در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: ما مِنْ عَبْد مُؤْمِن إِلاّ وَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ بَیْضاءُ فَإِذا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِی النُّکْتَةِ نُکْتَةٌ سَوْداءُ فَإِنْ تابَ ذَهَبَ ذلِکَ السَّوادُ، وَ إِنْ تَمادى فِی الذُّنُوبِ زادَ ذلِکَ السَّوادُ حَتّى یُغَطِّیَ الْبَیاضَ، فَإِذا غَطَّى الْبَیاضَ لَمْ یَرْجِعْ صاحِبُهُ إِلى خَیْر أَبَداً، وَ هُوَ قَوْلُ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ کَلاّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ:
هیچ بنده مؤمنى نیست مگر این که در قلب او یک نقطه (وسیع) سفید و درخشنده اى است هنگامى که گناهى از او سر زند در میان آن منطقه سفید، نقطه سیاهى پیدا مى شود، اگر توبه کند آن سیاهى بر طرف مى گردد و اگر به گناهان ادامه دهد بر سیاهى افزوده مى شود، تا تمام سفیدى را بپوشاند، و هنگامى که سفیدى پوشانده شد، دیگر صاحب چنین دلى هرگز به خیر و سعادت باز نمى گردد، و این معنى گفتار خدا است که مى گوید: کَلاّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما
کانُوا یَکْسِبُونَ .(۱)
.
✅10 برداشت غلط و رایج درباره حجاب اجباری
1⃣یکم. ما #حجاب_اجباری نداریم، حجاب الزامی داریم. تفاوتش چیست؟ برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است. مثل تفاوت حکم مستی در خلوت و جلوت، در خانه با خیابان. انشالله روشن است.
2⃣دوم. الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست، بلکه برای صیانت از دموکراسی و دفاع از حق اکثریت است که اسلام را می خواهند. پس مدام ژست نگیرید که مگر چند درصد با اجبار حجاب، باحجاب شدند.
3⃣سوم. یک جامعه در انتخاب دین آزادست، اما در انتخاب از دین آزاد نیست. مردم ما اکثریت اسلام را می خواهند و حجاب جزئی از اسلام است. پس تکلیف رفراندوم هم روشن است. رفراندوم برای انتخاب اصل دین است نه جزئیاتش.
4⃣چهارم. اینکه الزام حجاب در صدر اسلام بوده یا نه، سوال غلطی است. با فرض اینکه نبوده است باز هم مهم نیست. الزام اجتماعی حجاب از احکام تعزیری است که متناسب با زمان و مکان و شرایط اتخاذ می شود. مثل بسیاری دیگر از قوانین که زمان پیامبر نبوده و امروز هست و شرعی است.
5⃣پنجم. بدحجابی در ایران ناشی از بی دینی نیست، ناشی از سبک زندگی غربی است. نشانه اش نیز حیا و عفت زنان ماست و نه ظاهرشان. پس از روی ظاهر نگوئید مردم حجاب نمی خواهند؛ این بند بسیار مهم است.
6⃣ششم. متولی حجاب در ایران تنها گشت ارشاد نیست؛ 26 نهاد متولی حجاب اند که متاسفانه در خواب عمیق اند و به کسی هم پاسخگو نیستند. کاش عدلیه به عنوان حقوق عامه به کم کاری این 26 نهاد هم ورود کند.
7⃣هفتم. حجاب ملاک دینداری نیست؛ یک نشانه است در کنار دیگر نشانه ها. چه بسا زنان بدحجابی که دیندارتر ند و بالعکس. خیلی ها این خطای اجتماعی را ندارند و صدها خطای فردی و اجتماعی دیگر دارند.
8⃣هشتم.حجاب تنها چادر نیست. با این حال چادر طی سالهای اخیر فراتر از حجاب رفته است و به یک هویت فرهنگی-سیاسی و حتا مبارزاتی ارتقا یافته است.
9⃣نهم. #چهارشنبه_سفید و موارد شبیه آن، پروژه فرهنگی علیه حجاب نیست؛ پروژه امنیتی علیه نظام است. لذا برخورد امنیتی می خواهد نه فرهنگی.
🔟دهم.مردها با دیدن زن بی حجاب الزاما به وسوسه گناه نمی افتند، بلکه دیدن زن بی حجاب خودش فی نفسه بدون ریبه و لذت، معصیت است. لذا بی حجابی تعرض به حقوق دیگران است. انشالله روشن است.
✍محسن مهدیان
⛔️« #شوخی_با_نامحرم_ممنوع! »⛔️
ابوبصیر می گوید:
در کوفه برای زنی قرآن می خواندم،
یک بار در موردی با او شوخی کردم.
بعد از مدّتی خدمت امام باقر (ع) رسیدم،
امام مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار داد و فرمود:
«کسی که در خلوت مرتکب گناه شود
خداوند به او نظر لطف نمی کند،
چه سخنی به آن زن گفتی؟؟!!
وی می گوید:از شرم و خجلت سر در
گریبان افکندم و توبه کردم.
امام باقر (ع) فرمود:
«شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن.»
#بحارالانوار_ج46_ص247
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#زندگی_بندگی
وقتی که خودت هم تعجب میکنی چرا همه چیز خراب شد!
طبق فرمایش حضرت رسول اکرم (ص):
ما در مسائل حلال و حرام، نباید لب مرز حرکت بکنیم
جایی که شبهه هست و نمی دانیم کاملاً درسته یا نه کاملاً مشمول حرام هست یا نه، اینجاست که نباید حرکت بکند! نباید انجام بدهد!
چرا چون لغزشگاهی است که به سمت ارتکاب حرام شیب دارد.
اینطور نیست که وقتی که لب مرز حلال و حرام، حرکت بکنیم چه از نظر فکری چه از نظر عملی و در مسائل دقت نکنیم بگیم که خب تکلیفی نداریم! نه ؛اینجا شیب شبهات به سمت حرام است. و قطعا انسان به حرام و گناه می افتد.
پیامبر اکرم ص می فرماید کسی اگر مرتکب همین شبهات بشود ،جای که شبهه ناک است و حرام و حلال بودنش خیلی مشخص نیست. اینجا ارتکاب شبهات منجر به ارتکاب حرام میشه و هلاکت.
یعنی تصور هم نمی کند که به دلیل کدام عملم دارم هلاک میشم! دینم داره تباه میشه، عمرم داره تباه میشه آیندم داره خراب میشه
اینها به خاطر چه عملی است که من انجام دادم؟!
الان نمیدونم؛ چون تصورش این نیست که کار بدی انجام داده اما چون در شبهات حرکت کرده لب مرز حرکت کرده و حرکت در منطقه سفید نیست در منطقه زرد داره حرکت میکنه اینجا شیب به سمت قرمز است.
سعی کنیم در اعمالمون یقین داشته باشیم که کارمون درسته این هم صرفاً از ذهن خودمون نباید باشد، بلکه تطبیق با حلال و حرام دینی و فرمایش الهی داشته باشد.
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🌸🌱🌹
اعمال شب و روز #دحو_الارض
جهت مطالعه اعمال و دعاها بصورت کامل کلیک کنید
#التماس_دعا
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
دو رکعت نماز بخوان و به خداوند عرض کن خدایا هر کس به من بدی کرده را بخشیدم، تو هم مرا ببخش؛
آن وقت ببین خدا با تو چه کار می کند.
#میرزا_اسماعیل_دولابی
💎 فضل خود را اینگونه نشان بده
🔻 امام علی علیهالسلام:
اِختَصِر مِن کَلامِکَ مَا استَحسَنتَهُ؛ فَإِنَّهُ بِکَ أجمَلُ، وعَلى فَضلِکَ أدَلُّ
❇️ سخن نیکو و مختصر بگو؛ زیرا این براى تو زیباتر است و بر فضل تو دلالت بیشترى دارد.
📚 غررالحکم، حدیث ۲۷۳۵
💎 مبارزه با نفس
🔻امام کاظم علیهالسلام:
جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ
❇️ براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت بر تو واجب است.
📚 تحف العقول، ص۳۹۹
امام علی(ع) :
صُحبَةُ الأَخيارِ تَكسِبُ الخَيرَ كَالرّيحِ إذا مَرَّت بِالطّيبِ حَمَلَت طيبا
همنشينى با نيكان، نيكى مى آورد،
مثل باد كه چون بر بوى خوش بگذرد، با خود، بوى خوش مى آورد .
نهج البلاغه، نامه 31
⚠️ عواقب خشم
🔻امام علی علیهالسلام:
اَلْـغَضَـبُ یُرْدی صاحِبَهُ وَ یُبْـدی مَعـایِبَـهُ.
➖ #خشم، صاحب خود را به پستی و هلاکت میاندازد و عیبهای او را آشکار میسازد.
📚 غررالحکم (چاپ دانشگاه)، ج ۲، ص ۳۱
🏴🍀🏴🌹🏴🍀🏴
#امام_جواد_(ع)
*كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بی گمان با تو دشمنى كرده است.*
📙 أعلام الدين صفحه ۳۰۹
*🌹سالروز #شهادت*
*🍀 #امام_جواد_ع*
*🏴 تسلیت باد .*
➖➖➖➖➖➖➖➖
نماز شبهای دهۀ اوّل ماه ذیالحجّه
🕋 کسی که این ده شب، این نماز دو رکعتی را بخواند در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک خواهد شد.
🔹از شبِ اوّل ماه ذیالحجّه تا شبِ عید قربان، بین نماز مغرب و عشاء《از نماز مغرب آخرین روز ماه ذیالقعده تا نماز مغرب روز عرفه》دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» یک بار
▪️و یک بار این آیه شریفه:
و واعَدْنا مُوسی ثَلاثينَ لَيْلَةً، وَ اَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَ قالَ مُوسی لاَِخيهِ هارُونَ اخْلُفنی فی قَوْمی، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ ✨
🔹« و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شبِ دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معیّن پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: «در میان قوم من جانشینم باش، و [کار آنان را] اصلاح کن، و راه فسادگران را پیروى مکن »
اعمال دهه اول ماه ذیالحجه را اینجا ببینید👇
https://t.me/joinchat/AAAAAFfDlu5a7toveSCpWw
1_2886925.mp3
3.55M
سوال : در مورد موضوع مرگ توضیحاتی بفرمایید ؟
⏳ زمان : ۹:۵۰
🗂 حجم : ۳.۴ مگابایت
#جلسه_اول
#استاد_عالی
✨﷽✨
🔰چه عواملي ميتواند باورهاي ما را تقويت بكند؟
پاسخ : يكي ازعوامل مهم كه باعث تقويت باورهاي ديني ما ميشود نماز است. در روايات و قرآن هم به نماز تاكيد شده است. بيشترين تاكيد قرآن در اعمال عبادي
بر نماز است. داريم: نماز معراج مومن است، نماز وسيله ي قرب به خداوند متعال است، نماز جلوي فحشا و منكرات را ميگيرد. سيد بحرالعلوم ميفرمايد كه من اين اثر نماز را بالاتر از اثر عروج ميدانم. اينكه نماز جلوي فحشا و منكر را ميگيرد يعني انسان را به درجه ي عصمت است. نماز ستون دين است. اين آثاري است كه براي نماز گفته شده است. ما در اذان به نماز خير العمل (بهترين عمل) ميگوييم. نماز انسان را به خضوع و خشوع ميرساند. همسر امام صادق (ع) ميفرمايد: زماني كه امام داشتند از دنيا ميرفتند، حضرت فرمودند: شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك بشمارد نمي رسد. سبك شمردن نماز يعني اينكه گاهي نماز را بخواند و گاهي نخواند يا عادت دارد كه در اول وقت به نماز بي توجهي كند. يك وقت انسان به خواندن نماز در اول وقت مقيد است و يكي دوبار عذر دارد. يك وقت انسان نسبت به نماز اول وقت خواندن بي توجه است. اين درجه اي از سبك شمردن نماز است كه قرآن آنرا سرزنش كرده است. اين افراد نماز ميخوانند ولي نسبت به نماز سهل انگار هستند، صلاتهم ساهون. نمازي كه قرآن ميگويد همان نمازي است كه آن آثار را دارد. يعني نمازي كه روح دارد، حضور قلب دارد و اين يك نماز واقعي است و انسان را از فحشا و منكر باز ميدارد.
چنين نمازي سنگين است. پس نماز ظاهري سنگين نيست. ما يك صورت نماز داريم كه انسان را بالا نمي برد البته همين نماز با بي نمازي خيلي فرق ميكند. كسي كه نماز نمي خواند در قيامت عقاب ميشود و شفاعت اهل بيت به آنها نمي رسد. حتي ظاهر نماز هم ارزشمند است. اگر انسان بخواهد درجاتي بدست بيارود بايدهمت بلندتري داشته باشد و نمازش را با روحش انجام بدهد. متدينين از اين استاد پنج وقت يعني نماز استفاده كنند. ما همه دنبال استاد ميگرديم. استادي كه باعث رشد و تقرب شما ميشود همين نماز است. اما بشرط اينكه بتوانيم اين نماز را با حضور قلب انجام بدهيم.
#استاد_عالی
✨﷽✨
براي جذب مردم به نیکی بايد چه كار كنيم؟
💬يكي از راههاي اين است كه زبان شما نبايد زبان سرزنش باشد. زبان خيلي از پدرها و مادرها، زبان سرزنش است. خجالت بكش مردم نماز شب ميخوانند تو نماز صبح را هم نمي خواني. يا اينكه پسر خاله ات دائم در مسجد است و تو نماز نمي خواني. اين مقايسه است. هركس يك روحيه اي دارد. بايد از زبان سرزنش و مقايسه پرهيز بشود. ويژگي كه ائمه ما در بحث امر به معروف و نهي از منكر داشتند. فردي نمازش را اشتباه ميخواند و در نماز صحبت ميكرد. وقتي نمازش تمام شد، پيامبر به او گفت: نماز از سه چيز تشكيل ميشود: ذكر، دعا، قرآن. او خودش فهميد يعني در نماز حرف نزن. مستقيم نگفت: در نماز حرف ميزني. اين تذكر غير مستقيم است. برنامه سازان ميتوانند بگونه اي فرهنگ نماز را القا كنند كه نخواهند مستقيما روي آن دست بگذارند. گاهي ممكن است پسري بخاطر لجبازي با پدر و مادرش به حرفهاي آنها گوش نكند. بايد از اهرم دوست استفاده كرد. چون ممكن است از دوست تاثير بپذيرد.
📺 برنامه سمت خدا
#استاد_رفیعی
4_5800794688382306272.mp3
482.6K
🎙چرا به مومنان فلاح می گویند؟ عوامل فلاحت انسان چیست؟
⏱۲ دقیقه