🔔ضرورت عمل گرایی
#نهج_البلاغه
🌺علم خويشتن را جهل، و يقينتان را شك قرار ندهيد، آنگاه كه عالم و آگاه شديد عمل كنيد و زمانى كه يقين كرديد اقدام نماييد.
#حکمت ۲۷۴
@Yaaliheydar
___________________
@mawezah_ir
@havayeadam
@pasokhha
#زائران_اربعین_بخوانند
💢آیا به #زیارت_اربعین در منابع شیعیان #توصیه یا اشاره شده است؟
✅مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق سلام الله عليه نشسته بودند ... ابونصير و صفوان جمال به نزد ايشان آمدند و عرضه داشتند: فدايت شويم، ما را به (نشانه) شيعيانتان راهنمائي بفرما.
آن حضرت پاسخ دادند: شيعيان ما نشانه هاي مختلفي دارند. به حضرت عرضه کرد: فدايت شوم به چه نشانه اي شناخته اي مي شوند؟ (حضرت ضمن شمردن چند نشانه) فرمودند: به #سخاوت ... و #زيارت_اربعين
📚قمي، محمد بن حسن، العقد النضيد والدر ص46،
@Yaaliheydar
___________________
@mawezah_ir
@havayeadam
@pasokhha
🙏 #کلام_نور
⬅️ نهج البلاغه حکمت ۷۰
💠 ترجمه استاد انصاریان
📄 لاَ يُرَى الْجاهِلُ اِلاّ مُفْرِطاً اَوْ مُفَرِّطاً.
نادان جز به افراط و تفریط دیده نشود.
@Yaaliheydar
___________________
@mawezah_ir
@havayeadam
@pasokhha
✳️ فایده اندوه مؤمن
🔹قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ مَا يُكَفِّرُهَا ابْتَلَاهُ اللَّهُ تَعَالَى بِالْحُزْنِ فَيُكَفِّرُ عَنْهُ ذُنُوبَه.
🔻امام صادق علیهالسلام فرمود:
هنگامی که گناهان بنده مؤمن زیاد شود و چیزی نداشته باشد تا کفاره گناهانش شود، خدای متعال او را به اندوهی دچار میکند تا گناهانش را پاک کند.
📚 امالی شیخ مفید، ص۲۴
@Yaaliheydar
___________________
@mawezah_ir
@havayeadam
@pasokhha
🔻امام علی علیه السلام
✳️حاصِلُ المَعاصِي التَّلَف .
رهاورد گناهان، از ميان رفتنِ [نعمتها] است.
📚غرر الحكم : ۴۹۱۳
@Yaaliheydar
___________________
@mawezah_ir
@havayeadam
@pasokhha
✖️ آیت اللهی که در حال بیهوشی ، یک پرفسور بلژیکی را مسلمان کرد!!☝️
#علمای_شیعه
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
ز آسمان دل من خورشید و مه برآمد
شب میلاد احمد با پور حیدر آمد
همه شادی نمایید که میلاد نبی شد
جلوهی نور صادق ز بعدش منجلی شد...
🌴🌾🌷🌴🌾🌷
💐هفتهی وحدت و خجسته میلاد با سعادت پیامبر اعظم حضرت محمد(صلواتاللهعلیه) و حضرت امام صادق(علیهالسلام) مبارکباد💐
@havayeadam
@mawezah_ir
@pasokhha
@yaaliheydar
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ دلارام با صدای حامد زمانی بمناسبت میلاد حضرت محمد (ص).🌹🌸
میلاد با سعادت پیامبر اعظم حضرت محمد(صلواتاللهعلیه) و حضرت امام صادق(علیهالسلام) مبارکباد🌹🌸
@havayeadam
خدایا! لالش کن
آقایی میگفت: یک نفر سنی در مجلسی، علیه شیعه حرفها میزد، و ممکن نبود با او محاجه کنم؛ لذا بر او نفرین کردم و گفتم: خدایا! لالش کن! ـ گویا این بزرگوار بسیار به دعا اعتقاد داشته است ـ میگوید: دیدم فوراً ساکت شد و گفت: نَسیتُ (فراموش کردم) و آنچه میخواستم بگویم، گفتم!
در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۱
@yaaliheydar
تردید دارم که حق با علی علیهالسلام است یا معاویه!
با اینکه ابنحجر ـ شاید در کتاب اصابه خود ـ در فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام نوشته است:
از کشته شدن عمار معلوم شد که حق با علی علیهالسلام بوده است؛ «ظَهَرَ بِقَتْلِ عَمارٍ أَن الصوابَ کانَ مَعَ عَلِی علیهالسلام»؛١
زیرا پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم درباره عمار فرمود:
«آخِرُ شَرابِک اللبَنُ وَ تَقْتُلُک الْفِئَةُ الْباغِیةُ؛
آخرین نوشیدنی تو شیر است و گروه متجاوز تو را میکشد».٢
درعینحال در کتاب صواعق مینویسد:
هر دو طرف (علی علیهالسلام و معاویه) مجتهد بودند:
یکی مُخطِئ و دیگری مُصیب،
و: «لِلْمُصیبِ أَجْرانِ وَ لِلْمُخْطِیءِ أَجْرٌ واحِدٌ؛
مجتهدی که نظرش مطابق واقع است دو اجر، و مجتهدی که نظرش مخالف با واقع و خطاست، یک اجر دارد».٣
میگوید:
چه میدانم حق با کیست (علی یا معاویه)، شاید حق با معاویه باشد، و ما در شبهه و تردید هستیم، برای ما معلوم نشد که حق با علی علیهالسلام بوده است یا با معاویه!
همان معاویه که در کوفه بر روی منبر گفت:
«إِنی وَ اللهِ، ما قاتَلْتُکمْ لِتُصَلوا وَ لا لِتَحِجوا، وَ لا لِتُزَکوا؛ إِنکمْ لَتَفْعَلُونَ ذلِک، وَ لکنی قاتَلْتُکمْ لأتَأَمرَ عَلَیکمْ؛
به خدا سوگند، من با شما برای این نجنگیدم که نماز بخوانید یا حج بهجا آورید و یا زکات بدهید، زیرا شما خود این کارها را میکنید، بلکه تنها برای این جنگیدم که بر شما حکومت کنم!».۴
همان معاویه که مُغیرةبنشعبه با آن خباثتش، وقتی از پیش او آمد، گفت:
«جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ الناسِ؛
از نزد خبیثترین مردم آمدم».۵
ولی خوارزمی در مناقب درباره علی علیهالسلام نقل میکند که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتِی مِنْ رَبی؛
منزلت علی علیهالسلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است».۶
که دلالتش از حدیث منزلت ـ «أَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسی؛
تو نسبت به من، بهمنزله هارون نسبت به حضرت موسی ـ علیهماالسلام ـ هستی»٧ ـ اقوی است،
هرچند سند حدیث منزلت متواتر است و سند این روایت در حد تواتر نیست.
📚در محضر بهجت، ج۲، ص۲۲۸
١. الاصابة، ج۴، ص۴۶۶.
٢. مشابه: مناقب امیرالمؤمنین، ج۲، ص۳۵۱؛ شرحالاخبار، ج۱، ص۴۱۰؛ الانوارالعلویة، ص۲۳۶. نیز ر.ک: کنزالعمال، ج۱۳، ص۵۳۸.
٣. فتحالباری، ج۱، ص۶۰؛ تحفةالاحوذی، ج۱۰، ص۲۷۴؛ المستصفی، ص۳۶۰.
۴. بحارالانوار، ج۴۴، ص۴۹؛ ارشاد، ج۲، ص۱۱ نیز ر.ک: بحارالانوار، ج۴۴، ص۵۳؛ شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، ج۱۶، ص۱۴ و ۴۵.
۵. بحارالانوار، ج۳۳، ص۱۶۹؛ کشفالغمة، ج۱، ص۴۱۸؛ کشفالیقین، ص۴۷۴؛ الغدیر، ج۱۰، ص۲۸۳؛ احادیث امالمؤمنین عایشة، ج۱، ص۳۸۲.
۶. ر.ک: المسترشد، ص۲۹۳؛ مناقب آلابیطالب، ج۲، ص۶۰؛ بحارالانوار، ج۳۸، ص۲۹۸؛ میزان الاعتدال ذهبی، ج۳، ص۵۴۰؛ الکشفالحثیث، ص۲۲۹؛ لسانالمیزان ابنحجر، ج۵، ص۱۶۱.
٧. ر.ک: فضائلالصحابة، ص۱۳ و ۱۴؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۲۰ و ۱۲۱؛ سنن ترمذی، ج۵، ص۳۰۲، ۳۰۴.
🔶نفهمیدی یا نمی خوای بفهمی!
@yaaliheydar