eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
خطیب بغدادی از علمای بزرگ اهل تسنن نقل کرده است: أخْبَرَنِي ابن رزق، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَد بن سلمان الفقيه المعروف بالنجاد، قَالَ: حَدَّثَنَا عبد الله بن أَحْمَد بن حنبل، قَال: حَدَّثَنَا مهنى بن يحيى، قال: سمعت أَحْمَد بن حنبل، يقول: ما قول أبي حنيفة والبعر عندي إلا سواء . مهنی بن یحیی گفت که از احمد بن حنبل شنیدم که می‌گفت: کلام ابو حنیفه و پشکل نزد من یکسان است!!! بشار عواد معروف محقق کتاب می‌نویسد: إسناده إلى مهنى صحيح، ومهنى ثقة الشديد في السنة. اسناد روایت تا مهنی بن یحیی صحیح است و خود مهنی ثقه (قابل اطمینان) و سخت‌گیر در سنت بود. 📚تاریخ مدینة السلام، تالیف خطیب بغدادی، جلد ۱۵، صفحه ۵۶۹، چاپ دار الغرب الاسلامی @Sibtayn
بی‌سوادی ابو حنیفه در کلام غزالی ابو حامد غزالی از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد: وأما أبو حنيفة فلم يكن مجتهدا لأنه كان لا يعرف اللغة وعليه يدل قوله ولو رماه بأبو قبيس وكان لا يعرف الأحاديث ولهذا ضري بقبول الأحاديث الضعيفة ورد الصحيح منها ولم يكن فقيه النفس بل كان يتكايس لا في محله على مناقضة مآخذ الأصول. اما ابو حنیفه، او مجتهد نبود چون زبان عربی را بلد نبود و قول او که گفته «ولو رماه بابو قبیس» بر این دلالت می‌کند و احادیث را نمی‌شناخت و برای همین احادیث ضعیف را قبول می‌کرد و احادیث صحیح را رد می‌کرد و شخص فقیهی هم نبود بلکه کاری می‌کرد که اصول در تناقض با یکدیگر قرار می‌گرفتند… 📗المنخول من تعلیقات الاصول، تالیف غزالی، جلد ۱، صفحه ۵۸۱، چاپ دار الفکر 👈متاسفانه اهل تسنن این بی‌سواد را امام اعظم نامیده و جای اهل بیت علیهم السلام علیهم السلام، وارثین علم رسول خدا صلی الله علیه و آله از او پیروی می‌کنند @Sibtayn
شدت عناد و دشمنی ابوحنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام @Sibtayn
🗓10 جمادی الاول روز دهم جمادی‌الاول سال 36 هـ .ق جنگ جمل روی داد كه نتیجه آن پیروزی سپاه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) بود. «جنگ جمل» نخستین فتنه بر علیه امام علی (علیه السلام) پس از پذیرش خلافت اسلامی از سوی آن حضرت بود. در این جنگ، طلحه و زبیر در حالی که عایشه را نیز با خود همراه کرده بودند، به بهانه خونخواهی عثمان بر علیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) شوریدند؛ از این رو در تاریخ اسلام به «ناکثین» (پیمان شکنان) معروف شدند. این جنگ در نزدیکی بصره رخ داد و در آن تعداد زیادی از هر دو گروه کشته شدند و در نهایت جنگ با پیروزی امام علی (علیه السلام) پایان یافت. @Sibtayn
💠 جواب کوبنده جناب عمار (رضوان الله علیه) به ام المؤمنین خواندن عائشة 🔹 مرحوم علی بن یونس العاملی (رحمه الله) می‌نویسد: ✍️ و روى الواقدي أن عمارا قال لها: كيف رأيت ضرب بنيك عن أديانهم قالت: لستم لي ببنين قال:صدقت أمهاتنا نساء النبي ذوات الحجاب المطيعات لله و لرسوله و أنت فمخالفة لهما. 🔸 واقدی روایت کرده است بعد از جنگ جمل عمار به عائشه گفت: دفاع فرزندانت از دینشان را چگونه دیدی؟ عايشة گفت: شما فرزندان من نیستید!! عمار گفت: راست گفتی؛مادران ما زنان باحجاب و عفیف پیامبر هستند که مطیع خدا و رسول‌اند اما تو مخالف خداوند و پیامبری. 📚 الصراط المستقیم، تألیف علی بن یونس نباطی، جلد ۳، صفحه ۱۶۲، چاپ المکتبة المرتضویة @Sibtayn
☘️پیشگویی پیامبر صلی الله علیه و اله از شورش منافقین به سرکردگی عایشه علیه امیرالمومنین علیه السلام 📌در روايت است كه عبد اللّٰه بن مسعود مى‌گويد 🔸به پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم عرض كردم يا رسول اللّٰه!وقتى كه از دنيا بروى چه كسى شما را غسل مى‌دهد؟ 💎فرمود: هر پيامبرى را وصيّش غسل مى‌دهد. 🔸گفتم اى رسول خدا وصىّ‌ شما كيست‌؟ 💎فرمود:علىّ‌ بن أبى طالب است. 🔸گفتم اى رسول خدا او پس از شما چند سال زندگى خواهد كرد؟ 💎فرمود:سى سال،زيرا يوشع بن نون كه وصىّ‌ موسى عليه السّلام بود،پس از او سى سال زندگى كرد و صفورا دختر شعيب و زوجۀ موسى بر او شوريد و گفت من به خلافت از تو شايسته‌ترم، يوشع با وى جنگيد و همرزمانش را كشت و خودش را اسير كرد و با او خوشرفتارى نمود. 🔥دختر ابو بكر نيز به زودى بر على بشوردو در ميان چند هزار نفر از امّتم به جنگ او آيد و علىّ‌ نيز با او بجنگد و همرزمانش را بكشد و او را اسير كند و با وى خوشرفتارى نمايد و دربارۀ عايشه خداى تعالى فرموده است: «در خانه‌هاى خود بمانيد و بمانند دوران جاهليّت اولى خودنمائى نكنيد» كه مقصود از آن صفورا دختر شعيب است. 🔸عنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: قُلْتُ لِلنَّبِيِّ عَلَيهِ وَ آلِهِ السَّلامُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ يُغَسِّلُكَ إِذَا مِتَّ 💎قالَ يَغْسِلُ كُلَّ نَبِيٍّ وَصِيُّهُ 🔸 قلْتُ فَمَنْ وَصِيُّكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ 💎قالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ 🔸 قلْتُ كَمْ يَعِيشُ بَعْدَكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ 💎قالَ ثَلاَثِينَ سَنَةً فَإِنَّ يُوشَعَ بْنَ نُونٍ وَصِيَّ مُوسَى عَاشَ بَعْدَ مُوسَى ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ خَرَجَتْ عَلَيْهِ صَفْرَاءُ بِنْتُ شُعَيْبٍ زَوْجَةُ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ ▫️فقَالَتْ أَنَا أَحَقُّ مِنْكَ بِالْأَمْرِ فَقَاتَلَهَا فَقَتَلَ مُقَاتِلِيهَا وَ أَسَرَهَا فَأَحْسَنَ أَسْرَهَا 🔥و إِنَّ اِبْنَةَ أَبِي بَكْرٍ سَتَخْرُجُ عَلَى عَلِيٍّ فِي كَذَا وَ كَذَا أَلْفاً مِنْ أُمَّتِي فَتُقَاتِلُهُ فَيَقْتُلُ مُقَاتِلِيهَا وَ يَأْسِرُهَا فَيُحْسِنُ أَسْرَهَا وَ فِيهَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لاٰ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ اَلْجٰاهِلِيَّةِ اَلْأُولىٰ يَعْنِي صَفْرَاءَ بِنْتَ شُعَيْبٍ . 📖كمال الدين ج۱ ص۲۷ @Sibtayn
🔥مادری که شانزده هزار نفر از فرزندان خود را کشته است! 🔹مرحوم «سیّد بن طاووس» در کتاب «الطّرائف» می نویسد: چقدر مرا به تعجّب انداخت حدیثی را که بر آن واقف شدم و آن اینکه : ♦️زنی از اهل کوفه بر عایشه وارد شد و گفت: ای امّ المؤمنین! چه می گویی درباره زنی که فرزند مؤمن خود را عمدا کشته باشد؟ 🔥عایشه گفت: آن زن با کشتن فرزند خود کافر می شود زیرا که خدای تعالی می فرماید: «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً[1]: هر کس مؤمنی را به عمد بکشد، جزای او آتش جهنّم است که در آن جاوید خواهد بود، خدا بر او خشم کند و بر او لعنت نماید و برای او عذابی شدید مهیّا سازد. » ♦️سپس آن زن کوفی گفت: پس چه می گویی درباره مادری که شانزده هزار نفر از فرزندان خود را بکشد در حالی که همه آنان مؤمن باشند؟! 🔥عایشه فهمید که منظور آن زن، کنایه به خود اوست که در جنگ جمل، سبب کشته شدن شانزده هزار نفر شده است؛ برای همین گفت: این دشمن خدا را از من دور سازید! [2] ******************************* [1] نساء/93 [2] الطّرائف ص293 @Sibtayn
اگر شتر وارد سوراخ سوزن شد، طلحه و زبیر و اصحاب جمل هم وارد بهشت می‌شوند! 🐪 ◾️ خدای عالم در آیه ۴۰ سوره اعراف می‌فرماید: 🔹 إنّ الّذين كذّبوا بآياتنا واستكبروا عنها لا تفتّح لهم أبواب السّماء ولا يدخلون الجنّة حتّى يلج الجمل في سمّ الخياط وكذلك نجزي المجرمين . 🔸 همانا کسانی که آیات ما را دروغ پنداشتند و خود را برتر از ایشان شمردند درهای آسمان برایشان گشوده نمی‌شود و داخل در بهشت نمی‌گردند تا وقتی که شتر وارد سوراخ سوزن گردد و این چنین تبهکاران را سزا می‌دهیم! 💥 در تفسیر قمی و عیاشی رحمهما الله از امام صادق و امام باقر روحی فداهما نقل شده است که این آیه درباره‌ی برپاکنندگان معرکه‌ی جمل یعنی طلحه و زبیر نازل شده و منظور از جمل همان لشکر شتر عایشه است! 📝 مرحوم شرف الدین نجفی رحمه الله می‌فرمایند: اهل جمل کسانی‌اند که آیات خدا را دروغ شمردند و بزرگ‌ترین آیت خدا وجود مقدس امیر المومنین روحی فداه است که بر وی سرکشی کرده و او را تکذیب نمودند! و به خاطر ارواح ناپاک و رفتارهای زشتشان درهای آسمان به رویشان گشوده نمی‌شود. 📚 تفسیر کنز الدقائق، تالیف میرزا محمد قمی مشهدی، جلد ۵، صفحه ۶۴ @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در جنگ جمل مقصر کیست ؟ امیرالمؤمنین علی علیه السلام یا عایشه حجت الاسلام ابوالقاسمی @Sibtayn
طبق روایتی که اهل تسنن از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند عایشه دیگر همسر پیامبر نیست !!! @Sibtayn
آیا می دانید جمل عائشه از شیاطین جن بود؟ مرحوم شیخ کشی (رضوان الله علیه) روایت می‌کند: 🔹کان سلمان اذا رأى الجمل الذي يقال له عسكر يضربه،فيقال له يا أبا عبد اللّه ما تريد من هذه البهيمة؟ 🔸فيقول: ما هذا بهيمة و لكن هذا عسكر بن كنعان الجني، يا أعرابي لا ينفق جملك هاهنا و لكن اذهب به الى الحوأب فانك تعطى به ما تريد. جناب سلمان «قبل از وقوع جنگ جمل» هر زمان شتری که عائشه در جمل سوار بر آن بود را می‌دید، می‌زد. 🔹به ایشان اعتراض کردند:از این حیوان چه می‌خواهی؟ 🔸پس جواب میداد: این چهارپا و حیوان معمولی نیست بلکه شیطانی از شیاطین جنی به اسم عسکر بن کنعان جنی است؛ ای اعرابی این شتر را در اینجا نفروش بلکه به حوأب برو که در آنجا به آنچه می‌خواهی (فروشش) می‌رسی. 📕اختیار معرفة الرجال، تألیف شیخ طوسی، جلد ۱، صفحه ۵۸، چاپ مؤسسه آل البیت علیهم السلام @Sibtayn
💢لعن اهل جمل توسط امیرالمؤمنین علیه السلام ✍️ شیخ مفید (رضوان الله تعالی علیه) روایت کرده است: ٤٨- عن يوسف بن كليب المسعودي قال: حدثنا أبو مالك عن عبد الله بن عطاء عن أبي جعفر محمد بن علي - عليه السلام - قال: قال علي - صلوات اله عليه -: لعن أهل اجمل. فقال رجل: يا أمير المؤمنين إلا من كان منهم مؤمنا. فقال - عليه السلام - : ويلك ما كان فيهم مؤمن... ◽️حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: لعنت بر اهل جمل باد. مردی گفت: یا امیرالمؤمنین (علیه السلام) البته لعنت به جز بر مؤمنین آن‌ها. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: وای بر تو، در بین آن‌ها هیچ مؤمنی نیست. 📚 الکافئة فی ابطال توبة الخاطئة، تالیف شیخ مفید، صفحه ۴۱-۴۲، حدیث ۴۸، چاپ الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید 💕🌴🌴🌿🌴🌴💕 🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.💚.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.💚.═╝
📗 بلاذری در انساب الأشراف داستان آغاز جنگ جمل در بصره را اين گونه تعريف مى كند: 🔸 وأتي بعائشة علي جملها في هودجها فقالت: صه صه، فخطبت بلسان ذلق وصوت جهوري، فأسكت لها الناس فقالت: إن عثمان خليفتكم قتل مظلوماً بعد أن تاب إلي ربه وخرج من ذنبه، والله ما بلغ من فعله ما يستحل به دمه، فينبغي في الحق أن يؤخذ قتلته فيقتلوا به ويجعل الأمر شوري. فقال قائلون: صدقت. وقال آخرون: كذبت حتي تضاربوا بالنعال وتمايزوا فصاروا فرقتين: فرقة مع عائشة وأصحابها، وفرقة مع ابن حنيف، 🔹 داخل هودجی كه بر روى شتر گذاشته شده بود، آمد و گفت: ساكت باشيد ساكت باشيد. پس خطبه ای خواند با زبان تيز و صداى بلند؛ پس مردم به خاطر او ساكت شدند، عائشه گفت: خليفه شما عثمان، پس از آن كه توبه كرد و از گناهش خارج شد، مظلومانه كشته شد، به خدا سوگند او كارش به جايي نرسيده بود كه خونش حلال باشد؛ پس حقيقتا شايسته است كه قاتلان او دستگير شده و كشته شوند و حكومت به شورا واگذار شود. برخی گفتند كه راست گفتی و تعداد ديگر گفتند كه دروغ مى گویی؛ تا جایی كه همديگر را با كفش زدند و در برابر همديگر موضع گرفتند و دو فرقه شدند: گروهی طرفدار عائشه و يارانش و گروهی با پسر حنيف... 📚 أنساب الأشراف، ج3، ص951-952 @Sibtayn
♦️آیا میدانید معنی فاحشه چیست ؟ ♦️ از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه سئوال شد (ای زنان پیامبر اگر هریک از شما مرتکب فاحشه آشکاری شود عذاب او مضاعف خواهد بود) حضرت فرمودند : منظور از فاحشه خروج با شمشیر است. 🔹متن عربی : عن حریض قال ﺳﺄﻟﺖ ﺃﺑﺎﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻋﻦ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ: ﻳﺎ ﻧِﺴﺎﺀَ ﺍﻟﻨﱠﱠﺒِﻲﱢﱢ ﻣَﻦْ ﻳَﺄْﺕِ ﻣِﻨْﻜُﻦﱠﱠ ﺑِﻔﺎﺣِﺸَﺔٍ ﻣُﺒَﻴﱢﱢﻨَﺔٍ ﻳُﻀﺎﻋَﻒْ ﻟَﻬَﺎ ﺍﻟْﻌَﺬﺍﺏُ ﺿِﻌْﻔَﻴْﻦِ، ﻗﺎﻝ: «ﺍﻟﻔﺎﺣﺸﺔ: ﺍﻟﺨﺮﻭﺝ ﺑﺎﻟﺴﻴﻒ » 📗تفسير القمی ج۲ ص۱۹۳ 📙بحار الأنوار ج۲۲ ص۱۹۹ امام صادق علیه السلام به محمد بن مسلم فرمودند : آیا معنای فاحشه مبینه را میدانی؟ گفت : نه حضرت فرمود: جنگ با امیرالمؤمنین علیه السلام یعنی اهل جمل(فرمانده جنگ جمل عایشه بود) 🔹متن عربی : ﻋﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻠﻢ، ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ)، ﻗﺎﻝ: ﻗﺎﻝ ﻟﻲ: «ﺃ ﺗﺪﺭﻱ ﻣﺎ ﺍﻟﻔﺎﺣﺸﺔ ﺍﻟﻤﺒﻴﻨﺔ؟ » ﻗﻠﺖ: ﻟﺎ. ﻗﺎﻝ: «ﻗﺘﺎﻝ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) » ﻳﻌﻨﻲ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺠﻤﻞ. 📗تأويل الآيات ج۱ ص۴۴۶ 📙البرهان فی تفسیر القرآن ذیل ایه 30 سوره احزاب 📚بحار الأنوار ج۳۱ ص۶۴۰ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدئویی که چند وقت قبل از یک توریست استرالیایی وایرال شده بود واکنش یک ژاپنی را به دنبال داشت 🔺این مرد ژاپنی در جواب توریست می گوید : بنا بر مصالح اجتماعی، ژاپن واگن مخصوص زنان ایجاد کرده و تو چقدر گستاخانه درباره آن اظهار نظر می کنی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اموال ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در کنار ذوالفقار مولانا امیرالمومنین علیه السلام حجت الاسلام بندانی مشاهده در Youtube @Sibtayn
خطبه امام حسن مجتبی علیه السلام پس از جنگ جمل محمد بن سيرين از تعدادى از بزرگان بصره روايت مى‌كند كه مى‌گفتند: هنگامى كه امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السّلام از جنگ جمل فراغت يافت بيمار گشت و روز جمعه فرا رسيد پس به فرزندش حسن عليه السّلام فرمود:فرزندم حركت كن و با مردم نماز جمعه به‌پا دار. پس امام حسن عليه السّلام به سوى مسجد آمد و هنگامى كه بر فراز منبر قرار گرفت ستايش خدا را گفت و سپاس او را به‌جاى آورد و بر وحدانيت خدا گواهى داد و بر فرستاده خدا درود فرستاد پس فرمود: اى مردم!به درستى كه خداوند از ما براى پيامبرى خود اختيار نمود و ما را بر آفريدگان و مخلوقاتش برگزيد و كتاب و وصيش را بر ما فرو فرستاد و به خدا سوگند هيچ كس حقى از حقوق ما را نمى‌كاهد مگر آنكه خداوند در دنيا و آخرت از[بهره]او خواهد كاست و هيچ غلبه و تسلطى بر ما نيست مگر آنكه سرانجام از آن ماست«و هرآينه خبر آن را به زودى خواهيد دانست» 📖[ص، :آيۀ 88] پس با مردم نماز جمعه گزارد و سخنش به پدرش رسيد پس هنگامى كه به سوى پدرش بازگشت على عليه السّلام به او نگريست و نتوانست كه اشك خود را نگه دارد تا بر گونه‌اش روان نگردد سپس حسن عليه السّلام را به خود نزديك كرد ميان دو چشمش را بوسيد و فرمود:پدر و مادرم به فدايت «دودمانى كه بعضى از بعضى ديگر هستند و خداوند شنوا و داناست.» 📖[آل عمران :آيۀ 34] حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ ، قَالَ: سَمِعْتُ غَيْرَ وَاحِدٍ مِنْ مَشِيخَةِ أَهْلِ اَلْبَصْرَةِ يَقُولُ: لَمَّا فَرَغَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) مِنْ حَرْبِ أَصْحَابِ اَلْجَمَلِ لَحِقَهُ مَرَضٌ وَ حَضَرَتِ اَلْجُمُعَةُ، فَقَالَ لاِبْنِهِ اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : اِنْطَلِقْ يَا بُنَيَّ فَجَمِّعْ بِالنَّاسِ. فَأَقْبَلَ اَلْحَسَنُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) إِلَى اَلْمَسْجِدِ، فَلَمَّا اِسْتَقَلَّ عَلَى اَلْمِنْبَرِ حَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ تَشَهَّدَ وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، ثُمَّ قَالَ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ، إِنَّ اَللَّهَ اِخْتَارَنَا لِنُبُوَّتِهِ، وَ اِصْطَفَانَا عَلَى خَلْقِهِ وَ بَرِيَّتِهِ، وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا كِتَابَهُ وَ وَحْيَهُ، وَ اَيْمُ اَللَّهِ لاَ يَنْتَقِصُنَا أَحَدٌ مِنْ حَقِّنَا شَيْئاً إِلاَّ اِنْتَقَصَهُ اَللَّهُ فِي عَاجِلِ دُنْيَاهُ وَ آجِلِ آخِرَتِهِ، وَ لاَ يَكُونُ عَلَيْنَا دَوْلَةٌ إِلاَّ كَانَتْ لَنَا اَلْعَاقِبَةُ «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ» . ثُمَّ جَمَّعَ بِالنَّاسِ، وَ بَلَغَ أَبَاهُ كَلاَمُهُ، فَلَمَّا اِنْصَرَفَ إِلَى أَبِيهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) نَظَرَ إِلَيْهِ فَمَا مَلَكَ عَبْرَتَهُ أَنْ سَالَتْ عَلَى خَدَّيْهِ، ثُمَّ اِسْتَدْنَاهُ فَقَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَ قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي «ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» . 📖الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۱۰۳ @sibtayn
فرمانروایی که برای خریدن لباس شمشیرش را فروخت 🔸ابو رجاء خاطره‌ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام اینچنین نقل می‌کند که روزی حضرت شمشیری را به بازار آوردند و فرمودند: چه کسی این شمشیر را از من می‌خرد؟ قسم به آن که جانم در دست اوست، اگر بهای خرید یک لنگ (از جیب خودم، نه بیت المال) را داشتم آن را نمی‌فروختم.» من به ایشان عرض کردم که یک لنگ را نسیه به شما می‌فروشم؛ و بهای آن را زمانی که سهم خود از بیت المال را دریافت کردید، می‌گیرم. ابورجا لباسی برای امیرالمومنین خرید! زمانی که ایشان سهم خود را(مثل بقیه مردم) از بیت المال برداشتند، بهای پیراهن را بازگرداندند. روى مجمع عن أبي رجاء قال أخرج علي علیه السلام سيفا إلى السوق فقال من يشتري مني هذا فو الذي نفس علي بيده لو كان عندي ثمن إزار ما بعته فقلت له أنا أبيعك إزارا و أنسئك ثمنه إلى عطائك فدفعت إليه إزارا إلى عطائه فلما قبض عطاءه دفع إلي ثمن الإزار . 📚شرح نهج البلاغة : ابن ابي الحديد ج: 2ص : 200 @sibtayn