتحال حضرت رسول الله (ص) می باشد؛ چرا که حضرت امام باقر (ع) در این روایت می فرمایند:
"قال أمیر المؤمنین (ع) في خطبة خطبها بعد موت النبي (ص) بتسعة أیّام و ذلک حین فرغ من جمع القرآن ..." (۶)؛
لذا با توجه به اینکه ارتحال حضرت (ص) دوشنبه ٢٨ صفر می باشد، پس عرضه قرآن در چهارشنبه ٧ ربیع خواهد بود.
بنابراین اگر بین هجوم دوم و عرضه قرآن، حداقل سه روز فاصله باشد پس با توجه به اینکه عرضه قرآن، چهارشنبه هفتم ربیع بوده است، لذا هجوم دوم، شنبه سوم ربیع می باشد.
ج) هجوم سوم:
این هجوم، فردای عرضه قرآن صورت گرفته است.
این مطلب از روایت سلیم از سلمان (كتاب سليم ج ۱ ص ۱۴٨ تا ۱۵۰) بدست می آید، چرا که می گوید:
"... فسکتوا عنه یومهم ذلک فلما كان الليل حمل علي عليه السلام فاطمة عليها السلام على حمار وأخذ بيدي ابنيه الحسن والحسين عليهما السلام، فلم يدع أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وآله إلا أتاه في منزله ... فلما رآى علي عليه السلام خذلان الناس إياه وتركهم نصرته واجتماع كلمتهم مع أبي بكر وطاعتهم له وتعظيمهم إياه لزم بيته. فقال عمر لأبي بکر ما یمنعک أن تبعث إلیه فیبایع ... ثمّ امر اُناسا حوله أن یحملوا الحطب فحملوا الحطب و حمل معهم عمر فجعلوه حول منزل علي و فاطمة و ابنیهما (ع) ... و دعا عمر بالنار فأضرمها في الباب ثم دفعه فدخل ... ." (۷)؛
بنابراین، این هجوم ١٠ روز بعد از ارتحال حضرت رسول الله (ص) یعنی روز پنجشبه ٨ ربیع الأول صورت گرفته است.
(روز هاى ١ و ٣ و ٨ ربيع الأول)
۱- https://lib.eshia.ir/10412/1/73
۲- https://lib.eshia.ir/71860/22/524
۳- https://lib.eshia.ir/71860/22/529
۴- https://lib.eshia.ir/27035/1/189
۵- https://lib.eshia.ir/70632/1/146
۶- https://lib.eshia.ir/15033/1/399
۷- https://lib.eshia.ir/70632/1/148
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نزول باران با دعای کشیش مسیحی که خیلی از مسلمانان را مرتد کرد
استاد قزوینی
@Sibtayn
34.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 #عزاداری_آخر_صفر ۱۴۰۳
#شب_سوم
📍حسینیه #ریحانه_النبی علیها السلام
🎞 متهم ردیف اول چه کسی است؟
🎤 شیخ #عباس_مفید
🔶 امام حسن عسكری (علیه السلام) و درندگان اهلى 🔶
- مرد، از خدا بترس!
- مگر چه كار كرده ام؟
- این قدر او را اذیت نكن.
- چه می گویى زن؟ او دشمن ماست.
- زبانت را گاز بگیر، دشمن كدام است؟ او امام شیعیان است. حال كه چنین فرصتى پیش آمده و او را به تو سپرده اند، به او خدمت كن. من هم هر كارى از دستم بربیاید، برایش انجام مى دهم.
نحریر، خشم آلود به همسرش نگاه كرد و گفت:
- خلیفه او را به من سپرده و گفته كه نگذارم آب خوش از گلویش پایین برود. حال تو مى گویى به او خدمت كنیم ؟ واقعا كه عقلت ناقص است.
- دستور خلیفه واجب تر است یا اطاعت و خدمت به امام؟ نحریر! حال كه او را در خانه زندانى كردى، این قدر بر او سخت نگیر! او كه شب و روز مشغول عبادت است و آزارش به مورچه هم نمى رسد. چرا پول خلیفه چشمت را كور كرده و حقیقت را نمى بینى !؟
نحریر، قدمى پیش گذاشت و دست بالا برد. سیلى به صورت همسرش زد. زن روى پله ها سر خورد و توى حیاط افتاد. نحریر با عصبانیت گفت:
- به خدا قسم او را در میان شیران گرسنه و درنده خواهم افكند.
زن دست روى صورتش گذاشت و اشك ریخت. هنگام بیرون رفتن شوهرش از خانه، با صداى ضعیفى گفت:
- مرد از این كارها دست بردار. به خدا از عاقبت كارهاى تو بیمناكم.
نحریر اعتنا نكرد. شاید هم صداى زنش را نشنید. در را به هم كوبید. پیش خلیفه كه رفت ، نقشه شومش را با آب و تاب براى او تعریف كرد و اجازه خواست تا نقشه اش را اجرا كند.
خلیفه فكر مى كرد این گونه مى تواند با یك تیر دو نشان بزند. هم از دست امام عسكرى (علیه السلام) راحت شود، هم مردم او را قاتل امام ندانند. از این رو موافقت خود را اعلام كرد.
روز بعد در محوطه اى كه حیوانات را نگه مى داشتند، در میان چند شیر گرسنه امام را تنها گذاشتند. كسانى كه از دور این صحنه را تماشا مى كردند، تصور كردند چند لحظه بعد، شیران گرسنه امام را خواهند درید. حیوانات وحشى سوى امام حسن عسكرى (علیه السلام) آمدند. امام با شیرها یك قدم فاصله داشت. تا او را بوییدند، همچون گربه اى اهلى نشستند و دم خود را تكان دادند. امام دستى به یال و كوپال آنان كشید. سپس رو به قبله ایستاد و دو ركعت نماز خواند.
شاهدان از تعجب، بى حركت ایستاده بودند و دهنشان باز مانده بود.
گویى مرده بودند. نحریر دستور داد تا او را بیرون بیاورند. هیچ كس قدم پیش نگذاشت.
سرانجام امام بیرون آمد. نحریر دستور داد تا او را به خانه اش بفرستند. زن نحریر كه شاهد این صحنه باور نكردنى بود، پیش همسرش رفت. مرد رو برگرداند و همسرش را دید. یاد دیروز افتاد. سر پایین گرفت و دور شد.
📋منبع : حیات پاكان، ج5، مهدی محدثی
📚الکافي ج۱ ص۵۱۳
الإرشاد ج۲ ص۳۳۴
✅ كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
@Sibtayn
آیا می دانید اولین فحاشی و ناسزاگویی نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه زمانی و توسط چه کسی انجام شد؟
با عرض معذرت از ساحت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و بزرگواران عزیز بابت انتشار این جسارات خدمت حضرت صدیقه طاهره و مولانا امیرالمومنین علیهماالسلام ، برای روشن تر شدن ابعاد غصب خلافت و شخصیت پیشوایان اهل تسنن مجبور به نشر این مطلب هستیم
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه روایتی از عکس العمل ابوبکر نسبت به خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها ، نقل می کند به این مضمون :
«فَلَمَّا سمع اَبُوبَكر خطبتها شق عَلَيه مقالتها فصعد المنبر و قَالَ:
أَيُّهَا النَّاسُ، ماِ هَذِهِ الرعة إِلَي كل قالة أين كانتِ هَذِهِ الأماني فِي عهد رَسُول اللَّهِ أَلَا من سمع فليقل و من شهد فليتكفم، إنما هُوَ ثعالة شهيده ذنبه، مرب لِكُلِّ فتنة، هُوَ الَّذِي يقول:
كروها جذعة بعدما هرمت، يستعينون بالضعفة، و يستنصرون بالنساء، كأم طحال أحب أهلها إليها البغي … ثُمَّ نزل، فانصرفت فاطمة عَلَيْهَاالسَّلَام إِلَي منزلها.
🔹قُلْت: قرأت هَذَا الكلام عَلي النقيب أَبِي يَحْيَي جَعْفَر بْنِ يَحْيَي بْنِ أَبِي زَيْد البَصْرِي و قلت لَه: بمن يعرض،
🔸 فَقَالَ: بَلْ يصرح.
🔹قُلْت: لو صرح لم أسألك.
🔸 فضحك و قَالَ: بعلي بْنِ أَبِي طالب «عَلَيْهِ السَّلَام»
🔹 قُلْت: هَذَا الكلام كله لعلي يقوله
🔸 قَالَ: نعم، إنه الملك يا بَنِي.
وقتی اَبُوبَكْر، خطبه فاطمه را شنید، سخنان فاطمه بر او سنگین آمده بر منبر رفت و گفت:
ای مردم، این گوش دادن به سخن هر زن سخنگو چه معنی دارد؟!
این ادعاها در زمان رسول خدا كجا بود؟
هر كس كه میشنود باید بگوید و هر كس كه حاضر است، باید مَطَرح كند كه «او روباهی است كه شاهدش دم او است!!!»
پرورش دهنده تمام فتنهها اوست؛
اوست كه میگوید «شتر ما بعد از پیری دوباره جوان شده است!»
از ضعیفان كمک میخواهد و از زنان یاری میطلبد!
مانند ام طحال (از ذوات اعلام در جاهلیت) كه محبوب ترین نزدیكان او، شایسته ترین فرد برای زنا بود.
سپس از منبر پایین آمده و فاطمه زهرا «عَلَيْهَاالسَّلَام» به منزلش رفت.
🔹ابن ابی الحدید می گوید :این روایت را برای نقیب أَبِی يَحْيَی جَعْفَر بْنِ يَحْيَی خواندم و پرسیدم، به چه كسی كنایه میزد؟
🔸گفت: كنایه نمیزد، صریح صحبت میكرد!
🔹گفتم اگر صریح گفته بود، از تو نمی پرسیدم!
🔸خندید و گفت: به عَلی بْنِ أَبِی طالب!
🔹به او گفتم: تمام این سخنان به عَلی بود؟
🔸در پاسخ گفت آری ای فرزندم، بحث در مورد حکومت است.
📚شرح نَهْجِ الْبَلَاغَة، ج ۱۶ ص ۱۲۶، تحقيق مُحَمَّد عَبْدِ الكريم النَّمِرِي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، لبنان
@Sibtayn
چرا ابوبکر فدک را از حضرت زهرا سلام الله علیها گرفت ؟
🔘 ابنابىالحديد در جلد شانزدهم شرح نهج البلاغه داستان فدك را ذكر كرده و گفته:
☑️ از استادم على بن فارقى پرسيدم:
⁉️ آيا فاطمه عليهاالسلام در ادعاى خود راست میگفت؟
▪️ استاد در جواب گفت: آرى
⁉️ گفتم: پس چرا ابوبكر فدك را به او نداد، با اينكه وى را صادق و راستگو می شمرد؟!
✔️
استادم تبسم پر معنائى كرد و سخن دقیقی گفت، با اينكه او عادت به شوخى نداشت، گفت: اگر امروز فدك را به ادعاى فاطمه عليهاالسلام به او مىداد، فردا خلافت را براى همسرش ادعا مىكرد! و ابوبكر را از مقامش متزلزل مىساخت 🔹قال ابن ابي الحديد : سألت علي بن الفارقي مدرس المدرسة الغربية ببغداد فقلت له أ كانت فاطمة صادقة 🔸قال نعم 🔹قلت فلم لم يدفع إليها أبو بكر فدك و هي عنده صادقة ▫️ فتبسم ثم قال كلاما لطيفا مستحسنا مع ناموسه و حرمته و قلة دعابته 🔸 قال لو أعطاها اليوم فدك بمجرد دعواها لجاءت إليه غدا و ادعت لزوجها الخلافة و زحزحته عن مقامه و لم يكن يمكنه الاعتذار و الموافقة بشيء لأنه يكون قد أسجل على نفسه أنها صادقة فيها تدعي كائنا ما كان من غير حاجة إلى بينة و لا شهود 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۳۶. @Sibtayn
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا غصب خلافت بعد از غصب فدک بود ؟
مرحوم علامه شیخ علی کورانی
@Sibtayn
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرط پیامبر صلی الله علیه و اله برای قبولی اعمال انصار
حجت الاسلام معاونیان
@Sibtayn
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پنج در خواست پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله درباره امیرالمومنین علیه السلام
📽حجت الاسلام کاشانی
@Sibtayn
آیا می دانید پیامبران بر چه چیزی مبعوث شده اند ؟
ثعلبی دانشمند اهل تسنن در کتاب تفسیر الکشف والبیان حدیثی از عبد الله بن مسعود نقل می كند كه پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و سلم فرمود:
ملكی آمد نزد من و گفت : از پيامبران قبلی بپرس كه بعثت و رسالت شما بر چه محوری بوده است؟
گفتم : مگر پيامبران گذشته به چه مبعوث شده اند؟
گفت: تمام پيامبران گذشته، بر ولايت تو و ولايت علی بن ابيطالب عليه السّلام مبعوث شده اند.
عن عبد الله بن مسعود، قال:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
أتاني ملك فقال: يا محمد " *
واسأل من أرسلنا من قبلك من رسلنا
على ما بعثوا،
قال: قلت: على ما بعثوا،
قال: على ولايتك وولاية علي بن أبي طالب
📖تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) : الثعلبي ج : 8 ص : 338
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسحاق کندی فیلسوف عراقی با یک جمله امام حسن عسکری علیه السلام کتابی را که در تناقضات قران نوشته بود از بین برد
حجت الاسلام ابوالقاسمی
@Sibtayn