eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
29 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عظمت زیارت حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام‌الله‌علیها 🎙 بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی @Sibtayn
🌿 "یا فاطمة اشفعی لنا في الجنة" ای بانوی قم! بهشتِ ما دستِ شماست ➖ عَنِ الصَّادِقِ علیه‌السلام قَالَ: أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ، تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى، وَتُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. 📝 حضرت صادق علیه‌السلام فرمودند: بدانید که بهشت هشت درب دارد که سه درب آن از قم باز می‌شود. و زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى‌رود که اسمش فاطمه بنت موسى (علیهماالسلام) است و به‌شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى‌شوند. 📚 بحارالأنوار، ج‏۶۰، ص۲۲۸ @Sibtayn
◽️سید شرف الدین استرآبادی قدس سره می‌نویسد: و تأیید اینکه تأویل آیه «وكل شيء أحصيناه في إِمام مبين / و همه چیز را در امام مبین برشمرده‌ایم» امیر المومنین علیه السلام می‌باشد روایت کتاب مصباح الانوار است که مفضل می‌گوید: «بر امام صادق علیه السلام داخل شدم پس به من فرمودند: ای مفضل آیا به کنه معرفت محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام معرفت داری؟ 🔸پس پرسیدم: ای سید من کنه معرفت آنان چیست؟ 🔹 فرمودند: ای مفضل هر که به کنه معرفت آنان عرفان پیدا کند مومن است در درجات اعلی، ای مفضل بدان که علم دارند به آنچه خدا آفریده و رویانده و روح در آن دوانده و آنان کلمه تقوا و خزینه‌دار سماوات و ارضین و کوه‌ها و خاک‌ها و دریاها می‌باشند و تعداد نجوم سماء و فرشتگان و وزن کوه‌ها و کیل آب دریاها و رود و چشمه‌ها در علم آنان است و برگی نمی‌افتد و دانه‌ای در ظلمات زمین و هیچ تر و خشکی نیست مگر در علم آنان و آن را می‌دانند. 🔸 پس گفتم: ای سید من این مطلب را آموختم و بدان اقرار کردم و ایمان آوردم؛ 🔹فرمودند: طیب گشتی و بهشت برای تو و هر که به این ایمان آورد طیب گردد.» اَلشَّيْخُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلطُّوسِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ مِصْبَاحِ اَلْأَنْوَارِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ رِجَالِهِ مَرْفُوعاً إِلَى اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ذَاتَ يَوْمٍ 🔹 فَقَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ هَلْ عَرَفْتَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ كُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ 🔸قُلْتُ يَا سَيِّدِي وَ مَا كُنْهُ مَعْرِفَتِهِمْ 🔹قَالَ يَا مُفَضَّلُ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ فِي طَرَفٍ عَنِ اَلْخَلاَئِقِ بِجَنْبِ اَلرَّوْضَةِ اَلْخَضِرَةِ فَمَنْ عَرَفَهُمْ كُنْهَ مَعْرِفَتِهِمْ كَانَ مُؤْمِناً فِي اَلسَّنَامِ اَلْأَعْلَى 🔸قَالَ قُلْتُ عَرِّفْنِي ذَلِكَ يَا سَيِّدِي 🔹قَالَ يَا مُفَضَّلُ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ عَلِمُوا مَا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَرَأَهُ وَ بَرَأَهُ وَ أَنَّهُمْ كَلِمَةُ اَلتَّقْوَى وَ خُزَنَاءُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِينَ وَ اَلْجِبَالَ وَ اَلرِّمَالَ وَ اَلْبِحَارَ وَ عَرَفُوا كَمْ فِي اَلسَّمَاءِ نَجْمٌ وَ مَلَكٌ وَ وَزْنَ اَلْجِبَالِ وَ كَيْلَ مَاءِ اَلْبِحَارِ وَ أَنْهَارِهَا وَ عُيُونَهَا وَ مٰا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ عَلِمُوهَا وَ لاٰ حَبَّةٍ فِي ظُلُمٰاتِ اَلْأَرْضِ وَ لاٰ رَطْبٍ وَ لاٰ يٰابِسٍ إِلاّٰ فِي كِتٰابٍ مُبِينٍ وَ هُوَ فِي عِلْمِهِمْ وَ قَدْ عَلِمُوا ذَلِكَ 🔸فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي قَدْ عَلِمْتُ ذَلِكَ وَ أَقْرَرْتُ بِهِ وَ آمَنْتُ 🔹قَالَ نَعَمْ يَا مُفَضَّلُ نَعَمْ يَا مُكْرَمٍ نَعَمْ يَا مَحْبُورُ نَعَمْ يَا طَيِّبُّ طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ اَلْجَنَّةُ وَ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ بِهَا . 📖تأويل الآيات ج۱ ص۴۷۸ @alsibtayn
از کریمان سنگ می خواهیم ما ، زر می رسد در حرم از آنچه می خواهیم بهتر می رسد لطف و احسان کریمان را شمردن مشکل است وقت احسان پشت آن احسان دیگر می رسد اى که دستت می رسد کارى کنى ، کارى بکن عمر دارد می رود ، دارد اجل سر می رسد در طلب خوب است حاجات مکرر داشتن وقتی از این ناحیه دارد مکرر می رسد شب به شب در می زنم ، چون در زدن مال من است دست سائل ها فقط تا حلقه ی در می رسد گر به ما کم می رسد از خصلت کم بینى است ورنه دارد ده برابر ده برابر می رسد من فقط یک نوکرم ، کار خودم را می کنم او خودش هر وقت لازم شد به نوکر می رسد خادمان آنقدر بى اصل و نسب هم نیستند نسبت ما یا به فضه یا به قنبر می رسد فقر آمد می رود ایمان ، ولى پیش شما می شود ایمان من فقرى که از در می رسد رزق در بین الطلوعین است ، بین طوس و قم رزق از دو سفره ی موسى بن جعفر می رسد هم به زیر دین قم ، هم زیر دین مشهدم گاه به دادم برادر ، گاه خواهر می رسد فاطمه را خواستم معصومه را زائر شدم فیض قبر مادرى از قبر دختر می رسد نیستند این دو براى من ، فقط پیش منند سر به سرور می رسد ، دل هم به دلبر می رسد پیش تو محتاج ها در حال رفت و آمدند تا که آهو می رود پشتش کبوتر می رسد آب پاى میوه اى که ریختم بهتر رسید میوه ی ما هم فقط با گریه بهتر می رسد علی اکبر لطیفیان @Sibtayn
✳️ آیا هرکس ولایت اهل بیت (سلام الله علیهم) را داشت می تواند گناه کند؟ آیا محبت و معرفت اهل بیت علیهم السلام مجوز گنهکاری ماست ؟ 🔸محمّد بن مارد گوید : به حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه عرض كردم : برای ما حدیثی روایت شده كه شما فرموده اید : چون معرفت (به ولایت و امامت ما) پیدا كردی پس هرچه خواهی بكن؟ 🔹حضرت فرمودند : آری ، من این حدیث را گفته ام . 🔸گوید عرض كردم : اگرچه زنا كنند ، یا دزدی كنند یا شراب بنوشند؟ 🔹حضرت به من فرمودند : «إنّا الله و إنّا إليه راجعون» به خدا سوگند با ما به انصاف رفتار نكرده‌اند (كه با كج فهمی مفهوم كلام ما را عوض كرده اند زیرا) كه خود ما به كردارمان اخذ شويم، ولی تكلیف از آنها (به سبب ولایت ما) برداشته شده باشد؟ همانا من گفتم : چون معرفت (به ولایت و امام حقّ) پیدا كردی هرچه خواهی كم یا زیاد كار خیر (و عمل صالح) انجام ده كه از تو پذیرفته شود. 👈 (یعنی : بدون ولایت ما عمل نیک تو قبول نمی شود) 🔸عنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَدِيثٌ رُوِيَ لَنَا أَنَّكَ قُلْتَ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ 🔹 فقَالَ قَدْ قُلْتُ ذَلِكَ 🔸قالَ قُلْتُ وَ إِنْ زَنَوْا أَوْ سَرَقُوا أَوْ شَرِبُوا اَلْخَمْرَ 🔹فقَالَ لِي «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» وَ اَللَّهِ مَا أَنْصَفُونَا أَنْ نَكُونَ أُخِذْنَا بِالْعَمَلِ وَ وُضِعَ عَنْهُمْ إِنَّمَا 👈قلْتُ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ قَلِيلِ اَلْخَيْرِ وَ كَثِيرِهِ فَإِنَّهُ يُقْبَلُ مِنْكَ . 📚الکافي ج۲ ص۴۶۴ @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لااقل دو رکعت نماز که دیگه میشه خوند حجت الاسلام بندانی نیشابوری @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محبت امام رضا علیه السلام به حضرت معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام بندانی نیشابوری @Sibtayn
💢 ادعای شیعه بودن داشتند؛ دو ماه هر روز اجازه دیدار خواستند، اما امام رضا آنها را اذن ورود نداد ... *️⃣ از امام عسكرىّ نقل است كه فرمود: وقتى ولايتعهدى براى حضرت رضا عليه السّلام قرار گرفت، دربان او بر حضرت وارد شده و گفت: گروهى پشت در ايستاده اند و اذن دخول خواسته و مى گويند: ما از شيعيان علىّ عليه السّلام هستيم!. حضرت فرمود: من فعلًا مشغولم آنان را بازگردان. و اين آمد و شدها و جواب منفى امام دو ماه بطول انجاميد، تا جايى كه ديگر از رسيدن به او نااميد شده و به دربان گفتند: به آقايمان بگو ما از شيعيان پدرت علىّ عليه السّلام هستيم! اين ماجرا موجب شماتت و سرزنش دشمنانمان بر ما شده، و ما اين بار بازگشته و از اين شرمندگى و شكستن غرورى كه بما رسيده، و عجز از احتمال دردى كه به سبب شماتت از ناحيه دشمنانمان به ما خواهد رسيد از شهر خود خواهيم گريخت. حضرت رضا عليه السّلام به دربان خود فرمود: اجازه بده داخل شوند، آنان وارد شده سلام كردند ولى آن حضرت نه جواب سلامشان را داد و نه اذن جلوس صادر كرد، و همان طور ايستادند. همگى گفتند: اى زاده رسول خدا، اين چه جفاى عظيم و استخفاف پس از آن حجاب سخت است! ديگر چه جفائى مانده تا بر سر ما آيد؟! حضرت رضا عليه السّلام فرمود: اين آيه را بخوانيد: «و هر مصيبتى كه به شما رسد به سبب كارهايى (خطا و گناهانى) است كه دستهايتان كرده و از [گناهان] در مى گذرد- شورى ۳۰»، بخدا سوگند كه من در اين كار تنها به خداوند و رسول او و أمير المؤمنين و پدران پاكم پس از او اقتدا كردم، آنان بر شما نكوهش كردند من نيز اقتدا نمودم. گفتند: براى چه اى زاده رسول خدا؟! فرمود: براى اين ادّعا كه شما شيعه أمير المؤمنين هستيد! واى بر شما! شيعيان او حسن و حسين و سلمان و أبو ذرّ و مقداد و عمّار و محمّد بن أبى بكر بودند، همانها كه ذرّه اى از دستورات او سرپيچى نكردند، حال اينكه شما در بيشتر كردارتان با او مخالفيد، و در بيشتر فرائض خود كوتاهى ورزيده و بزرگى حقوق برادران خود را در باره خدا خوار و بى مقدار مى داريد، و آنجا كه نبايد‌؛ تقيّه مى كنيد. و آنجا كه بايد؛ تقيّه نمى كنيد، اگر شما در همان ابتداى كار مى گفتيد ما از موالى و محبّين اوئيم و از دوستداران اولياى او و دشمنان دشمنان او هستيم من منكر اين قول شما نشده بودم، و ليكن اين مقام و مرتبه شريفى بود كه شما مدّعى آن شده ايد، اگر كردار شما گفتارتان را تصديق نكند به هلاكت افتيد، مگر اينكه رحمت پروردگارتان آن را تلافى كند. آنان گفتند: اى زاده رسول خدا، ما همگى بدرگاه خدا استغفار كرده و از اين گفته خود توبه مى كنيم، بلكه مى گوييم- همان طور كه شما بما آموختيد-: ما محبّ شما و اولياى شمائيم، و دشمنان دشمنان شما هستيم. حضرت رضا عليه السّلام فرمود: آفرين و مرحبا به شما برادران و محبّينم! بيائيد بالا، و آنقدر آنان را به بالا خواند تا تك تكشان را در بغل گرفت، سپس به دربان خود فرمود: چند بار ايشان را مانع شدى؟ گفت: شصت بار. فرمود: به همان تعداد نزد ايشان رفته و ضمن سلام؛ سلام مرا به ايشان برسان. اكنون با اين استغفار و توبه همه گناهان خود را محو و پاك ساختند، و به جهت محبّت و موالاتشان به ما مستحقّ كرامت شده اند، و از حال ايشان و امور عیالشان تفقّد كن؛ نفقات بسيار و احسان فراوان و هداياى بسيارى بديشان داده و زيانشان را جبران كن. 📗احتجاج طبرسی ج 2 ص 459 📗وسائل الشيعة - ط الإسلامية ج11 ص 470 📗رسائل فقهية _ الشيخ مرتضى الأنصاري ج1 ص95 📗البرهان في تفسير القرآن ج 4 ص604 @Sibtayn
نزول امیدبخش ترین آیه قران در منزل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها امام باقر (علیه السلام)- از بشربن‌شریح بصری نقل شده که گفت: 🔸به امام باقر (علیه السلام) عرض ‌‎کردم: «امیدوار کننده‌ترین آیه‌ی قرآن کدام است»؟ 🔹امام (علیه السلام) فرمود: «اطرافیانت دراین‌باره چه نظری دارند»؟ 🔸عرض ‎کردم: «معتقدند [امیدوار کننده‌ترین آیه، این آیه است]: یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید. (زمر/۵۳)». 🔹 امام (علیه السلام) فرمود: «ولی ما اهل بیت (علیهم السلام) چنین نظری نداریم»! 🔸عرض‎ کردم: «پس نظر شما دراین‌باره چیست»؟ 🔹امام (علیه السلام) فرمود: «ما معتقدیم [امیدوار کننده‌ترین آیه، این آیه است]: وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی؛ (مراد از این مژده، مقامِ) شفاعت است، به خدا سوگند شفاعت است! به خدا سوگند شفاعت است»! 📖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۷۶ بحارالأنوار، ج۸، ص۵۷/ فرات الکوفی، ص۵۷۰ 👈ثعلبی مفسر سرشناس اهل تسنن در کتاب تفسیر خود از جابر بن عبداللّٰه انصاری روایت می‌کند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) حضرت فاطمه(علیها السلام) را در حالى دید که کسائى از پوست شتر بدوش افکنده و با دست خود مشغول آسیاب کردن و شیر دادن فرزندش است. چشمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) پر از اشک شد و به حضرت فاطمه(علیها السلام) فرمود: اى دختر عزیزم، تلخیهاى دنیا را در مقابل شیرینى آخرت قرار بده. فاطمۀ زهرا(علیها السلام) گفت: یا رسول اللّٰه خدا را سپاس به سبب نعمتهاى فراوانى که عنایت فرموده، و شکر برای اوست در مقابل عطاهایش. در همین موقع بود که خداوند متعال این آیۀ شریفه را نازل فرمود: ﴿وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى﴾؛ و به زودى پروردگارت [در قبال این مرارت و سختی، مقام شفاعت امت در روز قیامت را] به تو عطا مى‏کند که راضى شوى 📚كنز العمّال : ج 12 ص 422 📖تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) نویسنده : الثعلبي ج : 10 ص : 225 @Sibtayn