᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما در اینجا نسخه صحیح قابل تشخیص است:
زیرا نسخه اول و دوم مخالفتی با هم در تعداد اوصیاء و سه محمد و چهار علی ندارند و فقط نسخه اول تذکر می دهد اوصیاء از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها 11 نفرند که این همان عقیده شیعه است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و اما نسخه سوم هم که میگوید اوصیاء 12 نفر از اولاد حضرت زهرا علیهم السلام بودند این را نیز میگوید که چهار نفر از آنان علی نام داشتند در حالیکه در میان فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها فقط سه نفر به نام علی هستند.
لذا تنها راهی که برای درست شدن مضمون روایت وجود دارد اینست که بگوییم حضرت علی علیه السلام هم جزو همان اوصیاء دوازدهگانه میباشند که چون غالب آنها یعنی 11 نفرشان از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها بودهاند از باب تغلیب، همه جزء فرزندان ایشان معرفی شدهاند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
همچنانکه در روایتی، حضرت پیامبر امام علی علیهما السلام را از باب تغلیب جزء فرزندان خود دانسته اند: ائمه بعد از من که از نسل من میباشند به تعداد نقباء بنی اسرائیلند که اولینشان علی بن ابی طالب است:
«يَكُونُ بَعْدِي أَئِمَّةٌ مِنْ ذُرِّيَّتِي قَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ كَعَدَدِ نُقَبَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَهُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدِي وَ تِسْعَةٌ مِنَ الْأَئِمَّةِ مِنْ صُلْبِ هَذَا وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِي وَ الْقَائِمُ تَاسِعُهُمْ يَقُومُ بِالدِّينِ فِي آخِرِ الزَّمَانِ».
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص173.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
لذا با این بررسی متوجه میشویم نسخه چهارم دچار تصحیف شده و چهار علی را اشتباهاً سه علی بیان کرده، و آنچه حجت میباشد همان متن سه نسخه اول است.🔺
غیر از اینکه هر سه بزرگوارِ ناقل این نسخه، آن را درباب حصر عدد ائمه در 12 آورده و در این راستا به آن استدلال کردهاند🔺 که توجه به این نکته، رخداد تصحیف را در آن قطعی میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺. علامه مجلسی در همین زمینه مینگارد: «و الظاهر أن التصحيف من النساخ فإنه روى الصدوق في الإكمال و العيون و الفقيه و الشيخ في الغيبة بهذا الإسناد عن جابر و فيها جميعا و في غيرها من الكتب: و أربعة منهم علي». مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج6، ص228.
🔺غيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص139.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
همچنین شیخ طوسی روایت دیگری از لوح جابر نقل میکند که در آن تصریح شده نام امام علی علیه السلام هم در میان آن لوح بوده و آخرین وصی، فرزند امام حسن عسکری است.🔺
و اینها همه در کنار روایات فراوانی است که عدد ائمه و اوصیا را دوازده نفر می داند و بطلان نسخه چهارم را آشکار می نماید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺همان، ص144.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما احمد الحسن با بستن چشم خود بر همه آنچه گفته شد، بدون هیچ دلیلی نسخه چهارم را انتخاب نموده و میگوید ضمیر «ثلاثة منهم علی» به فرزندان حضرت زهرا می خورد لذا طبق حدیث لوح، تعداد اوصیاء از فرزندان حضرت زهرا 12 نفر میباشند که سه نفرشان علی نام دارند، و با خود امام علی علیهم السلام میشوند 13 نفر و من همان سیزدهمین هستم.
ولی در اینجا نکات مهمی ـ غیر از آنچه گفته شد ـ وجود دارد که وی از آنها غفلت نموده است:
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
الف) راوی نسخه های (ب) و (ج) و (د) یک نفر به نام ابو الجارود است یعنی او در دو نسخه گفته چهار نفر از اوصیاء علی نام داشتهاند و در یک نسخه گفته سه نفر، و دو نقل بر یک نقل برتری دارد. 🔺
ب) ابو الجارود رئیس فرقه زیدیه است که نزد شیعه اعتباری ندارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺. بله شیخ طوسی نسخه (د) را از ابو السفاتِج ثبت نموده که اتفاقاً راوی نسخه الف نیز هست، یعنی ابوالسفاتج نیز طبق یک نقل گفته چهار علی و طبق یک نقل گفته سه علی، اما ظاهراً نسخه شیخ طوسی غلط است زیرا او روایت ابو السفاتج را از مصدری نقل نموده که در آن چهار علی ثبت شده و اتفاقاً عموم راویان دو نقل هم یکی هستند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ج) در نسخه های (ج) و (د) این جابر است که میگوید لوح درباره نام اوصیاء از فرزندان حضرت زهرا علیها السلام بوده که 12 نفر بودند، اما در نسخه الف این حضرت زهرا علیها السلام هستند که میگویند لوح درباره همه اوصیاء است که 11 نفر از فرزندان منند، و معلوم است که بین برداشت جابر و تصریح خود حضرت، کدام صحیح میباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
د) در این نسخه ها نام تک تک اوصیاء گفته نشده، در حالیکه در چند نسخه دیگر از لوح جابر با چند سند نام تک تک ایشان ثبت شده است که 11 نفرشان از اولاد حضرت زهرا علیها السلام میباشند:
الف) «لَوْحاً أَخْضَرَ ... فَقَالَتْ هَذَا اللَّوْحُ أَهْدَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى رَسُولِهِ ص فِيهِ اسْمُ أَبِي وَ اسْمُ بَعْلِي وَ اسْمُ ابْنَيَّ وَ أَسْمَاءُ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ وُلْدِي ... فَضَّلْتُ وَصِيَّكَ عَلَى الْأَوْصِيَاءِ وَ أَكْرَمْتُكَ بِشِبْلَيْكَ بَعْدَهُ وَ بِسِبْطَيْكَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ... وَ ... عَلِيٌّ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ ... وَ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ ... جَعْفَرٍ ... انْتَجَبْتُ بَعْدَهُ مُوسَى ... عَلِيٌّ ... لَأُقِرَّنَّ عَيْنَيْهِ بِمُحَمَّدٍ ابْنِهِ وَ خَلِيفَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ ... وَ أَخْتِمُ بِالسَّعَادَةِ لِابْنِهِ عَلِيٍّ ... أُخْرِجُ مِنْهُ ... الْحَسَنَ ثُمَّ أُكْمِلُ ذَلِكَ بِابْنِهِ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ ... أُولَئِكَ أَوْلِيَائِي حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ كُلَّ فِتْنَةٍ ... أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ».🔺
این روایت را شیخ طوسی نیز در کتاب غیبت ثبت کرده است.🔺
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺 . کافی، ج1، ص527 – 528 ح3، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص41 – 44 ح2 و ص45 ح3، کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص306 – 307 و ص312، الإختصاص، ص210.
🔺 . الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص143 – 146.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) «صَحِيفَةٌ بَيْضَاءُ مِنْ دُرَّةٍ ... قَالَتْ فِيهَا أَسْمَاءُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِي ... فَإِذَا أَبُو الْقَاسِمِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمُصْطَفَى أُمُّهُ آمِنَةُ أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ الْمُرْتَضَى أُمُّهُ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَرُّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنُ بْنُ التَّقِيِّ أُمُّهُمَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْعَدْلُ أُمُّهُ شَهْرَبَانُو بِنْتُ يَزْدَجَرْدَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ أُمُّهُ أُمُّ عَبْدِ اللَّهِ بِنْتُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ وَ أُمُّهُ أُمُّ فَرْوَةَ بِنْتُ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ أَبُو إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ أُمُّهُ جَارِيَةٌ اسْمُهَا حَمِيدَةُ الْمُصَفَّاةُ أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا أُمُّهُ جَارِيَةٌ اسْمُهَا نَجْمَةُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الزَّكِيُّ أُمُّهُ جَارِيَةٌ اسْمُهَا خَيْزُرَانُ أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ بن الْأَمِينُ أُمُّهُ جَارِيَةٌ اسْمُهَا سَوْسَنُ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الرَّفِيقُ أُمُّهُ جَارِيَةٌ اسْمُهَا سُمَانَةُ وَ تُكَنَّى أُمَّ الْحَسَنِ أَبُو الْقَاسِمِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ هُوَ حُجَّةُ اللَّهِ الْقَائِمُ أُمُّهُ جَارِيَةٌ اسْمُهَا نَرْجِسُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين».🔺
ج و د) صاحب کفایة الاثر، 🔺و شیخ طوسی در امالی🔺 دو نسخه دیگر از این لوح نقل نموده اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺 . کمال الدین و تمام النعمة، ج1 ص305 – 307 ح1، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص40 – 41، ح1.
🔺 . كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص196.
🔺. الأمالي (للطوسي)، ص291 – 292، ح13.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و اگر از همه اینها بگذریم، آیا اصلاً معقول است که در لوح اوصیاء، نام ابو الأئمه و أفضل الأوصیاء امیر المومنین علیهم السلام نیامده باشد و فقط به نام اوصیاء از اولاد اکتفا شده باشد؟
در حالیکه ایشان سر سلسله اوصیاء هستند و اصلاً وصایت رسول خدا با ایشان آغاز میشود؛ مخصوصاً با توجه به اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله هر کجا میخواستند اوصیاء بعد از خود را معرفی کنند ابتدا نام علی علیه السلام را به زبان جاری نموده و ایشان را با القاب و ویژگی های برجسته می ستودند!
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت پانزدهم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
▫️نکته 13) اعتبار سنجی کتاب غیبت:
یاران احمد بصری تاکید میکنند که کتاب غیبت شیخ طوسی از موثق ترین کتب استدلالی ایشان میباشد که خودش بر صحت احادیث آن گواهی داده است.
اما با یک بررسی ساده و اجمالی متوجه وجود روایات متعارضِ متعدد در این کتاب میشویم که روشن میکند نه تنها این کتاب از موثق ترین کتب شیخ نیست که تمام احادیثش هم معتبر نمیباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و از جمله روایات متعارض آن عبارت است از:
الف) امام دوازدهم (طبق حدیث وصیت) فرزند دارد، امام دوازدهم فرزند ندارد.🔺
ب) بعد از قائم دوازده مهدی هست، یازده مهدی هست.🔺
ج) دوازده مهدی از نسل مهدیاند، آنها از نسل حسینند.🔺
د) امام دوازده خاتم اوصیاء هست، امام دوازده (طبق حدیث وصیت) خاتم اوصیا نیست.
هـ) مدت حکومت قائم: 309 سال، 70 سال، 19 سال.
و) در لوح جابر نام سه نفر علی بود، در لوح جابر نام چهار نفر علی بود.
ز) چه کسی بعد از امام دوازدهم میآید؟ مهدی اول ـ منتصر.
ح) نرجس کیست؟ دختر پادشاه روم ـ کنیز یکی از عمه های امام یازدهم علیه السلام.
ط) نرجس چگونه به نکاح امام علیه السلام در آمد؟ از بازار خریده شد ـ توسط عمه هدیه شد
ی) قابله امام مهدی علیه السلام که بود؟ حکیمه عمه امام ـ پیرزن همسایه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺 . شیفتگان احمد این تعارض را تاویل برده اند که بعداً جوابش خواهد آمد.
🔺 . پیروان احمد این تعارض را تاویل برده اند که بعداً جوابش میآید.
🔺 . یاران احمد این تعارض را توجیه کردهاند که بعداً پاسخش ذکر میشود.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ایشان به رغم آنکه در بخش تولد امام عصر علیه السلام به داستان چگونگی ازدواج نرجس با امام عسکری علیه السلام پرداخته، در عین حال در بخشهای دیگر کتاب، داستان ازدواج مادر امام علیه السلام و چگونگی تولد حضرت را به نحوه های گوناگون آورده و مشخص نکرده که کدامیک از آن روایات مورد پذیرش او هستند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
برای مثال، در روایت ص240 تولد امام علیه السلام به کلی با آنچه حکیمه نقل کرده متفاوت است، و نیز در روایت ص244 داستان مشهور ازدواج امام عسکری علیه السلام با نرجس به طور ضمنی رد شده، اما شیخ طوسی بدون پذیرش یا رد، هر دو داستان را نقل میکند.
و از این همه نتیجه میگیریم: این کتاب درصدد گزینش روایات صحیح نبوده، و تنها در رد شبهات مخالفان نگاشته گشته است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 14) سوء استفاده فرقههای منحرف از قرآن و روایات:
گاهی بعضی ساده اندیشان خیال میکنند اگر کسی آیات و روایاتی مطابق ادعای خود ارائه کرد لابد بر حق است، در حالیکه توجه ندارند سوء استفاده از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام کاری است که عموم فرقههای منحرف در طول تاریخ اسلام انجام دادهاند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
روش آنها اینست که بعضی از آیات متشابه یا تفاسیر شاذ آیات را با تعدادی روایات بی سند یا دارای نسخه بدل یا طرد شده توسط متخصصان با تقوا گرد آورده و مستند ادعای خود قرار می دهند، و برای همین هم هیچگاه نتوانسته اند علمای بزرگ را جذب خود نمایند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
مگر فرقه صوفیه به این آیه برای جواز ترک نماز و روزه استناد نکردهاند؟ «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»🔻
مگر فرقه جبریه جهت اثبات مجبور بودن انسان ها به آیات متعدد قرآن مثل این دو آیه استناد نکردهاند؟ «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللهَ رَمى» و🔻: «وَ اللهُ خَلَقَكُمْ وَ ما تَعْمَلُون»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . حجر: 99.
🔻 . انفال: 17.
🔻 . صافات: 96.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
مگر فرقه مشبّهه در اثبات جسم بودن خدا و دیده شدنش در قیامت به این آیات تمسک نکردهاند؟ «وُجُوهٌ ... إِلى رَبِّها ناظِرَة»🔻 و: «وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا»🔻
مگر فرقه هفت امامی با تمسک به بعضی احادیث، از طریق شیعه دوازده امامی خارج نشدند؟
مگر فرقه فطحیه با تمسک به وصیت امام صادق علیه السلام به امامت عبد الله افطح قائل نشدند؟
و مگر میرزا ابو الفضل گلپایگانی بیش از هزار صفحه از آیات و روایات و تفاسیر جهت اثبات حقانیت بهائیت گرد نیاورد؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . قیامت: 22 – 23
🔻 . فجر: 22.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
پس میبینید که ردیف کردن آیات و روایات متشابه، حرفه منحرفان است. حق اینست که هر چه فاصله ما از عصر نزول قرآن و صدور روایات بیشتر میشود شبهات بیشتری بر معارف اسلام پرده میافکند و این امر فهم قرآن و روایات را تخصصی تر مینماید لذا برای فهم اینگونه آیات و روایات، طبق دستور قرآن باید به متخصصان دین شناس مراجعه نمود:
«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . نحل: 43
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی عقل هم نمیپذیرد حق آنقدر مخفی باشد که از لا به لای آیات متشابه و روایات پراکنده بیرون کشیده شود. در نتیجه حقیقت همان است که 1200 سال شیعه در سایه علمای ربانی مورد تایید اهل بیت علیهم السلام بدان پایبند بوده اند، نه آنچه این فرقه ها ارائه می دهند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
18.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی محتوای حدیث وصیت ١٨
شماره ۴۴.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦