eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
15.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬آسمون حرمت پر از یاکریمه 🎙کربلایی رضا شیخی 🔺شهادت حضرت معصومه علیها السلام 1400 📌محفل دیوانگان حضرت اباالفضل(ع) مشهد ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
امشب ششم ابان ماه 1402 پس از آنکه ماه کمی از افق بالا آمد، شاهد یک ماه گرفتگی جزیٔی خواهیم بود. در این پدیده سایه زمین روی ماه می‌افتد و می‌توان آن را برای حدود ۷۸ دقیقه در آسمان شهر تماشا کرد. طبق محاسبات انجام‌شده، خسوف در حدود ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شب به وقت تهران آغاز می‌شود. این ماه گرفتگی به‌طور کلی ۲۸۵ دقیقه طول می‌کشد که پیش‌بینی می‌شود برای مدت ۷۸ دقیقه بتوان ماه را با چشم غیرمسلح در سایه زمین مشاهده کرد. پس انتظار می‌رود کمی پس از نیمه شب هفتم آبان‌ماه این خسوف به پایان برسد.
✳️ به بهانه ماه گرفتگی امشب، چگونگی خواندن نماز آیات 💡نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود . گفتنی است، قرائت نماز آیات در هنگام خسوف واجب شرعی است؛ آنچه در زیر می خوانید طریقه قرائت نماز آیات است: نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود . صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. اکنون به عنوان نمونه، نماز آیات را به شکل کوتاه آن با تقسیم سوره "قدر" بیان می کنیم: پس از نیت ، با گفتن "الله اکبر" نماز را شروع می کنیم. سوره حمد را بخوانید و حالا پس از بسم الله الرحمن الرحیم ، آیه اول سوره قدر را بخوانید به رکوع بروید برخیزید و آیه دوم سوره قدر را بخوانید (بسم الله الرحمن الرحیم نمی خواهد فقط آیه بعدی سوره قدر) به رکوع بروید برخیزید و آیه سوم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید برخیزید و آیه چهارم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید برخیزید و آیه پنجم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید به سجده بروید( دو بار سجده مثل نماز عادی ) رکعت دوم را مانند رکعت اول بخوانید ، فقط در رکعت دوم می توانید قنوت را هم بخوانید سپس رکوع پنجم را بعد از قنوت بجا آورده، سر از رکوع برداشته و به سجده می روید . با تشهد و سلام ، نماز را به اتمام می رسانید . ضمناً این نماز را می توان به جماعت خواند ، چرا که جز نمازهای واجب می باشد . ✅احکام نماز آیات 1️⃣ از وقتى که خورشید یا ماه شروع به گرفتن مى‏کند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. 2️⃣ اگر خواندن نماز آیات را به قدرى تاخیر بیندازد ، که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند ، باید نیت ادا و قضا نکند ولى اگر بعد از باز شدن تمام آن،نماز بخواند ، باید نیت قضا نماید. 3️⃣ اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه بیشتر از خواندن یک رکعت‏ باشد ولى انسان نماز را نخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت ‏به آخر وقت آن مانده باشد باید نیت ادا کند بلکه اگر مدت گرفتن آنها به اندازه خواندن یک رکعت هم باشد بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و ادا است. 4️⃣ موقعى که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق مى افتد، انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت‏ بخواند ادا است. @sibtayn
🌞مستحبات نماز آیات برخی از مستحبات نماز آیات عبارت‌اند از: ▪️خواندن قنوت پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم. ▫️اعمالی که در نمازهای یومیه مستحب است، در نماز آیات هم مستحب است؛ البته در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه، سه بار «الصلاة» گفته شود. ▪️گفتن تکبیر پس از هر رکوع، به جز رکوع پنجم در هر رکعت. ▫️خواندن نماز به جماعت،بلند خواندن آن و خواندن سوره‌های طولانی از دیگر مستحبات نماز آيات است. @Sibtayn
غسل کُسوف به گفته علامه حلی، شماری از فقیهان شیعه، مانند سید مرتضی، سلار دیلمی و ابوصلاح حلبی، فتوا داده‌اند اگر کسی نماز آیات خورشیدگرفتی یا ماه‌گرفتگی را در وقتش به جا نیاورد، واجب است علاوه بر قضای آن، غسل هم بکند؛ اما خود او و جمعی دیگر، مانند شیخ مفید، ابن براج و ابن‌ادریس حلی، این غسل را مستحب دانسته‌اند. البته واجب‌بودن یا مستحب‌بودن این غسل مخصوص زمانی است که ماه‌گرفتگی یا خورشیدگرفتگی به‌صورت کامل اتفاق افتاده باشد و همچنین فرد عمداً نماز آیات را در وقت آن نخوانده باشد. 📖علامه حلی، مختلف الشیعه، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۳۱۷. در روایات از این غسل با نام غسل کُسوف یاد شده است برای نمونه نگاه کنید به:‌ 📚طوسی، تهذیب الاحکام، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۱۱۵ @Sibtayn
شاید برای خیلی‌ها سؤال باشد که آیا در خورشیدگرفتگی‌های جزئی خواندن نماز همچنان واجب است؟ به اتفاق نظر تمام فقها، در وجوب نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی فرقی بین جزئی و کلی ندارد هرچند در صورت عدم علم در زمان ماه گرفتگی قضای نماز آیات واجب نیست. @Sibtayn
امشب زمان خواندن نماز آیات در تهران به جهت ماه گرفتگی در شامگاه شنبه است!
نزدیک ترین حالت بندگان به پروردگار امام صادق علیه السلام : 🔰 «نزديک‌ترين حالت بندگان به خداوند متعال و خشنودى او از آنان، هنگامى است كه حجّت خدا در ميانشان نباشد و بر ایشان ظاهر نشود و مکان او را هم ندانند، ولى در عين حال معتقد باشند كه حجّت‌های خدای تعالی و نشانه‌هایش هیچ‌گاه از بین نمی‌روند پس‌در آن‌زمان، صبح و شب توقّع و انتظار داشته باشند.» الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعِبَادُ مِنَ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكَانَهُ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لَا مِيثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً 📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج : 1 ص : 333 @Sibtayn
✅ مصداق ذکر کثیر چیست...؟ 💎قال الامام الصّادق علیه السلام: تَسْبِیحُ فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها) مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ الْکَثِیرِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ. امام صادق علیه السلام فرمودند: تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها از جمله [مصادیق] ذکر فراوان خداست که خداوند متعال [به آن امر] فرموده است: فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ 📘تفسیر العیاشی ج۱ ص۶۷ 📗معاني الأخبار ج۱ ص۱۹۳ 📙وسائل الشیعة ج۶ ص۴۴۳ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابن حجر در قضیه شورای شش نفره ای که عمر بن خطاب برای خلافت تعیین کرد ، می نویسد : عمر انها را خواست و با انها صحبت کرد و هنگامی که رفتند به پسرش گفت : ...قَالَ [عمر] إِنْ تُوَلُّوهَا الْأَجْلَحَ يَسْلُكْ بِهِمُ الطَّرِيقَ فَقَالَ لَهُ ابْنُهُ مَا يَمْنَعُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ قَالَ أَكْرَهُ أَنْ أَتَحَمَّلَهَا حَيًّا وَمَيِّتًا 📖فتح الباري: العسقلاني، ابن حجر ج : 7 ص : 68 اجلح (صفتی که بی حیا به مولانا أميرالمؤمنين علیه السلام نسبت می دهد) به کسی که موهای دو طرف پیشانی‌اش ریخته، اطلاق می شود . @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تفاوت باور و دانایی در مفاهیم دینی 🔸اهمیت باور به وجود امام عصر حجت الاسلام معاونیان @Sibtayn
از امام صادق علیه السّلام درباره آیه اولی الأمر سؤال شد، حضرت فرمودند: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِهِ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‏ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ‏ فَإِنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ‏ فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ حَتَّى يَقُومَ‏ قَائِمُنَا علیه السّلام إِلَّا فِي تَرْكِ‏ وَلَايَتِنَا وَ جُحُودِ حَقِّنَا وَ مَا خَرَجَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى أَلْزَمَ رِقَابَ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ حَقَّنَا «وَ اَللّٰهُ يَهْدِي مَنْ يَشٰاءُ إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ» مراد از آیه که می‌فرماید: «خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد، و اگر روى از آنان بگردانيد، تنها ابلاغ بر عهده رسول ما است» چیست؟ حضرت فرمودند: به خدا سوگند، پيشينيان شما هلاك نشدند و هيچ كس هم تا زمان قيام قائم ما عليه السلام هلاك نشود، مگر به سبب ترك نمودن ولايت ما و انكار حق ما اهل بیت علیهم السّلام. و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله از دنيا نرفت، تا حق ما را بگردن اين امت ثابت و لازم ساخت، و خدا هر كه را بخواهد براه راست هدايت كند. 📗الکافي ج۱ ص۴۲۶ @Sibtayn
باید هر روز صدقه بدهیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله : إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً قَالُوا وَ مَنْ يُطِيقُ هَذَا قَالَ ▫️ إِمَاطَتُكَ اَلْأَذَى عَنِ اَلطَّرِيقِ صَدَقَةٌ ▫️وَ إِرْشَادُكَ اَلطَّرِيقَ صَدَقَةٌ ▫️وَ عِيَادَةُ اَلْمَرِيضِ صَدَقَةٌ ▫️وَ اِتِّبَاعُ اَلْجِنَازَةِ صَدَقَةٌ ▫️وَ أَمْرُكَ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ ▫️ وَ نَهْيُكَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ ▫️ وَ رَدُّكَ اَلسَّلاَمَ صَدَقَةٌ. «هر مسلمانى بايد هر روز صدقه‌اى بدهد» عرض شد: چگونه مى‌توان اين كار را انجام داد؟ فرمود: «كنار زدن آنچه باعث اذيّت است از قبيل سنگ و چوب از ميان جادّه و راهنمايى كسى،و عيادت مريض،تشييع جنازه، امر به معروف و نهى از منكر و جواب سلام دادنت،همه صدقه است .» 📗سلوة الحزين ج۱ ص۹۸ 📙مجموعة ورّام ج۱ ص۸ @Sibtayn
از دجال هم خطرناکترند 💬 امام رضا علیه‌السلام فرمودند: 🔹 همانا کسانی هستند که به دوستی و محبت ما اهل بیت را چنگ می‌زنند، اما خطرشان برای شیعیان ما از دجال بیشتر و شدیدتر است 🔸 به حضرت عرض کردم: چرا؟ ای پسر رسول خدا! 👌 به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما؛ در این صورت است که حق و باطل در هم آمیخته شود و امر (ولایت) مشتبه گردد و از شناخته نمی‌شود. 📌 إنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ. فَقُلْتُ لَهُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! بِمَا ذَا؟ قَالَ: بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا، وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا؛ إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ، وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ، فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ. 📚 صفات الشيعه، شیخ صدوق، حديث۱۴ @Sibtayn
🔻عبد الجلیل قزوینی رازی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه قرن ششم هجری قمری در کتاب «النقض» در پاسخ به کتاب «بعض فضائح الروافض» در پاسخ به طعنه مخالفین به شهادت حضرت صدیقه علیهاالسلام می‌نویسد: ✍️ گویند که: عمر در بر شکم فاطمه علیهاالسلام زد و کودکی را در شکم او داشت که رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آن را محسن علیه‌السلام نام نهاده بود . 👌 اما جواب آن است که این خبریست درست، و برین وجه نقل کرده‌اند، و در کتب شیعی و سنی مذکور و مسطور است. 📚 النقض، تالیف عبد الجلیل قزوینی رازی، ص۲۹۸. @Sibtayn
💥کلامِ کوبنده و قابلِ تأملِ امام صادق علیه السّلام، به عَبّاد بن کثیر بصری، یکی از مشاهیر صوفیه ⚠️ قابل توجه آنانکه گمان می‌کنند فقط "عمل" مهمّ است و از "اعتقاد" غافلند! ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔸عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لِعَبَّادِ بْنِ کَثِیرٍ الْبَصْرِیِّ الصُّوفِیِّ وَیْحَکَ یَا عَبَّادُ غَرَّکَ أَنْ عَفَّ بَطْنُکَ وَ فَرْجُکَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّی تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا. : امام صادق عليه السّلام به عَبّاد بن كثير بصرى صوفی فرمودند: واى بر تو اى عَبّاد! گمان مکن با عفّتِ شكم و عفّتِ عورت، ایمانت کامل شده! به اینها مغرور مشو، اين تنها كافى نيست. خداى عزّوجل در قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ‌ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً» یعنی «اى كسانى كه به ظاهر ايمان آورده‌ايد از خدا بترسيد و سخنِ درست بگوييد تا خداوند كردارتان را به اصلاح آورد.» بدان كه خداوند متعال هيچ‌چيز از تو نمى‌پذيرد مگر اينكه از روی درستی و عدالت سخن بگویی. 📔 الکافی، ج ٨ ص ١٠۷ (ر.ک: تصویر الحاقی) 🔻علامه مجلسی رحمه‌الله ذیل این روایت می‌نویسد: «قوله عليه‌السلام: "حتى تقول قولا عدلا" فسّر عليه‌ السلام القول السديد بالاعتقاد الصحيح و لما كان هذا الصوفي المبتدع منحرفا عن ناحية أهل البيت عليهم‌ السلام غير قائل بإمامتهم نبهه عليه‌السلام على أنه لا ينفعه أعماله مع تلك العقيدة، فإن قبول الأعمال مشروط بصحة العقائد.» : امام در این آیه، " قولاً سدیدا _ سخنی استوار و صحیح" را تفسیر کردند به "اعتقاد صحیح و استوار." از آنجا که این صوفیِ بدعت‌گذار، از طریق اهل بیت علیهم‌السّلام انحراف داشت و قائل به امامت ایشان نبود، امام اینگونه به او فرمودند تا او را آگاه کنند که بدون ولایت، عملش سودی نخواهد داشت، شرط قبولی عمل، داشتنِ اعتقادِ سالم و صحیح است. 📔 مرآة العقول، ج ٢۵ ص ٢۶٠ @Sibtayn
📌چند عمل ساده برای چند صد برابر كردن ثواب نمازها؛ 🌹اذان و اقامه، باعث ميشود، دو صف از فرشتگان، پشت سر مومن نماز بخوانند. 📚ثواب الاعمال صدوق، ص ٧٢ 🌹ركوع كامل، باعث، نداشتن وحشت قبر ميشود. 📚ثواب الاعمال صدوق، ص ٧٣ 🌹انگشتر عقيق، دو ركعت نماز با عقيق، معادل هزار ركعت بدون آن است. 📚عدة الداعي ابن فهدحلي، ص ٢٢٠ 🌹مسواک زدن، دو ركعت نماز با مسواک، بهتر از هفتاد ركعت نماز بدون مسواک است. 📚من لايحضره الفقيه صدوق 🌹خواندن سوره قدر، خواندن سوره قدر در يكی از نمازها، باعث آمرزش گناهان ميشود. 📚ثواب الاعمال، ص ۲۶۷ 🌹استنشاق و مزه مزه آب در وضو، باعث آمرزش، و غلبه بر شيطان است. 📚ثواب الاعمال صدوق، ص ۴۳ 🌹عطر، باعث ميشود، ثواب نماز هفتاد برابر شود. 📚ثواب الاعمال، ص ۱۲۰ 🌹تسبيحات حضرت زهراء سلام الله علیها، بهتر از هزار ركعت نماز، نزد حضرت صادق(عليه السلام) است. 📚فلاح السائل، ص ۱۵۵ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله در کلام "شوکانی" ❖ "محمد بن علی الشوکانی/۱۲۵۰ه" از جمله عالمانی است که در سیر تحول افکار به مبانی سلفیت نزدیک شد و تمایل بسیاری به باورهای ایشان داشت. او در نزد عالمان متسلف فردی محترم و محقّق بشمار می‌آید. مع ذلک شوکانی، تحقیقات نافعی حول مسئله (جواز توسل) دارد و با مشهور سلفیون مخالفت کرده است ❂ شوکانی در رسائل متعددی بحث جواز توسل را مطرح می‌کند و ما به عنوان نمونه عبارتی را از او نقل می‌کنیم: • حدیث مذکور دلیلی است برای جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله برای تقرب به خداوند سبحان جهت استجابت دعوات عباد. در حالی که در توسل باید عقیده این باشد که معطی و مجیب حضرت حقّ سبحانه و تعالی است 📖 تحفة الذاکرین ص۱۸۰ 🎙 مقطع صوتی کلام "محمد ناصرالدین الالبانی" است که توضیح می‌دهد محمد بن عبدالوهاب و پیروان او جمیع قائلین به جواز توسل را تکفیر می‌کردند و نسبت شرک می‌دادند و در این امر بسیار شدت و غلو داشتند! درحالی که اگر به این شدت باشد لازم می‌آید برخی ائمه مانند شوکانی را تکفیر کنیم! و حق در تفصیل است و باید مقصود قائلین به جواز را متوجه شد @Sibtayn
نقل می کنند در زمان آیت الله خوانساری فردی خدمت ایشان می رسد و عرض می کند که: برادری دارم که گنهکار، هر گناهی که شما فکرش را بکنید انجام داده است و خالفی نیست که نکرده باشد ... پدر مادر و برادر خواهر از دست او عاصی و ناراحت شده ایم ... می خواهم اگر اجازه بدهید او را خدمت شما بیاوریم، نصیحتی به او بفرمایید انشالله که تأثیر گذار باشد . آیت الله خوانساری فرمودند: با این اوصاف نصیحت من هم کارساز نیست ... تنها یک راه را می شناسم که اگر در مسیر این راه قرار گرفت و تأثیری در او داشت بیاوریدش نزد من که من هم نصیحتی برای او داشته باشم و اگر این راه جواب نداد که دیگر رهایش کنید، اصلاح نمی شود. او را به کربلا ببرید، اگر در حرم امام حسین گریه کرد، یعنی اینکه در درون او هنوز نوری وجود دارد و قابل اصلاح و نصیحت پذیر است وگرنه که هیچ. این فرد تعریف می کند که ما این برادرمان را با هزار ترفند و بهانه که بیا تو مراقب ما باش و ... به کربلا بردیم ... بین راه که هیچ حسی نداشت ... اصلا این چیزها را قبول نداشت ما و زائرها رو مسخره می کرد... وقتی نزدیک صحن و حرم حضرت شدیم دیدم که او سرش را پایین انداخت و وقتی وارد حرم امام حسین شدیم، گریه که هیچ، ضجه می زد... بعد در حرم توبه واقعی کرد و درستکار شد. بعدها جریان را به آیت الله خوانساری نقل کردند: ایشان فرمودند: به چیز دیگری نیاز نیست نور امام حسین در قلب آن جوان کار خودش را کرده است.