❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
حديثهاى بسيارى اين آيه را به رجعت تفسير کرده اند، با اينكه خود آيه هم صريح است و معنای ديگرى بر نمی تابد، مگر اينكه آن را از ظاهرش انداخته، از معنای حقيقیش خارج كنند، و شکی نیست که تا وقتی قرينه اى در كار نباشد، واجب است کلام را به معناى حقيقى خود گرفت و در اينجا نیز قرينه اى وجود ندارد.
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
بررسی دومین ادعا (رجعت امثال):
در این باره احادیث زیادی صراحت دارند که به عنوان نمونه یک مورد عرض می کنم:
شیخ طوسی در دعاى روز بيست و پنجم ذى قعده نقل مى كند: «اى خدایى كه زمين كعبه را گستردى، و دانه را شكافتى، ... هنگام خروج جانم، و رفتنم زير خاك، دوستانت را به بالينم حاضر کن، خداوندا فرج دوستانت را نزديك نما، و آنچه به ستم از آنان گرفته اند به ايشان باز گردان، و قائمشان را به حق ظاهر كن، خداوندا بر آن بزرگوار و پدرانش درود فرست، و ما را از اصحابش قرار ده، و در بازگشتش محشورمان فرما، تا اینکه در دورانش جزء ياورانش باشيم». (مصباح المتهجد ج2 ص670)
صریح این دعا رجعت خود افراد است نه افراد خوبی مثل آنها.
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
•السَلٰآمُعَلَیڪیٰآحُسَینبنعَلیَعَلَیہِالسَلٰآم..
نقد جریان احمد بصری
پیرامون رجــعـت
🔴 جلـــسه سوم:
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
بررسی سومین ادعا (رجعت بعد از مهدی دوازدهم):
برخی یاران احمد بصری می گویند: ما قبول داریم امام حسین رجعت نموده و بدن حجت قائم را غسل می دهد اما مراد از قائم در این روایات، قائم و مهدیِ دوازدهم است نه امام دوازدهم.
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
و تنها دلیل شان حدیثی از امام صادق علیه السلام است که فرموده اند:
امام نیست مگر اینکه برای او باز مانده ای باشد الا امامی که حسین بر او رجعت می کند که بازمانده ای ندارد:
«لَا يَكُونُ الْإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِي يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَإِنَّهُ لَا عَقِبَ لَهُ».
(الغیبة للطوسی ص224)
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
و از آنجا که در روایات دیگر گفته شده که امام دوازدهم فرزند دارد پس منظور این حدیث از آن امام، مهدی دوازدهم می باشد!
این در حالیست که آنها یادشان رفته احمد بصری اصلاً رجعت به دنیا را قبول ندارد که بحث غسل مهدی دوازدهم توسط یک وصی دیگر مطرح شود بلکه وی قائل به رجعت آسمانی است.
همچنانکه در روایتی تصریح شده که امام حسین وصی حجت هستند و این هرگز معقول نیست که امام عظیم الشأنی مثل حسین علیه السلام وصی مهدی دوازدهم باشند که به اعتراف پیروان احمد بصری مقامش بسی پایین تر از ائمه دوازده گانه است.
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
اما غیر از این دو اشکال، اشکالات متعدد دیگری به سخن آنها وارد است، از جمله:
اولاً طبق متن وصیتی که احمد بصری به آن استناد می کند، مهدی های دوازده گانه و از جمله مهدی اول امام نیستند ـ چون گفته دوازده امام سپس دوازده مهدی ـ پس نمی تواند امام دوازدهم علیه السلام را غسل دهد، در نتیجه آن کسی که امام حسین علیه السلام غسلش می دهند امام دوازدهم علیه السلام است نه مهدی دوازدهم.
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
ممکن است پیروان احمد بگویند: بر فرض که مهدی اول امام اصطلاحی نباشد اما طبق حدیث وصیت، وصی که هست و روایات هم می گوید وصی را وصی غسل می دهد پس هیچ اشکالی ندارد که امام دوازدهم را مهدی اول غسل دهد.
👇🏿👇🏿
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
غافل از اینکه در چند حدیث تعبیر «وصی مثله» آمده، از جمله:
«وَ لَا يَلِي الْوَصِيَ إِلَّا الْوَصِيُ مِثْلُهُ» (تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة ص272)
و طبق عقیده پیروان احمد بصری، مهدی اول مقامش از ائمه دوازده گانه پایین تر است نه مثل آنها، پس مهدی اول نمی تواند بدن امام دوازدهم را غسل دهد.
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻
ثانیاً در حدیث وصیت، معلوم نیست ضمیر در فقره «فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ» (الغیبة للطوسی ص151)
به خلافت می خورد یا به وصایت، لذا به خاطر ابهامی که دارد، وصایت مهدی اول را هم نمی رساند.
غیر از اینکه طبق روایات متعدد، عدد اوصیای پیامبر صلی الله علیه و آله منحصر در دوازده نفر است که همان ائمه دوازده گانه می باشند، از جمله این مضمون که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
اوصیای من تا روز قیامت، علی، حسن، حسین و نه نفر از فرزندان حسین هستند که پشت سر هم می آیند:
👇🏿👇🏿
❖•◆➤•➻➻➻➻➻➻➻➻➻