هدایت شده از سیمرغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن امام #سخن_عرفان است...
فَفهَم فَتَدَبّر...
❓آیهای از قرآن، سراغ
دارید، که توصیف افراد الهی باشه
و مناسبت داشته با این جواب
توحیدی حضرت امام خمینی؟
الحديد
لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا
بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ
فَخُورٍ
ﺗﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ ، ﺗﺄﺳﻒ
ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ ، ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻭ
ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ
ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻭﺳﺖ
ﻧﺪﺍﺭﺩ .(٢٣)
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
تو را از وحدت به کثرت آورده اند و از یگانگی به دوئی وا نموده اند به جهت حکمتی که او سبحانه داند و بندگان خاص او نیز به اعلام او دانند. و تو را چنان ساختند که از وحدت سابقه هیچ خبر نداری و از آن حال در تو اثری پیدا نیست، بلکه تمام عالم را حق سبحانه و تعالی از وحدت به کثرت آورده. بعد از آن چندی از بندگان را بی واسطه به خود آشنا ساخته، از کثرت به وحدت برده و راه وصول از کثرت به وحدت را تعلیم فرموده، به کثرت فرستاده، چنانچه ایشان در کثرت وحدت می دیدند و به ایشان فرموده که به دیگران تعلیم این طریقه نمایند. ایشان امتثال امر نموده، اعلام آن طریقه نمودند. هر که برآن راه عمل کرده و پیروی آن جماعت بزرگواران نموده، ازکثرت به وحدت پیوسته و از دوگانگی به یگانگی رسیده.آن جماعت بزرگواران انبیایند وآن راه وصول شریعت و طریقت است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
شریعت عبارت از فعلی چند وترکی چند است که آن را درکتب فقهی، فقها بیان کرده اند و طریقت عبارت از تهذیب اخلاق است یعنی تبدیل اوصاف ذمیمه به اوصاف حمیده،که آن را سفر در وطن نیز گویند و تعبیر به سلوک نیز نمایند وآن در کتب مشایخ مسطور و درکتاب امام محمد غزالی به تفضیل مذکور است و بعضی آداب و اشغال که مشایخ آن را وضع کرده اند داخل طریقت است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
احکام شرعی که مبنای آن اثنینیت است به خاصیت،موصل به وحدت است و سرّ آن را خداوند و خاصان او می دانند. پس، از اتصال اعمال که مربوط به کثرت بود به سوی وحدت اشارت است به آنکه کثرت عین وحدت است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
نماز و روزه و حج و زکات و امثال اینها که موصل به وحدتند بالخاصیه زمانی است که خالصاً لله مودّی شوند چنان که شرط کرده اند و معنای آن همه کس را به فهم در نگنجد و هرکس را تا چه معنا به خاطر رسد. اما آنچه طالب وحدت را ضرور است، آن است که تصورکند که نیّت کردم نماز گذارم یا روزه گیرم مثلاً برای حقیقت خود وجود آن، یعنی یافت او که او را گم کرده ام و می خواهم که به وسیله این عبادت، وحدت که عین الله است طلوع نماید.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
عابد اوست و معبود اوست. عابد است در مرتبه تقیید و معبود است در مرتبه اطلاق وتمییز در مراتب ،از امور عقلیه است و موجود نیست مگر یک حقیقت که هستی صرف است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
این همه اذکار و مراقبات وتوجهات و طرق سلوک که مشایخ وضع نموده اند برای رفع اثنینیت موهومه است. پس بدان که فاصل میان وحدت که حق است به صورت کثرت می نماید، و یکی است که بسیار در نظر می آید، چنانچه احول یکی را دو می بیند و چنانچه نقطه جواله به صورت دایره دیده می شود و چنانچه قطره باران به شکل خط در نظر می آید. پس وحدت عین کثرت است وکثرت عین وحدت، یعنی عابد که درکثرت است همان معبود است در وحدت به ذات و صفات خود در افعال وآثار.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
چون نیک بنگری، اخلاق ذمیمه که رفع آنها در طریقت واجب است همه مبنی و مشعر است بر بیگانگی و دوئی و اخلاق حمیده که تحصیل آنها لازم است هم مخبر و معلِم است از آشنائی و یگانگی. پس طالب وحدت را چاره نیست از شریعت و طریقت، اگر چه سرّ اتصال در اول او را معلوم نباشد و در ثانی اگر تامّلی نماید به شرط مناسبت غالباً بفهمد، چنانچه اشارتی به آن کردیم.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
عارفی رفیع مرتبه می فرمود که درویشی تصحیح خیال است یعنی غیر حق در دل نماند، الحق که خوب می فرمود.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
چون حجاب جز خیال نیست،
رفع حجاب نیز به خیال باید کرد و شب و روز در فکر وحدت باید بود.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
موجود یکی است که به صورت موهوم و متعدد می نماید.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
سید صدرالدین دزفولی در بیان اتحاد چنین گوید:
و قال امیر المومنین(ع): و تنزّه عن مجانسة مخلوقاته. اتّحاد وقتی ظاهر شود که رفع انّیّت از میان بشود و هستی او در وجود مطلق محو و متلاشی شود مثل نور کواکب که محو شود در اشعة آفتاب.
أنا من أهوی و من أهوی أنا- نحن روحان حللنا بدنا
و در این مقام بود حسین بن منصور حلاج و دیگران که گفته¬اند: «انا الحق» و «سبحانی ما اعظم شانی» و «لیس فی جبّتی سوی الله». دعوی الوهیت نکرده اند بلکه دعوی رفع انّیّت خود به اثبات انّیّت غیر خود کرده اند-و هو المطلوب.
پس اتحاد حالت استغراق عاشق است در حضرت معشوق به مثابه ای که غیر او در وجود به نظر شهود در نمی آید
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
اگر سعادت می خواهی واحد باش و واحد شدن آن است که از توّهم دوئی برآیی، واحد بودن آن است که در وحدت و بر وحدت همیشه باشی و تفرقه خاطر و غم و اندوه از دوئی است. چون دوئی از دل برود، آرام و قرار میسّر گردد، چنانچه تا ابد به هیچ غم مبتلا نگردد و در دو جهان آسودگی حاصل شود، چه آسودگی در عدم است .
در عدم افکندم آخر خویش را
وارهاندم جان پر تشویش را
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
چون به حقیقت توحید برسی و
وحدت صفت تو گردد، دانی که نسبت تو به حق بعد از سلوک هیچ نیفزوده است، همان نسبت است که پیش از سلوک بوده بلکه نسبت تو به حق پیش از وجود و بعد از وجود یکی است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
✍آن كه معاش مادى را وسيله مقامات معنوى نگيرد،سخت در خطاست.
مرحوم علامه حسنزاده آملی
عارفی به شاگردانش گفت:
بر سر دنیا کلاه بگذارید؛
پرسیدند:چگونه؟
فرمود:نان دنیا را بخورید
ولی برای آخرت کار کنید
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
دانستی و پیدا کردی و یقین بهم رسانیدی که به هیچ آب وآتش زایل نگردد که از ازل تا ابد حق تعالی موجود است و بس و هرگز دیگری موجود نشده و توّهم باطل اعتباری ندارد. زید را بیماری پیدا شد که خود را عمرو دانست و از مردم از اوصاف زید شنیده، در طلب او شد. چون به علاج های خوب بیماری او رفع شد، عمرو هیچ جا نبود، زید بود و بس. سی مرغ قصد سیمرغ نمودند. چون به منزلگاه سیمرغ رسیدند، خود را سیمرغ دیدند. پس حق تعالی خود را به صفتهای خود می دانست، این حقیقت چیزهاست و بعد ازآن خود را به این صفتها وانمود. آن عالم این است. این جا غیر کجاست و غیر کجا موجود شد؟
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
چون حقیقت کار اینچنین دانستی و معلوم تو شد که بُعد و قرب و مسافت همه از توّهم توست،کی دوری بود که نزدیکی حاصل شود وکی جدائی داشتی که پیوستگی پیدا کند؟ در عالم اگر هزار سال فکر کنی، غیر از حقیقت مطلقه که عین وحدت است هیچ نیابی بلکه هیچ ذاتی و هیچ صفتی و هیچ جنسی و هیچ جهتی چه خارجی و چه ذهنی و چه وهمی به هم نرسد که غیر او بوده، همه اوست و اوست همه.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
هرچه در ادراک می درآید، اوست و هر چه در ادراک نمی درآید اوست.آنچه را وجود گویند ظهور اوست وآنچه او را عدم گویند بطون اوست، اول اوست، آخر اوست، باطن اوست، ظاهر اوست،مطلق اوست، مقید اوست،کلی اوست، جزئی اوست، منزه اوست، مشبه اوست.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
باآنکه همه اوست، از همه پاک است. این اطلاق او نسبتی دیگر است. غیر آن اطلاق که او همه است یا عین همه. در این اطلاق هیچ کشفی و عقلی و فهمی نرسد، "ویحذرکم الله نفسه " اینجاست.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید...
شهود او در مراتب ظهور اوست وگاهی از مراتب بیرون بود و این شهود کالبرق الخاطف باشد ودوام او مستحیل است، وحصول او و عدم او مقتضای جامعیت انسانی است که مظهر اسم الله است...
ای سید!
عارف را بالاتر از این مقامی نیست و در این مقام فنای کلی و انعدام صرف است و این از اقسام کلیه قیامت است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
#امام_زمان
گاهی کسی که فانی در امام علیه السلام می شود ، خود را امام می بیند ، و این حال ساعت یا ساعاتی رخ می دهد ؛ چنانچه شخصی از اولی که وارد نماز شد ، دید حضرت امام رضا علیه السلام نماز می خواند.
شرح گلشن راز (تقریرات شفاهی علامه طباطبایی) صفحه ۱۳۳
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید!
طریق دیگر این است که "لا اله" یعنی: این همه چیزها که مشهودند نیستند، به این معنا که گم اند در وحدت ذات و مستهلکند در وی."الّا الله" یعنی وحدت ذات به صورت این چیزها ظاهراست و در نظرها مشهود. پس اشیاء باطنند و او ظاهر است در اشیاء. پس او هم ظاهراشیاء باشد، هم باطن اشیاء و جز ظاهر و باطن چیز دیگر نیست. پس اشیاء اشیاء نباشد بلکه حق باشد و نام اشیاء بر اشیاء اعتباری بود که این نیز عین حق است.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید!
طریقه مراقبه را از کلمات سابقه به وجوه مختلفه می توان فهمید.
مراقبه عبارت از ملاحظه معنای وحدت است، به هرچه که توان کرد.
اگر ملاحظه الفاظ وتخیل آنها واسطه تعقل معانی گردد آن را ذکر گویند، الفاظ هرچه بود خواه"لا اله الّا الله" خواه "الله" تنها،واگر بی تخیل الفاظ تعقل معانی کند، مراقبه و توجه بود و وجوه او بسیار است چنانچه از کتب بزرگان معلوم توان کرد، و مقصود آن است که معنای وحدت در دل قرار گیرد، و ذکر لفظ "الله"چنان است که به حقیقت قلبیه به توسط تصور مضغه صنوبریه متوجه گشته، از این حیثیت که این حقیقت مظهر حق است تخیل لفظ"الله"بکند و بر وی اطلاق نماید.
@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
#سخن_عرفان
ای سید!
اگر به خود متوجه شوی وتوانی این وجه را درست گردانی،کار به آسانی صورت می گیرد.
@simorgh1001
هدایت شده از یونس رضایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو نمیتونی با کینه بری تو بهشت..
دکتر الهی قمشه ای
@simorgh1001