᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی ما در اوایل کتاب به این نکته تذکر دادیم که اگر چیزی به نام مهدیهای دوازدهگانه وجود میداشت این از اصول دین است و شأن اصول دین اینست که با بیانی محکم و روشن بیان شود تا عذری برای کسی نماند زیرا اصول عقاید، زیر بنای دین و اعتقاد افراد را تشکیل می دهند، و چنین بیانی فقط توسط تواتر لفظی تحقق می یابد همچنانکه در بقیه اصول دین تواتر لفظی وجود دارد.
در نتیجه تواتر معنویِ برداشت شده از روایات پراکنده موجود در کتبی که بعضاً 400، 600 و یا 1000 سال پس از غیبت صغری نگاشته شدهاند قطعاً نمیتواند مستند اصول دین قرار گیرد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (۱۸)
احمد می گوید من همان قائمی هستم که با شمشیر همه مخالفان را عذاب می کنم.
از آن طرف به حدیثی تمسک می کند که درباره ۳۱۳ یار همان قائم، فردی را از بصره به نام احمد بن ملیح ذکر کرده است و احمد می گوید این منم!!!
نتیجه اینکه احمد، خودش یار خودش هست.
خوب خدات خوب. ما هم که از اول همین را گفتیم بابا جان.
شما یار امام زمان نیستی، یار خودت هستی و بیعت را برای خودت می گیری.
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
32.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی محتوای حدیث وصیت ٢٣
شماره ۴٩.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت بیستم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) بررسی محتوایی حدیث موسوم به وصیت
نکته1) ظاهر روایت چنین میرساند که بحث دوازده امام و دوازده مهدی جزء وصیت مکتوب پیامبر نبوده، زیرا می گوید: پیامبر وصیتش را املاء فرمود (و لا بد امیر المومنین هم مینوشت) تا رسید به این موضع: «حَتَّى انْتَهَى إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ».
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
در اینجا تقطیع صورت گرفته و راوی نگفته که پیامبر به چه وصایایی ابتدا فرمودند، در حالیکه هیچ دلیل موجهی نمیتوان بر سانسور کردن قسمتی از آخرین و مهمترین وصیت پیامبر یافت و ما نظیر این را در هیچ روایت دیگری درباره وصیت پیامبر نمی یابیم.
لذا تنها توجیهی که میتوان بر این عملِ راوی بیان کرد اینست که وصیت پیامبر در مورد اموال و امور اهلشان بعد از خود بوده، که چون راوی آن را ـ نسبت به موضوعی که میخواسته بیان کند ـ مهم ندانسته از نقلش خودداری نموده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی راوی بعد از سانسور آن مطالب میگوید: بعد پیامبر فرمود: «فقال یا علی ...» و نمیگوید: ثم أملا رسول الله، و این خطابِ «یا علی» را تکرار میکند، که این میرساند این قسمتها شفاهاً و خطاب به حضرت علی علیه السلام گفته شده نه اینکه بر ایشان املا شده و ایشان نیز نوشته باشد. و الا اگر این بیانات جزو وصیتِ مکتوب بود نباید عبارت «یا علی» را می فرمود و تکرار میکرد، چون این وصیت خطاب به امیر المومنین علیه السلام نبود تا پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب «یا علی» را تکرار نمایند بلکه این وصیتی برای همه دوازده امامی بود که قرار بوده بعد از پیامبر زمام شریعت را در دست گیرند. لذا در دیگر روایات وصیتِ مکتوب و لوح، خطابی به امیر المومنین علیه السلام یافت نمیشود.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
با این سخن متوجه میشویم که آنچه احمد الحسن به عنوان وصیت مکتوب پیامبر معرفی میکند، وصیتی در موضوع کم اهمیتی بوده که راوی به خود اجازه داده به راحتی آن را حذف کند، و آن قسمتی که درباره مهدیهای دوازدهگانه سخن میگوید و او بدان متمسک شده، اصلاً جزو وصیت مکتوب پیامبر ـ که سند امامت ائمه علیهم السلام تلقی شده ـ نمیباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نتیجه اینکه: طبق این روایت، مهدیهای دوازدهگانه وصیت مکتوبی از پیامبر صلی الله علیه و آله ندارند، و به همین خاطر در وصیت مکتوبی که سلیم بن قیس و شیخ صدوق ثبت کردهاند سخنی از مهدیین به میان نیامده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 2) در این روایت تصریح شده که پیامبر در شب وفات نمودند: «قَالَ رَسُولُ اللهِ فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي كَانَتْ فِيهَا وَفَاتُهُ».
در حالیکه به اتفاق نظر شیعه و سنی🔻 پیامبر در روز وفات کردهاند نه شب🔻، و حتی در بعضی نقلها تصریح شده که مدتی بعد از طلوع آفتاب، پیش از ظهر🔻 نیمه روز 🔻یا بعد از زوال بوده است.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . هذا اتفاقى. منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج15 ص106.
🔻 . «تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ تُوُفِّيَ» كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص862 ح48؛ «يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُبِضَ فِيهِ» كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص794؛ قرب الإسناد (ط - الحديثة) ص299؛ «أَيُّ يَوْمٍ أَعْظَمُ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ يَوْمَ فَقَدْنَا فِيهِ نَبِيَّنَا» المحاسن ج2 ص347 ح16؛ «يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ يَوْمُ نَحْسٍ قَبَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ نَبِيَّهُ» الكافي (ط - الإسلامية) ج4 ص146 ح5؛ «أَيُّ يَوْمٍ أَعْظَمُ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ يَوْمٍ فَقَدْنَا فِيهِ نَبِيَّنَا» الكافي (ط - الإسلامية) ج8 ص314 ح492؛«فَأَيُّ يَوْمٍ أَعْظَمُ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ فَقَدْنَا فِيهِ نَبِيَّنَا ص» من لا يحضره الفقيه، ج2، ص267، ح2400؛ مَا مِنْ يَوْمٍ أَعْظَمَ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ، يَوْمَ مَاتَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه؛ «قُبِضَ بِالْمَدِينَةِ مَسْمُوماً يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ج6، ص2؛ «قبض صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يوم الاثنين»إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - الحديثة)، ج1، ص53.
🔻 . منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج15 ص106: قال الطبرسى: مات صلّى اللّه عليه و آله يوم الاثنين لليلتين خلتا من ربيع الأوّل حين بزغت الشمس. أی طلعت و شرقت. التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج1، ص265 و لسان العرب، ج8، ص418.
🔻 . فَلَمَّا مَتَعَ النَّهَارُ ... أَتَاهُ رَسُولُ أُمِّ أَيْمَنَ يُخْبِرُهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يَمُوتُ، ... فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ حِينَ زَاغَتِ الشَّمْس. المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام، ص114 – 115. مَتَعَ النهار مُتُوعاً و ذلك قبل الزوال. كتاب العين، ج2، ص83.
🔻 . قبض رسول الله نصف النهار یوم الإثنین. تاریخ الطبری، ج3، ص200.
🔻 . «فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ حِينَ زَاغَتِ الشَّمْسُ، وَ هُوَ يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ» المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام، ص115. زَاغَتِ الشمس: أي مالت و زالت عن أعلى درجات ارتفاعها.مجمع البحرين، ج5، ص10.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥