🔴 مبادا از #رحمت_خدا ناامید بشی
🌹 #امام_محمد_باقر علیه السلام:
اى محمد بن مسلم!گناهان مؤمن كه از آن توبه كرده آمرزيده است و بايد براى آينده پس از توبه و آمرزش،كار خوب كند،همانا به خدا اين فضيلت نيست مگر براى آنها كه ايمان دارند،
من گفتم:اگر بعد از توبه و استغفار از گناهان، باز گناه كرد و باز توبه كرد؟
در پاسخ فرمود:اى محمد بن مسلم! تو پندارى كه بندۀ مؤمن از گناه خود پشيمان گردد و از آن آمرزش خواهد و توبه كند سپس خدا از او توبهاش را نپذيرد؟
گفتم:راستش اين است كه چندبار اين كار كرده است، گناه مىكند و باز هم توبه مىكند و از خدا آمرزش مىخواهد
👈 فرمود:هرآنچه كه مؤمن به آمرزشخواهى و توبه بازگردد،خدا به آمرزش او برمىگردد و به راستى كه خدا بسيار آمرزنده و مهربان است،توبه را مىپذيرد و از بدكردارىها مىگذرد، مبادا تو مؤمن را از رحمت خدا نااميد سازى.
📕اصول کافی/ج4/ص269
🔆شب براى من است
علامه حسن زاده آملی:
🌕از جناب آية الله آسيد على قاضى (قدس سره) نقل شد كه مى فرمود:
خداوند زبان حالى دارد كه مى فرمايد: "الليل لى" شب براى من است.
🔅 تاریکی و دل شب انسان را ملکوتی می نماید و انسان در دل تاریکی از خواب غفلت بیدار می شود
1️⃣ همانطور که حضرت یونس در دل تاریکی فهمید به خویش ظلم نموده است
2️⃣و عروج رسول الله در لیله اسرا نیز در دل شب بود.
🔅 لذا توصیه می شود تاریکی را دریابید زیرا تاثیرات تاریکی بر عروج انسانی قابل وصف نیست.
4_5766975712166678496.mp3
12.5M
#خانواده_آسمانی ۴۹
✦ رفت و آمد در بهشت با انبیاء و ائمه اطهار علیهمالسلام در گروی رفت و آمد در همین دنیاست.
- چگونه میتوان در این جهان با ائمه علیهمالسلام در رفت و آمد بود؟
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_پناهیان
🔴گسترش دامنه حقوق:
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه
◽️فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ، لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ
💠پس حق گسترده تر از آن است که وصفش کنند، ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد حق اگر به سود کسی اجرا شود، ناگزیر به زیان او نیز روزی به کار رود، و چون به زیان کسی اجراء شود روزی به سود او نیز جریان خواهد داشت.
✍در واقع امام عليه السلام در اين عبارت به دو نکته اشاره مى فرمايد:
☑️ نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند،
☑️ نکته دوم به اين اصل اساسى اشاره مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد.
📘#خطبه_216
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه
💠حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»
📘#حکمت۱۵۷
💎امیرالمومنین عليه السّلام فرمودند:
تسربلِ الحَياء و ادِّرعِ الوفاءَ و احفَظِ الإخاءَ و أقْلِلْ محادَثَةَ النِّساءِ يكمُلُ لَكَ السَّناءُ».
لباس حياء و زره وفا به تن نما، برادري را حفظ كن و با زنان كمتر بحث و گفتگو نما تا رفعت و بزرگي تو كامل گردد.
📖غررالحكم، ج ۱، ص ۳۵۲
💠شکستن عادت ها💠
🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔹نعمَ العَونُ عَلى أسرِ النَّفسِ وَ كَسرِ عادَتِهَا التَّجَوُّعُ.
🔹گرسنگى ، چه خوب ياورى براى اسير كردن نفْس و شكستن عادت آن است!
📚عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤.
💎 تکریم و تحقیر بانوان
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله):
مَا أکرَمَ النَّسَاءَ إلَّا کَرِیمٌ وَ مَا أهَانَهُنِّ إلَّا لَئِیمٌ
🌸 جز کریمان، زنان را تکریم نکنند و جز انسانهای پست، #زنان را تحقیر ننمایند.
📚 نهج الفصاحه، ص ۳۱۸
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى اَلشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اَللَّهِ بِنَفْسِي .
الکافي ج ۱، ص ۲۶۰
موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: خداى عز و جل بر شيعه غضب كرد، پس مرا مخير ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، بخدا من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم.
اصول کافی / ترجمه مصطفوی: ج ۱، ص۳۸۶
✅مومن
امام باقر (عليه السّلام) اين آية(۱۰۵ - سوره ۹) را ياد نمود و فرمود: بخدا كه آن مؤمن على بن ابى طالب عليه السلام است.
اصول کافی / ترجمه مصطفوی: ج ۱، ص۳۱۹
أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّامِتِ عَنْ يَحْيَى بْنِ مُسَاوِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ ذَكَرَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «فَسَيَرَى اَللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ» قَالَ هُوَ وَ اَللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
الکافي ج ۱، ص ۲۲۰