eitaa logo
سیره علوی (ع)
204 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
35 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi2 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️امام علیه السلام: خدای سبحان به ملائکه فقط عقل داد و آنان را از شهوت و غضب بی‌نصیب ساخت ؛ به حیوانات شهوت و غضب داد و آنها را از عقل بی‌بهره ساخت ؛ اما انسان را از همه این امور بهره‌مند گردانید . پس انسان اگر شهوت و غضب را مطيع و مُنقاد عقل گرداند ، برتر از ملائکه خواهد بود ، زیرا با وجود منازع و مزاحم به این موفقیت نائل شده است و اگر مطیع شهوت و غضب شود ، پست‌تر از حیوانات خواهد بود ، چرا که با وجود یاوری چون عقل _ که حیوانات از آن محروم‌اند _ خود را در اختیار شهوت و غضب قرار داده است . 📚 نردبان سعادت ، ص 47 ، تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌حکایت تکان دهنده از حضرت امام رضا (ع) 💢 داستان مرد نابینا و نادر شاه 🎤حجت الاسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙🌸 آيت الله حاج آقا (ره) 👈موضوع : از نصیحت فرزندان زود خسته نشوید. اگر فرزندی مطابق میل پدر و مادر نبود...
💢زرنگ باش و همه کارهایت را برای خدا انجام بده ✍عابدان عارف که عبادتشان توام با حضور و خضوع و استغراق است بالاترین لذت‌ها را از عبادت می‌برند. در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان حلاوتی دارد فوق همه حلاوتها. 🍃لذت معنوی آنگاه مضاعف می‌شود که کارهایی از قبیل کسب علم، احسان، خدمت، موفقیت و پیروزی، از حس دینی ناشی گردد وبرای خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد. 📚استاد ؛ انسان و ایمان، ص۴۳
✨درباب مراقبت 💠درباب سی و نه از ارشاد القلوب دیلمی آمده است: ✳️ خدای تعالی می فرماید: وکان الله علی کل شی ء رقیبا(۴۰) و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از اصحابش فرمود: خدا را آن گونه عبادت کن که گویی او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی، او تو را می بیند. 🔹این اشاره به مراقبت است؛ چه مراقبت عبارت است از این که، بنده بداند خدا در تمام حالات، بر او مطلع است. ملاحظه انسان بر این حال، مراقبت است و اعظم مصالح عبد، این است که بداند، خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می بیند و اقوالش را می شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و او رد قبضه قدرت خداوند منقلب می شود و ناصیه و قلبش به دست اوست و نمی تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطه او خارج شود. ⬅️رساله لقاء الله، ص ۱۸۴-۱۸۵
عزت.mp3
2.08M
🎙 برای داشتن عزت چکار کنیم؟ 🔰راهکار داشتن عزت از امام کاظم علیه السلام و داستانی زیبا از عزت امام کاظم علیه السلام دکتر
شرح حکمت ۳۹ نهج البلاغه ـ جايگاه واجبات و مستحبّات امام علی علیه السلام می فرماید: لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ . عمل مستحب انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند. مستحبّات بى ارزش: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه مى فرمايد: «كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود»; (لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ). روشن ترين تفسيرى كه براى اين گفتار حكيمانه امام(عليه السلام) به نظر مى رسد اين است كه هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مى شود و ثواب آن كم مى گردد، مثل اين كه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. همه مى گويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه زد كم ارزش است. يا اين كه به سراغ كارهاى خير و كمك به مستمندان برود; ولى در اداى ديون خود و يا حج واجب كوتاهى كند. دليل آن هم روشن است، فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى زند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد. در حديثى كه در غررالحكم از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده مى خوانيم: «يَسْتَدَّلُ عَلى إدْبارِ الدُّوَلِ بِأرْبَع تَضييعِ الاُْصُولِ وَ التَمَسُّكِ بِالْفُرُوعِ وَتَقْديمِ الاْراذِلِ وَتَأخيرِ الاْفاضِلِ; چهار چيز است كه دليل بر سقوط دولت ها مى شود: ضايع ساختن اصول، و چسبيدن به فروع و مقدم داشتن اراذل و مؤخر داشتن افاضل».(1) تفسير ديگرى كه براى اين گفتار حكيمانه است اين كه در بعضى از عبادات اگر واجبات را رها كنند و به مستحبات بپردازند مستحب اساساً باطل است; مانند كسى كه روزه قضاى واجب بر اوست اگر روزه مستحب بگيرد از اساس باطل است و يا اين كه حج واجب را رها كند و به سراغ حج مستحب برود كه به عقيده جمعى حج مستحب او باطل است. احتمال سوم نيز در تفسير اين سخن اين است كه اشاره به مسئله ضدين كه در علم اصول آمده باشد، زيرا جمعى معتقدند كه امر به شى نهى از ضدّ خاص آن مى كند و بر اين اساس معتقدند كسى كه بدهكارى فورى داشته باشد اگر در وسعت وقت نماز بخواند نماز او باطل است، زيرا انجام نماز در وسعت وقت به واجب فورى لطمه زده و چون امر به شى نهى از ضد مى كند اين نماز قابل تقرب نيست و باطل است; ولى اخيراً محققان اين مطلب را نپذيرفته اند و امر به شى را سبب نهى از ضد خاص نمى دانند. البته جمع ميان همه اين تفسيرها نيز منعى ندارد; ولى مناسب تر همان تفسير اوّل است.(2) * پی نوشت: (1). غررالحکم، ح 7835. (2). سند گفتار حکیمانه: به گفته صاحب مصادر نهج البلاغه، آمدى که بعد از سیّد رضى مى زیسته در کتاب غررالحکم این حکمت را چنین نقل کرده است: «إذا أضَّرَتِ النَّوافِلُ بِالْفَرائِضِ فَارْفُضُوها; هنگامى که نوافل به فرائض ضرر برساند آن را رها کنید». این تفاوت نشان مى دهد که آمدى آن را از منبع دیگرى گرفته است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 37). ولى گویا مرحوم خطیب صاحب مصادر از این موضوع غفلت کرده که در کلمات قصار نهج البلاغه، کلمه 279 عین این عبارت «آمدى» آمده است. در کتاب تمام نهج البلاغه این دو جمله با اضافات دیگرى که همه مربوط به همین مضمون و محتواست در ضمن وصیت نامه اى که براى اصحابش در زمینه تعلیم آداب دین و دنیا بیان فرموده ذکر شده است. عبارات آن چنین است: «إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا لاَ تَقْضُوا النّافِلَةَ فی وَقْتِ الْفَریضَةِ لکِنِ ابْدَؤُوا بِالْفَریضَةِ ثُمَّ صَلُّوا مَا بَدَا لَکُمْ فَإِنَّهُ لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ وَلاَ یُصَلِّی الرَّجُلُ نَافِلَةً فی وَقْتِ فَریضَة، وَلاَ یَتْرُکُهَا إِلّا مِنْ عُذْر، وَلکِنْ یَقْضی بَعْدَ ذَلِکَ إِذَا أَمْکَنَهُ الْقَضَاءَ فَإِنَّ اللّهَ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ یَقُولُ: (الَّذِینَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ) یَعْنِی الَّذینَ یَقْضُونَ مَا فَاتَهُمْ مِنَ اللَّیْلِ بِالنَّهَارِ وَمَا فَاتَهُمْ مِنَ النَّهَارِ بِاللَّیْلِ...». (تمام نهج البلاغه، ص 728).
🌹امام حسین علیه السلام: همچون کسی عمل کن که می‌داند به خاطر گناهانش مواخذه می‌شود و به خاطر نیکوکاری پاداش می‌یابد. 📗بحارالانوار ج۷۵ ص۱۲۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تذکر حاج محمود کریمی نسبت به رعایت فاصله در مجلس عزاداری اگر رعایت نکنید ، مجلس را تمام می کنم.. @mawezah_ir @pasokhha @sireyealavi
🏴 عاقبت چشمان گریان برای أباعبدالله الحسین (ع) 🔻 امام سجاد علیه السلام: أَیُّما مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَیْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) دَمْعَةً حَتّی تَسِیلَ عَلی خَدِّهِ، بَوَّأَهُ اللهُ بِها فِی الْجَنَّةِ غُرَفاً یَسْکُنُها أَحْقاباً ❇️ هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین(ع) گریان شود، به گونه‌ای که اشک بر گونه‌هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن، او را در خانه‌های بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر بَرَد. 📚بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۱ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرثیه خوانی «آخوند نورالدین نورجان زاده ـ عالم اهل‌سنّت تاجیکستان» در رثای اباعبدالله الحسین و گریه جمعیت اطرافش بر غربت سیدالشهدا و خاندان اهل‌بیت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ع
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أبْصَرُ النّاسِ مَن أبْصَرَ عُيوبَهُ و أقْلَعَ عن ذُنوبِهِ . امام على عليه السلام :بيناترين مردم كسى است كه عيبهاى خود را ببيند و از گناهان خويش دست شويد.
امام على عليه السلام : اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ كانَ بِعَيْبِهِ بَصيرا وَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ ضَريرا؛ عاقل ترين مردم كسى است كه به عيب هاى خويش بينا و از عيوب ديگران، نابيناباشد.
شهید عشق حُرّ:"من بنابر کدام نظر عمل کنم؟" حسین(علیه السلام) به اسبش مهمیز زد و در جواب حرّ پرسید:"دلت به کدام میل می‌کند؟ به همان ‎عمل کن!" حُرّ:"آیا آن‌که تصمیم می‌گیرد، دل است؟" حسین(علیه السلام):"بسته به آن است که چگونه دلی داشته باشی."
🍃ارزش ارتباط با دیگران بر اساس طاعت الهی🍃 حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸طوبَى لِمَنْ يَأْلَفُ النَّاسَ وَ يَأْلَفُونَهُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ. 💠 خوشا به حال آنکه بر اساس طاعت خدا با دیگران انس گرفته و دیگران با او انس و الفت می گیرند. 📚«تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام» ص ۲۱۷
👇👇 🌹🌹امام حسین علیه السلام درخطبه‎اي كه پس از برخورد با حرّ بن‌يزيد رِياحي در منزل «بَيْضَه» ايراد فرمودند، انگيزه قيام خود را با استناد به فرمايش پيامبر(ص)، چنين بيان كردند‎: 💢اي مردم ! رسول‌خدا (ص) فرمودند: كسي كه فرمانرواي ستمگري را ببيند كه حرام خدا را حلال كرده و پيمان الهي را شكسته و با سنّت رسول‌خدا ـ ص ـ مخالفت ورزيده در ميان بندگان خدا با گناه و تجاوزگري رفتار مي‎كند، ولي در برابر او با كردار و گفتار خود برنخيزد، برخدا است كه او را در جايگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد‎. هان (اي مردم‎) بدانيد كه اين‎ها تن به فرمانبري از شيطان داده‎ و اطاعت از فرمان الهي را رها كرده‎ و فساد را نمايان ساخته و حدود خدا را تعطيل نموده‎اند، درآمدهاي عمومي (بيت المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده‎اند و حرام خدا را حلال و حلا‎لش را حرام كرده‎اند‎ و من شايسته‎ترين فرد براي تغيير دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم 🔷🔹از اين خطبه و يا نامه، علّت قيام سيدالشهدا(ع) را مي‎توان اين امر دانست كه حاكمان بني‎اُمَيّه (به ويژه يزيد) اقدامات ضدّ ديني زير را مرتكب شده‎اند: ⬅️ فرمانبري از خدا را رها كرده و به اطاعت از شيطان رو آورده‎اند‎؛ ⬅️ فساد را (در زمين) آشكار كرده‎اند‎؛ ⬅️ حدود الهي را تعطيل كرده‎اند‎؛ ⬅️ بيت‌المال را به خود اختصاص داده‎اند‎؛ ⬅️ حرام خدا را حلال و حلال الهي را حرام كرده‎اند‎. 🔷🔹از اين رو است كه در زيارات وارد‎ه در باره امام حسين(ع)، شهادت به برپايي احكام الهي و سنّت پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين(ع) توسط حضرت، داده شده است: 🕋 «اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ حَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ وَ حَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ وَ اَقَمْتَ الصَّلا‎هَ وَ آتَيْتَ الزَّكاهَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ اِلي سَبِيلِكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ» ✅ شهادت مي‎دهم كه تو حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام كردي و نماز را بپا داشتي و زكات دادي و امر به معروف و نهي از منكر كردي و (مسلمانان را) با پند‎ و اندرز‎ نيكو، به راه روش خود، فراخواندي‎ و همچنين شهادت مي‎دهم كه تو به عدل و داد امر كردي و(مسلمانان را) به سوي اين دو دعوت كردي‎.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈ 🔸قرائت دعاى احتجاب ⬅️ [اين دعا که از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله نقل شده، دعاي عظيم الشأني است و فضيلت بسياري دارد. 🔸اگر کسي آمادگي داشته باشد، با خواندن آن توحيد برايش جلوه مي کند. خواندن آن در هر شب مخصوصا شب هاي جمعه شايسته است] انیس الصادقین ◽️«دکتر محمد رضا فریدونی »
⬅️ «حُر بن یزید» در مبارزه معنوی و درونی پیروز شد ▪️ رهبر انقلاب: خیلی‌ها به امام حسین علیه‌السّلام مراجعه و او را بر این ایستادگی ملامت می‌کردند. اما امام حسین علیه‌السّلام صبر کرد و مغلوب نشد و یکایک کسانی که با امام حسین بودند، در این مبارزه معنوی و درونی پیروز شدند. پیرمردانی مثل «حبیب‌بن‌مظاهر» و «مسلم‌بن‌عوسجه» که از راحتی دوران پیرمردی گذشتند و سختی را تحمّل کردند؛ آن سردار شجاعی که در میان دشمنان جایگاهی داشت - «حُرّبن‌یزید ریاحی» - و از آن جایگاه صرف‌نظر کرد و به حسین‌بن‌علی پیوست، همه در این مبارزه باطنی و معنوی پیروز شدند. 🗓۱۳۸۱/۰۱/۰۹
💢 فضیلت نماز شب در کلام امام رئوف ✍امام رضاعلیه السلام فرمودند: بر شما باد به نماز شب؛ هیچ بنده‌ای نیست که آخر شب بیدار شود و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وِتر بخواند و در قنوت آن هفتاد بار استغفار کند، مگر اینکه خدای تعالی او را از عذاب قبر و آتش جهنّم پناه داده، عمرش را طولانی نموده و به امر معیشت او گشایش می‌دهد. سپس فرمودند: 🔸خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده می‌شود، برای اهل آسمان نورافشانی می‌کند، همان گونه که ستارگان برای اهل زمین نورافشانی دارند. 📚روضة الواعظین ، ص۳۲۰ بحارالانوار، ج۸۴، ص۱۶۱
🔰حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند: 🔸لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً. هركس به غير تو دل ببندد، زيان كرده است. 📚بحار الانوار، ج۹۵، ص۲۱۶
┈•‌‌‌‌‌‌꧁༼﷽༽꧂•┈ 🔰 امام حسین علیه السلام می فرمایند: 💠 با نیکی و کمک به نیازمندان نزد آنان جایگاهی برای خود بیابید؛ که آنان روز قیامت مقام و منزلتی دارند. 📖 کنزالعمال •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
27.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مجموعه «بی‌خواص» ♦️ 👈 مجموعه «بی‌خواص» به شرح حال خواص صدر اسلام و علل انحراف آن‌ها با استفاده از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈ 🔘قرائت دعای امام حسین علیه السلام در نیمه های شب 📚«از صحیفه امام حسین علیه السلام» ◽️«دکتر محمد رضا فریدونی » ⬅️ الهی غارت نجوم سمائک، ونامت عیون أنامک وهدأت أصوات عبادک وأنعامک، وغلقت الملوک علیها أبوابها، وطاف علیها حراسها... •┈┈••✾☘️📖☘️✾••┈ •
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈••✾❀🍃🏴🍃❀✾••┈┈• هر كجا مينگرم جسم تورا ميبينم صد علي اكبر ِ ديگر به خدا ميبينم قول دادي كه مرا مثل عصايم باشي حال بر رويِ زمين چند عصا ميبينم تا كه گفتي علي ام سنگ به سمتت آمد مثل مادر رويِ پهلوي تو پا ميبينم تو نبي بودي و اكنون به رويِ لبِ تو مانده ام جايِ رَدِ نعل چرا ميبينم!!! خواهرم آمده از خيمه كه من جان ندهم عمه ات را تو ببين بين ِ كه ها افتاده علیه‌السلام علیه‌السلام @mawezah_ir @pasokhha @mouodyavaran @sireyealavi