حوزههای علمیه، دو دوران را تجربه کردهاند:
یکی #دوران_انزوا و یکی #دوران_حضور
دوران، دورانِ حضور است، اما آیا حضور هست، یا نیست؟
امروز به طور واقع #از_حوزه_میخواهند که «شما چه میگویید تا ما عمل کنیم؟»
#فقه_حکومتی، ص۳۲
@siyahe
چند جواب کوتاه و مفید
به شبهه ناعادلانه بودن اِرث زن در اسلام
#ستارهها_چیدنی_نیستند، ص۱۱۰
@siyahe
تساوی زن و مرد،
تشابه زن و مرد،
ترویج آزادی جنسی،
زمینهسازهای سقط جنین
#ستارهها_چیدنی_نیستند، ص۱۱۲
@siyahe
...ما مسائل مربوط به حکومتمان منقّح نیست، #اما_داریم؛
...بدانید که #جوامع_دیگری هم پیدا خواهند شد، به وجود خواهند آمد، که #مبنای_زندگیشان را #فقه_اسلامی قرار خواهند داد.
#فقه_حکومتی، ص۳۵
@siyahe
فقه فرد و جامعه
شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه
«#جامعه_چگونه_باید_زندگی_کند؟» نیست؛
در پاسخ اینکه «یک #فرد چگونه زندگی کند؟» است؛
و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است.
#فقه_حکومتی، ص۴۵
@siyahe
امروز، آقایان محترم! سوالات زیادی مطرح است از اسلام که جواب اینها را آگاهان و عالمان به دین باید بدهند،
اگر آنها ندادند غیر عالمان و ناآگاهان خواهند داد، «بعد شما #محبور_میشوید_بروید_حرف_آنها_را_رد_کنید!»
#فقه_حکومتی، ص۴۵
@siyahe
بر فقیه لازم است که...؟
ببینید در #مباحث_اقتصادی اینهمه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمیشود استفتاء کنیم، فقیه باید بنشیند آنجا یک قلم، جواب اینها را بنویسد.
آن فقیهی که میخواهد به اینها جواب بدهد #لازم_است_مسائل_دنیا را بداند،
نظرات #مکاتب_دیگر را بداند،
اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود
یا وارد شده را بداند.
تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هر یک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛
#ذهنی_نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت، هیچ خبر نداشته باشد.
#فقه_حکومتی، ص۴۶
@siyahe
توقف بهبود اداره کشور بر فقه
ما امروز وقتی که به یک مسالهای میرسیم یک قانونی را میخواهیم به مجلس بدهیم و از مجلس، آن قانون را تصویبش را بخواهیم، «یک چیزی را که اداره یک بخشی از کشور به او متوقف است، حقیقتا نظر روشنبینانه قوی اسلامی را در او نمیدانیم.»
#فقه_حکومتی، ص۵۰
@siyahe
نگاه به فقه در گذشته و امروز
ما درطول زمان، به دین و فقه به عنوان قالب و شکلی برای حکومت نگاه نکردیم.
امروز فقه، شکلی برای حکومت و شکلی برای نظام اجتماعی منها الحکومة است؛
#فقه_حکومتی، ص۵۲
@siyahe
شهادت ولی خدا به تلاش دولت با همهی وجودش،
شهادت و تطبیق عملکرد دولت با «إن تنصروا الله» است،
پس امیدی مبتنی بر سنت های الهی داشته باشیم که وعدهی «ینصرکم» نزدیک است،
چرا که إن الله لایخلف المیعاد...
#جهاد_امید
#إنتنصروا_الله_ینصرکم
https://virasty.com/Seyyed_hoseini
@siyahe
تکه هایی از سیاهه
شهادت ولی خدا به تلاش دولت با همهی وجودش، شهادت و تطبیق عملکرد دولت با «إن تنصروا الله» است، پس امی
سابقهی فقه سیاسی در شیعه
سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است، لیکن یک چیز، #جدید است و آن، #نظامسازی بر اساس این فقه است،
که این را #امام بزرگوار ما انجام داد.
قبل از ایشان، کس دیگری یک «نظام» به وجود نیاورده بود.
#فقه_حکومتی، ص۶۵
@siyahe
شروط امروزی فقاهت
پس فقیه امروز، علاوه بر شرایطی که در نهصد سال پیش، هزار سال پیش، باید یک فقیه میداشت، لازم است شرط #هوشمندی و #هوشیاری و #آگاهی_از_جامعه را هم داشته باشد.
#فقه_حکومتی، ص۷۴
@siyahe
شرایط و نقش مرجع دینی
در دوره جدید، #تنها_چیزی_که_زیادتر_از_گذشته_لازم_است، هوشمندی اجتماعی و اگاهی از جریانات اجتماعی که ما این را رویش تکیه داریم...
همواره هم در گذشته، #نقش_مرجع_دیدنی را ما #نقش_دیدهبان دانستیم.
دیدهبانهایی که از یک قلعهای حراست میکنند، چه شرایطی دارند؟ چه خصوصیاتی دارند؟ یک مرجع همان شرایط را باید داشته باشد.
#فقه_حکومتی، ص۷۵
@siyahe
نقش ممتاز امام راحل در تحول فقه
خود امام که خب #بالاترین و #قویترین فکر فقهی بودند و هستند که ما در حوزه ها دیدیم منهای جنبه های انقلاب و رهبری ایشان...
مسئله ولایت فقیه را ایشان برای #اولبار مطرح کردند...
اولبار که میگویم نه اینکه این مسأله را ایشان به وجود آوردند؛ نه، این مسأله در بین فقها بود، منتها دائره ولایت فقیه را بعضی خیلی محدود میدانستند...
#فقه_حکومتی، ص۷۵
@siyahe
معنای تحجر در فقه
معنای تحجر، آن است که کسی که میخواهد از مبانی اسلام و #فقه_اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به #ظواهر_احکام اکتفا نماید و نتواند #کشش_طبیعی_احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور (که نیاز لحظه به لحظه است) نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ازائه دهد. این بلای بزرگی است.
#فقه_حکومتی، ص۷۸
@siyahe
فقه حکومتی نقطه مقابل تحجر
#امام_بزرگوار، فقه شیعه را... به سمت #فقه_اجتماعی و #فقه_حکومتی و فقهی که میخواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگویی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند.
این، یعنی نقطه مقابل آن آفتی که گفتیم تحجر است.
#فقه_حکومتی، ص۷۹
@siyahe
امام راحل،
اولین سابقه نظامسازی در مقام نظر و عمل
فقه سیاسی در شیعه، سابقهاش از اول تدوین فقه است...
لکن یک چیز، جدید است و آن #نظامسازی بر اساس این فقه است، که این را امام بزرگوار ما انجام داد.
#اول_کسی که در #مقام_نظر و در #مقام_عمل (#توأمان) یک «نظام» ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود.
#فقه_حکومتی، ص۷۹
@siyahe
💌 امامرضاعلیهالسلام به اباصلتهروی ضمن چند سفارش فرمودند:
ایاباصلت؛ بیشتر ماهشعبان رفته است، بیا و این چند روز پایانی آن را دریاب. اگر کینهای از برادر مؤمنت به دل داری، آن را رها کن.
📒عیوناخبارالرضا، جلد۲، صفحه۵۱
#طلب_حلالیت_دارم
@siyahe
جریان تغییر فامیلی از گیوهچی به مصباح
از زبان حاجآقای دعایی یکی از همدورهایها:
خواب دیدم «إن الحسین مصباح الهدی و...»
#عمار_انقلاب | ص۵۹
@siyahe
مادر ایشان قبل از تولد او، بشارت یافته بود که فرزندش حامی قرآن خواهد شد.
#عمار_انقلاب | ص۶۰
@siyahe