eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یَشِیْبُ ابْنُ آدَمَ وَیَشبُّ فِیْهِ خَصْلَتَانِ: ألْحِرْصُ وَطُوْلُ الْأمَلِ. انسان پير مى شود و دو چيز در وجود او جوان مى گردد: آزمندى به مال، و آزمندى به زندگى 📖جامع السعادات : ج 2 ص 78 حجت الاسلام بندانی يَهرَمُ ابنُ آدَمَ و يَشِبُّ مِنهُ اثنانِ : الحِرصُ علَى المالِ ، و الحِرصُ علَى العُمرِ . 📗 الخصال ج۱ ص۷۳ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آدميزاده پير مى شود و دو چيز در وجود او جوان مى گردد: آزمندى به مال، و آزمندى به زندگى. @Sibtayn
ظهور حق، پس از ناامیدی و غربال و تصفیه‌ی شیعیان عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: يَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا يَأْتِيكُمْ إِلَّا بَعْدَ إِيَاسٍ وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَيَّزُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى يَشْقَى مَنْ يَشْقَى وَ يَسْعَدَ مَنْ يَسْعَدُ. امام صادق علیه السلام فرمود: همانا این امر (فرج و برپایی دولت حق) بر شما فرا نمی‌رسد مگر بعد از یأس و ناامیدی. ▫️ به خدا قسم فرا نمی‌رسد تا اینکه جداسازی شوید، ▫️ و نه به خدا سوگند تا اینکه تصفیه شوید، ▫️و نه به خدا سوگند تا اینکه هر کس اهل شقاوت است به شقاوت رسد و هر کس اهل سعادت است به سعادت رسد. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص370 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏52، ص111 @Sibtayn
اميرالمؤمنين عليه السلام : فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ ، أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ . اميرالمؤمنين عليه السلام : زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است. @Sibtayn
🗓18 رجب وفات ابراهیم فرزند پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب فرزند پیامبر اسلام است. مادرش ماریه قبطیه از دختران ملوک مصر بود که مقوقس حاکم مصر و اسکندریه او را به پیامبر بخشید. ابراهیم در ذی الحجه سال ۸ هجری در مدینه متولد شد. ابن شهرآشوب در کتاب المناقب از ابن عباس نقل کرده است که روزی پیامبر، فرزندش ابراهیم و نوه‌اش حسین را در دامن خود نشانده بود. پس جبرئیل نازل شد و گفت خدا به تو سلام می‌رساند و می‌گوید: «بین این دو جمع نمی‌کنم؛ یکی را فدای دیگری کن.» پیامبر امام حسین(علیه السلام) را برگزید و فرمود ناراحتی خودم (برای درگذشت ابراهیم) را بر ناراحتی دخترم فاطمه و پسرعمویم علی (برای درگذشت حسین) ترجیح دادم. پس از سه روز ابراهیم از دنیا رفت 📗ابن شهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۸۱. @Sibtayn
زنی گه کارگزار الهی است سليمان جعفرى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: بهترين زنان شما، زنى است كه پنج ويژگى داشته باشد: عرض شد: اى امير مؤمنان! آن پنج ويژگى كدامند؟ فرمود: فروتن و آرام، نرم‌خوى، فرمان‌بردار شوهرش باشد، اگر همسرش خشمگين شد پلك برهم ننهد تا او راضى شود، و هنگامى كه شوهرش نزد او نيست نسبت به او سخت نگيرد؛ چنين زنى كارگزارى از كارگزاران الهى است، و كارگزار الهى هرگز شكست نمى‌خورد. 🔹قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام خَيْرُ نِسَائِكُمُ الْخَمْسُ‌ 🔸 قِيلَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا الْخَمْسُ 🔹قَالَ الْهَيِّنَةُ اللَّيِّنَةُ الْمُؤَاتِيَةُ الَّتِي إِذَا غَضِبَ زَوْجُهَا لَمْ تَكْتَحِلْ بِغُمْضٍ حَتَّى يَرْضَى وَ إِذَا غَابَ عَنْهَا زَوْجُهَا حَفِظَتْهُ فِي غَيْبَتِهِ فَتِلْكَ عَامِلٌ مِنْ عُمَّالِ اللَّهِ وَ عَامِلُ اللَّهِ لَا يَخِيبُ. 📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج : 5 ص : 325 @sibtayn
بدترین زن از نگاه رسول خدا صلی الله علیه و اله جابر بن عبد اللّه گويد: از امام عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: توجه كنيد كه شما را نسبت به بدترين زنانتان گزارش مى‌دهم: زنى كه در خاندانش خاكسار، و نسبت به شوهرش (پرجرأت و) عزّت‌مند باشد، و نازا و كينه‌توزى كه از كار زشت خوددارى نمى‌كند، در غياب شوهرش خود را آرايش مى‌كند و در معرض ديد قرار مى‌دهد و آن‌گاه كه او بيايد در برابر او خود را كنار مى‌كشد و پاكدامن مى‌شود، گفتارش را نمى‌شنود و خواسته‌اش را برآورده نمى‌كند، و آن‌گاه كه شوهرش با او خلوت مى‌كند، همان‌گونه كه مركب وحشى از سوار شدن كسى بر پشتش خوددارى مى‌كند؛ اين زن نيز از شوهرش جلوگيرى مى‌كند، هيچ عذر و بهانه‌اى را از شوهرش نمى‌پذيرد، و هيچ اشتباه و گناهى را از او نمى‌بخشد. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و اله : أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشِرَارِ نِسَائِكُمْ الذَّلِيلَةُ فِي أَهْلِهَا الْعَزِيزَةُ مَعَ بَعْلِهَا الْعَقِيمُ الْحَقُودُ الَّتِي لَا تَوَرَّعُ مِنْ قَبِيحٍ الْمُتَبَرِّجَةُ إِذَا غَابَ عَنْهَا بَعْلُهَا الْحَصَانُ مَعَهُ إِذَا حَضَرَ لَا تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ لَا تُطِيعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلَا بِهَا بَعْلُهَا تَمَنَّعَتْ مِنْهُ كَمَا تَمَنَّعُ الصَّعْبَةُ عَنْ رُكُوبِهَا لَا تَقْبَلُ مِنْهُ عُذْراً وَ لَا تَغْفِرُ لَهُ ذَنْباً. 📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج : 5 ص : 325 @sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر گناه موجب غضب خداوند می شود چرا غربی ها که انواع گناهان را انجام می دهند غرق در نعمتند ولی ما .... دکتر رفیعی @sibtayn
امام على عليه السلام : كسى كه محبت دنيا در دلش خانه كرده است، چگونه مدّعى محبّت خداست؟! كيفَ يَدّعي حُبَّ اللّه مَن سَكنَ قلبَهُ حُبُّ الدُّنيا ؟ ! @sibtayn
🗓19 رجب در نوزدهم رجب سال نـهم هـ .ق. غـزوه تبـوک بـین سپاه اسـلام و لشکریان روم واقع شد. این غزوه‌ از آخرین غزوات پیامبر گرامی اسلام به شمار می‌رود. سبب وقوع آن چنین بود که کاروانی تجاری که از شام به مدینه آمد، به مسلمانان خبر دادند که سلطان روم لشکری عظیم آماده نموده و قصد حرکت به سمت مدینه دارد؛ از این رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور دادند تا مسلمانان از دور و نزدیک آماده جنگ شوند و علیرغم دوری راه، گرمای شدید و نیز زمان برداشت محصولات کشاورزی، بیشتر مسلمانان خود را برای جنگ آماده کردند؛ اما در این میان گروهی از منافقان مدینه با بهانه‌ های گوناگون نه تنها در این غزوه شرکت نکردند،‌بلکه در صدد منع دیگران نیز برآمدند؛ لذا رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) از نیت سوء آنان آگاه شد و امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) را در مدینه به جای خویش گماشت و خود همراه سپاه اسلام که بالغ بر سی هزار نفر بودند؛ رهسپار سرزمینهای تبوک شدند. هنگامیکه سپاهیان اسلام به آنجا رسیدند اثری از لشکریان روم نیافتند. در آنجا جنگی رخ نداد ولی شوکت اسلام، فداکاری مسلمانان و آمادگی آنها در هر زمان و موقعیتی برای مقابله با کفر، به نمایش درآمد. در برخی از متون تاریخی از این جنگ به «غزوه فاضحه» (رسوا کننده) نامبرده شده؛ زیرا جمعی از منافقان مسلمان نما به خاطر این غزوه رسوا شدند. @sibtayn
26.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
كليپ ارزشمند (حديث منزلت) بررسی مقام و جایگاه حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) نزد نبی اکرم (صلی الله علیه و اله) @Sibtayn
حدیث منزلت روایتی است که جایگاه امیرالمومنین(علیه السلام) را نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله )، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی معرفی می‌کند. این حدیث از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و اهل سنت است. عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(علیه السلام) پس از پیامبر و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال می‌کنند. از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است. این حدیث در مناسبت‌های مختلف از پیامبر(صلی الله علیه و اله) نقل شده که مهم‌ترین آن‌ها در جنگ تبوک بود. رسول خدا(صلی الله علیه و اله) خطاب به علی(علیه السلام) فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی؛ تو نسبت به من به‌منزله هارون نسبت به موسی هستی جُز این‌که بعد از من پیامبری نخواهد بود.» @Sibtayn
صدور حدیث در جریان غزوه تبوک: وقتی پیامبر(صلی الله علیه و اله) از احتمال هجوم سپاه روم به مدینه با خبر شد، دستور آماده‌باش صادر کرد. از سوی دیگر احتمال دسیسه و آشوب منافقان در مدینه بود؛ از این‌رو، تصمیم گرفت علی(علیه السلام) را در مدینه بگذارد و خود به سوی دشمن حرکت کرد. وقتی منافقان آگاه شدند، شایعه کردند که پیامبر به علی بی‌مهری کرده و او را با خود نبرده است. علی(ع) جهت تکذیب این شایعه خود را به پیامبر رساند و شرح ماجرا را گفت. پیامبر هم از مقام و منزلت او نزد خویش پرده برداشت و فرمود: ای علی آیا خوشنود نیستی که تو نسبت به من مانند هارون نسبت به موسی باشی، جز اینکه پیامبری پس از من نیست. 📗ابن حنبل، مسند احمد، ج۱، ص۲۷۷، ج۳، ص۴۱۷، ج۷، ص۵۱۳ و ۵۹۱؛ 📙بخاری، صحیح البخاری، ج۵، ص۱۲۹؛ 📒مسلم نیشابوری، صحیح مسلم، دار احیاء التراث العربی، ج۲، ص۱۸۷۰-۱۸۷۱ 📕ترمذی، سنن ترمذی، ج۵، ص۶۳۸-۶۴۱؛ 📗نسائی، تهذیب خصائص الامام علی، ص۵۱-۶۱؛ 📙حاکم نیشابوری، مستدرک، دارالمعرفة، ج۳، ص۱۳۳-۱۳۴؛ 📒طبری، الریاض النضرة، ج۳، ص۱۱۷-۱۱۹؛ 📕ابن کثیر، البدایة و النهایة ج۵، ص۷ـ۸ 📘هیثمی، مجمع الزوائد، ۱۴۱۴ق، ج۹، ص۱۱۰؛ @Sibtayn
فضائل امیرمومنان علی علیه السلام در کلام دشمنانشان در کتاب صحیح مسلم از فرزند سعد بن ابی وقاص و او از پدرش نقل می کند: روزی معاویه من را مواخذه کرد که چرا ابوتراب را لعن نمی کنی، سعد می گوید در جوابش گفتم : یاد سه مطلب می افتم که رسول الله در مورد علی فرموده است، لذا هیچ گاه او را لعن نمی کنم؛ 1️⃣اولین آنها کلامی است که به هنگام جنگ تبوک وقتی به علی امر کرد که در مدینه بمان و جانشین من باش، علی به حضرت عرض کرد من را در کنار زنان و بچه ها می گذاری، پیامبر به او فرمود: «أَ مَا تَرْضَی أَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی. إِلَّا أَنَّهُ لَا نُبُوَّةَ بَعْدِی»؛ یعنی آیا به اینکه جایگاه تو نسبت به من جایگاه هارون نسبت به موسی است، تو را راضی نمی کند؟ 2️⃣دومین مورد در جنگ خیبر بود که شنیدم پیامبر فرمود: فردا پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند 3️⃣ و سومین مورد زمانی بود که آیه فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ‏ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ‏ » نازل شد و رسول الله(صلی الله علیه و اله ) علی و فاطمه و حسن و حسین را فراخواند و فرمود: «اللَّهُمَّ! هَؤُلَاءِ أَهْلِی» خدا یا خانواده من این چند نفر هستند. 📕 صحیح مسلم ؛ ج‏۴ ؛ ص۱۸۷۱) @Sibtayn
ابن‌صباغ مالکی (درگذشت ۸۵۵ق) نویسنده اهل سنت در کتاب الفصول المهمه می‌نویسد: هنگامی که پیامبر بین مهاجران و انصار عقد اخوت بست... علی بن ابی طالب را با کسی برادر نساخت. پس علی(علیه السلام) با ناراحتی از نزد پیامبر بیرون رفت... پیامبر(صلی الله علیه و اله)در جستجوی او برآمد و به او فرمود: آیا ناراحت شدی که بین مهاجران و انصار عقد اخوت بستم و تو را برادر هیچ یک از آنها قرار ندادم؟ آیا راضی نیستی که مقام و منزلت تو نسبت به من همانند مقام و منزلت هارون نسبت به برادرش موسی باشد با این تفاوت که پس از من پیامبری نخواهد آمد؟ این سخن پیامبر(صلی الله علیه و اله) به حدیث منزلت مشهور است. 📕ابن صباغ، الفصول المهمة، ۱۴۲۲ق، ج۱، ص۲۲۰. ╔═.💚.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.💚.═╝
حدیث سد الابواب (بستن درها) در منابع حدیثی و تاریخی آمده است که منازل تعدادی از اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به جهت مجاورت به مسجد النبی(صلی الله علیه وآله) به داخل آن مسجد شریف درهایی داشت. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) یک روز طبق دستور الهی بسته شدن همة درها ـ به جز در خود و در علی‌بن ابیطالب(علیه السلام) ـ را به اطلاع اصحاب خود رساند و غیر از آن دو در، همه درها بسته شد و صاحبان آن خانه‌ها دیگر از طریق مسجد به خانه‌های خود ورود و خروج نداشتند. در همین زمینه شیخ سلیمان قندوزی حنفی (م1294ق) در کتاب خود به نقل از موفق‌بن احمد خوارزمی و او نیز از جابر‌بن عبدالله نقل می‌کند که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) [در جریان همین مسئله] خطاب به امام علی(علیه السلام) فرمود: یا علی! انه یحل لک فی المسجد ما یحل لی، و انک منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؛ یا علی! 📗الشیخ سلیمان القندوزی الحنفی، م294ق، ینابیع المودة، ج1، باب6، ص60 و ج1، باب17، ص101 و نیز ن.ک به: ابن‌عساکر الشافعی، تاریخ دمشق، تصحیح و تعلیق اعلاء ‌الدین الاعلمی، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1997، ج1، ص329 ـ330. @Sibtayn
دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله سلّم را داشتند آيا صحيح است كه مى گويند در ليلة العقبة ـ هنگاميكه پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ از تبوك مراجعت مى كرد و قصد عبور از گردنه را داشتند دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبرـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ را داشته و در حاليكه صورتهاى خود را بسته بودند به حضرت حملهور شدند... راستى اين دوازده نفر چه كسانى هستند؟ امام ابن حزم نام پنج نفر را برده كه براى من بسيار شگفت انگيز است آنجا كه مى فرمايد: «أن ابابكر و عمر و عثمان و طلحه و سعد بن أبى وقّاص أرادوا قتل النبي و إلقاءهُ من العقبة فى تبوك». 📖 المحلى 11: 224 هرچند، ابن حزم راوى اين حديث را كه وليد بن جميع مى باشد ضعيف مى داند. ولى علماء رجالى ما اهل سنت همانند ابو نعيم و ابوزرعه و يحيى بن معين و احمد بن حنبل، و ابن حبان و عجلى و ابن سعد و ديگران او را موثق مى دانند. . 📖الثقات: 465 ـ 📖 تاريخ الاسلام (خلفاء) 494 ـ 📖 البدايه و النهاية 5: 25 @Sibtayn
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترور پیامبر... پرده برداری از توطئه ای که ناکام ماند @Sibtayn
دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله سلّم را داشتند آيا صحيح است كه مى گويند در ليلة العقبة ـ هنگاميكه پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ از تبوك مراجعت مى كرد و قصد عبور از گردنه را داشتند دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبرـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ را داشته و در حاليكه صورتهاى خود را بسته بودند به حضرت حملهور شدند... راستى اين دوازده نفر چه كسانى هستند؟ امام ابن حزم نام پنج نفر را برده كه براى من بسيار شگفت انگيز است آنجا كه مى فرمايد: «أن ابابكر و عمر و عثمان و طلحه و سعد بن أبى وقّاص أرادوا قتل النبي و إلقاءهُ من العقبة فى تبوك». 📖 المحلى 11: 224 هرچند، ابن حزم راوى اين حديث را كه وليد بن جميع مى باشد ضعيف مى داند. ولى علماء رجالى ما اهل سنت همانند ابو نعيم و ابوزرعه و يحيى بن معين و احمد بن حنبل، و ابن حبان و عجلى و ابن سعد و ديگران او را موثق مى دانند. . 📖الثقات: 465 ـ 📖 تاريخ الاسلام (خلفاء) 494 ـ 📖 البدايه و النهاية 5: 25 📖ميزان الاعتدال : الذهبي، شمس الدين ج : 4 ص : 337 @Sibtayn
نماز جمعه های ماه رجب ▪️ هرکه در روز جمعه ماه رجب بین نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخواند به این صورت که: در هر رکعت «یک‌بار» *سوره «حمد»*، و «هفت بار» *«آیت‌الکرسی»*، و «پنج مرتبه» *سوره «توحید»*، سپس «ده بار» بگوید: *أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِي لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.* آمرزش می‌خواهم از خدایی که معبودی جز او نیست و از او درخواست توبه دارم. حق‌تعالی برای او از روزی که این نماز را خوانده تا روزی که از دنیا برود، برای هر روز هزار کار نیک بنویسد و در عوض هر آیه‌ای که خوانده است، شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به‌جای هر حرف قصری در بهشت از گوهر سپید عطا کند و برایش زنان زیباروی بهشتی را به همسری درآورد و از او خشنود گردد بی‌آنکه برایش خشمی به دنبال داشته باشد و در زمره عبادت‌کنندگان به شمار آید و سرانجام او را به سعادت و آمرزش پایان دهد، و به ازای هر رکعت نمازی که خوانده است، پنجاه هزار نماز نوشته می شود؛ هزار تاج بر سرش گذاشته می شود؛ و در بهشت با راستگویان سکونت خواهد کرد؛ و از دنیا نمی رود تا آنکه جایگاهش را در بهشت ببیند. 📖اقبال الاعمال @Sibtayn
🔹 مولانا و مقتدانا امام جعفر الصادق صلوات الله عليه و سلامه فرمودند : همانا دعا پیش از آفتاب زدن (بعد از نماز صبح) و پیش از غروب آن (قبل از نماز مغرب)، سنتِ واجبی است، هنگام سپیده دم و هنگام مغرب ده بار مى گویى: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِي وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِي وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ» و مى گویى ده بار: «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» پیش از آفتاب زدن و پیش از غروب، و اگر فراموش كردى آنرا قضا مى كنى چنانچه نماز را قضا مى كنى هرگاه فراموش كنى. 📚اصول الكافي، ج4 ص305 روایة31 📚الكافي (ط الاسلامية)، ج2 ص532و533 @Sibtayn
⚪️ آیا می دانید چگونه می توان امام را شناخت ؟ 🔸أبو بصیر می‌گوید: به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام عرضه داشتم: قربانت شوم امام به چه خصالی شناخته می‌شود؟ 🔹حضرت فرمود: به چندین خصلت اما اولین آن‌ها به نصی که پدرش در مورد امامتش فرموده است و هنگامی که از او سؤال شود پاسخ را می‌داند و حتی اگر سکوت شود او ابتدای به پاسخ می‌نماید و از اتفاقات آینده خبر می‌دهد و به تمامی زبان‌ها با مردم سخن می‌گوید. سپس حضرت فرمود: ای ابا محمد به تو نشانه‌ای می‌دهم قبل از اینکه برخیزی. پس مردی از خراسان وارد شد و با حضرت به عربی تکلم نمود، حضرت جوابش را به فارسی داد 🔺 مرد خراسانی تعجب کرد و گفت: به خدا قسم جز به این دلیل که گمان می‌کردم فارسی نمی‌دانید به عربی صحبت نکردم. 🔹حضرت فرمود: سبحان الله اگر نتوانم فارسی صحبت کنم پس چه فضلی بر تو دارم که موجب شود حجت خدا بر تو باشم؟ سپس حضرت به ابا بصیر فرمود: زبان احدی از مردم و پرندگان و چهارپایان و هر چیز که روح دارد بر امام مخفی نمی‌ماند، پس هر کس این خصال را نداشت امام نیست. متن عربی روایت: عن أبي بصير قال: قلت لأبي الحسن عليه السلام: جعلت فداك بم يعرف الامام؟ قال: فقال: بخصال: أما أولها فإنه بشئ قد تقدم من أبيه فيه بإشارة إليه لتكون عليهم حجة ويسأل فيجيب وإن سكت عنه ابتدأ ويخبر بما في غد ويكلم الناس بكل لسان، ثم قال لي: يا أبا محمد أعطيك علامة قبل أن تقوم فلم ألبث أن دخل علينا رجل من أهل خراسان، فكلمه الخراساني بالعربية فأجابه أبو الحسن عليه السلام بالفارسية فقال له الخراساني: والله جعلت فداك ما منعني أن أكلمك بالخراسانية غير أني ظننت أنك لا تحسنها، فقال: سبحان الله إذا كنت لا أحسن أجيبك فما فضلي عليك ثم قال لي: يا أبا محمد إن الامام لا يخفى عليه كلام أحد من الناس ولا طير ولا بهيمة ولا شئ فيه الروح، فمن لم يكن هذه الخصال فيه فليس هو بإمام. 📚الاصول من الکافی، تألیف مرحوم کلینی، جلد ۱، صفحه ۲۸۵، چاپ دار الکتب الاسلامیة 💕🌴🌴🌿🌴🌴💕 🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا ╔═.💚.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.💚.═╝
➖ابن سمعون (متوفاي 387 هـ.ق) پيرامون امام هفتم مي‌نويسد : ▫️وتوفي موسى الكاظم في رجب سنة ثلاث وقيل سنة سبع وثمانين ومائة ببغداد مسموماً، وقيل إنه توفي في الحبسوكان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . 👈[حضرت] موسى كاظم در رجب سال صد و هفتاد و سه و يا صد و هفتاد و هشت هجري در بغداد مسموم شد و از دنيا رفت ؛ و گفته شده است که او در حبس از دنيا رفت . شافعي مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📗ابن سمعون ، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أمالي ابن سمعون، ج 1 ، ص125 @Sibtayn
امام کاظم (علیه السلام) در اندیشه علمای اهل تسنن خطيب بغدای، ابن خلکان، مزی و ديگر علمای اهل سنت پيرامون آن حضرت نوشته اند: 👈وكان سخيا كريما وكان يبلغه عن الرجل أنه يؤذيه فيبعث إليه بصرة فيها ألف دينار وكان يصر الصرر ثلاثمائة دينار وأربعمائة دينار ومائتي دينار ثم يقسمها بالمدينة وكان مثل صرر موسى بن جعفر إذا جاءت الإنسان الصرة فقد استغنى. 🔹او سخاوتمند و بزرگوار بود و کسی که به او بدی می کرد، کسيه ای هزار ديناری برای او می فرستاد و کيسه های پول را به 300 دينار و 400 دينار و 200 دينار بسته بندی می نمود و ميان فقرای مدينه تقسيم می كرد؛ كيسه های پول ايشان بين مردم ضرب المثل بود و اگر کيسه ای از موسی بن جعفر عليهماالسلام به فردی می رسيد، بی نياز می شد. 📚منابع: تاريخ بغداد، ج 15 ص 14 تهذيب الكمال، ج 29 ص 44 وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 5 ص 308 @Sibtayn