eitaa logo
سیمرغ
995 دنبال‌کننده
213 عکس
331 ویدیو
443 فایل
کانال عرفان و ادبیات @simorgh1001 مدیر: دکتر یونس رضائی @Yones1368
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیمرغ
4_5803391339710121384.mp3
2.92M
شکر_تقوا_یادمرگ @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن امام است... فَفهَم فَتَدَبّر... آیه‌‌ای از قرآن، سراغ‌ دارید‌، که توصیف افراد الهی باشه‌ و مناسبت داشته با این جواب‌ توحیدی حضرت امام خمینی؟ الحديد لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا‌ بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ‌ فَخُورٍ ‌ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ ، ﺗﺄﺳﻒ‌ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ‌ ﺍﺳﺖ ، ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻭ‌‌ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ‌ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻭﺳﺖ‌ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(٢٣) ‌@simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... تو را از وحدت به کثرت آورده اند و از یگانگی به دوئی وا نموده اند به جهت حکمتی که او سبحانه داند و بندگان خاص او نیز به اعلام او دانند. و تو را چنان ساختند که از وحدت سابقه هیچ خبر نداری و از آن حال در تو اثری پیدا نیست، بلکه تمام عالم را حق سبحانه و تعالی از وحدت به کثرت آورده. بعد از آن چندی از بندگان را بی واسطه به خود آشنا ساخته، از کثرت به وحدت برده و راه وصول از کثرت به وحدت را تعلیم فرموده، به کثرت فرستاده، چنانچه ایشان در کثرت وحدت می دیدند و به ایشان فرموده که به دیگران تعلیم این طریقه نمایند. ایشان امتثال امر نموده، اعلام آن طریقه نمودند. هر که برآن راه عمل کرده و پیروی آن جماعت بزرگواران نموده، ازکثرت به وحدت پیوسته و از دوگانگی به یگانگی رسیده.آن جماعت بزرگواران انبیایند وآن راه وصول شریعت و طریقت است. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید...  شریعت عبارت از فعلی چند وترکی چند است که آن را درکتب فقهی، فقها بیان کرده اند و طریقت عبارت از تهذیب اخلاق است یعنی تبدیل اوصاف ذمیمه به اوصاف حمیده،که آن را سفر در وطن نیز گویند و تعبیر به سلوک نیز نمایند وآن در کتب مشایخ مسطور و درکتاب امام محمد غزالی به تفضیل مذکور است و بعضی آداب و اشغال که مشایخ آن را وضع کرده اند داخل طریقت است. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... احکام شرعی که مبنای آن اثنینیت است به خاصیت،موصل به وحدت است و سرّ آن را خداوند و خاصان او می دانند. پس، از اتصال اعمال که مربوط به کثرت بود به سوی وحدت اشارت است به آنکه کثرت عین وحدت است. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... نماز و روزه و حج و زکات و امثال اینها که موصل به وحدتند بالخاصیه زمانی است که خالصاً لله مودّی شوند چنان که شرط کرده اند و معنای آن همه کس را به فهم در نگنجد و هرکس را تا چه معنا به خاطر رسد. اما آنچه طالب وحدت را ضرور است، آن است که تصورکند که نیّت کردم نماز گذارم یا روزه گیرم مثلاً برای حقیقت خود وجود آن، یعنی یافت او که او را گم کرده ام و می خواهم که به وسیله این عبادت، وحدت که عین الله است طلوع نماید. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
 ای سید... عابد اوست و معبود اوست. عابد است در مرتبه تقیید و معبود است در مرتبه اطلاق وتمییز در مراتب ،از امور عقلیه است و موجود نیست مگر یک حقیقت که هستی صرف است. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
 ای سید... این همه اذکار و مراقبات وتوجهات و طرق سلوک که مشایخ وضع نموده اند برای رفع اثنینیت موهومه است. پس بدان که فاصل میان وحدت که حق است به صورت کثرت می نماید، و یکی است که بسیار در نظر می آید، چنانچه احول یکی را دو می بیند و چنانچه نقطه جواله به صورت دایره دیده می شود و چنانچه قطره باران به شکل خط در نظر می آید. پس وحدت عین کثرت است وکثرت عین وحدت، یعنی عابد که درکثرت است همان معبود است در وحدت به ذات و صفات خود در افعال وآثار. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
 ای سید... چون نیک بنگری، اخلاق ذمیمه که رفع آنها در طریقت واجب است همه مبنی و مشعر است بر بیگانگی و دوئی و اخلاق حمیده که تحصیل آنها لازم است هم مخبر و معلِم است از آشنائی و یگانگی. پس طالب وحدت را چاره نیست از شریعت و طریقت، اگر چه سرّ اتصال در اول او را معلوم نباشد و در ثانی اگر تامّلی نماید به شرط مناسبت غالباً بفهمد، چنانچه اشارتی به آن کردیم. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... عارفی رفیع مرتبه می فرمود که درویشی تصحیح خیال است یعنی غیر حق در دل نماند، الحق که خوب می فرمود. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... چون حجاب جز خیال نیست، رفع حجاب نیز به خیال باید کرد و شب و روز در فکر وحدت باید بود. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... موجود یکی است که به صورت موهوم و متعدد می نماید. @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
سید صدرالدین دزفولی در بیان اتحاد چنین گوید: و قال امیر المومنین(ع): و تنزّه عن مجانسة مخلوقاته. اتّحاد وقتی ظاهر شود که رفع انّیّت از میان بشود و هستی او در وجود مطلق محو و متلاشی شود مثل نور کواکب که محو شود در اشعة آفتاب. أنا من أهوی و من أهوی أنا- نحن روحان حللنا بدنا و در این مقام بود حسین بن منصور حلاج و دیگران که گفته¬اند: «انا الحق» و «سبحانی ما اعظم شانی» و «لیس فی جبّتی سوی الله». دعوی الوهیت نکرده اند بلکه دعوی رفع انّیّت خود به اثبات انّیّت غیر خود کرده اند-و هو المطلوب. پس اتحاد حالت استغراق عاشق است در حضرت معشوق به مثابه ای که غیر او در وجود به نظر شهود در نمی آید @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
 ای سید... اگر سعادت می خواهی واحد باش و واحد شدن آن است که از توّهم دوئی برآیی، واحد بودن آن است که در وحدت و بر وحدت همیشه باشی و تفرقه خاطر و غم و اندوه از دوئی است. چون دوئی از دل برود، آرام و قرار میسّر گردد، چنانچه تا ابد به هیچ غم مبتلا نگردد و در دو جهان آسودگی حاصل شود، چه آسودگی در عدم است . در عدم افکندم آخر خویش را وارهاندم جان پر تشویش را @simorgh1001
هدایت شده از سیمرغ
ای سید... چون به حقیقت توحید برسی و وحدت صفت تو گردد، دانی که نسبت تو به حق بعد از سلوک هیچ نیفزوده است، همان نسبت است که پیش از سلوک بوده بلکه نسبت تو به حق پیش از وجود و بعد از وجود یکی است.   @simorgh1001