30.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ گروه سرود پدر دختری
🎵 این سرود با محتوایِ زیبا و قالبِ عالیاش رابطهی عاطفیِ پدرها با دخترانشان را به تصویر کشیده است.
👌پدرها با دخترانشان این کلیپ را حتماً ببینند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام دوست داشتنی
➕ بزن قدِش... 😂
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ دانشجوی بیحجاب ❓دانشگاه ما، همین حالا! شما جای اون حاج آقا؛ چیکار میکنید؟ 👈 برای طرح سوال، ا
🔹مبعث النّبی
✍️ شعارِ "زن، زندگی، آزادی" را فقط یک نفر میتوانَد سر بدهد؛ و او کسی نیست جُز محمدِ امین که با بعثتَش دیگر هیچ دختری زنده به گور نشد.
✏️ نقاشی، اثر جدید حسن روح الأمین
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اجازه ندهید...
آقای دولــت!
آقای مجلس!
آقایِ عدلیــه!
👌مخاطبِ این بخش از بیاناتِ نائب امام زمان، شمائید و نه مردمِ کوچه و بازار.... .
❓پس از دریافتِ پیام حضورِ ده میلیونیِ اکثریت در راهپیمائیِ 22 بهمن، حالا بفرمائید برنامهی شما برای مواجهه با مانورِ بی بند و باریِ یک اقلیتِ اقل که عمدتاً از طبقهی مرفّه و شکمسیر جامعهاند چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ برنامه ریزی
❓برنامه ریزی میکنم اما در عمل به برنامه دچار مشکل میشوم!
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ همیشه عمل کردن سختتر از طرح و برنامه ریختن است. عمل نکردن به برنامه چند علّت دارد:
1️⃣ هدف: اگر هدفِ شما جذّاب و با اهمیّت باشد، برنامه ریزی که نردبان رسیدن به هدف است نیز جدّیتر گرفته میشود. کسی که هدف دارد، توجّهی به وسوسههای مسیر ندارد. پس اوّل باید هدفگذاری کرد تا مغناطیسِ هدف ما را به سمتِ خودَش بکشاند.
➕اگر همهی اهداف، بلند مدت باشند زود دچار خستگی و یأس میشویم. اهداف کوتاه مدّت و میان مدت باعثِ احساسِ پیروزیهای مقطعی شده و انگیزهساز است.
2️⃣ توان و زمان: برنامهتان را رویِ کاغذ بیاورید و قبل از انتخابِ مولّفهها از خودتان دو سوال بپرسید: چقدر زمان در طولِ روز قرار است اختصاص بدهم به برنامه؟ توانِ من آیا متناسب با این لیست میباشد؟ پاسخ به این سوال باعث میشود منطبق بر واقعیتها برنامه ریزی کنید؛ نه مبتنی بر ایدهآلها و آرزوها و رویاها.
3️⃣ اولویتبندی: انسان به اقتضایِ قوّهی کمالگرایی، دوست دارد همهی مولفههای تکامل را کسب کند. اما همه چیز را همگان دارند و همگان دانند. من نمیتوانم تمام تخصصهای دنیا را بدست بیاورم.
✅ پس ناچارَم بر پایهی سه اصلِ نیازِ جامعه، علاقهمندی شخصی و استعدادَم اولویتبندی کنم. اساساً شروعِ چند کارِ سنگین باهم، باعث میشود که هیچکدام به فرجام مطلوب نرسد و از برنامه ریزی مایوس و سرخورده شویم.
➕اگر اولویتها و میزان اضطرار و اهمیتِ مولفهها طبقهبندی شود، شما بهترین اوقات را برای مهمترین کارها قرار میدهید؛ یا اگر در مضیقهی زمانی قرار داشتید میدانید که کدام برنامه ابداً نباید ترک شود و کدامیک را موقتاً میتوان تعطیل کرد.
4️⃣ تنوع: برنامهریزی خوب یعنی شما هم به اندازهی کافی استراحت و تفریحتان را داشته باشید؛ هم درس و کسب معرفت و مطالعه و کار و عبادت. بفرمودهی امام کاظم شبانه روزِ انسان باید دارای چهار بخش باشد:
🗣 "بخشى براى راز و نياز با خدا. بخشى براى كار و معاش. بخشى براى معاشرت با برادران و دوستان مورد اعتماد. بخشى هم براى بهرهبردارى از لذّتهاى حلال". تنوع در برنامه خستگی و دلزدگی را از بین میبرد.
5️⃣ انعطاف: از مهمترین ارکانِ برنامهریزی، انعطاف است. شما برای امشب، سه ساعت مطالعه برنامه ریزی کردهاید و از قضا یک مهمانِ سر زده هم از راه میرسد. انعطاف یعنی مطالعه تعطیل و همه در اختیارِ مهمان باشیم.
❌ تصوّر ما این است که اگر یک روز مانعی پیش آمد دیگر روالِ برنامهی ما خراب شد! دنیا دارِ تزاحمات است و نمیشود مثلِ ساعت، دقیق عمل کرد. مهم این است که در لحظه تکلیفمان را تشخیص دهیم و طبق آن پیش برویم. فردا کمی از کارهای غیر اولویتدارَم کم میکنم و این سه ساعت مطالعه را جبران میکنم.
✅ مهم این است که از سرِ تنبلی و کسالت برنامهام را نپیچانده باشم. ما هم باید منظّم و دقیق باشیم و هم انعطافپذیر در برابر اتفاقاتی که از اطرافیان به ما تحمیل میشود. اساساً ما برنامه را نباید طوری تنظیم کنیم که جای هیچ تغییری در آن نباشد. کمی باید بالانس داشته باشد تا بتوان آنرا با شرایطِ متغیّر، متناسب کرد.
6️⃣ بازخورد: ما خدا نیستیم که برنامهریزیمان کاملا بی نقص باشد. پس باید مرتّب برنامهریزی مان را بررسی کرده و بازخورد (فید بک) بگیریم. پس از شروعِ اجرای برنامه، مولّفهها و سیر حرکت به سمتِ هدف باید بررسی شود. میزانِ موفقیتها و شکستها و عواملِ ناکامیها معلوم شود.
7️⃣ تسویف: بیشترین نالهی جهنمیان مربوط میشود به اهلِ تسویف؛ یعنی کسانی که کارِ امروز را به فردا میاندازند. تا برنامه ریزی کردید، سریعاً اقدام کنیم به عمل به آن و به هوای نسیهی فردا، امروزِتان که نقد است را رها نکنید.
8️⃣ نوشتن: برنامه باید رویِ کاغذ بیاید و روی دیوار نصب شود. حتّی میتوانید یک فُرم تهیه کنید و تیک بزنید. این کار باعث میشود شما سریعتر میزان عمل به برنامهتان را هر روز چک کنید و شاهدِ پیشرفتِ خود باشید.
9️⃣ مزاحم: با مزاحمان عمل به برنامه، تعارف نداشته باشید. کلّ عشیره و قبیله باید بدانند که من عادت دارم شبها را زود بخوابم. پس زمانِ مهمانی باید طوری تنظیم شود که ساعتِ 9، بتوانم استراحت کنم. اگر تلویزیون یا گوشی مانعِ عمل به برنامه است، استفاده از آنها را تعطیل یا لااقل تعدیل کنم.
🔟 معاشرت با اهلِ نظم: کسانی که میخواهند اهل نظم و برنامه باشند، باید با کسانی ارتباط بگیرند که زمان و نظم برایشان مهمّ باشد. نظم و بی نظمی، واگیر دارد. پس در انتخابِ مرتبطینمان با کسانی الفت بگیریم که اهمیت زمان و عمر را درک کردهاند.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ شهربانو
❓آیا ازدواجِ شهربانو با امام حسین صحّت دارد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 در موردِ ازدواج امام حسین با شهربانو دختر یزدگرد سوّم در میان مورّخین و نیز محدّثین اختلاف نظر وجود دارد:
1️⃣ نقلِ شیخ صدوق: امام رضا به یک ایرانی بنامِ سهل بن قاسم نوشجانی به این مضمون فرمودند:
🗣 بین ما و شما خویشاوندی هست. هنگامی که عبدالله بن عامر بن کریز، خراسان را فتح کرد دو دخترِ یزدگرد را به عثمان بخشید و عثمان یکی از آندو را به امام حسین بخشید که حاصلِ این وصلت، امام سجاد است. کتاب عیون اخبار الرضا / ج2 / ص128
2️⃣ نقل شیخ عباس قمی: ایشان ضمنِ تاییدِ حدیثِ فوق این نکته را اضافه میکند که اتفاقِ مزبور در زمان خلافت عُمَر بود و نه عثمان. کتاب منتهی الامال / ج2 / ص30
3️⃣ نقلِ شیخ کلینی: ایشان هم ماجرا را مربوط به زمان عُمر میداند و مینویسد:
🗣 چون دختر یزدگرد را نزد عُمَر آوردند ... و عُمَر به او نگریست دختر رخسار خود را پوشید و گفت: اف بیروج بادا هرمز (واى، روزگار هرمز سیاه شود). عُمر گفت این دختر مرا ناسزا مىگوید؟!! امیرالمؤمنین به عمر فرمود تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن.
➕دختر آمد و دست خود را روى سر حسین گذاشت. على به او فرمود نام تو چیست؟ گفت جهان شاه. حضرت فرمود بلکه شهربانویه. سپس به حسین فرمود از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مىشود و على بن حسین (ع) از او متولد گشت. کتاب اصول کافی / ج1 / ص467
❗️روایتِ اخیر از لحاظِ سندی بدلیلِ وجودِ یک راوی بنامِ "عمرو بن شمر" اعتبارَش مورد تردید قرار گرفته است. علاوه بر اینکه در هر سه روایت اسارتِ دختر یزدگرد مطرح شده که بشدت محلّ تردید است. تازه امام حسین در زمانِ فتح خراسان، 11 سال داشتند و ازدواج در این سنّ بعید بنظر میرسد.
➕ در موردِ نسبِ مادر امام سجاد نیز اختلافاتی وجود دارد که بدلیل ضعفِ سند، بررسیِ هیچیک از آنها مقدور نیست. مثلا یعقوبی، شیخ کلینی، علامه مجلسی، شیخ صدوق و شیخ مفید ایشان را دختر یزدگرد دانستند. در مقابل، برخی او را یک زنِ سیستانی یا کابلی میدانند.
🔔 خلاصه آنکه از مجموعِ قرائن و دیدگاههای مطرح شده و با توجه به اینکه تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان شهربانو را کنیزِ سیستانی یا کابلی میدانستند، نمیتوان به یک اظهار نظر قطعی در باره مادر امام سجاد دست یافت.
🆔 @SinJimDin
⭕️ دیانت و سیاست
❓چرا سیاست را با دیانت قاطی میکنید؟ دین از سیاست، جداست.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🗣 تا سیاست را چه معنا کنید؟! شاید چون با شنیدنِ سیاست، یادِ معاویه و یزید میافتید، با آن مخالفید! شما سیاست را به ریاست طلبی، نفاق، ویژهخواری، منفعتطلبی، ستمگری، تضییعِ حق الناس، فریب و دروغ معنا میکنید.
✅ در حالی که میتوانید سیاستِ علوی که خروجیاش عدالتورزی است را نیز ببینید. البته شما حق دارید این طور فکر کنید. چون غالبِ سیاستمدارن و حاکمان در طولِ تاریخ، ستمگر بودهاند.
☝️ اگر سیاست را بمعنایِ ادارهی جامعه بدانیم و عادلترین انسانها را بعنوانِ حاکم برگزینیم، اتفاقا سیاست میشود مقدس. بخاطر همین است که در سلامهایِ ابتدائیِ زیارت جامعه، امامانِ معصوم را با لقبِ "ساسة العباد" بمعنای سیاستمردانِ مردم یاد میکنیم.
❗️اساسا چون ما مردم زمینهی بهرهمندی از حکومتِ معصومین را فراهم نکردهایم، دچارِ سیاستمدارانِ مکار شدهایم. سیاست اگر با اصولِ دینی و الهی شکل نگیرد، خروجیاش ظلم و تبعیض میشود.
✍️ بقولِ شهید مدرّس "سیاستِ ما عینِ دیانت ما است". از ابتدایِ خلقتِ انسان، دعوا سرِ خدا نبود! دعوا سرِ خلیفه و جانشینِ خدا در زمین بود! یعنی دعوا، کاملاً سیاسی بود. ابلیس با عبادتِ خدا و نماز که مشکل نداشت، سرپیچیاش وقتی شروع شد که خدا گفت آدم باید خلیفه باشد. سختترین و پر لغزشترین آزمونِ خدا، آزمون با ولایت است!
➕هنوز هم دعوا سرِ خلیفه است! آیا فلان طاغوت باید خلیفهی جهان باشد یا امامِ زمانِ منصوب از جانبِ خدا؟ طبیعتا کسی که دیندار باشد ولی به حاکمیت و سیاست کاری نداشته باشد، خطری او را تهدید نمیکند. اما کسی که مدعیِ ریاست و حاکمیتِ امامَش بر جهان باشد، در معرض خطر قرار میگیرد. اصلا قائل بودن به مهدویت و حکومت جهانیِ مهدوی، یعنی شیعه یک دینِ کاملا سیاسی است.
✍️ هدف از دین و دینداری، رسیدنِ به حاکمیتِ الله است. این حاکمیت بدستِ جانشینِ خدا باید محقق شود. حالا آیا کسی که برای ظهور امام تلاش نمیکند، آیا میتوان نامَش را دیندار واقعی نامید؟! دین فقط عبادتِ فردی در پستویِ خانه نیست؛ اقامهی دین و حاکمیتِ الهی بر زمین است.
➕ اشکالاتِ فعلیِ نظامِ ما اتفاقا محصولِ تفکرِ "جدائی دین از سیاست" است. وقتی مبانیِ دینی در بانکداری و اقتصاد و بهداشت و معماری و آموزش و حکمرانی، وارد نمیشود و دولتمردانِ ما دقیقا با مبانیِ غربی کشور را اداره میکنند، خروجیاش میشود فساد و نزول و رانت و تبعیض.
❌ اما به اسمِ اسلام تمام میشود!! چون آن ریشویِ پیشانی به مُهر بسته، تظاهر به دینداری میکند اما در واقع آمریکا پرست است. اسلام به ذاتِ خود ندارد عیبی / هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
❓اگر دین از سیاست جدا بود، چرا امام حسین ایندو را مخلوط کرد؟ اگر امام نیز مانند سلیمان بن صرد خزاعی به نماز و محرابَش میچسبید که درد سری برایَش ایجاد نمیشد. انبیاء و امامان اتفاقاً چون رجل سیاسی بودند همواره توسطِ صاحبان قدرت و سلاطین مورد تهدید و تعقیب قرار میگرفتند.
👌پیامبران اگر یک عابدِ محراب نشین بودند، کسی با آنان کاری نداشت. عاشورا و کربلا یعنی شیعه با سیاست و حکومت کار دارد. کسی که خلافِ این عقیده را دارد باید برای باورِ خود دلیل و مدرک بیاورد.
🔔 اگر غالبِ انبیاء و امامانِ ما موفق به تشکیلِ حکومت الهی نشدند، دلیلَش همراه نبودن مردم بود. دلیلَش این نبود که امامان به دنبال تشکیل نهضت منسجم الهی و حکومت نبودند. همینکه داوود و سلیمان، یوسُف نبی، رسول الله، امیرالمومنین، امام مجتبی و بعدَش امام زمان تشکیلِ حکومت داشتند و خواهند داشت، نشان میدهد اتفاقاً انبیاء و امامان در جایگاهِ حاکمِ جامعهاند و برای تشکیلِ حکومتِ الهی در مقابلِ حکومت طاغوت مبعوث شدهاند.
➕بگذریم از اینکه فرم خیلی از احکام و دستورات قرآنی طوری است که نیاز به حاکمیت و حکومت اسلامی دارد: مثلا آیاتِ جهاد، قضا، استکبار ستیزی، تبعیت از رسول بعنوان رهبریِ دینی، اجرای حدود الهی مثلِ تازیانه و اعدام و... . کسی که اسلام را یک دین سیاسی و حکومتی نداند، بیش از نیمی از دستورات قرآن را باید تعطیل کند!! خلاصه آنکه اگر کسی گفت "دین از سیاست جدا است" خلافِ منطق دین حرف زده است.
✍️ خداوند در آیهی 251 بقره و در قصهی جالوت به این نکته اشاره میکند که اگر حکومت مقتدر و نیرومندی نباشد و جلوی سرکشان را نگیرد، زمین پر از فساد میشود. همچنین ذیل آیهی 246 تصریح شده که دلیل شکستِ بنی اسرائیل و تسلط دشمن، این بود که آنان حاکمیت قوی نداشتند.
🆔 @SinJimDin
⭕️ نعمت و عدالت
❓تفاوت سطحِ نعمات در بین بندگان آیا با عدالت خدا منافات ندارد؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
✍️ دنیا، جلسهی امتحان است و اصالتاً برای جزا و پاداش آفریده نشده است. شما هنگامِ امتحان، توقع دریافتِ تشویق و توبیخ ندارید. بساطِ امتحان که جمع شد و کارنامهها را دادند، آنزمان وقتِ پاداش است.
☝️طبقِ این قاعده اگر خدا لطف و نعمتی در دنیا بدهد، اصالتاً برای آزمودنِ من است نه لزوماً پاداش و جزاء. پس اشکال نشود که چرا خدا تبعیض گذاشت بین بندگان؟ در سورهی فجر میخوانیم نعمت، ابتلاء و امتحان است نه جایزه. حتی سلبِ نعمت نیز ابتلائی و امتحانی است و نه استحقاقی و جایزهای.
➕البته از آنجا که ثواب مطابق و هماهنگ با تدبیرِ خدا است، انجامَش اثر مثبت دارد در دنیایِ من. عمل بد نیز از آن جهت که بر خلافِ جهتِ آب شنا کردن است، انجامَش آثار منفیِ دنیوی هم دارد. اما اینها لزوماً جزا و پاداشِ تامّ و کامل نیست. اگر هم بخشیاش جزا باشد ما اصول و قاعدهی جزادهیِ خدا را نمیدانیم! یعنی نمیتوانیم بفهیم این جزاء چرا و چه مقدارش در دنیا و در مقابل در آخرت داده میشود.
✅ دنیای مادی "دار الإبتلاء" است؛ قیامت، "دار الحساب" است؛ و بهشت و جهنم، "دار الجزاء". راحتی، خوشی، آرامش و رفاهِ مطلق فقط و فقط در بهشت است. دنیا، محلِ ابتلاء و امتحان و آزمایش است. اما مدل امتحان، دو گونه است:
1️⃣ سلبِ نعمت: فقر، بیماری، نازیبائی، همسرِ بد و کلا ناملائماتِ زندگی همه و همه از بابِ ابتلاء و امتحان است. چرا فکر میکنیم در جلسه امتحان باید لحاف و تشک پهن کنیم و راحت بخوابیم؟! خداوند در آیه 4 سوره بلد میفرماید: "ما انسان را در رنج آفریدیم". خاصیتِ سالنِ امتحان، استرس و اضطراب و عرق ریختن است.
2️⃣ جلبِ نعمت: ثروت، سلامتی، زیبائی، همسرِ خوب و کلا خوشی هایِ زندگی نیز همه نه از بابِ جایزه که از بابِ ابتلاء است. خدا این نعمات را به من داد تا مشخص شود آنها را در چارچوبهایِ مد نظر خدا استفاده میکنم؟ ثروتم را در راهِ دینِ خدا و ریشه کنیِ فقر بکار میبرم؟ از زیبائی و سلامتی ام در راستای قوانینِ الهی بهره میبرم؟
➕ وجهِ مشترکِ هر دو قسمِ بالا، "ابتلاء" است. نه کسانی که نعمت از ایشان سلب شده، لزوما مورد غضب خدایند و نه کسانی که به آنان نعمت داده شده لزوما پسر خالههایِ خدایند!! اولیها با "صبر" آزموده میشوند و دومیها با "شُکر".
☝️این دو برگه امتحان در برابرِ ما است در 70 سالِ دنیا. ما در انتخابِ برگه امتحانی ما اختیار نداریم اما در نحوه مواجهه با امتحانات، اختیار داریم. پس بجایِ اعترااااااض، به وظیفه خودمان در امتحانات فکر کنیم.
🔔مومن، چون به آخرت و زندگیِ ابدی معتقد است مدام به خودش میگوید همه این نقائص و کمبودها زودگذر است و تمام محرومیت ها در آن دنیا به پهنه ابدیت به نحو احسن جبران خواهد شد.
➕اگر خدا سرِ جلسه امتحان به دادِ افراد برسد، خب این که نشد امتحان! قرار است امتحان تعیین کننده جایگاهِ او در آن دنیا باشد. پس خدا به خودش اجازه نمیدهد جلویِ این اتفاقات گرفته شود؛ اتفاقاتی که قرار است سرنوشت ابدی ما را با دست خودمان رقم بزند. اگر قرار بود جلوگیری کند، چرا جلویِ آن همه ظلم به اهلبیت را نگرفت؟!
🆔 @SinJimDin
تو خدای منی.mp3
2.96M
⭕️ خداحافظ
📞 مدّتی در فضای مجازی پاسخگو نیستم، امّا تلفنی در خدمتم: 09192959470
➕ضمناً با جستجوی کلیدواژهی سوال در کانال و گروه میتوانید سریعاً به جواب برسید.
👌حلالم کنید❤️🌺
#حاج_منصور
🆔 @SinJimDin
⭕️ حرکت
🚶♂️تا کَسی راه نیفتاده، رنج و مانعی ندارد. تا هواپیما بر نخاسته کششی احساس نمیکند. با شروعِ حرکت، مشکلها شروع میشود. (عین صاد)
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
وداع ماه مبارک.mp3
1.88M
⭕️ وداع ماهِ مبارک
🌙 چقدر زود تموم شد... .🥺
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
#حاج_منصور
🆔 @SinJimDin
🔹 و أتمَمناها بِعَشرٍ
✍️ سی روزِ ماه مبارک، خیلیها عادت کردند به:
👈 سحر خیزی
👈 مناجاتِ ابوحمزه
👈 نماز شب
👈 نماز اول وقت
👈 انس با قرآن
👈 مراقبت از گوش و چشم و دل
👈 فاصله گرفتن از فضای مجازی
👈 تفکر رویِ مسائلِ بنیادین
👈 مطالعات معرفتی
👈 مبارزه با هوای نفس
👈 توجه به مستمندان
👈 و...
🔔 اگر ده روزِ دیگر به این روال ادامه دهیم، عادتها پس از چهل روز تبدیل به حالَت میشود. یعنی در وجودِ ما تثبیت میگردد تا جائی که شیاطین به این راحتیها نمیتوانند آنرا برُبایند.
عیدِ سعید فطر مبارکباد 🙂❤️
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
⭕️ موذی
❓حکمِ کشتنِ حشرات و حیوانات موذی چیست؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📣 نقل میکنند امام خمینی در گرمای نجف، مگسها را نمیکُشتند. بلکه با دست میگرفتند و از پنجرهی اتاق بیرون میانداختند. لابُد چون آفریدهی خدا هستند، در نظامِ احسنِ الهی جایگاه دارند و از دیدگاهِ عرفانی، بیهوده و عبث آفریده نشدهاند.
✅ حیواناتی مثلِ سوسک، مارمولک، مورچه، پشه، موش، سگ و... تا وقتی که ما را آزار ندادهاند، نباید نابودشان کنیم: "میازار موری که دانه کش است / که جان دارد و جانِ شیرین، خوش است".
➕ مثلا شما تفریحی رفتهاید دشت و بیابان و در آنجا مورچه یا مار یا عقربی میبینید که کاری هم به شما ندارد. اینجا ما حق نداریم مثلا نفت بریزیم در لانهشان و نابودشان کنیم.
✋ اما گاهی یک حیوان یا حشره برای شما درد سر ایجاد کرده. مثلا مورچه، در خانه وارد موادِ غذائی شده یا مثلا رتیل، به اتاق خواب آمده. یا سگِ وحشی وارد محیط زندگی شما شده و خطر جانی دارد. یا مثلا وجود سوسک، موش، مگس و پشه موجبِ بروزِ بیماری یا انتقالِ میکروب است. یا حالِ روحی روانیِ شما را بهم میزند.
☝️اینجا چون این حیوان موذی [=اذیت کننده] است باید قبل از اینکه آزاری به شما برساند، کُشته شود یا از محلِ زندگیِ شما دور شود.
➕ البته در کشتنِ حیوان موذی هم نباید ناجوانمردانه عمل کرد. مثلا نمیشَوَد آنها را سوزاند یا آب جوش بر سرشان ریخت تا زجرکُش شوند. با یک اقدامِ سریع باید آنها را کُشت.
✍️ خلاصه آنکه اگر واقعاً آن حیوانات، موذى باشد و دولت قادر بر دفع آنها نمىباشد یا عزمی برای دفع ندارد، مردم مىتوانند آنها را از بین ببرند؛ البته مشروط به اینکه راهِ دیگری جُز کُشتن برای دور کردنِ این نوع حیوانات نباشد.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ معماری سنّتی 🏡 معمارهای مدرسه نرفتهی دانشگاه ندیدهی بی سواد، برای ما خانهها و کوچههایی میسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹معماری
📹 اینجا میبینید که غربیها از چند دهه قبل برای البسه و ابنیهی ما نسخه پیچیدهاند؛ و نتیجهاش شده زندگی در زندانی بنامِ آپارتمان... .
👌برگردیم به معماریِ اسلامی ــ ایرانیِ خودمان
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
🆔 @SinJimDin
سیاحت غرب 1.mp3
3.63M
⭕️ سیاحت غرب (1)
🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب" یا داستانِ زندگیِ پس از مرگ را یکبار بشنوید.
✍️ در موردِ برزخ و عالَمِ پس از مرگ، خواندنِ کتابهای زیر مورد توصیه است:
📚 منازل الآخره، اثر شیخ عباسِ قمی
📚 سیاحتِ غرب، اثر نجفیِ قوچانی
📚 سرایِ دیگر + معاد از شهید دستغیب
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ سیاحت غرب (1) 🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب"
سیاحت غرب 2.mp3
1.4M
⭕️ سیاحت غرب (2)
🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب" یا داستانِ زندگیِ پس از مرگ را یکبار بشنوید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ سیاحت غرب (2) 🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب"
سیاحت غرب 3.mp3
3.4M
⭕️ سیاحت غرب (3)
🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب" یا داستانِ زندگیِ پس از مرگ را یکبار بشنوید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ سیاحت غرب (3) 🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب"
سیاحت غرب 4.mp3
3.64M
⭕️ سیاحت غرب (4)
🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب" یا داستانِ زندگیِ پس از مرگ را یکبار بشنوید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ سیاحت غرب (4) 🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب"
سیاحت غرب 5.mp3
2.77M
⭕️ سیاحت غرب (5)
🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب" یا داستانِ زندگیِ پس از مرگ را یکبار بشنوید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ سیاحت غرب (5) 🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب"
سیاحت غرب 6.mp3
2.42M
⭕️ سیاحت غرب (6)
🎵هر وقت دیدید حریفِ دنیا و گناه نمیشوید، فایل صوتیِ کتاب تاثیر گذارِ "سیاحتِ غرب" یا داستانِ زندگیِ پس از مرگ را یکبار بشنوید.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
🔹معماری 📹 اینجا میبینید که غربیها از چند دهه قبل برای البسه و ابنیهی ما نسخه پیچیدهاند؛ و نتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تاثیر معماری بر فرد و جامعه
🗣 رهبری عزیز: خانههای قدیمی (با حیاط مرکزی) یک جور خانواده درست میکند، آپارتمان یک جور دیگر. حتی شکل در و پنجره هم بر خُلقیات تأثیر خاصی میگذارد.
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ آموزشِ سُنّتی و مُدرن ✍️ این متن رو سالِ 94 نوشتَم، یعنی هفت سالِ قبل!! امروز توی بایگانیِ مطالب
🔹نهضت تربیتی سید الشهداء
👈 ویژه پسران و دختران 5 تا 6 سال (متولدین ۱۳۹۷/۷/۱ تا ۱۳۹۵/۷/۱)
☝️نهضت حضرت سید الشهدا علیهالسلام بسترِ تربیتی، علمی و مهارتیِ مناسبی است برای والدینی که میخواهند فرزندانشان مومن، عالم، مجاهد و ماهر بار بیایند.
🔔 جهت پیش ثبتنام در نهضتِ تربیتی حضرت سید الشهداء قــــــــم برای سال تحصیلی 1402 - 1403 لطفا اینجا را لمس نمایید. مهلت ثبتنام تا آخر اردیبهشت میباشد.
👌 نهضت تربیتی، ساختاری است بر آمده از دغدغههای کارآمدی اسلام در همهی عرصههای زندگی من و شما، در فضایِ معنوی مسجد و با محتوایی متّکی بر میراثِ ارزشمند گذشته. روشِ آموزشی مکاتب نهضت، بشکلِ طولی است. البته متربیانِ مکتب، دروسِ دوازده سالهی آ.پ را نیز با کیفیتی بهتر و بالاتر در هفت سال یاد میگیرند.
➕علاوه بر اینکه بیش از هر چیز به تربیت و ادب و دیانتِ متربیان توجه ویژه داریم. متناسب با جنسیتِ پسران و دختران به آنان مهارتهای شغلی یاد داده میشود: نجّاری، آهنگری، برنامه نویسی، کشاورزی، خیاطی، بافندگی، فرزند پروری و... .
✍️ مباحث غیر نافعِ کتب درسی را حذف میکنیم و بجایَش اطلاعاتِ ضروری مثلِ طبّ اسلامی، معماری اسلامی، فلسفه، ریاضیات، تاریخ، نجوم، زبانهایِ غیر فارسی و... یاد میدهیم.
👌ورودیهای ۵ و۶ ساله مکتب معمولا در شش ماههی اوّل، روخوانیِ کاملِ قرآن را یاد میگیرند و با احراز شرایط مناسب، پس از هفت سال کلّ قرآن را حفظ میکنند.
🔸بازدید آیت الله عاملی از مکتب
🔸معرفی اجمالی نهضت تربیتی
🔸کتابهای تالیف شده
👈برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
🔹چهارشنبه
🕌 اون موقعها که ساکنِ تهران بودیم، مگه میشد چهارشنبه شب باشه و حرم سید الکریم نباشیم؟!
🚘 یکی از چهارشنبهها، صاحبخونهی خوبمون آقای رحمانی زنگ زدن و گفتن: "حاج آقا! رویِ ماشینت کُلّی آشغال ریختن". 😳 رفتم دیدم علاوه بر اون، چهار چرخشم پنچره!!😖
➕ آپاراتی که اومد گفت پنچر نیست، چهار چرخو با چاقو چاک زدن و باید همهشو عوض کنم!😱 جناب سروان هم که اومد صِدام زد، یواشکی گفت: "فکر کنم طرف دشمنی داشته باهات". احتمالاً دستش چون به بالاییها نرسیده سرِ من خالی کرده!😐
👌دو رکعت نماز خوندم برایِ هدایتِ دشمنِ عزیزمون😂 اما غمناکترین جایِ قصه اونجاش بود که اون چهارشنبه، سیدالکریم ما رو نطلبید!😭😔
✍️خاطره مربوط به سالِ 1398
👈برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
⭕️ کواعب اتراباً
❓آن خدایی که با تعبیرِ مبتذلِ "کواعبَ أتراباً" و استفادهی ابزاری از زن، بهشتَش را تبلیغ میکند آیا شایستهی پرستش است؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
❌ آیهی "وَ کَواعبَ أتراباً" در سورهی مبارکهی نبأ، به غلط "زنانِ نار پستان" و "دخترانِ نوجوان" ترجمه میشود.
✅ اشکال: مگر میشود خدای ادب و حیا اینگونه با بندگانَش سخن بگوید؟! در این آیهی شریفه و کلامِ خداوند متعال، نه زن وجود دارد و نه پستان:
1️⃣ زن: کواعب را اگر بخواهیم زن بدانیم باید مثلا "مسلمات" با "ات" که علامتِ مونث است جمع بسته شود: "کاعبات". پس کاعبات، جنسِ مونث نیست تا آنرا به دختر و زن معنا کنیم.
2️⃣ پستان: اگر خدا مُرادَش این بود قاعدتاً باید از الفاظِ صریحتری مانند "ثَدی" استفاده میکرد. از لحاظِ لغوی "کعب" بمعنایِ برجستگی است و اگر "کعبه" را به این نام خواندند بخاطرِ این است که از سطحِ زمین، بالاتر و برجسته تر است.
➕ واژهی "کواعب" بمعنایِ برجسته در اثناء آیاتی نظیر "حدائقَ و أعناباً" و نیز "لا یَسمَعونَ فیها لغواً و لا کِذّاباً" قرار دارد که به جایگاه و محلّ سکونتِ بهشتیان اشاره دارد و نه به اندامِ زن یا حور العین. خیلی مهمّ است که برای فهمِ آیه به قرائنِ موجود در سوره توجّه کنیم.
☝️با این توضیحات تعبیرِ "کواعبَ أتراباً" فضای بهشت را توصیف میکند و نه غلمان، حوریان یا زنانِ بهشت را. بهشت، عشرتکده نیست و سابقاً در این لینک توضیح داده شد که ماهیتِ شراب و حور العین با آنچه در دنیا وجود دارد متفاوت است.
👌کواعب از مادهی "کعب" بمعنای "برجسته" باید نقطهای برجسته در حدائق و باغهای بهشت باشد که به بقیهی باغ اشراف دارد. "اترابا" هم از مادهی "تَراب" به معنای خاک گرفته شده. یعنی بهشتیها با اینکه در مکانی برجسته و بلند بنامِ "کواعب" ساکنند، اما خاکی و متواضع و تُرابی اند.
✍️ این بیان را از کتابِ التحقیقِ علامه مصطفوی اخذ کردم. ایشان میفرماید: "معنایِ پستان برای کواعب، نامناسب است. چرا که تُراب بمعنای خاکنشینی و تواضع است و این قرینه است مبنی بر اینکه کواعب، یعنی بالانشینی".
🔔 به این نکته هم باید توجه کرد که انسان دارایِ دو بُعدِ روح و جسم است. روح، همان حقیقت و اصلِ انسان است و جِسم، مَرکب و اسبِ او. روحِ ما در دنیا سوار بر مرکبِ کنونی است که یا زن و یا مرد میباشد. در برزخ هم مرکبی دیگر خواهد داشت. در بهشت یا جهنم نیز مَرکبی متناسب با آندو.
👌 جنسیت از خصوصیاتِ جسم و فیزیک است و نه روح. روحِ ما مُجرّد است؛ نه مَرد است و نه زن. در دنیا برخی از روحها سوار بر مرکبِ مؤنث شدهاند و برخی دیگر بر مرکبِ مذکر نشستهاند. مثل این میماند که شما در میدانِ سوارکاری، بر اسبِ نَر سوار شوید یا مادّه!
☝️با توجه به جسمانی بودنِ معاد، احتمالاً در آن دنیا هم جسمِ زنانه با مردانه فرقهایی خواهد داشت و این روال در برزخ و قیامت نیز ادامه خواهد داشت. در برزخ و قیامت، حضرتِ زهرا را با نامِ دخترانهی فاطمه و امام علی را با نامِ پسرانهی "علی" میشناسند.
➕لذا در روایاتِ ما آمده زنی که در دنیا بیحجاب بوده در جهنم از موهایش آویزان میشود. پس باید خصوصیات زنانهاش وجود داشته باشد تا بشود حکم را اجرا کرد. اما به هر حال روح در تمامِ عوالِم، فاقد جنسیت است.
🔔 نعمتهای بهشتی، اختصاص به جنسیتِ خاص و مثلا مَردان ندارد. در تعابیری نظیرِ "لهُم ازواجٌ مُطَهَّرَة" کلمهی "مطهرة" صفت است برای "ازواج" که جمعِ مکسر است. جمع مکسر، چون مونثِ مجازی است، صفت مونثِ "مطهرّه" برایش آمده است. پس هم زن میتواند زوج داشته باشد و هم مَرد.
✍️ یا حور العین هم مختصِ مردان نیست. "حور" از ریشهی "حَوَرَ" بمعنایِ "بازگشت" است و نه از ریشهی "حَیَر" بمعنایِ حیرتانگیز. "حواریون" نیز از مادهی "حَوَر" است مثلِ "حور العین".
➕حورایّون کسانی هستند که از جامعهی مخالفینِ پیامبر "بازگشتند" به سمتِ یاریِ عیسایِ نبی. یا عبارت "أنّه ظنّ أن لن یَحور" یعنی او میپنداشت هرگز باز نمیگردد نزدِ ما. حورالعین هم موجودی است که "باز میگردد" با چهرهای زیبا و دلنواز. التحقیق/ج2/ص309.
✍️ نکتهی آخر اینکه واژهی "حور العین" جمع است و دو مُفرد دارد: "أحوَر" و "حوراء". أحور یعنی مردِ چشم درشت و حوراء بمعنای زنِ چشم درشت است. پس همانطور که گفته شد نعمتِ بهشتیِ "حور العین" اختصاص به جنسیتِ خاصّی ندارد.
👈برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
🆔 @SinJimDin
وسواس.pdf
157.4K
⭕️ وسواس
❓وسواس چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟
👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
📌 برای آشنائی با وسواس، انواعِ آن و راهکارهای مقابله با آن لطفا این فایلِ Pdf را با دقت مطالعه فرمائید.
🆔 @SinJimDin