آیا می دانید بهترین انسان ها پس از وجود نازنین اهل بیت علیهم السلام چه کسانی هستند ؟
🔸معتّب غلام امام صادق عليه السّلام مىگويد:شنيدم كه امام به داود بن سحان مىگويد:
سلام مرا به دوستانمان برسانید و به آنها بگوید که من میگویم:
خدا رحمت کند شیعهای که با شیعه دیگری جمع شود و دربارهی امر امامت (ولایت و خلافت) ما صحبت میکند.
پس دراینحال خداوند فرشتهای را میگمارد که سومین نفر درجمع آنها باشد وبرای آندونفر استغفار کند.
و هيچ دو نفرى بر ياد ما اهل بيت گرد هم نمىآيند مگر آنكه خداوند به آندو بر فرشتگان مباهات مىكند.
پس هرگاه باهم اجتماع کردید درباره ماصحبت کنید و ذکر ما را زنده کنید.
چون در زنده کردن نام ما درحقیقت امرولایت وامامت ما احیاء میشود
بهترین مردم بعد از ما اهلبیت کسانیندکه درباره ولایت (امامت وفضائل وکرامات) صحبت میکنند ومردم را بهسوی نام و یاد ما میخوانند.
✅عنْ مُعَتِّبٍ مَوْلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ لِدَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ : يَا دَاوُدُ ، أَبْلِغْ مَوَالِيَّ عَنِّي اَلسَّلاَمَ، وَ أَنِّي أَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذَاكَرَا أَمْرَنَا، فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُمَا، وَ مَا اِجْتَمَعَ اِثْنَانِ عَلَى ذِكْرِنَا إِلاَّ بَاهَى اَللَّهُ (تَعَالَى) بِهِمَا اَلْمَلاَئِكَةَ، فَإِذَا اِجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّكْرِ، فَإِنَّ فِي اِجْتِمَاعِكُمْ وَ مُذَاكَرَتِكُمْ إِحْيَاؤُنَا، وَ خَيْرُ اَلنَّاسِ مِنْ بَعْدِنَا مَنْ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى ذِكْرِنَا.
📓امالي شيخ طوسي ص٢٢٤
📓المحتضر ص٢٨٩
📓وسائل الشيعة ج١٦ ص٣٤٨
📓بحارالأنوار ج١ ص٢٠٠
👈🏻قدر مجالس ذکر اهل بیت علیهم السلام را بدانیم و به سادگی از کنار ان عبور نکنیم
دنیا با تمام زیبایی ها و زشتی ها خیلی زود به پایان می رسد و انچه که می ماند غیر از ان است که ما به دنبال آنیم
@Sibtayn
نماز شب هفتم ماه رجب
در برخى كتابهاى دربردارندهى اعمال نزديككنندهى بنده به مولاى خويش، به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:
هركس در شب هفتم ماه رجب چهار ركعت نماز-در هر ركعت سورهى «حمد» یک بار و سورهى «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» سه بار و سورهى «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلنّٰاسِ» -بخواند
و بعد از اتمام نماز ده بار بر پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-صلوات بفرستد و باقيات صالحات (اعمال شايستهى پاينده) ؛ يعنى « سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» را ده بار بگويد،
خداوند او را در سايهى [زير]عرش خود قرار مىدهد و پاداش كسى كه ماه رمضان را روزه داشته به او عطا مىكند و تا زمان فراغت از نماز، فرشتگان براى او طلب آمرزش مىكنند
و جان كندن و فشار قبر او آسان مىگردد و از دنيا بيرون نمىرود تا اينكه جايگاه خويش را در بهشت ببيند و خداوند او را از هراس بزرگتر [روز قيامت]ايمن گرداند
📖اقبال الاعمال
@Sibtayn
ثواب شگفت انگیز قرائت سوره توحید
«محمد بن مروان»از امام محمد باقر عليه السّلام نقل مىكند كه فرمود:
▫️هركس يك بار قل هو اللّه احد را بخواند بر او مبارك باشد(و به او بركت داده شود)
▫️و هركس دو بار بخواند به خود و خانواده و همسايگانش بركت داده شود
▫️و هركس دوازده بار آن را بخواند خدا دوازده كاخ در بهشت برايش سرپا كند و فرشتههاى نگهبان گويند:بيائيد برويم به كاخهاى فلان برادر خود و آنها را تماشا كنيم!
▫️و هركس آن را صد بار بخواند،گناهان بيست و پنج سالهاش آمرزيده شود جز خون ناحق و اموال،
▫️و هركس آن را چهارصد بار بخواند ثواب چهارصد شهيد برد كه همه اسب خود را در راه خدا پى كرده و خونش ريخته شده است،
▫️و هركس در يك شبانهروز آن را هزار بار بخواند نميرد تا جايگاه خود را در بهشت ببيند يا به او نشان داده شود.
📚الکافي ج۲ ص۶۱۹
حسين صيقل مىگويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:
خدا كارى را جز با معرفت و شناخت نپذيرد
و شناختى بدست نمىآيد جز با عمل،
پس هركس معرفت دارد،او را به عمل راهنمائى مىكند
و هركس عملى ندارد معرفتى هم ندارد
همانا به راستى اجزاء ايمان از يكديگر بهوجود مىآيند و با هم در ارتباطند.
عَنْ حُسَيْنٍ اَلصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَةٍ وَ لاَ مَعْرِفَةَ إِلاَّ بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ اَلْمَعْرِفَةُ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلاَ مَعْرِفَةَ لَهُ أَلاَ إِنَّ اَلْإِيمَانَ بَعْضُهُ مِنْ بَعْضٍ .
📚الکافي ج۱ ص۴۴
@sibtayn
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و اله :
النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ وَ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ.
نظر به علی بن ابی طالب عبادت است
ذکر علی بن ابی طالب عبادت است
ایمان بنده ای قبول نمی شود مگر ولایت علی بن ابی طالب را داشته باشد و از دشمنان او بیزاری بجوید
📖فرائد السمطين للجويني الشافعي : ج 1 ص 19
قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
حُبُّ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ وَ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ إِيمَانَ عَبْدٍ إِلاَّ بِوَلاَيَتِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ.
«دوست داشتن على عليه السّلام عبادت است و خداوند،ايمان بنده را نمىپذيرد؛مگر با ولايت او و بيزارى از دشمنانش همراه باشد»
📖إرشاد القلوب ج۲ ص۲۰۹
@sibtayn
در پوستش...دنیایش سیاه...
این عبارتها را در هنگام خوشحالی و عصبانیت افراد، زیاد شنیدهایم:«از شادی در پوستش نمیگنجید! با دمش گردو میشکست! از شدت غم و غصه، دنیا در چشمش سیاه شده بود! کاردش میزدی خون در نمیآمد! نزدیک بود با کارد بزنه تو شکم من! و...»
امیرالمومنین علیهالسلام در کلامی نورانی فرمودند:«سبکی و سنگینی عقل هر کسی، هنگام خوشحالی و عصبانیت، آزموده میشود!» المواعظ و الحکم ص۲۷۱
خوش به حال آنان که در خوشحالی و ناراحتی، حالی یکسان دارند! نه بنای بیرون رفتن از کوره دارند و نه بخاطر بدست آوردن اندکی از دنیای ناپایدار، با فخرفروشی، خدا را هم بنده نیستند!
#شادی_غم_رضایت_خدا
#حکیمانه_صالحخواه
@hakeemaneh
اعتراف ابن تیمیه ناصبی به فضائل امام جواد علیه السلام
ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة می نویسد:
إن محمد بن عليّ الجواد كان من أعيان بني هاشم، وهو معروف بالسخاء و السؤدد. ولهذا سمّي الجواد.
محمد بن علی (امام جواد علیه السلام) از بزرگان بنی هاشم بود. او به سخاوت و بزرگواری معروف بود و به همین جهت به جواد نامگذاری شد.
📕منهاج السنة، تالیف ابن تیمیه، جلد ۴، صفحه ۶۸، چاپ جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة
@sibtayn
پاسخ دندان شکن امام جواد علیه السلام به مجعولات اهل تسنن
بعد از آن كه مامون ام الفضل را به تزويج حضرت جواد عليه السلام در آورد، يحيى بن اكثم (يكى از علماى اهل سنت) با جماعت بسيارى نزد آن حضرت و مامون آمدند .
يحيى عرض كرد: اى پسر رسول خدا نظر شما درباره روايتى كه [در مدارك اهل سنت] نقل شده است كه «خداوند جبرئيل را فرستاد تا از پيامبر صلى الله عليه و آله بخواهد كه از ابابكر سؤال كند: آيا او از خداوند راضى هست يا نه؟ با اين كه خداوند از او راضى می باشد» چيست؟
امام جواد عليه السلام فرمود: من منكر فضيلت ابابكر نيستم، ولى بر ناقل اين خبر لازم است كه طبق دستور پيامبر صلى الله عليه و آله عمل كند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در حجة الوداع فرمود: «بعد از من جاعلان حديث فراوان مى شوند، لذا بايد احاديث را بر قرآن و احاديث عرضه كنيد; هر حديثى كه موافق قرآن و سنت من باشد به آن عمل كنيد و اگر مخالف آن دو بود، بدان عمل نشود .»
اين خبر موافق با قرآن نيست، زيرا خداوند مى فرمايد:
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ
📖سورة ق : 16
«ما انسان را آفريديم و وسوسه هاى نفس او را مى دانيم و ما از رگ قلبش به او نزديك تريم. »
آن گاه چگونه مى شود خداوند از رضايت و غضب ابابكر نسبت به خود بى خبر باشد، تا نياز به سؤال داشته باشد؟ اين عقلا محال است .
📗الاحتجاج ج۲ ص۴۴۶
@sibtayn
⚠️حسد به اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا
﴿سورة النساء ۵۴﴾
بلكه به مردم براى آنچه خدا از فضل خويش به آنان عطا كرده رشك مى ورزند در حقيقت ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم و به آنان ملكى بزرگ بخشيديم
أخرج أَبُو الْحسن المغازلي عَن الباقر رَضِي الله عَنهُ أَنه قَالَ
فِي هَذِه الْآيَة نَحن النَّاس وَالله
باقر رضی الله عنه فرمود : به خدا قسم ، الناس ( مردم ) در این ایه ما هستیم
📕الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة : الهيتمي، ابن حجر ج : 2 ص : 444
از شافعى امام اهل تسنن نقل شده است که مى گوید:
در شگفتم از مردى که دشمنانش فضایل او را از روى حسد کتمان کردند و دوستانش از ترس، ولى با این حال شرق و غرب جهان را پر کرده است.
📗علىّ فى الکتاب و السنة، ج 1، ص 10.
يغموری در کتاب نور القبس می نویسد :
یونس بن حبیب صبی - عالم نحو که از شیعیان عثمان بود – می گوید :
به خلیل – بن احمد فراهیدی واضع علم عروض – گفتم :
سبب چیست که اصحاب رسول الله صلی الله علیه و اله جملگی مانند پسران یک مادرند ولی علی بن ابی طالب گویا از مادر دیگری است ؟
خلیل گفت : این سوال را دیگر از کجا اوردی ؟
گفتم : جوابش را از تو می خواهم
خلیل گفت : جوابت را به این شرط می دهم که تا زنده ام انرا بازگو نکنی
گفتم : قبول است
گفت : اولین کسی که مسلمان شد و شرافتمندترین و دانشمند ترین و حلیم ترین و زاهدترین و شجاع ترین ایشان بود پس به وی حسد ورزیدند . مردم به کسانی که به انها شبیه تر است تمایل بیشتری دارند تا به کسی که از انها بالاتر باشد و بر انها برتری داشته باشد .
📗نور القبس: اليغموري ج : 1 ص : 21
@Sibtayn