eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
194 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
هـ ـ با این که جهاد، یکى از مهمترین برنامه هاى اسلامى است، مادام که جنبه وجوب عینى پیدا نکند، یعنى داوطلب به قدر کافى باشد، بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهمتر است، و اگر موجب ناراحتى آنها شود، جایز نیست. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: مردى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده عرض کرد: من جوان با نشاط و ورزیده اى هستم و جهاد را دوست دارم ولى مادرى دارم که از این موضوع ناراحت مى شود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود : ارْجِعْ فَکُنْ مَعَ والِدَتِکَ فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لاَ ُنْسُهَا بِکَ لَیْلَةً خَیْرٌ مِنْ جِهاد فِی سَبِیلِ اللّهِ سَنَةً: برگرد و با مادر خویش باش، قسم به آن خدائى که مرا به حق مبعوث ساخته است، یک شب، مادر، با تو مأنوس گردد از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است ! 📚جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۶٠ 📚 بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۵۹. 👌ولى، البته هنگامى که جهاد، جنبه وجوب عینى پیدا کند، کشور اسلامى در خطر قرار گیرد و حضور همگان لازم شود، هیچ عذرى پذیرفته نیست، حتى نارضائى پدر و مادر. در مورد سایر واجبات کفائى و همچنین مستحبات، مسأله همان گونه است که در مورد جهاد گفته شد.
و ـ پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: إِیّاکُمْ وَ عُقُوقَ الْوالِدَیْنِ فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عام وَ لا یَجِدُها عاقٌّ: بترسید از این که: عاق پدر و مادر و مغضوب آنها شوید، زیرا بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مى رسد، ولى هیچ گاه به کسانى که مورد خشم پدر و مادر هستند، نخواهد رسید .(١) این تعبیر اشاره لطیفى به این موضوع است که: چنین اشخاصى نه تنها در بهشت گام نمى گذارند، بلکه، در فاصله بسیار زیادى از آن قرار دارند، و حتى نمى توانند به آن نزدیک شوند. سید قطب در تفسیر فى ظلال حدیثى به این مضمون از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که: مردى مشغول طواف، مادرش را بر دوش گرفته طواف مى داد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در همان حال مشاهده کرد، عرض کرد: آیا حق مادرم را با این کار انجام دادم، فرمود: نه حتى جبران یکى از ناله هاى او را (به هنگام وضع حمل) نمى کند !(٢) ....... ١ ـ جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۵۷ ـ بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۶۱. ٢ ـ فى ضلال ، جلد ۵، صفحه ۳۱۸.
حرف آخر : سخن خود را در این زمینه با حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) پایان مى دهیم : کسى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و از حق پدر و فرزند سؤال کرد، فرمود: لا یُسَمِّیهِ بِاسْمِهِ وَ لایَمْشِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لایَجْلِسُ قَبْلَهُ وَ لایَسْتَسِبُّ لَهُ: باید او را با نام صدا نزند (بلکه بگوید پدرم!)، جلوتر از او راه نرود، قبل از او ننشیند، و کارى نکند که مردم به پدرش بدگوئى کند (نگویند خدا پدرت را نیامرزد که چنین کردى!). 📚 نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۱۴۹.
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
د ـ قرآن، حتى کمترین بى احترامى را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق(علیه
تحقیقى پیرامون معنى اف در قرآن کریم در سه آیه کلمه «اُفٍّ» استعمال شده است : إسرا ٢٣ . احقاف ١٧ . انبياء ٦٧. راغب در کتاب مفردات مى گوید: اف، در اصل به معنى هر چیز کثیف و آلوده است، و به عنوان توهین نیز گفته مى شود، این کلمه تنها معنى اسمى ندارد، بلکه فعل از آن نیز ساخته مى شود، مثلاً مى گویند: أَفَّفْتُ بِکَذا: یعنى من فلان چیز را آلوده شمردم، و از آن اظهار نفرت کردم . بعضى از مفسران، مانند قرطبى در تفسیر خود و طبرسى در مجمع البیان گفته اند: اف و تف در اصل، به معنى چرکى است که زیر ناخن جمع مى شود، هم آلوده است و هم ناچیز، حتى بعضى، میان اف و تف تفاوت گذاشته اند، اولى را چرک گوشت، و دومى را چرک ناخن دانسته اند، سپس مفهوم آن توسعه یافته، و به هر چیزى که مایه ناراحتى است گفته شده.(۱) معانى دیگر نیز براى اف گفته اند، از جمله چیز کم، ناراحتى و ملامت بوى بد. بعضى دیگر گفته اند: اصل این کلمه، از اینجا گرفته شده است که: هر گاه خاک یا خاکستر مختصرى روى بدن یا لباس انسان مى ریزد، انسان با فوت کردن، آن را از خود دور مى کند، صدائى که از دهان انسان در این موقع بیرون مى آید چیزى است شبیه اوف یا اف و بعداً در معنى اظهار ناراحتى و تنفر مخصوصاً از چیزهاى کوچک به کار رفته است. از جمع بندى آنچه در بالا ذکر شد، و قرائن دیگر، چنین استفاده مى شود: این کلمه در اصل اسم صوت بوده است، (صدائى که انسان به هنگام اظهار نفرت یا ابراز تألّم و درد جزئى و یا فوت کردن چیز آلوده اى از دهانش خارج مى شود). سپس این اسم صوت به صورت کلمه اى درآمده و حتى افعالى از آن مشتق شده است، و در ناراحتى هاى جزئى و یا اظهار تنفر به خاطر مسائل کوچکى، به کار رفته. معانى مختلفى که در بالا ذکر شد، به نظر مى رسد از مصداق هاى همین معنى جامع و کلّى بوده باشد. به هر حال، آیه فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ ۲۳ إسرا، مى خواهد در یک عبارت کوتاه و در نهایت فصاحت و بلاغت، این معنى را برساند که احترام پدر و مادر آن قدر زیاد است که حتى نباید در برابر آنها کمترین سخنى که دلیل بر ناراحتى از آنها و یا بى میلى و تنفر بوده باشد، بر زبان جارى ساخت. ........ ۱ ـ تفسیر فخر رازى ، جلد ۲٠، صفحه ۱۸۸.
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنَّ الحُسينَ بنَ عليٍّ كانَ يَزُورُ قَبرَ الحَسَنِ عليه السلام في كُلِّ عَشِيَّةِ جُمُعَةٍ .[قرب الإسناد : 139/492 .] امام باقر عليه السلام : حسين بن على هر شب جمعه به زيارت قبر حسن عليه السلام مى رفت .
📌نکاتی پیرامون فضیلت سرزمین مقدس کربلای معلی 🌴 نسبت مکه به کربلا مانند رطوبت سر سوزن نسبت به دریاست 🌴خداوند زمین کربلا را ٢۴ هزار سال قبل از مکه آفرید 🌴 ۲۰۰ پیامبر و ٢٠٠ وصی و ٢٠٠ سبط در کربلا مدفون شدند 🌴 ١٠٠٠ سال قبل از شهادت امام حسین علیه السلام ملائکه به زیارت کربلا می آمدند و جبرئیل میکائیل هر شب به زیارت کربلا می آمدند 🌴 قطعه ای به مساحت ١٠٠ متر مربع {حائر حسینی} باغی از باغهای بهشتی است 🌴 بقعه مبارکه مذکور در قرآن {قصص٣٠} همان کربلاست
🌹 كنيزى شاخه گلى براى علیه‌السلام هديه آورد. 👈🏻 امام عليه‏‌‌السلام به او فرمود: تو در راه رضاى خدا آزادى. ⁉️ اصحاب با تعجب عرض کردند: او براى شما شاخه گلى آورد كه خيلى ارزش مالى ندارد و شما او را آزاد مى‌‏كنید؟! 💠 حضرت عليه‌‏السلام فرمود: اين‌گونه خداوند ما را ادب كرده است؛ فرموده: «وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا»؛ اگر به شما هديه‌‏اى دادند، شما برتر از آن را هديه دهيد يا رد نماييد. ❇️ سپس امام حسين عليه‌‏السلام فرمود: از هديه‌ی او آزاد كردنش بود. 🎤 کلام فقیه: 💧 كسى كه برتر از هديه‌ی شاخه گل را آزاد كردن كنيز از قيد بندگى مى‌‏داند، برتر از در مصيبتش را جز نمى‏‌داند. 📌 ۱. سوره نساء، آیه۸۶. ۲. كشف الغمه، ج۲، ص۳۱؛ عوالم العلوم امام حسين عليه‌‏السلام، ص۶۴. 📚 برگرفته از کتاب چراغ هدایت، آیت الله وحید خراسانی ◼️ علیه‌السلام
📍فضایل غسل جمعه 🤔 👈 «من اغتسل غسل الجمعة اربعین جمعة لم یتفسخ بدنه فی القبر»؛ «پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله):هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید.»[1] 👈و در جایی دیگر در اهمیت این امر مستحب می‌فرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ زیرا غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین کارهای مستحب است.»[2] 👈 و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) هرگاه می‌خواست کسی را سرزنش کند می‌فرمود: «تو حتّی از کسی که غسل روز جمعه را ترک می‌کند ناتوان‌تری [3] 📍احکام غسل جمعه 🤔 📌 زمان غسل جمعه : 👈 همه فقهاء نیت غسل جمعه را از اذان صبح تا اذان ظهر، نیت اداء می دانند اما نسبت به بعد از ظهر و زمان نیت قضا، اختلاف دارند که می توانید به سایت مرجع خود مراجعه کنید 👇👇 رهبری : https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=310&tid=99 سیستانی : https://www.sistani.org/persian/qa/0988/ مکارم : https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45191&mid=256985 وحید خراسانی : http://wahidkhorasani.com/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7/4299_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D9%85%D8%B9 %D9%87 📌 دعای هنگام غسل جمعه : مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید : «اَشهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنی مِنَ التوّابینَ وَ اجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین». ................... پی نوشت : 1- پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه 2- مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۸، ص۱۲۹. 3- علل الشرایع، ج۲، ص۲۸۵.
دو پاسخ به یک سوال وقتی مردم رو برای حضور در تجمعات و راهپیمایی‌های حمایت از مردم مظلوم غزه دعوت می‌کنیم غالبا این سوال رو می‌پرسن که این راهپیمایی‌ها چه دردی از مردم غزه درمان میکنه؟ اونها نیاز به حمایت نظامی دارن دو جواب برای این سوال میشه داد جوابی که به مردم عادی باید داد و جوابی که به نیروهای انقلابی باید بدیم جا به جایی جوابها، آسیب‌زا هست و جواب عکس می‌گیریم جواب مردم عادی: وقتی کسی مریض میشه برای روحیه دادن بهش، میریم عیادتش این عیادت ما چه نقشی توی بهبودی بیماریش داره؟ وقتی عزیز کسی فوت میکنه، میریم برای تسلیت مگه این تسلیت گفتن ما، عزیزش رو زنده میکنه؟ این کارها برای روحیه دادن به بیمار و داغ دیده هست تا بدونه که پیش ما عزیزه و دردش درد ما و داغش داغ ماست مردم غزه هم دارن از طریق فضای مجازی ما رو می‌بینن و با دیدن این سیل جمعیت، برای مقاومت و ادامهٔ مبارزه، روحیه می‌گیرن و متوجه میشن که ما حامی اونها هستیم و دردشون و داغشون درد و داغ ماست جواب نیروهای انقلابی: ظریف میگه مردم از هزینه دادن سر موضوع فلسطین خسته‌اند و حق هم دارند؛ برای همین ما نباید وارد این جنگ بشیم و تنها از دور باید از مردم غزه حمایت کنیم این حرف رو به عنوان دلسوزی برای مردم داره میزنه کی باید بهش جواب بده؟ قطعا ما مردم حضور ما در این تجمعات، جوابی هست به این آقا که بهش بگیم ما ترسی از جنگ و آسیب حاصل از جنگ نداریم همچنین به نیروهای نظامیمون هم می‌گیم که هر جا نیاز شد، وارد نبرد نظامی بشید و از بابت ما و آسیبهای بعد از جنگ، نگرانی نداشته باشید ما همیشه پشتیبان و مدافع تصمیمات شما هستیم
. 🌸🍃 🌟ولادت حضرت زینب(س). 💐💥ولادت با سعادت حضرت زینب کُبری در مدینه و بنا به روایت مشهور، در سال پنجم یا ششم هجری در این روز واقع شده است. پدر بزرگوار آن امیرالمؤمنین‌(ع)، و مادر گرامی‌اش صدّیقۂ طاهره(س) است. همسر آن حضرت: جناب "عبدالله ابن جعفر" و فرزندان آن حضرت: علی، عُون، عبّاس، محمّد، امّ کلثوم. 🌷که "عُون" و "محمّد" در کربلا شهید شدند. 🌸 کُنیه های ایشان: ✨ امّ کلثوم ✨ امّ عبدالله ✨ امّ حسن ✨ امّ المصائب ✨ امّ الرّزایا ✨ امّ النّوائب. ❇️ از جمله اَلقاب آن حضرت: ✨ عقیلۂ بنی هاشم ✨ عقیلة الطّالبین ✨ صدّیقۂ صغری (اشاره به مادرش که "صدّیقۂ کبری" است و پدرش که "صدّیق اکبر" است.) ✨ عصمت صغری ✨ ولیة اللّه ✨ الرّاضیة بالقَدَر و القضاء ✨ صابرة البَلوی من غیر جَزَعٍ و لا شَکوی ✨ امینة اللّه ✨ عالِمة غیر معلّمة ✨ فَهّمة غیر مفهَّمة ✨ محبوبةُ المصطفی(ص) ✨ ثانیة الزّهراء ✨ الشّریفة. ✴️ ماجرای ولادت حضرت: هنگام ولادتِ ایشان، پیامبر اکرم(ص) در سفر بودند. امیرالمؤمنین‌(ع) برای نامگذاریِ این مولود فرمودند : «بر پیامبر(ص) سبقت نمی‌گیرم.» ✅ تا آن که پیامبر آمدند و منتظرِ نزول وحی شدند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: 🌟«این دختر را زینب نام بگذار؛ چه این‌که این نام را در لوحِ محفوظ نوشته‌ایم.»🌟 💠 پیامبر(ص) قُنداقه را طلب کرده، بوسیدند و فرمودند: 🍃«وصیّت می‌کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطرِ من محترم شمارید، که همانا وی به مانند خدیجۂ کبری(س) است».🍃 🔶 بزرگی و وقار آن حضرت را به خدیجۂ کبری(س)، عصمت وحیائش را به فاطمۂ زهرا(س)، فصاحت و بلاغتش را به علیِ مرتضی(ع)، حِلم و بُردباریَش را به حسن مجتبی(ع) و شجاعت و قوّت قلبش را به حضرت سیّدالشهدا(ع) همانند نموده‌اند. در مجلس یزید(لعنةالله علیه)، حضرت زینب کلماتی فرمودند که دلالت بر بلاغت و قوّت قلبِ آن حضرت دارد. 🔹ایشان در کَرَم و بصیرت و حِلم، مشهورِ خاندان بنی‌هاشم و عرب بوده و جمال و جلال، سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت را باهم داشت. شب‌ها در عبادت بود و روزها به روزه، و به تقوی معروف بود.- 📚 عقیلة بنی هاشم، ص۵ 📚 ریاحین الشریعة، ج۳ ص۳۳ 📚 مستدرک سفینة البحار، ج۵ ص۴۱۳ 📚 تقویم الأئمة، ص۷۹ 📚 ریاحین الشریعة، ج۳ ص۴۶و۳۸و۳۳ 📚 اسدالغابة، ج۵ ص۴۶۹ 📚 الاصابة، ج۸ص۱۶۶ 📚 وَفَیات الائمة(ع)، ص۴۴۰
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) : «مَن بَکی عَلی مُصابِ هذِهِ البِنت (زَینَبَ) کانَ کمَن بَکی عَلی أخَوَیهَا الحَسَنِ و الحُسَینِ(ع)» هر کس بر مصیبتهای این دختر (زینب) بگرید، همانند کسی است که بر برادرانش،حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام)، گریسته باشد.(۱) امام حسین(علیه السلام): «یا أُختاه لاتَنسینی فی نافِلَةِ اللَّیل» ای خواهرم! مرا در نماز شب فراموش نکن.(۲) امام سجّاد(علیه السلام): «إنَّ عَمَّتی زَینَبَ مَعَ تِلک المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها فی طَرِیقِنا إلَی الشّامِ ما تَرَکتْ [تَهَجُّدَها] لِلَیلَة» عمّه ام، زینب، با وجود همه ی مصیبتها و رنجهایی که در مسیرمان به سوی شام به او روی آورد، حتّی یک شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت.(۳) امام سجّاد(علیه السلام): «أنتِ بِحَمدِ اللَّهِ عالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَة»  [ای زینب! ] تو، بحمداللَّه، عالمی هستی که نزد کسی تعلیم ندیدی و دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی.(۴) امام سجّاد(علیه السلام): «إنَّها مَا ادَّخَرَت شَیئاً مَن یومِها لِغَدِها أبَدا»ً او هیچ گاه چیزی از امروز برای فردای خود نیاندوخت.(۵) منابع: ۱-۲)وفیات الأئمه،ص ۴۳۱ ۳-۴)وفیات الأئمه،ص ۴۴۱ ۵)بحار الأنوار،ج ۴۵،ص۱۶۴
⁉️⁉️⁉️ یک سؤال معروف : ⭕️ چرا ما همواره از خدا درخواست هدایت به صراط مستقیم مى کنیم، مگر ما گمراهیم؟ ⭕️ وانگهى به فرضى که این سخن از ما زیبنده باشد از پیامبر و امامان که نمونه انسان کامل بودند چه معنى دارد؟! ⭕️ يا مثلا اهل بیت علیهم السلام چه نفعی از ذکر صلوات خواهند برد ؟ 👌برای روشن شدن پاسخ این ایراد تنها به ذکر دو حدیث می پردازیم : ۱ ـ امیر مؤمنان على(علیه السلام) در تفسیر جمله اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ مى فرماید، یعنى : أَدِمْ لَنا تَوْفِیْقَکَ الَّذِى أَطَعْناکَ بِهِ فِى ماضِى أَیّامِنا، حَتّى نُطِیْعَکَ کَذلِکَ فِى مُسْتَقْبَلِ أَعْمارِنا : خداوندا توفیقاتى را که در گذشته بر ما ارزانى داشتى و به برکت آن تو را اطاعت کردیم، همچنان ادامه ده تا در آینده عمرمان نیز، تو را اطاعت کنیم .(۱) ۲ ـ امام صادق(علیه السلام) مى فرماید : أَرْشِدْنا لِلُزُومِ الطَّرِیقِ الْمُؤَدِّی إِلى مَحَبَّتِکَ، وَ الْمُبَلِّغِ إِلى جَنَّتِکَ، وَ الْمانِعِ مِنْ أَنْ نَتَّبِعَ أَهْوَاءَنَا فَنَتَعَطَّبَ، أَوْ أَنْ نَأْخُذَ بِآرائِنا فَنَهْلِکَ: خداوندا ما را بر راهى که به محبت تو مى رسد و به بهشت واصل مى گردد، و مانع از پیروى هوس هاى کشنده و آراء انحرافى و هلاک کننده است، ثابت بدار .(۲) .......... ۱ ـ معانى الاخبار و تفسیر امام حسن عسکرى ، طبق نقل تفسیر صافى ، ذیل آیه فوق ـ بحار الانوار ، جلد ۲۴، صفحه ۹. ۲ ـ معانى الاخبار و تفسیر امام حسن عسکرى ، طبق نقل تفسیر صافى ، ذیل آیه مورد بحث ـ بحار الانوار ، جلد ۸۹، صفحه ۲۵۲ (با اندکى تفاوت) ـ بحار الانوار ، جلد ۲۴، صفحه ۹ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۲۷، صفحه ۴۹، حدیث ۳۳۱۷۹ (چاپ آل البیت).