27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحریف تاریخ و تهمت های ناروا به ساحت پرده نشین اهل بیت علیهم السلام
آیت الله غیب غلامی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راههای جلب روزی و دفع بلا
ذکری که شیطان را از انسان دور میکند.
حجت الاسلام شانه چی
@Sibtayn
معیار تشخیص محبت واقعی اهل بیت علیهم السلام در روایات
بیشتر مسلمانان ادعای محبت اهل بیت علیهم السلام را دارند .
آیا این ادعا واقعی است ؟
اهل بیت علیهم السلام برای تشخیص اینکه چه کسی واقعا محب ایشان است ملاک و معیار قرار داده اند که اگر کسی واجد ان باشد ، از محبین اهل بیت علیهم السلام شمرده شده و منفعت دنیا و اخرت شامل حالش می شود .
🔹 «امام محمدباقر علیهالسلام»:
مَنْ اَرادَ أنْ یَعْلَمَ حُبَّنا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَاِنْ شاَرَكَ فِیحُبِّنا حُبَّ عَدُوِّنا فَلَیْسَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُ.
اگر کسی بخواهد میزان دوستی خود را نسبت به ما بداند به دل خود مراجعه کند اگر ما را دوست میدارد و دشمنان ما را هم دوست میدارد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.
📚تأويل الآيات ج۱ ص۴۳۹
تفسیر البرهان ج۴ ص۴۰۹
بحار الأنوار ج۲۴ ص۳۱۷
تفسير كنز الدقائق ج۱۰ ص۳۱۴
💎«مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
لایَجتَمع حُبُّنا و حُبُّ عَدُوِّنا فی جَوْفِ انسانٍ، إنَّ اللَّهَ لَمْ یَجعَلْ لِرَجُلٍ قَلْبَیْنِ فِیجَوْفِهِ فَیُحِبُّ بِهذا و یُبغِضُ بِهذا.
دوستی ما با دوستی دشمن ما در یک دل نمیگنجد، چرا که خداوند برای یک انسان دو تا دل قرار نداده است که با یکی دوستی کند و با دیگری دشمنی بدارد.
📚تفسير القمی ج۲ ص۱۷۱
تفسير الصافي ج۴ ص۱۶۲
نورالثقلین، ج ٤، ص ٢٣٤
@Sibtayn
🔻اسماعیل جعفی به امام باقر علیهالسلام عرض کرد: شخصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام را دوست دارد، ولی از دشمن ایشان تبری نمیجوید و می گوید علی علیه السلام را بیشتر از دشمنش دوست می دارم
♦️امام باقر علیهالسلام فرمودند: چنین شخصی آشفته حال است و دشمن محسوب میشود و لذا پشت سر او نماز نخوان و هيچ شرافتى هم ندارد. مگر آنكه ناچار باشى و از راه تقيه با او نماز بخوانى.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸عن اسماعيل الجعفي قال : قلت لابي جعفر عليهالسلام رجل يحب أمير المؤمنين عليهالسلام ولا يبرأ من عدوه ويقول هو احب إلي ممن خالفه
🔹فقال : هذا مخلط وهو عدو لا تصل خلفه ولا كرامة إلا أن تتقيه.
📙تهذيب الاحکام ج3 ص28
@Sibtayn
☘️قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –:
إیّاکَ وَ الاْذاعَهَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَهِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَهِ.
📚«بحارالأنوار، ج. 50، ص. 296»
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود:
مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمائی و یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی ، چون هر دوی آنها انسان را هلاک خواهد نمود.
@Sibtayn
💡شیعه امیرالمومنین علیه السلام در لسان امام عسکری علیه السلام
🔸امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند :
«شيعَةُ عَلِيٍّ عليهالسلام هُمُ الَّذينَ يُؤثِرونَ إخوانَهُم عَلى أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ»
🔻 شيعيان امیرالمؤمنین على عليهالسلام، کسانی هستند كه برادرانشان را بر خودشان مقدّم مىدارند، هرچند خودشان نیازمند باشند.
📚بحارالأنوار، ج65، ص162
@Sibtayn
فایده ی لعن گفتن در کلام مولایمان امام عسکری علیه السلام
امام عسکری فرمود : روایت کرد برایم پدرم از جدم رسول خدا که فرمودند: هر کس که از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد و در تنهایی خود لعنت بفرستد بر دشمنان ما خداوند صدای او را به جميع ملائکه می رساند، بدین گونه که هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت میکند ملائکه آن لعن را بالا می برند و لعنت می کنند بر کسیکه دشمنان ما اهل بیت را لعن نکند، پس هرگاه صدای لعن یکی از شما به ملائکه رسید آنان برای او استغفار میکنند و برای او ثنا می فرستند و می گویند: خدایا بر روح این بنده ای که به اندازه توانش اولیاء خود را یاری کرده درود فرست که اگر بر بیش از این کار توان داشت حتما انجام می داد. در این هنگام ندا از جانب خداوند می آید که :ای ملائکه ی من! دعای شما را در مورد این بنده ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او درود فرستادم به همراه أرواح نیکان و او را جزء برگزیدگان و خوبان قرار دادم 》
📚بحارالأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد50 صفحه316
📚البراهين القاطعة (الأسترآبادي) جلد4 صفحه 116
@Sibtayn
حفظ اعتقاد مهمتر از حفظ جان
👈🏼 شخصی از امام حسین علیهالسلام پرسید: نجات شیعهای که در حال کشته شدن است واجبتر میباشد یا شخصی از ضعفای شیعه که به دست ناصبی در حال از دست دادن عقیدهاش است؟!
امام پاسخ دادند:
نجات دادن شیعه ای که به دست ناصبی در حال از دست دادن عقیدهاش است واجبتر است.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیهالسلام ص314
@Sibtayn
🔸نصير خادم می گوید: بارها از حضرت امام حسن عسكرى صلوات الله علیه شنيدم كه با غلامان خود به زبان آنها سخن میفرمودند و در ميان ايشان ترك و رومى و صقالبى بود من در شگفت شدم و با خود گفتم: ایشان در مدينه بدنيا آمده و تا (پدرش) امام هادى صلوات الله علیه به شهادت رسیدند خود را بكسى نشان نداد و كسى او را نديد! اين چگونه است؟!
🔹حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه رو بمن كرده فرمودند:
همانا خداوند جلّ ذکره حجت خود را از ميان ساير خلقش آشكار و ممتاز کرده است، و معرفت و شناخت همه چيز را به او عطاء کرده است و او لغتها و نسبها و پيش آمدها را می شناسد و میداند، و اگر چنين نباشد ميان حجت و امام با رعيت و ساير مردم فرقى نخواهد بود.
📖الإرشاد، ج۲، ص۳۳۰
@Sibtayn
امام حسن عسكرى عليه السلام:
مَن مَدَحَ غَيرَ المُستَحِقِّ فَقَد قامَ مَقامَ المُتَّهَمِ
هر كس فردى را كه استحقاق ستايش ندارد بستايد، خود را در جایگاه اتهام و بدگمانى قرار داده است
أعلام الدين صفحه313
@Sibtayn
🔶 امام حسن عسكری (علیه السلام) و درندگان اهلى 🔶
- مرد، از خدا بترس!
- مگر چه كار كرده ام؟
- این قدر او را اذیت نكن.
- چه می گویى زن؟ او دشمن ماست.
- زبانت را گاز بگیر، دشمن كدام است؟ او امام شیعیان است. حال كه چنین فرصتى پیش آمده و او را به تو سپرده اند، به او خدمت كن. من هم هر كارى از دستم بربیاید، برایش انجام مى دهم.
نحریر، خشم آلود به همسرش نگاه كرد و گفت:
- خلیفه او را به من سپرده و گفته كه نگذارم آب خوش از گلویش پایین برود. حال تو مى گویى به او خدمت كنیم ؟ واقعا كه عقلت ناقص است.
- دستور خلیفه واجب تر است یا اطاعت و خدمت به امام؟ نحریر! حال كه او را در خانه زندانى كردى، این قدر بر او سخت نگیر! او كه شب و روز مشغول عبادت است و آزارش به مورچه هم نمى رسد. چرا پول خلیفه چشمت را كور كرده و حقیقت را نمى بینى !؟
نحریر، قدمى پیش گذاشت و دست بالا برد. سیلى به صورت همسرش زد. زن روى پله ها سر خورد و توى حیاط افتاد. نحریر با عصبانیت گفت:
- به خدا قسم او را در میان شیران گرسنه و درنده خواهم افكند.
زن دست روى صورتش گذاشت و اشك ریخت. هنگام بیرون رفتن شوهرش از خانه، با صداى ضعیفى گفت:
- مرد از این كارها دست بردار. به خدا از عاقبت كارهاى تو بیمناكم.
نحریر اعتنا نكرد. شاید هم صداى زنش را نشنید. در را به هم كوبید. پیش خلیفه كه رفت ، نقشه شومش را با آب و تاب براى او تعریف كرد و اجازه خواست تا نقشه اش را اجرا كند.
خلیفه فكر مى كرد این گونه مى تواند با یك تیر دو نشان بزند. هم از دست امام عسكرى (علیه السلام) راحت شود، هم مردم او را قاتل امام ندانند. از این رو موافقت خود را اعلام كرد.
روز بعد در محوطه اى كه حیوانات را نگه مى داشتند، در میان چند شیر گرسنه امام را تنها گذاشتند. كسانى كه از دور این صحنه را تماشا مى كردند، تصور كردند چند لحظه بعد، شیران گرسنه امام را خواهند درید. حیوانات وحشى سوى امام حسن عسكرى (علیه السلام) آمدند. امام با شیرها یك قدم فاصله داشت. تا او را بوییدند، همچون گربه اى اهلى نشستند و دم خود را تكان دادند. امام دستى به یال و كوپال آنان كشید. سپس رو به قبله ایستاد و دو ركعت نماز خواند.
شاهدان از تعجب، بى حركت ایستاده بودند و دهنشان باز مانده بود.
گویى مرده بودند. نحریر دستور داد تا او را بیرون بیاورند. هیچ كس قدم پیش نگذاشت.
سرانجام امام بیرون آمد. نحریر دستور داد تا او را به خانه اش بفرستند. زن نحریر كه شاهد این صحنه باور نكردنى بود، پیش همسرش رفت. مرد رو برگرداند و همسرش را دید. یاد دیروز افتاد. سر پایین گرفت و دور شد.
📋منبع : حیات پاكان، ج5، مهدی محدثی
📚الکافي ج۱ ص۵۱۳
الإرشاد ج۲ ص۳۳۴
✅ كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لازمه واگذاری امور به امام زمان چیست❓
🎤سخنران #استاد_شانه_چی
⏰ " ۴۴: ۱دقیقه
@Sibtayn
☑️ تأثیر امام عسکری علیهالسلام بر روی زندانبانهای پلید و قسیالقلب!
▪️ هنگامى كه حضرت #امام_عسکری عليهالسلام را به زندان انداختند، #بنى_العباس نزد صالح بن وصيف (که از دشمنان اهلبیت و فرمانده لشکریان در دستگاه خلافت مهتدی ملعون بود) آمدند و گفتند: ✔️. بر او سخت بگير تا در آسايش نباشد! ❓ صالح به آنها گفت: چه كنم؟! دو نفر از شرورترين افرادم را بر او گماردم، ولى آنان از عابدترينِ مردم شده و مشغول نماز و روزه گشتهاند! 🔘 سپس امر کرد آن دو زندانبان را بياورند؛ وقتى حاضر شدند به آنها گفت: ⁉️ واى بر شما! در مورد اين مردِ زندانى (امام عسکری علیهالسلام) چه مىگوئيد؟ ✍️ پاسخ دادند: 👈 چه بگوئيم دربارۀ مردى كه روزها #روزه است و شبها به #تهجد مىپردازد؛ غير از #عبادت، سخنى نمىگويد و جز #بندگى خدا، مشغوليتى ندارد؛ 👌 هنگامى كه به ما نظر مىافكند، بدنمان چنان به لرزه مىافتد كه نمىتوانيم خودمان را كنترل كنيم! 🔴 بنى العباس خبیث وقتى اين سخنان را شنيدند، با ذلّت و خوارى بازگشتند. 📚 کافی، ج۱، ص۵۱۲.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬روضه شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
🎙حجت الاسلام صادقی واعظ
🔺شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
📌هیئت ام ابیها (س) قم 1399
#حجت_الاسلام_صادقی_واعظ
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#روضه
╔═.🖤.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🖤.═╝
همه مردم از عمر داناترند
روزی عمر بن خطاب در مقابل احصاب خطبه ای خواند و دستور داد که مهريه زنان را بيشتر از چهل اوقيه قرار ندهيد. پس هر که بيشتر از اين مقدار را به عنوان مهريه قرار دهد، زياده را به بيت المال خواهم داد.
در اين هنگام زني از ميان زنان برخاست و گفت: آيا کتاب خدا بايد پيروي شود يا فرمان تو؟
عمر گفت: کتاب خدا، منظورت چيست؟
زن گفت: تو اکنون از اين که در مهريه زنان زيادي باشد، نهي کردي، در صورتي که خداوند در قرآن مي فرمايد:
وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا سوره نساء ایه 20
و مال فراواني ( به عنوان مهر ) به او پرداخته ايد، چيزي از آن را پس نگيريد.
عمر با شنيدن اين استدلال دو يا سه مرتبه گفت: همه از عمر داناتر هستند.
اين ماجراي تاريخي به تعابير گوناگون و با يک مضمون در بسياري از کتب اهل سنت نقل شده است، به گوشه اي از اين نقل ها عنايت فرمائيد.
الف- حاشيه سنن ابن ماجه، سندي، جلد1، صفحه 583
ب- کشف الخفاء، عجلوني، جلد1، صفحه 269
ج- السنن الکبري، بيهقي، جلد7، صفحه 233
د- جامع العلم، ابن عبدالبر، صفحه 66
ه- سيرة عمر، ابن جوزي، صفحه 129
و- تفسير قرطبي، جلد5، صفحه 99
ز- تفسير ابن کثير، جلد1، صفحه 467 ( ابن کثير پس از نقل ماجرا مي گويد: اسناد اين نقل جدا قوي ست. )
ح- الدر المنثور، سيوطي، جلد2، صفحه 133 ( سيوطي اين ماجرا را از هفت نفر از حفاظ مانند احمد، ابن حبان و طبراني نقل مي کند. )
ط- فتح القدير، شوکاني، جلد1، صفحه 4 7
ي- تفسيرالکشاف، زمخشري، جلد 1، صفحه 357
ک- ارشاد الساري في شرح صحيح البخاري، قسطلاني، جلد8، صفحه 57
ل- کنزالعمال، متقي هندي، صفحه 298
م- تفسير الخازن، جلد 1، صفحه 353
ن- المستدرک، حاکم نيشابوري، جلد2، صفحه 177 ( حاکم نيشابوري پس از نقل اين ماجرا با قطعيت حکم به تواتر اسناد صحيح آن مي نمايد. )
@Sibtayn
🗓10 ربيع الاول
ازدواج پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم) با حضرت خدیجه(سلام الله علیها)
در چنین روزی رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در 25 سالگی، یعنی 15 سال قبل از بعثت با بانوی بزرگوارِ قریش، حضرت «خدیجه بنت خُویلد» ازدواج نمودند.
از روایات و احادیث چنین بر میآید كه حضرت خدیجه كبری(سلام الله علیها) علاوه بر دارابودن اموال، املاك و ثروت فراوان، در عقل و كیاست نیز برتری داشتند. افراد زیادی همچون: عقبه بن ابی معیط و ابن ابیشهاب و نیز ابوجهل و ابوسفیان كه ثروت بسیاری داشتند هر كدام جداگانه به خواستگاری حضرت خدیجه (سلام الله علیها) آمدند ولی ایشان نپذیرفتند و سرانجام پیشنهاد ازدواج با پیامبرخدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را قبول كردند و این ازدواج با آداب و مراسم خاصی انجام شد.
آری ! ایشان از سالها پیش در انتظار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و رسالت آن حضرت بودند؛ چرا كه همیشه از علمای اهل كتاب علایم نبوت آن حضرت را جویا میشدند و در همان روزی كه رسول خدا در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد، ایشان نخستین زنی بود كه به دین مبین اسلام گروید. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز علاقه بسیاری به خدیجه (سلام الله علیها) داشتند.
ـ بهتر از خدیجه نصیب من نشد!
عایشه میگوید: «كمتر اتفاق میافتاد كه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از خانه بیرون برود و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را به خیر و نیكی یاد نكند؛ چندانكه یك روز آتش حسادت در من مشتعل شد و گفتم: ای رسول خدا! تا كی خدیجه را یاد میكنی؟ او پیر زنی بیش نبوده! خداوند بهتر از او را به تو مرحمت كرده است».
در این هنگام رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) سخت غضبناك شدند و فرمودند: «به خدا سوگند! بهتر از خدیجه(سلام الله علیها) نصیب من نشده؛ او به من ایمان آورد هنگامی كه مردم كافر بودند؛ او نبوت مرا تصدیق نمود، هنگامی كه مردم مرا تكذیب میكردند و اموال خود را در اختیار من گذاشت در وقتی كه مردم مرا از خود دور میكردند. خداوند متعال از خدیجه به من فرزندانی روزی كرد و رحم تو را عقیم قرار داد».
حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در حدود 24 سال با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) زندگی كردند و در این مدت یار و غمخوار آن حضرت بودند. آن بانوی بزرگوار ثروت هنگفت خویش را در راه رشد و تبلیغ دین اسلام به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) واگذار و نقش مهمی در پیشرفت این دین آسمانی ایفا نمودند.
@Sibtayn
مذهب اهل قم
محمد بن أحمد بن عبد الرحمن أبي الحسين الملطي الشافعي از علمای سرشناس اهل خلاف متوفای سال 377 ه.ق در کتاب خود با نام التنبيه والرد على أهل الأهواء والبدع ، فرقه های شیعه را به زعم خود می شمارد .
در مورد فرقه چهاردهم می نویسد :
و الفرقة الرابعة عشرة من الإمامية:
هم أهل قُم ... يجمعُونَ بَين الظّهْر وَالْعصر فِي أول الزَّوَال وَبَين الْمغرب وَالْعشَاء فِي جَوف اللَّيْل آخر وَقت الْمغرب عِنْدهم وَيصلونَ صَلَاة الْفجْر بَين طُلُوع الْفجْر الأول الَّذِي يُسمى ذَنْب السرحان ويمسحون فِي الْوضُوء بِالْمَاءِ على ظُهُور أَقْدَامهم وأسفلها
فرقه چهاردهم از امامیه #اهل_قم هستند ... [آنها] میان نماز ظهر و عصر در ابتدای زوال [آفتاب] جمع کرده و میان مغرب و عشا در آخر وقت مغرب جمع می کنند. در هنگام وضو بر پاهای خود مسح می کنند.
در ادامه می نویسد :
وَلَهُم طعن على السّلف وَشتم عَظِيم حَتَّى يبلغ الْوَاحِد مِنْهُم أَن يَأْخُذ شَيْئا أَو مِثَالا يحشوه تبنا أَو صُوفًا يُسَمِّيه أَبَا بكر وَعمر وَعُثْمَان رَضِي الله عَنْهُم ويضربه بالعصى حَتَّى يهريه ليشفي بذلك مَا فِي قلبه
آنها بر سلف [صحابه] طعن می کنند و آنها را #دشنام می دهند. تا به آن جا که یکی از آنها #مترسک یا تمثالی ساخته و آن را از کاه و یا پشم پر کرده و آن را ابوبکر و عمر و عثمان می نامد. پس از آن، آن مترسک را آن قدر زده تا پاره شود و این کار را برای ارامش و تشفی قلب خود می کند
📖التنبيه والرد على أهل الأهواء والبدع نویسنده : المَلَطي، أبو الحسين جلد : 1 صفحه : 32
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیا می دانید چرا پیامبر صلی الله علیه و اله درباره نسب اصحاب سکوت فرمودند ؟
سيوطی یکی از مشهورترین علمای اهل تسنن در کتاب الدر المنثور روایتی را نقل کرده که سدي میگوید:
💎رسول اکرم به اصحاب فرمودند: هرچه می خواهید از من بپرسید تا شما را از آن خبر دهم ؛ پس مردی از قریش به نام عبد الله بن حذافه از بنی سهم که مردم در نسب او طعنه می زدند [ كه پسر پدرش نیست ] ، برخاست و گفت : 🔸اي رسول خدا پدر من کیست؟
💎فرمودند: پدرت حذافه است و با اين كلام نسبت او به پدرش را تایید فرمود .
👈[ ظاهرا سخن از نسب که پیش امد ، عده ای از اصحاب كه از بحث و گفتگو در این باره می ترسیدند به تکاپو افتادند ]
♦️عمر بلند شد و به سمت رسول خدا رفته (به پای حضرت افتاد) و پاهای حضرت را بوسید و گفت : راضی شدیم به اینکه الله پروردگارمان است، شما نبی مایید، قرآن امام ماست، پس یا رسول الله از ما بگذر، خدايت ببخشايد؛ پس عمر از منبر پایین نیامد تا رسول خدا راضی شد [ که نسب او را نگویند] و فرمود : : الْوَلَد للْفراش وللعاهر الْحجر (1)
فرزندی که از زن شوهردار متولد شده است، از آن شوهرش است . [ يعني در مورد کسانی که شک دارید که مادرشان به پدر خیانت کرده اند و این بچه از همسرش نیست و ممکن است از مرد دیگری باشد ، بنا را بگذارید که مادر خیانت نکرده است و این بچه حلال زاده است و او را به شوهر مادرش نسبت دهید . ]
در آن هنگام ایه : {قد سَأَلَهَا قوم من قبلكُمْ} نازل شد .
گروهى پيش از شما [نيز] از اين [گونه] پرسشها كردند؛ آنگاه به سبب آن كافر شدند. آیه 102 سوره مائده
👈اگر قرار بود هر کس از پیامبر صلی الله علیه و اله از نسبش سوال کند و ایشان جواب دهند ، نسب اصحاب مشخص می شد و انگاه معلوم میشد که تعدادی از ایشان حلال زاده نیستند ؛ بنابراین دشمنی خود با پیامبر صلی الله علیه و اله و کفرشان را اشکار می کردند و مشکلات زیادی پیش می امد .
1 - یکی از قواعد فقهی، قاعده «الفراش» است. این قاعده از قواعد مشهور و مورد قبول مسلمانان است
که اصل آن به روایتی از پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر میگردد: «فرزندی که از زن شوهردار متولد شده است، از آن شوهرش است». («الْوَلَدُ لِلْفِرَاشِ وَ لِلْعَاهِرِ الْحَجَرُ»)
این قاعده فقهی چنین بیان میکند؛ اگر در یک رابطه شرعی و محترم، فرزندی متولد شد، بدون شک این فرزند، از آنِ این زن و شوهر است. اما گاهی، بر اثر برخی از قرائن خارجی؛ مانند اینکه زن فاجر است و همبستری خارج از محدوده خانواده از او سرزده است و یا به هر دلیل عقلائی موجّه، اکنون شک در انتساب طفل متولد شده به پدر خانواده پیش آید، این قاعده نقش آفرینی میکند. با استناد به این قاعده در چنین مواردی، طفل متولد شده را منتسب به همسر شرعی زن میدانند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
أخرج ابْن جرير وَابْن أبي حَاتِم عَن السّديّ فِي قَوْله تَعَالَى {يَا أَيهَا الَّذين آمنُوا لَا تسألوا عَن أَشْيَاء} الْآيَة
قَالَ: غضب رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم يَوْمًا من الْأَيَّام فَقَامَ خَطِيبًا فَقَالَ:
سلوني فَإِنَّكُم لَا تَسْأَلُونِي عَن شَيْء إِلَّا أنبأتكم بِهِ
فَقَامَ إِلَيْهِ رجل من قُرَيْش من بني سهم يُقَال لَهُ عبد الله بن حذافة - وَكَانَ يطعن فِيهِ - فَقَالَ: يَا رَسُول الله من أبي
قَالَ: أَبوك فلَان فَدَعَاهُ لِأَبِيهِ
فَقَامَ إِلَيْهِ عمر فَقبل رجله وَقَالَ: يَا رَسُول الله رَضِينَا بِاللَّه رَبًّا وَبِك نَبيا وَبِالْقُرْآنِ إِمَامًا فَاعْفُ عَنَّا عَفا الله عَنْك فَلم يزل بِهِ حَتَّى رَضِي فَيَوْمئِذٍ
قَالَ: الْوَلَد للْفراش وللعاهر الْحجر وَأنزل عَلَيْهِ {قد سَأَلَهَا قوم من قبلكُمْ}
📚الدر المنثور في التفسير بالماثور نویسنده : السيوطي، جلال الدين جلد : 3 صفحه : 205
@Sibtayn
👈🏼 #ابن_عساکر، پیشوای حدیث اهلسنت (سقیفه) از اوزاعی نقل می کند که:
بلال حبشی به نزد عمر بن خطاب آمد و به او گفت: نماز، و این جمله را چند باری تکرار کرد.
عمر به او گفت: ما از تو به وقت نماز داناتریم!
بلال به عمر گفت: هر آینه من داناترم به وقت از تو، زیرا تو از الاغ اهلت هم گمراهتری!!!
📚 مختصر تاریخ دمشق لإبن عساکر، ج۵، ص۲۶۶-۲۶۷
➖ پی نوشت: اهل سقیفه نمیتوانند به حضرت بلال طعن بزنند زیرا در این صورت "عدالت صحابه" خود را زیر سوال برده اند.
.
حدثنا الأوزاعي قال
إن بلالا أتى عمر بن الخطاب فقال :
الصلاة فرددها عليه
فقال له عمر نحن أعلم بالوقت منك
قال له بلال لأنا أعلم بالوقت منك وأنت أضل من حمار أهلك
📚تاريخ دمشق: ابن عساكر، أبو القاسم ج : 10 ص : 474
@Sibtayn
آیا می دانید یهودیان اولین بار لقب فاروق را برای عمر انتخاب کردند ؟
عَنْ صَالِحِ بْنِ كَيْسَانَ قَالَ: قَالَ ابْنُ شِهَابٍ:
بَلَغَنَا أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ، كَانُوا أَوَّلَ مَنْ قَالَ لِعُمَرَ الْفَارُوقَ،
وَكَانَ الْمُسْلِمُونَ يُؤْثِرُونَ ذَلِكَ مِنْ قَوْلِهِمْ،
وَلَمْ يَبْلُغْنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَكَرَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا
ابن شهاب گوید : این گونه به ما رسیده است که یهودیان نخستین کسانی بودند که به عمر لقب فاروق دادند و مسلمانان از سخن آنها متأثر شدند و این لقب را در باره عمر استعمال کردند و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است.
📚تاریخ طبری ، جلد ۲ ، صفحه ۵۶۲ . ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت
➖تاریخ مدینه دمشق ، جلد ۴۴ ، صفحه ۵۱ . ناشر : دار الفکر - بیروت لبنان
➖الطبقات الکبیر ( الطبقات الکبری ) - چاپ مکتبة الخانجی بالقاهرة - جلد ۳ - کتاب فی البدریین من المهاجرین و الانصار - باب اسلام عمر - صفحه ۲۵۰
➖تاريخ المدينة نویسنده : ابن شبة جلد : 2 صفحه : 662
@Sibtayn
🔥 عداوت عمر با عجمان و آزادی اسرای ایرانی به برکت امیر المومنین علیه السلام
🔹 مرحوم محدث نوری (رضوان الله علیه) مینویسد:
🔸 از جمله عداوتهای عمر با عجمان این بود که هنگام ورود اسرای ایرانی به مدینه تصمیم گرفت زنان را بفروشد و مردان را بندگان عرب قرار دهد و تصمیم گرفت عجمان را کنار کعبه بگذارد تا ضعفاء و پیرمردان را بر کول سوار کنند پس امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: بزرگ هر قومی را اکرام کنید و این فارسها قوم حکیم و کریمی هستند، با ما صلح کرده و به اسلام آوردن ترغیب شدند پس آنچه سهم من و بنی هاشم هست را آزاد نمودم پس سائر مسلمین نیز گفتند: ما هم حقمان را مانند شما آزاد میکنیم ای برادر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پس عمر گفت: پسر أبی طالب (علیهما السلام) رأی من در مورد عجمان را نقض کرد برخیزید و بروید!!
📚 نفس الرحمن فی فضائل سلمان، تألیف محدث نوری، صفحه ۵۷۰، چاپ مؤسسة الآفاق
@Sibtayn
به روایت بخاری ابن عباس گوید: هنگامی که عمر ضربه خورده بود بر وی وارد شدم و او را در حال پریشانی و وحشت زدگی دیدم. پس گفتم: باکی بر تو نباشد ای امیرالمؤمنین.
عمر گفت: والله لو أن لي طلاع الأرض ذهباً لافتديت به من عذاب الله عز وجل قبل أن أراه
ای ابن عباس اگر به اندازه ظرفیت زمین برای من طلا بود همه را از ترس عذاب الهی فدیه می کردم، پیش از آنکه آن را ببینم.
📚صحيح بخاري : ج4 ص 201 كتاب فضائل أصحاب النبي ( صلى الله عليه وآله )باب مناقب عمر
@Sibtayn