eitaa logo
سیره علوی (ع)
208 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
34 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi2 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸🍃 حضرت امام علی (ع) میفرپایند: آنچه مردم را به تحصيل دانش بى‌رغبت كرده، اين است كه مى‌بينند كمتر عالمى است كه به علمش عمل كند
🌸🍃🌸🍃 اعجاز و پیشگویی بزرگ قرآن در 1400 سال پیش ما ایرانیها وقتی به تاریخ نگاه میکنیم وشکست ایران از روم از اون بعنوان واقعه ای تلخ یاد میکنیم . هرچند که ایران شامل کشورهای فلات ایران ( یعنی کسانی که زبانشان فارسیه) و شایدم حتی بزرگتر بود و روم هم فقط روم ، یعنی ایتالیای امروزی نبود . شاید بتوان اون جنگ رو جنگ میان آسیا و اروپا نیز نامید . بهر حال ، ایرانِ اون زمان ؛ قدرت بلا منازع اون زمان بود و جنگ بزرگی در گرفت و ایرانیان پیروز شدند ، و هنوز اعراب مطلع نبودند ، و سوره روم نازل شد که خبری را آورد که کسی از آن اطلاع نداشت: بنام خدا رومیان شکست خوردند . در نزدیکترین سرزمین و بعد از شکستشان ، بزودی در اندک سالی پیروز خواهند شد . دوستان ، در آن زمان ایران بقدری قدرتمند بود که این برای اعراب به جوک بیشتر شباهت داشت ؛ که مگر میشود روم (اروپا) ایران را شکست دهد . حتی زمان شکست هم مشخص شده بود ؛ ""بزودی"" در اندک سالی "" دوستان توجه داشته باشید که کسی نمیدانست جنگ جدیدی درانتظار است چه برسد به شکست ایران ؛ اینچنین هم شد ... چند سال بعد ، جنگ جدیدی سر گرفت و ایران از روم شکست خورد. و وعده خداوند تحقق یافت ؛ وآیه 6 از سوره روم ؛ قرآن کریم : وعده خداست خداوند وعده اش را خلاف نمی کند ، ولی بیشتر مردم نمیدانند . دوستان ، تمامی وعده های خداوند راست و درست است ولی بیشتر مردم نمی دانند
امام على عليه السلام: فرصت ها چون ابرها مى گذرد الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ حکمت 21 نهج البلاغه قدرِ لحظات باهم بودنو بدونیم #همسر #هم_دل همراه #زندگی #حدیث @yaaliheydar
امام رضا علیه السلام فرمود: اِنَّ امیرالمؤمنین علیه السلام کان یَقولُ طوبی لَمِن أخلصَ لِلهِ الْعِبادةَ والدعّاءَ. الکافي ؛ ج 2 , ص 16 امیرالمؤمنین پیوسته می فرمود، خوشا به حال کسی که عبادت و دعای خود را خدا محور کند. البته اثر طبیعی چنین صفتی «قرارگرفتن در اوج عزت و سربلندی» است. مولوی می گوید: کعبه را که هر دمی عِزّی فزود آن ز اخلاصات ابراهیم بود پیام متن: اخلاص و خدامحوری در کارها، سبب عزت و سربلندی انسان ها. ترس از خدا صفت خوف و ترس در هر انسانی وجود دارد و جزئی از حالات روحی و روانی اوست. پیام دین به پیروان خود این است که به ترس خود نیز بهترین جهت را بدهید. باید ترس از مردم را با ترس از خدا عوض کرد. روی دیگر ترس از خدا، مهر و آرامش است. با خوف از خدا، خطاب «لا تَخَفْ و لا تَحْزَنْ» به گوش جان او می نشیند: «لاتَخَفْ» دان چون که خوفت داد حق نان فرستد چون فرستادت طبق @yaaliheydar
✍ بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃روزی پادشاهی به اطرافیانش گفت که اگر از کسی عیب و ایرادی ببینید، آن شخص باید یک درهم تاوان بدهد! 🌺🍃 یکی از شحنه‌ها، مردی را عریان دید و گفت: به دستور پادشاه باید یک درهم بپردازی! مرد گفت: چه... چه... چرا باید بدهم؟! شحنه گفت: دو درهم باید بدهی چون لکنت هم داری. 🌼🍃 شحنه گریبان مرد را گرفت، او خواست دفاع کند، معلوم شد دستش بالا نمی‌آید. شحنه گفت: حالا باید سه درهم بدهی! 🌷🍃 در این گیرودار، کلاه از سر مرد افتاد و آن مرد، کچل هم بود. شحنه، طلب چهار درهم کرد. مرد بینوا خواست بگریزد، کاشف به عمل آمد که لنگ و چلاق هم هست. شحنه گفت: از جایت تکان نخور که تو گنجی بسیار پربها هستی!!! ✨🍃 متأسفانه، برخی در پیدا کردن عیب و ایراد در دیگران، چنان مشتاق و جدی هستند که انگار گنجی را جست‌وجو می‌کنند. 🌹🍃 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر شخصی با دیگری رفاقت و رفت و آمد کند تا عیبی دربیابد و سپس آن عیب را افشا کند، از رحمت الهی محروم خواهد شد. 🌟🍃 کمی مراقب رفتار خود باشیم. ♡••࿐ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🌸 پیامبر اکرم (ص): ‌ خوشا به حال آنان که در زمان غیبت صبور و با استقامت اند و خوشا به حال كسانى كه در محبت ورزيدن (در راه اهل بيت عليهم‌السلام) استوار ماندند، ‌ خداوند آنها را در كتابش اينطور توصيف نموده است: «آنها كه به (جهان) غيب ايمان آوردند. آنها حزب اللّه هستند، آگاه باشيد به درستى كه حزب اللّه رستگار است. ‌ 📗بحارالأنوار ج۵۲ ص۱۴۳
✍امام جعفرصادق (علیه‌السلام): سخاوتمندترین مردم آن کسی است که جان و مال خود را جوانمردانه در راه خدای متعال تقدیم نماید.  📚مستدرک، ج ١١، ‌ص ٨
✍امام سجاد علیه السلام: هیچ قطره ای نزد خداوند عزّوجلّ محبوب تر از دو قطره نیست؛ قطره خونی که در راه خدا ریخته شود، قطره اشکی که در دل شبِ تار برای خداوند عزّ و جلّ می ریزد. 📚 الخصال، ج ۱، ص ۵۰
☘ امیرالمومنین (عليه السلام) : 🌷 خالِفِ الهَوى تَسلَم ، وأعرِض عَنِ الدُّنيا تَغنَم . 🌱 با هواى نفْس ، مخالفت كن تا به سلامت بمانى، و از دنيا روى گردان تا غنيمت ببَرى. 📖غرر الحكم : ح۵۰۶۱ 📖عيون الحكم والمواعظ، ص ۲۴۱، ح ۴۵۹۹
🔴قران و ادب انتقام ✍️محمد سروش محلاتي با شهادت حضرت حمزه در جنگ احد مسلمانان سخت متاثر شدند بخصوص که دشمن بدن او را مثله کرد و برخی اعضاء ان را قطع کرد . این مصیبت بر مسلمانان سخت و گران بود و انها میگفتند که باید این کار را تلافی کرده و عده از قریش را اینگونه مجازات کنیم و حتی گفته شده که رسول خدا در اثر شدت ناراحتی گریست و فرمود : از هفتاد نفر از مشرکان همانگونه انتقام خواهم گرفت : لامثلن بسبعین رجلا منهم (المیزان ج ۱۲ ص ۳۷۷ و تفسیر القمی و اعلام الوری و ..) در این فضای خشم و کینه توزی ، آیه نازل شد تا جلوی افراط گری را بگیرد و مسلمانان را به اخلاق برگرداند . خداوند فرمود : انتقام باید در حد همان جنایت و بهمان اندازه باشد و حق ندارید از ان تجاوز کنید و البته صبر و خویشتن داری بهتر است : و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین (سوره نحل ایه ۱۳۶) و پیامر فرمود : تحمل و صبر میکنم . و بدین وسیله نه فقط ان فضای ملتهب و انتقام جویانه که میتوانست زمینه اقدامات خلاف قاعده باشد پایان یافت بلکه با دعوت به خویشتن داری ، ارامش به جامعه باز گشت .
يَسِيرُ نَحْوَ الْمَدِينَةِ فَيَبْلُغُهُ أَنَّ عَامِلَهُ قُتِلَ [12]فَيَرْجِعُ إِلَيْهِمْ[13] فَيَقْتُلُ الْمُقَاتِلَةَ وَ لَا يَزِيدُ عَلَى ذَلِكَ[14] سپس مولف بيان مي‌کند ومي گويد مراد از لا يزيد شيئا يعني اينکه کسي را به اسارت نمي‌برد. اينکه روايت مي‌گويد: امام فقط مقاتلين را مي‌کشد تنها در اين نقل آمده است، درصورتي که اين روايت را کتب ديگري مثل: ارشاد، اعلام الوري، روضه، کشف الغمه، صراط مستقيم ومختصر هم نقل مي‌کنند ولي در آنها اينگونه نقل شده که حضرت يقتل ثلاثة آلاف من قريش. 👇 [1]. قيامهاي زيادي در زمان حضرت امام صادق عليه السلام انجام مي‌شد وحضرت مي‌فرمودند هرکس قيام کند مخارج اهل وعيالش با من است چون حکومت عباسيين بايد متزلزل شود. حال بحثي است راجع به قيامهاي آخرالزمان که آيا قيامهاي قبل از ظهور امام زمان مورد تاييد است يا خير؟ برخي در صدد مخدوش کردن قيامها مخصوصا انقلاب مقدس اسلامي به استناد بعضي روايت مثل روايت کل راية ترفع هستند، که اين روايت هم از نظر سند مشکل دارد وهم از نظردلالت جاي بحث دارد واز جمله رواياتي که به آن استناد مي‌کنند همين روايت است که اکنون اين مورد بحث ما نيست. [2]. شعراء/4 [3]. کافي، ج8 ص310، ح483، حديث الفقهاء و العلماء. [4]. مرآة العقول، ج26ص406، ح483. [5]. شرح اصول كافي، 12/435. [6]. مراد ازشيطان يا ابليس است ويا انسانهاي شيطان صفت. هردوي اينها صيحه است وهر دو اينها به گوش همه مي‌رسد. [7]. درمورد کتاب سروراهل ايمان قبلا بحث شد که آيا همان کتاب غيبت است يا کتاب منتخب الانوار المضيئه؟ [8]. ج3 ص582 [9]. در کتاب سروراهل ايمان بجاي اين کلمه، منهم دارد. [10]. درکتاب سرور اهل ايمان به جاي آن، الا اخبرکم دارد. [11]. ادامه روايت بحار الانوار: فيَهْبِطُ مِنْ عَقَبَةِ طُوًى فِي ثَلَاثِمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عِدَّةِ أَهْلِ بَدْرٍ حَتَّى يَأْتِيَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَيُصَلِّي فِيهِ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ يُسْنِدُ ظَهْرَهُ إِلَى الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ ثُمَّ يَحْمَدُ اللَّهَ وَ يُثْنِي عَلَيْهِ وَ يَذْكُرُ النَّبِيَّ ص وَ يُصَلِّي عَلَيْهِ وَ يَتَكَلَّمُ بِكَلَامٍ لَمْ يَتَكَلَّمْ بِهِ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ فَيَكُونُ أَوَّلُ مَنْ يَضْرِبُ عَلَى يَدِهِ وَ يُبَايِعُهُ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ يَقُومُ مَعَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَيَدْفَعَانِ إِلَيْهِ كِتَاباً جَدِيداً هُوَ عَلَى الْعَرَبِ شَدِيدٌ بِخَاتَمٍ رَطْبٍ فَيَقُولُونَ لَهُ اعْمَلْ بِمَا فِيهِ وَ يُبَايِعُهُ الثَّلَاثُمِائَةِ وَ قَلِيلٌ مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْ مَكَّةَ حَتَّى يَكُونَ فِي مِثْلِ الْحَلْقَةِ قُلْتُ وَ مَا الْحَلْقَةُ قَالَ عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ جَبْرَئِيلُ عَنْ يَمِينِهِ وَ مِيكَائِيلُ عَنْ شِمَالِهِ ثُمَّ يَهُزُّ الرَّايَةَ الْجَلِيَّةَ وَ يَنْشُرُهَا وَ هِيَ رَايَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص السَّحَابَةُ وَ دِرْعُ رَسُولِ اللَّهِ ص السَّابِغَةُ وَ يَتَقَلَّدُ بِسَيْفِ رَسُولِ اللَّهِ ص ذِي الْفَقَارِ وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ مَا مِنْ بَلْدَةٍ إِلَّا يَخْرُجُ مَعَهُ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ إِلَّا أَهْلَ الْبَصْرَةِ فَإِنَّهُ لَا يَخْرُجُ مَعَهُ مِنْهَا أَحَد. بحارالانوار، ج52 ص 307 [12]. از اين فراز روايت معلوم مي‌شود اين جريان مربوط به بعد از ظهور حضرت است. [13]. به سوي اهل مکه. [14]. بحارالانوار، ج52 ص 309
؟ هارون الرشيد بيست و يك پسر (۲۱) داشت كه سه تاى آن‌ها را به ترتيب وليعهد خود كرده بود ؛ يكى محمد امين، دومى مامون الرشيد و سومى مؤتمن. در اين ميان قاسم پسرى بود كه گوهر پاكش از صلب آن ناپاك ؛ چون مرواريدى از درياى تلخ و شور، ظاهر گشته و فيض مجالست زهاد و عباد آن عصر را دريافته بود. او از تاءثير صحبت ايشان روى دل از زخارف دنيا بر تافته و طريقه پدر و آرزوى تاج و تخت را ترك گفته بود. قاسم جامه كهنه و مندرس كرباسين پوشيده و قرص نان جويى روزه خود را افطار مى كرد و پيوسته به قبرستان رفته و به نظر عبرت بر مرده‌ها مى نگريست و مانند ابر بهار اشك مى ريخت. روزى پدرش در مكانى نشسته بود، وزرا و بزرگان و اعيان و اشراف در خدمتش كمر بندگى بسته و هر يك به تناسب مقام خود نشسته بودند كه آن پسر با لباس مندرس و كهنه و سر و وضعى ساده و معمولى از آنجا عبور كرد، گروهى از حضار گفتند: اين پسر سر امير را در ميان پادشاهان زير ننگ كرده! امير بايد او را از اين وضع ناپسند منع نمايد، اين حرفها به گوش هارون الرشيد رسيد، او پسر را خواست و از روى مهربانى و شفقت زبان به نصيحت او گشود. آن جوان سعادتمند گفت: اى پدر! عزت دنيا را ديدم و شيرينى رياست را چشيدم حالا از تو مى خواهم كه مرا به حال خود واگذارى تا عبادت خدا بجا آورم و زاد و توشه اى براى آخرتم فراهم سازم، من از دنياى فانى چيزى نمى خواهم و از درخت دولت پادشاهى تو ثمرى نخواستم. هارون قبول نكرد و به وزير خود گفت: فرمان ايالت مصر و اطراف آن را بنويس. قاسم گفت: اى پدر! دست از سر من بردار والا ترك شهر و ديار مى كنم و از تو مى گريزم. هارون براى اينكه پسر را از اين كار منصرف كند با مهربانى گفت: فرزندم! من طاقت دورى تو را ندارم، اگر تو ترك وطن گويى روزگار بى تو چگونه به من خواهد گذشت؟! گفت: تو فرزندان ديگرى هم دارى كه دلت با ديدن آنها شاد شود. سرانجام چون ديد پدر دست از او بر نمى دارد، نيم شبى خدم و حشم را غافل كرد و از دارالخلافه گريخت و تا بصره در هيچ جا توقف نكرد. او به جز قرآنى، از مال دنيا هيچ با خود بر نداشت. در بصره با كارگرى امرار معاش مى كرد. ابو عامر بصرى مى گويد: ديوار باغ من خراب شده بود، از خانه بيرون آمدم تا كارگرى بيابم و ديوار باغم را بسازم. جوان زيبارويى را ديدم كه آثار بزرگى از او نمايان بود و بيل و زنبيلى در پيش خود نهاده و قرآن تلاوت مى كرد. گفتم: اى جوان! كار مى كنى؟ گفت: بله براى كار كردن آفريده شده ام، با من چه كار دارى؟ گفتم: گل كارى، گفت: به اين شرط مى آيم كه يك درهم و نصف به من مزد دهى و وقت نمازم به من فرصت دهى تا نماز را سر وقت بخوانم. قبول كردم و او را بر سر كار آوردم. چون غروب آمدم، ديدم يك تنه كار ده نفر را كرده است! دو درهم به او دادم، قبول، نكرد و همان يك درهم و نصف را گرفت و رفت. روز ديگر به دنبال وى به بازار رفتم ولى او را نيافتم، سراغش را گرفتم، گفتند: فقط شنبه‌ها كار مى كند، كارم را به تعويق انداختم تا روز شنبه رسيد، به بازار رفتم همچنان او را مشغول تلاوت قرآن ديدم، سلام مى كردم گويا از عالم غيب او را كمك مى كردند. شب خواستم به او سه درهم بدهم قبول نكرد و همان يك درهم و نصف را گرفت و رفت. شنبه سوم به بازار دنبال او رفتم او را نيافتم، از او سراغ گرفتم، گفتند: سه روز است در خرابه اى بيمار افتاده، به شخصى التماس كردم مرا نزد او ببرد، او را ديدم كه در خرابه اى بى در و پيكر بيهوش افتاده و نيم خشتى زير سر نهاده است. سلام كردم چون در حالت احتضار بود توجهى نكرد، ديگر بار كه سلام كردم مرا شناخت، خواستم سر او را به دامن بگيرم نگذاشت و گفت: اين سر را بر روى خاك بگذار كه جز خاك او را سزاوار نيست و من هم دوباره سر او را بر خاك نهادم. گفتم: اگر وصيتى دارى به من بگو، گفت: از تو مى خواهم وقتى مردم مرا به خاك بسپارى و بگويى پروردگارا! اين بنده خوار و ذليل تو است كه از دنيا و مال و منصب آن گريخت و رو به درگاه تو آورد كه شايد او را بپذيرى پس به فضل و رحمت خود، او را قبول كن و از تقصيرات او درگذر. آنگاه پيراهن و زنبيل مرا به قبر كن ده و قرآن و انگشتر مرا به هارون الرشيد برسان و به او بگو اين امانتى است از جوانى غريب كه گفت: مبادا با اين غفلتى كه دارى بميرى! اين را گفت و حركت كرد كه برخيزد نتوانست، دو مرتبه خواست بلند شود نتوانست، گفت: عبدالله زير بغلم را بگير كه آقا و مولايم اميرالمومنين (ع) آمد. بلندش كردم، ديدم جان به جان آفرين تسليم كرد. ♡••࿐ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ7يَقُولُ خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ الصَّيْحَةُ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْيَمَانِيُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ قَبْلَ هَذِهِ الْعَلَامَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ[1] قَالَ لَا فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ تَلَوْتُ هَذِهِ الْآيَةَ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ[2] فَقُلْتُ لَهُ أَ هِيَ الصَّيْحَةُ فَقَالَ أَمَا لَوْ كَانَتْ خَضَعَتْ أَعْنَاقُ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ[3]. نکاتي را پيرامون اين روايت بيان مي‌کنيم؛ نکته اول: آيه‌اي که دراين روايت ذکرشد، يازده بار در يازده روايت به مناسبتهاي مختلف از ائمه طاهرين به آن استناد شده وتطبيق داده شده بر آيات وعلامات ظهور امام زمان. نکته دوم: مساله قيامهاي قبل از ظهور است که ظاهرش محکوم کردن همه قيامهاست ولي بر فرض که بپذيريم بايد در دلالتش دقت کرد که مي‌گويد: من اهل بيتک، ودراين صورت بايد بگوئيم همه قيامها از جمله قيام مختار وامثال آن همه محکوم است در حالي که ائمه چنين مطلبي را نگفته‌اند؛ بلكه مختار و بعضي از قيامها را تأييد كرده‌اند. نکته سوم: از اين روايت حتميت علامت قتل نفس زکيه استفاده نمي‌شود. آنچه که در اين روايت آمده جمله خمس علامات است بدون اشاره به حتميت آن. نکته چهارم: از اين روايت تفصيلات مربوط به نفس زکيه استفاده نمي‌شود، فقط همين مقدار که نفس زکيه کشته مي‌شود اثبات مي‌شودولي اينکه اوچه کسي است؟ ودر کجا کشته مي‌شود از آن به دست نمي‌آيد. نکته پنجم: درباره سند اين روايت، نقاددراين فن، علامه مجلسي که خيلي ايراد به اسناد کافي شريف مي‌گيرند وقتي به اين حديث مي‌رسد مي‌گويد: حسنٌ کالصحيح، اگر ايرادي وجود داشته باشد نسبت به عمر بن حنظله است که آنهم مرتفع است لذا مي‌فرمايد کالصحيح. بعد علامه مجلسي مي‌فرمايد: شهيد ثاني اين روايت را صحيح شمرده است. ومراد از اين کلام راوي که گفت: أهي الصيحة؟ الظاهر أنه7 قرره على أن المراد بها الصيحة و بيّن أن الصيحة تصير سببا لخضوع أعناق أعداء الله. (خلاصه بيان مرحوم مجلسي)[4]. مرحوم ملا صالح مازندراني در ج12ص435 مي‌فرمايد: «قوله خمس علامات؛ العلامات کثيرة وقد مرت هذه الخمسه وعدة اخري قبل ذلک» شاهدبحث ما اينجاست، لعل المراد بالنفس الزکيه الحسني المذکورسابقا، اين روايت را در بحث حسني مطرح کرديم و مشکل سندي نداشت.[5] المراد من الصيحه المنادي الاول ملک و المنادي الثاني الشيطان[6] ويفرق بينهما من کان يومن بولاية صاحب الامر ومن شاء الله ان يهديه. به نظر من اگر به دنبال تفصيلات نفس زكيه نباشيم همين روايت براي اثبات اصل نفس زكيه کفايت مي‌کند. روايت دوم:روايتي است که مرحوم مجلسي آنرا در بحارالانواراز کتاب سرور اهل ايمان[7] نقل مي‌کند؛ اين روايت سه مدرک بيشتر ندارد. سرور اهل الايمان بحارالانوار به نقل از سروراهل ايمان اثبات الهداة[8] به نقل از بحارالانوار تنها باذکر ابتداي روايت که مورد بحث است. اما روايت: وَ بِالْإِسْنَادِ يَرْفَعُهُ إِلَى أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ7فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ إِلَى أَنْ قَالَ يَقُولُ الْقَائِمُ7لِأَصْحَابِهِ يَا قَوْمِ إِنَّ أَهْلَ مَكَّةَ لَا يُرِيدُونَنِي وَ لَكِنِّي مُرْسِلٌ إِلَيْهِمْ لِأَحْتَجَّ عَلَيْهِمْ بِمَا يَنْبَغِي لِمِثْلِي أَنْ يَحْتَجَّ عَلَيْهِمْ فَيَدْعُو رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ[9] فَيَقُولُ لَهُ امْضِ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ فَقُلْ يَا أَهْلَ مَكَّةَ أَنَا رَسُولُ فُلَانٍ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ الْخِلَافَةِ وَ نَحْنُ ذُرِّيَّةُ مُحَمَّدٍ وَ سُلَالَةُ النَّبِيِّينَ وَ إِنَّا قَدْ ظُلِمْنَا وَ اضْطُهِدْنَا وَ قُهِرْنَا وَ ابْتُزَّ مِنَّا حَقُّنَا مُنْذُ قُبِضَ نَبِيُّنَا إِلَى يَوْمِنَا هَذَا فَنَحْنُ نَسْتَنْصِرُكُمْ فَانْصُرُونَا فَإِذَا تَكَلَّمَ هَذَا الْفَتَى بِهَذَا الْكَلَامِ أَتَوْا إِلَيْهِ فَذَبَحُوهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ هِيَ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ فَإِذَا بَلَغَ ذَلِكَ الْإِمَامَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ أَلَا أَخْبَرْتُكُمْ[10] أَنَّ أَهْلَ مَكَّةَ لَا يُرِيدُونَنَا فَلَا يَدْعُونَهُ حَتَّى يَخْرُجَ[11] براي توضيح بيشتراين قسمت روايت ديگري را از امام باقر7 به نقل ازابو خالد کابلي بيان مي‌کنيم: وَ بِالْإِسْنَادِ إِلَى الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ7قَالَ يُبَايَعُ الْقَائِمُ بِمَكَّةَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ رَسُولِهِ وَ يَسْتَعْمِلُ عَلَى مَكَّةَ ثُمَّ
«نفس زکیه» کیست و چگونه به شهادت خواهد رسید؟ طبق روایات مربوط به علائم آخرالزمان و ظهور امام مهدی(عج)، شخصی موصوف به «نفس زکیه» (جان پاک)، در روز 25 ذی‌الحجه (15 روز مانده به ظهور در روز عاشورا) بین رکن اسماعیل و مقام ابراهیم ذبح خواهد شد؛ اما او کیست و چرا به شهادت می‌رسد و آیا شهادت او از نشانه‌های حتمی ظهور است یا خیر. به گزارش مشرق، طبق روایات مربوط به علائم آخرالزمان و ظهور امام مهدی(عج)، شخصی موصوف به "نفس زکیه" (جان پاک)، در روز 25 ذی‌الحجه (15 روز مانده به ظهور در روز عاشورا) بین رکن اسماعیل و مقام ابراهیم ذبح خواهد شد؛ اما او کیست و چرا به شهادت می‌رسد و آیا شهادت او از نشانه‌های حتمی ظهور است یا خیر. «نفس زکیه» کیست و چگونه به شهادت خواهد رسید؟ آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در درس خارج مهدویت خود با اشاره به این موضوع تصریح کرد: رواياتي که درباره نفس زکيه است، طبق استقصاء اوليه تقريبا هفده روايت است که سه روايت از مصادر اهل سنت است، و هيچ كدام به پيامبر صلي الله عليه وآله منتهي نمي‌شود. آري روايت سومي از عمار است اگر سندش درست باشد مي‌گوئيم شأن عمار اين نيست که از جانب خود مطلبي نقل کند، حتما از معصوم شنيده و روايت مي‌کند. از اين سه روايت معلوم مي‌شود که نفس زکيه هم در کتب اهل سنت به طور محدود و کم‌رنگ مطرح هست. آیت‌الله طبسی در ادامه تأکید کرد: قبل از اينکه وارد بحث نفس زکيه شويم، مقدمتاً چند نکته را عرض مي‌کنيم: نکته اول اینکه رواياتي که درباره نفس زکيه است، طبق استقصاء اوليه تقريبا هفده روايت است که سه روايت از مصادر اهل سنت است، و هيچ كدام به پيامبر صلي الله عليه وآله منتهي نمي‌شود. آري روايت سومي از عمار است اگر سندش درست باشد مي‌گوئيم شأن عمار اين نيست که از جانب خود مطلبي نقل کند، حتما از معصوم شنيده وروايت مي‌کند. از اين سه روايت معلوم مي‌شود که نفس زکيه هم در کتب اهل سنت به طور محدود و کم‌رنگ مطرح هست؛ اما عمده روايات در کتب شيعه هست. وی افزود: نکته دوم این است که غالب اين روايات از جانب امام صادق علیه السلام است و البته از ائمه ديگر همچون امام باقر هست ولي به ندرت. مدرس حوزه ادامه داد: نکته سوم این است که طبق روايات، نفس زکيه در مکه کشته مي‌شود اما طبق يک روايت مرسله، نفس زکيه در کوفه کشته مي‌شود. آيا دو نفس زکيه وجود دارد يا يکي؟ يا اشتباه در نقل است؟ آیت االه طبسی، درباره نکته چهارم، گفت: طبق بعضي از روايات قتل نفس زکيه از علامات حتمي است اما در غالب روايات به عنوان علامت حتمي مطرح و نقل نشده است. وی افزود: بر اساس نکته پنجم و طبق بعضي از روايات، زمان قتل نفس زکيه پانزده روز قبل از قيام حضرت ذکرشده است که طبق اين نقل قتل نفس زکيه از علامات ظهورمحسوب مي‌شود، اما طبق برخي ديگراز روايات قتل نفس زکيه بعد از خروج حضرت ذکر شده است. اکنون بايد با اين تعارض چه کار کرد؟ آياخروج را غير از ظهور بگيريم تا قتل نفس زکيه جزو علامات شود مخصوصا باتوجه به برخي از روايات که قتل نفس زکيه را بعد از خروج و قبل از نداء آسماني ذکرکرده‌اند، که در اين صورت جزو علامات ظهور حضرت خواهد شد، ولي اين مطلب با روايتي که مي‌گويد قتل نفس زکيه قبل از نداء مي‌باشد سازگار نيست زيرا اين روايات مي‌گويند نداء آسماني در ماه رمضان درشب 23 يا شب24 است وچون ظهور امام درماه محرم وروز عاشورا گفته شده است لذا اگر طبق برخي روايات قتل نفس زکيه را قبل از صيحه بدانيم پس ديگر 15روزفاصله‌اي که روايت مذکور مي‌گويد محقق نمي‌شود. استاد درس خارج مهدویت افزود: نکته ششم هم این است که در برخي روايات نفس زکيه از نسل سيدالشهداء حسين بن علي علیه السلام شمرده شده است ولي در روايات ديگر، از نسل امام حسن علیه السلام گفته شده است. وی گفت: نکته هفتم این است که نفس زکيه در برخي روايات، سفير حضرت قلمداد شده است اگر اين مطلب صحيح باشد مربوط به بعد از قيام وظهور حضرت مي‌شود ودراين صورت ديگر علامت ظهورحضرت نخواهد بود. آیت الله طبسی درباره نکته هشتم هم تصریح کرد: ازاين تعداد رواياتي که درباره نفس زکيه وجود دارد، برخي صحيح‌اند وظاهرا جاي بحث ندارند، ولي غالب آنها مشکل سندي دارند، با اين وجود اگرما مبناي مرحوم خوئي ـ استفاضه ـ را قبول کنيم ديگر ما از بررسي سندي احاديث بي‌نياز خواهيم شد، در غير اين صورت بايد بگوئيم ما دو سه تا روايت صحيح السند راجع به نفس زکيه بيشتر نداريم که با آنها فقط اصل نفس زکيه و علامت بودن او اثبات مي‌شود، اما در مورد تفصيلاتش که آيا قبل از ظهور است يا بعد از ظهور؟ ازنسل امام حسن است يا امام حسين؟ در کوفه کشته مي‌شود يا در مکه؟ نياز به دليل محكم و بيان روشن داريم. وی افزود: اينک به بررسي يک يک روايات مي‌پردازيم؛ روايت اول: اولين روايت راجع به نفس زکيه ازکتاب کافي شريف است، چون محوريت بحث ما کتب اربعه مي‌باشد.
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ خداوند براى هيچ مردى در درونش دو دل ننهاده است مرحبا همت قومی که چو دلبر گیرند بجز از دلبر خود، از همه دل بر گیرند ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|نماز امام خامنه ای بر پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی گریه رهبر انقلاب در هنگام اقامه نماز شهدای جبهه مقاومت عاشقانه زندگی کردن رو اینجا یاد بگیر👇 کانال حوای آدم 🖤 @havayeadam 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک‌ های مقام معظم رهبری در هنگام اقامه نماز بر پیکر شهید سپهبد سلیمانی
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم کامل اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکرهای مطهر شهدای جبهه مقاومت عاشقانه زندگی کردن رو اینجا یاد بگیر👇 کانال حوای آدم 🖤 @havayeadam 🖤
آمرزیده شدن تشییع کنندگان 💠 اولین هدیه خدا به مؤمنی که از دنیا رفته 🔰 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا أَوَّلُ مَا يُتْحَفُ بِهِ الْمُؤْمِنُ قَالَ يُغْفَرُ لِمَنْ تَبِعَ جَنَازَتَهُ. ❓اسحاق بن عمار گفت از امام صادق علیه السلام پرسیدم اولین هدیه خدا به مؤمن [که از دنیا رفته] چیست؟ 📎 فرمود: کسانی که جنازه او را تشییع کرده‌اند آمرزیده می‌شوند. 📚 خصال شیخ صدوق، ج1، ص24
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ ابو حمزه ثمالی در اصول کافی این حدیث را از امام پنجم(ع) چنین نقل می‌کند:«مکتوب فی التورات سأل ربّه یاربّ أقریبٌ أنت منّی فاُناجیک أم بعیدٌ فاُنادیک انا جلیسٌ من ذکرنی فمن فی سترک یوم لا ستر إلّا سترک الذین یذکرونی اُذکر الله ذکرا کثیراّ». در کتاب تورات اصلی نه این توراتی که الان دست کلیمی‌هاست، نقل است که حضرت موسی(ع) سأل ربّه ~>از خدا سوال کرد: یاربّ أقریبٌ أنت منّی؟ ~> خدایا تو نزدیکی به من؟ فاُناجیک ~> که با تو نجوا کنم. أم بعیدٌ فاُنادیک؟ ~> یا دوری که داد بزنم؟خدا وحی کرد: من نزدیکم. انا جلیسٌ من ذکرنی ~> هرکس یاد من باشد من هم‌نشین اویم. حضرت موسی(ع) عرض کرد: فمن فی سترک یوم لا ستر إلّا سترک ~> خدایا روز قیامت گناهان کی را می‌پوشانی؟ فرمود: الذین یذکرونی ~> اون‌هایی که در دنیا یاد من بودند همیشه ، من در قیامت گناهانشان را می‌پوشانم، اُذکر الله ذکرا کثیراّ ~> زیاد یاد خدا باشید.
📖 چرا در قرآن کریم همسر به لباس، تشبیه شده است⁉️ (هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُن: بقره/187) ✅ پاسخ: در تشبیه همسر به لباس لطایفى نهفته است، که در این مطلب به هشت مورد از آن اشاره میشود: 1⃣ لباس باید در اندازه، طرح، رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید کفو انسان و متناسب با فکر، فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. 2⃣ لباس، مایه ى زینت و آرامش است، همسر وفرزند نیز مایه ى زینت و آرامش خانواده اند. 3⃣ لباس، عیوب انسان را مىپوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایى هاى یکدیگر را بپوشانند. 4⃣ لباس انسان را از سرما و گرما حفظ میکند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى میرهاند. 5⃣ نداشتن لباس، مایه ى رسوایى است؛ نداشتن همسر نیز بستر انحراف است. 6⃣ در هواى سرد، لباس ضخیم ودر هواى گرم، لباس نازک استفاده مىشود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با شرایط روحى طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانى است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. 7⃣ انسان باید لباس خود را از آلودگى حفظ کند، هر یک از دو همسر نیز باید دیگرى را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید.(تمثیلات تفسیر نور، ص: 27) 8⃣ این تعبیر نهایتا ارتباط معنوى مرد و زن و نزدیکى آنها را به یکدیگر و نیز مساوی بودن آنها را در این زمینه کاملا روشن میکند، زیرا همان تعبیر که در باره مردان آمده، بدون هیچ تغییر در باره زنان هم آمده است. 📚برگرفته از تفسیر نمونه،ج1 ♡••࿐ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔥در جهنم چه میگذرد؟ 🌹خداوند متعال در قرآن عذاب های جهنم را به چهار دسته تقسیم میکند : 1⃣غل و زنجیرها (انكال ) 2⃣آتش سوزان جهنم (جحیم ) 3⃣غذاهاى خشن و گلوگیر و مرگبار 4⃣و انواع مجازات هاى دردناك دیگر كه به فكر انسان نمى گنجد (و عذابا الیما) ⛔️کسانی که در این دنیا بسیار به خود آزادی میدهند و حد و مرزی برای خود قائل نیستند و در شهواتشان می تازند و به پیش میروند ♨️ در جهنم با حقارت به غل و زنجیر کشیده میشوند و به جای آن همه رفاه که ناسپاسی کردند یک سره در رنج و سختی بسر میبرند. 🛑غذای جهنمیان 🔅قرآن میگوید : همانا درخت زقوم غذای گناهکاران است 🌵"زقوم " نام گیاهى تلخ و بد بو و بد طعم است که داراى برگ هاى کوچکى است شیره تلخى دارد که وقتى به بدن اصابت کند متورم مى شود. 🌵هنگامى که گیاه زقوم وارد شکم آنها مى شود، حالت حرارت فوق العاده اى ایجاد کرده ، و همچون آبى جوشان غلیان پیدا مى کند، و بجاى اینکه این غذا مایه قوت و قدرت گردد بدبختى و عذاب و درد و رنج مى آفریند. 🌹قرآن مى افزاید: همانند مس گداخته در شکم گنه کاران مى جوشد ؛ «كَالْمُهْلِ یَغْلِی فِی الْبُطُونِ» جوششى همچون آب سوزان ؛ «كَغَلْیِ الْحَمِیمِ» به مأموران دوزخ خطاب مى شود: این کافر پر گناه را بگیرید، و به میان دوزخ پرتابش کنید؛ 🔥اینها همانهایی هستند که در مقابل هیچ یک از فرامین خدا سر تعظیم فرو نیاوردند. 🔥 اینها باید با حقارت و پستی به وسط جهنم انداخته شوند چرا که میانه آتش پرحرارت ترین قسمت آن است. واز هر سو شعله ای به سمت آنها زبانه میکشد. 🔴یکى دیگر از مجازات هاى دردناک آنها این است که : به مأموران دوزخ دستور داده مى شود، که بر سر آنها از عذاب سوزان بریزید.به این ترتیب هم از درون مى سوزند و هم از بیرون تمام وجودشان را آتش فرا مى گیرد، و در وسط آتش نیز آب سوزان مثل باران بر آن ها مى ریزند. 🔴عذاب های روانی بعد از این همه عذاب هاى دردناک جسمانى مجازات جانکاه روانى آنها شروع مى شود: 🔥 به این مجرم گناهکار سرکش و بى ایمان گفته مى شود: بچش ، تو همان کسى هستى که به گمان خود از همه قدرتمندتر و محترمتر بودى ؛ تو بودى که بینوایان را در بند و زنجیر کشیده بودى ، و بر آنها ظلم و ستم روا میداشتى و... 🔥اکنون بچش نتیجه اعمالترا که در برابر چشمان تو مجسم شده است ، و همانگونه که جسم و جان مردم را سوزاندى اکنون درون و برونت در آتش قهر الهى و با آب سوزان مى سوزد. 💥ناگفته پیداست که عذابهای معنوى آن هم در آن عالم وسیع و گسترده غالبا قابل توصیف نیست ، و لذا در آیات قرآن معمولا به صورت سربسته به آنها اشاره شده است . 🔥اما کیفرهاى روحى در شکل تحقیرها، سرزنش ها، تاسف و اندوه ها منعکس است که نمونه اى از آن را در آیات فوق خواندیم. 🌻به خداوند بزرگ پناه میبریم و با امید بر کرمش عاجزانه از او میخواهیم قلم عفو بر همه خطاهای ما بکشد و ما را از عذاب دردناک دوزخ رهایی بخشد. ♡••࿐ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
✨﷽✨ 🔰پيامبراكرم (صلّي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايند: الجفاء كلّ الجفاء و الكفر من سمع منادي اللَّه تعالى ينادي بالصّلاه و يدعوه إلى الفلاح فلا يجيبه؛ 💬نشان خشونت و كفر نفاق آن است كه كسى منادى خدا را بشنود كه به نماز ندا مي‌دهد و وي را به رستگارى مي‌خواند و دعوت او را اجابت نكند. 📗نهج الفصاحه
ببینید چطور از صدای یک یکی از حضار می ترسه و دیگه نمی تونه حرف بزنه و جلسه کلا به هم میریزه! دشمن رو باید اینجوری ترسوند.💪💪😂 برای دیدن کلیپ روی نوشته ها کلیک کنید.
🔸 برای سردار دلها امشب نماز لیله الدفن برای شهید سپهد سردار یادمون نره😔 🔸اما ۵ شهید دیگه هم همراه این عزیز بودن شهید ابوالمهدی شهیدحسین پورجعفری شهید هادی طارمی شهید شهرود مظفریان شهید وحید زمانیان لطفا در گروها پخش کنیم ان شاالله در شب اول قبرمان به فریادمان برسند التماس دعا🙏🏻 شیوه نماز: نماز دو رکعتی رکعت اول -- حمد و آیت الکرسی رکعت دوم -- حمد و ده بار سوره قدر. بعد از سلام نماز را هدیه کنید به روح مرحوم حاج قاسم فرزند حسن. لطفا در گروهها به اشتراک بگذارید تا به تمام ایران ارسال شود. اجرتان با خدا اسم پدر شهدا: *۱_قاسم ابن حسن (شهید سردار قاسم سلیمانی)* *۲_جمال ابن جعفر (شهید ابو مهدی المهندس)* *۳_حسین ابن محمد (شهید حسین پور جعفری)* *۴_هادی ابن محمد رضا (شهید هادی طارمی)* *۵_شهرود ابن حسین (شهید شهرود مظفریان)* *۶_وحید ابن فریدون (شهید وحید زمانیان)* ▪️طبق فتوای مراجع برای هر شخص جداگانه یک نماز جداگانه خوانده شود.▪️ عاشقانه زندگی کردن رو اینجا یاد بگیر 👇 کانال حوای آدم 🖤 @havayeadam 🖤