eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله در کلام "شوکانی" ❖ "محمد بن علی الشوکانی/۱۲۵۰ه" از جمله عالمانی است که در سیر تحول افکار به مبانی سلفیت نزدیک شد و تمایل بسیاری به باورهای ایشان داشت. او در نزد عالمان متسلف فردی محترم و محقّق بشمار می‌آید. مع ذلک شوکانی، تحقیقات نافعی حول مسئله (جواز توسل) دارد و با مشهور سلفیون مخالفت کرده است ❂ شوکانی در رسائل متعددی بحث جواز توسل را مطرح می‌کند و ما به عنوان نمونه عبارتی را از او نقل می‌کنیم: • حدیث مذکور دلیلی است برای جواز توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله برای تقرب به خداوند سبحان جهت استجابت دعوات عباد. در حالی که در توسل باید عقیده این باشد که معطی و مجیب حضرت حقّ سبحانه و تعالی است 📖 تحفة الذاکرین ص۱۸۰ 🎙 مقطع صوتی کلام "محمد ناصرالدین الالبانی" است که توضیح می‌دهد محمد بن عبدالوهاب و پیروان او جمیع قائلین به جواز توسل را تکفیر می‌کردند و نسبت شرک می‌دادند و در این امر بسیار شدت و غلو داشتند! درحالی که اگر به این شدت باشد لازم می‌آید برخی ائمه مانند شوکانی را تکفیر کنیم! و حق در تفصیل است و باید مقصود قائلین به جواز را متوجه شد @Sibtayn
نقل می کنند در زمان آیت الله خوانساری فردی خدمت ایشان می رسد و عرض می کند که: برادری دارم که گنهکار، هر گناهی که شما فکرش را بکنید انجام داده است و خالفی نیست که نکرده باشد ... پدر مادر و برادر خواهر از دست او عاصی و ناراحت شده ایم ... می خواهم اگر اجازه بدهید او را خدمت شما بیاوریم، نصیحتی به او بفرمایید انشالله که تأثیر گذار باشد . آیت الله خوانساری فرمودند: با این اوصاف نصیحت من هم کارساز نیست ... تنها یک راه را می شناسم که اگر در مسیر این راه قرار گرفت و تأثیری در او داشت بیاوریدش نزد من که من هم نصیحتی برای او داشته باشم و اگر این راه جواب نداد که دیگر رهایش کنید، اصلاح نمی شود. او را به کربلا ببرید، اگر در حرم امام حسین گریه کرد، یعنی اینکه در درون او هنوز نوری وجود دارد و قابل اصلاح و نصیحت پذیر است وگرنه که هیچ. این فرد تعریف می کند که ما این برادرمان را با هزار ترفند و بهانه که بیا تو مراقب ما باش و ... به کربلا بردیم ... بین راه که هیچ حسی نداشت ... اصلا این چیزها را قبول نداشت ما و زائرها رو مسخره می کرد... وقتی نزدیک صحن و حرم حضرت شدیم دیدم که او سرش را پایین انداخت و وقتی وارد حرم امام حسین شدیم، گریه که هیچ، ضجه می زد... بعد در حرم توبه واقعی کرد و درستکار شد. بعدها جریان را به آیت الله خوانساری نقل کردند: ایشان فرمودند: به چیز دیگری نیاز نیست نور امام حسین در قلب آن جوان کار خودش را کرده است.
علائم آخر الزمان امام صادق(علیه السلام) به یکى از یاران خود فرمود : 1 . هنگامى که ببینى ظلم و ستم، همه جا فراگیر شده؛ 2 . قرآن فرسوده و بدعت هایى از روى هوا و هوس در مفاهیم آن آمده؛ 3 . آئین خدا(عملا) بى محتوا شده هماننـد ظرفى کـه آن را واژگون سازند؛ 4 . هنگامى که ببینى اهل باطل بر اهل حق پیشى گرفته اند؛ 5 . مردان به مردان و زنان به زنان قناعت کنند؛ 6 . افراد با ایمان سکوت اختیار کرده اند؛ 7 . کوچکترها احترام بزرگترها را رعایت نمى کنند؛ 8 . پیوند خویشاوندى بریده شده؛ 9 . مداحى و چاپلوسى فراوان شده؛ 10 . آشکارا شراب نوشیده شود؛ 11 . راه هاى خیر منقطع و راه هاى شر مورد توجّه قرار گرفته؛ 12 . حلال تحریم شود؛ و حرام مجاز شمرده شود؛ 13 . قوانین و فرمان هاى دینى طبق تمایلات اشخاص تفسیر گردد؛ 14 . از افـراد بـا ایمان چنـان سلب آزادى شـود که جـز با دل نتوانند ابراز تنفّر کنند؛ 15 . سرمایه هاى عظیم در راه خشم خـدا (و فساد و ابتـذال و ویرانى) صرف گردد؛ 16 . رشوه خوارى در میان کارکنان دولت رایج گردد؛ 17 . پست هاى حسّاس به مزایده گذارده شود؛ 18 . (بعضى از) مردان از خود فروشى زنان خود، ارتزاق کنند؛ 19 . قمار آشکار گردد (حتّى در پناه قانون)؛ 20 . سرگرمی هاى ناسالـم چنان رواج پیـدا کند کـه هیچ کـس جرأت جلوگیرى از آن نداشته باشد؛ 21 . شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران آید امّا شنیدن باطل سهل و آسان؛ 22 . هنگامى که ببینى همسایه، همسایه خود را از ترس زبانش احترام مى کند؛ 23 . مساجد را به زیورها بیارایند؛ 24 . براى غیر خدا به حجّ خانه خدا بشتابند؛ 25 . مردم سنگدل شوند (و عواطف بمیرد)؛ 26 . مردم طرفـدار کسى باشند کـه پیروز است (خـواه بـر حق باشد یا باطل)؛ 27 . آنها که به دنبال حلال هستند نکوهش شوند و آنها که به دنبال حرامند مدح؛ 28 .آلات لهو و لعب (حتّى) در مکّه و مدینه آشکار گردد؛ 29 . اگر کسى اقدام به امر به معروف و نهى از منکر کند به او توصیه مى کنند که این کار وظیفه تو نیست؛ 30 . مساجد پر از کسانى است که از خدا نمى ترسند؛ 31 . تمام همّت مردم شکم و فرجشان است؛ 32 . امکانات مادّى و دنیـوى فراوان مى گردد و دنیـا به مـردم روى مى کند؛ 33. زنان خود را در اختیار افراد بى ایمان مى گذارند؛ 34 . پرچم هاى حق پرستى فرسوده و کهنه مى گردد؛ 35 . ویـرانگرى (بـه وسیله جنگها) بر عمران و آبـادى پیشى مى گیرد. 36 . در آمد زندگى بعضى تنها از طریق کم فروشى مى شود؛ 37 . کسانى هستند با سرمایه فراوان در حالى که در عمرشان حتّى یک مرتبه هم زکات نپرداخته اند. 38 . مردم عصرها در حال نشئه و صبحگاهان مستند؛ 39 . هنگامى که ببینى مردم همه به یکـدیگـر نگاه مى کنند و از فـاسدان شرور تقلید مى نمایند؛ 40 . هر سال فساد و بدعتى نو، پیدا مى شود؛ 41 . مردم و محافل همه پیرو ثروتمندان خود خواه مى شوند؛ 42 . در حضـور جمع، همـانند بهائـم مرتکـب اعمال جنسـى مى شوند؛ 43 . اموال زیاد در غیر راه خدا صرف مى کنند امّا در راه خـدا از کم نیز مضایقه دارند؛ 44. افرادى پیدا مى شوند که اگر یک روز گناه کبیره اى انجام ندهند غمگینند؛ 45 . حکومت به دست زنان مى افتد؛ 46 . نسیم هـا به سود منافقـان مى وزد و هیچ جریانى به سود افراد با ایمان نیست؛ 47 . دادرسان بر خلاف فرمان خدا قضاوت مى کنند؛ 48 . بر فـراز منابر دعوت به تقـوا مى شود ولى دعـوت کننـده خود به آن عمل نمى کند؛ 49 . مردم نسبت به وقت نماز بى اعتنا مى شوند؛ 50 . حتّى کمک به نیازمندان با توصیه و پارتى بـازى صورت مى گیرد، نه براى خدا؛ ... در چنین زمانى مراقب خویش باش و از خدا تقاضاى نجات و رهایى از این وضع ناهنجار کن! (که فرج نزدیک است 📚الکافي ج۸ ص۳۶ 📚بحارالانوار، ج52، ص256تا260 @Sibtayn
هفت نام امیرمومنان علیه السلام در روز قیامت از کتب عامه عن أنس قال : قال رسول الله : إذا كان يوم القيامة ينادون علي بن أبي طالب بسبعة اسماء : 1️⃣يا صديق ، 2️⃣يا دال ، 3️⃣يا عابد ، 4️⃣يا هادي ، 5️⃣يا مهدي ، 6️⃣يافتى ، 7️⃣يا علي ، مروا انت وشيعتك إلى الجنة بغير حساب . انس بن مالک نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هنگامی که روز قیامت فرا رسد، علی بن ابی طالب (علیهما السلام) را به هفت نام ندا کنند: 1️⃣ای صدیق (درست‌ کردار و راست‌ گفتار)، 2️⃣ ای راهنما، 3️⃣ای عبادت ‌پیشه، 4️⃣ ای هدایت ‌کننده، 5️⃣ای مهدی 6️⃣ ای جوانمرد، 7️⃣ای علی؛ تو و شیعیانت بدون حساب وارد بهشت شوید. 📙المناقب، تالیف موفق بن احمد خوارزمی، حدیث ۳۲۳، صفحه ۳۱۹، چاپ موسسه النشر الاسلامی @Sibtayn
تعیین خلیفه به دست خدا از زهری روایت است که حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به میان قبیله بنی‌عامر بن صعصعه آمد و آنها را به خداوند متعال دعوت کرد؛ مردی از آن قبیله که به او «بیحرة بن فراس» گفته می‌شد، ... گفت: اگر ما با تو بیعت کردبم و خداوند تو را بر مخالفین پیروز گردانید آیا حکومت بعد از تو برای ما خواهد بود؟ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: امر حکومت با خداوند است هر جا که بخواهد آن را قرار می‌دهد.» عن الزهری انه اتی بنی عامر بن صعصعة فدعاهم الی الله (عزّوجلّ) وعرض علیهم نفسه فقال رجل منهم یقال له بیحرة بن فراس ... ثم قال ارایت ان نحن بایعناک علی امرک ثم اظهرک الله علی من خالفک ایکون لنا الامر من بعدک. قال: الامر الی الله یضعه حیث یشاء؛ 📚ابن‌هشام حمیری، عبدالملک، السیرة النبویة، ج۲، ص۱۵۸. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۲، ص۳۵۰. ابن‌اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص۶۸۷. نویری، شهاب‌الدین، نهایة الارب فی فنون الادب، ج۱۶، ص۳۰۳. ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر، ج۱، ص۲۸۶. ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۳، ص۱۷۱. حلبی، علی بن ابراهیم، السیرة الحلبیّة، ج۲، ص۱۵۴. @Sibtayn
بزرگان اهل سنت از ابن‌عباس نقل کرده‌اند: «لقد اعطی علی تسعة اعشار العلم و ایم الله لقد شارکهم فی العشر العاشر به علی (علیه‌السّلام) نه دهم از علم عطا شده است و به خدا قسم در یک دهم از ده تا نیز با بقیه مردم شریک است.» 📚ابن‌عبدالبر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، ج۳، ص۱۱۰۴. ابن‌اثیر جزری، علی بن محمد، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج۴، ص۲۲. نووی شافعی، یحیی بن شرف، تهذیب الاسماء واللغات، ج۱، ص۳۱۷. تحقیق:مکتب البحوث والدراسات، ناشر:دار الفکر - بیروت، الطبعة:الاولی، ۱۹۹۶م. شیرازی شافعی، ابراهیم بن علی، طبقات الفقهاء، ج۱، ص۴۲. طبری، احمد بن عبدالله، ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی، ج۱، ص۷۸، ناشر:دار الکتب المصریة – مصر. @Sibtayn
پارساترین مردم 🔴 حضرت امام_عسکری علیه‌السلام فرمودند: 🌿 «پارساترینِ مردم کسی است که در برخورد با شبهه توقّف کند؛ عابدترینِ مردم کسی است که واجبات را انجام دهد؛ زاهدترینِ مردم کسی است که حرام را ترک نماید و سختکوش‌ترینِ مردم کسی است که گناهانش را کنار بگذارد!» 💠 «عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ علیه‌السلام قَالَ: أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ أَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرَامَ أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.» 📚 تحف العقول، ص۴۸۹ بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۳ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلان و فلان چه کسانی هستند ؟ آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله هم تقیه می کردند ؟ استاد غیب غلامی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب عالم اهل تسنن به وهابی چگونه ممکن است کسی علی را سب کند و ثقه باشد @Sibtayn
مرحوم سید بن طاووس در کتاب «محاسبه النفس» به اسنادش از وجود مبارک امام باقر سلام الله علیه در روایتی می فرمایند: « إِذَا کانَ یوْمُ الْخَمِیسِ عِنْدَ الْعَصْرِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَلَائِکةً مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الْأَرْضِ مَعَهَا صَحَائِفُ مِنْ فِضَّةٍ بِأَیدِیهِمْ أَقْلَامٌ مِنْ ذَهَبٍ تَکتُبُ الصَّلَاةَ عَلَی مُحَمَّدٍ ص عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْس » ترجمه: وقتی عصر روز پنجشنبه فرا رسد، خداوند بلند مرتبه فرشتگان را از آسمان به زمین فرود می آورد در حالی که اوراقی از نقره و قلم هایی از طلا به همراه دارند و درود و صلوات بر محمد و آل او در آن صفحه ها می نویسند تا خورشید غروب کند. منبع: ابن طاووس، علی بن موسی، محاسبة النفس، 1جلد، مرتضوی - تهران، چاپ: چهارم، 1376ش.ص22 💕🌴🌴🌿🌴🌴💕 🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.💚.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.💚.═╝
آیا می دانید نماز وصیت چیست و چگونه خوانده می شود ؟ نمازی است که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آن وصیت فرموده و آن دو رکعت است بین مغرب و عشا، در رکعت اول سوره «حمد» و سیزده مرتبه سوره «اِذا زُلزِلَت» و در رکعت دوم سوره «حمد» و پانزده مرتبه سوره «توحید» خوانده شود. هر کس در هر ماه این نماز را بخواند از مومنین است و هر کس در هر سال بخواند از محسنین می باشد و هر کس در هر جمعه این نماز را بخواند از مخلصین می باشد و هر کس هر شب انجام دهد در بهشت با من خواهد بود و حد ثواب آن را غیر از خدا نمی داند عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: أُوصِيكُمْ بِرَكْعَتَيْنِ بَيْنَ اَلْعِشَاءَيْنِ يُقْرَأُ فِي اَلْأُولَى اَلْحَمْدُ وَ إِذَا زُلْزِلَتْ ثَلاَثَ عَشْرَةَ مَرَّةً وَ فِي اَلثَّانِيَةِ اَلْحَمْدُ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً فَإِنَّهُ مَنْ يُصَلِّي ذَلِكَ فِي كُلِّ شَهْرٍ كَانَ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ كَانَ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً كَانَ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ زَاحَمَنِي فِي اَلْجَنَّةِ وَ لَمْ يُحْصِ ثَوَابَهُ إِلاَّ اَللَّهُ تَعَالَى . 📖مصباح المتهجد ج۱ ص۱۰۷ @Sibtayn
💎نماز ظهر روز جمعه؛ برای سلامتی از فتنه و بلاها... ▫️✨مرحوم شيخ طوسى در كتاب‏ «مصباح المتهجد» فرموده است: 🌀از امامان عليهم السّلام روايت شده: هر كه در روز جمعه پس از نماز ظهر دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» هفت بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد: ✨《اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ✨ ✨مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ.✨ ✅تا جمعه ديگر دچار فتنه‏ اى نشود، و حق تعالى او را در كنار و به همراه محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد. ✨علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر اين دعا را فردى كه سيّد نيست بخواند به جاى «وَ اَبِينَا» بگويد: "وَ اَبِيهِ". 📚مفاتیح الجنان @Sibtayn
صلوا علیه را فهمیدیم ولی سلموا تسلیما به چه معناست ؟ 💎ابوهاشم می گوید: همراه امام صادق علیه‌السلام در مسجد الحرام بودم؛ والی (مکه) بالای منبر رفت تا خطبۀ نماز جمعه را بخواند و این آیه را تلاوت کرد: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبيِّ يا أَيُّها الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَ سَلِّموا تَسليماً» (همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر صلوات می‌فرستند؛ اى مؤمنان! بر او صلوات فرستيد و آن گونه كه شايسته است، تسليم او باشيد؛ [سوره احزاب، آیه ۵۶]). پس امام علیه‌السلام فرمودند: «ای أباهاشم! (این مرد) چیزی گفت که تفسیرش را نمی‌داند! (منظور از تسلیم در آیه این است:) تسلیم ولایت علی علیه‌السلام شوید، تسلیم شدنی!» «عن أبي هاشم قال: كنت مع جعفر بن محمد علیهماالسلام في مسجد الحرام فصعد الوالي المنبر يخطب يوم الجمعة فقال "إن الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما" فقال جعفر علیه‌السلام يا أبا هاشم لقد قال ما لا يعرف تفسيره قال و سلموا الولاية لعلي تسليما.» 📖تفسير فرات کوفی، ص۳۴۲ 📖بحار الانوار، ج‏۳۶، ص۱۴۳ @Sibtayn
امام مالك بن انس [متوفاى 179] سه سال در شکم مادر بود مالك يكى از ائمه اربعه اهل سنّت است و مالكيه از فرقه هاى بزرگ فقهى به شمار مى آيد. اغلب مردم سرزمين هاى الجزاير، مغرب و برخى كشورهاى ديگر مالكى هستند و در فقه از مالك بن انس تقليد مى كنند. مالك علاوه بر اين كه از فقهاى بزرگ اهل سنّت و رئيس فرقه مالكيه است، مؤلف كتاب موطأ نيز باشد. چنان كه پيشتر اشاره شد، برخى معتقدند كتاب موطّأ بايد در زمره صحاح ستّه قرار گيرد. بنابراين مالك نزد اهل سنّت داراى شخصيت بزرگى است، امّا واقعاً همين طور است؟ در احوالات مالك نوشته اند: وى حدود سه سال در شكم مادرش باقى ماند 📚سير أعلام النبلاء:8 / 55 و 132; تاريخ الإسلام: 11 / 319; العبر في خبر من غبر: 1 / 210; صفة الصفوة: 2 / 177، شماره 189 و اين قضيّه عجيب براى اهل سنّت مشكل ساز شده است! حافظ قاضى عياض مالكى، در كتاب ترتيب المدارك كه در احوال علماى فرقه مالكيّه تأليف كرده است، به موضوع فوق اقرار نموده است. 📚ترتيب المدارك وتقريب المسالك: 1 / 112. هم چنين ر.ك: الإنتفاء في فضائل الثلاثة الأئمة الفقهاء: 12 محمّد بن اسحاق، مؤلف كتاب سيره و مغازى رسول الله صلى الله عليه وآله، با اشاره به توقف سه ساله مالك در رَحم مادر بر ضد مالك سخن گفته است. محمّد بن اسحاق همواره اين سؤال را مطرح مى كرده است كه اگر مالك واقعاً حلال زاده باشد، چگونه ممكن است نطفه وى سه سال در رحم مادرش باقى مانده باشد؟! 📚تهذيب الكمال: 24 / 415; تاريخ بغداد: 1 / 239 @Sibtayn
آیا زن می تواند چهار سال بچه را درون رحم خود نگه دارد ؟ داود بن رشید از ولیدبن مسلم روایت می‌کند که گفت: (قلت لمالک بن أنس إنی حدّثت عن عائشة أنها قالت: (لا تزید المرأة فی حملها علی سنتین قدر ظل المغزل) اين روايت از عائشه به اين گونه نيز نقل گرديده است: (الولد لا يبقى في البطن أكثر من سنتين و لو بظل المغزل) 📚سنن بيهقي, ج۷،ص۷۲۸ فقال:سبحان اللّه، من یقول هذا؟ هذه جارتنا امرأة محمد بن عجلان، امرأة صدق و زوجها رجل صدق، و حملت ثلاثة أبطن فی اثنتی عشرة سنة، تحمل کل بطن أربع سنین.) 📚 السنن الكبرى, ج ۷،ص۷۲۸ . سنن دار قطني,ج ۳،ص۳۲۲. به مالک بن انس گفتم:من از عایشه روایت کردم که وی گفت:زمان بارداری، از دو سال در نمی‌گذرد، گر چه به اندازه یک نخ. مالک گفت:منزه است خدا ! چه کسی این را می‌گوید؟ همسایه ما، زن محمدبن عجلان، که زن راستگویی است و همسر وی نیز راستگوست، سه مرتبه باردار گردیده و هر بار مدت بارداری وی، چهار سال به درازا کشیده است. @Sibtayn
معیار تشخیض حلالزادگی 1 ـ ابوسعید خدرى مى گوید: «کنّا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبِّهم علیّاً(رضی الله عنه)؛ فإذا وُلد فینا مولودٌ فلم یحبّه عرفنا أ نّه لیس منّا» 📚(. أسنى المطالب ، حافظ جزرى ، ص 8 [ص 58] ؛ شرح ابن أبی الحدید، ج 1 ، ص 473 [ج4، ص110 ، خطبه 56])؛ (ما انصار ، فرزندانمان را با دوست داشتن على(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم؛ پس هر گاه فرزندى از ما متولّد مى شد و او را دوست نداشت مى فهمیدیم او فرزند ما نیست) . 2 ـ عبادة بن صامت مى گوید : «کنّا نبور أولادنا بحبِّ علیّ بن أبی طالب(رضی الله عنه)؛ فإذا رأینا أحدهم لا یحبّ علیّ بن أبی طالب علمنا أنّه لیس منّا وأ نّه لغیر رِشْدَة»؛ 📚أسنى المطالب ، ص 8 [ص 58] ؛ نهایة ، ابن الأثیر، ج 1 ، ص 118 [ج1، ص161] (ما فرزندانمان را با دوست داشتن على ابن ابى طالب(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم ، و چون مى دیدیم یکى از آنها على ابن ابى طالب(رضی الله عنه) را دوست ندارد ، مى فهمیدیم از ما نیست و از راه حلال به دنیا نیامده است) . @Sibtayn
آیا نسب ائمه اهل تسنن مشکلی دارد ؟ ابوبکر، محمد بن مسلم بن عبیدالله شهاب، معروف به زُهری از فقیهان و محدثان قرن دوم هجری است . زُهری به جهت این‌که برخی از صحابه پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را درک کرده است؛ از جمله تابعان حساب ‌شده است . 📚ابن کثیر دمشقی‌، البدایة و النهایة، ج‌۹، ص۳۴۰، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۷ق از او به عنوان عالم عصر خود یاد شده است، عالمی که روایات بسیاری را در ذهن خود داشته و از بسیاری نقل حدیث می‌کرده و بسیاری نیز از او نقل حدیث می‌کرده‌اند. 📚تمیمی سمعانی، ابو سعید عبد الکریم بن محمد، الانساب، ج۶، ص۳۵۰ ابن شهر آشوب می‌نویسد: زهری از کارگزاران و عمال بنی امیه بود و بعد داستانی را از او نقل می‌کند که در گره گشائی‌های ویژه حضرت سجاد (علیه‌السّلام) بیان خواهد شد و او آن چنان ملازم حضرت بود که بعضی از بنی مروان به او می‌گفتند: ‌ای زهری پیامبر تو چه می‌کند؟ و منظورشان علی بن الحسین (علیه‌السّلام) بود. 📚 خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۱۹۱. روایتی از زهری در کتب و مصادر اهل تسنن در مورد زنازاده بودن برخی از ائمه نقل شده است . 🔻 ابوبکر بن ابی شیبه (از اکابر علمای مخالفین و استاد محمد بن اسماعیل بخاری _ متوفای 235 هجری قمری) در کتاب "المصنف" در باب (من رخص في إمامة ولد الزنا) می نویسد: حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنْ بُرْدٍ أَبِی الْعَلَاءِ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، قَالَ: کَانَ أَئِمَّهٌ مِنْ ذَلِکَ الْعَمَلِ یَعْنِی مِنْ أَوْلَادِ الزِّنَا زهری می گوید: برخی از ائمه حاصل آن عمل بودند، یعنی زنازاده بودند 📚المصنف.ج4 ص319.ط دار الکنوز الإشبيليا 📌ابن حزم اندلسی (از علمای بزرگ و مشهور مخالفین) نیز در کتاب "المحلی" در باب (جواز إمامة ولد الزنا) این روایت را نقل می کند 📚المحلی بالآثار.ج3 ص128.ط دار الکتب العلمیة ✅ بررسی سند روايت 🔷🔸وكِيْعُ بنُ الجَرَّاحِ بنِ مَلِيْحِ بنِ عَدِيٍّ الرُّؤَاسِيُّ الإِمَامُ، الحَافِظُ، مُحَدِّثُ العِرَاقِ، أَبُو سُفْيَانَ الرُّؤَاسِيُّ، الكُوْفِيُّ، أَحَدُ الأَعْلاَمِ 📚سیر اعلام النبلاء.ج9 ص141.ط موسسة الرسالة 🔷🔸سفْيَانُ بنُ سَعِيْدِ بنِ مَسْرُوْقٍ الثَّوْرِيُّ هُوَ شَيْخُ الإِسْلاَمِ، إِمَامُ الحُفَّاظِ، سَيِّدُ العُلَمَاءِ العَامِلِيْنَ فِي زَمَانِهِ، أَبُو عَبْدِ اللهِ الثَّوْرِيُّ، الكُوْفِيُّ، المُجْتَهِدُ، مُصنِّفُ كِتَابِ (الجَامِعِ) 📚سیر اعلام النبلاء.ج7 ص230.ط موسسة الرسالة 🔷🔸برْدُ بنُ سِنَانٍ أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ الفَقِيْهُ، أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ، نَزِيْلُ البَصْرَةِ، مِنْ كِبَارِ العُلَمَاءِ... وَثَّقَهُ: النَّسَائِيُّ، وَغَيْرُهُ 📚سیر اعلام النبلاء.ج6 ص151.ط موسسة الرسالة 🔷🔸أخْبَارُ الزُّهْرِیِّ مُحَمَّدُ بنُ مُسْلِمِ بنِ عُبَیْدِ اللهِ الإِمَامُ، العَلَمُ، حَافِظُ زَمَانِه، أَبُو بَکْرٍ القُرَشِیُّ، الزُّهْرِیُّ، المَدَنِیُّ، نَزِیلُ الشَّامِ 📚سیر اعلام النبلاء.5 ص326.ط موسسة الرسالة سوالی که با مطالعه این روایت به ذهن می زند این است که منظور زهری از ائمه چه کسانی هستند ؟ ابن ابی شیبه این روایت را در ضمن روایاتی که در مورد شرایط امام جماعت و کسانی که می توان در نماز به انها اقتدا کرد ، اورده است . ابن حزم در ذیل این روایت ، روایت دیگری از زهری نقل می کند : وعن معمر قال سألت الزهري عن ولد الزنا: هل يؤم؟ قال نعم، وما شانه؟! معمر می گوید از زهری سوال کردم که ایا می توان در نماز به زنازاده اقتدا کرد ؟ زهری در جواب گفت : بله گناه زنازاده چیست ؟ که نشان می دهد از ائمه در کلام زهری ، امام جماعت در نماز را فهمیده است . ظاهرا از کلمه امام و ائمه در امام جماعت در نماز استفاده می شده است و منظور زهری این است که تعدادی از ائمه جماعت و جمعه ی حکومت بنی امیه زنازاده بوده اند و این به قدری معروف بوده که زهری به ان اعتراف می کند و می گوید : اشکالی ندارد که زنا زاده امام جماعت و جمعه باشد . @Sibtayn
امام جواد علیه‌السلام خطاب به عمویشان عبدالله بن موسی الکاظم فرمود: يَا عَمِّ إِنَّهُ عَظِيمٌ عِنْدَ اَللَّهِ أَنْ تَقِفَ غَداً بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَقُولَ لَكَ لِمَ تُفْتِي عِبَادِي بِمَا لَمْ تَعْلَمْ وَ فِي اَلْأُمَّةِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْكَ . «وای بر تو عمو! نزد خداوند بسیار بزرگ است که فردای قیامت در پیشگاه او حاضر شوی و به تو بگوید: «با آن که در میان امت، داناتر از تو وجود داشت چرا (از روی هوای نفس) بندگان مرا با فتواها و سخنان دروغین خود فریفتی»؟ 📚بحار الأنوار ج۵۰ ص۹۹ @Sibtayn
☘️ آیا می خواهی از رفقای امیرالمومنین علیه السلام باشی ؟ ▫️ابو بصير روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه در هر شب جمعه سورۀ واقعه را تلاوت كند، خداوند او را دوست مى‌دارد و محبّت او را در دل تمام مردم قرار مى‌دهد، و در دنيا هرگز روى بدبختى و تنگدستى را نبيند، و هيچ آسيبى از آسيبهائى كه مخصوص دنياست به او نمى‌رسد، 👈و از همراهان و همنشينان امير مؤمنان على عليه السّلام مى‌گردد. و اين سوره تنها به آن حضرت اختصاص دارد و ديگران با او در اين فضيلت شريك نيستند. عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ اَلْوَاقِعَةَ أَحَبَّهُ اَللَّهُ وَ أَحَبَّهُ إِلَى اَلنَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَمْ يَرَ فِي اَلدُّنْيَا بُؤْساً أَبَداً وَ لاَ فَقْراً وَ لاَ فَاقَةً وَ لاَ آفَةً مِنْ آفَاتِ اَلدُّنْيَا وَ كَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هَذِهِ اَلسُّورَةُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَاصَّةً لاَ يَشْرَكُهُ فِيهَا أَحَدٌ . 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۱۱۷ وسائل الشیعة , جلد۶ , صفحه۱۱۲ تفسیر البرهان , جلد۵ , صفحه۲۴۹ @Sibtayn
طول عمر حضرت خضر در خصوص طول عمر حضرت خضر علیه‌السلام نظر شما را به روایتی که از قول امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند جلب می‌کنیم: آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه برای رسالتش طولانی گردانید و نه به جهت کتابی که بدو نازل کند و یا این‌که به‌وسیله او و شریعتش، شریعت پیامبران پیش از خود را نسخ کند و نه به جهت امامتی که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به خاطر طاعتی که خدا بر او واجب ساخته بود؛ بلکه خدای جهان‌آفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمر گرامی قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را در دوران غیبت او بسیار طولانی سازد و می‌دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، به همین جهت عمر این بنده صالح خویش (خضر) را طولانی ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم ـ علیه‌السلام ـ بدان تشبیه گردد و بدین‌وسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردد. بدون تردید او زنده است و اکنون بیش از شش هزار سال از عمر شریفش می‌گذرد. 📙شیخ صدوق، کمال‌الدین، ج ۳، ص ۳۵۷. 📚علامه محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۲۲. 📗یوم الخلاص، ص ۱۵۷. @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر می خواهید صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه دستت را بگیرد استاد احمدی اصفهانی @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همسران پیامبر صلی الله علیه و اله استاد بندانی نیشابوری مشاهده در Youtube @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد لائیک و کافر دانشگاه تگزاس امریکا که با مطالعه نهج البلاغه مسلمان شد @Sibtayn