eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله در حرم مولانا أميرالمؤمنين علیه السلام @Sibtayn
عبدالله بن حسن می گوید: به خدا قسم ابوبکر و عمر بر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نماز نخواندند, و سه روز بدن مبارک آن حضرت دفن نشد, ولی با این همه اهل سقیفه مشغول کار خود بودند.  📗(تقریب المعارف : ص251) عایشه هم در این باره اقراری دارد که جالب توجه است. او گفته است : «به خدا قسم ما از دفن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت شنیدیم».یعنی بعد از دفن متوجه شدیم . 📚(تاریخ الاسلام ذهبی،ج/1ص582 ؛السیرةالنبویة ابن کثیر،ج4 /ص538 ؛مسند احمد،ج6 /ص274،242،62) @Sibtayn
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️بالاترین مصیبت‌ها حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: «إِنْ‌ أُصِبْتَ‌ بِمُصِيبَةٍ‌ فِي نَفْسِكَ‌ أَوْ فِي مَالِكَ‌ أَوْ فِي وُلْدِكَ‌ فَاذْكُرْ مُصَابَكَ‌ بِرَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ فَإِنَّ‌ الْخَلاَئِقَ‌ لَمْ‌ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ‌ قَطُّ‍‌.» اگر مصیبتی بر تو درباره خودت یا اموالت یا فرزندانت وارد شد، مصیبتت بر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد آور! چرا که خلائق هرگز به مصیبتی مانند آن، مصیبت‌زده نشدند! 🔺الکافي؛ ج۳ ص۱۲۰ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 @Sibtayn
🏴 صلوات امام رضا(علیه السلام) از امام حسن عسکری(علیه السلام) ▪️تنها صلوات رسیده از جانب معصومین (علیهم السلام) در زیارت امام رضا(علیه السلام) 🆔 @Sibtayn
زیارت امام رضا علیه السلام توسط علمای بزرگ اهل تسنن ابن حجر عسقلانی از علمای بزرگ اهل تسنن می نویسد : محمد بن مومل می گفت : همراه ابن خزیمه ، پیشوای اهل حدیث و جمع زیادی از اساتید و بزرگان به زیارت قبر علی بن موسی الرضا علیهماالسلام رفتیم . از تعظیم و تواضع ابن خزیمه نسبت به بارگاه او (امام رضا علیه السلام ) حیرت زده شدیم . سمعت أبا بكر محمد بن المؤمل بن الحسن بن عيسى يقول خرجنا مع إمام أهل الحديث أبي بكر بن خزيمة وعديله أبي علي الثقفي مع جماعة من مشائخنا وهم إذ ذاك متوافرون إلى زيارة قبر علي بن موسى الرضي بطوس قال فرأيت من تعظيمه يعني بن خزيمة لتلك البقعة وتواضعه لها وتضرعه عندها ما تحيرنا 📗تهذیب التهذیب : ج 7 ص 388 @Sibtayn
🟡 هیچکدام به تنهایی پذیرفته نمی شوند .... اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : لا تَدعُوا العَمـلَ الصّالِـحَ وَ الاِجتهادَ فِى العِبادَةِ اتِّکالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمدٍ صلی الله علیه و آله وَ لا تَدعُوا حُبَّ آلِ مُحَمدٍ صلی الله علیه و آله لامرِهـم اِتِّکالاً عَلى العِبادَةِ فَـاِنَّهُ لایَقبَلُ اَحدَهُما دونَ الآخَر؛ امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله رها کنید ، مبادا دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید ، زیرا هیچ کدام از این دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود. 📚فقه الإمامُ الرضا علیه‌السلام ص339 📚بحارالانوار ج75، ص 347 @Sibtayn
👌 امام رضا علیه السلام می فرمایند : 🔸 حداقلِ تشکر بنده از خداوند برای توفیق خواندنِ نماز واجبش این است که در سجده بعد از نماز بگوید : شُكْراً لِلَّه،ِ شُكْراً لِلَّه،ِ شُكْراً لِلَّهِ 🔹 از حضرت سؤال شد که معنای این گفته چیست؟ 🔸 فرمود : با این سجده می‏گوید این تشکر من است از خدا به جهت اینکه موفقم کرد تا به خدمتش برسم و نماز واجب را به‏ جای آورم. 📚 وسائل الشيعه، ج‏۷، ص۶ @Sibtayn
- زكريّا بن آدم گويد: بر امام رضا عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وارد شدم، فرمود: اى زكريا بن آدم! قلم (ثبت خطاها و لغزشها) از شيعيان امام علىّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ برداشته شده است. عرضه داشتم: فدايت گردم! علّت و حكمت آن چيست‌؟ فرمود: چون كه ايشان در حكومت باطل منزوى و عقب زده شدند، بر جان خود مى‌ترسند؛ و بر امام (واجب الإطاعۀ) خود (احساس خطر كرده) و دورى مى‌جويند، اى زكريا بن آدم! احدى از شيعيان امام علىّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ نيست كه صبحگاهان مرتكب لغزش و يا گناهى شود؛ مگر آنكه عصرگاهان همان روز غم و اندوهى دچارش گردد كه (اثرات) آن لغزش را از بين مى‌برد، پس چگونه قلم ثبت جرايم بر او پايدار باشد. 📗المؤمن ج۱ ص۴۱ @sibtayn
امام رضا عليه السلام: عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداوند است لَيسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ في أمرِ اللّهِ تحف العقول صفحه۴۴۲
ليلة المبيت در شب پنجشنبه اول ماه ربيع (سال 14 بعثت ) رسول خدا صلى الله عليه و آله از مكه بيرون رفت و در همان شب على عليه السلام در بستر رسول خدا بيتوته كرد (1) و درباره فداكارى اميرمؤ منان عليه السلام آيه 207 سوره بقره نازل گشت . ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفُ بِالْعِبَاد﴾ در همين شب بود كه رسول خدا، على را به كعبه برد و على پا بر شانه رسول خدا نهاد و بتها را واژگون ساخت .(2) - پی نوشتها - 1 -    مصباح المتهجد، ص 553. 2 -   دلائل الصدق ، ج 2/294، از مستدرك حاكم ، ج 3/5. (با تصريح به اين كه شب هجرت بوده است ). @Sibtayn
📆 1 ربيع الاول ١ ـ جریان لیله المبیت ٢ ـ رحلت «زینب بنت خزیمه» همسر پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در مدینه ٣ ـ دفن بدن مطهر پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) ٤ ـ شهادت امام حسن عسكری (علیه السلام) ـ هجرت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه(مبدأ تاریخ اسلام) پس از آنكه كفار قریش از جریان بیعت دوم عقبه آگاه شدند، در صدد كشتن پیامبراكرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم) برآمدند؛ كه برای انجام دادن این توطئه، پیشنهاد ابوجهل مورد موافقت همه سران قریش واقع شد؛ لذا از هر طایفة‌ قریشی، جوان دلیری برگزیده شد تا آنها شبانه به خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) حمله ور شوند و به صورت دست جمعی آن حضرت را به قتل برسانند. خداوند به وسیله جبرئیل، پیامبرخود را از این توطئه باخبر نمود و به او دستور داد تا شبانه مكه را به مقصد مدینه ترك كند . این واقعه در اول ربیع الاول سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاد و بعدها به پیشنهاد امیرمؤمنان امام علی(علیه السلام) رویداد هجرت پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه به مدینه را مبدأ تاریخ اسلام قرار دادند. 📚مصباح کفعمی: ج 2، ص 596 ـ جریان لیله المبیت رسول خدا‌(صلی الله علیه و آله و سلم) در شـب اول ربیع الاول سـال سـیزده بعثت، به دسـتور پروردگار برای نجات از توطئة كفار قریش به جانب مدینه هجرت كرد. برای گمراه كردن كفار، امیرمؤمنان علی‌(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابیدند و بعد از آنكه جوانان قریش به منظور كشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به داخل خانة آن حضرت آمدند، در كمال شگفتی با حضرت علی‌(علیه السلام) مواجه شدند و شكست خورده، ناكام از خانه پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خارج شدند . پس از این رویداد، این آیه شریفه در شأن امیر مؤمنان(علیه السلام) نازل شد: موَمِنَ النّاسِ مَن يَشری نَفسَهُ ابتِغآءَ مَرضاتِ اللهِ و اللهُ رَؤُفٌ بِالعِبادِ ؛ از مردم كسی هست كه جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان، مهربان است». ▫️سوره بقره: آیه 207. در روایتی چنین آمده است: در آن شبی كه امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در بستر پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) خوابید از جانب حضرت حق به جبرئیل و میكائیل خطاب رسید كه من بین شما دو نفر، برادری تعیین کردم و عمر یكی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. كدامیك از شما ایثار می‌كنید تا عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ پس هر دو عمر طولانی را اختیار كردند. آن گاه خطاب آمد: «به زمین من نگاه كنید و ببینید كه چگونه علی ‌بن ‌ابیطالب‌(علیه السلام) حیات خویش را در راه برادرش ، رسول گرامی اسلام ‌(صلی الله علیه و آله و سلم)، ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خویش را فدای او می‌نماید؛ پس به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ كنید». آنها آمدند و جبرئیل بالای سر امیرمؤمنان‌(علیه السلام) و میكائیل سمت پاهای آن حضرت نشستند و ندا كردند: ‌«مرحبا! چه كسی مثل تو است ای پسر ابی طالب! خداوند بر جمیع ملائكه، به تو مباهات فرمود»؛ در اینجا آیه شریفه « ومِنَ النّاسِ من یشری ....» نازل شد . 📚الاحتجاج: ج 1، ص 160 بحارالانوار: ج 19، ص 39. @Sibtayn
ثواب یک نفس از نفس های امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت 📜 امام حسن عسکری علیه السلام : در قیامت، کسانی که در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام به شهادت رسیده‌اند، در عوض ظلم‌هایی که در دنیا به علت تمسک به ولایت امیر المومنین از طرف مخالفین به آن‌ها شده، به نزد حضرت شاه ولایت امیر المومنین علیه السلام آورده می‌شوند و آن حضرت به آن‌ها می‌گوید: «آنچه از ثواب و پاداش در برابر ستمی که به شما شده را از من بخواهید تا عطا کنم.» آن‌ها نیز به حضرت امیر المومنین علیه السلام می‌گویند: «ای برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله، فقط ثواب یک نفس‌کشیدن تو را در آن شبی که در جایگاه پیامبر خوابیدی تا جان او را حفظ کنی را از تو درخواست می‌کنیم.» امیر المومنین علیه السلام هم می‌پذیرد و ثواب یک نفس‌کشیدن در آن شب را به آن‌ها می‌بخشد. در ادامه روایت هم آمده که خداوند در عوض چنان نعمات و قصرها و جایگاهی به آن‌ها می‌دهد که آن‌ها گمان می‌کنند کل بهشت به آن‌ها عطا شده است و خداوند تاکید می‌کند که اینها در عوض فقط یک نفس امیر المومنین در آن شب است. 📚التفسير العسکری علیه السلام ج۱ ص۱۲۷ @Sibtayn
دعای حضرت مولانا امیرالمومنین علیه السلام در بستر رسول خدا صلی الله علیه و اله دُعَاء اميرالمؤمنين علي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلصَّبَاحِ وَ اَلْمَسَاءِ وَ هُوَ دُعَاءُ لَيْلَةِ اَلْمَبِيتِ عَلَى فِرَاشِ اَلنَّبِيِّ (صلى الله عليه و اله) أَمْسَيْتُ اَللَّهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ اَلْمَنِيعِ اَلَّذِي لاَ يُحَاوَلُ وَ لاَ يُطَاوَلُ مِنْ شَرِّ كُلِّ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ اَلصَّامِتِ وَ اَلنَّاطِقِ فِي جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ بِوَلاَءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِى بِأَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ اَلْإِخْلاَصِ فِي اَلاِعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ اَلتَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً بِأَنَّ اَلْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ وَ مِنْهُمْ وَ إِلَيْهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُعَادِي مَنْ عَادَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِذْنِي اَللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ اَلْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ اَلسَّمَوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ جَعَلْنٰا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنٰاهُمْ فَهُمْ لاٰ يُبْصِرُونَ 📖الصحیفة العلویّة ج ۱، ص ۲۸۶ @sibtayn
احتجاج سلمان فارسی عليه السّلام پس از وفات پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در نكوهش امّت در عهدشكنى از حضرت امير عليه السّلام‏ از امام صادق عليه السّلام به واسطه پدران گرامش نقل شده كه سلمان فارسى سه روز پس از دفن پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله خطبه اى بدين شرح ايراد نمود: اى مردم! كلامى از من گوش كرده سپس در باره اش انديشه كنيد، بدانيد كه اطّلاعات بسيارى در فضائل على بن ابى طالب دارم، كه اگر قصد نقل تمام آنها را داشته باشم گروهى از شما مرا ديوانه انگاشته و گروهى خونم را مباح سازيد. بدانيد كه شما را تقديراتى است كه پيش آمدهاى گوناگونى در پى آن می آيد و اين را بدانيد كه نزد على بن ابى طالب عليه السّلام است علم منايا (مقدّرات) و علم بلايا (گرفتاريهايى كه متوجّه مردم می شود) و ميراث وصايا (ثمره سفارشات پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله) و فصل خطاب و اصل و ريشه انساب (نسبهاى مردم)، همان گونه كه هارون بن عمران‏ از موسى شنيد او نيز از پيامبر شنيد كه فرمود: «تو وصى من در خانواده و جانشين و خليفه در امّتم هستى و نسبت تو به من همچون نسبت هارون است به موسى»، ولى افسوس كه شما امّت شيوه قوم بنى اسرائيل را پيش گرفته و آگاهانه راه خطا را پيموديد. به خدا سوگند كه قدم به قدم مانند بنى اسرائيل همان خطاها را مرتكب خواهيد شد! به خدايى كه جان سلمان در دست اوست سوگند، اگر علی را پيشوا و والى خود ساخته بوديد، هر آينه بركت و نعمت از آسمان و زمين اطراف شماها را فرا می گرفت، تا آنجا كه پرندگان آسمان دعوت شما را اجابت می كردند و ماهيهاى دريا خواسته شما را می پذيرفتند و ديگر هيچ دوست و بنده خدايى فقير نشده و هيچ سهم از فرائض الهى از بين نمی رفت و هيچ دو نفرى در حكم خدا اختلاف نمی كردند. ولى افسوس كه شما مخالفت نموده و مسند خلافت را به فرد ديگرى سپرديد، پس در انتظار گرفتارى و بلا باشيد و دست از خوشبختى بشوئيد، من حقيقت امر را براى تك تك شما روشن ساختم، پس بدانيد از امروز به بعد رشته محبّت و دوستى ميان من و شما بريده شد. دست از دامن آل محمّد صلّى اللَّه عليه و آله بر نداريد، زيرا تنها ايشان راهنماى به سوى بهشت و در روز قيامت خوانندگان به آن خواهند بود. بر شما باد به فرمانبرى اميرالمؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام، كه به خدا سوگند كه ما به دفعات در حضور پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله تحت عنوان ولايت و امارت بر او سلام نموديم و پيوسته رسول خدا با تأكيد، ما را بدان كار وامى‏داشت، حال مردم را چه شده با علم به فضائلش بر او حسد می برند؟! عاقبت حسادت قابيل بر هابيل كشتن او بود، يا مانند قوم بنى اسرائيل كارشان به كفر و ارتداد كشيده، شما را چه شده؟! اى مردم، واى بر شما، ما را با أبو فلان و فلان چه كار؟! آيا به جهل افتاده يا خود را به نادانى می زنيد؟ يا حسد ورزيده يا خود را به حسادت زده ايد؟ به خدا سوگند كه شما مرتدّ و كافر شده و با شمشير به جان هم خواهيد افتاد تا آنجا كه با شهادت دروغ ناجی هاى خود را محكوم به مرگ نموده و كافران را تبرئه و آزاد كنيد، بدانيد كه من حرف خود را زدم و تسليم پيامبرم شدم و از مولاى خود و تمام امّت؛ على بن ابى طالب عليه السّلام پيروى نمودم، همو كه سيّد و سرور اوصياء و پيشواى پيشانى سفيدان و رهبر راستگويان و شهيدان و صالحان است. منبع: احتجاج، ج‏1، ص: 252 تا 254 @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلمان فارسى سه روز پس از دفن پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله خطبه اى بدين شرح ايراد نمود: اى مردم! كلامى از من گوش كرده سپس در باره اش انديشه كنيد، بدانيد كه اطّلاعات بسيارى در فضائل على بن ابى طالب دارم، كه اگر قصد نقل تمام آنها را داشته باشم گروهى از شما مرا ديوانه انگاشته و گروهى خونم را مباح سازيد.... 📖احتجاج، ج‏1، ص: 252 تا 254 @sibtayn
🔰 اعتقاد شیعیان در عصر ائمه (علیهم السلام) به مجروح شدن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و سقط حضرت محسن (علیه السلام) 📌ضرار بن عمرو الغطفانی (از علمای بزرگ معتزلی قرن دوم _ متوفای حد فاصل 181 الی 190 هجری قمری) در کتاب "التحریش" پیرامون عقاید شیعیان آن عصر می نویسد: وأن أبا بکر وعمر ظلما وضربا فاطمة بنت رسول الله بنت رسول الله حتى ألقت جنینا (شیعیان بر این اعتقاد هستند که) ابوبکر و عمر به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ظلم کرده و او را زدند، تا اینکه جنینی را سقط کرد 📚التحریش.ص52.ط دار ابن حزم ✅ محقق کتاب در مقدمه تصریح می کند که عمرو بن ضرار الغطفانی در این کتاب در صدد بیان اعتقادات مورد قبول علماء و بزرگان هر مذهب می باشد: ویتحدث ضرار بلسان فقیه خیالی، ویذکر دوره فی نشر الخلاف.وفقا لهذا، تأتی المجموعات المختلفة إلى فقیههم فیحتکمونه ویسألونه ویستفتونه فی المسائل الخلافیة.والفقیه قبل أن یجیبهم یحذرهم من الآراء المخالفة ویحکم علیهم بأنهم أهل البدعة والضلالة قائلا: اتقوهم/ احذروهم فإنهم أهل البدع والضلال واکتبوا ما أملی علیکم ثم یورد بعد ذلک روایات توافق آراء السائلین ویعرض ادعاء کل فرقة ویعقب الروایات التی یرونها ضرار بن عمرو در این کتاب به زبان یک فقیه خیالی (از اهل همان مذهب) صحبت می کند و نقش او در ایجاد اختلاف را ذکر می کند و بر این اساس گروه های مختلف به نزد فقیهشان می آیند و در مسائل اختلافی از او سوال و استفتاء می کنند و فقیه قبل از آن که به ایشان پاسخ دهد آن ها را از نظرات مخالف بر حذر می دارد و آن ها را اهل بدعت و ضلالت می خواند در حالی که می گوید: از آنان بپرهیزید، از آنان بر حذر باشید چرا که اهل بدعت ها و گمراهی هستند و آن چه را من می گویم بنویسید سپس بعد از آن روایاتی را که موافق آراء و نظرات پرسشگران است را می آورد و ادعای هر فرقه را عرضه کرده و بر روایاتی که بدان معتقدند حاشیه می زند 📚التحریش.ص26.ط دار ابن حزم ✍️نتیجه: ضرار بن عمرو الغطفانی خود به این امر قائل نیست، و فقط اعتقاد شیعیان آن عصر را ذکر کرده است. نکته قابل توجه این است که ضرار بن عمرو هم عصر با امام کاظم و امام رضا علیهما السلام بوده و این گزارش نشان می دهد شیعیان در عصر ائمه اطهار علیهم السلام نیز قائل به مجروح شدن حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط شدن حضرت محسن علیه السلام بوده اند @sibtayn
22.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻فاطمیه خط مقدم - قسمت دهم 🎬انتخاب نام حضرت محسن علیه السلام قبل از ولادت 🎤حجت الاسلام احمدی اصفهانی 🎤حجت الاسلام بندانی نیشابوری 🔺شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها - 1399 📌تهیه و تدوین : مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام مشاهده در : آپارات - Youtube (10) 🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
محاكمه ى او بر همه تقدّم دارد و سزاى قاتلينش سخت ترين درجه ى عذاب است. فأوّل من يُحكم فيه محسن بن علي عليه السلام و في قاتله، ثم في قنفذ. فيؤتيان هو و صاحبه و يُضربان بسياط من نار لو وقع سوط منها على البحار لَغَلَت من مشرقها إلى مغربها، و لو وضع على جبال الدنيا لذابت حتى يصير رماداً، فيضربان بها. 📚تأويل الآيات: ص 840 اول كسى كه درباره اش حكم مى شود محسن بن على عليه السلام است. سپس قاتل او و سپس قنفذ را مى آورند و با شلاق هايى از آتش مى زنند بطورى كه اگر يك ضربه ى آن بر درياها زده شود از شرق تا غرب آن بجوش مى آيد، و اگر بر كوه هاى دنيا گذارده شود ذوب مى شود بطورى كه خاكستر شود. با چنين تازيانه اى آن دو را مى زنند. @Sibtayn
🏴🏴🏴🏴🏴 خسارتى كه رسید از سقیفه بر اسلام فزون ‏تر است ز حدّ حساب و شرح و كلام مسیر اصلى دین را چنان دگرگون كرد كه از اساس دیانت نماند غیر از نام منافقین به نفاق آمدند و گستردند براى شیطنت خویشتن چو شیطان دام غرض معارضه بُد با خدا و پیغمبر دوباره زنده نمودن عبادت اصنام چنین زمینه میسّر نبود ظاهر امر كه تا به ضدّ دیانت شود صریح قیام به نام نامى دین، دین ز دین تهى كردند چو هیكلى كه نه جان دارد و نه لحم و عظام چو گفت ضد نبى حسبنا كتاب الله نمود دشمنى خویش با كتاب اعلام دو یادگار نبى گر به هم قرین باشند به پایگاه سعادت رسند خیل انام چو عترت است به جا حفظ مى ‏شود قرآن نگاهدار بود عترت از حلال و حرام ولى چو دست خلایق برید از عترت كنند كار كتاب خدا به حیله تمام اگر حكومت عدل على بپا مى ‏شد نمى ‏توان خللى زد به آن اساس و مرام ولى چو رفت على مى ‏رود خدا و رسول چو هست رمز بقا در بقاء آل كرام بدین جهت همه اهل عناد كوشیدند كه تا كنند ز میدان برون امام همام اگر كه غصب خلافت شد و فدك بردند اگر كه سوخت در خانه از جفاى لئام اگر كه پهلوى زهرا شكست و محسن سقط اگر كه بازوى او شد سیاه و روزش شام براى دشمنى با خدا و احمد بود كه تا رسالت او باز ماند از اقدام شد آنچه شد چو حق از محورش جدا كردند فتاد قامت زیباى دین از آن اندام على چو خانه نشین شد ز ناكسانى چند رسید عاقبت مسلمین بدین فرجام رسید كار به جائى كه جاى پیغمبر نشست همچو معاویه و یزید و هشام از آن دسیسه كه كردند خوف آن مى‏ رفت كه ریشه كن شود اسلام و آن نظام تمام ولیك كوشش آل على ز چهرۀ دین زدود ابر نفاق و جدا شد از اوهام از آنچه رفت بر اسلام مختصر گفتم بگیر شرح مفصّل ز دفتر ايّام به اختلاف چو دشمن از ابتدا زد دست به اتحاد پذیرد چگونه حسن ختام به اتحاد كجا دست مى ‏توانى یافت به طبع هست تناقض میان نور و ظلام به خیر خوانیشان و جواب رد شنوى به راه دوستى با تو برندارد گام پى اخوّت با تو نمى ‏نهد قدمى ولیك دشمن دین را بود كمینه غلام چو حبّ و بغض بود ركن محكم ایمان (على) نموده از این راه كسب شان و مقام سروده ای از مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج شیخ علی صافی گلپایگانی
📌سخت ترین روز برای اهل بیت علیهم السلام قالَ الصّادق سلام الله علیه: وَ لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّن بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ. 📌امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی به سختی واقعه کربلا نیست مگر روز سقیفه و ایام آتش زدن درب خانه امیرالمومنین علی و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه (صلوات الله علیهم) و شهادت حضرت محسن صلوات الله علیه با لگد که برای ما بزرگتر و تلخ تر است زیرا آن روز اصل پهن شدن این بساط است. 📚الهدایه الکبری ،ص۴۱۷ 📚عوالم العلوم،ج۲، ص۵۹۷،ح۱۸ 📚مأساة الزهراء عليها السلام،ج۲، ص۶۲ 📚نوائب الدهور، للسيد الميرجهاني، ص۱۹۴ 📚فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى ج۲، ص۵۳۲ 📚الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء، ج۵، ص۴۱۵ @Sibtayn
محل دفن حضرت محسن (صلوات الله عليه) امير المومنين (صلوات الله عليه) بعد از شهادت محسن (صلوات الله عليه) به فضه فرمود : فواريه بقعر البيت فإنه لاحق بجدِّه (صلي الله عليه و آله)[1] او را در انتهاي خانه دفن كن ، او به جدش(صلي الله عليه و آله) پيوست. به خلاصه ي ترجمه كلام حاج ملا اسماعيل سبزواري توجه كنيد:‌ ثم جاء‌فضه بعد ساعه و هي تحمل لفافه فقال(صلوات الله عليه) لها:‌ما معك يا فضه ؟ قالت: يا سيدي ولدك المحسن الذي اُسقط! قال : ‌واريه في فناء‌البيت.[2] ... بعد از ساعتي فضه آمد ، در حالي كه چيزي را درون پارچه اي پيچيده و در دست گرفته بود ؛‌حضرت فرمود :‌چه همراه داري ؟ عرض كرد :‌آقاي من ! فرزندتان محسن (صلوات الله عليه) است كه شهيد شده ! فرمود :‌در آخر (يا آستانه) خانه ،‌او را به خاك بسپار. ----------------------------------------- [1] : الهدايه الكبري 408 . [2] : جامع النورين 206 . @Sibtayn
نامگذاری فرزندان پیش از به دنیا امدن امير المومنين(صلوات الله عليه) فرمود : ‌براي فرزندان خود نام انتخاب كنيد و اگر نمي دانيد كه پسر است يا دختر ، آنها را به نامهايي كه بين پسر و دختر مشترك است ، بناميد . همانا فرزنداني كه از شما سقط مي شوند ، اگر در دنيا براي آنها نامي انتخاب نكرده باشيد ، وقتي روز قيامت شما را ملاقات مي كنند ، به پدر مي گويند :‌چرا براي ما نامي قرار نداديد،در حالي كه پيغمبر(صلي الله عليه و آله) براي محسن،پيش از اين که به دنيا بيايد، نامي قرار داد . 📚علل الشرايع 2 : 464 @Sibtayn
▪️حضرت محسن از ما اهلبیت است مفضل به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: مولای من! آیا سوالی بپرسم؟ فرمود: بپرس. عرض کرد: مولای من! چه می گویید درباره ی فرمایش حق تعالی: (و اذا المووده سئلت بای ذنب قتلت)؟ فرمود: ای مفضل! عامه می گویند که آن درباره هر جنینی از اولاد مردم است که مظلومانه کشته می شود. مفضل گفت: آری مولای من اکثرشان چنین می گویند. فرمود: وای بر آنها! از کجا می گویند که آیه برای آنهاست؟ این آیه در قرآن فقط مخصوص ماست و آن محسن(علیه السلام) است؛ چرا که او از ماست و خداوند می فرماید: (بگو من از شما برای رسالتم چیزی نمی خواهم،جز دوستی با خویشان نزدیکم) و همانا که آن «مووده» از اسامی مودّت است، پس از کجا می گویند که برای هر جنینی از اولاد مردم است؟ و آیا مودت و نزدیک بودن به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای غیر ما هم هست؟ ای مفضل! به خداوند (عزوجل) قسم که منظور از جنین، محسن(علیه السلام) است؛ چرا که او از ماست و نه غیر، پس هرکه غیر این را بگوید، تکذیبش کنید. 📚بحارالانوار ج۵۳ ص۲۳ @Sibtayn
🔰آیا می دانید چرا امیرالمومنین علیه السلام برای احقاق حقش شمشیر نکشید ؟ 💎قسم به کسی که دانه را شکافت و مردمان را خلق کرد اگر روزی که با ابوبکر بیعت شد ـ که تو به خاطر آن بر من عیب می‌گیری ـ چهل سرباز داشتم که هر کدام بینش آن چهار نفر را که یافتم داشتند، به طور قطع دست خود را کوتاه نمی‌نمودم و در مقابل این قوم می‌ایستادم؛ ولیکن من پنجمی (برای این چهار نفر) پیدا نکردم؛ پس (خود را) نگاه داشتم. 🔸اشعث گفت: این چهار نفر چه کسانی بودند یا امیرالمومنین ؟ 💎فرمود: سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بن صفیه پیش از شکستن بیعت من؛ پس بدرستی که او با من دو بار بیعت کرد؛ بار اول همان بود که به آن وفا کرد؛ هنگامی که با ابوبکر بیعت کردند چهل نفر از مهاجرین و انصار به نزد من آمدند و با من بیعت کردند و زبیر در میان ایشان بود. به آن‌ها دستور دادم که فردا صبح با سری تراشیده همراه با سلاح درب خانه من جمع شوند؛ کسی از ایشان به وعده خود برای من وفا نکرد و کسی از ایشان مرا تصدیق نکرد؛ مگر چهار نفر؛ سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر....» 📚الهلالی، سلیم بن قیس (متوفای۸۰ه)، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص۲۱۸. المجلسی، محمدباقر (متوفای ۱۱۱۱ه)، بحار الانوار، ج۲۹، ص۴۷۰-۴۷۱، تحقیق:محمد الباقر البهبودی، ناشر:مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة:الثانیة المصححة، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م. @Sibtayn
🔴 آیا می دانید 4 نفری که سرهایشان را تراشیدند چه کسانی بودند ؟ 🔴 آیا حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) پس از غصب خلافت، در مقابل ابوبکر و عمر سکوت فرمودند؟ یا اولین عکس‌العمل ایشان، اقدام نظامی علیه شیخین بود؟ این سوال تکراری همیشه از جانب اهل تسنن مطرح می شود که علی علیه السلام با ان همه شجاعت و جسارت ، اگر خلافت را حق خویش می دانست ، ساکت نمی نشست و شمشیر کشیده و علیه خلفا قیام می نمود . حتما خود او از این جریان راضی بوده که سکوت می کند و تسلیم خلافت ابوبکر می شود ؟ این سوال تکراری از زمان خلافت ظاهری امیرمؤمنان علیه السلام نزد مردم مطرح بوده و امام نیز بارها در خطبه های مختلف پاسخ آن را فرموده اند . در کتاب شریف بحارالانوار می خوانیم : امیرمؤمنان امام علی علیه السلام در اولین خطبه ای که پس از ورود به شهر کوفه ایراد می نمودند به قضایای غصب حق خلافتشان اشاره می کردند که از میان جمع شخصی با اعتراض عرض نمود : چرا شمشیر نکشیدی و ظلم را تحمل نمودی . امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمودند : سخنی گفتی و اینک جواب آن را بگیر. هرگز از ترس مردن نبود که به قتال بر نخاستم ؛ بلکه بخاطر عهدی بود که با پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) داشتم . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به من فرمود : ای ابالحسن پس از من ، امت عهدی که با من بسته اند را شکسته و در حق تو ظلم می کنند در حالی که تو به منزله هارون برای موسی هستی (اشاره به جانشینی امیرالمومنین بعد از پیامبر). عرض کردم ای رسول خدا در آن هنگام دستور شما چیست و چگونه عمل نمایم . رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) با من عهد کرد: اگر یاور یافتی به سوی آنان بشتاب و با آنان بجنگ ولی اگر یاور نیافتی، دست بکش و خون خود را حفظ کن تا مظلومانه به من ملحق شوی. در عمل به عهد رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از وفات ایشان و فراغت از تجهیزشان و جمع آوری قرآن، دست فاطمه و حسن و حسین را گرفتم و به در خانه اهل بَدْر و سابقان در دین رفتم و آنان را به حقم قسم دادم و به یاری ام خواندم ولی جز چهار نفر: سلمان، عمار، مقداد و ابوذر، کسی مرا اجابت نکرد و (از اهل بیتم نیز) آنان که یاورم در دین بودند: جعفر و حمزه، از بین رفته بودند و مانده بودم بین دو آزاد شده ای که تازه مسلمان بودند: عباس و عقیل. قسم به آن که محمد را بحق مبعوث کرد اگر آن روز که با خویشاوندان تَیْم (ابوبکر که از قبیله تیم بود) بیعت شد، چهل نفر یاور داشتم، در راه خدا با آنان می جنگیدم.[ بحارالانوار، ج29، ص419- 420 🔸در خطبه 217 نهج البلاغه می خوانیم : من هر چه کمک خواستم برای اقامه حقم ، جز اهل بیتم کسی اعلام وفاداری با من نکرد. دیدم که اگر اهل بیتم را هم در برابر شمشیر دیگران قرار دهم به صلاح نیست. امیرمؤمنان امام علی علیه السلام برای قیام به سیف در مقابل غاصبان خلافت ، از میان آن همه مسلمان ، فقط نیاز به 40 نفر داشتند که متاسفانه بیش از چهار نفر نیافتند . 🔹در خطبه ای دیگر مولا علی (علیه السلام) شرایط آن روز را بیان نموده و می فرمایند ؛ ◆ لَمَّا بُويِعَ أَبُوبَكْرٍ أَتَانِي أَرْبَعُونَ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَبَايَعُونِي، فَأَمَرْتُهُمْ أَنْ يُصْبِحُوا عِنْدَ بَابِي مُحَلِّقِينَ رُءُوسَهُمْ عَلَيْهِمُ السِّلَاحُ. فَمَا وَفَي لِي وَ لَا صَدَقَنِي مِنْهُمْ أَحَدٌ غَيْرُ أَرْبَعَةٍ سَلْمَانَ وَ أَبِي‌ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ بْنَ صَفِیَّةَ. شرح حدیث؛ ◆ هنگامی كه مردم با ابوبكر بيعت كردند ٤٠ نفر از مهاجرين و انصار به نزد من آمدند و با من بيعت كردند. به آنان دستور دادم كه فردا صبح با سری تراشيده، همراه با سلاح درب خانه من جمع شوند. اما احدی از ايشان به وعده خود وفا نكرد و كسی از ايشان تصدیق امر من نکرد مگر ٤ نفر؛ سلمان و ابوذر و مقداد و ابن صفیة. 📚منابع روایت؛ طرف من الانباء، ص ۵۰٤. بحار الانوار، ج ۲۹، ص ٤٧١. مصباح البلاغة، ج ۳، ص ۱۲. ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۳۹۷. سلیم بن قیس الهلالی، ص ۲۱۸. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۷٦. @sibtayn