ملاک دینداری راستگویی و امانتداری
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
لاَ تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ اَلرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْءٌ اِعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اِسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ
وَ لَكِنِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِيثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ.
-امام صادق عليه السّلام فرمود:
به طول دادن ركوع و سجود مرد نگاه نكنيد زيرا ممكن است به آن عادت كرده باشد و اگر آنرا رها سازد بترسد ولى به راستگوئى و امانتپردازى او بنگريد.
📚الکافي ج۲ ص۱۰۵
@Sibtayn
🔰 امام صادق علیهالسّلام میداند که حتی شنیدن نام مبارک رسول خدا «صلیاللهعلیهوآلهوسلم» هم چه احترامی دارد!!!
جناب اباهارون (که از اصحاب خاص امام صادق علیهالسّلام است) میگوید:
🔹 در مدینه با امام صادق علیهالسلام همنشین بودم. پس از چند روز به محضر آن حضرت رسیدم که به من فرمودند: چند روزی تو را ندیدهام ای اباهارون!
🔸 عرض کردم: پسری برایم به دنیا آمده؛ امام علیهالسلام فرمودند : خداوند در او برایت برکت نهد! چه نامی بر او نهادی؟ عرض کردم: او را «محمد» نامیدم.
📋 فَأَقْبَلَ بِخَدِّهِ نَحْوَ الْأَرْضِ وَ هُوَ یَقُولُ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ حَتَّی کَادَ یَلْصَقُ خَدُّهُ بِالْأَرْضِ
🔻ناگاه حضرت در حالی که گونهٔ مبارکش را به سوی زمین میبرد، فرمود: محمد؛ محمد؛ محمد؛ و نزدیک بود گونه مبارکش بر زمین بساید.
🔹 سپس امام علیهالسلام فرمودند:
📋 بِنَفْسِی وَ بِوُلْدِی وَ بِأُمِّی وَ بِأَبَوَیَّ وَ بِأَهْلِ الْأَرْضِ کُلِّهِمْ جَمِیعاً الْفِدَاءُ لِرَسُولِ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله
🔻جان من و فرزندانم و مادرم و پدرم و همه اهل زمین فدای رسول خدا صلیاللهعلیهوآله.
🔸 به پسرت دشنام مده و او را نزن و به او بد نکن و بدان که هیچ خانهای بر زمین نام محمد را در بر نگرفته جز آن که هر روز تقدیس میشود.
📚 الکافی،ج۶ ص۳۹
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار دیدنی کارشناس برنامه وهابی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عایشه متهم ردیف اول قتل عثمان
@Sibtayn
7 امتياز برای مومنین روزه دار
پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:
هيچ مؤمنى نيست كه براى خدا ماه رمضان را روزه بگيرد مگر اينكه خداوند به او هفت چيز مقرر مىدارد:
1️⃣اول اينكه حرام از بدن او ذوب مىشود،
2️⃣دوم اينكه به رحمت خدا نزديك مىگردد،
3️⃣سوم اينكه خطاى پدرش آدم را(كه از آن درخت ممنوعه خورد)جبران مىكند،
4️⃣چهارم اينكه خداوند رنجهاى مرگ را بر او آسان مىسازد،
5️⃣پنجم اينكه در قيامت از گرسنگى و عطش در امان مىماند،
6️⃣ششم اينكه خداوند از غذاهاى پاك بهشتى او را اطعام مىكند،
7️⃣هفتم اينكه خداوند به او برائت از آتش جهنم مىدهد،
فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و اله :
مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ احْتِسَاباً إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ
1️⃣أوَّلُهَا يَذُوبُ الْحَرَامُ فِي جَسَدِهِ
2️⃣و الثَّانِيَةُ يَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
3️⃣و الثَّالِثَةُ يَكُونُ قَدْ كَفَّرَ خَطِيئَةَ آدَمَ أَبِيهِ ع
4️⃣و الرَّابِعَةُ يُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ
5️⃣و الْخَامِسَةُ أَمَانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
6️⃣و السَّادِسَةُ يُعْطِيهِ اللَّهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ
7️⃣و السَّابِعَةُ يُطْعِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ طَيِّبَاتِ الْجَنَّةِ .
📚من لا يحضره الفقيه : الشيخ الصدوق ج : 2 ص : 74
@sibtayn
❇️ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت فرمودند:
♦️ کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، امیدی به آمرزش او تا سال بعد نیست؛ کدام یک از شما مطمئن است که ماه رمضان بعدی را درک کند؟
♦️پس همچون کسی روزه بگیرید که گویی روزهی سال بعد را درک نخواهد کرد؛ پس چه بسیار روزهدارانی که یک سال را برای روزهداری در اختیار داشتهاند، امّا امسال در قبر مدفوناند و در تنهایی، سر بر خاک نهادهاند.
📚 فضائل الاشهر الثلاثة شیخصدوق ص۱۱۷
@sibtayn
سید بن طاووس در اقبال می نویسد:
امام صادق علیه السلام در شبهای دهه آخر ماه مبارک رمضان اینگونه دعا می کرد :
اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتابِكَ المُنْزَلِ: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي اُنْزِلَ فِيْهِ القُرْآنَ هُدىً لِلْنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الهُدى وَالفُرْقانِ﴾، فَعَظَّمْتَ حُرْمَةَ شَهْرِ رَمَضانَ بِما أَنْزَلْتَ فِيْهِ مِنَ القُرْآنِ، وَخَصَصْتَهُ بِلَيْلَةِ القَدْرِ وَجَعَلْتَها خَيْراً مِنْ أَلْف شَهْرٍ. اللَّهُمَّ وَهذِهِ أَيامُ شَهْرِ رَمَضانَ قَدْ انْقَضَتْ، وَلَيالِيهِ قَدْ تَصَرَّمَتْ، وَقَدْ صِرْتُ يا إِلهِي مِنْهُ إِلى ماأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي وَأَحْصى لِعَدَدِهِ مِنَ الخَلْقِ أَجْمَعِينَ، فأَسْأَلُكَ بما سَأَلَكَ بِهِ مَلائِكَتُكَ المُقَرَّبُونَ وَأَنْبِياؤُكَ المُرْسَلُونَ وَعِبادُكَ الصّالِحُونَ، أَنْ تُصَلِّي عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَن تَفُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النّارِ وَتُدْخِلَنِي الجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ، وَأَنْ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَكَرَمِكَ، وَتَتَقَبَّلَ تَقَرُّبِي، وَتَسْتَجِيبَ دُعائي، وَتَمُنَّ عَلَيَّ بِالاَمْنِ يَوْمَ الخَوْفِ مِنْ كُلِّ هَوْلٍ أَعْدَدْتَهُ لِيَوْمِ القِيامَةِ، إِلْهِي وَأَعُوذُ بِوَجْهِكَ الكَرِيمِ وَبِجَلالِكَ العَظِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ أَيّامُ شَهْرِ رَمَضانَ وَليالِيهِ وَلَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أوْ ذَنْبٌ تُؤأَخِذُنِي بِهِ، أوْ خَطِيئَةٌ تُرِيدُ أَنْ تَقْتَصَّها مِنِّي لَمْ تَغْفِرْها لِي، سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي، أَسْأَلُكَ يا لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ إِذْ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ، إِنْ كُنْتَ رَضِيْتَ عَنِّي فِي هذا الشَّهْرِ فَازْدَدْ عَنِّي رِضىً، وَإِنْ لَمْ تَكُنْ رَضِيتَ عَنِّي فَمَنْ الآنَ فَارْضَ عَنِّي، يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يا الله يا أَحَدُ يا صَمَدُ، يا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفْوا أَحَدٌ".
إقبال الأعمال : ج1 ص 364
@sibtayn
🔸🔶 دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ
خدایا در این روز مرا به رحمتت فراگیر و در این روز به من توفیق و حفظ از گناهان روزی کن و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان مؤمن
#دعای_روز
#دعای_روز_بیست_و_نهم
#ماه_رمضان
🌸💫💫☀️💫💫🌸
🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.🍃.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
🎤 مرحوم حاج سید قاسم موسوی قهار
#دعای_روز
#دعای_روز_بیست_و_نهم
#ماه_رمضان
#موسوی_قهار
💕🌴🌴🌿🌴🌴💕
🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا
╔═.💚.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.💚.═╝
http://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=47702&Itemid=1129
💠 ترتیل خوانی جزء بیست و نهم قرآن کریم - قاریان مشهور جهان
#جزء_بیست_و_نهم
#ماه_رمضان
#ترتیل_خوانی
🔎 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در تلگرام
╔═.💚.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.💚.═╝
🌹خطبه حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام در روز عید فطر
عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
خَطَبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلنَّاسِ يَوْمَ اَلْفِطْرِ فَقَالَ
أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ يَوْمَكُمْ هَذَا يَوْمٌ يُثَابُ فِيهِ اَلْمُحْسِنُونَ وَ يَخْسَرُ فِيهِ اَلْمُسِيئُونَ
وَ هُوَ أَشْبَهُ يَوْمٍ بِيَوْمِ قِيَامَتِكُمْ
فَاذْكُرُوا بِخُرُوجِكُمْ مِنْ مَنَازِلِكُمْ إِلَى مُصَلاَّكُمْ خُرُوجَكُمْ مِنَ اَلْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّكُمْ
وَ اُذْكُرُوا بِوُقُوفِكُمْ فِي مُصَلاَّكُمْ وُقُوفَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّكُمْ
وَ اُذْكُرُوا بِرُجُوعِكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ رُجُوعَكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ أَوِ اَلنَّارِ
وَ اِعْلَمُوا عِبَادَ اَللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِينَ وَ اَلصَّائِمَاتِ أَنْ يُنَادِيَهُمْ مَلَكٌ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اَللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَكُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِكُمْ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ
☘️امير المؤمنين علیه السلام روز عيد فطر براى مردم خطبه خواند و فرمود
▫️ اى مردم!امروز نيكوكاران بهرهمندند و بدكاران زيانكارند.
▫️امروز شبيهترين روز بهروز قيامت است.
آنگاه كه از خانه بهسمت نماز مىرويد،به ياد آوريد مكانى را كه از گورهاى خود براى ملاقات با پروردگار بيرون مىآييد.
و نيز به ياد آوريد مكانى را كه در پيشگاه خدا ايستادهايد آنگاه كه در نماز عيد فطر ايستادهايد.
و نيز به ياد آوريد بازگشت به منزلهاى خود در بهشت يا دوزخ را آنگاه كه بهسمت خانههاى خويش بازمىگرديد.
▫️اى مردم!آگاه باشيد كه كمترين پاداش مردان و زنان روزهدار اين است كه فرشتهاى در آخرين روز رمضان فرياد مىزند كه اى بندگان حق شما را مژده باد كه خداوند گناهان پيشينتان را آمرزيد و اكنون بنگريد كه در آينده چگونه رفتار و اعمال خواهيد داشت.
📚الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۰۰
@Sibtayn
آیا مقدم کردن خطبه نماز عید توسط عثمان مطابق با سنت پیامبر(ص) است؟
ابن حجر در «فتح الباری»(1) نوشته است:
ابن منذر درباره عثمان با سندى صحیح که به حسن بصرى مى رسد نقل کرده است: «نخستین کسى که خطبه را پیش از نماز خواند عثمان بود. وى ابتدا نماز مى خواند سپس خطبه ایراد مى کرد(2)، منتها دید برخى نماز را درک نمى کنند ، آنگاه این کار را کرد؛ یعنى خطبه را پیش از نماز ایراد کرد. و این دلیل غیر از دلیلى است که مروان آورده است؛ زیرا عثمان مصلحت جماعت را در این مى دید که نماز را درک کنند، و امّا مروان مصلحت آنها را در گوش دادن به خطبه (دید و آن را) مراعات کرد ».
باید گفت: آنچه در سنّت شریفه ثابت است این است که خطبه نماز عید فطر و قربان پس از نماز باید خوانده شود و نمى توان به صرف ادّعاى مصلحت براى مردم سنّت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را ترک کرد . ترمذى در «الصحیح»(3) نوشته است:
آنچه را که اهل علم از اصحاب پیامبر(صلى الله علیه وآله) و غیر ایشان عمل مى کردند این بود که نماز عید فطر و قربان را پیش از خطبه مى خواندند. و گفته مى شود : نخستین کسى که خطبه را پیش از نماز ایراد کرد مروان بن حکم بود .
و اینک تعدادى از روایاتى که در این باره وارد شده است را نقل مى کنیم:
1ـ از ابن عبّاس نقل شده است: «گواهى مى دهم که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در روز فطر و قربان، پیش از خطبه، نماز خواند سپس خطبه را ایراد کرد»(4) .
2 ـ از عبدالله بن عمر نقل شده است: «پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پس از او ابوبکر و سپس عمر ، پیوسته نماز عید فطر و قربان را پیش از خطبه مى خواندند»(5) .
شوکانى در «نیل الأوطار»(6) نوشته است :
اگر خطبه بر نماز عید مقدّم شود ، درباره صحت چنین نمازى اختلاف شده است؛ در مختصر مزنى(7) از شافعى کلامى نقل شده که مى رساند به این نماز توجّهى نمى شود [و باطل است] . و نَوَوى در شرح المهذّب اینطور گفته است: ظاهر کلام شافعى این است که به این نماز توجّهى نمى شود. و دیدگاه صحیح همین است .
سپس اُمویان که پس از عثمان بر اوضاع مسلّط شدند با وى همراهى کرده و با سنّتِ پیامبر(صلى الله علیه وآله) مخالفت کردند و خطبه را پیش از نماز ایراد کردند .(8)
(1). فتح الباری، ج 2 ، ج 361 [ج2، ص451] ؛ نیل الأوطار ، شوکانى؛ ج 3 ، ص 362 [ج3، ص334 و 345] .
(2). پژوهشگر مى تواند در این کلام مناقشه کند .
(3). سنن ترمذى، ج 1 ، ص 70 [ج12، ص411 ، ح 531] .
(4). صحیح بخارى، ج 2 ، ص 116 [ج2، ص525 ، ح 1381] ؛ صحیح مسلم، ص 325 [ج2،ص 283 ، ح 2 ، کتاب صلاة العیدین] .
(5). صحیح بخارى، ج 2 ، ص 111 و 112 [ج1، ص326 ، ح 914 ؛ و ص 327 ، ح 920] ؛ صحیح مسلم، ج 1 ، ص 326 [ج2، ص 286 ، ح 8 ، کتاب صلاة العیدین] .
(6). نیل الأوطار، ج 3 ، ص 363 [ج3، ص 335] .
(7). مختصر مزنى [ص 31] .
(8). گردآوري از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، محمد حسن شفیعی شاهرودی، قلم مکنون، قم، 1428 ه.ق ، ص 754.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فطریه روزه را می توان قبل از پایان ماه رمضان پرداخت کرد؟
حجت الاسلام وحیدپور
@Sibtayn
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عادت کردیم به غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه
حجت الاسلام یوسفی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام زکات فطره
حجت الاسلام وحیدپور
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا
🔹فرازی از دعای وداع ماه مبارک رمضان
🎤سيد مصطفى الموسوي
#سيد_مصطفى_الموسوي
#دعای_وداع_ماه_مبارک_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
╔═.❤️.══════╗
🆔 @Sibtayn
╚══════.❤️.═╝
روزه داری با زکات فطره کامل می شود
امام صادق عليه السلام :
تماميت روزه ، به دادن زكات (فطريه) است ، همچنان كه تماميت نماز به صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله مى باشد ؛ زيرا اگر كسى روزه بگيرد و زكات فطره را عمدا ندهد از روزه بى بهره است .
ابن ابي عمير عن ابي بصير عن زرارة عن ابي عبد الله عليهالسلام انه قال :
من تمام الصوم اعطاء الزكاة كالصلاة على النبي صلىاللهعليهوآله من تمام الصلاة ،
ومن صام ولم يؤدها فلا صوم له إذا تركها متعمدا ، ومن صلى ولم يصل على النبي صلىاللهعليهوآله وترك ذلك متعمدا فلا صلاة له
ان الله عز وجل بدأ بها قبل الصلاة ، فقال (قد افلح من تزكى وذكر اسم ربه فصلى)
📚 تهذيب الأحكام : شيخ الطائفة ج : 4 ص : 109
@sibtayn
بعد از عید فطر وقت روزه گرفتن نیست
عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي الْحَلَّالِ قَالَ قَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) لَا صِيَامَ بَعْدَ الْأَضْحَى ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ لَا بَعْدَ الْفِطْرِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِنَّهَا أَيَّامُ أَكْلٍ وَ شُرْبٍ
🔸زیاد بن ابی حلال گوید: امام صادق (صلوات الله علیه) به ما فرمود: بعد از قربان سه روز و بعد از فطر ، سه روز روزه ای نیست، زیرا آن ایام، روزهای خوردن و نوشیدن است.
الكافي- ط الاسلامية جلد 4 صفحه 148 بَابُ صَوْمِ الْعِيدَيْنِ وَ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ حدیث 2
🗓1 شـوال
مرگ عمرو بن عاص
در اول شوال سال 41 هـ .ق عمرو بن عاص ملعون به درك جحیم واصل شد. مادر وی «نابغه» نام داشت. او كنیزی بود كه عبدالله بن جذعان او را خرید و آزادش كرد. نابغه از زنان خلافكار مكه به شمار میرفت كه مراجعه كننده بسیار داشت. از جمله، ابولهب، امیه بن خلف، هشام بن مغیره ، ابوسفیان و عاص بن وائل با او زنا كردند و عمرو متولد شد. هنگامی كه نابغه وضع حمل كرد هر یك از آنها مدعی عمرو شدند و آخرالامر قضاوت را بر عهده خود نابغه گذاشتند كه او هم عاص را انتخاب كرد.
عاص ملعون كسی بود كه پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله) را «ابتر» خطاب كرد و خاطر شریف آن حضرت را مكدر نمود، تا آنكه سوره مباركه كوثر نازل شد.
با این نسب و نژاد عمرو عاص نباید تعجب كرد كه او از سرسخت ترین دشمنان پیامبر و علی بن ابیطالب(علیهما السلام) باشد و همراه معاویه با حیلههای مختلف خون به دل امیرمؤمنان(علیه السلام) كند كه واقعه صفین و قرآن بر سر نیزه كردن و نیز شهادت مالك اشتر و واقعه حكمین از جمله آنهاست.
گفته اند که او در هنگام مرگش میگفت: «حال من چنان است كه كوه رضوی را بر گردن من نهاده اند و درون مرا از خار پر كردهاند و مرا از سوراخ سوزنی بیرون می كشند
📖روزشمار تاریخ اسلام
@sibtayn