eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
190 دنبال‌کننده
474 عکس
189 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄وجه ششم: مراد از فوت حضرت مهدى علیه السلام که از چهل روز پيش از قيامت به تاخیر نمی افتد، وفات ‏دوباره ایشان بعد از رجعتشان است، چنانكه يكى از محققان عصر ما حديثهاى متعددی مبنی بر رجعت ایشان نقل و بیان كرده كه آنها را از کتب علمای قدیم آورده است، و الله اعلم. من می گویم: اصل اینکه حضرت مهدی علیه السلام چهل روز قبل از قیامت وفات می کنند ثابت نیست تا نیاز به این توجیهات باشد، و به هر حال وجه ششم تنها احتمال قابل پذیرش است. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 📕۱ . بقره: 286 📕۲ .کفایة الأثر ص162، ص227 📕۳ . الغیبة للنعمانی ص168 ح8 📕۴ . الکافی ج8 ص206 ح250 📕۵ . تقریب المعارف ص419 📕۶ . زمر: 68 📕۷ . الکافی ج1 ص16 📕۸ . أعلام الدین ص353 ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5870881437892217863.ogg
2.47M
📜باب يازدهم، از کتاب ایقاظ 🔴 بخش سوم: (جواب های مرحوم علامه حر عاملی از احادیث دوازده نفر)
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🔘جوابهای مرحوم حر عاملی از احادیث دوازده نفر: 🌄قسمت اول: اما حديثهایى كه مي فرمايد بعد از مهدى دوازده نفر ديگرند - و ما بعضی از آنها را آوردیم - به علت نادر و اندک بودن و معارضات فراوانی که دارند موجب قطع یا یقین نیستند در حالیکه روايات متواتر داریم که ائمه دوازده نفرند و دولتشان تا روز قيامت ادامه دارد و دوازدهمين نفرشان خاتم اوصيا و امامها و خلفاست و ائمه تا روز قيامت از اولاد حسين اند و شبیه این مطالب. پس اگر بر ما لازم بود به امامت دوازده نفر بعد از آنها اقرار كنيم بايد حديثهاى متواترى هم در اين باره به ما می رسید كه در برابر آن حديثها بتواند مقاومت كند تا در جمع بين آنها اندیشه شود. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 من می گویم: این کلامی بسیار متین و محکم است که روایات دوازده نفر بعد از ائمه علیهم السلام با چند دسته حدیث متواتر در تعارض می باشد، از جمله: 🔹 احادیث حصر عدد ائمه علیهم السلام در دوازده نفر. 🔹احادیث حصر عدد اوصیاء علیهم السلام در دوازده نفر. 🔹احادیث حصر عدد خلفاء علیهم السلام در دوازده نفر. 🔹احادیث خاتم الاوصیاء و الائمه بودن حضرت مهدی علیه السلام. 🔹احادیث رجعت زمینی ائمه علیهم السلام. بماند که احادیث دوازده نفر تماماً از نظر تعداد اندک، از نظر سند بی اعتبار، و از نظر مضمون شاذ و متروک می باشند. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 قسمت دوم: اما از سيد مرتضى نقل است كه او این مطلب را به صورت امکان و احتمال روا دانسته و گفته: ما قطع نداریم خروج صاحب الزمان م ح م د بن حسن علیهما السلام (از دنیا) مصادف با بر طرف شدن تكليف است، ... و رواست بعد از او امامانی باشند که به حفظ دین و مصلحتهای مومنین قیام کنند ... و اين سخن، ما را از نامیده شدن به دوازده امامی خارج نمی کند زيرا این اسم نزد ما بر کسی اطلاق می شود که امامت دوازده امام را ثابت کند و ما این را ثابت کرده ایم و هیچ فرقه ای موافق این عقیده نیست پس فقط ما به این اسم یگانه شدیم. «پايان كلام سيد مرتضى».(۱) ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄من می گویم: اینکه امامانی بعد از حضرت صاحب الزمان باشند تلازمی ندارد که عدد ائمه از دوازده نفر فراتر رود زیرا می شود یکی از امامان قبلی رجعت نموده و بعد از حضرت مهدی علیه السلام امامت کند، و ما هم تا به اینجا با ذکر صدها حدیث و آیه در صدد اثبات همین مطلب بودیم و اثبات نیز کردیم. لذا وجهی ندارد بقای تکلیف را با تردید بیان کرده و بگوییم: «ما قطع نداریم خروج صاحب الزمان م ح م د بن حسن علیهما السلام (از دنیا) مصادف با بر طرف شدن تكليف است»، بلکه با توجه به این همه حدیث باید بگوییم: ما قطع داریم که با خروج صاحب الزمان علیه السلام از دنیا، تکلیف بر طرف نمی شود زیرا یقیناً بعد از ایشان ائمه علیهم السلام رجعت خواهند کرد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 اما اینکه اگر بعد از حضرت مهدی علیه السلام امام دیگری باشد ما از دوازده امامی بودن خارج نمی شویم کاملاً غلط است زیرا علت نامیده شدن ما به این اسم، اعتقادمان طبق احادیث اهل بیت علیهم السلام بر حصر عدد ائمه و خلفاء و اوصیاء و اولیاء و حجتهای امت اسلام در دوازده تا روز قیامت است، از جمله: 🔹 الف) «امامان پس از پیامبرمان دوازده تن هستند؛ نجیبانی که به آنها فهمانده می شود؛ پس هر که از ایشان یکی را کم نموده یا یکی بر ایشان بیفزاید از دین خدا خارج است و هیچ بهره ای از ولایت ما ندارد».(۲) 🔹ب) «... و گوینده ای بدین سخنش از دین خدا بیرون می رود که: این امر به امام سیزدهم و بالاتر می رسد».(۳) 🔹ج) «و گفته می شود مهدی در غیبتش از دنیا رفته و می گویند که او فرزندی دارد ... بر همه آنها لعنت خداوند باد».(۴) و بعید نیست با توجه به اینکه سید مرتضی در بغداد و معدن اهل سنت می زیسته و حرفهای وی معمولاً به گوش علمای آنها می رسیده، این سخن را به صورت جدلی یا حتی از روی تقیه گفته باشد، و البته ایشان نظرات نادر و عجیب زیاد دارد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄قسمت سوم: و مويد كلام سيد اينست كه دليل عقلى قطعى بر نفی امامت بعد از امام دوازدهم نداریم، و دليلهاى نقلى (بر دوازده امام) هم قابل قید و تخصیص خوردن است اما به شرطی که احادیث مخالفش تاب مقاومت در برابر آنها را داشته باشند (و ندارند زیرا) مخفی نیست که: حديث منقول از كتاب «غيبت» شيخ طوسى از طريق سنيان رسیده و برای اثبات امامت بعد از دوازده امام حجیت ندارد، و فقط در نص بر دوازده امام حجت می باشد چون موافق روایات شیعه است، و خود مرحوم طوسى پس از این حدیث و چند حدیث دیگر بیان کرده که این از روایات اهل سنت است، و ساير احاديث هم صراحتى ندارد، بلکه حديث نود و ششم باب دهم در این صريح بود که: برای حضرت مهدى علیه السلام بازمانده ای نیست. من می گویم: جایی می گویند دلیلی از عقل بر نفی این مساله نداریم که عقل بتواند سخنی در آن باره بگوید، حال آنکه عقل نمی تواند در مورد تعداد ائمه سخنی بگوید چون این مساله کاملاً شرعی است و بسته به شرع است که عدد آنها را چه مقدار بیان کند، پس اینکه بگوییم: «دليل عقلى قطعى بر نفی امامت بعد از امام دوازدهم نداریم» صحیح نیست. چون دلیل عقلی بر اثبات هم نداریم و اصلاً این مساله ارتباطی با عقل ندارد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 نیز این سخن که: «دليل هاى نقلى (بر دوازده امام) هم قابل قید و تخصیص خوردن است اما به شرطی که ...» تنها در مقام فرض و تصور قابل طرح است و در مقام تصدیق صد در صد غلط می باشد زیرا بیانات متعددی که درباره تعداد ائمه علیهم السلام آمده، قابلیت تخصیص و تقیید ندارند، از جمله اینکه آنها تا روز قیامت دوازده نفرند: 🔹 الف) «من و برادرم و یازده امام که اوصیای من تا روز قیامتند همگی هدایتگر و هدایت شده اند».(۵) 🔹ب) «ابوبکر و عمر برخاسته و گفتند: یا رسول الله! آیا این آیات به طور خاص درباره علی نازل شده؟ فرمود: بلکه در حق او و دیگر اوصیائم تا روز قیامت؛ هر دو گفتند: ای رسول خدا آنان را برای ما بیان کن؛ فرمود: علی ... سپس فرزندم حسن سپس فرزندم حسین و سپس نه تن از نسل فرزندم حسین یکی بعد از دیگری ...».(۶) 🔹ج) «سلمان فارسی گفت: ای رسول خدا! آیا این آیات به طور ویژه در حق علی نازل شده؟ رسول خدا فرمود: در حق علی و دیگر اوصیائم تا روز قیامت ... سلمان گفت: ای رسول خدا آنان را برای من بیان فرما، فرمود: علی ... و یازده امام از فرزندان او، اولینشان فرزندم حسن و سپس حسین و سپس نه تن از فرزندان حسین یکی پس از دیگری».(۷) و با اینگونه بیانات، اگر بر فرض احادیث مخالفی باشد که تاب مقابله با این روایات را داشته باشند، این سر از تعارض علنی در می آورد و هیچ قابلیتی برای تخصیص و تقیید وجود ندارد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌
❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌ 🌄 اما این سخن که «خود مرحوم طوسى پس از این حدیث و چند حدیث دیگر بیان کرده که این از روایات اهل سنت است» فعلاً نسخه هایی که ما از کتاب غیبت در دست داریم خالی از این گفتار می باشد ولی در کتاب «لوح و قلم» شواهدی آوردیم که راوی آن علی بن سنان از اهل سنت است. بله سخن مرحوم حر که حدیث غیبت «فقط در نص بر دوازده امام حجت می باشد چون موافق روایات شیعه است» کاملاً درست می باشد زیرا طبق احادیث متعدد از اهل بیت علیهم السلام، هر حدیثی از شیعه که موافق اهل سنت باشد باطل است که می توان گفت: هر حدیثی از اهل سنت موافق احادیث ثابت شیعه باشد صحیح می باشد. ❥༻⃘⃕࿇════┅┄‌