eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
183 دنبال‌کننده
431 عکس
184 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
─┅─═इई ࿇﷽࿇ईइ═─┅─ 📜 از چند حدیث (۱) حدیث تمدون «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبَّادُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْلَى عَنْ أَبِي مَرْيَمَ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ: ع أَخْبِرْنِي عَنِ الْقَائِمِ ع، فَقَالَ: وَ اللَّهِ مَا هُوَ أَنَا وَ لَا الَّذِي تَمُدُّونَ إِلَيْهِ أَعْنَاقَكُمْ وَ لَا يُعْرَفُ وِلَادَتُهُ‏. قُلْتُ: بِمَا يَسِيرُ؟ قَالَ: بِمَا سَارَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص هَدَرَ مَا قَبْلَهُ وَ اسْتَقْبَلَ». (الغیبة النعمانی ص169 ح10) ترجمه: عبد الله بن عطاء به امام باقر علیه السلام عرض کرد: مرا از قائم خبر دهید. فرمودند: به خدا قسم او نه منم و نه آن كس كه شما گردنهایتان را به سوى او مي كشيد، در حالیکه ولادت او (قائم) شناخته نمی شود. عرض كردم: او به چه رفتار خواهد کرد؟ فرمود: همان رفتار كه رسول خدا داشت، ما قبل خود را ساقط کرد و از سر گرفت. ▼↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓▼
┄┅━✵𖣐﴾پاسخ به شبهه﴿𖣐✵━┅┄ 🔴 شبهه: ما شیعیان گردنهای مان را به سوی امام زمان می کشیدیم و حدیث می گوید او آنکه می خواهید نیست. 🔵پاسخ: سند این روایت ضعیف است زیرا یحیی بن یعلی سنی مجهول و عبد الله بن عطاء مهمل می باشد، و جعفر بن محمد نیز نزد مشهور ضعیف بوده و وثاقت عباد بن یعقوب مورد اختلاف است. از طرفی این سند شاذ است چون هیچ حدیثی از یحیی بن یعلی از ابو مریم به ثبت نرسیده جز اینجا، همچنانکه حدیث عباد از یحیی و حدیث ابو مریم از عطا فقط در این سند و یک سند دیگر ثبت شده است. ولی به هر حال از نظر محتوا به ضرر ادعای احمد است نه به نفعش زیرا تصریح می کند کسی که قائم می باشد ولادتش مخفی است و آنکه ولادتش مخفی بوده امام زمان علیه السلام اند نه احمد. لذا با توجه به اینکه امام باقر علیه السلام ابتدا قائمیت خود را نفی نموده و بعد قائمیت آن شخص را نفی می کنند منظورشان از «آن كس كه شما گردنهایتان را به سوى او مي كشيد» شخصی در همان زمان می باشد یعنی زید، که بعد از وفات امام باقر علیه السلام خروج نموده و به شهادت رسید. اما تعبیر «ما قبل خود را ساقط کرد و از سر گرفت» در هیچ روایت دیگری وجود ندارد بلکه در نسخه دیگر همین حدیث هم موجود نمی باشد (عقد الدرر ص285) و این در حالیست که رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز هر چه ما قبلشان بود را ساقط نکردند بلکه آنچه از دین حضرت ابراهیم و موسی و عیسی علیهم السلام صحیح مانده بود ابقا نموده و آنچه باطل بود را ساقط کردند. در نتیجه یا این فقره از امام علیه السلام صادر نشده و یا مرادش از ساقط کردن ما قبل خود، همان کاری است که پیامبر صلی الله علیه و آله انجام داده اند. ✍⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌ ▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬ کانال شکست مدعی یمانی
─┅─═इई ࿇﷽࿇ईइ═─┅─ 📜 از چند حدیث (۲) حدیث من وجه «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ، عَمَّنْ ذَكَرَهُ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ، مَتَى يَكُونُ؟ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ تُؤَمِّلُونَ أَنْ يَجِيئَكُمُ مِنْ وَجْهٍ، ثُمَّ جَاءَكُمْ‏ مِنْ‏ وَجْهٍ‏ فَلَا تُنْكِرُونَهُ»‏. (الإمامة و التبصرة ص94 ح85) ترجمه: از امام باقر علیه السلام سوال کردم: این امر کی خواهد بود؟ حضرت فرمود: اگر شما امید می داشتید او از وجهی بیاید و از وجه دیگری نزد شما آمد وی را انکار نکنید. ▼↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓▼
┄┅━✵𖣐﴾پاسخ به شبهه﴿𖣐✵━┅┄ 🔴 شبهه: یاران احمد می گویند: از این حدیث فهمیده می شود محل ظهور قائم قابل تغییر است و مردم از مکه انتظارش را می کشند اما از جای دیگری ظهور می کند که همان بصره یا نجف می باشد! 🔵 پاسخ: ♦️اولاً این روایت نسخه بدل دارد یعنی در نقل کتاب "بحار" اصلاً فقره مورد استناد اتباع احمد وجود ندارد و نگفته اگر از جای دیگری آمد: «كِتَابُ الْإِمَامَةِ وَ التَّبْصِرَةِ، لِعَلِيِّ بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذَا الْأَمْرِ: مَتَى يَكُونُ؟ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ‏ تُؤَمِّلُونَ‏ أَنْ يَجِيئَكُمْ مِنْ وَجْهٍ فَلَا تُنْكِرُونَهُ». (بحار الأنوار ج‏52 ص268) طبق این نسخه، حدیث می گوید: اگر از همانجا که امید داشتید آمد انکارش نکنید. ♦️ثانیاً سوال راوی از زمان قیام است نه مکان قیام، لذا باید مقصود امام علیه السلام از «من وجه» نیز زمان باشد و الا هیچ ارتباطی به سوال راوی ندارد که این معقول نیست، پس معنا اینست که: اگر در زمانی امید داشتید بیاید و در زمان دیگری آمد. همچنانکه وقتی مشابه همین سوال را از همین امام کردند پاسخ به زمان دادند نه مکان: «قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع: مَتَى‏ يَكُونُ‏ هَذَا الْأَمْرُ؟ فَقَالَ: أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ يَا جَابِرُ؟ وَ لَمَّا يَكْثُرُ الْقَتْلُ‏ بَيْنَ الْحِيرَةِ وَ الْكُوفَة». (الإرشاد ج‏2 ص374-375) نیز همین سوال در همان مصدر از امام صادق علیه السلام شده که باز از زمان پاسخ دادند نه مکان: «مهزم از امام صادق عليه السلام پرسيد: فدايت شوم! به ما خبر ده از امر [ظهور] كه منتظر آن هستيم؛ چه زمانى رخ خواهد داد؟ فرمود: اى مهزم! كسانى كه [براى ظهور] وقت، تعيين مى‏كنند، دروغگو هستند و كسانى كه شتاب مى‏ورزند هلاك مى‏شوند و آنان‏كه تسليم باشند، نجات خواهند يافت و به سوى ما بازخواهند گشت: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَهُ، إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ مِهْزَمٌ، فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، أَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي نَنْتَظِرُهُ، مَتَى هُوَ؟ قَالَ‏: يَا مِهْزَمُ‏، كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ، وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ، وَ إِلَيْنَا يَصِيرُونَ». «الإمامة و التبصرة ص95) ♦️ثالثاً و از همه مهمتر، این حدیث نگفته، مخاطب امام درباره چه مکانی امید داشته و منظور امام از مکان دیگر کجاست؟ لذا هیچ بُعدی ندارد که مخاطب، امید داشته قائم از کوفه بیاید و همان زید شهید باشد و امام می گویند اگر از جای دیگر یعنی مکه آمد انکار نکنید. غیر از اینکه اولاً سند این حدیث مرسل است، ثانیاً چنین مضمونی در هیچ حدیث دیگری یافت نشده تا مورد تایید قرار گیرد و شاید به همین جهت نویسنده کتاب آن را در باب نوادر ثبت نموده، ثالثاً این خلاف احادیث متواتری است که به اتفاق، محل ظهور قائم موعود علیه السلام را مکه معرفی می کنند نه غیر آن. ✍⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌ ▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬ کانال شکست مدعی یمانی
─┅─═इई ࿇﷽࿇ईइ═─┅─ 📜 از چند حدیث (۳) حدیث اسباطنا: «وجد مكتوبا بخطّه هذا الكتاب: و قال عليه السّلام: قد صَعدنا ذُرى الحقائق بأقدام النّبوّة و الولاية، و نوّرنا سبع طرائق بأعلام الفتوّة، فنحن ليوث الوغى، و غيوث النّدى، و فينا السّيف و القلم في العاجل، و لواء الحمد و العلم في الآجل، و أسباطنا خلفاء الدّين و حلفاء اليقين، و مصابيح الامم، و مفاتيح الكرم، فالكليم اُلبِس حُلّة الاصطفاء لما عهدنا منه الوفاء، و روح القدس في جنان الصّاقورة ذاق من حدائقنا الباكورة، و شيعتنا الفئة النّاجية، و الفرقة الزّاكية، صاروا لنا ردءا و صونا، و على الظّلمة إلبا و عونا، و سيحفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النّيران». (الدرة الباهرة ص48 ح20) ♦️ترجمه:👇🏿 👇🏿 ▼↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓▼
♦️ترجمه: این نوشته به خط امام عسکری پیدا شده: ما با قدم های نبوت و ولایت به قله های حقایق صعود کردیم، و هفت راه آسمان را با نشانه های جوانمردی پر نور نمودیم پس ما شیران میدان جنگ و بارانهای شادبی بخش زمینهای خشکیم. و در میان ماست شمشیر و قلم در دنیا و پرچم حمد و علم در آخرت، و نوه های ما خلفای دین و هم پیمانان یقین و چراغ های امت ها، و کلیدهای بخشندگی اند. کلیم خدا به خاطر وفا به عهد ما مشرف به مقام اصطفا شد، و روح القدس در مرز آخرین بهشت از میوه بوستان ما چشید، و شیعیان ما همان گروه نجات یافته و جماعت پاکیزه اند آنها برای ما یاور و محافظ گشته اند... . 🔴 شبهه: در این حدیث امام عسکری علیه السلام تصریح کرده اند نوه هایی دارند که به خلافت می رسند. ┄┅━✵𖣐﴾پاسخ به شبهه﴿𖣐✵━┅┄ 🔵پاسخ: اولاً این متن برای بار اول در قرن هشتم یعنی حدود پانصد سال پس از شهادت امام علیه السلام بدون هیچ سندی با این عبارت ثبت شده که: «نوشته ای به خط امام پیدا شد». خوب چه کسی آن را پیدا کرد؟ از کجا فهمید خط امام است؟ چگونه بعد از پانصد به دست این نویسنده رسید؟ در این پانصد سال کجا بود که هیچ حدیث شناس دیگری آن را نقل نکرد؟ ثانیاً در تمام فقرات این متن، مراد از «ما» عموم اهل بیت علیهم السلام است نه شخص امام عسکری علیه السلام، خصوصا که در ابتدا خود را دارای قدمهای نبوت و ولایت می شمرند حال آنکه نبوت برای پیامبر بوده نه ائمه. لذا منظور از «اسباط ما» نیز نه نوه های خودشان که نوه هایی از خاندان نبوت هستند که دارای مقام خلافتند و اینها همان یازده امام می باشند که همه شان نوه های پیامبر بودند، همچنانکه امام حسین علیه السلام فرمودند: «از ما دوازده مهدی است که اولینش امیر المومنین و آخرینش نهمین فرزند من است که همو امام قائم به حق می باشد». کمال الدین ج1 ص317 ح3 غیر از اینکه با وجود احادیث متواتر مبنی بر حصر عدد ائمه و اوصیا و خلفا در دوازده نفر، جایی برای تمسک به این منقولات بی سند و شبهه ناک باقی نمی ماند. ✍⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌ ▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬ کانال شکست مدعی یمانی
علل_و_فوائد_غیبت_امام_فواید_امام_غائب.pdf
647.5K
❀﷽❀༻⃘⃕🌸❖┅┄• موضوع: (1) علل و فوائد غیبت (2) فوائد امام غائب ┄┄━⊹𑁍༻⃘⃕❀𑁍⊹┅┄┄ ✾͜͡👤ارائـه‌دهنده:: استاد سیّدمهدۍ‌مجتهدسیستانۍ‌ ┄┄┅━⊹༅⊹༅⊹━┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا