eitaa logo
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
632 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
54 ویدیو
80 فایل
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶 📢📢 با کلیک بر روی لینک‌های زیر براحتی می‌توانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️ 🔵 🔷 🔹 #سروش: 🆔 sapp.ir/sijl.ir 🔵 🔷 🔹 #ایتا: 🆔 eitaa.com/sijlir 🔵 🔷 🔹 #تلگرام: 🆔 telegram.me/
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ قول پزشک درباره حیات داشتن و نداشتن مرگ مغزی شده حجت است/ تشخیص موضوعات بر عهده فقیه نیست 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛ 📚 وظیفه فقیه، تشخیص مفهوم است و تشخیص موضوعات به فقیه و مجتهد ارتباطی ندارد. 📚 وظیفه فقیه این است که تشخیص دهد کسی به مرحله حیات نباتی یا مرگ مغزی رسیده است یا نه. 📚 وظیفه فقه چیزی بیش از این نیست که اول مشخص کند در عالم ثبوت، ازاله حیات نباتی یا حیات در مرگ مغزی، قتل است یا نه؟ 📚 اگر پزشک را به عنوان خبیر در این مسائل پذیرفتیم و قول خبیر را هم حجت بدانیم، چنانچه پزشک از مرگ مغزی یا حیات نباتی خبر داد. قول او حجت است هر چند ممکن است اشتباه کرده باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15482 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔰 تطبیقات انعزال در قوانین حقوقی/ ولایت پدر و جد پدری از نوع ولایت قهری است 📌 آیت‌الله جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب‌القضاء» مطرح کرد: 📕 ولایت خاص بر دو نوع 1- ولایت قهری و 2- ولایت نصبی تقسیم می‌شود و یکی از اقسام ولایت قهری ولایت پدر و جدّ پدری است. 📕 اگر ولی قهری خائن شود و وصف امانتداری را از دست بدهد، باید ضمّ امین شود. یعنی در عین این‌که ولی در منصبش باقی می‌ماند، باید یک شخص امین بر او نظارت کند. ولی در قانون جدید مدنی، ولیّ قهری خائن کلّاً عزل می‌شود. 📕 طبق قانون اگر ولی قهری شرایط عمومی را از دست داد؛ یعنی دیوانه، سفیه یا مهجور شد، خود‌به‌خود سمتش را از دست می‌دهد و مدّعی‌العموم مکلف است قیّمی برای طفل معین کند. یعنی اگر قیّم، مجنون یا فاقد رشد گردد منعزل است. 📕 حوزه قیمومت، شعبه‌ای از ولایت می‌باشد، اما حوزه امانت، شعبه‌ای از وکالت بوده و در خصوص اموال یا اشخاص غایب مطرح می‌شود. 📕 در قوانین حقوقی ما احکام امین و قیّم واحد است. فقط تفاوتشان در؛ 📕 بیعی که قیّم انجام داده، بر بیع مولّی علیه مطلقاً مقدم بوده و اولویت دارد. اما اگر امین و شخص غائب، هر دو بیعی را انجام دهند، بیعی که زودتر انجام شده مُمضی است و اولویت دارد. 📕 نسبت به انعزال امر قضا، نصّی را در مقررات حقوقی نداریم. ولی احکامی که در ولایت و قیمومت گفته شد، مناطش قابل تنقیح است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔰 اسلام دارای نظام بهداشت است/ افراط و تفریط در توجه به بهداشت جسم و روح 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد؛ 🔹 ما قبول کنیم یا نکنیم، نظام بهداشت در اسلام داریم که اگر کسی بهداشت مورد نظر اسلام را مراعات کند از بسیاری آسیب‌ها در امان می‌ماند. 🔹 آلودگی جسم و آلودگی روح هر دو نیازمند نظافت هستند. رعایت بهداشت جسم ما را پاکیزه می‌کند و دعا و توسل، روح و روان را از آلودگی‌ها پاک می‌کند. 🔹 برخی آنچنان در بهداشت جسم زیاده روی می‌کنند که از نظافت و بهداشت روح غافل می‌شوند درحالی که هیچکدام جای دیگری را نمی‌گیرد. 🔹 اگر مردم جامعه و کل جهان از همان ابتدا به این دو با هم توجه کرده بودند خیلی از مشکلاتی که بشر امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به وجود نمی‌آمد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15503 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در پاسخ به این سوال که اگر شورای تامین بر اساس نظر کارشناسان حکمی را صادر کرد و اجتماعات حتی در نمازهای جماعت و زیارت اماکن مقدسه را به دلیل خطرات موجود (مانند شیوع ویروس کرونا) ممنوع اعلام کرد، آیا فقه پذیرای نظر متخصصان است، به ایسنا گفت: اگر نهادهای مربوطه مثل شورای تامین شهر بر اساس نظر کارشناسان امین تشخیص بدهند که تجمع عده‌ای از مردم در یک مکان ضرر دارد و یا خوف ضرر است، بله در این‌جا از نظر فقه و این‌که باید دفع ضرر محتمل کرد فقه تابع نظر کارشناسان است. اما این امر باید یک امر معتنابه (مورد اعتنا) باشد. مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی: مواقعی فردی سردرد و یا سرماخوردگی ساده‌ای دارد. اما زمانی ویروسی شایع می‌شود که از نظر کارشناسان آن ویروس خطراتی را برای جامعه در پی دارد. فقه در این‌جا می‌گوید باید از حضور در مکان‌هایی که از نظر کارشناسان تایید شده است پرهیز کرد و حتی اگر فردی سفری داشته باشد و باعث ترویج این ویروس شود سفر او دارای ضرر بوده، ‌حتی نماز او در این سفر شکسته نیست، چرا که می‌تواند برای افراد ضرر داشته باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این موضوع که اگر این تصمیم بر اساس نظر کارشناسان مربوطه باشد که قاعدتا همین امر است، گفت: تجمع چه برای دیدن فیلم و چه برای دیدن بازی و یا زیارت و نماز جماعت باشد درست نیست. برخی در این بین شبهه‌ای را مطرح می‌کنند که ما برای دعا و درخواست از خدا و یا زیارت برای شفا در این مکان‌ها جمع می‌شویم، این امر درست است، اما معنای آن این نیست که ریسک و خطری را بپذیریم؛ مثل این است که سقفی در حال فروریختن است و ما بگوییم در زیر آن سقف جمع شده‌ایم برای دعا. استاد علیدوست ادامه داد: همه در مکان‌های مقدس نیت دینی دارند و برای شفای روح و جسم می‌آیند. اما در مسائل فقهی وارد شده که اگر فردی مریضی واگیردار دارد حق ندارد در مکان‌های عمومی حاضر شود و باید در خانه بماند و متوسل شود. این یک بحث روشن در فقه است و جای شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد، اما متاسفانه بعضا در مواردی مسائل غیرعلمی و غیرکارشناسی از نظر فقهی در این‌گونه موارد وارد می‌شود. او با طرح این موضوع که گاهی برخی از افراد که منتظر فرصت هستند تا به نهادهای مذهبی و یا تفکرات مذهبی حمله کنند این‌گونه موارد را در دستور کار خود قرار می‌دهند، گفت: این مسئله حکم فقهی‌اش مشخص است و این هم درست نیست که ما بخواهیم از این موضوع در جهت تخریب تفکرات مذهبی بهره ببریم، در مجموع برای هر فعالیتی باید از نظر کارشناسان و متخصصان همان حوزه بهره ببریم. ضمن احترام به مکان‌ها و نهادهای مقدس اما رعایت مسائل بهداشتی بحث دیگری است. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به موضوع دیگری مبنی بر مسئولیت مدنی افراد در قبال یکدیگر، گفت: اگر فردی بداند که ویروس دارد و به آن مبتلا است در مواجهه با کسی که نمی‌داند این شخص به این ویروس مبتلا است و او در آن مکانی که سایر افراد حضور دارند وارد شود و آن ویروس را به سایرین منتقل کند با فرض بر این‌که فرد می‌داند ویروس دارد و ویروس او قابل انتقال است قتل عمد انجام داده است و حکم او تا حد قصاص پیش می‌رود. کسی حق ندارد وقتی ویروس او ممکن است برای برخی کشنده باشد عامدانه در بین سایر افراد جامعه حضور یابد و این ویروس را منتقل کند. گاهی فردی نمی‌داند به این ویروس مبتلاست و سندیت هم برای آن ندارد. اگر کسی نداند مبتلاست بحث این مسئله جداست؛ این فرد را نمی‌توانید ضامن کارش بدانید، اما در بحثی که فرد می‌داند ضامن کار خودش است. ان‌شاءالله که این امر پیش نیاید. حضرت آیت الله علیدوست متذکر شد: ما تقاضا داریم وقتی تخصص فقهی و یا حقوقی موضوعی را ندارید در آن وارد نشوید و این مسئله را همچون مسائل بهداشتی بر عهده کارشناسان امر بگذارید. ما نمی‌دانیم ویروس چگونه است و چگونه منتقل می‌شود. بر همین اساس باید از نظر کارشناسان و پزشکان بهره ببریم. در امر فقهی و حقوقی نیز همین است. نباید وقتی تخصص موضوعی را نداریم در آن وارد شویم. حکم فقهی و حقوقی انتقال ویروس کرونا به دیگران
حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه نسبت به حکم فقهی و حقوقی انتقال ویروس کرونا به دیگران، به حوزه گفت: فردی که چه با کسب و کار خود و چه با برپایی نماز جماعت و یا هر اجتماع دیگری منجر به انتقال ویروس کرونا به دیگران شده است، حکم معاونت در این عمل را دارد. وی افزود: اگر این کار عمدی باشد، مجازات معاونت برای فرد مطرح‌ می‌‌شود و معاون مشمول پرداخت دیه‌ نمی‌‌شود، چرا که افراد به اجبار در این اجتماعات شرکت نکرده اند؛ بلکه خود این افراد حکم مباشر را دارند. عضو انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر دیه‌‌ای باید پرداخت شود، باید مباشر، یعنی کسی که این ویروس را به دیگران منتقل کرده باید آن را بپردازد و این کار صورت شبه عمدی دارد، اما برای معاون نهایتا حکم تعزیر صادر‌ می‌‌شود. محمدی ادامه داد: کسی که مردم را به اجتماعی دعوت‌ می‌‌کند، به زور این کار را نکرده، بلکه از مصادیق معاونت تشویق، تسهیل و تهیه وسائل و مسائلی از این قبیل است که قانونگذار بیان کرده به طرق دیگر. این موارد در حد معاونت است و استناد به این افراد برای پرداخت دیه ضعیف است. وی اضافه کرد: اگر شخصی که این ویروس را دارد، بخواهد عمدا دیگری را مبتلا کند، بحث قصاص پیش‌ می‌‌آید، اما چون معمولا غیرعمد این اتفاق‌ می‌‌افتد، دیه آن به عهده مباشر است. عضو انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم ابراز کرد: در زمینه ایدز دادگاه‌ها حکم صادر‌ می‌‌کنند، چرا که کشنده است، اما درباره ویروس کرونا که کشنده نیست، دادگاه‌ها اصل طرح بحث را‌ نمی‌‌پذیرند و طبیعتا این بحث منتفی است. محمدی جورکویه خاطرنشان کرد: این مباحث از نظر فقهی و حقوقی مطرح است، اما از نظر اخلاقی افراد مکلف هستند که از حضور در این اجتماعات پرهیز کنند که بحث آن از بعد حقوقی جدا است
بسمه تعالی *فضا شناسی اندیشه ها در پسا کرونا* گفت و گویی در پیوند با تغییرات احتمالی برآمده از ظهور و سقوط کرونا در فضای مجازی در حال شکل گیری است. از جمله سقوط یا عدم سقوط جایگاه فعلی علم مدرن به ویژه دانش پزشکی در نگاه ها و ده ها تعین دیگر. حقیر به صدد داوری در ارتباط با آن مسائل نیست، تخصص این کار را هم ندارم، چنانکه فاقد علم لدنی در این باره هستم ! لکن یک چیز را میتوانیم داوری کنیم و آن این که با آمدن این ویروس و عجز بشر هرچند موقت در مقابله با آن - به ویژه با طرح احتمال بشری بودن آن و داشتن منشا بیولوژیک - رفته رفته بشر می فهمد که جهان به رهبری مقتدر،صاحب، صالح، مصلح و حکیم نیازمند است. او که به تعبیر قرآن *ماء معین* (آب گوارا) و به تعبیر اناجیل لوقا، متا و مرقس *فرزند انسان* است به دست خدایی او باید بهار را با همه جلوه های زیبایش ناظر بود و خانه *مشترک بشریت* را بنیان نهاد. اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره. حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست جمعه ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
« انا لله و اناالیه راجعون » حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر طبرسا بازرس محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی درگذشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم رقیه صادقی گلوردی صبیه مرحوم عالم ربانی حجه الاسلام والمسلمین شیخ اسدالله صادقی(از شاگردان مبرز مرحوم آیت الله کوهستانی) و همسر حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسینعلی یعقوبی گلوردی را به حضرتعالی و خانواده محترمتان تسلیت عرض میکنیم و غفران الهی را برای آن مرحومه از بارگاه الهی مسئلت داریم. انجمن فقه و حقوق اسلامی
هدایت شده از محمدتقی طبرسا
سلام علیکم متشکرم از ابراز محبتتان، توفیقاتتان روز افزون و عزتتان مستدام
🔰آیت الله فاضل لنکرانی: برای مصادیق صله رحم باید به عرف مراجعه کرد/ صله رحم از طریق تلفن و فضای مجازی هم محقق می شود 🔸آیت الله محمد جوادفاضل لنکرانی در خصوص صله رحم مجازی یا تلفنی اظهارنظر کرد: در شرایط فعلی که دیدار حضوری میسّر نیست، از طریق تلفن یا فضای مجازی به صورت نوشتاری یا تصویری می توان به این دستور دینی عمل نمود و تردیدی نیست که همه آثار صله رحم بر اینها نیز مترتب می شود. جزئیات👇👇👇👇 https://fa.shafaqna.com/news/911968
🔺عضو جامعه مدرسین با اشاره به مخالفت و هجمه ۵ گروه به فرهنگ قم و حوزه، از تخریب وجهه قم توسط برخی مسؤولان انتقاد کرد. آیت الله علیدوست: 🔻برخی مسؤولان به دنبال تخریب وجهه قم هستند. . 🔻 دشمنان تشیع بر سر سفره وهابیت نشسته اند. 🔔 مسؤولان جانفشانی های روحانیت را منعکس کنند. 👈خدمات طلاب در راستای پیشگیری از ویروس کرونا از رسانه ملی پخش شود.
هدایت شده از قرآن و اهل بیت
🔴🔴 فتاوی مهم حضرت آیت الله سیستانی در موضوع کرونا: پرسش: آیا جایز است شخص مبتلا به بیماری که برخی از علائم احتمالی در او وجود دارد، با افرادی که از وضعیت او آگاهی ندارند، اختلاط کند؟ و اگر دست به چنین کاری زد و ویروس به آنها منتقل شد، مسئولیت چنین فرذی در قبال افرادی که به واسطه او مبتلا شده اند، چیست؟ پاسخ: اختلاط چنین فردی با دیگران جایز نیست زیرا احتمال انتقال ویروس به آنها وجود دارد و اگر چنین کاری را انجام دهد، و باعث ابتلای دیگری شود که از حالش اطلاعی نداشته، ضامن ضرر وارده به آن فرد می باشد و اگر براثر ابتلا به این بیماری بمیرد، دیه بر او لازم می شود.
🔷️ انتشار شماره هفتم دوفصلنامه فقه حکومتی در این  شماره از  فقه حکومتی، از میان مقالات دریافتی از اساتید شاخص حوزه و دانشگاه شش مقاله پس از طی روند علمی و داوری های تخصصی گزینش و منتشر شدند.  مقالات منتشر شده و نویسندگان آن ها در این شماره عبارتد از: 1- تحلیل نظام تفکیک قوای عرفی در ساختار ولایت فقیه سید محمد مهدی غمامی؛ سید امیرحسین سیدی 2- ضوابط دخالت نظام اسلامی در عرصۀ خصوصی شهروندان از منظر فقه سیاسی شیعه سیدکاظم سیدباقری 3- فتوای معیار در قانون‌گذاری محمد جواد ارسطا 4- قاعده نفی حرج در گستره قاچاق کالا و ارز محمد مهدی مقدادی؛ سید مرتضی میرزاده اهری 5- مناسبات میان قلمرو دین و قانون‌گذاری با تاکید بر نظریه تطبیق سید احمد حبیب نژاد؛ سید عباس حسینی 6- نظارت بر نهاد شورای نگهبان و اعضای آن میلاد قطبی؛ اسماعیل محمدپور؛ حامد کرمی برای مشاهده و دریافت مقالات به سامانه فقه حکومتی مراجعه کنید. http://fh.smhi.ir