eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا ﴿سورة النساء ۵۴﴾ بلكه به مردم براى آنچه خدا از فضل خويش به آنان عطا كرده رشك مى ‏ورزند در حقيقت ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم و به آنان ملكى بزرگ بخشيديم أخرج أَبُو الْحسن المغازلي عَن الباقر رَضِي الله عَنهُ أَنه قَالَ فِي هَذِه الْآيَة نَحن النَّاس وَالله باقر رضی الله عنه فرمود : به خدا قسم ، الناس ( مردم ) در این ایه ما هستیم 📕الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة : الهيتمي، ابن حجر ج : 2 ص : 444 از شافعى امام اهل تسنن نقل شده است که مى گوید: در شگفتم از مردى که دشمنانش فضایل او را از روى حسد کتمان کردند و دوستانش از ترس، ولى با این حال شرق و غرب جهان را پر کرده است. 📗علىّ فى الکتاب و السنة، ج 1، ص 10. يغموری در کتاب نور القبس می نویسد : یونس بن حبیب صبی - عالم نحو که از شیعیان عثمان بود – می گوید : به خلیل – بن احمد فراهیدی واضع علم عروض – گفتم : سبب چیست که اصحاب رسول الله صلی الله علیه و اله جملگی مانند پسران یک مادرند ولی علی بن ابی طالب گویا از مادر دیگری است ؟ خلیل گفت : این سوال را دیگر از کجا اوردی ؟ گفتم : جوابش را از تو می خواهم خلیل گفت : جوابت را به این شرط می دهم که تا زنده ام انرا بازگو نکنی گفتم : قبول است گفت : اولین کسی که مسلمان شد و شرافتمندترین و دانشمند ترین و حلیم ترین و زاهدترین و شجاع ترین ایشان بود پس به وی حسد ورزیدند . مردم به کسانی که به انها شبیه تر است تمایل بیشتری دارند تا به کسی که از انها بالاتر باشد و بر انها برتری داشته باشد . 📗نور القبس: اليغموري ج : 1 ص : 21 @Sibtayn
ولایت عامه علی بن ابی طالب علیهماالسلام بعد از رسول الله صلی الله علیه و اله در صحاح اهل تسنن در مسند احمد نقل شده است: 🔸عبد الله بن بريده از پدرش نقل كرده است كه رسول خدا صلّى الله عليه و سلم دو گروه را به يمن فرستاد، سرپرستى يكى را به عهده على بن ابى‌طالب (عليه السّلام ) و سرپرستى گروه ديگر را به عهده خالد بن وليد گذاشت و دستور داد تا زمانى دو لشكر از يكديگر جدا نشده‌اند، على (عليه السّلام) فرمانده هر دو لشكر خواهد بود و اگر دو لشكر از يكديگر جدا شدند، هر يك از دو تن، فرمانده لشكر خود خواهد بود. 🔸بريدة گفت: لشكريان اسلام عازم يمن شدند و با بنى زيد كه اهل يمن بودند، روبرو شديم و جنگيدم، مسلمانان بر مشركان پيروز شدند، گروه بسيارى از آنان را از پاى در آورديم، زنان آنان را اسير كرديم و در پايان جنگ غنائمى بدست آورديم. على (عليه السّلام) زنى را كه از اسيران بود، براى خود برگزيد. اين مسأله، خالد بن وليد ناراحت شد و به همراه من نامه‌اى براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرستاد تا از على (عليه السلام) شكايت كند. هنگامى كه به مدينه رسيدم، نامه را به رسول خدا صلّى الله عليه وسلم تقديم كردم. نامه خالد براى رسول خدا صلّى الله عليه وسلم قرائت شد، رسول خدا صلّى الله عليه و آله با شنيدن مضمون نامه، آثار غضب بر چهره مباركش هويدا شد. از خشم آن حضرت بيمناك گرديده‌ف عرض كردم: يا رسول الله! اينك در جائى هستم كه بايد از خشم رسول خدا به خداى تعالى پناه ببرم، شما مرا تحت فرمان مردى قرار داديد و فرموديد تا از او اطاعت كنم و من از فرمان شما اطاعت كرده‏ام. 🔹رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود: از على بدگويى نكنيد؛ زيرا او از من است و من از اويم و او پس از من، ولى شما خواهد بود. او از من است و من از اويم و او پس از من، ولى شما خواهد بود . 🔹حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا بن نمير حدثني أجلح الكندي عن عبد الله بن بريدة عن أبيه بريدة قال ▫️ بعث رسول الله صلى الله عليه وسلم بعثين إلى اليمن على أحدهما علي بن أبي طالب وعلى الآخر خالد بن الوليد 🔹فقال إذا التقيتم فعلي على الناس وان افترقتما فكل واحد منكما على جنده 🔸قال فلقينا بنى زيد من أهل اليمن فاقتتلنا فظهر المسلمون على المشركين فقتلنا المقاتلة وسبينا الذرية فاصطفى علي امرأة من السبي لنفسه قال بريدة فكتب معي خالد بن الوليد إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم بخبره بذلك فلما أتيت النبي صلى الله عليه وسلم دفعت الكتاب فقرئ عليه فرأيت الغضب في وجه رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله هذا مكان العائذ بعثتني مع رجل وأمرتني ان أطيعه ففعلت ما أرسلت به 🔹فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا تقع في علي فإنه منى وأنا منه وهو وليكم بعدي وانه منى وأنا منه وهو وليكم بعدي. 📚مسند أحمد بن حنبل ج 5 ص 356. @Sibtayn
حدیث امان از جمله احادیثى که دلالت بر امامت و مرجعیت دینى و عصمت اهل بیت(علیهم السلام) دارد، حدیث معروف به «امان» است. حدیثى که در آن پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اهل بیت خود را منشأ امان امّت از اختلاف معرفى کرده است. به این معنا که اگر امت اسلامى بر محور اهل بیت(علیهم السلام) بعد از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) قرار گرفته و به آن ها اقتدا کنند، از اختلاف در امان بوده و به هدایت خواهند رسید. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): «النجوم أمان لاهل الارض من الغرق وأهل بيتي أمان لاُمتي من الاختلاف، فإذا خالفتها قبيلة من العرب اختلفوا فصاروا حزب إبليس» . ستارگان وسیله ایمنى براى اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنى براى امّت من از اختلافند. پس هر گاه قبیله اى از عرب با آن ها مخالفت کند بین خود آن ها اختلاف افتاده و حزب شیطان خواهند شد وهذا الحديث صريح في أنّ أهل البيت (عليهم السلام) أمان الامة من الاختلاف. 👈أخرجه الحاكم في ص 149 من الجزء الثالث من المستدرك عن ابن عباس، ثم قال هذا حديث صحيح الاسناد ولم يخرجاه 📗الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة : الهيتمي، ابن حجر ج : 2 ص : 445 وصححه، «مجمع الزوائد» 9 / 147. @Sibtayn
فتنه عایشه هنگام تشییع پیکر امام حسن مجتبی علیه السلام محمد بن مسلم مى‌گويد:از امام باقر(عليه السلام)شنيدم،فرمود: چون حسن بن على در بستر مرگ افتاد به حسين فرمود: برادر جانم من به تو وصيتى دارم آن را خوب حفظ‍‌ كن،چون من مردم مرا آماده ساز و به سوى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهدى كنم و مرا نزد مادرم فاطمه عليه السّلام برگردان و پس از آن مرا در بقيع ببر و به خاك بسپار و بدان كه از طرف حميراء(عايشه)به من،آن رسد كه مردم همه مى‌دانند به واسطۀ كينه و عداوت او با خدا و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و دشمنى او با ما خانواده. چون حسن عليه السّلام وفات كرد،او را بر تابوتى گذاردند و به مصلاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه در آن بر جنازه‌ها نماز مى‌خواند بردند،و نماز بر امام حسن عليه السّلام خواندند و بعد از نماز او را به مسجد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بردند و چون بر سر قبر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گذاشتند به عايشه خبر دادند كه بنى هاشم امام حسن عليه السّلام را آورده‌اند تا در كنار رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به خاك سپارند و او با شتاب سوار بر استرى آمد-و او اول زن مسلمانى بود كه در تاريخ اسلام بر زين مى‌نشست و گفت: فرزند خود را از خانه من دور كنيد و به خاك نسپاريد و حجاب رسول خدا را پاره نكنيد. حسين بن على عليه السّلام در پاسخ او فرمود: تو و پدرت(ابا بكر)از قديم حجاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را دريديد و در خانۀ او كسى را وارد كرديد كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دوست نداشت به او نزديك باشد(مراد ابا بكر و عمر است)، خدا اى عايشه از تو بازخواست مى‌كند،برادرم به من سفارش كرده او را نزد پدرش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ببرم تا با او تجديد پيمان كند و بدان اى عايشه كه برادرم داناترين مردم به خدا و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بود و او داناتر از اين بود كه پردۀ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بدرد و پاره كند و به او بى‌احترامى نمايد زيرا خداى تبارك و تعالى مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد تا به شما اجازه نداده‌اند بخانه پيامبر وارد نشويد (احزاب/58)» (مقصود ابى بكر و عمر است) و با اينكه خداوند فرموده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد صداى خود را بر صداى پيامبر بلندتر نكنيد و روى سخن او سخنى نگوئيد(حجرات/3)» و به جان خودم تو براى پدرت(ابو بكر)و براى فاروقش(عمر)در گوش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كلنگ‌ها را به كار انداختيد،با اين‌كه خداى عزّ و جلّ‌ فرمايد: «به راستى آن كسانى كه آواز خود را نزد رسول خدا آهسته كنند كسانى‌اند كه خدا دلشان را به تقوى آزموده است» (حجرات/4) به جان خودم پدرت و فاروقش با نزديكى خودشان به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله او را آزار دادند و خود آن دو نفر آنچه را خدا از حق و حرمت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله واجب كرده رعايت نكردند زيرا خداوند مقرر كرده كه آنچه كه بر مؤمنين در حال زنده بودنشان حرام است در حال مردن آنها هم حرام است اى عايشه اگر دفن كردن حسن نزد جدش بد مى‌دانى و راضى نيستى از نظر ما خداوند آن را جايز شمرده بود با مخالفت تو آن را دفن مى‌كرديم(ولى افسوس كه كلنگ زدن در كنار پيامبر از نظر ما جايز نيست). 📚الكافي 1 / 302 @Sibtayn
شتر سوار قاطر سوار دشمن دوستان خدا 🔹عبدالله بن عباس پيش رفت و به مروان گفت: داد نزن! ما نمي خواهيم حسن را در جوار جدش دفن كنيم بلكه فقط مي خواهيم تجديد عهد كنيم. ما او را در بقيع در كنار جده اش فاطمه بنت اسد دفن خواهيم كرد زيرا خودش چنين وصيت كرده است و اگر وصيت مي كرد كه در جوار جدش دفن شود مي دانستي كه دست تو كوتاهتر از آن است كه ما را برگرداني. او خود به خدا و رسول خدا و به حرمت قبر پيامبر بيش از شما آگاه است و از اينكه خرابي به آن وارد آيد نگران است؛ چنانكه ديگران كردند و بي اذن به خانه اش وارد شدند. سپس رو كرد به عايشه و گفت: واي بر تو! روزي بر قاطر و روزي بر شتر سوار شده و مي خواهي نور خدا را خاموش كني و با دوستان خدا بجنگي؟ [تبغلت تجملت و لو عشت تفيلت لك الثمن من التسع و في الكل تصرفت.] برگرد. از آنچه بيم داشتي ايمن شدي و به آنچه مي خواستي رسيدي. خداوند به اين خانواده ياري خواهد فرمود، هر چند بعد از مدتي باشد امام حسين (علیه السلام) فرمود: به خدا سوگند اگر برادرم به حفظ خونها و اينكه در كنار جنازه اش ولو به قدر شاخ حجامت خون ريخته نشود وصيت نمي كرد، مي دانستيد كه شمشيرهاي خدا چگونه در بدنتان جاي مي گرفت. پيمان خدا را شكستيد و شرطي كه ميان او و شما بود ناديده گرفتيد. 📗الإرشاد نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 2 صفحه : 19 @Sibtayn
ابرهه وار برای تخریب خانه خدا سوار بر فیل می شدی ابن عباس خطاب به عایشه که سوار بر قاطر شده بود و مروانیان نیز سراپا مسلح به دنبالش امده بودند تا اجازه ندهند سبط پیامبر علیهماالسلام در کنار جدش دفن شود ، گفت : تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَلو عِشتَ تفیلتِ لک التُسعُ مِن الثُّمنِ وفی الکلِّ تصرّفت. یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، با آنکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را امر نموده اند که از خانه بیرون نیایی و اگر زنده بمانی محتمل است که بر فیل سوار شوی، و تو را از میراث پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله ، نُه یک از هشت یک می رسد، یعنی از هفتاد و دو حصّه یک حصّه چه او را هشت زن دیگر بود و تو، همه را تصرف کرده ای و خانه را خانه خود نام نهاده ای 📚بحار الأنوار ج۴۴ ص۱۵۴ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ عبدالزهرا چرا مصیبت ما نمی خوانی؟ روضه ی حیرت ما را نخوانده ای.... سید حسن احمدی اصفهانی @Sibtayn
غارت زده و داغ برادر غارت زده منم که کنارت نشسته ام غارت زده منم که ز داغت شکسته ام غارت زده منم که تو را خاک می کنم تابوت را ز خون تنت پاک می کنم غارت زده منم که ز کف داده صبر را با دست خویش کنده برای تو قبر را غارت زده منم چه کنم با جنازه ات ای وای ریخته به زمین خون تازه ات غارت زده منم که ز داغ برادرم می ریزم از کنار تنت خاک بر سرم غارت زده منم که ز آغوش بسته ات می گیرم آه چادر خاکیّ مادرم من را به داغ قتل تو غارت نموده اند نه کربلا نه کوفه نه در شام دلبرم داغی که رفتن تو روی سینه ام گذاشت والله بود سخت تر از غارت حرم «تشییع روز با من و تو سازگار نیست تا شب تو را به جانب قبرت نمی برم» @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬میمنه مست حسن 🎙حاج عبدالرضا هلالی 🔺‌شب ششم محرم 1400 📌حسینیه کربلا اندرزگو تهران ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬حرم نداری 🎙کربلایی محمدحسین پویانفر 🎙کربلایی محمدرضا نوشه ور 🔺ایام فاطمیه 99 📌هیئت ریحانه النبی (س) تهران ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬شور - از امام حسین امام حسنی تر نداریم 🎙کربلایی حسین ستوده 🔺تخریب قبور ائمه بقیع 1401 📌هیئت جنه ابناء الحسن کرج ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
🏴امام حسن علیه‌السلام در بیانی خبر از شهادت خود داده و قاتل خود را معرفی نموده و از قصاص قبل از جنایت پرهیز می‌کند. أن الحسن علیه‌السلام قال لأهل بیته: انی أموت بالسم کما مات رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم. قالوا: و من یفعل ذلک؟ قال علیه‌السلام: امرأتی جعدة بنت الأشعث بن قیس، فان معاویة یدس الیها و یأمرها بذلک. قالوا: أخرجها من منزلک و باعدها من نفسک. قال علیه‌السلام: کیف أخرجها و لم تفعل بعد شیئا و لو أخرجتها ما قتلنی غیرها، و کان لها عذر عند الناس . 🏴(امام حسن علیه‌السلام خطاب به خانواده‌ی خویش فرمود: من مانند جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با سم کشته می‌شوم. گفتند: چه کسی این کار را خواهد کرد؟ فرمود: همسرم جعده، دختر اشعث بن قیس زیرا معاویه وی را تحریک کرده و بدین کار دستورش می‌دهد. گفتند: او را از خانه‌ی خویش بیرون کن و از خود دور ساز فرمود: چگونه او را بیرون کنم در حالی که هنوز هیچ کاری صورت نداده است. هر چند که اگر بیرونش هم کنم، کسی جز او مرا نخواهد کشت، افزون بر آن که نزد مردم بهانه‌ای هم خواهد داشت «که چون مرا بی‌جهت طلاق داده است، من از او کینه در دل داشتم».) 📖الخرائج والجرائح - قطب الدين الراوندي - ج ١ - ص ٢٤١ 📖إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات: الشيخ حرّ العاملي ج: 4 ص: 21 @Sibtayn
حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ الشَّامِيِّ مَوْلَى أَبِي الْحَسَنِ ع عَنْهُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَعْجَبَ إِلَى النَّاسِ مَنْ يَأْكُلُ الْجَشِبَ وَ يَلْبَسُ‌ الْخَشِنَ وَ يَتَخَشَّعُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ يُوسُفَ ع نَبِيٌّ ابْنُ نَبِيٍّ كَانَ يَلْبَسُ أَقْبِيَةَ الدِّيبَاجِ مَزْرُورَةً بِالذَّهَبِ وَ يَجْلِسُ فِي مَجَالِسِ آلِ فِرْعَوْنَ‌ يَحْكُمُ فَلَمْ يَحْتَجِ النَّاسُ إِلَى لِبَاسِهِ وَ إِنَّمَا احْتَاجُوا إِلَى قِسْطِهِ وَ إِنَّمَا يُحْتَاجُ مِنَ الْإِمَامِ فِي أَنَّ إِذَا قَالَ صَدَقَ وَ إِذَا وَعَدَ أَنْجَزَ وَ إِذَا حَكَمَ عَدَلَ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحَرِّمُ طَعَاماً وَ لَا شَرَاباً مِنْ حَلَالٍ وَ إِنَّمَا حَرَّمَ الْحَرَامَ قَلَّ أَوْ كَثُرَ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌. 🔸 عباس بن هلال شامی گفت: به امام رضا علیه السلام گفتم: مردم چقدر از آنان که غذای ساده می‌خورند و لباس ساده می‌پوشند و افتادگی و تواضع نشان می دهند، خوششان می‌آید. آن حضرت فرمودند: می‌دانی که یوسف علیه السلام، پیامبری فرزند پیامبر، قباهای ابریشمی با دکمه‌های طلایی به تن کرده و در سرای آل فرعون برای قضاوت می‌نشست؟ مردم به لباسش نیازی نداشتند، به عدالتش نیاز داشتند؛ نیاز مردم به حاکم این است که هرگاه حرفی زد راست باشد، هرگاه وعده‌ای داد عمل کند و هرگاه حکمی کرد عدل ورزد، خداوند استفاده از خوراک و نوشیدنی پاک و حلال را منع نکرده، از حرام باز داشته چه کم باشد چه زیاد، فرموده: «بگو چه کسی زیور و روزی های پاکی که خداوند برای بندگانش آفریده را حرام ساخت». (سوره اعراف، آیه ۳۲) 📚 الکافی، تالیف محمد بن یعقوب کلینی، جلد ۶، صفحه ۴۵۳-۴۵۴، حدیث ۵، چاپ دار الکتب الاسلامیة @Sibtayn
تعفن مطبوع! دو تا ماسک زدم و وارد کارخانه بازیافت زباله‌ها شدم. با وجود این ماسکها، باز هم بوی تعفن زباله‌ها آزارم می‌داد! با کمال تعجب دیدم هیچ‌کدام از کارگران، ماسک نزده‌اند و به راحتی مشغول کار هستند. وقتی علت را جویا شدم، یکی از آنها گفت:«بینی ما به این بوها کاملا عادت کرده و اصلا مشکلی نداریم!» انسانها گاهی به قدری گناه، برایشان عادت می‌شود که هر چه گناه می‌کنند، وجدانشان بیدار نمی‌شود؛ چون اصولاً وجدانی نمانده و سرکوب شده است! کار، زمانی تاسف‌بارتر می‌گردد که وضعیت به‌گونه‌ای شود که انسان، انجام نیکی‌ها برایش سخت یا محال شود! مانند کسی که به قدری در تعفن، غرق شده که دیگر تحمل بوی عطر را ندارد... به خدا پناه ببریم!....
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : حَقٌّ عَلَى اَلْغَنِيِّ أَنْ يَأْتِيَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلسَّنَةِ مَرَّتَيْنِ وَ حَقٌّ عَلَى اَلْفَقِيرِ أَنْ يَأْتِيَهُ فِي اَلسَّنَةِ مَرَّةً. حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: بر عهده غنى است كه در سال دو مرتبه و بر فقير است كه در سال يك مرتبه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام بروند. 📗كامل الزيارات ج۱ ص۲۹۳ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب زیارت سید الشهدا عليه السلام از غافله عقب نمونیم حجت الاسلام فرحزاد @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ بی‏ تردید ما این قرآن را نازل کرده‏ ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود @Sibtayn
.🔴 چند توصیۀ مهم به بانوانی که قصد شرکت‌ در مراسم پیاده‌روی دارند از آنجا که این سفر، زیارتی است و آداب خاص خود را دارد، لذا تذکّر و رعایت نکات زیر توسط بانوان مؤمنه، لازم و ضروری به نظر می‌رسد: 1️⃣ اصل زیارت سیدالشهدا واجب ولی زیارت اربعین سلام الله علیه مستحب است، اما غیرت داشتن و حفظ نوامیس بر هر مرد مسلمانی واجب! با توجه به ازدحام زیاد و برخوردهای فراوانی که طبیعتاً در این سفر برای بانوان زائر پیش می‌آید، حتی‌الامکان همراه با مردی از محارم خود شرکت کنید و حریم و فاصله با نامحرمان را رعایت نمائید تا برای انجام عملی مستحب، مرتکب افعال حرام بسیار نشوید! 2️⃣ صحبت‌های غیرضروری، خوش و بِش و شوخی کردن با خدمتگزاران موکب‌ها و دیگر مردان نامحرم زائر و همسفر و اختلاط با آنان جایز نیست و بعضاً حرام! اگر چنین اخلاق و رفتارهای نادرستی دارید، سعی کنید در طول این سفر زیارتی آنها را کنار بگذارید. 3️⃣ از آرایش کردن، هرچند کمرنگ و برداشتن ابروها به ویژه در سرویس‌ها و مقابل زنان عراقی، جداً اجتناب کنید! آنها در ایام محرم و صفر، خود را عزادار امام حسین علیه‌السلام می‌دانند و بر خلاف عرف اخیر زنان ایرانی که نکردن را جزء حالات عزاداران نمی‌دانند، از این حرکات و هتک حرمت‌ها بیزارند! خیلی زشت است که میزبان عراقی نسبت به چنین کارهای سخیفی به میهمان ایرانی تذکّر دهد یا اعتراض کند! 4️⃣ زدن به ناخن‌ها، زینت زنان محسوب می‌شود و پوشاندن از نامحرمان، واجب است و ترک آن حرام! حتی اگر عذر شرعی دارید، از انجام این کار پرهیز کنید؛ چرا که علاوه بر اینکه ذهنیّت بدی از زنان شیعه ایرانی در خاطر شیعیان سایر کشورها می‌گذارد، علامت بی‌حیایی برای نشان دادن ایام ماهیانه یا بی‌نمازی شماست! 5️⃣ حجابِ چادر داشته باشید و از پوشیدن هر نوع مانتو (مشکی یا رنگی، آزاد یا چسب، بلند یا کوتاه، جلوبسته یا جلوباز) جداً اجتناب کنید؛ حتی اگر چادری نیستید، مشابه تشرّف به حرم‌های اهل‌بیت که سرتان می‌کنید، از ابتدای خروج از منزل به قصد این سفر، از حجاب چادر استفاده نمائید. نیت کنید و حاجتی در نظر بگیرید و به قصد برآورده شدن حوائجتان چادر به سر کنید شک نکنید که حاجت روا میشوید 6️⃣ بیرون گذاشتن لبۀ یا رنگی از چادر، زینت محسوب می‌شود و موجب جلب توجه نامحرمان به چهرۀ شماست! همچنین مراقب باشید موهایتان به هیچ وجه پیدا نباشد و زیر گلویتان را با گیره بپوشانید. 7️⃣ طبق نظر تمامی مراجع عظام تقلید اگر زینت یا زیبایی خاصی در چهره دارید واجب است صورت خود را بپوشانید پس اگر بتوانید در طول این سفر علاوه بر چادر، از یا و مشکی هم استفاده کنید، به یقین علاوه بر اجر زیارت اربعین، ثواب تبلیغ حجاب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و عنایت ویژۀ امام زمان علیه‌السلام هم نصیب‌تان می‌شود؛ البته سنگینی حرکات و سکنات شما نیز باید هماهنگ با این نوع حجاب باشد! 8️⃣ اگر دختربچه‌های خود را همراه می‌برید، در انتخاب لباس و پوشش آنان نیز دقت کنید؛ پوشاندن تاب و شلوارک و لباس‌های چسب و کوتاه و نیمه‌عریان به کودکان، مناسب این سفر نیست! با استفاده از چادر یا مقنعه، تمرین عملی و برای دخترانتان پیاده کنید. 9️⃣ اگر فرزند کوچک پوشکی دارید، مراقب باشید که پس از تعویض فرزندتان، پوشک آلوده را در هر مکانی که هستید رها نکنید! همراه خود تعدادی پلاستیک ببرید و پوشک را در آن گذاشته و در سطل زباله بیندازید. 0️⃣1️⃣ زنان شیعه دیگر کشورها بسیار متین و مطابق شأن این سفر زیارتی به کشور عراق می‌آیند؛ شایسته است بانوان ایرانی نیز که نمایندۀ شیعیان ایران هستند، بیشتر مراقب حجاب، رفتار و گفتار خود باشند. لطفاً با نیّت عمل به واجب فراموش شدۀ و ، این مطلب را در کانال‌ها، گروه‌ها و مخاطبان خود منتشر کنید. ᯽────❁────᯽ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
علی بن جعفر آن فقیه عالی مقام و پسر امام صادق ریش خود را به خاک پای مبارک امام جواد علیه السلام می مالید :: و کان علی بن جعفر کثیر الفضل شدید الورع…و کان إذا رأى الجواد سلام الله علیه مع الصبیان یقوم إلیه من المسجد من بین جماعة الشیعة و ینکب على أقدامه و یمسح شیبته على تراب رجلیه و یقول قد رأى الله هذا الصبی أهلا للإمامة فجعله إماما و لم یر شیبتی هذه أهلا للإمامة لأن جماعة من الشيعة كانوا يقولون له أنت إمام فادع الإمامة و كان رضوان الله عليه لا يقبل منهم قولا. 🔸علی بن جعفر بسیار با فضیلت و به شدت اهل ورع بود ...و او هر گاه حضرت آقا امام جواد علیه السلام را همراه با بچه ها می دید از میان مسجد و از بین جماعت شیعه بلند می شد و به طرف ایشان می رفت 👈و صورت بر قدم های امام جواد علیه السلام می گذاشت ( و ينكب على أقدامه ‏) و محاسنش را با خاک پاهای مبارک آن حضرت مسح می کرد و می گفت: همانا خدا این طفل را شایسته امامت دانست و او را امام قرار داد و این محاسن را (کنایه از خودش) لایق امامت ندانست؛ چون که جماعتی از شیعه به علی بن جعفر می گفتند تو امام هستی پس ادعای امامت کن؛ ولی آن بزرگوار سخن آنها را رد می کرد و نمی پذیرفت. 📚بحار الأنوار مجلسی ج‏48، ص: 301 @Sibtayn