⭕️ شأن نزول آیه خیر البریة
✍️طبری در تفسیرش چنین بیان میکند :
وقد حدثنا بن حميد قال ثنا عيسى بن فرقد عن أبي الجارود عن محمد بن علي " أولئك هم خير البرية " فقال النبي صلی الله علیه وسلم أنت يا علي وشيعتك
امام باقر علیه السلام در مورد آیه اولئک هم خیر البریه میفرماید :
پیامبر اکرم (صلی الله علیه – و آله – وسلم) فرمودند : ای علی ! تو و شیعیانت – خیر البریه – هستید .
📚جامع البيان عن تأويل آي القرآن ، ج 30 ص 264 ، اسم المؤلف: محمد بن جرير بن يزيد بن خالد الطبري أبو جعفر الوفاة: 310 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1405
✍️ ابن عطیه آندلسی نیز به این قول طبری اعتماد کرده و در تفسیرش بدان اشاره می کند :
وروي حديث عن النبی صلی الله علیه وسلم انه قرأ هذه الآية ( أولئك هم خير البريئة (ثم قال لعلي بن أبي طالب رضي الله عنه ( أنت يا علي وشيعتك من خير البرية ) ذكره الطبري
حدیثی روایت شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) وقتی این آیه اولئک هم خیر البریه را قرائت کردند ؛ به علی علیه السلام فرمودند : یا علی ! تو و شیعیانت از خیر البریه هستید . این روایت را طبری آورده است .
📚 المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ، ج 5 ص 508 ، اسم المؤلف: أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عطية الأندلسي الوفاة: 546هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان - 1413هـ- 1993م ، الطبعة : الاولى، تحقيق : عبد السلام عبد الشافي محمد
✍️ابن تیمیه در تمجید از تفسیر طبری چنین می گوید :
وأما ( التفاسير ) التى في ايدى الناس فأصحها ( تفسير محمد بن جرير الطبرى ) فانه يذكر مقالات السلف بالأسانيد الثابتة وليس فيه بدعة ولا ينقل عن المتهمين.
و اما تفاسیری که در دست مردم میباشد ، پس صحیح ترین آنها تفسیر محمد بن جریر طبری می باشد که در آن مقالات گذشتگان را اسانید ثابت آورده است و در آن بدعتی وجود ندارد و از افراد متهم در روایت نیز نقل قول ندارد .
📚كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية ، ج 13 ص 385 ، اسم المؤلف: أحمد عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي
شاید با این سخن ابن تیمیه دیگر نیازی به شرح و بسط روایت وجود نداشته باشد.
#اهل_بیت
🌸💫💫☀️💫💫🌸
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
🆔 @Sibtayn
┗━🌿🌹━━━┛
🔹نزول آیه تطهیر در حق اهل کساء به اعتراف اهل تسنن
✍️ مسلم نیشابوری در کتاب خود که از نظر اهل تسنن به همراه صحیح بخاری صحیح ترین کتاب پس از قرآن است روایت کرده است:
حدثنا أبو بکر بن أبی شیبة ومحمد بن عبدالله بن نمیر ( واللفظ لأبی بکر ) قالا حدثنا محمد بن بشر عن زکریاء عن مصعب بن شیبة عن صفیة بنت شیبة قالت قالت عائشة : خرج النبی صلى الله علیه و سلم غداة وعلیه مرط مرحل من شعر أسود فجاء الحسن بن علی فأدخله ثم جاء الحسین فدخل معه ثم جاءت فاطمة فأدخلها ثم جاء علی فأدخله ثم قال إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا.
از عایشه نقل شده است که پیامبر صبح زود (بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب) در حالی که عبایی (مرحل: که کاروان و شتر در حال کوچ بر آن نقش بسته است) از پشم سیاه بر دوش داشت. حسن بن علی (علیهما السلام) آمد و او را در عبا داخل کرد. سپس حسین (علیه السلام) آمد و با او داخل در عبا شد. سپس فاطمه (سلام الله علیها) آمد و او را نیز وارد عبا گردانید و سپس علی (علیه السلام) آمد و او را داخل عبا گردانید و سپس گفت : «خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند».
📚صحیح مسلم، صفحه ۱۱۳۶، حدیث ۲۴۲۴، چاپ دار طیبة
#اهل_بیت #اهل_تسنن
💕🌴🌴🌿🌴🌴💕
🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.💚.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.💚.═╝
#اعمال_شب_و_روز_جمعه
❇️دعای طلوع روز جمعه....
🤲أَصْبَحْتُ فِي ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ مَلاَئِكَتِهِ وَ ذِمَمِ أَنْبِيَائِهِ وَ رُسُلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
وَ ذِمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ ذِمَمِ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
🔅آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ عَلاَنِيَتِهِمْ وَ ظَاهِرِهِمْ وَ بَاطِنِهِمْ
وَ أَشْهَدُ أَنَّهُمْ فِي عِلْمِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ كَمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
🍀صبح كردم در عهد خدا و عهد فرشتگان خدا و پيغمبران و رسولان او عليهم السلام.
و بر عهد حضرت محمد صلى الله عليه و آله و بر عهد جانشينانش كه اهل بيت او هستند (عليهم السلام).
ايمان آوردم به سر و پنهان آل محمد عليهم السلام و آشكار و ظاهر و باطن آن بزرگواران.
و گواهى مى دهم كه آنها در مقام علم حق و اطاعت حق مانند محمد صلى الله عليه و آله هستند.
#روز_جمعه
🌸در كتاب «مصباح الأنوار» آمده است:
جابر بن عبد اللَّه انصارى، صحابى بزرگوار گويد:
💠 رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند:
🔸إنّ اللَّه اختار من الأيّام الجمعة، ومن الليالي القدر، ومن الشهور رمضان، واختارني نبيّاً، واختار عليّاً لي وصيّاً ووليّاً، واختار من عليّ الحسن والحسين عليهم السلام حجّة اللَّه على العالمين تاسعهم أعلمهم وأحكمهم.
👈 خداوند متعال از روزها، روز #جمعه و از شبها، #شب_قدر و از ماهها، #ماه_رمضان را برگزيد.
ومرا نيز پيامبر برگزيد و على عليه السلام را براى من جانشين و ولى برگزيد و از على عليه السلام نيز امام حسن و #امام_حسين عليهما السلام را حجّت براى جهانيان برگزيد، كه نهمين فرزند امام حسين عليه السلام (یعنی #امام_زمان "عجل الله فرجه") دانشمندترين و حكيم ترين (#افضل) آنان است.
📚 مصباح الأنوار (مخطوط)،
مقتضب الأثر: ۹،
بحار الأنوار: ۳۷۲/۳۶ و ۲۵۶
كمال الدين: ۲۸۱ ح ۳۲،
الغيبة نعمانى رحمه الله: ۶۷ ح ۷.
@Sibtayn
▫️آیا می دانید چرا مامور به مخالفت با عامه شده ایم ؟
🔸راوي گفت: امام صادق عليه السلام فرمود :
🔹آ يا مي دانيد چرا ما شما را امر نموديم تا در عمل واعتقاد مخا لفت كنيد با آنچه نظر عامِه (پیروان جبت وطاغوت) است ؟
🔸راوي مي گويد عرض كردم نمي دانيم.
🔹حضرت فرمود : به خاطر اينكه علي عليه السلام ابراز عقيده نمي فرمود به دين و اعتقادي و روشي الاّ اينكه مردم با او مخالفت كرده و به طرف غير او مي رفتند به خاطر اينكه امر او را باطل كنند
و در مواردي كه نظر اميرالمؤمنين عليه السلام را نمي دانستند از او سؤال مي كردند پس هنگامي كه نظر مبارك خود را بيان مي فرمودند ضد نظر او را براي خود جعل مي كردند تا براي مردم مشتبه شود.
📚(علل الشرائع للصدوق (ره) ج 2 باب 315 ح1 ص249.
البحار ج2 ص237 ح25
وسائل الشيعه ج18 ص83 ح24 و..).
▫️مرحوم شيخ انصاري (ره) بعد از نقل اين روايت مي فرمايد:
👈و اين خبر را سيره و روش اهل باطل در برخورد با ائمِه عليهم السلام با اين روش، تصديق مي كند در حالي كه آنان پيشنيان خود را پيروي مي كنند.تا اينكه حكايت شده از ابا حنيفه كه گفت: مخالفت كردم با امام جعفر عليه السلام در تمام آنچه فرمود وتمامي آنچه عمل نمود ولي نمي دانم كه در سجده نماز دو چشم او باز است يا بسته تا در اين مورد هم با او مخالفت كنم . (نقل شده كه اين ملعون در سجده نماز يك چشم خود را باز مي گذاشت و يك چشم خود را مي بست تا به هر شكل ممكن با حضرت مخالفت كرده باشد.)
📖(رسائل الشيخ ص188 رسالة القطع و الظن آخر باب انسداد .)
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم روزه داری در مناطقی که روزها طولانی است چگونه است؟
حجت الاسلام وحیدپور
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شخصیت و جایگاه امام حسن مجتبی علیه السلام
آیت الله وحید خراسانی
@Sibtayn
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج سید مجید بنی فاطمه
شب شب تولد کریمه
میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام سال 1398
@Sibtayn
💎رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره سبطین علیهماالسلام فرمودند:
مَنْ أَحَبَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ أَحْبَبْتُهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ مَنْ أَبْغَضَهُمَا أَبْغَضْتُهُ وَ مَنْ أَبْغَضْتُهُ أَبْغَضَهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَبْغَضَهُ اللَّهُ خَلَّدَهُ فِی النَّارِ ؛
🌹هر کس حسن و حسین علیهماالسلام را دوست بدارد محبوب من است
🌹و هر کس که محبوب من باشد محبوب خداست
🌹و هر کس را که خدا دوست بدارد وارد بهشتش می کند
و در مقابل کسی که نسبت به آنها بغض داشته باشد مبغوض من است
و مبغوض من مورد نفرت خداست
🔥و هر کس که مبغوض خدا باشد برای همیشه در جهنم عذاب خواهد شد.
📚الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 28 . این روایت را ترمذی در سننش 5: 656/ ذ ح 3769 از أسامة بن زید و ابن أثیر در أسد الغابة 2: 11 و المتقی الهندی فی كنز العمّال 13: 666/ 37697 نقل کرده اند و نیز ابن عساكر از مسند حصین بن عوف الخثعمی در تاریخ دمشق- ترجمة الإمام الحسین علیه السلام-: 95 بدون جمله (و أحبّ من احبهما) روایت کرده است.
@Sibtayn
امام مجتبی علیه السلام :
هیچ گروهی با هم مشورت نکردند مگر انکه به رشد و راه درست خود رسیدند
@Sibtayn