آیا می دانید حقیقت امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
هنگامی که امام صادق علیه السلام به عراق آمده و در منزل حیره اقامت گزیدند.
ابوحنیفه به محضر آن حضرت شرفیاب شده و در مورد مسائلی از حضرت سوال نمود که از جمله آنها این بود:
فدایت شوم امر به معروف چیست؟
فرموند: ای اباحنیفه ! معروف نزد اهل آسمان و زمین حضرت مولا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام است.
عرض کرد: فدایت گردم منکر چیست؟
فرمود: منکر آن دو نفر هستند که در حق او ظلم کردند و خلافتش را غصب کردند و مردم را بر او مسلط نمودند.
عرض کرد: پس آنچه که فردی را در حال گناه می بینیم و او را از آن نهی می کنیم چیست؟
فرمود: آن نه امر به معروف و نه نهی از منکر است بلکه آن خیری است که برای قیامت پیش فرستاده است.
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد 24 صفحه 58
@Sibtayn
💎 امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَن أَرَادَ أَن یَکُونَ فِي جِوَارِ نَبِیِّهِ وَ جِوَارِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ فَلَا یَدَع زِیَارَةَ الحُسَینِ سَلامُاللهِعَلَیهِ .
هر که میخواهد در جوار پیامبرش و أميرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم باشد، زیارت امامحسین سلاماللهعلیه را رها نکند.
📖 وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص۴۲۵
@Sibtayn
ثواب اشك بر اهل بيت عليهم السلام در مصادر اهل تسنن
احمد بن حنبل یکی از امامان چهارگانه فقهی اهل تسنن روایتی با سند خود از حضرت امام حسین علیه السلام نقل می کند که ایشان می فرمودند :
هر کس برای ما یک قطره اشک از چشمانش سرازیر شود ، او را به بهشت می برد
🏴حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْرَائِيلَ قَالَ: رَأَيْتُ فِي كِتَابِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ بِخَطِّ يَدِهِ: نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ قثنا الرَّبِيعُ بْنُ مُنْذِرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ:
🚩كانَ حُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ يَقُولُ:
§مَنْ دَمَعَتَا عَيْنَاهُ فِينَا دَمْعَةً، أَوْ قَطَرَتْ عَيْنَاهُ فِينَا قَطْرَةً، أَثْوَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الْجَنَّةَ.
📚فضائل الصحابة: أحمد بن حنبل ج: 2 ص:675
ذخائر العقبى في مناقب ذوي القربى: الطبري، محب الدين ج : 1 ص : 19
@Sibtayn
خطیب بغدادی عالم سرشناس اهل تسنن در کتاب خود می نویسد :
احمد بن یحیی می گوید :در خواب حسین بن علی را دیدم به ایشان گفتم : ای پسر رسول خدا مخول بن ابراهیم با سند خویش از شما نقل می کند که فرمودید : هر کس برای ما یک قطره اشک از دیدگانش جاری شود خداوند او را برای مدت مدیدی به بهشت می برد و اگر جهنمی باشد او را از جهنم نجات می دهد .
آیا این مطلب را شما فرموده اید ؟
حضرت فرمودند : بله
عرض کردم آیا این روایت را از شما نقل کنم
حضرت فرمودند : نقل کن
🏴قالَ أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى: فَرَأَيْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِيمَا يَرَى النَّائِمُ،
▫️فقُلْتُ: يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ، حَدَّثَنِي مُخَوَّلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرٍ، عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ مُنْذِرٍ الثَّوْرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّهُ سَمِعَكَ تَقُولُ:
مَنْ دَمِعَتْ عَيْنُهُ فِينَا دَمْعَةً، أَوْ قَطَرَتْ عَيْنُهُ فِينَا قَطْرَةً، أَثْوَاهُ اللَّهُ بِهَا فِي الْجَنَّةِ حِقَبًا، وَإِنْ دَخَلَ النَّارَ أَخْرَجَتْهُ مِنْهَا،
أَفَحَدَّثْتَهُ بِهَذَا؟
فَقَالَ: نَعَمْ أَنَا قُلْتُهُ،
قَالَ: قُلْتُ: أَفَأَرْوِيهِ عَنْكَ؟
قَالَ: ارْوِهِ
📚تلخيص المتشابه في الرسم : الخطيب البغدادي ج : 1 ص : 564
@Sibtayn
با اعلام عتبه عباسية بیش از 21 ميليون زائر برای اربعین 1444 ثبت شد
@Sibtayn
راهی برای زیاد شدن روزی
عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اُدْعُ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ فِي اَلْمَكْتُوبَةِ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ
يَا خَيْرَ اَلْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ اَلْمُعْطِينَ اُرْزُقْنِي وَ اُرْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ اَلْوَاسِعِ فَإِنَّكَ «ذُو اَلْفَضْلِ اَلْعَظِيمِ» .
امام باقر عليه السّلام فرمود:براى طلب رزق در سجدۀ نماز واجب بگو:
يا خير المسئولين و يا خير المعطين ارزقنى و ارزق عيالى من فضلك الواسع فانّك ذو الفضل العظيم.
📚الکافي ج۲ ص۵۵۱
@Sibtayn
تصریح مرحومین "شیخ مفید و علّامه حلی" اعلی الله مقامهما الشریف به شهادت سوزناک پیامبر صلی الله علیه و آله توسط سمّ
📌 چنین فرموده اند:
🔴 و قبض بالمدینة مسموماً یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر
💢 پیامبر صلی الله علیه از دنیا رفتند در حالی که مسموم شده بودند و شهادت جانکاه حضرت در روز دوشنبه دو روز مانده به اتمام ماه صفر یعنی ۲۸ صفر واقع شد
📖 المقنعة ص۴۵۶
📖 منتهی المطلب ج۱۳ ص۲۵۹
@Sibtayn
ناگفته هايى از جريان «انّ الرجل ليهجر»
سليم بن قيس مى گويد: از سلمان شنيدم كه مى گفت:
بعد از آنكه آن مرد (عمر) آن سخن را گفت و پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) غضبناك شد و كتف ( وسيله ای كه با آن می نوشتند) را رها كرد، از اميرالمؤمنين (عليه السّلام) شنيدم كه فرمود: «آيا از پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نپرسيم چه مطلبى مى خواست در كتف بنويسد كه اگر آن را مى نوشت احدى گمراه نمى شد و دو نفر هم اختلاف نمى كردند»؟
من سكوت كردم تا كسانى كه در خانه بودند برخاستند و فقط اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين (عليهم السّلام) باقى ماندند. من و دو رفيقم ابوذر و مقداد هم خواستيم برخيزيم كه على (عليه السّلام) به ما فرمود: بنشينيد.
حضرت مى خواست از پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) سؤال كند و ما هم مى شنيديم، ولى خود پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) ابتداء فرمود:
«برادرم، نشنيدى دشمن خدا چه گفت؟! جبرئيل كمى قبل از اين نزد من آمد و به من خبر داد كه او سامرى اين امّت است و رفيقش گوساله آن است، و خداوند تفرقه و اختلاف را بعد از من بر امّتم نوشته است.
📚أسرار آل محمد (عليهم السلام) ، ترجمه كتاب سليم، ص : ٥٧٦
@Sibtayn
4_5859556231902924444.mp3
526K
راز شهادت حضرت پیامبر(صلی الله علیه و آله)
حجت الاسلام بندانی نیشابوری
@Sibtayn
▪️فضیلت زیارت مولانا امیرالمومنین علیه السلام
●از امام صادق صلوات الله علیه روایت شده:
✍️ در محضر شریفش از امیر مؤمنان علی (صلوات الله علیه) سخن به میان آمد، حضرت رو به ابن مارد کرد و فرمود:
ای فرزند مارد! هر کس جدّم را با معرفت به حقّش زیارت کند خداوند برای هر گام (که به سوی قبرش بردارد) یک حجّ پذیرفته شده و یک عمره نیکو می نویسد.
ای فرزند مارد! سوگند به خدا! هر قدمی که به سوی زیارت قبر امیرمؤمنان (صلوات الله علیه) برداشته شود - چه پیاده و چه سواره - و در این مسیر، غباری بر رویش بنشیند، خداوند او را طعمه آتش دوزخ نمی کند.
ای فرزند مارد! این حدیث را با آب طلا بنویس.
📚وسائل الشيعة ط-آل البیت جلد 14 صفحه 377
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسناد معتبر شهادت رسول الله (صلی الله علیه واله)
حجت الاسلام یزدانی
@Sibtayn
مرحوم عیاشی عالم و مفسر بزرگ شیعه روایت کرده است:
عَنْ الْحُسَيْنُ بْنُ الْمُنْذِرِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ الْقَتْلُ أَمِ الْمَوْتُ قَالَ يَعْنِي أَصْحَابَهُ الَّذِينَ فَعَلُوا مَا فَعَلُوا.
حسین بن منذر گوید: از امام جعفر صادق (علیه السلام) در مورد قول خداوند «آیا اگر او (رسول خدا صلی الله علیه و آله) رحلت کرد یا کشته شد، شما باز به دین گذشتگان خود (جاهلیت) رجوع خواهید کرد؟»
پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟
فرمود: يعنی اصحابش ، کردند آن چه کردند (یعنی ایشان را به شهادت رساندند).
📚تفسیر العیاشی، جلد ۱، صفحه ۲۲۴، حدیث ۱۵۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات
@Sibtayn
توطئه ترور رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
در رابطه با ماجرای نقشه ترور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) توسط عده ای از منافقین، طبق برخی نقل ها این حادثه هنگام برگشت آن حضرت از حجة الوداع بوده است و طبق نقلهایی در زمان برگشت از غزوه تبوک بوده است. هنگامى كه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به همراه كاروان از تبوك به مدینه باز مىگشت در بین راه گروهى از اصحاب توطئه كردند که هنگام عبور حضرت از عقبه که راه باریکی بوده است شتر حضرت را رم دهند تا حضرت به دره سقوط کند و کشته شود.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از این توطئه مطلع شد لذا به عمّار فرمود تا زمام شترش را بگیرد و حذیفه نیز آن را براند. در همان حال كه مىرفتند صداى هجوم آن گروه را که صورت خود را پوشانده بودند از پشت سر شنیدند كه ایشان را محاصره كرده بودند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خشمگین شد و به حذیفه دستور داد تا آنها را شناسایى كند حذیفه با عصاى سر كجى که داشت به سر و صورت شترهاى منافقین حمله ور گردید. آنها ترسیدند لذا با شتاب گریختند و خود را در میان مردم انداختند.
حذیفه بازگشت و به رسول خدا ملحق شد. پیامبر فرمود: «اى حذیفه آیا كسى از آنها را شناختى؟ حذیفه گفت شتر فلانى و فلانى را شناختم و تاریكى شب زیاد بود و آنها روى خود را پوشانده بودند.»
پیامبر فرمود: «آیا دانستى كه ماجراى آنها چیست و چه مىخواهند؟
عرض کرد نه یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم). حضرت فرمود آنها تصمیم داشتند تا با من حركت كنند و هر وقت به گردنه وارد شدم مرا از آن به پایین بیندازند و بکشند.
حذیفه گفت آیا وقتى مردم رسیدند آنها را مجازات نمىفرمایى؟
پیامبر فرمود خوش ندارم كه مردم هر جا نشستند بگویند محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) اصحاب خود را كشت.
آنگاه رسول خدا آنان را یك یك نام برد.»
📚الحلبي الشافعي، علي بن برهان الدين؛ السيرة الحلبية، بيروت – لبنان، دارالمعرفة، 1400ـ ج 3، ص 120.دلائل نبوه،بیهقی، جلد ۴ صفحه ی ۲۵۶ و ۲۵۷
الدر المنثور، ج ۴، ص ۲۴۳
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کیفیت سلام و صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از نمازهای واجب
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانید صحيفه ملعونه چیست ؟
مرحوم آیت الله علم الهدی
@Sibtayn
عَنْ جَابِرٍ، ” أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ” دَعَا عِنْدَ مَوْتِهِ بِصَحِيفَةٍ لِيَكْتُبَ فِيهَا كِتَابًا لَا يَضِلُّونَ بَعْدَهُ “، قَالَ: ” فَخَالَفَ عَلَيْهَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ حَتَّى رَفَضَهَا “.
عنوان الكتاب: المسند (تحقيق: أحمد شاكر – حمزة الزين)، ج۱۱،ص۵۲۶. حدیث:۱۴۶۶۱ – المؤلف: أحمد بن حنبل، المحقق: أحمد شاكر – حمزة الزين، الناشر: دار الحديث، سنة النشر: ۱۴۱۶ – ۱۹۹۵، عدد المجلدات: ۲۰، رقم الطبعة: الأولى.
پیغمبر به هنگام رحلتشان کاغذی خواستند تا کتابی بنویسند تا بعد از آن مردم گمراه نشوند. عمر بن خطاب با این دستور مخالفت کرد تا آنکه پیامبر از نوشتن آن نامه دست کشید!.
محقق کتاب ذیل این حدیث می نویسد:
اسناده حسن، روایت معتبر است.
قرآن کریم می فرماید:
وَمَن يَعْصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ يُدْخِلْهُ نَارًا خَٰلِدًۭا فِيهَا وَلَهُۥ عَذَابٌۭ مُّهِينٌۭ. سوره نساء آیه ۱۴
و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد میکند که جاودانه در آن خواهد ماند؛ و برای او مجازات خوارکنندهای است.
@Sibtayn
روایت حدیث قرطاس از زبان عمر بن خطاب
حافظ طبرانی از بزرگان اهل سنت می نویسد:
اسلم از عمر بن خطاب نقل می کند که عمر می گوید :
هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و اله مریض شد فرمود : برای من قلم و کاغذی بیاورید بنویسم چیزی را که هرگز بعد از آن دیگر گمراه نشوید
👈 عمربن الخطاب می گوید: ما از این نامه نوشتن به شدت بدمان آمد. «فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ».
دوباره پیغمبر فرمود: کاغذ و قلمی بیاورید یک چیزی بنویسم که بعد از آن تا ابد گمراه نشوید،
زن هایی که پشت پرده بودند گفتند، « أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ »، آیا نمی شنوید پیغمبر چه می گوید ؟
عمر می گوید من گفتم انکن صواحبات یوسف شما مثل همان همراهان و دلباخته های حضرت یوسف هستید!.[این تعبیر عمر بسیار زشت و دور از ادب است، آیا کسی راضی می شود به زن او این طور دیگران نسبت بدهند؟!، چطور این نسبت را در حق پیامبر روا می دارند!].
پیغمبر فرمودند: زنها را رها کنید، فانهن خیر منکم، این ها از شما بهتر هستند.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي خَيْثَمَةَ قَالَ: نَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ الْعَطَّارُ قَالَ: نَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: نَا هِشَامُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ:
لَمَّا مَرِضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ وَدَوَاةٍ، أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ،
فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ،
ثُمَّ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ،
فَقَالَ النِّسْوَةُ مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ: أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟
فَقُلْتُ: إِنَّكُنَّ صَوَاحِبَاتُ يُوسُفَ، إِذَا مَرِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَصَرْتُنَّ أَعْيُنَكُنَّ، وَإِذَا صَحَّ رَكَبْتُنَّ عُنُقَهُ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَعُوهُنَّ؟ فَإِنَّهُنَّ خَيْرٌ مِنْكُمْ»
الكتاب: المعجم الأوسط،ج۵-ص۲۸۷، المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (المتوفى: ۳۶۰هـ)،المحقق: طارق بن عوض الله بن محمد , عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني،الناشر: دار الحرمين – القاهرة،عدد الأجزاء: ۱۰
@Sibtayn