eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.8هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا مقدم کردن خطبه نماز عید توسط عثمان مطابق با سنت پیامبر(ص) است؟ ابن حجر در «فتح الباری»(1) نوشته است: ابن منذر درباره عثمان با سندى صحیح که به حسن بصرى مى رسد نقل کرده است: «نخستین کسى که خطبه را پیش از نماز خواند عثمان بود. وى ابتدا نماز مى خواند سپس خطبه ایراد مى کرد(2)، منتها دید برخى نماز را درک نمى کنند ، آنگاه این کار را کرد؛ یعنى خطبه را پیش از نماز ایراد کرد. و این دلیل غیر از دلیلى است که مروان آورده است؛ زیرا عثمان مصلحت جماعت را در این مى دید که نماز را درک کنند، و امّا مروان مصلحت آنها را در گوش دادن به خطبه (دید و آن را) مراعات کرد ». باید گفت: آنچه در سنّت شریفه ثابت است این است که خطبه نماز عید فطر و قربان پس از نماز باید خوانده شود و نمى توان به صرف ادّعاى مصلحت براى مردم سنّت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را ترک کرد . ترمذى در «الصحیح»(3) نوشته است: آنچه را که اهل علم از اصحاب پیامبر(صلى الله علیه وآله) و غیر ایشان عمل مى کردند این بود که نماز عید فطر و قربان را پیش از خطبه مى خواندند. و گفته مى شود : نخستین کسى که خطبه را پیش از نماز ایراد کرد مروان بن حکم بود . و اینک تعدادى از روایاتى که در این باره وارد شده است را نقل مى کنیم: 1ـ از ابن عبّاس نقل شده است: «گواهى مى دهم که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در روز فطر و قربان، پیش از خطبه، نماز خواند سپس خطبه را ایراد کرد»(4) . 2 ـ از عبدالله بن عمر نقل شده است: «پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پس از او ابوبکر و سپس عمر ، پیوسته نماز عید فطر و قربان را پیش از خطبه مى خواندند»(5) . شوکانى در «نیل الأوطار»(6) نوشته است : اگر خطبه بر نماز عید مقدّم شود ، درباره صحت چنین نمازى اختلاف شده است؛ در مختصر مزنى(7) از شافعى کلامى نقل شده که مى رساند به این نماز توجّهى نمى شود [و باطل است] . و نَوَوى در شرح المهذّب اینطور گفته است: ظاهر کلام شافعى این است که به این نماز توجّهى نمى شود. و دیدگاه صحیح همین است . سپس اُمویان که پس از عثمان بر اوضاع مسلّط شدند با وى همراهى کرده و با سنّتِ پیامبر(صلى الله علیه وآله) مخالفت کردند و خطبه را پیش از نماز ایراد کردند .(8) (1). فتح الباری، ج 2 ، ج 361 [ج2، ص451] ؛ نیل الأوطار ، شوکانى؛ ج 3 ، ص 362 [ج3، ص334 و 345] . (2). پژوهشگر مى تواند در این کلام مناقشه کند . (3). سنن ترمذى، ج 1 ، ص 70 [ج12، ص411 ، ح 531] . (4). صحیح بخارى، ج 2 ، ص 116 [ج2، ص525 ، ح 1381] ؛ صحیح مسلم، ص 325 [ج2،ص 283 ، ح 2 ، کتاب صلاة العیدین] . (5). صحیح بخارى، ج 2 ، ص 111 و 112 [ج1، ص326 ، ح 914 ؛ و ص 327 ، ح 920] ؛ صحیح مسلم، ج 1 ، ص 326 [ج2، ص 286 ، ح 8 ، کتاب صلاة العیدین] . (6). نیل الأوطار، ج 3 ، ص 363 [ج3، ص 335] . (7). مختصر مزنى [ص 31] . (8). گردآوري از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، محمد حسن شفیعی شاهرودی، قلم مکنون، قم، 1428 ه.ق ، ص 754. @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فطریه روزه را می توان قبل از پایان ماه رمضان پرداخت کرد؟ حجت الاسلام وحیدپور @Sibtayn
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عادت کردیم به غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه حجت الاسلام یوسفی @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا 🔹فرازی از دعای وداع ماه مبارک رمضان 🎤سيد مصطفى الموسوي ╔═.❤️.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.❤️.═╝
روزه داری با زکات فطره کامل می شود امام صادق عليه السلام : تماميت روزه ، به دادن زكات (فطريه) است ، همچنان كه تماميت نماز به صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله مى باشد ؛ زيرا اگر كسى روزه بگيرد و زكات فطره را عمدا ندهد از روزه بى بهره است . ابن ابي عمير عن ابي بصير عن زرارة عن ابي عبد الله عليه‌السلام انه قال : من تمام الصوم اعطاء الزكاة كالصلاة على النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله من تمام الصلاة ، ومن صام ولم يؤدها فلا صوم له إذا تركها متعمدا ، ومن صلى ولم يصل على النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله وترك ذلك متعمدا فلا صلاة له ان الله عز وجل بدأ بها قبل الصلاة ، فقال (قد افلح من تزكى وذكر اسم ربه فصلى) 📚 تهذيب الأحكام : شيخ الطائفة ج : 4 ص : 109 @sibtayn
بعد از عید فطر وقت روزه گرفتن نیست عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي الْحَلَّالِ قَالَ قَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) لَا صِيَامَ بَعْدَ الْأَضْحَى ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ لَا بَعْدَ الْفِطْرِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِنَّهَا أَيَّامُ أَكْلٍ وَ شُرْبٍ‌ 🔸زیاد بن ابی حلال گوید: امام صادق (صلوات الله علیه) به ما فرمود: بعد از قربان سه روز و بعد از فطر ، سه روز روزه ای نیست، زیرا آن ایام، روزهای خوردن و نوشیدن است. الكافي- ط الاسلامية جلد 4 صفحه 148 بَابُ صَوْمِ الْعِيدَيْنِ وَ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ‌ حدیث 2
🗓1 شـوال مرگ عمرو بن عاص در اول شوال سال 41 هـ .ق عمرو بن عاص ملعون به درك جحیم واصل شد. مادر وی «نابغه» نام داشت. او كنیزی بود كه عبدالله بن جذعان او را خرید و آزادش كرد. نابغه از زنان خلافكار مكه به شمار میرفت كه مراجعه كننده بسیار داشت. از جمله، ابولهب، امیه بن خلف، هشام بن مغیره ‏، ابوسفیان و عاص بن وائل با او زنا كردند و عمرو متولد شد. هنگامی كه نابغه وضع حمل كرد هر یك از آنها مدعی عمرو شدند و آخرالامر قضاوت را بر عهده خود نابغه گذاشتند كه او هم عاص را انتخاب كرد. عاص ملعون كسی بود كه پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله) را «ابتر» خطاب كرد و خاطر شریف آن حضرت را مكدر نمود، تا آنكه سوره مباركه كوثر نازل شد. با این نسب و نژاد عمرو عاص نباید تعجب كرد كه او از سرسخت ترین دشمنان پیامبر و علی بن ابیطالب(علیهما السلام) باشد و همراه معاویه با حیله‌های مختلف خون به دل امیرمؤمنان(علیه السلام) كند كه واقعه صفین و قرآن بر سر نیزه كردن و نیز شهادت مالك اشتر و واقعه حكمین از جمله آنهاست. گفته اند که او در هنگام مرگش می‌گفت: «حال من چنان است كه كوه رضوی را بر گردن من نهاده اند و درون مرا از خار پر كرده‌اند و مرا از سوراخ سوزنی بیرون می كشند 📖روزشمار تاریخ اسلام @sibtayn
📃 نسب عمرو عاص ملعون به اعتراف اهل تسنن ✍️ زمخشری عالم بزرگ اهل تسنن می‌نویسد: کانت النابغة أم عمرو بن العاص أمة رجل من عنزة فسبیت، فاشتراها عبدالله بن جدعان، فکانت بغیا ثم عتقت. و وقع علیها أبولهب، و أمیّة بن خلف، و هشام بن المغیرة، و أبو سفیان بن حرب، و العاص بن وائل، فی طهر واحد، فولدت عمرا. فادعاه کلهم، فحکمت فیه أمه فقالت: هو للعاص لأن العاص کان ینفق علیها. و قالوا: کان أشبه بأبی سفیان. و فی ذلک یقول أبوسفیان بن الحارث بن عبدالمطلب: أبوک أبوسفیان لا شک قد بدت... لنا فیک منه بینات الشمائل. ⛔️ نابغه مادر عمرو بن عاص کنیز مردی از قبیله عنزه بود، اسیر شد، و او را به فروش گذاشتند عبدالله بن جدعان او را خرید، نابغه زنی بدکاره بود، عبدالله او را آزاد کرد. در یک طهر واحد ابولهب و امیه بن خلف و هشام بن مغیره و ابوسفیان و عاص بن وائل با او زنا کردند و عمرو به دنیا آمد. همگی ادعا کردند که عمرو فرزند آن‌هاست، در نتیجه قضاوت را به عهده نابغه گذاشتند، او گفت: عمرو فرزند عاص است، زیرا عاص به نابغه نفقه می‌داد. دیگران گفتند: او به ابوسفیان شبیه‌تر است و عمرو فرزند اوست، ابوسفیان بن حارث در این رابطه شعری سرود: شکی نیست که پدر تو ابوسفیان [بن حرب] است، زیرا این امر از چهره تو و شباهتت به او برای ما کاملا آشکار شده است. 📚 ربیع الابرار و نصوص الاخبار، تالیف زمخشری، جلد ۴، صفحه ۲۷۵ 🔸عمرو عاص ملعون با این نسب و نژاد، تعجبی ندارد که دشمن پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) باشد، و عمری با معاویه خون به دل امیرالمؤمنین علیه السلام کنند. رسول خدا صلی الله علیه و آله بارها در احادیث فراوان به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که تو را دشمن نمی‌دارد مگر حرامزاده!!! به مانند حدیث زیر که خود اهل تسنن از پیامبر(صلی الله علیه و آله) روایت کرده‌اند: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: یاعلی لا یحبّک الّا طاهر الولادة و لایبغضک الّا خبیث الولادة. 🔆 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ای علی! تو را دوست نمی‌دارد مگر حلال زاده و تو را دشمن نمی‌دارد مگر حرامزاده. 📚ینابیع المودة، تالیف قندوزی حنفی، جلد ۱، باب ۴۴، صفحه ۱۵۸ 🔸أخبرنا أبو القاسم هبة الله بن عبدالله أنا أبوبكر الخطيب أخبرني أبو القاسم عبد العزيز بن محمد بن علي المطرز أنا عبد الرحمن بن عمر بن محمد المعدل بمصر أنا محمد بن الحارث بن الأبيض القرشي أنا عبدالسلام بن أحمد أنا إبراهيم بن صالح أبوصالح أنا مالك بن أنس عن محبوب بن أبي الزناد قال: قالت الأنصار: إن كنا لنعرف الرجل إلى غير أبيه ببغضه علي بن أبي طالب . ☀️ انصار گفتند: ما حرام زاده بودن شخص را به وسیله‌ی بغض وی به علی بن ابی طالب (علیهما السلام) می‌شناختیم. 📚 تاریخ مدینة دمشق، تألیف ابن عساکر دمشقی، جلد ۴۲، صفحه‌ ۲۸۷ 🌻⭐️⭐️🌀⭐️⭐️🌻 🔶 كانال رسمی مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام در ایتا 🆔 @Sibtayn ┗━🌿🌹━━━┛
باید نطفه ات اینگونه باشد تا با امیرالمومنین علیه السلام دشمنی کنی 🔸زمخشری از علمای بزرگ عالم بزرگ اهل سنت صحابه می‌نویسد: «چهار نفر ادعا کردند پدر معاویه هستند: 1️⃣مسافر بن ابی عمرو ، 2️⃣عمارة بن الولید، 3️⃣عباس بن عبد المطلب و 4️⃣صباح خواننده و نوازنده عمارة بن الولید. 👹 ابو سفیان مردی زشت‌صورت و کوتاه‌قد بود و صباح اجیر ابو سفیان جوانی زیبا بود، هند مادر معاویه او را بر زنای به خود تحریک کرد. 🏳️نابغه مادر عمرو بن عاص نیز کنیز مردی از قبیله عنزه بود و او را به فروش گذاشتند عبد الله بن جدعان او را خرید، نابغه زنی بدکاره بود، عبد الله او را آزاد کرد. در یک طهر واحد 1️⃣ابو لهب 2️⃣و امیه بن خلف 3️⃣ و هشام بن مغیره 4️⃣و ابو سفیان 5️⃣ و عاص بن وائل با او زنا کردند و عمرو به دنیا آمد. همگی ادعا کردند که عمرو فرزند آن‌هاست، در نتیجه قضاوت را به عهده نابغه گذاشتند، او گفت: عمرو فرزند عاص است، زیرا عاص به نابغه نفقه می‌داد. دیگران گفتند: او به ابو سفیان شبیه‌تر است و عمرو فرزند اوست، ابو سفیان بن حارث در این رابطه شعری سرود: شکی نیست که پدر تو ابو سفیان است، زیرا این امر از چهره تو و شباهتت به او برای ما کاملا آشکار شده است.» 📖 (ربیع الابرار، تالیف زمخشری، جلد ۴، صفحه ۲۷۵-۲۷۶، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات) @Sibtayn
♨️کسی که مخالف ولایت اهل بیت علیهم السّلام را گرامی بدارد شیعه نیست ✍️شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت می کند: 🔸حدَّثَنَا مُحَمَّد بْنُ اَلْحَسَن بْنِ اَلْوَلِيدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَن اِبْنِ فَضَّالٍ قَالَ: سَمِعْتُ اَلرِّضَا علیه السّلام يَقُولُ : مَنْ وَاصَلَ لَنَا قَاطِعاً أَوْ قَطَعَ لَنَا وَاصِلاً أَوْمَدَحَ لَنَا عَائِباً أَوْ أَكْرَمَ لَنَا مُخَالِفاً فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ. 🔹ابن فضال رضوان الله علیه گوید:از علی بن موسی رضا علیه السّلام شنیدم که می فرمودند : کسی که با قطع کننده ولایت ما اهل بیت ارتباط برقرار کند یا کسی که با دوستدار ما قطع رابطه نماید و یا مخالف ما را ستایش کرده و گرامی بدارد، از ما نیست و ما نیز از او نیستیم. 📚مصنفات الشیخ الصدوق، صفات الشیعة، حدیث ۱۰ @Sibtayn
قرائت قران فقط مخصوص ماه رمضان نيست رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرموده اند : هر كس در يك شب ده آيه از قرآن بخواند از غافلين نوشته نشود، و هر كس پنجاه آيه بخواند در زمرۀ ذاكرين نوشته شود ... قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِي لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِينَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِينَ آيَةً كُتِبَ مِنَ اَلذَّاكِرِينَ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ اَلْقَانِتِينَ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ اَلْخَاشِعِينَ وَ مَنْ قَرَأَ ثَلاَثَ مِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ اَلْفَائِزِينَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ اَلْمُجْتَهِدِينَ وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آيَةٍ كُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ اَلْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ اَلْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِيرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَكْبَرُهَا مَا بَيْنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْأَرْضِ . 📚الکافي ج۲ ص۶۱۲ @Sibtayn
fa-akhlagh-a-esfahani03-shatranj-hormat-ayat-rivayat.mp3
10.42M
حرمت شطرنج در آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام حجت الاسلام احمدی اصفهانی @Sibtayn
fa-akhlagh-moaveniyan06-haram-boudan-shatranj.mp3
939.9K
شطرنج بازی حرام است که هیج نگاه به صفحه شطرنج هم ممنوع است حجت الاسلام معاونیان @Sibtayn
عثمان ، سهم ماهيانه عائشه را به تاخير انداخت ؛ وی خشمگين شد و گفت : ای عثمان ؛ امانت را خوردی و مردم را نابود کردی و... عثمان به وی گفت : خداوند برای کفار دو نفر را به عنوان نمونه معرفی کرده است زن نوح و زن لوط (زنان دو پيغمبر ؛ تو نيز مانند ايشانی) 📖 سوره تحریم ایه 10 به همين سب عائشه در مقابله با عثمان بسيار تلاش می‌کرد و می گفت : ای مردم اين لباس رسول خدا است که هنوز کهنه نشده است ولی سنت وی را کهنه کردند ؛ نعثل را بکشيد که خدا او را بکشد !!! (نعثل مرد یهودی که در مدینه بود و ریش بسیار داشت و عثمان را به وی تشبیه می کردند ) عائشه به مکه رفت ؛ وقتی حجش تمام شد و به نزديکی مدينه رسيد باخبر شد که عثمان را کشته‌اند ؛ پرسيد بعد از آن چه شد ؟ گفتند : با علی بيعت کرده اند !!! پس عائشه گفت : قسم به خدا عثمان را مظلومانه کشتند ؛ من نيز به خدا قسم که خونخواه او هستم ؛ و روزی از زندگی عثمان بهتر از تمام دنيا بود !!! أن عثمان رضي الله عنه أخر عن عائشة رضي الله عنها بعض أرزاقها فغضبت ثم قالت يا عثمان أكلت أمانتك وضيعت الرعية ... فقال عثمان رضي الله عنه ضرب الله مثلا للذين كفروا امرأة نوح وامرأة لوط الآية فكانت عائشة رضي الله عنها تحرض عليه جهدها وطاقتها وتقول أيها الناس هذا قميص رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يبل وقد بليت سنته اقتلوا نعثلا قتل الله نعثلا ثم إن عائشة ذهبت إلى مكة فلما قضت حجها وقربت من المدينة أخبرت بقتل عثمان فقالت ثم ماذا فقالوا بايع الناس علي بن أبي طالب فقالت عائشة قتل عثمان والله مظلوما وأنا طالبة بدمه والله ليوم من عثمان خير من علي الدهر كله 📖المحصول رازی ج 4 ص 343 المؤلف: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ)، دراسة وتحقيق: الدكتور طه جابر فياض العلواني، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الثالثة، 1418 هـ - 1997 م @Sibtayn
دیدگاه تفتازانی در مورد عدالت صحابه [مصادر اهل سنت] زیاد دیده شده که هر موقع شیعیان مسئله عصمت ائمه اطهار علیهم السلام را مطرح می کنند، از سوی علمای مخالف شیعه متهم به غلو می شوند، اما وقتی صحبت صحابه به میان می آید تمام آنها را عادل و هدایت کننده می خوانند. در این مطلب نظر "سعد الدین تفتازانی" از بزرگترین علمای اهل سنت را بر رد این عقیده به نمایش می گذاریم تفتازانی در "شرح المقاصد" می نویسد: أن ما وقع بین الصحابة من المحاربات والمشاجرات على الوجه المسطور فی کتب التواریخ والمذکور على ألسنة الثقاة یدل بظاهره على أن بعضهم قد حاد عن طریق الحق وبلغ حد الظلم والفسق وکان الباعث له الحقد والعناد والحسد واللداد وطلب الملک والریاسة والمیل إلى اللذات والشهوات إذ لیس کل صحابی معصوما ولا کل من لقی النبی بالخیر آنچه از جنگ ها و درگیری ها بین صحابه اتفاق افتاده است، و بر صفحات تاریخ نوشته و بر زبان راست گویان جاری است، دلالت دارد بر این که بعضی از صحابه از مسیر حق خارج شده و دچار ظلم و فسق شده اند. آنچه باعث این ظلم و فسق شده، کینه، عناد، حسادت، خصومت، دنیاخواهی، حب ریاست و تمایل به هوای نفس و لذات شهوانی است، چرا که هر صحابه ای معصوم نیست و این طور نیست که هرکسی رسول خدا(ص) را ببینید فردی نیکوکار باشد 📖شرح المقاصد.ج5 ص310.ط عالم الکتب @Sibtayn