᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی ما در اوایل کتاب به این نکته تذکر دادیم که اگر چیزی به نام مهدیهای دوازدهگانه وجود میداشت این از اصول دین است و شأن اصول دین اینست که با بیانی محکم و روشن بیان شود تا عذری برای کسی نماند زیرا اصول عقاید، زیر بنای دین و اعتقاد افراد را تشکیل می دهند، و چنین بیانی فقط توسط تواتر لفظی تحقق می یابد همچنانکه در بقیه اصول دین تواتر لفظی وجود دارد.
در نتیجه تواتر معنویِ برداشت شده از روایات پراکنده موجود در کتبی که بعضاً 400، 600 و یا 1000 سال پس از غیبت صغری نگاشته شدهاند قطعاً نمیتواند مستند اصول دین قرار گیرد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (۱۸)
احمد می گوید من همان قائمی هستم که با شمشیر همه مخالفان را عذاب می کنم.
از آن طرف به حدیثی تمسک می کند که درباره ۳۱۳ یار همان قائم، فردی را از بصره به نام احمد بن ملیح ذکر کرده است و احمد می گوید این منم!!!
نتیجه اینکه احمد، خودش یار خودش هست.
خوب خدات خوب. ما هم که از اول همین را گفتیم بابا جان.
شما یار امام زمان نیستی، یار خودت هستی و بیعت را برای خودت می گیری.
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
32.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی محتوای حدیث وصیت ٢٣
شماره ۴٩.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت بیستم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) بررسی محتوایی حدیث موسوم به وصیت
نکته1) ظاهر روایت چنین میرساند که بحث دوازده امام و دوازده مهدی جزء وصیت مکتوب پیامبر نبوده، زیرا می گوید: پیامبر وصیتش را املاء فرمود (و لا بد امیر المومنین هم مینوشت) تا رسید به این موضع: «حَتَّى انْتَهَى إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ».
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
در اینجا تقطیع صورت گرفته و راوی نگفته که پیامبر به چه وصایایی ابتدا فرمودند، در حالیکه هیچ دلیل موجهی نمیتوان بر سانسور کردن قسمتی از آخرین و مهمترین وصیت پیامبر یافت و ما نظیر این را در هیچ روایت دیگری درباره وصیت پیامبر نمی یابیم.
لذا تنها توجیهی که میتوان بر این عملِ راوی بیان کرد اینست که وصیت پیامبر در مورد اموال و امور اهلشان بعد از خود بوده، که چون راوی آن را ـ نسبت به موضوعی که میخواسته بیان کند ـ مهم ندانسته از نقلش خودداری نموده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
از طرفی راوی بعد از سانسور آن مطالب میگوید: بعد پیامبر فرمود: «فقال یا علی ...» و نمیگوید: ثم أملا رسول الله، و این خطابِ «یا علی» را تکرار میکند، که این میرساند این قسمتها شفاهاً و خطاب به حضرت علی علیه السلام گفته شده نه اینکه بر ایشان املا شده و ایشان نیز نوشته باشد. و الا اگر این بیانات جزو وصیتِ مکتوب بود نباید عبارت «یا علی» را می فرمود و تکرار میکرد، چون این وصیت خطاب به امیر المومنین علیه السلام نبود تا پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب «یا علی» را تکرار نمایند بلکه این وصیتی برای همه دوازده امامی بود که قرار بوده بعد از پیامبر زمام شریعت را در دست گیرند. لذا در دیگر روایات وصیتِ مکتوب و لوح، خطابی به امیر المومنین علیه السلام یافت نمیشود.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
با این سخن متوجه میشویم که آنچه احمد الحسن به عنوان وصیت مکتوب پیامبر معرفی میکند، وصیتی در موضوع کم اهمیتی بوده که راوی به خود اجازه داده به راحتی آن را حذف کند، و آن قسمتی که درباره مهدیهای دوازدهگانه سخن میگوید و او بدان متمسک شده، اصلاً جزو وصیت مکتوب پیامبر ـ که سند امامت ائمه علیهم السلام تلقی شده ـ نمیباشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نتیجه اینکه: طبق این روایت، مهدیهای دوازدهگانه وصیت مکتوبی از پیامبر صلی الله علیه و آله ندارند، و به همین خاطر در وصیت مکتوبی که سلیم بن قیس و شیخ صدوق ثبت کردهاند سخنی از مهدیین به میان نیامده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 2) در این روایت تصریح شده که پیامبر در شب وفات نمودند: «قَالَ رَسُولُ اللهِ فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي كَانَتْ فِيهَا وَفَاتُهُ».
در حالیکه به اتفاق نظر شیعه و سنی🔻 پیامبر در روز وفات کردهاند نه شب🔻، و حتی در بعضی نقلها تصریح شده که مدتی بعد از طلوع آفتاب، پیش از ظهر🔻 نیمه روز 🔻یا بعد از زوال بوده است.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . هذا اتفاقى. منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج15 ص106.
🔻 . «تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ تُوُفِّيَ» كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص862 ح48؛ «يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُبِضَ فِيهِ» كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص794؛ قرب الإسناد (ط - الحديثة) ص299؛ «أَيُّ يَوْمٍ أَعْظَمُ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ يَوْمَ فَقَدْنَا فِيهِ نَبِيَّنَا» المحاسن ج2 ص347 ح16؛ «يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ يَوْمُ نَحْسٍ قَبَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ نَبِيَّهُ» الكافي (ط - الإسلامية) ج4 ص146 ح5؛ «أَيُّ يَوْمٍ أَعْظَمُ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ يَوْمٍ فَقَدْنَا فِيهِ نَبِيَّنَا» الكافي (ط - الإسلامية) ج8 ص314 ح492؛«فَأَيُّ يَوْمٍ أَعْظَمُ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ فَقَدْنَا فِيهِ نَبِيَّنَا ص» من لا يحضره الفقيه، ج2، ص267، ح2400؛ مَا مِنْ يَوْمٍ أَعْظَمَ شُؤْماً مِنْ يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ، يَوْمَ مَاتَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه؛ «قُبِضَ بِالْمَدِينَةِ مَسْمُوماً يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ج6، ص2؛ «قبض صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يوم الاثنين»إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - الحديثة)، ج1، ص53.
🔻 . منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج15 ص106: قال الطبرسى: مات صلّى اللّه عليه و آله يوم الاثنين لليلتين خلتا من ربيع الأوّل حين بزغت الشمس. أی طلعت و شرقت. التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج1، ص265 و لسان العرب، ج8، ص418.
🔻 . فَلَمَّا مَتَعَ النَّهَارُ ... أَتَاهُ رَسُولُ أُمِّ أَيْمَنَ يُخْبِرُهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يَمُوتُ، ... فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ حِينَ زَاغَتِ الشَّمْس. المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام، ص114 – 115. مَتَعَ النهار مُتُوعاً و ذلك قبل الزوال. كتاب العين، ج2، ص83.
🔻 . قبض رسول الله نصف النهار یوم الإثنین. تاریخ الطبری، ج3، ص200.
🔻 . «فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ حِينَ زَاغَتِ الشَّمْسُ، وَ هُوَ يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ» المسترشد في إمامة علي بن أبي طالب عليه السلام، ص115. زَاغَتِ الشمس: أي مالت و زالت عن أعلى درجات ارتفاعها.مجمع البحرين، ج5، ص10.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 3) این حدیث میگوید: وصیت پیامبر در شبی که وفات کردند نوشته شده و میدانیم پیامبر دوشنبه رحلت فرمودند، در حالیکه طبق تصریح دو روایت سلیم، این وصیت لحظاتی بعد از جسارت آن مرد به پیامبر و نسبت دادن هذیان به ایشان نوشته شده، و به گواهی تاریخ و اعتراف خود احمد🔻 آن جسارت روز پنجشنبه اتفاق افتاده و به رزیة الخمیس مشهور شده است:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الوصیة المقدسة الکتاب العاصم من الضلال، ص16.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
الف) عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُ سَلْمَانَ يَقُولُ سَمِعْتُ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ- بَعْدَ مَا قَالَ ذَلِكَ الرَّجُلُ مَا قَالَ وَ غَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ دَفَعَ الْكَتِفَ-: أَلَا نَسْأَلُ رَسُولَ اللَّهِ عَنِ الَّذِي كَانَ أَرَادَ أَنْ يَكْتُبَ فِي الْكَتِفِ مِمَّا لَوْ كَتَبَهُ لَمْ يَضِلَّ أَحَدٌ وَ لَمْ يَخْتَلِفْ اثْنَانِ فَسَكَتُّ حَتَّى إِذَا قَامَ مَنْ فِي الْبَيْتِ وَ بَقِيَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ ذَهَبْنَا نَقُومُ أَنَا وَ صَاحِبِي أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ، قَالَ لَنَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: اجْلِسُوا.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
فَأَرَادَ أَنْ يَسْأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحْنُ نَسْمَعُ، فَابْتَدَأَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ: «يَا أَخِي، أَمَا سَمِعْتَ مَا قَالَ عَدُوُّ اللَّهِ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ قَبْلُ فَأَخْبَرَنِي أَنَّهُ سَامِرِيُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ أَنَّ صَاحِبَهُ عِجْلُهَا، وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ قَضَى الْفُرْقَةَ وَ الِاخْتِلَافَ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي، فَأَمَرَنِي أَنْ أَكْتُبَ ذَلِكَ الْكِتَابَ الَّذِي أَرَدْتُ أَنْ أَكْتُبَهُ فِي الْكَتِفِ لَكَ، وَ أُشْهِدَ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةَ عَلَيْهِ، ادْعُ لِي بِصَحِيفَةٍ». فَأَتَى بِهَا.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
فَأَمْلَى عَلَيْهِ أَسْمَاءَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ مِنْ بَعْدِهِ رَجُلًا رَجُلًا وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَخُطُّهُ بِيَدِهِ. وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنِّي أُشْهِدُكُمْ أَنَّ أَخِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِمْ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ.
ثُمَّ لَمْ أَحْفَظْ مِنْهُمْ غَيْرَ رَجُلَيْنِ عَلِيٍّ وَ مُحَمَّدٍ، ثُمَّ اشْتَبَهَ الْآخَرُونَ مِنْ أَسْمَاءِ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، غَيْرَ أَنِّي سَمِعْتُ صِفَةَ الْمَهْدِيِّ وَ عَدْلَهُ وَ عَمَلَهُ وَ أَنَّ اللَّهَ يَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . «ج» خ ل: «ثمّ اشتبه عليه الآخرون». ثمّ إنّه لا مجال لوقوع هذا الاشتباه من سلمان و لا من سليم و لا من أبان، و ذلك لما نراه في ساير أحاديث هذا الكتاب و كتب اخرى من تصريح سلمان و سليم و أبان بأسماء الأئمّة فردا فردا، و لا سيّما أنّ الاشتباه عليهم في مثل هذا المورد عجيب. و لا شكّ في استعمالهم التقيّة في هذا الكلام لئلّا يعلم الظالمون أشخاص الأئمّة الطاهرين صلوات اللّه عليهم أجمعين.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنِّي أَرَدْتُ أَنْ أَكْتُبَ هَذَا ثُمَّ أَخْرُجَ بِهِ إِلَى الْمَسْجِدِ ثُمَّ أَدْعُوَ الْعَامَّةَ فَأَقْرَأَهُ عَلَيْهِمْ وَ أُشْهِدَهُمْ عَلَيْهِ. فَأَبَى اللَّهُ وَ قَضَى مَا أَرَادَ.
ثُمَّ قَالَ سُلَيْمٌ: فَلَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادَ فِي إِمَارَةِ عُثْمَانَ فَحَدَّثَانِي. ثُمَّ لَقِيتُ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ بِالْكُوفَةِ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ فَحَدَّثَانِي بِهِ سِرّاً مَا زَادُوا وَ لَا نَقَصُوا كَأَنَّمَا يَنْطِقُونَ بِلِسَانٍ وَاحِد».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص877 – 878.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) «يَا طَلْحَةُ أَ لَسْتَ قَدْ شَهِدْتَ رَسُولَ اللَّهِ ص حِينَ دَعَا بِالْكَتِفِ لِيَكْتُبَ فِيهَا مَا لَا تَضِلُّ الْأُمَّةُ وَ لَا تَخْتَلِفُ فَقَالَ صَاحِبُكَ مَا قَالَ إِنَّ نَبِيَّ اللَّهِ يَهْجُرُ فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ تَرَكَهَا قَالَ بَلَى قَدْ شَهِدْتُ ذَاكَ قَالَ فَإِنَّكُمْ لَمَّا خَرَجْتُمْ أَخْبَرَنِي [بِذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ] بِالَّذِي أَرَادَ أَنْ يَكْتُبَ فِيهَا وَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْهَا الْعَامَّةُ فَأَخْبَرَهُ جَبْرَائِيلُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ عَلِمَ مِنَ الْأُمَّةِ الِاخْتِلَافَ وَ الْفُرْقَةَ ثُمَّ دَعَا بِصَحِيفَةٍ فَأَمْلَى عَلَيَّ مَا أَرَادَ أَنْ يَكْتُبَ فِي الْكَتِفِ وَ أَشْهَدَ عَلَى ذَلِكَ ثَلَاثَةَ رَهْطٍ سَلْمَانَ وَ أَبَا ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادَ وَ سَمَّى مَنْ يَكُونُ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى الَّذِينَ أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَسَمَّانِي أَوَّلَهُمْ ثُمَّ ابْنِي [هَذَا وَ أَدْنَى بِيَدِهِ إِلَى] الْحَسَنِ ثُمَّ الْحُسَيْنِ ثُمَّ تِسْعَةً مِنْ وُلْدِ ابْنِي هَذَا يَعْنِي الْحُسَيْنَ كَذَلِكَ كَانَ يَا أَبَا ذَرٍّ وَ أَنْتَ يَا مِقْدَادُ فَقَامُوا وَ قَالُوا نَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . همان، ج2، ص658 – 659.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله در کتاب سلیم آمده که آن جسارت در روز دوشنبه بوده:
«بَكَى ابْنُ عَبَّاسٍ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُبِضَ فِيهِ وَ حَوْلَهُ أَهْلُ بَيْتِهِ وَ ثَلَاثُونَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ ايتُونِي بِكَتِفٍ أَكْتُبْ لَكُمْ [فِيهِ] كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي وَ لَنْ تَخْتَلِفُوا [بَعْدِي] فَمَنَعَهُمْ فِرْعَوْنُ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ يَهْجُر».🔻
و این با تصریح احمد در تناقض است که میگوید: جسارت در روز پنجشنبه بوده و کتابت وصیت در دو شنبه شب.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . همان، ج2، ص794.
🔻 . ففی یوم الخمیس اراد کتابته لکل الأمة و اراد أن یشهد علیه عامة النالس و لکن منعه جماعة و طعنوا فی قواه الفکریة و قالوا إنه یهجر فطردهم و بقی رسول الله بعد یوم الخمیس الی یوم وفاته الاثنین فکتب فی اللیلة التی کانت فیها وفاته وصیة و أملاها علی علی (ع) و شهدها الصحابة الذین کانوا یؤیدون کتابتها یوم الخمیس. الوصیة المقدسة، ص16.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
54.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی محتوای حدیث وصیت ٢۴
شماره ۵٠.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت بیست و یکم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 4) در این روایت تصریح میکند که مهدی نام انحصاریِ امیر المومنین است و احدی غیر از ایشان صلاحیت این نام را ندارد:
«سَمَّاكَ اللهُ تَعَالَى فِي سَمَائِهِ عَلِيّاً الْمُرْتَضَى وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الصِّدِّيقَ الْأَكْبَرَ وَ الْفَارُوقَ الْأَعْظَمَ وَ الْمَأْمُونَ وَ الْمَهْدِيَّ فَلَا تَصِحُّ هَذِهِ الْأَسْمَاءُ لِأَحَدٍ غَيْرِكَ»
در حالیکه مهدی نام انحصاری ایشان نیست.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ممکن است گفته شود که منظور روایت همه این اسامی روی هم است یعنی احدی غیر از تو دارای همه این اسامی نیست.
🔹 اما این توهمی غلط است زیرا تک تک آن اسامی که در این روایت ذکر شده اسامی انحصاری امام علی علیه السلام میباشد الا مهدی که نه تنها منحصر به ایشان نیست و نام امام دوازدهم هم مهدی میباشد بلکه اصلاً چنین نامی برای امام علی علیه السلام شناخته شده نیست و هیچ شیعه ای را نمییابید که بگوید یکی از نامهای امیر المومنین مهدی است چه برسد به انحصار آن در ایشان.
و برای همین مرحوم علامه إربلی که در کتاب "کشف الغمة" هفت صفحه از القاب ایشان را آورده، نام مهدی را ثبت نکرده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
البته ایشان «مهدی» را به عنوان وصف امام علی علیه السلام ذکر کرده: «تجدوه هادیاً مهدیاً»🔻 اما به عنوان نام و لقب نه، و وصف مهدی نیز اختصاصی به آن حضرت ندارد و طبق روایات متعدد از جمله کمال الدین، همه دوازده امام، مهدی هستند:
«مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِي وَ هُوَ الْإِمَامُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ ... لَهُ غَيْبَة». 🔻
بله درباره نام مرتضی گفته شده لقب امام جواد (ع) 🔻و امام دهم🔻 بوده اما ثابت نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. کشف الغمة، ج1، ص155.
🔻. كمال الدين، ج1، ص317، ح3.
🔻. کشف الغمة، ج2، ص343.
🔻. همان، ج2، ص374.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
🔹نکته 5) این حدیث در ابتدا میگوید:
میگوید نام مهدی منحصر به امام علی علیه السلام است اما در آخر نام اولین فرزند امام دوازدهم را نیز مهدی میداند در حالیکه نام خود امام دوازدهم را مهدی نمیداند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و این از طرفی تناقض گویی است که ابتدا نام مهدی را منحصر در امام اول می داند و باز میگوید نام فرزند امام دوازدهم نیز مهدی است، و از طرف دیگر با عموم روایاتی که از پیامبر درباره نام امام دوازدهم بدست ما رسیده همخوانی ندارد زیرا در آن روایات، پیامبر معمولاً نام امام دوازدهم را به کنایه بیان نموده، میفرمایند: «نامش نام من است» یا: «هم نام من است» یا «نامش مهدی است» بطوریکه در تمام روایاتی که بحار الانوار از پیامبر درباره نام ایشان ـ در حدود 45 صفحه ـ آورده حتی یک حدیث به نام محمد تصریح نکرده است. 🔻
اما در این حدیث صریحاً میگوید: وقتی وفات حسن رسید امامت را به فرزندش محمد تسلیم میکند.
اشتباه نشود عرض میکنم احادیث نبوی، و الا در لوح آسمانی که جابر از آن خبر داده، به نام محمد تصریح شده است.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. بحار الانوار، ج51، ص65 – 109.
🔻. كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص269، ح13.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥