eitaa logo
سیره علوی (ع)
208 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
35 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi63 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 امام حسن عسکری (ع) و برادران امام...
يادي از يار قهرمان و پيكارجو خباب بن ارت، از پيشقدمان به اسلام و مجاهدان راستين در آغاز اسلام است، او ششمين نفري بود كه به اسلام گرويد و با اينكه با شدت تحت شكنجه‌هاي گوناگون مشركان واقع مي‌شد، چون كوهي [صفحه 283] استوار، استقامت مي‌كرد و از اسلام خارج نمي‌شد. چند بار سر او را با آهن گداخته داغ كردند و … اما او به راه خود ادامه مي‌داد. او در جنگهاي پيامبر (ص) شركت فعال داشت و چون سربازي جانباز، از حريم اسلام دفاع مي‌كرد. خباب پس از پيامبر (ص) همواره با علي (ع) بود و سرانجام در سال 37 هجري در سن 72 سالگي از دنيا رفت و طبق وصيتش در بيرون كوفه، به خاك سپرده شد. [287]. امام علي (ع) در ضمن گفتاري فرمود: پيشقدمان به اسلام پنج نفر هستند، 1- من از پيشقدمهاي عرب هستم 2- سلمان از پيشقدمان فارس است 3- صهيب از پيشقدمان روم است 4- خباب، از پيشقدمان نبط (فلسطين) است 5- بلال از پيشقدمان حبشه است. [288]. امام علي (ع) از اين يار باوفا چنين ياد كرد: يرحم الله خباب بن الارت فلقد اسلم راغبا و هاجر طائعا و قنع بالكفاف و رضي عن الله و عاش مجاهدا : «خداوند خباب را رحمت كند، (كه اين پنج ويژگي را داشت) 1- از روي ميل و اشتياق اسلام آورد 2- بر اساس اطاعت از فرمان خدا هجرت كرد 3- [صفحه 284] به زندگي ساده قناعت نمود 4- از خدا خشنود بود 5- در همه‌ي دوران زندگي، مجاهد و تلاشگر خستگي ناپذير بود.» [289]. جالب اينكه پسر او عبدالله، آن چنان در خط علي (ع) ايستادگي كرد و با دشمنان علي (ع) ستيز نمود كه خوارج كوردل، او و همسر حامله‌اش را به شهادت رساندند. [290]. نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
هوای بام تو داریم ما هوایی ها خوشا به حال شب و روز سامرایی ها چه نعمتی است سر سفره ات نمک خوردن چه افتخار بزرگی است این گدایی ها خداست بانی این اعتقاد نورانی خداست بانی این جور آشنایی ها تو کربلای اسیری و روَضه می خوانند به یاد غربت تلخ تو کربلایی ها دوباره حسرت دیدار در دل کعبه است چقدر کعبه دلش خون شد از جدایی ها به یاد حضرت فرزندتان هر آدینه چه حس و حال قشنگی است همصدایی ها فرا رسیدن سالروز شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت اباالمهدی (عج)، حضرت امام حسن عسکری (ع) تسلیت و تعزیت باد.
#یااباصالح 🌸🌹❤️ خجسته باد به مستضعفین زعامتشان که ثبت شد به کتاب خدا امامتشان الا که قائم امر قیام شد مهدی زمامدار به کل نظام شد مهدی به خلق، رهبر والا مقام شد مهدی امام بود و دوباره امام شد مهدی #عید_بیعت #امام_زمان #آغاز_ولایت_امام_زمان عج مبارک 🌸🌹 #همسرانه کانال #همسرداری #حوای_آدم ❤️ @havayeadam 💚
در بالين بيمار يكي از ياران بيمار شد. امام علي (ع) از او عيادت و احوالپرسي كرد و به او فرمود: خداوند اين بيماري را باعث از بين رفتن گناهانت قرار داده است، زيرا خود بيماري پاداشي ندارد، ولي (در صورت صبر و شكايت نكردن) گناهان سابق را از بين مي‌برد و آنها را همانند برگ درختان مي‌ريزد. و اين را بدان كه اجر و پاداش مربوط به گفتار (نيك) و عمل با اعضاء است و خداوند سبحان كساني از بندگانش را كه بخواهد، به خاطر نيت پاك و قلب شايسته‌شان به بهشت وارد مي‌كند. [285]. [صفحه 282] از اين سخن استفاده مي‌شود كه بيماري، اقتضاي آن را دارد كه گناهان سابق را نابود كند كه از آن به اصطلاح كلامي «تكفير» مي‌گويند، اما نه اينكه بيماري، ذاتا اين خاصيت را داشته باشد، بلكه اين خاصيت در صورت راضي بودن به خشنودي خدا و توكل و شكايت نكردن است و از اين رو امام فرمود پاداش مربوط به كردار نيك و گفتار نيك است. امام باقر (ع) نقل مي‌كند كه رسول‌خدا (ص) فرمود: «خداوند مي‌فرمايد: كسي كه سه روز بيمار گردد و در اين سه روز به هيچ كس از عيادت‌كنندگانش شكايت نكند، خداوند گوشتي بهتر از گوشت بدن او و خوني بهتر از خون بدن او به او مي‌دهد، اگر او را شفا دادم، خوب شده در حالي كه گناهي ندارد و اگر او را قبض روح كردم، در اين صورت او را به سوي رحمت خود برده‌ام». [286]. نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
💠 امام صادق علیه السلام 🔺 كسى كه در انتظار امام دوازدهم عليه السلام است، همانند كسى است كه در ركاب رسول خدا (ص) شمشيرش را برهنه كرده و از او دفاع می‌كند. 📙بحارالانوار،ج52،ص129
به علاوه قرآن از یک شیوه خاص فصاحت و بلاغت ادبی برخوردار است که غیر قابل تقلید می باشد لازم است یاد آور شویم که قرآن تمام دسته های انسانها را از نظر سن و جنس مخاطب نموده است قرآن به یک زبان واضح و جامع برای خوانندگان با هر سطح تحصیلات و فرهنگ نوشته شده است و ما قرآن را آسان ساختيم براى حفظ کردن (سوره القمر آیه 22) با وجود داشتن یک شیوه آسان -سلیس و جامع از هیچ نگاهی بیان قرآن را کسی تقلید نمی تواند کند اگر شما در آنچه برای بنده خود نازل نموده ایم شک دارید پس یک سوره ای مثل آن بسازید و گواهان خود را به جز الله به معاونت بخواهید اگر راست میگویید اگر نکردید و هرگز نمی توانید بکنید پس بپرهیزید از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها باشد که برای کافران وعده شده است (سوره البقره آیه 23-24) یکی از اعجاز قرآن که در آیات فوق به آن اشاره نموده این است که هیچ کسی نمیتواند مشابه آن را بنویسد هر قدر امکان تقلید یک کلام ناممکن باشد همان قدر اعجاز آن عظیم تر است پس وقتی که میلیارد ها انسان طی صدها سال نمیتوانید مشابه قرآن بنویسید دلیلی واضحی بر اعجاز این کتاب الهی می باشد اربوتنات در کتاب خود به نام ساختمان انجیل و قرآن چنین مینویسد از نظر ادبیات قرآن یک نمونه عربی خالص بوده با شیوه نیمه شعری و نیمه نثری نوشته شده است حتی استادان فن دستور زبان در بسیاری موارد قواعد خود را بر اساس جملات قرآن تنظیم نموده اند با وجود تلاش های مکرر هیچ کسی نتوانسته است چنین یک بیان شیوا را به رشته تحریر بیاورد کلماتی که در قرآن به کار رفته هم از نظر معنی و هم از نظر روانی-فصاحت تاثیر و شیوه نگارش خاص می باشد در حالی که کسانی که نمی خواهند به قرآن ایمان بیاورند بهانه های مختلفی برای خود میتراشند اینها از همه زیبایی های قرآن چشم پوشیده و آن را انکار میکنند
و نوح را برای قومش فرستادیم که پنجاه کم هزار سال در بین شان بود و طوفان آنها را فرا گرفت چون ظالم و ستمگر بودند (سوره العنکبوت آیه 14) نوح (ع) براى هدايت قوم خود فرستاده شد. اما قوم وى از او دورى نموده و بر شرک خود ثابت قدم ماندند. نوح (ع) با کمال متانت و بردبارى مردم را به يکتا پرستى دعوت نموده و آنها را از مجازات الهى ترسانيد. اما با آنها مردم از وى بيزارى جستند الله (ج) به نوح (ع) گفت که منکران الله را غرق خواهد نمود. اما مؤمنان که به دين حق گرويدند و الله واحد را پرستش نمودند نجات می یابند و کسانى را که آيات ما را دروغ پنداشتند غرق نموديم (سوره الاعراف آیه 64) چون زمان مجازات رسيد آب های زمين با باران های شديد يکجا شده و باعث سيلاب گرديد. قبل از آمدن سيلاب الله (ج) به نوح (ع) گفت پس به وى وحى کرديم که تحت نظر ما کشتى بساز و چون فرمان ما رسيد و آب از سوراخهاى زمين بيرون آمد. در آن کشتى با خود از هر نوعى يک جفت و اهل خود را بگير به استثناى کسانيکه قبلا در مورد شان گفته شده است و به شفاعت ستمکاران با من سخن مگو که آنها همه غرق می شوند (سوره المومنون آیه 27) به استثناى آنهایی که در کشتى با نوح بودند، ديگر همه غرق شدند. حتى پسر نوح(ع)، که از وى پيروى نکرده و به قله کوهى فرار کرده بود و گفته شد اى زمين آب را فرو بر و اى آسمان باران را بس کن و آب خشک شد و امر به نتیجه رسید و کشتی بر کوه جودی قرار گرفت (سوره هود آیه 44) معلومات متذکره در قرآن که کلام دست نخورده خدا می باشد نظر به روایات تورات وسایر منابع معتبر تر میباشد تورات که تحریف شده است میگوید که طوفان در تمام جهان واقع شده است اما آیات قرآن نشان میدهد که طوفان محدود به یک جا بوده و صرف قومی که نوح(ع) را تکذیب نموده بودند در آن از بین رفتند در قرآن هیچ نشانه ای موجود نیست که دلادت به جهان شمولی طوفان کرده است و ما نوح را برای هدایت قومش فرستادیم و گفت که من ترساننده آشکار برای شما هستم (سوره هود آیه 25) -شعیب گفت-ای قوم من ضدیت تان با من باعث آن نشود که تا به شما هم مصیبتی آید که بر قوم نوح آمده بود (سوره هود آیه 89) طوری که میبینیم قرآن میگوید که صرف قوم نوح(ع) از بین رفته است نه تمام مردم روی زمین-اصطلاح معلومات غلطی که در تورات و انجیل دست خورده موجود است دلیل دیگری است بر این که قرآن کلام خدا می باشد خاک برداری و مطالعات باستان شناسی در جایی که احتمالا سکونت قوم نوح در آن می باشد نیز نشان داده که یک طوفان قوی باعث غرق شدن قسمت وسیعی از خاک عراق گردیده است و جهان را شامل نمی شود وقتی که آب ها کم شد کشتی بر خشکی جودی نشست کلمه جودی به معنی کوهی به نام جودی گرفته شده در حالی که در عربی جودی به معنی سطح مرتفع یا تپه می باشد پس آب های طوفان سطح های پایین زمین را فرا گرفته و تا یک ارتفاع معین بالا آمده بود یعنی آب تمام خشکی روی زمین و همه روی زمین و همه کوه های آن را فرا نگرفته بود در چند سال اخیر کشتی نوح را در ترکیه پیدا کردند
نهي از حركات ذلت بار اميرمومنان علي (ع) از كوفه به سوي جبهه‌ي صفين (ناحيه‌ي شام) حركت كرد. در مسير راه از شهر «انبار» گذشت، كدخداهاي شهر انبار به عنوان احترام به امام، از مركبهاي خود پياده شدند (مردم انبار به اين شكل به شاهان و بزرگان احترام مي‌گذاشتند) و به سرعت به سوي علي (ع) شتافتند و در پيشاپيش او شروع به دويدن كردند. (او را اين گونه اسكورت كردند). امام (ع) به آنها رو كرد و فرمود: «اين كار شما چه معني دارد؟» پاسخ دادند: «اين رسمي است كه ما به وسيله آن زمامداران خود را احترام مي‌كنيم». [صفحه 280] امام فرمود: «سوگند به خدا، زمامداران شما از اين گونه كار، سودي نمي‌برند و شما خود را در دنيا با اين كار به مشقت و سختي مي‌اندازيد و در آخرت بدبخت خواهيد بود و چقدر زيانبار است، مشقتي كه مجازات الهي را در پي داشته باشد و چقدر پر سود است، آرامشي كه در پرتو آن، انسان از عذاب الهي محفوظ بماند». [283]. و نيز نقل شده: آن حضرت از جبهه‌ي صفين بازگشت و وارد كوفه گرديد. از محله‌اي كه قبيله‌ي «شباميين» در آن سكونت داشتند، عبور كرد. ديد زنها براي كشته شدگان جنگ صفين گريه مي‌كنند. در اين هنگام يكي از سران اين قبيله، به نام «حرب بن شرحبيل» به حضور آن حضرت آمد. امام به او فرمود: «اين گونه كه احساس مي‌كنم، زنهاي شما بر شما مسلط شده‌اند آيا آنها را از گريه كردن، بازنمي‌داريد؟!». در اين وقت، «حرب» پياده در كنار امام (ع) كه سواره بود، حركت مي‌كرد، امام به او فرمود: ارجع فان مشي مثلك مع مثلي فتنه للوالي و مذله للمومن : «بازگرد، زيرا پياده آمدن شخصي مثل تو، در [صفحه 281] ركاب مثل من مايه‌ي غرور حاكم و ذلت براي مومن است». [284]. به اين ترتيب، امام علي (ع) از حركات ذلت بار، كه نشان يك نوع تملق و خواري است، نهي كرد و درس مناعت طبع و خودسازي و عزت و استقلال روح را به انسانها آموخت. (با توجه به اينكه مرز بين تواضع و ذلت و همچنين مرز بين تكبر و عزت، باريك است كه بايد موارد هر كدام را شناخت، تا كار نيك به جاي كار بد و به عكس، انجام نشود). نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
از قبر ها به مثل شيوع ملخها بدر ميشوند (سوره القمر آیه 7 ) در این آیه می فرماید که در قیامت مردم چنان سر از قبرها بیرون می آیند که گویا ملخها بیرون آمده اند و منتشر می شوند معلومات زیاد در مورد ملخها با استفاده از کمره های بسیار کوچک در قرن بیستم حاصل شد یک گروه ملخها دارای تعداد بی شماری از ملخها می باشند ملخها در یک گروه که چندین کیلومتر طول و عرض دارند به قسم یک پارچه ابر دیده می شود به طور مثال یک گروه ملخهای دشتی 1200کیلومتر مربع وسعت داشته باشند و حاوی چهل تا هشتاد میلیون ملخ در کیلومتر می باشد یعنی مجموعا 50 تا 95 میلیارد ملخ در یک گروه نكته مهم ديگر اينكه ملخها در زير ريگها تخم گذاری مينمايند و لاروهایشان در آنجا تکامل می یابند. ملخ ماده ده تا پانزده سانتی متر زمين را کنده و در حدود نود و پنج الی صد و پنجاه و هشت عدد تخم در آن می گذارد. ملخ های ماده صرف سه بار در طول حیات خود تخم گذاری میکنند نظر به درجه حرارت زمین لاروا در مدت ده الی شصتوپنج روز رشد میکنند و بعد همه آنها یکجا از زمین بیرون می آیند هر متر مربع هزار ملخ دارند چون یک گروه ملخها ساحه بسیار وسیع را در بر میگیرد لذا ساحه تخم گذاری هم بسیار وسیع می باشد پس تعداد بی شمار از ملخ ها از زمین بیرون می آیند و در هوا پراکنده میشوند و این عینا همان حادثه است که همه انسانها از قبر بیرون می آیند این مطالعات ملخ ها امروز با استفاده از وسایل پیشرفته فیلم برداری و کنترل از فاصله های دور صورت گرفته است حتی با قمرهای مصنوعی ناسا برای مطالعه تولد ملخها در صحرای آفریقا صورت گرفته است سپاس قمر مصنوعی را که امکان مطالعه 18 میلیون کیلومتر مربع زمین و فضای آن را میسر ساخته است این مثال در قرآن کریم زده شده که تکنولوژی مدرن وجود نداشت این دلیل دیگر بر این است که قرآن وحی خدا می باشد علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
🗞 🔘 عاقبت شخص توبه کننده 🔸در زمان یکى از اولیاى حق، مردى بود که عمرش را به بطالت و هوسرانى و لهو و لعب گذرانده بود و براى آخرت آنچنان که باید، اندوخته‌اى آماده نکرده بود. خوبان و نیکان، پاکان و صالحان از او دورى جستند، در حلقه نیک نامان راه نداشت، نزدیک مرگ پرونده خود را ملاحظه کرد، گذشته عمر را به بازبینى نشست و از عمق دل آهى کشید و بر چهره تاریک اشکى چکید و به عنوان توبه و عذرخواهى از حریم مبارک دوست، عرضه داشت: 🔹یا مَنْ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ اِرْحَم مَن لَیْسَ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ. 🔸 پس از مرگ، اهل شهر به مردنش شادى کردند و او را در بیرون شهر در خاکدانى انداخته، خس و خاشاک به رویش ریختند! آن مرد الهى در خواب دید به او گفتند: او را غسل بده و کفن کن و در کنار اتقیا به خاک بسپار. عرضه داشت: او به بدکارى معروف بود، چه چیز او را به نزد تو عزیز کرد و به دایره عفو و مغفرت رساند؟ 💠جواب شنید: خود را مفلس و تهیدست دید، به درگاه ما نالید، به او رحمت آوردیم. کدام غمگین از ما خلاصى خواست او را خلاص نکردیم، کدام درد زده به ما نالید او را شفا ندادیم💠 📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
🙏 #کلام_نور ⬅️ اصول کافی 💠 ترجمه استاد انصاریان 📄 عنْ أَبِي عَبْدِاللهِ(ع) قَالَ: «مَنِ اسْتَذَلَّ مُؤْمِناً وَاسْتَحْقَرَهُ لِقِلَّةِ ذَاتِ يَدِهِ وَلِفَقْرِهِ شَهَرَهُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلى رُؤُوسِ الْخَلائِقِ». ✍️ امام صادق(ع) فرمود: هركس مؤمنى را به سبب تنگ دستى و ندارى اش كوچك و بى مقدار شمارد، خداوند او را در قيامت در برابر همه خلايق، رسوا كرده.
#حدیث ✨امام علی عليه السلام: سرزنش بسيار، دل ها را كينه ور مى كند و ياران را مى پراكند. 📚 غررالحكم ،حدیث 7112 #حدیث #نهج_البلاغه #سیره_امام_علی علیه السلام کانال #امام_علی علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
22.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ توبه یک مست که شما را شرمنده خواهد کرد!
📸 #عکس_نوشته 💠 استاد انصاریان 🔸هرگاه پروردگار عاشق بنده‌اش شود، او را کمک می‌کند که با کمال میل و بدون خسته شدن به هشت خصلت آراسته شود که یکی از آنها چشم پوشی از ناموس مردم است. 🔸تهران، حسینیه هدایت، مهر98 🔻 متن و ضوت سخنرانی 🔗 erfan.ir/s15465
💠 یاد خدا گره گشای تمام مشکلات زندگی ⬅️ حکایت دزدی که با یاد خدا عاقبت بخیر شد 📝 در زمان رسول خدا (ص)، در شهر مدینه مردى بود با چهره اى آراسته و ظاهرى پاک و پاکیزه، آنچنان که گویى در میان اهل ایمان انسانى نخبه و برجسته است. او در بعضى از شب ها به دور از چشم مردمان به دزدى مى رفت و به خانه هاى اهل مدینه دستبرد مى زد. 📝 شبى براى دزدى از دیوار خانه اى بالا رفت، دید اثاث زیادى در میان خانه قرار دارد و جز یک زن جوان کسى در آن خانه نیست! پیش خود گفت: مرا امشب دو خوشحالى است، یکى بردن این همه اثاث قیمتى، یکى هم درآویختن با این زن! 📝 در این حال و هوا بود که ناگهان برقى غیبى به دل او زد، آن برق راه فکرش را روشن ساخت، بدین گونه در اندیشه فرو رفت، مگر من بعد از این همه گناه و معصیت و خلاف و خطا به کام مرگ دچار نمى شوم، مگر بعد از مرگ خداوند مرا مواخذه نمى کند، آیا در آن روز مرا از حکومت و عذاب و عقاب حق راه گریزى هست؟ پس از اندیشه و تامل به سختى پشیمان شد و با دست خالى به خانه خود برگشت. 📝 چون آفتاب صبح دمید، با همان چهره غلط انداز و لباس نیکان و صالحان به محضر پیامبر(ص) آمد و در حضور آن حضرت نشست، ناگهان مشاهده کرد صاحب خانه شب گذشته، یعنى آن زن جوان به محضر پیامبر شرفیاب شد و عرضه داشت: زنى بدون شوهر هستم، ثروت زیادى در اختیار من است، قصد داشتم شوهر نکنم، شب گذشته به نظرم آمد دزدى به خانه ام آمده، اگرچه چیزى نبرده ولى مرا در وحشت و ترس انداخته، جرات اینکه به تنهایى در آن خانه زندگى کنم برایم نمانده، اگر صلاح مى دانید شوهرى براى من انتخاب کنید. 📝 حضرت به آن دزد اشاره کردند، آنگاه به زن فرمودند که اگر میل دارى تو را هم اکنون به عقد او درآورم، عرضه داشت: از جانب من مانعى نیست. حضرت آن زن را براى آن شخص عقد بست، با هم به خانه رفتند، داستان خود را براى زن گفت که آن دزد من بودم که اگر دست به دزدى زده بودم و با تو چند لحظه بسر مى بردم، هم مرتکب گناه مالى شده بودم و هم آلوده به معصیت شهوانى و بدون شک بیش از یک شب به وصال تو نمى رسیدم آن هم از طریق حرام، ولى چون به یاد خدا و قیامت افتادم و نسبت به گناه صبر کردم و دست به جانب محرمات الهیه نبردم، خداوند چنین مقدر فرمود که امشب از درب منزل وارد گردم و تا آخر عمر با تو زندگى خوشى داشته باشم. 📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد حسین انصاریان
پاسخ به سه سوال‌ امام علي (ع) مردم را به قدري آزاد گذارده بود، كه آنان مي‌توانستند در هر زمان و موقعيتي پرسشهاي خود را از آن حضرت بپرسند و گاهي به آنها مي‌فرمود: «قبل از آنكه از ميان شما بروم، نزد من آئيد و سوالهاي خود را مطرح كنيد.» روزي شخصي به حضور آن حضرت آمد و پرسيد: مگر نه اين است كه رسول‌خدا (ص) فرمود: غيروا الشيب و لاتشبهوا باليهود: «موهاي خود را تغيير دهيد و خود را شبيه يهود نكنيد»؟ (موي خود را رنگ و حنا كنيد نه اينكه مانند يهود، بي‌رنگ و ژوليده بگذاريد). امام فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را وقتي فرمود كه: پيروان اسلام در اقليت بودند، اما امروز كه اسلام، گسترش يافته و امنيت حكمفرما است، هر كس مختار [صفحه 278] است كه رنگ كند يا نكند. [280]. روز ديگري شخصي از آن حضرت پرسيد: «خير (نيكي) چيست؟!» امام در پاسخ فرمود: خير و سعادت در اين نيست كه ثروت و فرزندانت زياد شوند، بلكه خير و سعادت در افزايش علم و حلم (بردباري) است و در اينكه افتخار كني كه در خط پرستش خدا گام برمي‌داري و اگر كار نيكي انجام دهي از خداوند سپاسگزاري نمائي و اگر كار بدي كردي، از درگاه او طلب آمرزش نمائي. در اين دنيا، فقط دو كس سعادتمند است: 1- كسي كه با توبه خويش مي‌خواهد گناهان گذشته‌اش را جبران كند 2- كسي كه با سرعت به كارهاي نيك اشتغال دارد. [281]. و شخص ديگري به آن حضرت گفت: «اي اميرمومنان! اگر محاسن خود را خضاب و رنگ مي‌كردي بهتر بود!» [صفحه 279] امام به او فرمود: الخضاب زينه و نحن قوم في مصيبه: خضاب و رنگ كردن يك نوع زيبائي است ولي ما عزا داريم (منظور آن حضرت عزاداري در مورد رحلت پيامبر (ص) بوده است). [282]. آري امام علي (ع) در سوك پيامبر (ص) به راستي سوگوار بود و از فراق او همچون شمع مي‌سوخت (و در اين باره مطلبي در داستان 69 گذشت). نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
❁﷽❁ 💢💢💢 هواخواه توام و می‌دانم ڪه می‌دانی ڪه هم نادیده می‌بینے و هم ننوشتہ می‌خوانے… 💢💢💢
امیرمومنان در شریف میفرمایند ؛ ✅ 《در آغاز سرما خود را بپوشانید و در پایان ، آنرا( لباس های اضافی را) در بیاورید‼️ زیرا سرما با بدن ها ، همان میکند که با برگ درختان میکند 📛 اولش میسوزاند ✳️و آخرش میرویاند. ❕》 ✋حال چطور اول و آخر سرما را پیدا کنیم ؟؟ 👈همانطور که از متن روایت مشخص است؛ ❌هر زمان در منطقه ی شما برگ‌های درختان زرد و خشک شدن ( سوختن ) اول سرماست . ❎و هر زمان در منطقه سکونت شما درختان جوانه زدند، آخر سرماست و جالب است که موجب تقویت بدن انسان نیز خواهد شد . به پیشگاه و سلامتی امام خامنه ای
وظيفه انسان در آشوبها فتنه‌ها و حوادث و آشوبهائي كه در جهان اتفاق مي‌افتد، گوناگون است، اختلافات گاهي بين دو گروه منحرف مي‌باشد و گاهي بين دو گروه مشكوك و گاهي نيز بين دو گروه كه يكي حق و ديگري باطل است. از ديدگاه اسلام روشن است كه بايد از حق حمايت كرد و با باطل پيكار نمود، اما در فتنه‌ها و آشوبهائي كه ميان دو گروه در خط باطل و يا دو گروه مشكوك اتفاق مي‌افتد و هيچگونه امتياز و ترجيحي در بين آنها نيست [278] اسلام در چنين موارد دستور توقف مي‌دهد، البته منظور از توقف، عزلت و گوشه‌گيري نيست، بلكه منظور اين است كه يك انسان مسلمان [صفحه 276] پلي براي افراد منحرف يا مشكوك نشود نه پشتوانه آنها باشد و نه از او در جهت باطل بهره‌كشي كنند و از پستان او شير بدوشند. مثلا پيكار «مصعب بن زبير» با «عبدالملك» پنجمين خليفه اموي، پيكار دو قدرت طلب، براي رياست دنيا بود كه انسان مسلمان در اين صورت تا آنجا كه ضرري براي اسلام نباشد، بايد مراقب باشد كه از وجود او استفاده نكنند، بر همين اساس امام اميرالمومنين (ع) مي‌فرمايد: كن في الفتنه كابن اللبون، لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب : «در فتنه (و آشوبها) مانند شتر كم سن و سال (كه به آغاز سال سوم زندگي رسيده) باش، نه پشتي بده كه سوار شوند و نه پستاني (داشته باش) كه بدوشند». [279]. [صفحه 277] منظور اين است كه به هيچ نحو از باطل گرايان حمايت نكن، به قول شاعر: در فتنه چنان باش كه بارت ننهند وز دست و زبانت استعانت نبرند زين آتش تند در حذر باش و به هوش تا مدعيان رند، جانت نخرند نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به همراه عده ای از اصحاب خود از جایی عبور می کردند. ناگهان سگی شروع کرد به پارس کردن. پیامبر صلی الله علیه و آله ایستاد و به پارس سگ گوش داد. اصحاب نیز توقف کردند. آنگاه رو به یاران خود کرد و فرمود: آیا فهمیدید که این سگ چه گفت؟ اصحاب گفتند: خیر. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این حیوان گفت ای پیامبر خدا! من همیشه خدای مهربان را شکر می کنم که بهره من در این جهان خلقت، این شد که سگ شوم، اگر انسان بی نماز بودم چه می کردم؟ عرفان اسلامی / جلد 5- ص 8 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ميان مسلمان و كافر فاصله اى جز اين نيست كه نماز واجب را عمداً ترك كند يا آن را سبك شمارد و نخواند . فهرست میزان الحکمه ج6 امام صادق (ع) : همانا خدای عزوجل وقتی بنده مومنش توبه کند شاد می شود مانند کسی که چیزی گم کرده و بعد گمشده اش را پیدا کند و خوشحال شود. اصول کافی جلد 4 صفحه 169 یادمان باشد که راه توبه و جبران همیشه وجود دارد...
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم امیر المؤ منین علیه السلام می فرماید: من و عده ای از اصحاب نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله بودیم، آن حضرت فرمود: بهترین ویژگی زنان چیست؟ هیچیک از ما نتوانستیم جواب دهیم تا اینکه جلسه به پایان رسید و از یکدیگر جدا شویم. من بسوی فاطمه علیها السلام رفتم و از سوالی که پیامبر صلی اللّه علیه و آله از ما پرسیده بود او را مطلع کردم و گفتم کسی از ما نتوانست به آن پاسخ دهد. فاطمه علیها السلام فرمود: ولی من جواب آن را می دانم، بهترین ویژگی زنان این است که به مردها نگاه نکنند و مردها آنان را نبینند. نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله رفتم و عرض کردم: ای رسول خدا! شما سوال کردید چه چیزی برای زنان بهتر است. بهترین صفت زنان این است که به مردها نگاه نکنند و مردها آنها را نبینند. پیامبر صلی اللّه علیه و آله فرمود: تو وقتی نزد من بودی جواب آن را نمی دانستی چه کسی جواب سوال را به تو آموخت؟ عرض کرد: فاطمه. پیامبر صلی اللّه علیه و آله شگفت زده شد و فرمود: براستی که فاطمه پاره تن من است. بنابر گفته فاطمه علیها السلام زن باید پوشش کامل خود را مراعات کند تا نامحرم او را نبینند و خود از نگاه به نامحرم بپرهیزد تا عفت و سلامت او محفوظ بماند بحار النوار، ج 43، ص 91
🌺🌺 خجسته میلاد پیام آور بزرگ رحمت، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی، صلی الله علیه و آله و سلم 🌺و همچنین میلاد فرخنده‌ی ششمین کوکب تابناک آسمان امامت، رئیس والاقدر مکتب تشیع، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ونایب برحقشان و همچنین برشما اعضای فرهیخته وبزرگوارمبارک باد
مناظره با خوارج‌ قبلا ماجراي خوارج را (در داستان 28) به طور خلاصه، خاطرنشان ساختيم. خوارج همان ياران ديروز علي (ع) بودند كه بر اثر كوردلي و لجاجت و ناداني، در مساله «حكميت» و جنگ صفين و … در برابر علي (ع) موضع گرفتند و سرانجام همه‌ي آنها- جز اندكي- در يك جنگ شديد (جنگ نهروان) به دست سپاه علي (ع) كشته شدند. قبل از جنگ، امام از راههاي گوناگون با آنها تماس گرفت تا اختلافات با مذاكره و مناظره حل گردد و كار به جنگ نكشد، ولي آنها گوش به نصايح علي (ع) ندادند و آتش جنگ را شعله‌ور ساختند. يكي از راهها اين بود كه امام، پسر عمويش ابن عباس را، كه به خوبي آنها را مي‌شناخت، چندين بار بين خود و آنها، واسطه قرار داد، ولي از آنجا كه آنها در حصار باورهاي كج و دروغين خود محبوس بودند، گاهي قبل از آنكه با ابن عباس سخن بگويند، به ذكر مسائل جزئي مي‌پرداختند مثلا در حالي كه ريختن خون بهترين بندگان خدا مانند «عبدالله بن خباب» و [صفحه 272] همسر باردار او را جايز مي‌دانستند [275] به ابن عباس كه براي مناظره نزد آنها مي‌آمد، مي‌گفتند: «اين لباس زيبا (به قول امروزيها: طاغوتي) چيست كه پوشيده‌اي؟! … ». امام به ابن عباس فرمود: لا تخاصمهم بالقرآن فان القرآن حمال ذو وجوه، تقول و يقولون، ولكن حاججهم بالسنه فانهم لن تجدوا عنها محيصا : «به وسيله‌ي آيات قرآن با خوارج مناظره مكن، زيرا قرآن كتابي است كه مي‌توان آياتش را با احتمالات و توجيهات گوناگون معني كرد، تو چيزي مي‌گوئي و آنها چيزي ديگر (و سخن به جائي نمي‌رسد) ولي با سنت پيامبر (ص) با آنها بحث كن كه در برابر آن پاسخي نخواهند يافت». [276]. توضيح اينكه: مثلا ابن عباس، شاگرد هوشيار و آگاه علي (ع) مي‌خواست، از آيات قرآن، صحت اصل حكميت را (صرف نظر از كيفيت آن) براي آنان ثابت كند، ولي آنها بر اثر جمود و كوته‌فكري و ناآگاهي به [صفحه 273] معاني و مفاهيم قرآن، با توجيهات و احتمالات، سخن ابن عباس را رد مي‌كردند و مي‌پنداشتند كه بايد براي هر موضوعي، آيه‌ي بخصوصي باشد و چون قرآن درباره‌ي «حكميت سياسي دو گروه»، چيزي نگفته است، پس حكميت دو گروه مسلمانان باطل است. دانشمند معتزلي، ابن ابي‌الحديد مي‌گويد: سخن فوق (كه امام، به ابن عباس فرمود) در جاي خود بي‌نظير است و مفهوم بسيار عالي دارد … سپس مي‌گويد: اگر سوال شود كه پس ابن عباس با كدام سنت بايد با خوارج گفتگو كند، در پاسخ گوئيم: منظور امام، سخنان آشكار (و توجيه ناپذير) پيامبر (ص) است مانند اينكه پيامبر (ص) فرمود: علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيثما دار: «علي با حق است و حق با علي (ع) است و هر جا كه باشد، علي (ع) نيز همراه و بهم پيوسته با حق است». و يا مانند حديث غدير كه پيامبر (ص) فرمود: اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله: «خداوندا، دوست بدار آنكه علي (ع) را دوست بدارد و دشمن بدار آنكه علي (ع) را دشمن بدارد و ياري كن آنكه علي (ع) را ياري كند و واگذار آن كس را كه علي (ع) را واگذارد». و امثال اين گونه روايات را كه اصحاب از [صفحه 274] پيامبر (ص) شنيده بودند و مورد قبول همه بود و اگر خوارج حتي در مقابل اين گفتار آشكار و قاطع نيز سرباز مي‌زدند. براي علي (ع) ثابت مي‌شد كه خوارج هدف ديگري دارند، نه اينكه حسن نيت داشته ولي نمي‌فهمند. هر چقدر علي (ع) در اين مورد كوشش كرد و اتمام حجت نمود، آنها بر لجاجت خود افزودند، سرانجام علي (ع) ناگزير شد با آنها پيكار كند و آن چنان با آنها بجنگد كه، همه‌ي آنها- جز اندكي- را به هلاكت رسانده و سر به نيست نمايد. [277]. پايان بخش نامه‌ها [صفحه 275] نهج البلاغه علیه السلام کانال علیه السلام @yaaliheydar http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343
5_6289425588570554498.mp3
2.02M
✅ ماجرای مسلمان شدن کارگر یهودی 🔹 فرقی بین ارباب و غلام نیست همه یک اندازه از بیت المال سهم دارند. ═══✼🍃🌹🍃✼═══ 🎤 #حاج_اقا_دانشمند
1_1573121793.mp3
3.36M
✅ عروس منصف 🔹 قدر زحمت هاتون رو بدونید
✍🏻متن کامل بیانات رهبر انقلاب در درس خارج فقه امروز درباره طرح مدیریت مصرف سوخت؛ ✅بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین 🔸 قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته. 🔹نکته‌ی دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آوردند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی کند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه مند است، به زندگی راحت خودش علاقه مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست. 🔸مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند. 🔹مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند توجه کنند که میفهمند هم مردم ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایف‌شان به طور جدی عمل کنند.
✨﷽✨ 🔴سه دفتری که خداوند اعمال بندگان را در آن‌ها ثبت می‌کند ✍پیامبراکرم(ص) فرمود: برای اعمال بندگان سه دفتر هست؛ دفتری که خدا چیزی از آن نمی‌آمرزد. دفتری که خدا به آن اهمیت نمیدهد. دفتری که از هیچ چیز آن نمی گذرد. سپس فرمود: دفتری که خدا چیزی از آن را نمی‌آمرزد، شرک به خدا است. دفتری که خدا به آن اهمیت نمی‌دهد، ستمی است که بنده میان خود و خدا به خویشتن کرده است. مانند روزه‌ای که خورده. یا نمازی که ترک کرده و خداوند اگر بخواهد آنرا می‌بخشد و از آن می گذرد. و اما دفتری که خداوند از هیچ چیز آن نمی‎گذرد ستمهائی است که بندگان به یکدیگر کرده‌اند که ناچار باید تلافی شود. 📚 نصایح، نوشته مرحوم آیت الله مشکینی