- ناشناس.mp3
36.5M
۞༅✿﷽✾┅═┅┅┅┅┅┅┄
🔊 پرسش و پاسخ آنلاین
با محوریت نقد جریان احمدبصری
با حضور استاد گرانقدر سیدمهدی مجتهد سیستانی
پاسخ به سوالات ذیل:
🔻استدلال یمانی بودن احمد
🔻ادله اتباع احمد راجع به حیات او..
🔻روش جذب جریان احمد بصری...
🔻چرا به احمد، احمدالحسن گویند؟
🔻حامیان مالی جریان فرقه یمانی ...
🔻اول المؤمنين بودن یمانی...
🔻ارتباط بین انقلاب و ظهور ؟
🔻عملکرد ما در قبال مجذوبین فرقه...
🔻راه درست علیه جریان احمد در منابر
🔻ویژگی جریان احمد بصری..
🔻علت گستردگی جذب جریان احمد
🔻علت جذب علاسالم ...
🔻میزان گرایش به فرقه احمد در ایران
🔻جایگاه سحر، جادو و خواب در فرقه
🔻تفاوت کار برای ظهور و زمینه سازی ظهور
#نشست_علمی
࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇⊹࿇
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت شانزدهم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
◻️مرحله دوم: بررسی راویان حدیث موسوم به وصیت
▫️در سند این روایت لا اقل چهار نفر وجود دارند که یا نا شناختهاند و یا ضعیف که عبارتند از:
علی بن سنان موصلی، علی بن الحسین، احمد بن بن محمد بن خلیل و پدر حسن (حسین) بن علی.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
◻️بررسی علی بن سنان موصلی العدل
این نام در منابع روایی ما به سه عبارت ثبت شده است:
الف) با پسوند «الموصلی العدل» فقط در سند دو روایت از هزاران حدیث ما قرار گرفته که هر دو را شیخ طوسی در کتاب الغیبة آورده که یکی همین روایت وصیت است و دیگری روایتی مربوط به معراج پیامبر، که در آن انتخاب شدگان خدا را دوازده امام به علاوه مادرشان معرفی می نماید و سخنی از مهدیهای دوازدهگانه به میان نیاورده است. 🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص147 – 148.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما در مقتضب الأثر ـ که وفات نویسندهاش 59 سال قبل از وفات شیخ طوسی بوده و شیخ به یک واسطه به او سند دارد🔻 ـ همین روایت معراج را از علی بن سنان با لقب «المعدّل» ثبت کرده🔻 و نیز در بحار همین روایت را از هر دو مصدرِ غیبت طوسی🔻 و مقتضب الاثر🔻 بدون لقب العدل یا المعدل ثبت نموده، و همچنین است نقل کتاب مأة منقبه ـ که تاریخ وفاتش در سال وفات شیخ طوسی🔻 است ـ از کتاب مقتضب🔻 و نیز نقل عوالم العلوم🔻 و علامه سید هاشم بحرانی از غیبت طوسی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻فهرست الطوسی، ص33، رقم89.
🔻. مقتضب الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص10.
🔻. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج36، ص261، ح82.
🔻. همان، ج36، ص216، ح18.
🔻. مأة منقبة من مناقب أمیر المومنین و الأئمة، ص37.
🔻. عوالم العلوم و المعارف والأحوال- الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام، ص35، ح1.
🔻. الإنصاف في النص على الأئمة الإثني عشر عليهم السلام، ص103.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و با وجود این همه نقل که از هر دو مصدر بدون پسوند العدل یا المعدل ثبت شده، اعتماد به اینکه علی موصلی توصیف به العدل شده باشد مشکل است.
نیز در کتاب بهجة النظر 🔻و الانصاف 🔻و حلیة الابرار 🔻 هر سه تالیف حدیث شناس بزرگ سید هاشم بحرانی، نام علی بن سنان موصلی در سلسله سند همین روایت به نقل از اهل سنت بدون لقب العدل یا المعدل ثبت شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. بهجة النظر في إثبات الوصاية و الإمامة للأئمة الإثني عشر، ص43، ح6.
🔻. الإنصاف في النص على الأئمة الإثني عشرعليهم السلام، ص105.
🔻. حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج6، ص491
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) با پسوند «موصلی» بدون پسوند العدل یا المعدل، فقط در سند یک روایت از شیخ صدوق در کمال الدین ثبت شده که روایتگر از پدرش میباشد و با توجه به مضمون حدیث، در دوره غیبت صغری میزیسته است.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص476، ح25.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
غیر از اینکه در دو نقل شیخ طوسی تنها کسی که علی از او نقل میکند احمد بن محمد خلیلی و علی بن حسین و تنها کسی که از علی نقل میکند حسین بن علی میباشند اما در نقل شیخ صدوق کسی که از علی بن سنان نقل کرده ابو الحسین بن زید و کسی که علی بن سنان از وی روایت نموده پدرش سنان است و جالب اینکه همه این راویها غیر از حسین بن علی نا شناختهاند و کسی آنها را نمیشناسد، مگر احمد بن محمد بن خلیل (یا خلیلی) که در رجال نجاشی و رجال علامه حلی چنین توصیف شده است: «ضعیف جدا، لا یلتفت إلیه له کتاب الوصول إلی معرفة الأصول و کتاب الکشف»🔻 و: «أحمد بن محمد أبو عبد الله الخليلي الذي يقال له غلام خليل الآملي الطبري ضعيف جدا لا يلتفت إليه كذاب وضاع للحديث فاسد المذهب».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. رجال النجاشي - فهرست أسماء مصنفي الشيعة، ص96.
🔻. رجال العلامة - خلاصة الأقوال، ص205، رقم 20.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
حال آیا دو علی بن سنان موصلی داشته ایم و اگر یکی هستند چطور شیخ صدوق از هم عصر خودش با دو واسطه نقل میکند؟
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥